Herstellen van PTSS, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 23:09

Hoi allemaal,

Allereerst wil ik zeggen dat het best een lastig onderwerp voor me is, ik ben me ervan bewust dat dat bij lotgenoten ook het geval is en wil je dan ook aanmoedigen om eerst goed na te gaan of en wat je wilt delen.

Sinds kort is er een posttraumatische stressstoornis bij mij vastgesteld. Hoe en wat, daar wil ik niet op in gaan. De diagnose is voor mij een enorme klap geweest: zó erg is het toch niet? Inmiddels ben ik erachter dat mijn leven behoorlijk in het teken staat van mijn trauma en hoewel het eerder lukte om mijn gedachten en emoties weg te duwen, lukt dat nu niet meer. Ik ben aan het overleven: 's nachts durf ik niet meer te slapen, overdag alleen als mijn hond bij me is. Ik leef van paniekaanval naar paniekaanval en heb enorm veel herbelevingen. Kortom, het is behoorlijk heftig.
Ik ben begonnen met EMDR, maar dat loopt niet zo gesmeerd. Het is de bedoeling dat ik dingen deel over het trauma, het beestje bij de naam noem. Dat lukt me niet. Bij elke gedachte, elke herinnering, verlam ik. Komt er geen woord uit mijn mond.
Natuurlijk heb ik goede hulp, maar op dit moment ben ik vooral erg moedeloos. Wat als het me nooit lukt om er woorden voor te vinden? Wat als ik hier nooit van herstel? Wat als ik net degene ben bij wie EMDR niet werkt?

Ik hoop dat er lotgenoten zijn die zijn hersteld van PTSS, die mij meer willen vertellen over de hobbels op hun wegen. Het zou mij enorm helpen om met ervaringsdeskundigen in contact te komen.

Ik hoop ook dat, mocht je me denken te (her)kennen, je me een pb stuurt.

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:15

Wat knap dat je het hier neer durft te zetten.
Als woorden niet lukken wellicht meer non-verbaal. Eerst Opschrijven, tekenen of plaatjes of symbolen zoeken die er voor jou bij passen. Neem de stapjes die je aan kan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:23

Heel knap dat je het durft neer te zetten. Dat is waarschijnlijk al heel moeilijk voor je :(:)
Ik heb zelf ook PTSS en twee soorten EMDR gehad.
De eerste variant was met een koptelefoon waardoor je 2 tikjes hoorde (ik vergeleek het geluid met een staartklok). Dat was een hele goede variant voor mij want door het geluid werd ik ook rustiger en durfde ik meer van mijn trauma met de therapeute te delen.
Het was wel echt heftig en ik snap je probleem! Ik merkte dat ik na een sessie helemaal bekaf was. We hebben toen ook besloten om het niet iedere week te doen, maar om de week. Toen we het nog iedere week deden had ik namelijk niet genoeg tijd om uit te rusten en raakte ik sneller zenuwachtig voor de volgende sessie.
Uiteindelijk heb ik heel erg veel aan deze vorm van EMDR gehad! Ik durfde weer wat meer contact met mensen te zoeken en had niet langer last van straatvrees.

Jaren later kwamen de nachtmerries terug en heb ik opnieuw EMDR gehad. Helaas voor mij werd de variant met de koptelefoon niet meer gebruikt en kreeg ik nu de EMDR versie met vingerbewegingen. Die heeft helaas weinig uitgehaald. Ik klikte ook niet goed met mijn nieuwe therapeute en werd wat zenuwachtig van haar :o

Ik kan wel vrij goed over mijn probleem praten, dus dat scheelt natuurlijk. Maar ik snap dat het voor jou moeilijk is.
Zijn er mensen in je omgeving die je wel in vertrouwen durft te nemen en er over durft te praten? Misschien kun je op die manier wat oefenen?
Opschrijven is ook altijd goed!
Misschien is EMDR nog een stap te vroeg voor je? Heb je dit ook al uitgesproken naar je therapeute toe?
En zie het niet als falen! Het is helemaal niet erg wanneer EMDR niet aan slaat. Het werkt niet voor iedereen en dat is absoluut geen schande! :(:)
Heel veel sterkte en je mag me altijd een pbtje sturen!

