[Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:06

Pocca locca, ik heb nog nooit gelezen dat ouders hun kinderen totaal laten nakijken of ze wel gezond zijn voor de vaccinaties. Zie Freek , die had al iets ernstigs onder de leden waarvan de uitkomst zonder vaccinatie ook dodelijk of op zijn minst zwaar invaliderende gevolgen gehad zou hebben. Dus ondanks je opmerking , niemand kan met 100 % zekerheid zeggen dat zijn kind kerngezond is voor vaccinatie.
Mijn zoon heeft een allergie na de vaccinatie van drie maanden ontwikkeld. Ik wijt dat inderdaad aan het vaccineren, zijn immuunsysteem deed het werk te goed waardoor ook goede dingen werden aangevallen. Maar hij is inmiddels 30, heeft al sinds 28 jaar geen allergie meer voor koemelkeiwit . Die allergie had hij zeer waarschijnlijk ook ontwikkelt zonder vaccinaties dus ik kan nooit met 100% zekerheid zeggen dat het daar van komt. De vaccinatie op zich heeft zijn werk prima gedaan en ik zou het met al mijn kinderen zonder twijfel overdoen want allergieën is mee te leven, met onvruchtbaarheid door bof of dood door mazelen of zwaar gehandicapt door polio niet.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:15

@bigone je zegt dat Freek al ziek was vóór de vaccinaties, maar ik waag te betwijfelen of dat ook echt zo was. De arts of verpleegkundige die de vaccins toediende, had toch wel geadviseerd om dan even niet te vaccineren, omdat er al koorts of verhoging geconstateerd was? ( ik vraag me nu trouwens meteen af of er een algemene check ( temperatuur etc) wordt uitgevoerd door personeel van consultatie bureaus en huisartsen vóór er gevaccineerd wordt?!)

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:20

Maar dat maakt het ook zo moeilijk he. Hoe bewijs je dat iets niet door de vaccinatie komt? Dat kun je voor een grote groep doen (een ziekte komt niet meer voor bij gevaccineerde dan bij niet-gevaccineerde). Maar voor een individu is dat heel ingewikkeld.
En zelfs dan nog, ben je aansprakelijk bij een individuele misser? Is calvé aansprakelijk als mijn kennis overlijdt, omdat hij een pinda-allergie heeft die onbekend was?

Je kan aansprakelijk zijn voor een medisch verkeerd handelen (je doet een handeling waarvoor je niet bent opgeleid, of je maakt grove fouten tijdens een operatie, om maar iets te noemen). Maar kun je aansprakelijk zijn voor een complicatie door een enting bij een individu?
Ik vind zelf dat dat echt op een heel dun randje balanceert. Gooi je giftige troep in een vaccin waaraan veel mensen ziek worden, overlijden, schade ondervinden —> ja. Overlijdt een kindje doordat het toevallig allergisch is wat niemand wist —> nee.

Samengevat: ik vind dat er heel veel mis is met een VICP zoals dat in Amerika bestaat. Ik snap waarom het ooit gedaan is, maar als organisaties die miljarden omzetten vaccins verzorgen lijkt het me een beetje achterhaalt. Zowel omdat ik vind dat als een medicatiefabrikant er een zooitje van maakt hij zelf het risico mag dragen, alswel omdat ik vind dat zo makkelijk op individueel niveau vergoedingen uitdelen nergens op slaat.


Pocca_Locca schreef:
@bigone je zegt dat Freek al ziek was vóór de vaccinaties, maar ik waag te betwijfelen of dat ook echt zo was. De arts of verpleegkundige die de vaccins toediende, had toch wel geadviseerd om dan even niet te vaccineren, omdat er al koorts of verhoging geconstateerd was? ( ik vraag me nu trouwens meteen af of er een algemene check ( temperatuur etc) wordt uitgevoerd door personeel van consultatie bureaus en huisartsen vóór er gevaccineerd wordt?!)

Dat wordt niet gedaan. Mijn Cb raadt aan de avond van tevoren en de ochtend zelf te tempen, maar ik weet niet of dat standaard is. Temperatuur zegt ook niet alles natuurlijk, maar is wel iets om rekening mee te houden.

Op Freek ga ik verder niet meer in. Ik vind dat we in het vorige topic al een behoorlijke uitglijder hebben gemaakt rondom hem en het voelt voor mij heel onrespectvol naar zijn ouders en de mensen die hem liefhadden.

IMANDRA

Berichten: 9816
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:53

Pocca_Locca schreef:
En dan mijn idee over “ vaccinatieschade “ , dat is wat mij betreft gezondheidsklachten die met gewoon boerenverstand te linken zijn aan vaccins, nadat uitgesloten is dat iemand die klachten al vóór de vaccinatie had; vaststaat dat de persoon altijd gezond was tot kort voor de inenting, de klachten niet in de directe familie voorkomen, en zo kan ik er nog een paar verzinnen.


Maar het boerenverstand kan er flink naast zitten, kijk naar Secricible's en Bigone's reacties. Je kan veronderstellen dat het een komt door het ander, maar zonder testen weet je dat nooit zeker. Een ziekte kan lang in je lichaam sluimeren voordat het tot uiting komt, waardoor symptomen lang niet altijd (op tijd) worden opgemerkt alvorens een vaccinatie. Dat maakt het ook zo lastig.

Ik heb overigens een overzicht gemaakt van de meest populaire & meest besproken onderwerpen uit het vorige topic, in een poging om cirkelredeneringen te voorkomen. Komt goed uit dat er dus ook een nieuw topic is geopend haha! Ga dat overzicht hierna posten. Hoop dat dat oké is voor de mods!
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 04-03-20 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9816
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:01

Hieronder volgt, ter informatie, een samenvatting van de meest besproken beweringen en argumenten uit het vorige topic, met bronnen erbij wanneer deze erbij genoemd werden. Deze stukjes tekst vinden dus hun basis in argumentaties van o.a. Secricible, CharleyT, nps, NatasjavE, ikzelf en nog vele andere bokkers!

——————————————————————————————
——————————————————————————————

WERKING VAN VACCINEREN

Bewering: Vaccineren heeft geen nut want je kan nog steeds de ziekte waartegen je vaccineert oplopen en verspreiden.
Antwoord: Dat klopt. Je kan inderdaad de ziekte nog krijgen als je gevaccineerd bent, maar de kans is kleiner en het verloop over het algemeen minder heftig. De bescherming is echter níét minder dan de bescherming die men krijgt van het doormaken van de ziekte. In een vaccin zitten veilige hulpstoffen en deeltjes verzwakt of dood virus. Die kunnen zich niet vermenigvuldigen en je dus ook niet erg ziek maken. Een vaccin imiteert dus eigenlijk de ziekte, als het ware. Je lichaam leert deze herkennen en weet de keer daarop hoe erop te reageren. Het lichaam denkt immers dat het de ziekte al doorgemaakt heeft. Dat is dus ook waarom het virus daar stopt en die persoon anderen niet kan besmetten. Het eventuele ongemak na de vaccinatie komt door de reactie van het afweersysteem. Die gaat aan het werk, en daar kun je koorts van krijgen en moe en slap van worden. Bij een vaccin is het risico op flinke bijwerkingen echter vele malen minder (bijv. mazelen doormaken met hoge risico's op consequenties vs. vaccineren met een ontzettend klein risico op anafylactische shock).

Het RVP heeft al laten zien dat we met de dekkingsgraad van 95% ziektes vrijwel kunnen uitbannen. Sommige ziektes (zoals de pokken) zijn zelfs door het enten volledig verdwenen. We enten daarbij iedereen, behalve de meest kwetsbare mensen. Deze mensen profiteren van de groepsimmuniteit die door de hoge dekkingsgraad ontstaat. Dat is als een goed uitgerust politieteam op een criminele wijk zetten waardoor criminelen geen kans meer krijgen. Het enige wat we niet moeten doen is die politiekracht laten verslappen want dan breekt de pleuris uit.

