Veel moeten afvallen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 02:16

Lieve TS, het klinkt vaak zo makkelijk: die knop om! volhouden! als ik het kan, kan jij het ook!

helaas zit er vaak een ingesleten gedachtenpatroon achter het Waarom je eet, en Waarom het voor jou lastig is om veranderingen door te voeren in je leven. Ik heb geen aandelen in die club, maar ik vond het zeer inzichtelijk om met Noom aan de slag te gaan. zij combineren psychologische inzichten met voedingsadviezen. Als advies wil ik je wel geven om niet elke dag alle tips & opdrachten te doen, want dat overweldigde mij (iig) een beetje, maar was heel waardevol... heel veel sterkte!!!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 06:05

Mars schreef:
Wat knap van je TS dat jij er weer voor gaat mét hulp!

Ben zelf ook flink afgevallen, van 99kg naar 62. De eerste 28kg met Weight watchers, 7 jaar geleden. De andere kilo’s in de periode erna, inmiddels ben ik al jaren stabiel op dit gewicht.

Jij kunt t ook, zeker weten!

Mars 99kg:
[ [url=m/UeeXfk.png]Afbeelding[/url] ]


Mars 62 kg:
[ [url=m/9PnAYo.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat een verschil! Wauw :D

Heb je daarbij ook fanatiek gesport?

Suzanne F.

Berichten: 49261
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 07:11

Wauw Mars!

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:19

Wat zien jullie er allemaal goed uit

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:47

Ik moet ook 30 tot 40 kilo afvallen.
Volgens dietisten eet ik juist te weinig,maar bij meer eten explodeert de weegschaal helemaal. :+
Helaas heb ik ook CVSen IIH waardoor bewegen ook weer erg lastig is.
Voordat de CVS zo erg werd was het mij wel gelukt 20 kilo af te vallen. Toen de CVS echter veel erger werd is het er helaas weer aangekomen.

Heb mij zelf beloofd na de emigratie(oktober) er echt weer heel veel kilo's af te gooien. :+

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:50

Ik lees mee hier. Niet omdat ik heel veel kwijt moet, maar wel omdat ik de struggle herken. Bij mij zit het echt in een te laag eigenwaarde en gecombineerd met emoties weg eten. Dit ben ik nu aan het aanpakken, want ik ben het gewoon waard om beter in mijn vel te zitten, letterlijk en figuurlijk!

Voor degene die zoveel zijn afgevallen waarvoor diep respect!
Hebben jullie last van vel te veel? Trekt dat weer bij met sporten bijvoorbeeld of blijf je dat altijd zien?
Ik weeg 20 kilo zwaarder ongeveer dan ik altijd heb gewogen, nu hoef ik dat niet perse meer, maar overgewicht mag er wel af. En hoop eigenlijk wel dat alles weer wat strakker trekt eigenlijk. Ik sport er wel bij.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:20

Mjetterd schreef:
Mars schreef:
Wat knap van je TS dat jij er weer voor gaat mét hulp!

Ben zelf ook flink afgevallen, van 99kg naar 62. De eerste 28kg met Weight watchers, 7 jaar geleden. De andere kilo’s in de periode erna, inmiddels ben ik al jaren stabiel op dit gewicht.

Jij kunt t ook, zeker weten!

Mars 99kg:
[ [url=m/UeeXfk.png]Afbeelding[/url] ]


Mars 62 kg:
[ [url=m/9PnAYo.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat een verschil! Wauw :D

Heb je daarbij ook fanatiek gesport?


Nee, ik ben aartslui wat dat betreft en allergisch voor de sportschool. Wel hou ik van wandelen, fietsen etc dus dat deed ik wel. Verder was het puur knop omgooien qua eten :j

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:23

Echt super knap _/-\o_

Anoniem

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:24

Wat een verschil Mars +:)+

Butterfly
Berichten: 2859
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 09:46

Goeiemorgen iedereen! Wat een reacties weer, wow!
En Mars, wat een verschil! Met alleen eten? :oo

Lifaya, welkom! Wat frustrerend lijkt me dat, om door medicatie zoveel aan te komen. Fijn dat je nu iig niet aankomt en hopelijk gaat het snel weer naar beneden :j

mirjamalvaro, ook welkom! CVS lijkt me inderdaad heel lastig als bijkomstigheid. Waar ga je geen emigreren?

Saskia, over vel teveel: geen idee. Ik heb aan het eind van mijn zwangerschap nog wel wat striae gekregen, dus weet niet of het ooit echt strak wordt, maar ben wel benieuwd of anderen daar (al) ervaring in hebben.