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:31

Weliswaar geen ervaringsdeskundige, maar ik kom het vaak tegen in mijn werk.

Allereerst; je kan dit! Je hebt al een enorme stap gezet door open te staan voor EMDR. En dat is niet zomaar iets. En wees gerust, het gaat vaak niet van een leien dakje. Gun jezelf de tijd :) Het wordt echt beter.

Zoals hierboven al gezegd, misschien is de stap om het te benoemen wel te groot. Kijk wat bij je past en geef het tijd.

En mocht je net degene zijn waarbij het niet werkt: er zijn nog veel meer opties! EMDR hoeft niet de laatste optie te zijn.

Rust/slaap is wel van groot belang, zeker met zoiets intensief als EMDR. Is het een optie hierover in gesprek te gaan met de behandelaar of je huisarts?

Anoniem

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:54

Ja, ervaringsdeskundige hier.

Ik ben in die zin hersteld dat mijn nachtmerries en flashbacks mijn dagelijks leven niet meer beïnvloeden en dat ik kan accepteren dat mijn verleden bij mij hoort, met handelbare emoties die daar bij horen.

Ik weet ook dat mijn symptomen in periodes van stress weer toe kunnen nemen.

Ik heb geleerd goed op mijn grenzen te letten en te investeren in mijn eigen welzijn.

Sterkte, ik vond vooral de angst voor het slapen gaan ontzettend vermoeiend.

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 00:10

Ik ben ook een figuur die compleet blokkeert als het bespreek punt aanbreekt.
Maar ben ook gelijk een persoon die ondanks de ptss bekend is, ik elke keer wordt afgezegd al jaren lang.
Heel irritant, als het dan eindelijk doorgaat er een blokkade komt.

Dus echte emdr willen ze niet meer doorzetten tot er "normaal" over gesproken kan worden. En misschien dat er nog stappen tussen moeten komen.

Dus met emdr eigenlijk geen ervaring, ptss zeker wel en al helemaal die blokkades die het mee kan brengen.

Bespreek het in elk geval met je behandelaar en gaat dat niet zo, probeer het op te schrijven of stuur een email als dat wel gaat.
Sterkte

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 00:33

Een goede EMDR therapeute moet je ook tijdens die blokkades en paniekaanvallen kunnen begeleiden.
Wat rot allemaal zeg :(:)

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 07:10

Hier ook ervaring. Per PB wil ik je best het eea vertellen.

Ik weet uit ervaring om er openlijk over te zijn (in dit geval door schrijven op bokt) dat dat al een deel van de oplossing is.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 07:39

Ook hier een ervaringsdeskundige.

EMDR gehad (met koptelefoon)
Heeft mij vreselijk goed geholpen.
Maar genezen?

Ik durf niet te zeggen dat ik genezen ben.
Ik heb nog zeer regelmatig last van depressies die naar mijn mening worden mede veroorzaakt door de PTSS.

Wel is het veel dragelijker geworden.

Zinzi_jewel

Berichten: 8807
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:23

Lees mee
Ook de diagnose PTSS.
Kom t vaak tegen bij mezelf
Wel geleerd ermee te dealen , maar t hindert enorm in veel zaken .
Heb therapie maar door Corona hebben face to face behandelingen tegen gezeten.
Gaat nu weer echt opstarten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:30

Ik ben ook niet genezen maar het heeft zeker wel het meerendeel van de klachten verbeterd.
(Behalve dan de nachtmerries en slapeloosheid).
Ik vind het raar dat ze gestopt zijn met de koptelefoon variant. Daar hoorde ik heel veel goede ervaringen over.
Nog steeds word ik heel rustig van het geluid van een staartklok. Misschien toch maar zelf eentje aanschaffen :')

