Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lugea

Berichten: 1669
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:08

Ik ga morgenochtend in ieder geval direct even bellen. Mocht ik me ziek(er) gaan voelen, dan ga ik nog wel een keer de HAP bellen. Ik ben nu wel erg misselijk van de pijn en bij de verbandwissels lopen de tranen over m’n wangen, maar ik heb geen koorts en de huid om de wond heen ziet er rustig uit. De foto hieronder is van gisterenavond. Ik moet straks nog even een foto maken hoe het vandaag is. Dan kan ik het verloop ook even goed aan de huisarts laten zien. Inmiddels heb ik m’n ringen trouwens af gedaan, m’n vingers gingen toch wat zwellen. Verder vind ik het er wel rustig uit zien.

Afbeelding

Ik begin nu wel in te zien dat het een wond is die niet ik serieus moet nemen. Ik was van plan morgen gewoon te gaan werken met een plastic handschoen erom (ik ben docent dierverzorging), maar dat is door m’n omgeving wel uit m’n hoofd gepraat. De zorg voor m’n pony’s heb ik de komende dagen ook even aan m’n vader uitbesteed. Pfff. Heb ik weer. En ik kan zelf echt enorm slecht tegen wonden, dus ik mijd dit topic normaalgesproken. :')

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:33

Slim om even niet te gaan werken, of iig uit te kijken met het vies kunnen late worden. Die latex handschoenen zijn sowieso niet lang genoeg maar je gaat daaronder ook erg zweten, wil je niet op die brandwond. Brandwonden doen echt ontzettend pijn, je kan daar echt paracetamol voor pakken als je er zo'n last van hebt.

Kwal
Berichten: 4443
Geregistreerd: 02-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:26

Lugea schreef:
Ik ga morgenochtend in ieder geval direct even bellen. Mocht ik me ziek(er) gaan voelen, dan ga ik nog wel een keer de HAP bellen. Ik ben nu wel erg misselijk van de pijn en bij de verbandwissels lopen de tranen over m’n wangen, maar ik heb geen koorts en de huid om de wond heen ziet er rustig uit. De foto hieronder is van gisterenavond. Ik moet straks nog even een foto maken hoe het vandaag is. Dan kan ik het verloop ook even goed aan de huisarts laten zien. Inmiddels heb ik m’n ringen trouwens af gedaan, m’n vingers gingen toch wat zwellen. Verder vind ik het er wel rustig uit zien.

[ [url=m/AKw8iG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik begin nu wel in te zien dat het een wond is die niet ik serieus moet nemen. Ik was van plan morgen gewoon te gaan werken met een plastic handschoen erom (ik ben docent dierverzorging), maar dat is door m’n omgeving wel uit m’n hoofd gepraat. De zorg voor m’n pony’s heb ik de komende dagen ook even aan m’n vader uitbesteed. Pfff. Heb ik weer. En ik kan zelf echt enorm slecht tegen wonden, dus ik mijd dit topic normaalgesproken. :')


Heb je instructie gekregen van de HAP hoe het te verbinden? Ik las dat je er vet gaas op hebt? Heb je dat continu? En geen katoenen vetgaas hoop ik? Die droogt namelijk super snel uit en gaat dan verkleven met de wond, heel pijnlijk en slecht voor de wondgenezing.

Lugea

Berichten: 1669
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:36

Ik heb helaas echt nauwelijks advies gekregen vanuit de HAP. Eigenlijk alleen: “Doe er vet gaas op en zorg dat er geen vuil bij komt. Als je koorts krijgt moet je langskomen.” Ik heb toen nog gevraagd of de zalfgaasjes van Kruidvat goed (genoeg) waren, maar dat was allemaal prima. Ik merk alleen dat die inderdaad enorm blijven plakken en je dan toch steeds de huid kapot trekt. Het bloed op sommige plekken ook als ik het eraf gehaald heb. Ik heb eind van de ochtend een afspraak bij m’n huisarts staan, dus hoop dan wat meer advies te krijgen qua verzorging. :j

ikkedus
Berichten: 3303
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:44

Je hebt voor dit soort wonden echt speciaal brandwondengaas nodig. Raar dat je dat niet hebt voorgeschreven. Ik zou zeker langs de huisarts gaan en anders bij de apotheek om ander verband vragen. Er is veel beter gaas beschikbaar dan dat van de Kruidvat lijkt me.

_Karlijn
Berichten: 6483
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:45

Die zalfgaasjes van de Kruidvat had ik ook voor mijn brandwond maar vond ik waardeloos. Ze drogen heel snel in en plakken alsnog vast. In het ziekenhuis heb ik toen een soort siliconen gaasjes gekregen, wel heel fijn.

