Meer mensen met trage schildklier?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whizz
Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:20

Ik begrijp je helemaal Jibberjabber! Tenzij het medicijn hetzelfde is als je nu gebruikt, dat zou kunnen. Maar het is wel een verplichting die je aangaat, dat moet je ook liggen. Ik hoop dat het onderzoek voor iedereen iets oplevert want voor veel mensen blijft het leven lastig met alle restjes verschijnselen.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:49

Ik vind het een interessant onderzoek en hoop dat ze er veel van leren! Ik kan er niet aan meedoen, want ik gebruik al 'gewone' Levothyroxine (T4) en daarnaast capsules met een mix van T4 + T3. Daar zou ik niet zonder willen.

Als alles goed is, dan heb ik maar 1 of 2 capsules met T4+T3 per dag nodig. Maar in tijden van stress (heb ik gemerkt) werkt de 'gewone' T4 niet goed. Dan krijg ik klachten als: stijfheid, spierkrampen/zweepslag, kouwelijkheid, obstipatie.
Mijn survivalpakket bij stress is nu: elke avonds extra magnesium slikken, 4-6 paranoten eten, daarna als beloning wat pure chocolade of cashewnoten eten én voor het slapengaan magnesiumolie smeren. En langzaamaan meer capsules gaan gebruiken met T4+T3 totdat ik me weer goed voel en mijn darmen weer normaal doen :=
(Als de stressperiode voorbij is, dan merk ik wel weer wanneer ik de capsules met T4+T3 weer kan minderen, want dan krijg ik opvliegers, kan ik niet slapen en gaan mijn darmen te snel)

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:53

marleen_usar schreef:
Hier ook een trage schildklier en schildklier medicijnen maar de rest klachten blijven. Ik kwam Vera tegen en die weet alles over schildklierklachten.Haar boek happy hashimoto heeft mij erg geholpen, nu zuivelvrij, glutenvrij, geen soya, koffie en geensuiker. Het gaat steeds beter.



Ik volg haar ook al een poosje op insta, maar boek is dus een aanrader?

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:02

Ja dat boek daar staat echt alles in qat je moet weten. Ook over waardes e.d.

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:32

Vind je het trouwens niet lastig om lekkere recepten te vinden die zuivel, gluten en soja vrij zijn? Ik had even het internet afgespeurd, maar als vegetariër is het best lastig!


Ik baal trouwens ook dat Tirosint niet helemaal vergoed wordt.... Ik woon sinds kort op mezelf en ook dus nu de zorgrekeningen voor mezelf. Ik deed het al heel lang goed op dit medicijn. Wel moest ik begin dit jaar weer omhoog, maar zit eindelijk weer goed na al dat bloedprikken en verhogen... Maar ik kom al amper rond dus ook nog betalen voor je medicatie is wel echt zuur.

ellepel

Berichten: 47437
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:47

geen idee, ik krijg levothyroxine van teva,die word wel vergoed.

Pallatin

Berichten: 2524
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:08

Ik meld me hier ook, ik ben er vorig jaar bij toeval achter gekomen dat ik een trage schildklier heb. Mijn bloed werd onderzocht ivm een mogelijke genetische afwijking…die had ik niet maar dus wel die trage schildklier. Achteraf vielen er dus wel wat puzzelstukjes op de plaats, maar aangezien ik er al jaren goed mee functioneer en de afwijkingen niet schrikbarend hoog waren iom mijn huisarts besloten om nog niet aan de medicatie te gaan. Ik was goed op gewicht, fulltime werken, eigen paard dus druk en actief zat. De laatste tijd gaat het echter niet zo lekker, ik ben moe….heel moe, slaap veel maar word moe wakker, dorstig, verstopt…stijf en stram… Dat was in grote lijnen al zo voordat ik er van wist natuurlijk maar nu twijfel ik of ik niet opnieuw naar de HA moet gaan….wat denken jullie? Kunnen je waardes veranderen/ verergeren? En zo ja, zou medicatie wat kunnen doen?