Anoniem

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:46

EMDR heeft mij wel bijzonder geholpen (die met de vinger beweging) maar wij zijn wel begonnen met 'kleinere' trauma's om te oefenen omdat ik het benoemen ook heel lastig vond.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:52

Ik heb ook EMDR, ook met koptelefoon, ik vind het een hele fijne manier, alhoewel ik na de eerste keer weer stress kreeg als ik aan de piepjes dacht, maar dat is nu wel weg. Ik heb een minder heftig trauma zo te lezen, maar het helpt mij heel erg om helemaal het moment her te beleven tijdens de piepjes. Ik heb het idee dat het praten erover alleen bedoeld is om de emotie op te roepen zodat de piepjes de ervaring minder heftig kunnen maken?

Dus als je het zo heftig beleeft (zonder er over te praten) dan zou het toch ook moeten werken?

Sterkte TS, wat heftig voor jou...

@Cayenne er zijn op youtube ook filmpjes met EMDR geluiden he?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:01

Ik heb geen ervaring met therapie, maar wil wel graag even in stilte mee lezen als dat oké is. :)

Ik wil bovendien ook zeggen dat ik je erg dapper vind TS. :) Dit is al een hele grote, eerste stap die je zet!

En natuurlijk ook aan degenen die er al mee aan het werk geweest zijn of mee aan het werk zijn: Jullie zijn toppers! :)

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:05

Hier ook ptss nav eea zien en horen bij bedrijfsongeval (1 van slachtoffers voor flink deel van lichaam 2e/3e graads verbrand) wat zich uitte in wegvallen van prikkelfilter en altijd overzicht moeten hebben (en daardoor dus oa continue moe, schrikachtig en totaal niet meer kunnen concentreren) en ik durfde niet meer naar het lab (ook al was het ongeluk ergens anders)
Ik sliep gelukkig wel redelijk goed (en heb de mazzel dat ik 99,9% van de tijd niks van dromen/nachtmerries meekrijg :+ ) en op de een of andere manier hield ik er ook een trauma voor zombies aan over, reclameposter voor walking dead triggerde al... Dat ik daar (~jaar later) achter kwam op het moment dat we op het punt stonden om een zombiespookhuis in te gaan was niet bepaald handig, gelukkig merkte ik het voor ik binnen was

Ik kon gelukkig veel van me af praten in de periode daarna want iedereen in omgeving wist wat er gebeurd was. En ik ben ook eigenlijk direct begonnen met EMDR(lichtbalkje). Alles was nog vers in het geheugen wat het in mijn geval minder confronterend maakte, maar aan de andere kant denk ik soms dat het misschien toch wat te snel is geweest omdat het nog niet helemaal 100% geland was wat er nou was gebeurd.

Mijn concentratie, energieniveau en prikkelfilter zijn nooit meer geworden zoals het eerst was, maar zijn in de loop der tijd wel langzaam verbeterd. Het gevoel van overzicht moeten hebben zal ik ook altijd wat houden, maar op feestjes hoef ik niet meer in een hoekje te gaan staan omdat ik anders het overzicht kwijt ben en binnen 10 minuten compleet overprikkeld/uitgeput ben.

Recent heb ik nog een 2tal EMDR sessies gehad om resttriggers te verminderen (in paniek schieten en week van slag zijn bij brandoefening is niet handig.. en middag van slag zijn ivm testen van luchtalarm ook niet.) Dit was met koptelefoon met constant varierende ruis (beetje alsof je naast machine staat in fabriek) en dat beviel me een stuk minder als het balkje. Maar het heeft wel geholpen.