En nu moet ik een enorm enorm volle mailbox op mijn werk gaan tackelen -O- tot over een week of 4 _O-

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:55

Heel goed dat je een diëtiste hebt benaderd.
Het schijnt dat als je meer dan 10kg moet afvallen dat je dan beter een dietiste kan inschakelen, omdat je anders snel het overzicht verliest.

Heb je ook al eens bloed laten prikken op tekorten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:00

Ik meld mij ook. Deze ochtend gewogen op 114,3. Ik ben 1.72, maat 48. Net zoals de meesten hier al diverse pogingen met diverse methodes geprobeerd. Het beste dat hier lijkt te helpen is sporten. Alleen weet ik totaal niet waar ik het nog kan bijkrijgen. Mijn dag begint om 5.30 met een hoop gehol en geren om kind tijdig op de opvang te krijgen zodat ik kan werken. Ik heb een relatief fysieke job voor 24 uur per week namelijk poetsvrouw. Ik ben rond 13.30 weer thuis waarbij ik kind in bed steek en middag eet. Van 14.00 tot 17.00 heb ik tijd voor het huishouden. Om 17.00 begin ik met koken. Wij eten tussen 18.00 en 19.00. Daarna wachten de dieren nog en de moestuin. Dit neemt meestal tot 22.00 tijd beslag. In de weekenden zijn wij dan druk bezig met verbouwen.

Mijn gsm zegt dat ik veel beweeg maar ik merk het niet terug op de weegschaal. Zodra ik elke dag er een uur sport weet tussen te krijgen start ik direct met afvallen. Maar dit is ook weer moeilijk vol te houden ivm tijdsgebrek. Als ik wil sporten moet ik iets laten vallen maar dit is quasi onmogelijk.

Ik hoop dat alles wat rustiger wordt eenmaal dochter naar school gaat volgend jaar en de verbouwingen wat achter de rug zijn. Binnen een jaar trouw ik en ik kan nu al huilen bij de gedachte dat ik naast mijn slanke vriend als een homp vet op de foto sta. Want zo voel ik mij en dat weegt enorm. Een homp vet op pootjes.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:03

DeMolenhoek schreef:
Ik meld mij ook. Deze ochtend gewogen op 114,3. Ik ben 1.72, maat 48. Net zoals de meesten hier al diverse pogingen met diverse methodes geprobeerd. Het beste dat hier lijkt te helpen is sporten. Alleen weet ik totaal niet waar ik het nog kan bijkrijgen. Mijn dag begint om 5.30 met een hoop gehol en geren om kind tijdig op de opvang te krijgen zodat ik kan werken. Ik heb een relatief fysieke job voor 24 uur per week namelijk poetsvrouw. Ik ben rond 13.30 weer thuis waarbij ik kind in bed steek en middag eet. Van 14.00 tot 17.00 heb ik tijd voor het huishouden. Om 17.00 begin ik met koken. Wij eten tussen 18.00 en 19.00. Daarna wachten de dieren nog en de moestuin. Dit neemt meestal tot 22.00 tijd beslag. In de weekenden zijn wij dan druk bezig met verbouwen.

Mijn gsm zegt dat ik veel beweeg maar ik merk het niet terug op de weegschaal. Zodra ik elke dag er een uur sport weet tussen te krijgen start ik direct met afvallen. Maar dit is ook weer moeilijk vol te houden ivm tijdsgebrek. Als ik wil sporten moet ik iets laten vallen maar dit is quasi onmogelijk.

Ik hoop dat alles wat rustiger wordt eenmaal dochter naar school gaat volgend jaar en de verbouwingen wat achter de rug zijn. Binnen een jaar trouw ik en ik kan nu al huilen bij de gedachte dat ik naast mijn slanke vriend als een homp vet op de foto sta. Want zo voel ik mij en dat weegt enorm. Een homp vet op pootjes.



Aan je beweging zal het in ieder geval niet liggen..

Afvallen is 90% voeding, 10% beweging is mij altijd verteld.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 26-05-20 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:05

DeMolenhoek schreef:
Ik meld mij ook. Deze ochtend gewogen op 114,3. Ik ben 1.72, maat 48. Net zoals de meesten hier al diverse pogingen met diverse methodes geprobeerd. Het beste dat hier lijkt te helpen is sporten. Alleen weet ik totaal niet waar ik het nog kan bijkrijgen. Mijn dag begint om 5.30 met een hoop gehol en geren om kind tijdig op de opvang te krijgen zodat ik kan werken. Ik heb een relatief fysieke job voor 24 uur per week namelijk poetsvrouw. Ik ben rond 13.30 weer thuis waarbij ik kind in bed steek en middag eet. Van 14.00 tot 17.00 heb ik tijd voor het huishouden. Om 17.00 begin ik met koken. Wij eten tussen 18.00 en 19.00. Daarna wachten de dieren nog en de moestuin. Dit neemt meestal tot 22.00 tijd beslag. In de weekenden zijn wij dan druk bezig met verbouwen.