Als iedereen vaccineert wordt het ontzettend moeilijk gemaakt voor de ziekte om zich te verspreiden (want het kan zich niet (door)ontwikkelen in een (ziek) lichaam), dus uiteindelijk heeft dit tot gevolg dat de ziekte uitsterft.

——————————————————————————————

Bewering: Als je de ziekte hebt gehad kan je deze niet meer krijgen en ben je levenslang immuun. Bij vaccinaties is dat niet zo.
Antwoord: De kinderziektes natuurlijk doormaken, is geen enkele garantie dat je de ziektes niet meer kunt krijgen. De bof kun je bijvoorbeeld meerdere keren krijgen, al blijft het in de meeste gevallen beperkt tot maximaal één keer. Ook van het waterpokkenvirus kun je heel goed meerdere keren ziek worden nadat je er een keer mee besmet bent. Je kan de dus ziekte doorlopen en vervolgens net zo ziek worden de volgende keer dat je de ziekte tegenkomt. De zgn. ‘non-respons’, d.w.z., het percentage mensen waarbij de vaccinatie niet aanslaat (zo’n 1-5% afhankelijk van de vaccinatie) komt dus niet alleen voor bij vaccineren, maar ook bij het doorlopen van de ziekte.
Het is een beetje als een kind een nieuwe taal laten leren door het gewoon in de wereld te laten deelnemen en hopen dat het de woorden leert begrijpen (het doorlopen van de ziekte) v.s. echt onderwijs geven zodat het snel de taal machtig is (vaccineren). Uiteindelijk doet je eigen immuunsysteem wel het werk, het wordt gewoon op een andere, veiligere manier getraind.

——————————————————————————————

Bewering: Vaccins zijn gevaarlijk want ze zijn niet op het individu afgestemd.
Antwoord: De basale biologie is bij ieder mens wel hetzelfde. Sommige mensen hebben een overactief immuun systeem, en reageren bijvoorbeeld heel heftig op pinda's en dat noemen we dan een allergie waardoor men een anafylactische shock kan krijgen. En ook dat systeem is voorspelbaar; het komt meer voor naarmate kinderen in meer steriele omgevingen opgroeien. Maar de systemen in ons lichaam doen braaf waar ze voor geprogrammeerd zijn: ieder mens doet het uitstekend op regelmatig bewegen, een dieet van 90% plantaardig voedsel en 10% dierlijk voedsel, ze planten zich allemaal op dezelfde manier voort, en alle immuunsystemen kunnen leren ziektekiemen te herkennen en daarop dan anticiperen. Je kan iets bewijzen als 'bewezen veilig voor 99,9% van de bevolking' en dat is voldoende. Mensen voor een onderzoek worden geselecteerd op heel veel eigenschappen, zodat het representatief is voor de Nederlandse/Europese/etc. bevolking. Het hoeft (en kan!) niet 100% veilig. Er zijn altijd uitzonderingen.

De enige oorzaak van sterfte door vaccinaties is anafylactische shock (een allergische reactie voor een van de bestanddelen) en zelfs als dit voorkomt is sterfte zeldzaam omdat dit vrijwel meteen na toedienen van het vaccin voorkomt en er dan al medische professionals ter plaatse zijn die meteen kunnen ingrijpen. Daarom moet er altijd een arts aanwezig zijn en noodmedicatie als er gevaccineerd wordt. En anafylactische shock betekent niet dat het vaccin slecht is, dat vaccineren gevaarlijk is, en het betekent zeker niet dat de vaccin producent moet betalen. Bij antibiotica treden soms ook anafylactische shocks op.

——————————————————————————————

Bewering: Een moeder geeft al natuurlijke immuniteit door aan het kind. Vaccineren is niet nodig.
Antwoord: Borstvoeding (mits de moeder de ziekte heeft gehad OF gevaccineerd is) geeft enkele maanden een verhoogde bescherming. Via vaccinatie kan de moeder ongeveer een maand bescherming geven, na de ziekte is dat gemiddeld 3,8 maanden. Dat sommige typen antistoffen de placenta kunnen passeren of in moedermelk worden uitgescheiden, dat is bekend. Het is echter niet zo dat de daarbij betrokken B-cellen per definitie alleen gestimuleerd worden door wildtype ziekteverwekkers en niet door ingespoten verzwakte stammen of delen daarvan. Gelukkig kunnen dus ook gevaccineerde vrouwen hun kinderen wat bescherming bieden zonder dat ze daarvoor de ziekte gehad hoeven te hebben.
De baby maakt echter zelf geen antistoffen aan dus is niet optimaal beschermd; een vaccinatie is veel beter omdat het babylichaam dan zélf de ziekte leert herkennen en bevechten.
Vaccineren tijdens deze beperkte bescherming is ook niet optimaal: onderzoek heeft uitgewezen dat bij vaccineren voor een jaar met BMR het immunisatie percentage flink lager is waardoor kort daarna nog een keer moet worden gevaccineerd, omdat de antistoffen van de moeder dan het immunisatieproces van de babyverstoren.

——————————————————————————————

Bewering: Als vaccineren goed zou werken, zouden er niet meerdere prikken van dezelfde vaccinatie nodig zijn.
Antwoord: Bij de eerste keer vaccineren werkt het vaccin bij 95% van de kinderen (afhankelijk van het specifieke vaccin). Na de 2e keer is 99% beschermd (weer: afhankelijk van het specifieke vaccin). De rest is beschermd door groepsimmuniteit. Als maar genoeg mensen prikken krijgt de ziekte geen kans zich (goed) te verspreiden & ontwikkelen: een volle 100% is niet per se nodig en kan niet eens (zie mensen met verzwakt immuunsysteem). Een titerbepaling kan ook gebruikt worden om te kijken of iemand na de eerste keer beschermd is, al kan deze wel aardig prijzig zijn. Maar het kan ook geen kwaad om de vaccinatie nogmaals te zetten. Een titerbepaling is vooral nuttig als je zeker moet weten dat je bescherming hebt tegen een bepaalde ziekte, bijv. Rode hond voor een zwangere vrouw.

——————————————————————————————

Bewering: Voordat vaccinaties werden ingevoerd waren de sterftecijfers al sterk aan het dalen.
Antwoord: Dat klopt. Maar dat komt niet omdat ons lichaam de ziekte beter aankan of omdat de hygiëne beter is. Dat komt puur omdat de medische gezondheidszorg is verbeterd en mensen dus beter in leven gehouden kunnen worden. Dit is ook allerminst bewijs dat vaccinaties niet werken en al helemaal niks over hoeveel mensen er blijvende consequenties aan de ziekte overhouden: als je naar de aantallen zieken kijkt in plaats van naar de sterftecijfers, zie je dat de vaccinaties wel degelijk een ontzettend grote impact hebben gehad op het voorkomen van de ziekte. Het voorkomen van de ziekte ging pas echt flink dalen na inzet van de vaccins.
Verbeterde sociaaleconomische omstandigheden hebben ongetwijfeld een indirect effect op de ziekten gehad. Betere voeding en niet te vergeten de ontwikkeling van antibiotica en andere behandelingen hebben de overlevingskansen van de zieke mensen verhoogd; minder drukke levensomstandigheden hebben de overdracht van ziekten verminderd; en lagere geboortecijfers hebben het aantal gevoelige huishoudelijke contacten verminderd. Maar als we naar het werkelijke voorkomen van ziekten door de jaren heen kijken, kan er weinig twijfel over bestaan over de grote directe impact die vaccins hebben gehad, zelfs in moderne tijden.

