Corona patiënten op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34670
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:29

Hopelijk knapt hij snel op van de AB.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:38

Esther_ schreef:
Goof en Fenneee
Ik moet van de fysio mijn activiteiten bijhoudende daar een score van 0-10 aangeven qua vermoeidheid/kortademigheid. En ik moet zorgen niet boven de 4-5 uit te komen. Als dat lukt, kun je vanaf daar gaan opbouwen.
Als je iedere keer over de grens gaat, dan val je steeds terug en kun je niet opbouwen.
Dus probeer eerst 10 min te wandelen ipv 30. Je lichaam kan gewoon nu niet meer.
Het is best frustrerend, maar liever een paar stappen terug en langzaam opbouwen, dan helemaal niet kunnen opbouwen.


Goede tip. Wel lastig hoor. Gistermiddag bijvoorbeeld ben ik even in het park geweest met de hond. Hij rennen, ik stilstaan en steeds een stukje slenteren. meer niet. Voelde me beter dan de week ervoor, dus ik was blij. Bij thuiskomst keek ik wat mijn hartslag had gedaan en die was tijdens het slenteren en stilstaan opgelopen tot 159 8)7
Dus het feit dat ik me beter voelde zegt niets over hoe het echt gaat kennelijk. En dat is dan wel moeilijk.

Vandaag heb ik een verwijzing voor de fysio gehad en ik heb meteen een afspraak gemaakt. Dus ik ga ook starten met zo'n traject. Ben benieuwd.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:38

Jillz1 schreef:
Balen.
Longontsteking erbij, nu antibiotica.
Nu nog geen reden voor opname in zkh wel extra alert blijven, mag niet slechter worden


Bah Jillz, daar zat je net niet op te wachten. Hoop dat het stabiel blijft.

Fenneeee

Berichten: 2991
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:54

Jillz1 schreef:
Balen.
Longontsteking erbij, nu antibiotica.
Nu nog geen reden voor opname in zkh wel extra alert blijven, mag niet slechter worden


Oh bah. Hopen dat hij snel opknapt nu hij AB heeft !!

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 18:18

Mijn man heeft normaal een T van 36,5.

Tijdens corona in maart heeft hij 8 dagen een T van 38,3 of hoger gehad, zonder dat die daaronder geweest is.
Ook enorm vastzittende hoest die nog weken heeft aangehouden.

Vaak de huisarts gebeld, maar zolang hij niet zieker werd, moest hij het gewoon uitzieken.

Hij is nu nog aan het herstellen, maar sinds hij fysio heeft, sinds eind november, gaat hij echt met sprongen weer vooruit.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 18:43

Marije_jiplover schreef:
Mijn man heeft normaal een T van 36,5.

Tijdens corona in maart heeft hij 8 dagen een T van 38,3 of hoger gehad, zonder dat die daaronder geweest is.
Ook enorm vastzittende hoest die nog weken heeft aangehouden.

Vaak de huisarts gebeld, maar zolang hij niet zieker werd, moest hij het gewoon uitzieken.

Hij is nu nog aan het herstellen, maar sinds hij fysio heeft, sinds eind november, gaat hij echt met sprongen weer vooruit.


En benauwd geweest?

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:28

Niet echt benauwd toen hij ziek was, vooral heel erg veel hoestbuien, waar je 't ook wel benauwd van kan krijgen, maar tussen het hoesten door kon die gewoon goed en diep ademen.

Hij is maanden nadat hij "beter" was wel heel snel buiten adem geweest, tot soms echt bijna een soort hyperventileren, naar lucht happen.

Daarvoor door een hele medische molen geweest, maar geen arts die hem kon vertellen waardoor dat kwam. Longen en hart werkten allemaal prima.

Sinds hij bij de fysio herstel kracht training doet, is dat kortademige er binnen no time zo goed als af.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:26

Beterschap voor je man Jillz, hopelijk knapt hij snel op met de AB nu.

En gecondoleerd Kelty. Hoe gaat het inmiddels met jou?

Fenneee en Goof, goed dat jullie nu ook naar de fysio gaan! Heel benieuwd hoe het bij jullie gaat. Ik kreeg inderdaad ook het advies om niet boven de 3-4 uit te komen kwa inspanning/belastbaarheid.