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:25

Ik lees ook mee, ben vorige week langs de huisarts geweest wederom voor bloedonderzoek ivm extreme vermoeidheid en veel vage klachten. Bleek dat mn waardes in oktober al ver afweken maar dat toen blijkbaar niet verontrustend genoeg was. Nu was het nog veel afwijkender en nu een week thyrofix aan het slikken. Ga het andere topic ook doorlezen nu. Ben zo blij dat er toch een reden is voor hoe ik me voel maar de informatie die je krijgt is echt nihil

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:26

Waardes kunnen heel erg schommelen, vaak als hij al iets te traag werkt zal hij steeds trager gaan werken. Dus dan heb je medicijnen nodig.

tirzasarah10

Berichten: 1839
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:28

Hier ook een trage schildklier en momenteel ontzettend veel klachten. Ik kan nog amper normaal functioneren. Sinds 2010 wijken mijn waardes af en ben ik vreselijk moe, gewrichtspijn, verstopt en bij het minste spierpijn. Gewicht ging oke zolang ik maar zeer beperkt at. Toen ik mij in 2019 zo beroerd voelde min of meer aangegeven ik ben al zo beroerd waarom proberen we nou jet medicijnen? Toen eindelijk medicatie opgestart, ik kwam in no time 30kg aan die er echt met geen mogelijkheid meer af te krijgen is. Het enorme vermoeidheids gevoel weed minder en ik leek af en toe wst energie golven te krijgen. Helaas nam het positieve snel af en voel ik mij momenteel mega beroerd. Zo beroerd dat ik deels zoek ben gemeld van mijn parttime baan. Ik heb nergens meer energie voor en ik wil niet eens meer zeggen moe maar serieus uitgeput. Om nog maar te zwijgen over de extreme pijnen en spier spanningen in mijn lichaam.
Buiten de schildklier is er een ijzerstapeling gevonden die ook soort gelijke klachten kan geven. Waardes van mijn schildklier zijn momenteel wel goed.

Eten probeer ik al zoveel mogelijk te doen in de lijnen van wat aanbevolen word bij schildklier problemen.

Ik kan best wel zeggen dat ik ondertussen wanhopig ben. Mijn onderbuik weet zeker dat ik bij de schildklier moet blijven zoeken.

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:06

Als je waardes goed zijn kan je veel last hebben van restklachten. Daarom nemen huisartsen je niet altijd serieus, hun kijken alleen naar je waarde.

ellepel

Berichten: 47437
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:12


AvHdG
Berichten: 264
Geregistreerd: 11-08-17

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:55

Hier ook hashimoto, daardoor trage schildklier. Schrik wel van jullie berichten. Wat lijkt het me naar om zoveel klachten te hebben. Ik ben wel wat sneller moe en altijd koud, maar door mijn energie wat te verdelen en een stukje acceptatie is er voor mij goed mee te leven.

Whizz
Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:24

Ik zag net op de fb groep breng je schildklier in balans dat vera kamphorst het boek nu aanbiedt zonder verzendkosten.

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:49

Ik zag het ook van Vera, is echt een aanrader.

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:06

Whizz schreef:
Ik zag net op de fb groep breng je schildklier in balans dat vera kamphorst het boek nu aanbiedt zonder verzendkosten.