Afbeelding

Afbeelding

Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————
——————————————————————————————

VACCINATIESCHADE
Bewering: Vaccinatieschade wordt ontkend.
Een goede quote van Bokker Avalanche81:

Avalanche81 schreef:
Nah, wordt niet ontkend. Mijn nichtje is ziek geworden na vaccinaties, ikzelf ook. We zijn er wat gevoelig voor. Overigens is dat heel zeldzaam, de meeste mensen hebben er totaal geen last van, en voelen zich geen dag minder. Ik werd wel ziek, ik heb 3 weken lang een hoest gehad die leek op kinkhoest, maar voor mijn lichaam iets beter te handelen dan echte kinkhoest, het was volgens de dokter een heel zwakke versie ervan, waardoor ik alsnog alles eruit kotste elke keer dat ik moest hoesten. En griep-achtige verschijnselen. Ik heb zelfs nog een dag een dikke wang gehad :}

Maar ik heb dus wel een idee hoe heftig echte kinkhoest moet zijn. En dat wens ik niemand toe. Juist omdat ik ziek ben geworden na de enting (en ik weer ziek zal zijn als ik een enting moet halen wanneer ik zwanger ben) en ik weet hoe een enorm verzwakte versie voelt (en die kwam ook gewoon echt door de enting) vind ik het zo verschrikkelijk belangrijk om te enten, want de echte ziektes wens je toch niemand toe, en zeker onschuldige babies niet.......

Maar....... we werden ook weer beter.
En ik kan je persoonlijk zeggen dat ik veel liever een paar weken ziek ben, wetende waardoor het komt, wetende dat er meer in onze familie dat hebben, en dus ook wetende dat je weer volledig beter wordt, dan permanent gehandicapt zijn door polio, je baby verliezen door kinkhoest of de mazelen, permanent onvruchtbaar worden door de bof, gevolgen voor je zwangerschap door rode hond. Ik ben heel blij dat ik ingeent ben, en ook al was het voor mezelf wat minder leuk de weken erna, voor de herd immunity maakt het wel uit, want er zijn mensen die niet ingeent kunnen worden. En die moeten wel beschermd worden.

Voor mij is dat een reden om juist wel te vaccineren, want als iemand al zo ziek wordt van een verzwakte vorm, wordt die persoon, heel, heel erg ziek van een niet verzwakte vorm.


——————————————————————————————

Bewering: Er vallen per jaar 5-10 doden aan vaccinatieschade, aldus het RIVM.
Antwoord: Dit is niet waar. Deze bewering komt van dit filmpje. De betreffende quote is als volgt: “Sterfgevallen worden allemaal heel precies bekeken. Ja, het is nu eenmaal helaas zo dat er af en toe kinderen overlijden zonder dat de oorzaak precies bekend is”
Het gaat in deze quote dus om sterfgevallen waarbij mensen dénken dat het door de vaccinatie komt, maar er is geen enkele aanleiding of bewijs dat het ook daadwerkelijk door de vaccinatie veroorzaakt is. Er is namelijk geen enkele aanleiding of bewijs dat kinderen kunnen overlijden door vaccinaties, met uitzondering van een allergische reactie op een van de bestanddelen. En dat laatste is gelukkig erg zeldzaam. En al komt een allergische reactie voor, dan uit deze zich direct en kunnen de artsen er dus snel en adequaat op reageren, dus sterfgevallen naar aanleiding van een allergische reactie zijn uiterst zeldzaam en komen eigenlijk vrijwel niet voor. Daarnaast zijn allergische reacties acceptabel, het zegt namelijk niks over de veiligheid van een vaccin.
Van SIDS (Sudden Infant Death Syndrome) wordt ook van geroepen dat dit veroorzaakt wordt door vaccinaties. Echter is het zelfs zo dat vaccinaties juist leiden tot een kleiner risico op SIDS: “Vaccinations do not increase the risk of SIDS. Vaccines are linked to a 50% lower risk of SIDS.”

Vaccineren heeft al zo’n 9000 dode kinderen voorkomen. Zelfs in het allerongunstigste scenario (10 doden door vaccinatie per jaar - ik benadruk dat dit cijfer onjuist is) zouden er de afgelopen 35 jaar 350 kinderen zijn overleden door vaccinatie. Dat zou dan tegenover de - in het ongunstigste geval - 6000 kinderen staan wiens dood is voorkomen door vaccinatie. Los van zware handicaps. Ook hier is het weer een kwestie van statistiek en kansberekening - vaccinaties redden kinderlevens.

Bron, Bron, Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————

Bewering: Vaccineren veroorzaakt autisme.
Antwoord: Vaccinatie veroorzaakt geen autisme. “We hebben meer dan een half miljoen kinderen onderzocht en er is geen enkel verband tussen vaccineren en autisme.” Dat is de boodschap van een groep Deense onderzoekers vandaag in de Annals of Internal Medicine. De Denen hebben de medische gegevens bekeken van 657.461 kinderen die werden geboren tussen 1999 en 2010, en gezocht naar een verband tussen vaccinatie tegen bof, mazelen en rodehond (BMR) en verschijnselen van autisme bij die kinderen. Er is wetenschappelijk geen enkele aanleiding dat verband te veronderstellen, maar het wordt door tegenstanders van vaccinatie vaak opgevoerd. Vaccins zouden aldus anti-vaxxers voor kinderen ernstige bijwerkingen hebben, waaronder een verhoogd risico op autisme.
Die veronderstelling leek wetenschappelijke grond te krijgen met een publicatie in vakblad The Lancet negentien jaar geleden, waarin bij een kleine groep kinderen een verhoogd risico op autisme na vaccinatie zou zijn aangetoond. De conclusies van dit artikel bleken op een frauduleus onderzoek te zijn gebouwd en werd later officieel ingetrokken, maar in het maatschappelijk debat over vaccineren wordt er nog dankbaar gebruik van gemaakt. In de jaren daarna zijn zeker tien deugdelijke studies gedaan, en in geen daarvan werd een verband gevonden. Eerdere onderzoeken tonen ook aan dat zo’’n 90 procent van de gevallen van autisme en aanverwante stoornissen een genetische oorzaak heeft en dus niet door een vaccin veroorzaakt kan zijn.
Bron, Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————

Bewering: Vaccinaties kunnen epilepsie veroorzaken.
Antwoord: Bijwerkingen en mogelijke relaties met ziektes worden wel degelijk serieus genomen en uitgebreid onderzocht. Zo ook de claim dat vaccinaties epilepsie zou veroorzaken. Een heel klein deel van de kinderen die binnen 72 uur na een DKTP-vaccinatie een (koorts)stuip krijgen, ontwikkelt epilepsie. De oorzaak daarvan is niet de vaccinatie, maar veelal een fout in het erfelijk materiaal. De koortsstuip is als het ware de uitlokker, maar de epilepsie was wel al aanwezig en zal ook zonder vaccinatie tot uiting zijn gekomen, weliswaar bij een latere koorts of andere uitlokker. Belangrijk is te weten dat de vaccinatie niet de oorzaak is van de epilepsie. Bij kinderen die – op tijd – hun vaccinaties hebben gekregen, verloopt de ziekte niet ernstiger dan bij kinderen die niet (meer) of later gevaccineerd zijn. Dit blijkt uit Australisch onderzoek.
Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————
——————————————————————————————

GROEPSIMMUNITEIT
Bewering: Kuddeimmuniteit bestaat niet.
Antwoord: Kudde-immuniteit, groepsimmuniteit of collectieve immuniteit is de beschermende immuniteitsstatus van een populatie tegenover een bepaalde infectieziekte. Kudde-immuniteit is nog het beste uit te leggen aan de hand van een metafoor. “Het idee is als volgt: een infectie kan zich verspreiden als een brand. Als je de Nederlandse bevolking ziet als een grote berg aanmaakhoutjes, en je stopt er één brandend houtje bij (een geïnfecteerd persoon), dan brandt voordat je het weet de hele stapel af. Als je iedereen beschermt door middel van vaccinatie, dan zou dit zelfde brandende houtje terecht komen in een stapel van doorweekte houtjes en dooft het vuur direct uit. Sla je met vaccineren bepaalde mensen over, voor wie het te gevaarlijk zou zijn, dan nog kunnen die beschermd zijn, zo lang ze maar ergens diep in de stapel zitten en omringd zijn door natte houtjes: de kudde.”