Heel veel sterkte en succes met het uitpuzzelen wat voor jou het beste werkt.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:34

Hier ook ervaring met PTSS, niet met EMDR. EMDR is wel al ter sprake gekomen, maar in mijn geval is dat niet zo'n evidente optie denk ik. Er zijn gelukkig nog een heleboel andere therapievormen. De ene therapie werkt beter voor de ene persoon dan de andere, waardoor het soms wel een zoektocht is wat bij je past of wat je op dat moment nodig hebt. Weet dat indien nodig, je ook combinaties kan maken. In mijn geval heb ik al combinaties gehad van gesprekstherapie met medicatie (en therapie met dieren). Of combinatie van gesprekstherapie met soort van IHT.
Ik heb zeker periodes dat het beter gaat, maar ook periodes, zoals nu, dat het niet echt goed gaat en ik veel last heb. Ik denk dat ik hier altijd in zekere mate wel last van ga blijven hebben, alleen gelukkig niet altijd even heftig.

Veel succes met herstellen, TS!

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:41

Hier ook ervaring met PTSS (in 1 jaar tijd 2 heftige buitenbaarmoederlijke zwangerschappen gehad waarbij de eerste keer op het randje van de dood gelegen) en EMDR gekregen door middel van vingerbewegingen. Ik moet wel zeggen dat ik een hele fijne psycholoog had. Persoonlijk vond ik het heel erg heftig, vooral in het begin. Op een gegeven moment wist ik er redelijk mee om te gaan. Uiteindelijk 4 maanden, 2x in de week, deze therapie gehad en ik voelde mij een soort van herboren. Echter het jaar erna (in 2007) overkwam mij hetzelfde. Wederom weer EMDR gehad, maar bleef er toen echt in hangen. Het bracht mij meer verdriet dan dat ik er baat bij had. Uiteindelijk zijn we aan de medicatie gegaan en dat was voor mij toch een soort van 'opluchting'. Ik voelde me minder depri, ik kon dingen beter relativeren. Heb nog wel langere tijd gesprekstherapie gehad, 1 op 1, met mijn vaste psycholoog. Zijn nu 14 jaar verder, ben 2x opgenomen geweest in 2011 en 2012 (on 2010 uiteindelijk zwanger door IVF en is ons zoontje aan het eind van de zwangerschap overleden waar ik niet mee om kon gaan), heb veel therapieën gehad tijdens de opname, maar ik kan wel zeggen dat dat mij goed heeft gedaan. Natuurlijk heb ik nog wel eens ups en downs maar ik kan het relativeren en er mee omgaan. Het zal altijd een litteken blijven. Mocht je vragen hebben mijn PB staat voor je open. Sterkte!!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:45

Independence schreef:
Sinds kort is er een posttraumatische stressstoornis bij mij vastgesteld. Hoe en wat, daar wil ik niet op in gaan. De diagnose is voor mij een enorme klap geweest: zó erg is het toch niet? Inmiddels ben ik erachter dat mijn leven behoorlijk in het teken staat van mijn trauma en hoewel het eerder lukte om mijn gedachten en emoties weg te duwen, lukt dat nu niet meer. Ik ben aan het overleven: 's nachts durf ik niet meer te slapen, overdag alleen als mijn hond bij me is. Ik leef van paniekaanval naar paniekaanval en heb enorm veel herbelevingen.

"Een mens went aan alles", en mijn beste therapeute zei ook regelmatig "we zijn geprogrammeerd om te kunnen overleven", en dat is zeker een zegen, maar het kan ook een vloek worden.
Ik ben incestvrouw, en ik beschouw mijzelf zo ongeveer wel als hersteld van ptss. (De laatste trigger dook een jaar terug nog weer eens op, de laatste paniekaanval is heel lang geleden...)

...en juist als je overlevingsstrategie inhoudt 'dat het allemaal erg meevalt, dat er eigenlijk niets echt aan de hand is' kan een diagnose voelen als een klap, 'dat het dus wel zo erg is'. :(:)
Citaat:
Ik ben begonnen met EMDR, maar dat loopt niet zo gesmeerd. Het is de bedoeling dat ik dingen deel over het trauma, het beestje bij de naam noem. Dat lukt me niet. Bij elke gedachte, elke herinnering, verlam ik. Komt er geen woord uit mijn mond.