Mijn gsm zegt dat ik veel beweeg maar ik merk het niet terug op de weegschaal. Zodra ik elke dag er een uur sport weet tussen te krijgen start ik direct met afvallen. Maar dit is ook weer moeilijk vol te houden ivm tijdsgebrek. Als ik wil sporten moet ik iets laten vallen maar dit is quasi onmogelijk.

Ik hoop dat alles wat rustiger wordt eenmaal dochter naar school gaat volgend jaar en de verbouwingen wat achter de rug zijn. Binnen een jaar trouw ik en ik kan nu al huilen bij de gedachte dat ik naast mijn slanke vriend als een homp vet op de foto sta. Want zo voel ik mij en dat weegt enorm. Een homp vet op pootjes.


Maar je hebt toch niet iedere middag van 14 tot 17 nodig voor het huishouden? Kun je hier niet thuis iets doen met gewichten oid? Of iets van een hometrainer op de kop tikken?

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:10

@de Molenhoek wat Matheno ook al zegt.
Denk ook dat er bij jou qua voeding nog veel winst te behalen valt.
Je krijgt beweging genoeg.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:11

3 uur voor het huishouden, dat haal ik in de hele week nog niet hahahahaha maar goed ik ben heel erg makkelijk!

Ik sport wel graag, maar niet graag alleen. Dus nu is de sportschool weer buiten begonnen en gelijk voor twee keer per week in geschreven. Ging dood gister maar wel lekker gevoel. Dat helpt bij mij echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:13

Hmmm, spijtig dat de eerste 3 reacties gaan over dat het niet aan beweging ligt en het huishouden niet zo lang kan duren, want ik tel mijn calorieën en dat is gewoon ok. (Ook al bekeken door een dokter en mijn schildklier werkt goed. Ik heb wel een ijzertekort dat niet opgelost geraakt) En jawel, ik heb wel degelijk 3 uur nodig. Dochter slaapt nog maar een uur en dan moet ik alles zien rond te krijgen met een kind erbij. Dus die 3 uur is zelfs al heel erg krap en red ik al niet.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:19

Oh ik bedoelde het niet verkeerd hoor, maar ik zit denk ik iets anders in elkaar. Ben geen poetser, zal t nooit worden en dus besteed ik daar niet zoveel tijd aan. Maar ben je echt elke dag 3 uur in huis bezig?

Ook sporten is niet zaligmakend hoor, want in de tijd dat ik ruim 130 kilo woog, reed ik 5 tot 6 keer per week, ging twee keer per week bootcampen en sportschool en liep elke dag kilometers met de honden. En toch viel ik niets af. Het is een combinatie en het is uitzoeken wat voor jou werkt.

Calorieen tellen heeft bij mij nooit gewerkt, minder koolhydraten wel. Ik las ook iemand hier die te weinig at, dat heb ik dus ook echt altijd gedaan. Te weinig, niet vaak genoeg waardoor ik altijd in de spaarstand stond. Dan kun je sporten tot je een ons weegt maar er gebeurt weinig.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:19

DeMolenhoek schreef:
Hmmm, spijtig dat de eerste 3 reacties gaan over dat het niet aan beweging ligt en het huishouden niet zo lang kan duren, want ik tel mijn calorieën en dat is gewoon ok. (Ook al bekeken door een dokter en mijn schildklier werkt goed. Ik heb wel een ijzertekort dat niet opgelost geraakt) En jawel, ik heb wel degelijk 3 uur nodig. Dochter slaapt nog maar een uur en dan moet ik alles zien rond te krijgen met een kind erbij. Dus die 3 uur is zelfs al heel erg krap en red ik al niet.


Ik snap het, het huishouden neemt hier ook wat tijd in beslag, vooral met dieren.
Mijn reactie was overigens niet naar bedoeld, maar meer dat je beweging wel voldoende lijkt.