Bron, Bron

——————————————————————————————
——————————————————————————————

GIFSTOFFEN IN VACCINS
Bewering: Vaccins bevatten allemaal gifstoffen, bijvoorbeeld aluminium.
Antwoord: Aluminium komt veel voor in de natuur (drinkwater, lucht, voedsel en een groot deel van de aardkorst bestaat uit aluminium). Uit onderzoek blijkt dat mensen via de lucht en voedsel dagelijks 0.10-0.12 mg aluminium per kg lichaamsgewicht binnen krijgen. Dit is dus dagelijks al veel meer dan de 0.10-0.50 mg aluminium die er per dosis vaccin in zit. De universiteit van Antwerpen concludeert dat een vaccin slechts een tiende van de hoeveelheid aluminium bevat die we dagelijks innemen via ademhaling en voedsel. Formaldehyde wordt ook vaak genoemd: Formaldehyde is slechts in zeer grote hoeveelheden kankerverwekkend is. Daarnaast is formaldehyde een lichaamseigen stof. Ook is de hoeveelheid formaldehyde in een vaccin is erg laag: in een peer zit bijvoorbeeld meer dan in een vaccin. Het aandeel formaldehyde dat je binnen krijgt via fruit, groente en vlees is veel groter. Kwik, een andere stof die vaak wordt genoemd, zit helemaal niet in de vaccins die deel uit maken van het Rijksvaccinatieprogramma.

Overigens is een stof niet giftig of ongiftig. Elke stof wordt giftig op het moment dat je over de drempelwaarde van die stof heen gaat, zelfs zuurstof en water. In lagere waardes is die stof niet giftig en sterker nog heel veel van die stoffen, ook zware metalen, heb je in je lichaam nodig om überhaupt te kunnen leven. Juist die gifstoffen zorgen ervoor dat wij ons kunnen aanpassen, dat wij onze veerkracht kunnen vergroten. Zij jagen als het ware ons afweersysteem op. En met een goed functionerende lever kan je lichaam prima de hoeveelheid giftige stoffen aan die je lichaam binnen krijgt.

Wat betreft het inspuiten van vaccinaties: dat gebeurt inderdaad intramusculair, in een spier. Het voordeel daarvan is dat de stoffen langzaam vrijkomen, en het lichaam dus tijd heeft om de indringer te herkennen en er wapens tegen te maken. Als je in aanraking komt met een ziekte, gebeurt eigenlijk hetzelfde, alleen omdat de stoffen veel sneller vrijkomen, worden mensen er wel ziek van, omdat het lichaam geen tijd krijgt om alle indringers te herkennen.

Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————
——————————————————————————————

ONDERZOEK NAAR VACCINVEILIGHEID
Bewering: Er is nooit een ‘double blind’ onderzoek voor een enkel vaccin geweest (met placebo controle groep)
Antwoord: Als een vaccin ontwikkeld wordt duurt het minstens 10 jaar voordat het op de markt kan komen. De reden daarvoor is omdat het zo streng onderzocht moet worden. Dit wordt inderdaad niet met een zogenaamd 'dubbelblind onderzoek’ gedaan: deze methode is namelijk erg onethisch. Je roept namelijk een grote groep kinderen op tot vaccinatie waarvan je de helft een placebo geeft. Het risico op ziekte van de kinderen die de placebo krijgen is daarmee dus verhoogd zonder dat ouders ook maar enig idee hebben. Bovendien moet je de onderzoeksgroepen laten opgroeien buiten de groepsimmuniteit. Als men dit onderzoek namelijk in Nederland uitvoert, worden de onderzoeksgroepen namelijk beschermd door de heersende groepsimmuniteit. Verder loopt men dus het risico dat de ziektes terugkomen, waarna de ziektes opnieuw uitgebannen moeten worden.
Bij een dubbelblind onderzoek kan men van tevoren ook niet aangeven welk kind wat krijgt, omdat dit grote invloed heeft op de betrouwbaarheid van het onderzoek. Buiten dat de onderzoeksgroepen bij vrijwillig aanmelden voor zo’n onderzoek waarschijnlijk te klein zijn om conclusies over te doen, zijn de onderzoeksgroepen dan ook niet steekproefsgewijs aangewezen en dus naar alle waarschijnlijkheid niet representatief voor bijv. een land als Nederland. Men moet omgevingsfactoren namelijk heel gedetailleerd vastleggen zodat eventuele andere oorzaken weggestreept kunnen worden. Veel antivaxxers zijn hoog opgeleid en ongetwijfeld zullen er nog wel meer kenmerken bij die doelgroep horen. Juist voor het vermijden van voordelen uit die groepskenmerken is randomiseren essentieel. Waarom? Een voorbeeld:
“Vegetarische mensen hebben minder vaak gezondheidsproblemen en leven langer. Komt dat door het feit dat ze vegetarisch zijn? Of doordat vegetariers vaker vrouwen zijn, goed opgeleid en bewust bezig met hun gezondheid. Kinderen die lang borstvoeding krijgen hebben gemiddeld een lager BMI en zijn slimmer. Komt dat door de borstvoeding, of omdat gemiddeld genomen hoog opgeleide vrouwen langer borstvoeding geven en hoog opgeleiden vaker een lager BMI en hoger IQ hebben.”
Het onderzoek bepaalt dus of je wel of niet laat enten, niet de moeder. Zo sluit je uit dat de ene groep andere eigenschappen heeft dan de andere. Bovendien zijn dat soort onderzoeken ook niet heilig. Je zal pas iets over bijwerkingen zoals autisme kunnen zeggen als je dat registreert. Wil je iets kunnen zeggen over zwangere vrouwen, dan zal dat ook meegenomen moeten worden. Één enkel groot dubbelblind onderzoek is dus sowieso niet afdoende om alle vragen te kunnen beantwoorden.

Dat dubbelblind onderzoek niet verantwoordt is wil niet zeggen dat de werking en veiligheid van vaccins niet aangetoond kunnen worden. Er zijn voldoende studies die de veiligheid van vaccins aantonen, die berusten op een ietwat andere onderzoeksopzet. Er is namelijk heel veel wetenschappelijk onderzoek naar vaccins gedaan. Wetenschappelijk onderzoek houdt in dat het door specialisten in dat vakgebied gedaan wordt, het onderzoek peer reviewed is, dus dat andere onderzoekers die onderzoeken evalueren en dat de resultaten reproduceerbaar zijn, dus als een onderzoek herhaald word, dan moet je weer dezelfde resultaten krijgen. En uit al die onderzoeken blijkt dat vaccineren werkt en dat de risico's van vaccins veel kleiner zijn dan van de ziekte zelf. En ja er zijn risico's, want een vaccin is een medicijn. Daarnaast zijn er ook studies gedaan om niet-gevaccineerde mensen met gevaccineerde mensen te vergelijken op basis van gezondheid. Mocht je meer willen lezen over vaccinatieonderzoek, is dit een goede (engelse) link die een aantal claims beargumenteert en ontkracht.