Ik ben nu zo’n 4-5 weken bezig bij de fysio, waarvan nu 3 weken met training. Ik merk eindelijk een soort van vooruitgang! Mijn goede dagen worden steeds ietsje beter. Ook nog genoeg slechte dagen, het gevoel dat ik dan weer bij af ben, maar als ik dan weer een goede dag heb voelt het beter dan de vorige goede dag. Hartslag blijft een probleem, maar de belastbaarheid lijkt steeds beter te worden. Mijn spierkracht is echt 0.0, de oefeningen die ik voor corona kon met 35 kilo kan ik nu moeilijk met 7.5kg. Ademhaling wordt wel steeds beter sinds het trainen, die hoge ademhaling/hyperventilatie gaat er steeds meer af.
Kleine stapjes, maar ik ben er zo blij mee :)

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:31

Janntjuh dat klinkt herkenbaar, dat zie ik bij mijn man ook sinds die met fysio is gestart.

Zelfs z'n dochter zei laatst, hé, pap, je ademhaling klinkt veel rustiger!

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:40

Hoe zit hij met zijn hartslag Marije? Want met een beetje slenteren blijft die van mij op 145-155 en met even een stal mesten zit hij zo op 180-190.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:22

Janntjuh wat goed dat er vooruitgang in zit joh. Heel fijn.
Zie dat je hartslag nog wel absurd hoog is. Herkenbaar.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:31

Ja echt heel blij mee! Maar ik zit inmiddels ook al op 9 weken sinds de positieve test en nog bij lange na niet op mijn oude niveau en 5 van de 7 dagen zit ik thuis te rusten. Maar eindelijk iets van een lichtpuntje als het ware.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:40

Kimbers schreef:
Saturatie tussen 95 en 100 is ok. Rond de 93 is 'normaal' voor mensen met copd normaal en sowieso alles onder de 90 is echt niet ok. Tenminste, dat is wat ik ooit geleerd heb :')

Niet alle saturatiemeters zijn even betrouwbaar trouwens. Mijn moeder had een saturatiemeter die 3 punten lager had dan haar daadwerkelijke saturatie.



Ik werk al jaren als fysiotherapeut in de longrevalidatie en wil even wat duidelijkheid scheppen rondom saturatie en benauwdheid, want ik lees (niet per se in deze post hierboven) verschillende dingen die niet erg kloppen :o

Gezonde mensen hebben een saturatie tussen 95% en de 100%.
Een lichaam heeft tussen de 90% en 95% nodig om goed te kunnen functioneren.
Onder de 90% is afwijkend maar is niet gelijk een probleem als het kortdurend is.

Een lage saturatie staat niet gelijk aan benauwdheid, saturatie heeft geen link met benauwdheid. Benauwdheid wordt veroorzaakt door vermoeide/uitgeputte ademhalingsspieren. (Logisch, want die moeten harder werken bij COVID.
Uit onderzoek blijkt ook dat zuurstof toedienen geen effect heeft op benauwdheid, wel op het verbeteren van de saturatie.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:48

Saturatie is toch het hoeveelheid zuurstof in je bloed?

Edit: heb net even zitten googlen op saturatie en vind eigenlijk overal dat een lage saturatie wel degelijk te maken kan hebben met benauwdheid, of is deze informatie dan foutief of onvolledig?
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 22-01-21 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:50

Jep, zuurstof in het bloed.

Weet niet waar je die info vandaan hebt, maar het is niet volledig en klopt ook niet helemaal :)

De zuurstof in het bloed kan je niet voelen, saturatie wordt je niet benauwd van. Benauwdheid heeft andere oorzaken.
Het gaat vaak wel gepaard, maar lang niet altijd en benauwdheid komt ook voor bij hoge saturatie .
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-01-21 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:51

Duidelijk Verootje.
Wat ik me afvraag; waar kkmen die vermoeide ademhalingsspieren vandaan dan?
Ik zou denken 'benauwd, dus harder werken, dus dan die vermoeide spieren'
Ik ben aan het begin van corona nooit benauwd geweest, dat kwam ineens na 4 of 5 weken ofzo. Hoe zijn die spieren dan ineens zo vermoeid?

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:57

Er zijn verschillende oorzaken voor benauwdheid, waarvan de belangrijkste de vermoeide ademhalingsspieren zijn.
Het kan ook als reactie van de luchtwegen (die samenknijpen bv) dan helpt vaak een luchtwegverwijder puffer, wordt ook wel voorgeschreven.

