Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:53

Om je longen gezond te houden moet je frisse lucht inademen ;) ,daarom binnen ook veel ventileren
Mij beperkt het mondkapje me echt met frisse lucht inademen ( zeker toen het van mei tot augustus zelfs bij ons buiten op straat verplicht was zelfs met de hittegolf toen ) ..maakt wel dat ik heel veel plaatsen mijd en daarmee minder dingen doe ..maar wel (nog) meer strand ,bos en natuurgebieden opzoek ( heel blij dat ik ook een actieve hond heb anders zou dat saai zijn )..als ik dat niet graag deed dan zou ik nu echt heel ongelukkig /somber zijn ( zeker met al die negativiteit op forums ,social media en tv )

Poosje81
Berichten: 21214
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:53

Dieuwke_ schreef:
Maar NPS, wat is nou het verschil tussen een kerstborrel met aanhang (hebben we het dan over een bedrijfsborrel of gewoon een gezin?) en dat jij toch doodleuk naar de bouwmarkt gaat (eerste levensbehoefte?) en jou kerstfeestje in 2 of 3 dagen viert in plaats van in 1 dag.

Afstand?

Hier ook thuis met jonge baby, 3 weken, en al heel wat maanden geen (schoon) familie gezien. Toevallig net met mijn moeder over dat t mensen uit elkaar drijft, vooral verschil in 'inzicht'

Ilse_123

Berichten: 3780
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:55

Dieuwke_ schreef:
Maar NPS, wat is nou het verschil tussen een kerstborrel met aanhang (hebben we het dan over een bedrijfsborrel of gewoon een gezin?) en dat jij toch doodleuk naar de bouwmarkt gaat (eerste levensbehoefte?) en jou kerstfeestje in 2 of 3 dagen viert in plaats van in 1 dag.



Dit vind ik persoonlijk heel moeilijk... Zeker nu met de baby. Mijn schoonouders, ouders ( nog gescheiden ook, dus 2 gezinnen) en mijn grootouders willen haar wel zien en vasthouden. Ze houden zich allemaal heel netjes aan de regels, zeker omdat er een aantal in de risico groepen vallen. Maar ik hou me dan dus niet aan de regels want ik ga bij iedereen op bezoek. Dan probeer ik wel afstand te houden maar met het aangeven van de baby is dat toch lastig. Het is ook voor iedereen het eerste (achter) kleinkind dus het ligt extra gevoelig.

Het zou eigenlijk makkelijker zijn als ze het helemaal verbieden, dan zijn er ook geen verschillen in hoe streng je iets volgt.

Overigens vind ik het bezoeken van de bouwmarkt niet raar, als iedereen zich daar aan de regels houdt... Maar dat is gewoon het probleem, niet iedereen doet dat. Daar kan de bouwmarkt niks aan doen (Hornbach hier heeft het echt goed geregeld) en de wel oplettende bezoeker ook niet.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:56

Janinevv schreef:
Wilde alleen nog even zeggen over de opmerking van imandra dat het maar “adem” is.

Het is gewoon adem ja, maar je ademt vrije verse lucht in en ademt weer afvalstoffen uit dus het is niet alleen maar adem maar vervuilde adem die normaal niet opnieuw word ingeademd dus dat is niet zo goed.

Al 10-tallen jaren werken mensen 40 uur per week/52 weken per jaar, jaar in en jaar uit met een mondkapje op.
En dan niet alleen chirurgen/tandartsen maar iedereen die werkt in de voedselverwerkende industrie.
Nu anderen ineens een mondkapje af en toe moeten dragen zou het gevaarlijk zijn?
Waar zijn al die mensen met hersenbeschadigingen dan die jaren (aan de lopende band) hebben moeten werken met er 1 op?

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 12:24

De besmettingen (pcr getest, dus niet duidelijk in welke fase besmet) lopen op ja, maar de ziekenhuis opnames blijven dalen.

juliedo24

Berichten: 992
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:26

Ilse_123 schreef:
Afvalstoffen worden afgevoerd via je urine... CO2 bestaat uit 3 moleculen dus kan prima door je masker heen (en O2 weer naar binnen). Enige wat nog in je adem erbij kan zitten zijn zaken die in je longen rondhangen... Zoals een corona virus :')