——————————————————————————————

Bewering: Waarom niet erkennen dat vaccinatie inderdaad een risico met zich meebrengt?
Antwoord: Niemand ontkent dat vaccinatie risico met zich meebrengt - het is een medicijn en net als alle andere medicijnen hebben vaccinaties bijwerkingen. Deze bijwerkingen staan ook gewoon in de bijsluiter genoemd. Het risico op een ernstige bijwerking is alleen oneindig veel kleiner dan het risico op een nadelige afloop bij het doormaken van een ziekte.

——————————————————————————————

Bewering: Ongevaccineerde kinderen zijn gezonder dan gevaccineerde kinderen.
Antwoord: Dit is niet waar. Anti-vax websites noemen twee studies, door anti-vax groepen betaald, die dit zouden aantonen. Echter zijn deze studies onjuist en gebrekkig gebleken en uiteindelijk ook teruggetrokken van maarliefst twee -niet heel vooraanstaande- journals, waarvan een pay-to-publish was. Dus dat zegt op zichzelf al veel. Daarnaast klopt de opzet van deze onderzoeken niet: een van de twee onderzoeken noemt zich een cross-sectional onderzoek maar is in realiteit een survey (een van de minst betrouwbare vormen van onderzoek). Daarnaast zijn ook alleen thuisgeschoolde kinderen onderzocht én zijn de onderzoekspopulaties niet gelijk.

Kortom, alle gevaccineerde vs. ongevaccineerde studies die niet zijn uitgevoerd door antivaccinvriendelijke wetenschappers of kwakzalvers hebben geen verschillen aangetoond in de prevalentie van neurologische of chronische ziekten tussen gevaccineerde kinderen en niet-gevaccineerde kinderen, of hebben zelfs betere gezondheidsresultaten gevonden in de gevaccineerde populatie.
Een Duitse studie uit 2011 evalueerde gegevens van 17.641 kinderen en adolescenten en ontdekte dat de prevalentie van allergische aandoeningen (zoals huidaandoeningen) en niet-specifieke infecties bij kinderen en adolescenten niet afhankelijk bleek te zijn van de vaccinatiestatus.
In een ander Duits onderzoek uit 2013 werden 1315 baby's gevolgd vanaf de geboorte tot ze 20 jaar oud waren, om de ontwikkeling van astma te bestuderen. Zij concludeerden dat de gevaccineerde kinderen lagere percentages van astma hadden in vergelijking met niet-gevaccineerde kinderen.

——————————————————————————————

Bewering: Veel vaccineren zorgt ervoor dat steeds meer mensen allergieën krijgen.
Antwoord: Er zijn meerdere onderzoeken geweest, de conclusie is dat er geen relatie is tussen het ontwikkelen van allergieën en het inenten.
Bron

——————————————————————————————
——————————————————————————————

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
Bewering: Wetenschappelijke onderzoeken zijn vaak betaald door farmaceutische bedrijven en dus niet betrouwbaar.
Antwoord: Goede wetenschappelijke onderzoeken zijn peer reviewed en reproduceerbaar. Als ze dit niet zijn is het geen goed onderzoek geweest en wordt het niet gepubliceerd. Althans niet in een vooraanstaand blad. 1 enkel onderzoek gefinancieerd door een partij die er baat bij heeft is niet betrouwbaar. Honderden gepeer-reviewde onderzoeken, verspreid over de hele wereld van onder andere universiteiten, waarbij letterlijk miljoenen mensen zijn onderzocht zijn héél veel betrouwbaarder dan een paar internet artikelen geschreven door niet-medici. Dat is ook de reden waarom een zgn. ‘meta-onderzoek’ zo betrouwbaar is: er worden hierbij heel veel verschillende onderzoeken beoordeeld en bekeken, waarna de resultaten worden bestudeerd en samengevat.
Het klopt dat er door wetenschappers gefraudeerd wordt. Andrew Wakefield is daar een nogal opvallend voorbeeld van. Maar dan praat je steeds over individuen, niet een volledige beroepsgroep. Die individuen kunnen het een poosje volhouden maar worden dan toch weer betrapt. Dat is namelijk hoe wetenschap werkt, niks wordt met zekerheid voor waar aangenomen, onderzoeken worden peer reviewed, onderzoeken worden gereproduceerd en dan komt de fraude vanzelf aan het licht. Uiteindelijk vallen ze vanzelf door de mand, of het nou om iemand als Wakefield gaat of nationaal, Diederik Stapel of Roos Vonk.

Het is daarnaast heel ‘normaal’ dat de farmaceutische industrie diverse wetenschappelijke onderzoeken aan universiteiten bijvoorbeeld sponsort. Dat betekent niet dat zij bepalend zijn voor het onderzoek in hoe dat verloopt. En ja als hun middel het beste werkt is dat voor hun fijn. Maar vaak zijn wetenschappelijke studies niet gericht op 1 middel. Dat hebben de bedrijven vaak zelf al onderzocht of in andere diverse trials. De controle op wetenschap is zo groot dat de angst voor belangenverstrengeling ten aanzien van de uitkomst niet groot hoeft te zijn. En er dient altijd voor gewaakt te worden. Er dient controle te zijn en zo kan je dat beveiligen.

Als de antivax beweging denkt dat het onderzoek frauduleus is, dan kunnen ze gemakkelijk genoeg het onderzoek reproduceren en met de behaalde resultaten fraude aantonen. Gezien de grote commerciële partijen die er achter de antivax-agenda zitten, moeten de financiën voor zo'n onderzoek geen enkel probleem zijn. Maar op de één of de andere manier lukt het de antivax beweging maar niet om de door de wetenschap uitgevoerde onderzoeken te falsificeren, terwijl tot nu toe elk antivax onderzoek nog gefalsificeerd is.

——————————————————————————————

Grote namen in de anti-vax community met financieel belang bij hun beweringen:
Del Bigtree krijgt geld voor lezingen en wordt grotendeels gefinancieerd door de Selz foundation, een organisatie die zich bezig houdt met filantropie en homeopathie. Daar is Vaxxed van gefinancieerd. Wakefield zijn fraude was gericht op het verdienen van (veel) geld. In het geval van Wakefield was het zijn doel om het in zijn tijd huidige BMR vaccin te ontkrachten zodat hij een eigen vaccin op de markt kon brengen, waarmee hij dus geld kon gaan verdienen.
Andrew Wakefield had nog vóór zijn publicatie in The Lancet patent aangevraagd op een alternatief vaccin. Door het in diskrediet brengen van het bestaande BMR-vaccin zou zijn patent in waarde stijgen. in 2011 bleek dat Wakefield samen met de vader van een van de twaalf onderzochte kinderen plannen had ontwikkeld om een bedrijf op te zetten dat zou verdienen aan medische testen ten behoeve van processen tegen de medische wereld. The Washington Post berichtte dat Wakefield een winst van $43 miljoen voorzag op de verkoop van medische testen voor de diagnose van 'autistic enterocoloitis'. Het bedrijf zou ook gaan verdienen aan het concurrerende vaccin wanneer het vertrouwen in de bestaande BMR-vaccinatie zou zijn beschadigd.
Ook andere bekende figuren hebben financiële belangen in de anti-vax beweging.
Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————
——————————————————————————————

VERGOEDINGEN & VACCINATIES
Bewering: Wetenschappelijke onderzoeken zijn vaak betaald door farmaceutische bedrijven en dus niet betrouwbaar.
Antwoord: Toen de eerste vaccins werden gebruikt kwamen ook de eerste rechtszaken in Amerika (hou in je achterhoofd dat je in Amerika veel sneller wordt aangeklaagd dan in Nederland). Veel zaken tegen vaccins claimen permanent letsel bij kinderen en daarom zijn ze moeilijk te beargumenteren en zijn ze heel duur - ga maar eens bewijzen dat iets echt (niet) door een vaccin komt. Dit maakte het al snel heel onaantrekkelijk voor de Big Pharma om vaccins te maken. Daar komt nog eens bij dat vaccins voor de medicijnfabrikanten financieel niet heel interessant zijn om te maken. Het ontwikkelingsproces van geneesmiddelen is tamelijk kostbaar en tijdrovend, en er zal niet aan worden begonnen zonder een zeer waarschijnlijke betaling door de aandeelhouders van het bedrijf. Vaccins leveren daarnaast dus ook niet zo veel op (vergeleken met andere medicatie). Als een farmaceutisch bedrijf dus continu in (niet-onderbouwde) rechtszaken terecht komt kost dat het bedrijf heel veel geld. Geld dat anders naar de ontwikkeling van die hoognodige medicatie/vaccins zou gaan.
De overheid zag de kans om met relatief weinig kosten heel veel ziekte te voorkomen aan hun neus voorbij gaan en hebben toen het Vaccine Injury Compensation Program gestart waarbij inderdaad word uitgekeerd aan mensen die - beweren - dat hun kind schade heeft opgelopen door vaccinaties. Ze keren uit volgens een soort tabel (dit kenmerk = zoveel geld).