Blijkbaar gaat er toch iets in je lichaam niet helemaal lekker.
Ik slik zelf dagelijks lactoferrine.
Bevat veel nodige mineralen, verbetert het ijzertransport in je lichaam, en verhoogt ook nog eens drastisch je weerstand. Dat is vooral in deze tijd wel een fijne bijkomstigheid. ;-)

Ik gebruik zelf deze:
https://www.vitaminesperpost.nl/lactoferrine

Een poosje heb ik geworsteld met gewicht. Ondanks bewegen en goede voeding viel ik niet af. Uiteindelijk goedgekomen in samenwerking met een orthomoleculair therapeut. Ik bleek toch een flink tekort te hebben aan bijvoorbeeld zink en magnesium. Toen dit was opgelost ging het eigenlijk 'vanzelf'.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 26-05-20 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cubone

Berichten: 6233
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:19

Ik lees ook mee. Ik ben inmiddels 20 kg afgevallen van 78 naar 58. Ik wil er nog ongeveer 4 kilo van af nu. Die nummers klinken misschien vrij laag, maar ik ben 1.54 en op mijn zwaarst had ik een BMI van 33 :(

Ik ben nu van broekmaat 44 naar 36 gegaan en wil graag uitkomen op 34.

Het heeft me 3 jaar gekost om hier te komen. Ik ben heel lang op de 65 blijven hangen en daarna nog veel langer op de 62.

Ik tel zelf calorieën, hoewel ik ook eens in de 2 weken een cheat dag heb. Daarnaast sta ik iedere dag op de weegschaal. Dat wordt veelal afgeraden, maar omdat ik het al lange tijd dagelijks doe schrik ik niet van de schommelingen. Sommige dagen weeg ik 58, dan spontaan de volgende dag bijna 60 en de dag erna heb ik ineens een nieuw record qua laag gewicht! Ik focus me op de lage gewichten, maar houd er wel rekening mee dat er soms ongewoon lage uitschieters tussen zitten. Zolang mijn gemiddelde 2 wekelijkse gewicht naar beneden gaay weet ik dat het de goede kant op gaat.

Ik heb recentelijk een sprint gehad van 62 naar 58, en nu het gevoel dat ik weer vast zit. Maar de aanhouder wint!

Als het echt niet lukt, wellicht eens naar je schildklier laten kijken?
Laatst bijgewerkt door Cubone op 26-05-20 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

alexandras
Berichten: 173
Geregistreerd: 07-02-10

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:25

Hoi Ik ben de afgelopen jaren ook steeds zwaarder geworden. Van 70 kg zon 20 jaar geleden naar op zijn zwaarst zo'n 95 kg. Toen was de maat vol. Heel langzaam begonnen met afvallen. Eetpatroon aangepast. In de ochtend havermout met een appel en in de middag wat crackers, geen boterhammen meer doordeweeks omdat die voor mij onvoldoende vullen waardoor ik honger bleef houden. In de avond eet ik gewoon met het gezin mee, in plaats van chips eet ik pelpinda's, duurt lang en je eet er niet zoveel meer van. Weeg nu 83 kg, ben er nog niet. Streefgewicht is denk ik nog 10 kg lichter. Maar dit is zeer goed vol te houden. Afvallen gaat langzaam, ongeveer 1 kg per maand maar wel gestaag en het nieuwe eetpatroon is voor mij zeer goed vol te houden.

rockwitch

Berichten: 11737
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:51

Ik meld me ook, al mijn hele leven te zwaar en ook gedurende mijn hele leven van alles geprobeerd. Maar kwam er als baby uit met een gewicht van 10,5 pond, dus ruim 5 kilo. En dat is eigenlijk nooit anders geweest, altijd dikste meisje uit de klas.
Nu een jaar of 10 geleden een Gastric Bypass gehad, toen ging het de eerste tijd echt fantastisch, ik woog op mijn lichtst nog 72 kilo. Was dus ruim 40 kwijt. Helaas inmiddels zit dat er weer aan. 2 kinderen rijker en verkeerde keuzes qua eten, ben ook wel een hele moeilijke eter, maar goed.
Echt een week voor de Corona hier los brak had ik een afspraak met een personal trainer om met hem te starten, maar goed dat ging dus ff niet door. Sowieso is het de bedoeling om in de zomervakantie wel echt te starten, en hopelijk gaat dat al schelen, hij zal dan ook helpen met voeding enzo.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:51

DeMolenhoek schreef:
Hmmm, spijtig dat de eerste 3 reacties gaan over dat het niet aan beweging ligt en het huishouden niet zo lang kan duren, want ik tel mijn calorieën en dat is gewoon ok. (Ook al bekeken door een dokter en mijn schildklier werkt goed. Ik heb wel een ijzertekort dat niet opgelost geraakt) En jawel, ik heb wel degelijk 3 uur nodig. Dochter slaapt nog maar een uur en dan moet ik alles zien rond te krijgen met een kind erbij. Dus die 3 uur is zelfs al heel erg krap en red ik al niet.