Lugea

Berichten: 1669
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:28

Ik ben inmiddels bij de huisarts geweest en heb zilversulfadiazine zalf gekregen. Dat moet ik er een keer per dag opsmeren, dan vet gaas, dan gewoon gaas en dan verband er omheen tot het dicht is. Dat kon wel een week of twee duren met deze wond gaf ze aan. Ik hoefde van de huisarts geen speciaal gaas te kopen, maar kreeg via een vriendin al gaas doorgestuurd dat voor brandwonden wordt gebruikt en echt niet plakt, dus dat heb ik inmiddels besteld.

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 18:38

Goedzo ! En idd goed opletten of je geen koorts krijgt.
Gaat het al beter met de pijn ? :(:)

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:33

Ik had een teennagel die wat vervelend is afgescheurd. Maar nu groeid hij in….

Altijd zo fijn

Spoiler:
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102025
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:30

Pijnlijk of niet?

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:22

Jaa zeker pijnlijk. Maar nog niet zo pijnlijk dat ik naar de huisarts ren

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102025
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:23

Maar hij groeit in...dan moet je toch wel naar de HA?

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:23

Biotex badje doet wonderen :(:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18030
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:24

Als je het je kan veroorloven: dit is echt een typisch dingetje voor een pedicure.

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:26

Mondy schreef:
Biotex badje doet wonderen :(:)


Ja dat ga ik eerst even proberen inderdaad!

Warboel
Berichten: 14701
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:55

@Lugea gedver wat een onwijs nare brandwond zeg! Heel veel sterkte!

Oh ik pulk dat er altijd zelf uit, ook als het zo ontstoken is := echt niet goed natuurlijk. Pedicure is een veel beter idee inderdaad!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102025
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:57

Ik knip vaak mijn teennagels scheef maar er is nog nooit eentje ingegroeid.

*klopt af*

DideH
Berichten: 7012
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:34

Warboel schreef:
@Lugea gedver wat een onwijs nare brandwond zeg! Heel veel sterkte!

Oh ik pulk dat er altijd zelf uit, ook als het zo ontstoken is := echt niet goed natuurlijk. Pedicure is een veel beter idee inderdaad!


Haha precies dit, beetje met een nagelvijl de boel eruit wippen en dan even wat watten eronder zodat het gelift is _O- Superverstandig waarschijnlijk :')

Inderdaad een nare brandwond hierboven! Sterkte!

Lugea

Berichten: 1669
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:52

Oef, nagels. Dat kan ook behoorlijk pijnlijk zijn. Hopelijk doet een biotex badje wonderen, maar houd het wel goed in de gaten!

Mijn brandwond leek gisteren erg hard vooruit te gaan, maar vandaag toch weer meer pijn, wondvocht, zwelling en wat verhoging (38,2), dus toch even wat gas terug. Gisteren m’n hand denk ik toch wat te veel bewogen met autorijden waardoor het op sommige plekken toch weer open is gegaan. Vooral rondom m’n pols, aan de zijkant van m’n hand en in het midden “scheurt” het toch open. De wond lijkt daar ook dieper te zijn dan op de andere plekken, dus dat kan het wel verklaren. De zalf werkt gelukkig wel erg verkoelend, dus dat is wel fijn.

Dit was dinsdagochtend. De zwelling was flink afgenomen en de huid was naar mijn idee mooi roze.
Afbeelding

Dit dinsdagavond na het douchen. Er kwam onder de douche wat vel los en ik zag daardoor dat sommige plekken toch weer een beetje open waren.
Afbeelding
Afbeelding

En dit was vanochtend. De zwelling zit vooral in m’n pols en richting m’n vingers. Ik heb normaal erg slanke vingers, maar het zijn nu een soort worstenvingers. Er zitten rondom de wond nog wat “bruinige” stukken huid, dat gaat volgens de huisarts nog vervellen. Verder vind ik het er rustig uit zien, dus ga er vanuit dat het met rust wel weer gaat verbeteren.
Afbeelding
Afbeelding

Emori

Berichten: 13127
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:07

38 is koorts, pas je op jezelf?

Lugea

Berichten: 1669
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:20

Ik houd het goed in de gaten. M’n temperatuur is nu erg aan het schommelen, dus denk dat het vooral is doordat m’n immuunsysteem aan het werk is. Eind van de ochtend was het 38,2 en nu 36,3. Ik blijf het dus even goed monitoren en als ik het niet vertrouw ga ik bellen hoor.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:53

Voor de mensen die houden van bloed:
Het is al bijna een jaar terug, maar op wintersport belandde ik in Winterberg in het ziekenhuis. Achteraf een astma aanval, destijds dachten ze longontsteking. Maar goed. Er moest een braunule gezet en bloed afgenomen. Deze arts in opleiding….. die kan nog wat oefening gebruiken in het aanleggen en braunules. Tip: maak eerst het stuwbandje los.


Spoiler:
Afbeelding


Ben zelf dierenarts, maar kan er echt niet tegen als iemand mij prikt :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102025
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:59

Lekker. :=

DideH
Berichten: 7012
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:27

Dat is met recht een bloedbad :=

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:40

Oh fek dat is wat _O- In deze combinatie kan ik niet zo goed tegen bloed merk ik :')