Bron, Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————
——————————————————————————————

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
Bewering: De WHO heeft in een congres in Zürich toegegeven dat vaccins niet bewezen veilig zijn.
Antwoord: Dit is een filmpje waarbij wel heel erg opmerkingen genoemd worden zonder enige context. Als je gaat knippen en het is niet duidelijk wanneer je knipt en wat je geknipt hebt, dan is die informatie waardeloos en gecorrumpeerd.
Dit is een bijeenkomst georganiseerd door de WHO om te bespreken hoe je mensen beter uit kan leggen waarom vaccineren goed is en de gevaren van niet vaccineren veel groter zijn dan de gevaren van vaccineren. Dus met een nadruk op communicatie. Hieronder wordt op het filmpje ingegaan, echter moet er wel in het achterhoofd worden gehouden dat men ingaat op het geknipte en geplakte filmpje, waarbij de context dus lang niet altijd even duidelijk is.


  • Fragment 1: Aangezien er op dit congres heel veel gepraat is over nieuwe methodes en nieuwe vaccins, heeft ze het over de huidige vaccins, of bedoelt ze gewoon dat ze wil dat er eerst onderzoek komt naar veiligheid van deze nieuwe producten? Wat ze zegt klinkt in ieder geval niet gek. Het klinkt alsof ze het heeft over nieuwe vaccins en dat die ook gewoon onderzocht moeten worden in plaats van oude onderzoeken te gebruiken om die te onderbouwen. Dit zijn de slides die hoorde bij het eerste fragment. Dat brengt haar quote ook ineens veel meer in perspectief.
    Citaat:
    She’s so blurry in Bigtree’s video because the WHO video shows her slides and just a tiny image of her in the corner. Bigtree blew up that little box used to show her along with the slides, and—voilà!—you have super pixelated Larsen. In any event, if you peruse Larsen’s slides, you will not get the feeling that she thinks that vaccine safety science is severely lacking. She also showed a lot of examples of antivaxxers spreading misinformation and seeding doubt around the world. If you listen to her talk, you’ll see that she spends a lot of time talking about difficult it is to communicate ambiguity.

    Er staat letterlijk bij het eerste punt van de slide: ”evidence is there, but still questioned”. Dat betekent dus ‘we hebben het bewijs [dat vaccins werken en veilig zijn] maar dit wordt alsnog betwijfeld (door kritische prikkers/anti-vaxxers)’.

  • Fragment 2: Doelt ze er op dat er daadwerkelijk doden zijn door een vaccin (wat prima kan bij een extreme allergische reactie), of door bijvoorbeeld gebrek aan hygiene of gebrek aan kennis bij het vaccineren? Deze vrouw komt uit India: vergeet niet dat vaccins ook in ontwikkelingslanden worden gebruikt en in gebieden waar de hygiene slecht is. Er zijn 1000 redenen waarom iemand kan overlijden aan een vaccin zonder dat het vaccin zelf meteen schadelijk is. Dit is bijvoorbeeld over deze vrouw te vinden: ”Sokhey (1991) reported several deaths following administration of measles vaccine in India. The report lists the cause of death as "toxic shock syndrome" and notes that contamination was likely because syringes and needles were reused and the sterilization procedures were unsatisfactory. Staphylococcus aureus was isolated from a few available implicated vials.”.
    Daarnaast kan het ook nog best zo zijn dat het gaat om mensen die het vaccin beschuldigen alszijnde de doodsoorzaak (dat wil nog niet zeggen dat er daadwerkelijk een verband is aangetoond), omdat ze erna zegt dat ze ook duidelijk moeten kunnen verklaren wat de doodsoorzaak was. De media kan in onduidelijke gevallen (in ieder geval in eerste instantie) rapporteren dat het overlijden door bijv. het mazelen-vaccin komt, terwijl de oorzaak bij iets anders ligt, vandaar de termen 'obfuscation' / onduidelijkheid, en het belang om een feitelijk verslag te geven over wat er is gebeurd en wat de oorzaak van het overlijden was.
    Voor Nederland is dit simpelweg niet waar, wij hebben het Lareb, een onafhankijke instantie die bijwerkingen registreert van alle medicatie. In dit stukje refereert ze echt naar (derdewereld)landen zoals India. Je kan bij het Lareb van alle jaren rapporten downloaden over de bijwerkingen. Bij het Lareb werken ook gewone mensen die hun werk doen en geen baat hebben bij het manipuleren van deze gegevens. Er wordt actief gemonitord wat bepaalde vaccins doen. Best actueel - bijvoorbeeld kinkhoest en enten tijdens de zwangerschap.

  • Fragment 3: Hij zegt alleen maar dat adjuvanten worden toegevoegd omdat het moet, niet omdat ze dat graag willen. Hij zegt simpelweg dat de adjuvanten vaak de schuld krijgen terwijl dit niet helemaal eerlijk is, omdat die adjuvanten nodig zijn. Als ze niet nodig waren, werden ze niet toegevoegd. Daarnaast zegt hij dat het toevoegen van deze adjuvanten het vaccin complexer kan maken (je voegt immers extra stoffen toe die ook hun eigen ding kunnen doen en gevolgen kunnen hebben), en dat je alleen adjuvanten moet toevoegen als het echt nodig is; en als het nodig is, je er moet kiezen die goed onderzocht zijn wat betreft veiligheid en consequenties.

  • Fragment 4: Hij zegt dat adjuvanten de immuunreactie van het lichaam op de ziektekiemen (dood danwel verzwakt in vaccins) kunnen versterken en dat dit hun doel is. Omdat ze de reactie van het lichaam hierop versterken, kunnen ze dus ook bijwerkingen versterken (bijv. het koortsig worden nav een vaccinatie omdat je lichaam dus die ziektekiemen gaat bestrijden). De tweede man zegt dat de meeste mensen niet klagen over de plaatselijke reactie, maar dat de klachten komen bij heftige grote reacties en dat ze daarom studies moeten doen die zich daar op focussen en niet alleen op de plaatselijke reactie na injectie. Dat is niet opzienbarend.
    Hij heeft het in het tweede stukje over 'accusations of long-term effects'. Beschuldigingen, dus nog geen causale relatie. Ik begrijp hieruit dat hij het heeft over het onderzoeken van wat kritische prikkers beweren over de langetermijneffecten van adjuvanten, en dat die dus uitgevoerd moeten worden. Hiermee zegt hij niet dat adjuvanten ook daadwerkelijk langetermijngevolgen hebben. Net als de connectie tussen vaccinaties en autisme: er wordt iets beweerd, wat daarna ook onderzocht is. Als er ophef komt over een vaccin welke een bepaalde aandoening kan veroorzaken, dan wordt dat onderzocht en gepubliceerd.