Was het jouw eigen keuze om nu al emdr te gaan doen...?
In de 2e fase is het een prima techniek, maar zo te lezen is het nu nog te vroeg.

Traumaverwerking doe je grofweg in drie fasen (okee, die wisselen elkaar af en komen een paar keer langs).
De eerste fase heet in het officieels stabilisatie, " pootn op de groand ", weten waar je zoal mee te dealen hebt, en wat je er tegen kunt doen. Je leert veel - doseren heeft zin, maar je hebt bakken informatie nodig! Wat stress is en hoe het je lichaam en geest beïnvloedt. (Logischerwijze gaan stress/ in de alamtoestand verkeren en slapen niet goed samen, dat soort dingen zijn nuttig om te weten - en graag een ontspanningsoefening erbij....)
Fase 1 gaat ook over manipulatie, over overlevingsmechanismen - en hoe je in het hier en nu een redelijk leven kunt hebben.
Ik heb zelf in dit verband veel gehad aan 'de oefening voor de vijf zintuigen. (Wat wil ik nu ruiken...? Wierook, parfum, bloemen, etc. - en dan jezelf die geur geven. Welke thee wil ik nu drinken? Welke kleuren wil ik zien? Voor tastzin : jezelf masseren, of in bad gaan, of die lekkere zachte trui aantrekken en dan die cd opzetten, dat lied zingen dat 'nu' past.) Vroegah sloeg men regelmatig fase 1 compleet over en werd je zonder 'gereedschappen' meteen in het diepe gegooid.

In fase twee kan een techniek als emdr veel zin hebben - de officiële term luidt confrontatiefase.
In fase 1 ben je maar zijdelings met de ellende / ellendelingen die het trauma veroorzaakten bezig, in fase 2 staat dit volop in de "belangstelling". Het voordeel van emdr is, dat de oude aanpak van 'het rotverhaal tien keer in alle details vertellen' niet meer nodig is. (Emdr is veel meer dan dat het 'alleen maar ellende weg zou halen'. Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.)

En fase 3 is alles wat je in je jeugd bent misgelopen eens langslopen en alsnog 'bijleren'. "Het is mijn leven, ik ga doen wat ik goed vind, wat mij energie geeft, ik ga mijzelf ontwikkelen." Het is een omdraaiing: ging het eerst over wat jou was aangedaan - nu ga JIJ bepalen hoe JIJ wil dat JOUW leven er uit gaat zien.
Citaat:
Natuurlijk heb ik goede hulp, maar op dit moment ben ik vooral erg moedeloos.

Het is prima om loyaal te zijn, zeker aan een therapeut, maar er zijn wel grenzen.
Het is op zich een bekend verschijnsel dat bij psychotherapie er een 'beginverergering' kan optreden. De ellende en de toestanden komen voor het voetlicht, en dat is confronterend.
...en confrontatie is op zichzelf genomen prima (de 2e fase heet zo in de boekjes) maar je moet het wel aankunnen
- en daar hoort de therapeut op te letten en dmv de eerste fase voor te zorgen dat je dit gaat aankunnen.
Citaat:
Wat als het me nooit lukt om er woorden voor te vinden?

Geeft niets, sprak oma, dat is een van de de zegeneningen van emdr: woorden zijn niet vereist om te kunnen verwerken.
Als je therapeut bedoelt 'dat je letterlijk het beestje bij de naam noemt' gaan er een paar dingen mis.
(Want dat is nergens voor nodig.)
Wat ook hierboven al gezegd werd: een tekening bijvoorbeeld kan ook prima.