Jaa ik heb hem gisteren binnen gekregen! Super interessant tot nu toe :D

En @Pallatin, ik zou ook inderdaad weer prikken! Waardes kunnen best snel veranderen....

jibberjabber

Berichten: 787
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:46

Wat voor mij goed heeft gewerkt is, op het moment dat je je wat langere tijd goed voelt, bloed te laten prikken. De waarden die zich dan laten zien, zijn de waarden waar ik nu met de medicatie op aan kan sturen. Het gaat niet om het exacte getal te proberen te behalen maar het heeft mij wel inzicht gegeven dat mijn waarden lager moesten zitten dan de HA dacht. En nu mag ik, op basis van bloedgegevens, zelf mijn medicatie aan passen. Haar woorden waren "jij weet het zelf het beste hoe je je voelt". Top !
Restklachten zijn soms nog aanwezig maar dan wel vaak terug te herleiden naar een oorzaak (toch gluten gegeten, toch lactose gehad en dat ene glas wijn zou ik echt niet moeten doen...). Dus van dat alles zoveel mogelijk schrappen. Lastig maar niet ondoenlijk. Verder goed je nachtrust pakken en op tijd aan de bel trekken voor weer bloed laten prikken. Het fijnste is als ik zelf een formulier in huis heb zodat ik kan gaan wanneer ik wil. Altijd nuchter, altijd het zelfde lab. Voor diegenen die nog worstelen; het kan echt beter worden maar er spelen vele factoren een rol die je van de ene dag op de andere onderuit kunnen halen (warmte, voeding, stress en vast nog wel een paar). Zolang mijn betere dagen de overhand hebben, teken ik er voor.

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:28

Welke waardes laten jullie testen, ook cortisol?

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:06

FT4 & TSH en momenteel ook HB en vitamine D. Na ruim een jaar stabiel en nauwelijks klachten heb ik er nu weer weer veel. (Enorm veel haaruitval, nauwlijks slapen, darmen van slag en een beetje wrakkig qua emoties)

Jammer dat ik niet mee mag doen met het onderzoek; heb een aantal jaar geleden de 'jodiumslok' gehad waardoor ik van een heel snelle naar een te trage ben gegaan.

Mijn huisarts denk ook goed mee en meestal heb ik 1 formulier in mijn mail zodat ik kan gaan wanneer ik wil.

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:19

Ik kon geen recenter topic vinden, maar voor de ervaringsdeskundigen: wat zouden jullie doen?

Ik slik al jaren T4 bij omdat ik een hypo heb, maar na zes jaar op dezelfde dosis zijn mijn schildklierwaarden ineens omgeslagen. Ik kwam erachter door burn-outverschijnselen en heel veel hartkloppingen, waar ik mijn absurde werkdruk in combinatie met studie, kind en paarden iets te lang de schuld van gaf. :o
Mijn TSH bleek op 25 januari 0,04 mE/l (referentie 0,27-0,4 mE/l) te zijn en mijn fT4 24,5 pmol/l (referentie 11,0-22,0 pmol/l). Ik moest toen van mijn huisarts van 150 microgram T4 per dag naar 125 microgram T4 per dag en na vier weken opnieuw prikken. Vandaag bleek mijn TSH 0,12 mE/l en mijn fT4 16,8 pmol/l.
Mijn TSH is nog steeds echt te laag maar ik ben bang dat mijn fT4 teveel keldert als ik nog minder T4 ga bijslikken. Ik heb wel iets minder hartkloppingen en nu ook vlagen van enorme vermoeidheid, maar ik ben ook nog steeds gevloerd met burn-outklachten (niet heel gek gezien mijn dagelijkse bezigheden de afgelopen maanden) dus ik weet niet tot in hoeverre dat invloed heeft op elkaar.
Ik spreek morgen de huisarts over wat we gaan doen, maar ik ben benieuwd wat effectieve manieren van aanpak zijn geweest voor andere ervaringsdeskundigen in de zaal hier. Ik heb echt geen zin om weer hypoklachten te krijgen als ik nu nog minder T4 moet gaan nemen. Wat levert naar jullie ervaring de minste klachten op: toch maar minderen met T4 om de TSH te normaliseren of te laag blijven in TSH zodat de fT4 optimaler blijft?