CO2 bestaat uit 3 atomen, welke samen 1 molecuul vormen :)
En inderdaad, CO2-moleculen, net als zuurstofmoleculen, gaan gewoon door de stof heen. Janinevv, er bestaan echt heel veel bronnen die ontkrachten dat ademen door een mondkapje ongezond is. Even googlen 'are face masks dangerous' en alle websites met wetenschappelijke achtergrond en van universiteiten geven aan dat het dragen van een mondkapje niet schadelijk is. Volgens mij heb ik er de afgelopen pagina's geen voorbij zien komen dus hier even wat voorbeelden, open ze eens en lees wat er staat (als je goed engels begrijpt):
https://www.google.com/amp/s/www.bbc.co ... p/53108405

https://www.lung.org/blog/covid-masks

Over de bril, mijn vriend draagt ook een mondkapje en een bril en is zo de hele dag aan het werken. Hij trekt het mondkapje net wat hoger op zijn neus, zodat hij de bril op het mondkapje kan zetten en zo wordt het mondkapje dus door de bril afgesloten en beslaat die niet meer.
Als je mondkapje vochtig wordt moet je hem vervangen. Dat de lucht warm aanvoelt is logisch, omdat je in het mondkapje de lucht uitademt die net in je longen is geweest, en binnen in je lichaam is de temperatuur hoger. Dat betekent echter niet dat deze lucht vol zit met 'afvalstoffen': alleen bestanddelen die toch al in de lucht zitten voordat je die inademt, komen weer je lichaam uit. Zoals eerder gezegd gaan zuurstof- en koolstofdioxidemoleculen gemakkelijk door de stof heen en bovendien zijn je longen heel goed in het filteren van zuurstof uit de lucht die in je longen komt.
Het dragen van een mondkapje is echt het einde van de wereld niet, heeft mogelijk beschermende effecten, en schaadt de gezondheid niet. Het zou toch fijn zijn als we over iets kunnen discussiëren dat meer inhoudt, het lijkt me dat de onjuiste clichés nu toch wel ontkracht zijn :o

Edit: typefout
Edit 2: voor wie geïnteresseerd is, nog een interessant wetenschappelijk artikel over gebruik van mondkapjes zoals je veel ziet in het openbaar (mensen wiens mondkapje soms niet goed past, de lucht er langs gaat etc) en waarom het belangrijk is om zowel afstand te houden als een mondkapje te dragen:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0220301063

"Only a close-fitting, particle-filtering respirator offers good self-protection against droplet infection. Nevertheless, wearing simple homemade or surgical face masks in public is highly recommended if no particle filtrating respiratory mask is available. Firstly, because they protect against habitual contact of the face with the hands and thus serve as self-protection against contact infection . Secondly, because the flow resistance of the masks ensures that the air remains close to the head when breathing, speaking, singing, coughing and sneezing, thus protecting other people if they have sufficient distance from each other. However, if the distance rules cannot be observed and the risk of inhalation-based infection becomes high because many people in the vicinity are infectious and the air exchange rate is small, improved filtration efficiency masks are needed, to take full advantage of the three fundamental protective mechanisms these masks provide."
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 14-12-20 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieuwke_
Berichten: 4553
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:34

nps schreef:
Een bedrijfsborrel. Met allemaal mensen waarvan je totaal niet weet in hoeverre ze zich aan de regels houden. En als moet kiezen welke mensen ik zie met kerst wordt dat toch echt m'n familie ipv een stel semiwildvreemden. Het verschil is ook dat wij onze traditionele kerstavond moeten opknippen - we mogen niet met zijn allen tegelijk. Terwijl ik weet dat mijn familie, met name mijn ouders, het lastig heeft met de situatie en alle veranderingen. Ik vind het zeer ongepast fysieke bedrijfsborrels te organiseren. Ik denk dat jij niet helemaal kan beoordelen hoe essentieel de bouwmarkt voor ons is op dit moment.

*edit wat verduidelijking toegevoegd


Maar volgens mij is er toch ook nadrukkelijk verzocht om verjaardagen en feesten niet te vieren, ook niet in een geknipte versie? Ik vind een kerstborrel ook not done, net zoals kerstviering met familie. Of je nu een borreltje drinkt met je collega's waar je elke dag zij aan zij mee staat of familie die je misschien eens in de zoveel tijd ziet.

Ik kan inderdaad niet beoordelen hoe noodzakelijk jullie verbouwing is en dat doe ik ook niet. Wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen hierin zelf een keuze maakt. De een gaat naar de bouwmarkt en de supermarkt maar niet naar (schoon)familie, een ander zal wel langs familie gaan maar besteld boodschappen en bouwmaterialen online en komt zo niet bij wildvreemden in de buurt. En de regels zijn op dit moment ook wel zo ruim dat iedereen daar een eigen invulling aan gaat geven. Maar laten we elkaar dan niet veroordelen als jezelf ook niet braaf de hele dag thuis blijft zitten.