...bedoelt je therapeut vooral 'dat het nu fase 2 is en dus wordt de confrontatie opgezocht' - dat klinkt op zich wel logisch, maar als jij als reactie op de confrontatie verlamt, moet daar over gesproken worden.
(Is het te vroeg? Speelt er iets tussen jou en de peut, bijvoorbeeld subtiele druk om op te schieten, of wat dan ook?)
En het zij herhaald: een confrontatie hoeft echt niet 'verbaal' te wezen.
(In fase 2 'moet' het over confrontatie gaan, dat is de definitie, maar het mag heus echt een makkelijke vorm zijn!!)
Citaat:
Wat als ik hier nooit van herstel? Wat als ik net degene ben bij wie EMDR niet werkt?
:(:)
...gesteld dat je te vroeg met emdr begonnen zou zijn, dan ligt het niet aan jou, maar aan een fout van de therapeut dat het nu niet werkt. Je overlevingsmechanismen blokkeren dan.
(En overlevingsmechanismen zijn in principe nuttige dingen. Te snel gaan in therapie is geen goed idee.)
....maar ook voor 1985 was er goede traumaverwerking mogelijk zonder emdr.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-06-20 22:17, in het totaal 4 keer bewerkt

Lieke565
Berichten: 157
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:05

Ik heb ptss 2 keer gehad (terugval gehad). Eerste keer was ik niet klaar voor emdr. De tweede keer merkte ik dus dat het weer niet goed ging. Toen in overleg weer EMDR gedaan en toen werkte het wel. Kan misschien ook liggen met wie je het doet. De eerste had ik niet zo'n fijn gevoel bij uiteindelijk.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 00:50

Wauw, bedankt voor jullie reacties, ik had de hoeveelheid hier en via pb niet verwacht, echt fijn!
@ belle_boef, ik heb ervaring met non-verbale therapie, zowel creatief als PMT. Creatief is absoluut niet mijn ding, PMT paste op zich wel bij me. Beide volgde ik toen in groepsverband als onderdeel van een 3daagse therapie. Dat was meer gericht op depressie en persoonlijkheidsproblematiek. Voor PMT zou ik weer een andere therapeut moeten zoeken en dat is het voor mij niet waard.