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:42

Mijn ervaring: in een periode van stress (of ziekte) wordt de T4 niet goed verwerkt (T4 moet omgezet worden naar T3). Extra B-vitamines en magnesium helpen, maar niet genoeg. En stress vermijden is meestal onmogelijk. Ik gebruik naast de T4 ook een combinatie van T3 en T4 en voel me daar goed bij.

Ik gebruik normaal 100 microgram T4 en daarnaast 1 of 2 capsules met een combinatie van T3/T4, maar in tijden van stress gebruik ik tot wel 6 van die capsules naast de 'gewone' T4. Op meer 'gewone' T4 ga ik dan hyperen (trilhandjes, diarree), terwijl ik ook nog steeds hypoklachten heb (koud, stijf, duf) maar op meer T3/T4 capsules ga ik niet hyperen en de hypoklachten verdwijnen.

Texas02

Berichten: 4732
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 00:19

Kun je de T3/T4 capsules ook via de huisarts krijgen? Ik ben ook weer zo moe.. En weer vaak spierpijn en hoofdpijn.. Vorig jaar ging het best goed. Maar nu dus niet meer, ik ben nu weer op het punt waar eigenlijk weer niets lukt. Maar voordat ik naar de huisarts stap moet ik zelf alvast een paar ideeën hebben, want anders gebeurt er weer niets. Ik neem wel eens stiekem een extra Levothyroxine, verdeeld over 2 of 3 dagen. En dat werkt dan even maar dan gaat het weer slechter. En ik heb al geprobeerd om door te gaan met extra nemen maar dan word ik erg zenuwachtig, nerveus en onrustig. Dus dat is niet echt een optie. Wellicht zijn T3/T4 capsules voor mij ook een idee om erbij te nemen.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 00:52

Imaginaerum schreef:
Ik kon geen recenter topic vinden, maar voor de ervaringsdeskundigen: wat zouden jullie doen?

Ik slik al jaren T4 bij omdat ik een hypo heb, maar na zes jaar op dezelfde dosis zijn mijn schildklierwaarden ineens omgeslagen. Ik kwam erachter door burn-outverschijnselen en heel veel hartkloppingen, waar ik mijn absurde werkdruk in combinatie met studie, kind en paarden iets te lang de schuld van gaf. :o
Mijn TSH bleek op 25 januari 0,04 mE/l (referentie 0,27-0,4 mE/l) te zijn en mijn fT4 24,5 pmol/l (referentie 11,0-22,0 pmol/l). Ik moest toen van mijn huisarts van 150 microgram T4 per dag naar 125 microgram T4 per dag en na vier weken opnieuw prikken. Vandaag bleek mijn TSH 0,12 mE/l en mijn fT4 16,8 pmol/l.
Mijn TSH is nog steeds echt te laag maar ik ben bang dat mijn fT4 teveel keldert als ik nog minder T4 ga bijslikken. Ik heb wel iets minder hartkloppingen en nu ook vlagen van enorme vermoeidheid, maar ik ben ook nog steeds gevloerd met burn-outklachten (niet heel gek gezien mijn dagelijkse bezigheden de afgelopen maanden) dus ik weet niet tot in hoeverre dat invloed heeft op elkaar.
Ik spreek morgen de huisarts over wat we gaan doen, maar ik ben benieuwd wat effectieve manieren van aanpak zijn geweest voor andere ervaringsdeskundigen in de zaal hier. Ik heb echt geen zin om weer hypoklachten te krijgen als ik nu nog minder T4 moet gaan nemen. Wat levert naar jullie ervaring de minste klachten op: toch maar minderen met T4 om de TSH te normaliseren of te laag blijven in TSH zodat de fT4 optimaler blijft?


Je TSH zit net onder de ondergrens van je referentiewaarden. Je zou kunnen proberen wat het doet als je 6,25mcg minder neemt. En dan na minimaal 6 weken weer prikken om te kijken wat je waardes doen. Klachten zijn in principe leidend, maar aangezien je ook in een burnout zit, lijkt het me lastig om te bepalen wat wat veroorzaakt.
De meeste mensen met een trage schildklier voelen zich het beste met een TSH rond de 1 en een ft4 in het hoog normale, maar dat geldt niet voor iedereen. Het is puzzelen bij welke waardes jij je het beste voelt.