In het geval van covid zie je vaak een langdurige verhoogde ademhaling waardoor die spieren vermoeid worden, ze werken meer dan er normaal van ze gevraagd wordt.
Ze kunnen dat best een tijdje aan, zeker als je een gezond jong iemand bent, maar het houdt ergens op, dan kan je benauwd worden.
Bovendien kunnen de ademhalingsspieren verzwakken als je langer op bed ligt bv. (Niet alleen de AH spieren)

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:01

Volgens de theorie van de fysio van mijn man heeft hij door de covid-19 infectie 20-25% spiermassa verloren en komt de benauwdheid daardoor.

Dat lijkt nu dus idd te verbeteren met gerichte herstel kracht training, weer spieren opbouwen.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:08

Dank je Verootje. Interessant.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:22

Ik kom me ook melden.
Mijn schoonzoon had net voor de Kerst Corona, zonder klachten.
Mijn dochter is maandag ziek geworden en positief getest.
Zij is echt flink ziek.
Ik kreeg dinsdagavond verkoudheidsklachten en heb me vanmorgen lagen testen en net de uitslag ontvangen.
Ik voel me niet heel ziek, maar hoor wel tot de risicogroepen, o.a. door hoge bloeddruk en (allergische) astma. Ik heb snel luchtweginfecties of longontsteking.

@ Verootje,
Ik was deze week, bij begin van mijn klachten, al weer begonnen met 2 x per dag inhalator te gebruiken.
Ik neem aan, dat dat goed is toch?

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:30

Marije_jiplover schreef:
Volgens de theorie van de fysio van mijn man heeft hij door de covid-19 infectie 20-25% spiermassa verloren en komt de benauwdheid daardoor.

Dat lijkt nu dus idd te verbeteren met gerichte herstel kracht training, weer spieren opbouwen.


Zeker, dat dus :) De spieren verzwakken (spiermassa neemt idd af, door ziekte en inactiviteit, je lichaam heeft energie nodig om te herstellen en spiermassa verbrandt goed en levert energie op)

Gerichte ademhalingsspiertraining wordt ook wel toegepast.


Electra63 schreef:
Ik kom me ook melden.
Mijn schoonzoon had net voor de Kerst Corona, zonder klachten.
Mijn dochter is maandag ziek geworden en positief getest.
Zij is echt flink ziek.
Ik kreeg dinsdagavond verkoudheidsklachten en heb me vanmorgen lagen testen en net de uitslag ontvangen.
Ik voel me niet heel ziek, maar hoor wel tot de risicogroepen, o.a. door hoge bloeddruk en (allergische) astma. Ik heb snel luchtweginfecties of longontsteking.

@ Verootje,
Ik was deze week, bij begin van mijn klachten, al weer begonnen met 2 x per dag inhalator te gebruiken.
Ik neem aan, dat dat goed is toch?


Zeker. Een luchtwegverwijder bedoel je denk ik? Die je al voor astma hebt voorgeschreven gekregen? Vooral als je astma hebt is een luchtwegverwijder heel belangrijk, maar ik ben geen arts dus kan er geen goed advies over geven.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:48

@Verootje,
Bedankt ik bel maandagmorgen even de dokter, maar dan ga ik t weekeind gewoon door met inhaleren.

lenaa_tje

Berichten: 10345
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:59

Ik denk dat het geen kwaad doet . Je zal omdat je het niet dagelijks gebruikt geen ontsteking remmende medicatie hebben. Ingeval beterschap! Hopelijk kom je er goed vanaf.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:05

Eem luchtweg verwijderaar is wel goed idd.

Mijn dochter heeft beide, verwijderaar en de ontsteking remmende. Met beide mag/kan ze niet stoppen.
Ze heeft ze beide echt nodig (4x2 atrovent, 2x1 qvar)

lenaa_tje

Berichten: 10345
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:06

kiki1976 schreef:
Eem luchtweg verwijderaar is wel goed idd.

Mijn dochter heeft beide, verwijderaar en de ontsteking remmende. Met beide mag/kan ze niet stoppen.
Ze heeft ze beide echt nodig (4x2 atrovent, 2x1 qvar)

Hier hetzelfde inderdaad al gebruik ik een combinatie middel waar ik het goed op doe.