@Cayenne, ik doe een variant met een lichtbalk die heel snel heen en weer gaat en waarbij de kleuren ook veranderen. Dat vind ik een fijne manier, omdat ik dan niet contact hoef te maken met mijn therapeute. Ik herken die vermoeidheid, ik ben halverwege een sessie al kapot. Ik heb vandaag telefonisch contact gehad en besloten om morgen de sessie niet door te laten gaan en maandag met de hoofdbehandelaar erbij te evalueren om te kijken of dit wel een passende route is.
Behalve een aantal hulpverleners is er niemand op de hoogte van mijn trauma. Ik ben er ook nog niet aan toe om het te vertellen.
@LienC, dankje voor je reactie. Ik heb het slapen vandaag inderdaad besproken en dat is prio nummer 1 nu. Ik heb gelukkig heel veel tips gekregen, hopelijk helpt het. Van weinig slaap word ik enorm prikkelbaar en dat helpt zeker niet mee.
@Robijntjah, fijn om te lezen dat het nu beter met je gaat. Ik denk dat dat ook mijn uitgangspunt is: niet vergeten, maar ook niet meer overspoeld worden door emoties en herbelevingen.
@primera, wat naar zeg, dat je niet de goede hulp krijgt om je klachten aan te pakken :(:) Ik kan me voorstellen dat dat heel frustrerend is en dat je daar moedeloos van kunt worden.
Ik heb inmiddels wel een kort mailtje kunnen sturen waarin ik een beetje heb kunnen delen van hoe ik erin sta.
@peelie, ponyparadijs en zinzi_jewel, bedankt voor het delen van jullie ervaring. Het is voor mij enorm zoeken naar een nieuw toekomstbeeld nu ik deze diagnose heb. De eerste jaren na mijn trauma heb ik geprobeerd om het te 'vergeten' en eerlijk, dat ging me best goed af. Maar blijkbaar heeft het al die tijd gesluimerd en steekt het nu in alle hevigheid de kop op. Hopelijk komt er een moment dat ik niet meer volledig van slag ben als iets me eraan doet herinneren.
@WowAmigo, mijn vermijding is best sterk. Ik kan tijdens een sessie heel goed alle gevoelens en gedachten blokkeren voor een bepaalde tijd. Echter schiet ik daarna gelijk in herbelevingen. Ik kan dus in eerste instantie niks voelen of denken, geen plaatje in mijn hoofd halen en een seconde later weer volledig in het moment zitten waardoor ik volledig verlamd raak. Daarin is het dus nog heel erg zoeken naar een middenweg (waarin mijn aandeel vooral zit in de vermijding vermijden)
@Ayasha, dankjewel!
@Rintah, dank voor je reactie! Ik gebruik dus inderdaad ook het lichtbalkje. Grappig dat je het noemt: ik wil in grote ruimtes of plekken met veel mensen, zoals feestjes, áltijd met mijn rug tegen de muur staan. Dat dat traumagerelateerd is, daar ben ik ook pas net achter, maar vroeger had ik dat dus helemaal niet. Fijn dat de EMDR jou uiteindelijk erg geholpen heeft!
@pateeke, ik ben nog niet zo bekend in de wereld van traumaverwerking, dus ook niet met de mogelijkheden. Ik heb maandag sowieso dus een evaluatiegesprek en hopelijk komen er dan nog andere opties qua therapie.
@Miranda40, jeetje wat een heftig verhaal Y;( Hoeveel tegenslag kan een mens hebben... Wat superknap dat je ondanks de dipjes er zo goed mee om kan gaan! Waren jouw opnames en de behandeling tijdens die opnames puur traumagericht?
@Janneke2, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk zelf dat ik fase 1 redelijk door ben: ik ben al jaren in therapie, ik ken de theorie van de psyche toch redelijk, ben sowieso erg analytisch. Je hebt wel gelijk wat betreft de trucjes die ik ken om om te gaan met paniek. Daar valt nog veel te leren en dat is misschien nu waar ik aan onderdoor dreig te gaan. Paniek is héél heftig en ik moet nog leren wat ik dan kan doen.
Ik moet zeggen dat mijn concentratieboogje een beetje kort is en ik ga je reactie zeker nog een paar keer lezen, maar erg interessant wat je schrijft.
@Lieke565, ik heb voor het eerst in mijn leven een therapeut waarbij ik tijdens het intakegesprek al een goed gevoel had: daar ligt het gelukkig niet aan. Fijn dat het jou uiteindelijk heeft geholpen.

Ik ga morgen de pbtjes beantwoorden, ik heb ze allemaal gelezen en vind jullie allemaal lief! Ik wil er even de tijd voor nemen en die heb ik morgen hopelijk!

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:19

Independence schreef:
De eerste jaren na mijn trauma heb ik geprobeerd om het te 'vergeten' en eerlijk, dat ging me best goed af. Maar blijkbaar heeft het al die tijd gesluimerd en steekt het nu in alle hevigheid de kop op. Hopelijk komt er een moment dat ik niet meer volledig van slag ben als iets me eraan doet herinneren.

Ik heb jaren met mijn trauma gelopen door het weg te stoppen.
Echter werd het door andere gebeurtenissen alleen maar erger.
En uiteindelijk is pas vele jaren na het eerste trauma de bom gebarsten.

Het praten lukte bij mij in het begin ook niet.
Ik zweeg erover wilde er niet over nadenken.
Pas na ik denk wel 15 jaar kon ik er een beetje over praten.
Heb in die 15 jaar vele therapeuten gehad maar nooit een klik dus ook geen goed gesprek
Ik denk dat je dat nu ook mist met je therapeut.
Je moet er een goed gevoel bij krijgen.
Dan praat het ook makkelijker

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:52

Wat goed dat je je verhaal hier deelt.