Texas02 schreef:
Kun je de T3/T4 capsules ook via de huisarts krijgen? Ik ben ook weer zo moe.. En weer vaak spierpijn en hoofdpijn.. Vorig jaar ging het best goed. Maar nu dus niet meer, ik ben nu weer op het punt waar eigenlijk weer niets lukt. Maar voordat ik naar de huisarts stap moet ik zelf alvast een paar ideeën hebben, want anders gebeurt er weer niets. Ik neem wel eens stiekem een extra Levothyroxine, verdeeld over 2 of 3 dagen. En dat werkt dan even maar dan gaat het weer slechter. En ik heb al geprobeerd om door te gaan met extra nemen maar dan word ik erg zenuwachtig, nerveus en onrustig. Dus dat is niet echt een optie. Wellicht zijn T3/T4 capsules voor mij ook een idee om erbij te nemen.


Wat zijn je waardes en referentiewaarden? Veel huisartsen vinden het oke als je waardes binnen de referentiewaarden zitten, maar de optimale waardes komt precies en is per persoon verschillend.
Het klinkt of je te laag zit op je huidige dosering, maar te hoog als je extra neemt. Hoeveel neem je extra? Kan je daar tussenin gaat zitten qua dosering?
Dit is overigens fijne informatie over het finetunen.
https://schildklier.nl/schildklieraando ... instellen/

Texas02

Berichten: 4732
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 02:41

Mijn waardes van nu weet ik niet. Vorig jaar moest ik er eerst zelf achter komen dat mijn waarde volgens hun goed was maar voor mij niet goed was. Dat werd volgens mij een beetje onzin gevonden, maar toen mocht de dosis wel aangepast worden van 75mcg naar 100mcg. En toen ging het een poos goed. Maar nu dus niet meer. Af en toe snijd ik dan zo'n pil doormidden en neem ik dat over twee dagen, en dan gaat het weer 3 tot 4 weken redelijk totdat het weer minder gaat. Dat werkt op zich wel redelijk maar niet super goed. Het wordt er wel beter van maar nog steeds niet goed. Maar als ik dus twee pillen middendoor doe en dus 4 dagen extra neem, word ik er weer onrustig van. Maar niet per se een hele energy boost ofzo. Maar die pillen middendoor snijden is wel iets lastigs. Ik probeerde eerst eigenlijk om ze mooi in 4 stukjes te snijden en ze zo beter te verdelen maar dat wil gewoon niet. Die dingen vallen uit elkaar.. En daardoor wordt beter verdelen dus ook lastig.

De informatie over het finetunen zal ik morgen even lezen, dankjewel! :)

Ann_moi

Berichten: 3856
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:11

Wat houden jullie aan als TSH/T4 waarde bij goed ingesteld zijn? Een bekende van mij heeft al jaren vermoeidheidsklachten ondanks thyrax. TSH rond de 5, T4 op 14. Huisarts zegt nee hoor, daar komt het niet van, terwijl er al jaren ernstige vermoeidheid is rond deze waarden.
Ik heb bij SON gekeken en daar raden ze aan TSH onder de 2 en T4 hoog normaal. Hoe is jullie ervaring hiermee? Zelf zit ik met TSH rond de 1 en T4 rond de 18 en voel me daar heel goed bij.

Ik lees hier ook mensen die T3 bij slikken, hoe zijn jullie er achter gekomen dat dit werkt, of dit systeem minder werkt? Ik wil kijken of ik wat dingen mee kan nemen voor de kennis om te bespreken met de arts om zo iets meer munitie te hebben om zich beter te gaan voelen.