  • Fragment 5: Ik hoor iemand zeggen dat als je op een kleine groep test en 1 daarvan krijgt een afwijking je jaren moet testen om te ontdekken of dat daadwerkelijk door het vaccin komt of niet. Een 0-hypothese bewijzen is ontzettend ingewikkeld.

  • Fragment 6: Ze heeft het over het feit dat adjuvanten anders kunnen reageren op basis van leeftijd en dat die verschillende leeftijden wellicht meer onderzocht moeten worden (dus een vaccinatie voor een bejaarde hoeft adjuvant A niet te hebben omdat het daar niks doet [let wel, niks doet, dwz ook geen onverwachte reacties] maar dat het bij jongeren wél helpt bij de immuunrespons).

  • Vraag van Nigeriaanse man: Deze opmerking is een goede, maar waarom wordt het antwoord daarop niet duidelijk in beeld gebracht? Hoe kan ik er vanuit gaan dat de Aziatische man die daarna in beeld komt met een reactie ook daadwerkelijk als enige reageert op deze vraag? Op het antwoord zelf kan ik niet heel veel zeggen. Ik mis gewoon teveel context. Wat ik hoor is dat er in Nigeria geen onderzoek is gedaan waarin alle verschillende vaccins ten opzichte van hun producent in context met elkaar zijn onderzocht. Ik weet niet wat er wel is en wat er in Nederland is. Ik kan me voorstellen dat de grote lijnen en wisselwerkingen met elkaar wel onderzocht zijn, maar niet precies dit.
    Ik denk dat het altijd lastig is om lange follow-up studies te doen naar precies dit vaccinatieschema met precies deze vaccinaties van deze producenten. Je kan niet nu 10.000 mensen volgen met dit schema van deze fabrikanten, daarvoor veranderen dingen te snel en te vaak. Voor daar resultaten van zijn is de boel al weer veranderd. Daarvoor moeten alle verschillende onderzoeksresultaten aan elkaar gelinkt worden, hoor ik deze Dr Chen zeggen, zodat ze onderling uitwisselbaar zijn.

    Naar mijn idee voelt dat een beetje alsof je pas mag zeggen dat paracetamol veilig is als je paracetamol met ALLE andere medicaties hebt getest. Immers, wie zegt dat paracetamol nog steeds veilig is als ik daarvoor een hoestdrankje heb gedronken en een week neussprak hebt gebruikt? Wie weet wat de hulpstoffen in beide medicijnen voor interactie op elkaar hebben? Alleen paracetamol met hoestdrank is niet genoeg, misschien is net die neusspray wel de katalysator in het geheel!
    De hulpstoffen zelf zijn goed onderzocht. Ze kunnen hoogstwaarschijnlijk aan de hand van de samenstelling en de werking met grote waarschijnlijkheid voorspellen waar deze eventueel mee kunnen reageren. We weten dus ongeveer welke hulpstoffen en geneesmiddelen op elkaar reageren dus dat is ook onderzocht voor paracetamol, neusspray en hoestdrank. Maar precies die 3, als je ze met 1 week er tussen neemt, dat niet. Toch is niemand daar huiverig voor. Als hier ook maar enige twijfel over was geweest onder onderzoekers, dan waren dit soort onderzoeken echt wel uitgevoerd.

    Nu de hulpstoffen in vaccins steeds meer onder vuur liggen snap ik dat je als wetenschapper iedere aantijging wil onderzoeken en wil ontkrachten. Maar om te zeggen dat dit soort onderzoek essentieel is voor je kan zeggen dat een product veilig is vind ik ver gaan... het is wel goed dat ze het onderzoeken en als in Nigeria de kinderen in bosjes neer zouden vallen na enten zou het ook een ander verhaal zijn, maar daar is geen sprake van. Geen enkel medicijn wordt op die manier in wisselwerking met ALLE medicatie gecheckt op precies de tijdsintervallen. Prima als die mogelijkheid er straks is om nog meer bevestiging te geven maar om te zeggen dat daarmee vaccins onveilig zijn is nogal idioot. We enten al jaar en dag, en er is nog nooit ook maar enig bewijs of vermoeden geweest van een niet-behulpzame reactie.

    Er zijn dus geen aanwijzingen dat er überhaupt cross-reacties voorkomen, maar om deze vraag (en andere vragen van critici) goed te kunnen beantwoorden zijn ze welwillend om nieuwe onderzoeken te gaan doen. Dat er nieuwe onderzoeken moeten komen om deze kritische vragen te beantwoorden wil niet zeggen dat deze kritische vragen ook een kern van waarheid hebben. Deze onderzoeken zijn nodig omdat deze critici het woord van het WHO al niet willen aannemen en het WHO hoopt dan als ze kunnen bewijzen naar aanleiding van een goed transparant repliceerbaar en peer-reviewed onderzoek dat er inderdaad geen reden is tot twijfel, dat ze deze vraag op die mannier kunnen beantwoorden.

  • Conclusie De conclusie van het filmpje is "If the top health officials in the world are questioning the safety of vaccines, why aren't you?" AKA 'betrapt' en die vind ik eigenlijk niet kloppen met de (informatie uit de) video's welke zij laten zien. Er is geen een keer expliciet genoemd dat de veiligheid van vaccinaties in het gedrang is, en volgens mij is dit congres met name gericht op de steeds populairder wordende kritische vragen en hoe men die op een goede manier kan beantwoorden. Er is niks 'betrapts' bij. Het is de communicatie en de manier waarop dokteren/verpleegkundigen omgaan met kritische vragen die meer werk behoeft. want als je gaat kijken wat er echt gezegd wordt, dan is er nog steeds geen enkele reden om aan de veiligheid van vaccins te twijfelen.

——————————————————————————————
——————————————————————————————
——————————————————————————————
——————————————————————————————

HPV
Bewering: Het HPV vaccin werkt niet.
Antwoord: Het vaccin wordt gebruikt ter bescherming tegen het HPV-virus. Dat is een virus dat kanker kan veroorzaken aan de baarmoederhals. Ook andere vormen van kanker kunnen worden veroorzaakt door HPV. Jaarlijks krijgen zo'n 800 vrouwen baarmoederhalskanker. Per jaar overlijden er zo'n 200 vrouwen aan baarmoederhalskanker. Na vaccinatie is de kans op baarmoederhalskanker door HPV met 70-80% afgenomen. Het moet dan wel gegeven worden voordat je het virus via seks krijgt. Helaas is het niet voldoende beschermend om te vrijen met een condoom. HPV wordt namelijk ook overgedragen door huid-op-huidcontact rondom de geslachtsdelen.
Nieuw onderzoek toont aan dat het virus enorm is teruggedrongen in Australië. Het is te danken aan een vaccin tegen het virus dat zowel aan jongens als meisjes wordt aangeboden én de uitstrijkjes die vrouwen regelmatig ondergaan in een poging een HPV-infectie tijdig op te sporen en te monitoren. Het onderzoek laat zien dat het aantal vrouwen met het humaan papillomavirus enorm is afgenomen: in tien jaar tijd is het percentage vrouwen -dat tussen de 18 en 24 jaar oud is en het virus bij zich draagt- gedaald van 22,7 naar 1,1 procent. En ook onder mannen is het virus teruggedrongen. Het is grotendeels te danken aan het vaccin tegen HPV; voorafgaand aan het vaccinatieprogramma droegen vrijwel alle seksueel actieve mensen het virus bij zich. Hoewel op dit moment slechts ongeveer 53 procent van de vrouwen tegen het virus gevaccineerd is, is het virus toch verder teruggedrongen dan gedacht en dat is waarschijnlijk te danken aan zogenoemde kudde-immuniteit.
In Nederland wordt gewerkt met het Cervarix vaccin, maar zijn de twee Gardasil vaccins wel geregistreerd voor gebruik.
Bron, Bron, Bron, Bron, Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————