Wat Ilse zegt, het zou zoveel makkelijker te volgen zijn als bouwmarkten en winkels als de Action ook dichtgaan. Maar goed, we zijn allemaal ook wel heel blij met nog een beetje vrijheid.

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:35

Dimphyl schreef:
De besmettingen (pcr getest, dus niet duidelijk in welke fase besmet) lopen op ja, maar de ziekenhuis opnames blijven dalen.


de zkh-opnames lopen altijd 2-3wkn achter de PCR-testen aan. Het algemene beeld van corona is ziek worden - iets opknappen - achteruit kelderen en ziekenhuisopname

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:36

Dimphyl schreef:
De besmettingen (pcr getest, dus niet duidelijk in welke fase besmet) lopen op ja, maar de ziekenhuis opnames blijven dalen.


Oh, volgens Diederik Gommers vanochtend is het weer patiënten spreiden geblazen zodat de geplande operaties door kunnen gaan. As het zo door gaat moeten deze afgezegd worden.

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:52

Dat gezeur over mondkapjes, vanochtend nog een interview met een arts gelezen die in uitbraakgebieden met ebola patiënten werkte. Die vind het belachelijk dat mensen zich hier druk over maken, zet dat ding op je snufferd en zorg dat je de druppels tegenhoud die bij praten vrijkomen. Punt!!

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:53

Even zo filosoferend.. ik meen dat ik gelezen dat dat de besmettingen nu vnl jonge kinderen, jonge mensen betreft (op scholen etc).. in hoeverre dat dan dus invloed heeft op zh opnames vraag ik me af.. (uiteraard hoop ik dat weinig invloed heeft)

En ik mag hopen dat bouwmarkten openblijven.. hoezo is dat niet essentieel?
Afgelopen periode 3x (!) een lekkage gehad, was wel heel blij dat we direct spullen bij een bouwmarkt konden halen :+

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:00

Cer schreef:
Even zo filosoferend.. ik meen dat ik gelezen dat dat de besmettingen nu vnl jonge kinderen, jonge mensen betreft (op scholen etc).. in hoeverre dat dan dus invloed heeft op zh opnames vraag ik me af.. (uiteraard hoop ik dat weinig invloed heeft)

En ik mag hopen dat bouwmarkten openblijven.. hoezo is dat niet essentieel?
Afgelopen periode 3x (!) een lekkage gehad, was wel heel blij dat we direct spullen bij een bouwmarkt konden halen :+


Volgens mij was dat begin van deze golf ook. Ik weet nog dat ik toen van mening was dat we niet moesten aanscherpen want de ziekenhuisopnames bleven zwaar achter dus er was niks aan de hand.
Wat je toen zag was dat er onder de jongeren uiteindelijk zoveel positief waren dat ze toen ineens ook in heel rap tempo de wat ouderen gingen aansteken, waardoor toen het hek volledig van de dam was en we heel snel een tweede golf in gingen qua zkh-opnames. En dat we toen "gered" zijn dat het de tweede golf was waarbij zkh-opnames al korter waren en ligduur op de IC fors teruggedrongen waardoor de IC niet weer volledig overspoelt is zoals bij golf 1.

juliedo24

Berichten: 992
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:01

Ik verbaas me ook over het beleid van mijn zusjes school (en kan me zo voorstellen dat ze niet de enige zijn). Die zitten gewoon met 25-30 leerlingen in een normaal lokaal, wat in de meeste lokalen betekent dat je 5 mensen binnen een straal van 1,5 meter van je vandaan hebt zitten (1 naast, 2 voor je, 2 achter je). En dan bij elk vak zitten ze naast iemand anders. Als er vervolgens een besmetting in een klas is, hoeven alleen de goeie vrienden van diegene (waar diegene waarschijnlijk de pauze mee heeft doorgebracht) in quarantaine. Dan verbaast het me niks dat er op middelbare scholen zo veel besmettingen zijn? Die vervolgens ook allemaal mee naar huis worden genomen.
Ik snap echt niet waarom ze niet overschakelen op een tijdje thuisonderwijs voor middelbare scholen.

Edit: krijg net een appje van mijn zusje dat de scholen toch dicht gaan, Nederland gaat weer in lockdown.
https://nos.nl/artikel/2360591-bijna-al ... nuari.html
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 14-12-20 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:02

Dieuwke_ schreef:
Maar volgens mij is er toch ook nadrukkelijk verzocht om verjaardagen en feesten niet te vieren, ook niet in een geknipte versie? Ik vind een kerstborrel ook not done, net zoals kerstviering met familie. Of je nu een borreltje drinkt met je collega's waar je elke dag zij aan zij mee staat of familie die je misschien eens in de zoveel tijd ziet.