Ik geef zelf ook EMDR en ben het eens met de mensen die zeggen dat je niet persee woorden hoeft te hebben. Bij de intake is dit wel fijn om te kunnen bepalen waar de EMDR over moet gaan maar als jij tijdens de EMDR bilaterale stimulatiefase geen woorden weet te vinden zou dat m.i. ook geen probleem hoeven te zijn. Je brein weet waar het over gaat en vaak reageert je lichaam ook met lichamelijke reacties waardoor je therapeut(e) toch een indicatie heeft hoe het met je gaat.
Misschien dat je dat nog eens zou kunnen bespreken ? Dat je nu nog niet hardop je associates hoeft te benoemen ?

Heel leerzaam vind ik om te lezen hoeveel mensen er EMDR hebben met één stimulatie vorm, klikjes OF oogbewegingen (met vinger of lichtbalk). Ik heb geleerd om af te wisselen (en heb nog een hoop creatieve vormen erbij) en kijk waar de persoon het best op reageert en wissel dan alsnog af maar weet wat ik meer of minder kan gebruiken.

Verder vind ik EMDR een hele mooie methode die (net als andere methodes) niet voor iedereen werkt. Of nog niet .... Als dat het geval is is dat ook niet erg, of niet "fout" van jou.
Het is niet jouw verantwoordelijkheid om de juiste therapievorm te vinden.

Heel veel sterkte in je herstel.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 23:28

Dank voor je reactie jetm!
Ik denk dat ik mezelf ook de druk opleg om woorden te vinden. Elke keer de vraag wat ik ervaar, en dan ervaar ik heel veel, maar kan ik dat niet goed onder woorden brengen. En ik ben in die zin wel streng voor mezelf: ik moet het goed doen. Maar ik ga het morgen in het gesprek zeker noemen, de moeite die ik heb met woorden (al weet ze dat wel)

Mijn psycholoog haalt overigens vanalles uit de kast qua stimulans hoor, de lichtbalk met de bijbehorende buzzers, maar ook meetappen op muziek of woorden spellen, you name it.

Morgen heb ik het evaluatiegesprek en ik ben het hele weekend al nerveus. Ik wil zó graag dat dit gaat werken... Maar door me zo druk te maken voel ik me veel minder stabiel, kan ik maar weinig prikkels hebben en slapen staat ook niet meer in mijn woordenboek :Z

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:13

Wat ervaar je:

Wat denk jij hoe uitgebreid je hierop moet antwoorden?

Ook ik hoefde het "te behandelen plaatje" niet te beschrijven, en op bovenstaande vraag was een antwoord als "koud, knie trilt en beginnende hoofdpijn" of "angstig en onzeker" prima. Je hoeft het niet tot in detail uit te leggen wat je voelt/wat je denkt tijdens de EMDR. Bij "angstig en onzeker" kan therapeut zelf inschatten aan de rest van je reacties of ze moet pauzeren/stoppen en uit moet vragen wat er precies is (komt angst van dat moment weer terug, of komt het ergens anders vandaan? Kan je er over uitweiden of is dat nu te veel? Kan je nog verder of ben je compleet dichtgeklapt?

En onthou, je zit er voor jezelf, dus geef het aan als je aan je max zit of merkt dat je dichtklapt.

Succes vandaag. En als je bang bent om in dit gesprek dicht te klappen; schijf de hoofdpunten van wat je wil zeggen uit en schuif die desnoods door naar je peut.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:33

... en als het zinnetje "ik mag geen fouten maken /ik moet dit goed doen"
zo'n zware last blijken, kan het handig zijn om jullie eerste sessie te doen rondom dit zinnetje.
Of misschien is het op een gegeven moment taboe geworden 'om te zeggen wat je ervaart, hoe de dingen voor jou zijn'. Ook dat thema zou een prima invalshoek kunnen zijn.

In een of ander jargon heet dit 'emdr rechtsom' - focussen op thema's met nare ballast, waarschijnlijk door trauma ingesleten of verscherpt.
(En is 'linksom' emdr doen de focus op de nare gebeurtenissen. "Linksom of rechtsom, de ellende wordt gewoon de nek omgedraaid".)