Een stille meelezer (zonder overgewicht maar vroeger wel gewicht issues gehad) meldt zich.

Wat mij vooral opvalt, is dat je weinig rustmomenten hebt. Chronische stress (hoog cortisol gehalte) wordt gerelateerd aan overgewicht. Dus misschien niet nog meer doen maar juist soms even proberen een moment voor je zelf te nemen ?

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:58

Wauw wat gaat dit topic hard. :=

Maar wat motiverend om de foto's van andere te zien!
Echt super knap van jullie!

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:04

Ik moet bekennen dat ik je openingspost gelezen heb, en dat ik ongeveer wel weet wat je meemaakt, en ik heb nooit zoveel gewogen, ook bij mij is het altijd vechten geweest tegen de kilo's. BMI ook altijd 30+ geweest, en ik voelde me als kind altijd zo ongelukkig en eten was mijn grootste liefde en mijn grootste vijand.

Wat ik vooral wil opmerken: Het is NIET omdat je het NIET wilt dat je niet afvalt. Je moet vooral stoppen met die mindset ni het begin. Je moet gewoon leren opnieuw te denken over eten en over jezelf, en geloof me als ik zeg dat dat de moeilijkste weg wordt om te bewandelen.

Op zich is afvallen in theorie simpel. Als je minder eet dan wat je verbruikt, dan ga je afvallen. Leuk zinnetje, ook weer moeilijk in de praktijk. Misschien moeten we eerst eens kijken naar wat jouw lichaam zou verbruiken als je niets doet. Daar is een formule voor, de formule Roza en Shizgal. Deze berekent wat je lichaam ongeveer verbuikt als je niets doet. Dus het minimum aan eten. Ik kan uit je post niet alles halen, dus ik zal mezelf even als voorbeeld nemen:

447,593 + (9,247 x G) + (3,098 X H) – (4,330 X L) is de formule voor vrouwen (g = gewicht, h = hoogte en l = leeftijd). Toegepast op mezelf:
447,593 + (9,247 x 67) + (3,098 X 163) – (4,330 X 28) = 1450,87. Dus afgerond 1451 Kcal dat ik per dag MOET eten om alle basisfuncties van mijn lichaam te laten werken. Onder mag je niet gaan, want dat is echt niet gezond. Nu natuurlijk moet je meer eten dan 1451 kcal, dan moet je eerlijk voor jezelf gaan kijken hoe actief je bent. Dan heb je de zogenaamde PAL waardes die je moet gebruiken

Geen tot weinig lichaamsbeweging (de hele dag op bed): 1,2
Lichte lichaamsbeweging (als je zittend werk hebt en je niet aan sport doet): 1,375
Normale lichaamsbeweging: 1,55
Zware lichaamsbeweging (lichaamsbelastend werk of dagelijks sporten): 1,725
Zeer zware lichaamsbeweging (professionele sporters): 1,9

dat getal ga je dan vermenigvuldigen met je rustbehoefte. Ik heb zitten werk dus ik neem. Dan kom ik uit op 1994,95 kcal. Laat ons mooi afronden op 1995. Ik heb hier niet mijn sport bijgeteld, want ik doe niet elke dag hetzelfde en hetzelfde intensiteit, en zo kan ik nog zelf kiezen hoe of wat. Dus, als ik nu wil afvallen, en ik wil gaan voor een iets kalmere aanpak, dan ga ik een 200 à 300tal kcal in de min gaan. Dus laat ons voor de leuk zeggen dat ik elke dag 1700 kcal ga eten.

Nu komt het moeilijkste van alles. Je gaat ALLES moeten wegen. Elk dingetje wat je in je mond stopt. En dat klinkt echt niet fijn, maar zo alleen kan je weten wat je echt eet. En vergeet hierbij ook niet boter te tellen waar je in bakt, olijfolie etc. Alles kan je dan handig bijhouden in een app genaamd My Fitness Pal en dan kan je zien hoever je bent van je doel. Schrik niet, want veel mensen weten soms niet hoeveel kcal een 'gezonde' maaltijd is die je in je mond steekt. Sommige dingen kan je veel van eten en zijn veel in kcal maar vullen niet. Een goede start is om heel veel groenten te eten. Als je elke maaltijd 200gr groenten neemt, dan zal je zien dat dit goed vult en dan kan je daarna kijken welk je erbij neemt (200gr kip, zalm, of dergelijks) en koolhydraten moet je zeker niet laten, maar je moet ook geen 200gr pasta elke maaltijd eten. Probeer zoiets te minder naar bv 50gr pasta (ongekookt natuurlijk) of 200gr aardappelen bij een warme maaltijd!

Succes!