Ik vind een kerstborrel met collega's (ik werk overigens niet zij aan zij met ze) echt iets anders dan een bezoek aan familie. Mijn familie heeft het moeilijk. Ik moet continu de afweging maken tussen mijn ouders (veel) verdriet doen en me aan de regels houden. Ik kan je vertellen dat dat een intense poedersuiker is waarin geen goed of fout is. Zo zwart wit is het niet.

Dieuwke_ schreef:
Ik kan inderdaad niet beoordelen hoe noodzakelijk jullie verbouwing is en dat doe ik ook niet. Wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen hierin zelf een keuze maakt. De een gaat naar de bouwmarkt en de supermarkt maar niet naar (schoon)familie, een ander zal wel langs familie gaan maar besteld boodschappen en bouwmaterialen online en komt zo niet bij wildvreemden in de buurt. En de regels zijn op dit moment ook wel zo ruim dat iedereen daar een eigen invulling aan gaat geven. Maar laten we elkaar dan niet veroordelen als jezelf ook niet braaf de hele dag thuis blijft zitten.


Laten we allemaal ons gezond verstand gebruiken en verstandig omgaan met onze vrijheid. Dat laatste mis ik.

Dieuwke_
Berichten: 4553
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:13

Dat ben ik zeker met je eens :j

Kinke

Berichten: 20557
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:31

Dat gemekker over beslagen brillenglazen is ook onzin, ga gewoon even naar een opticien en haal zo'n goedje speciaal voor je bril, opgelost!

Ilse_123

Berichten: 3780
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:34

juliedo24 schreef:
Ilse_123 schreef:
Afvalstoffen worden afgevoerd via je urine... CO2 bestaat uit 3 moleculen dus kan prima door je masker heen (en O2 weer naar binnen). Enige wat nog in je adem erbij kan zitten zijn zaken die in je longen rondhangen... Zoals een corona virus :')


CO2 bestaat uit 3 atomen, welke samen 1 molecuul vormen :)



_-:( ik mag m'n diploma wel gaan inleveren _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:35

Of gewoon half blind door de super heen.. meestal weet je toch wel waar globaal wat te vinden is :+ En indien niet even bril voor houden en gaaan.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:45

Kinke schreef:
Dat gemekker over beslagen brillenglazen is ook onzin, ga gewoon even naar een opticien en haal zo'n goedje speciaal voor je bril, opgelost!


Of je mondkapje wat hoger op je neus incl. metalen stripje :)*
Met koud weer + sjaal beslaat je bril sowieso wel. Dus zijn hoe dan ook ondingen :))

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:52

Kinke schreef:
Dat gemekker over beslagen brillenglazen is ook onzin, ga gewoon even naar een opticien en haal zo'n goedje speciaal voor je bril, opgelost!


Ja, lekker winkelen, goed idee :j ...

Wat Imandra en idinn zegt dus, het blijven ondingen en echt leuk wordt het niet. Ondertussen lijkt er weer een strenge lockdown aan te komen :(

Kinke

Berichten: 20557
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:00

tuurlijk, want een flesje van dat spul bij de opticien halen is 'lekker winkelen'. Overigens had men dat al weken geleden kunnen doen. Genoeg opticiens (niet van die drukke ketens), waar niemand in de winkel is

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:41

Nou, de Corona cola test heeft me weer mn Facebook doen opschonen +:)+

Tiggs

Berichten: 7530
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:50

verootjoo schreef:
Dimphyl schreef:
De besmettingen (pcr getest, dus niet duidelijk in welke fase besmet) lopen op ja, maar de ziekenhuis opnames blijven dalen.


Oh, volgens Diederik Gommers vanochtend is het weer patiënten spreiden geblazen zodat de geplande operaties door kunnen gaan. As het zo door gaat moeten deze afgezegd worden.


Ach wat weet die er nou van 8)7 8)7 8)7

Echt, je hoeft het niet allemaal met elkaar eens te zijn, maar de dommigheid die sommigen hier voorwenden :n

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:56

Je bril dun insmeren met wat zeep kan ook helpen. Wel zo dun dat je er nog door kan kijken :)) anders droogvegen met een doekje (niet met water afspoelen iig)

juliedo24

Berichten: 992
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:57

Ilse_123 schreef:
juliedo24 schreef:

CO2 bestaat uit 3 atomen, welke samen 1 molecuul vormen :)



_-:( ik mag m'n diploma wel gaan inleveren _O-


Haha, kan gebeuren toch :D