Bewering: Het HPV vaccin veroorzaakt vermoeidheidsklachten
Antwoord: Onderzoek van het RIVM toont geen verband tussen het vaccin tegen baarmoederhalskanker (HPV humaan papillomavirus) en langdurige vermoeidheidsklachten bij meisjes. Resultaten van recent epidemiologisch onderzoek in Nederland komen overeen met de uitkomsten van eerder verschenen internationale onderzoeken. Voor het onderzoek werden bijna 70 duizend meisjes geselecteerd uit een groot huisartsenregistratiesysteem van het Erasmus MC. Uit gegevens bleek dat langdurige vermoeidheid vóór invoering van de HPV-vaccinatie even vaak voor kwam als na de invoering. De diagnose chronisch vermoeidheidssyndroom werd maar weinig gesteld door de huisarts, namelijk 0 tot 1 keer per jaar per tien duizend meisjes zowel vóór als na invoering van HPV-vaccinatie. De resultaten zijn in lijn met de uitkomsten van eerdere internationale onderzoeken.
Er zijn nooit ernstige, blijvende klachten gemeld die zijn veroorzaakt door het vaccin.
Bron, Bron. Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————
——————————————————————————————

MAZELEN
Bewering: Mazelen is een onschuldige kinderziekte.
Antwoord: Als je met het mazelenvirus besmet raakt, word je bijna altijd ziek. Er wordt vaak gezegd dat mazelen vroeger maar heel onschuldig waren. Echter zijn er gezinnen die een kind of 2 moesten missen aan de gevolgen van ‘onschuldige’ kinderziektes waar we nu tegen vaccineren.

Mazelen begint met koorts, hoesten, neusverkoudheid en oogontsteking. Zo’n twee tot vier dagen later ontstaan er rode vlekjes. Dat is het normale verloop van de ziekte. Maar bij een kwart tot een derde verloopt de ziekte heftiger met hoge en langdurige koorts. Die mensen liggen tot wel twee weken op bed. Daarnaast ontwikkelt acht procent van alle mazelenpatiënten een oorontsteking en zeven procent longontsteking. Bij een longontsteking duurt het weken, soms maanden voordat je helemaal hersteld bent. Oorontsteking doet erg veel pijn en je loopt toch een risico op blijvende gehoorschade. En in extreme gevallen leidt de mazeleninfectie tot een onsteking van de hersenen (encephalitis); dat komt voor bij een op de duizend mazelenpatiënten, vaak ook met blijvende schade. En dan is er ook nog een zeer ernstige complicatie van mazelen, die pas 5 tot 10 jaar na de ziekte optreedt: het ziektebeeld SSPE. Hierbij worden de hersenen aangetast door een progressieve onstekingsreactie waar geen behandeling tegen bestaat. De aandoening is uiterst zeldzaam (een op tienduizend), maar uiteindelijk altijd dodelijk.
Jonge kinderen, volwassenen en personen met een verminderde afweer, hebben een groter risico ernstig ziek te worden als zij mazelen oplopen dan gezonde kinderen op de basisschoolleeftijd. De kans om te overlijden bij patiënten met mazelen is in Nederland kleiner dan 1 op de 10.000 gevallen. In ontwikkelingslanden sterven naar schatting zo’n 250 kinderen per dag aan mazelen. Mazelen is wereldwijd reden nummer 1 van kindersterfte. In de eerste helft van 2018 vielen er in Europa al 38(!) doden. Een onschuldige kinderziekte is het dus allerminst.
Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————

Bewering: Mazelen doorlopen is veiliger dan ervoor vaccineren.
Antwoord: Overlijden bij mazelen (in Nederland, met onze goede gezondheidszorg): ~1 op de 10.000 gevallen. 1:1000 krijgt een ernstige hersenvliesontsteking. De kans een allergische reactie oftwel anafylactische shock bij het BMR vaccin? Komt zo weinig voor dat ze zelfs geen goede indicatie kunnen maken op basis van de gegevens die bekend zijn. Daarbij is sterfte door de anafylactische shock nog veel zeldzamer omdat dit vrijwel meteen na toedienen van het vaccin voorkomt en er dan al medische professionals ter plaatse zijn die meteen kunnen ingrijpen. Even ter vergelijking, als je kijkt naar bijwerkingen van het vaccin die statistisch gezien even vaak voorkomen als die gevreesde hersenvliesontsteking bij de mazelen (1:1000), dan krijg je: Huilen, Nasofaryngitis ([neus]verkoudheid), Rhinorrhoea (loopneus), Diarree of braken, Urticaria (netelroos), huiduitslag op de prikplaats.

Daarnaast tast het mazelenvirus je weerstand juist voor langere tijd aan, tot wel 3 jaar lang. Het kan bijvoorbeeld een soort ‘reset’ van het immuunsysteem veroorzaken, waarbij je 11 tot 72% van de totale diversiteit aan antilichamen kan verliezen, afhankelijk van de ernst van de infectie. Dat houdt in dat alhoewel je immuun bent geworden voor het mazelenvirus, al die oudere geheugencellen van je afweersysteem grotendeels zijn vernietigd. Je bent hierna dus niet goed meer beschermd tegen de ziektes die je al hebt doorlopen of de vaccinaties die je ervoor hebt gehad. Het immuunsysteem van mensen die de mazelen hebben gehad, moet dus opnieuw in contact gebracht worden met die ziekteverwekkers om er opnieuw weerstand tegen op te bouwen waardoor je vatbaarder bent voor griep en andere infectieziekten. Bij de BMR-vaccinatie komt deze bijwerking niet voor en elimineert deze het risico op besmetting met de mazelen nagenoeg volledig, dus ook daarom is vaccineren tegen mazelen beter dan het doormaken van de ziekte. Het werkzame deel van het BMR-vaccin bestaat uit zwak gemaakte bof-, mazelen- en rodehond-virussen, die eenmaal in het lichaam het afweersysteem activeren. Door die zwak gemaakte virussen in de BMR-vaccinatie krijgen kinderen een lichte infectie en vertonen ze ook lichte verschijnselen van deze infectieziekten (de meeste kinderen worden er hangerig van en sommige krijgen koorts en uitslag). Heel soms krijgt een kind een koortsstuip na de vaccinatie. Dat gebeurt bij 1:5000 tot 1:10.000 kinderen.

Bron, Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————

Bewering: Mazelen zijn erger geworden door vaccineren.
Antwoord: Het komt erop neer dar het virus zelf niet agressiever is. De complicaties en incidentie van complicaties zijn niet veranderd. Echter de kans dat een kind het op iets latere leeftijd oploopt is groter geworden omdat het veel minder vaak voorkomt dan vroeger. Toen kreeg praktisch iedereen het op zeer jonge leeftijd. En hoe ouder je wordt hoe groter de kans op heftige complicaties is. Maar dat is niet nieuw. Vooralsnog zijn bij deze verschuiving in Nederland geen consequenties voor de ernst van de complicaties waarneembaar.
Bron

——————————————————————————————
——————————————————————————————

WATERPOKKEN
Bewering: Kinderziektes zijn onschuldig, kijk maar naar waterpokken: daar vaccineren we ook niet voor.
Antwoord: Waterpokken is in de meeste gevallen inderdaad heel onschuldig. Als je voor het eerst besmet wordt met dit virus krijg je waterpokken. Na het doormaken van waterpokken blijft het virus ongemerkt in je lichaam aanwezig. Het kan na jaren weer actief worden en gordelroos veroorzaken. Vaccinatie is de enige manier om waterpokken en gordelroos te voorkomen. Je kan prima een goede leefstijl aanhouden en daarmee het risico te verminderen, maar daarmee voorkom je het niet gegarandeerd. Het lijkt erop dat het RIVM inderdaad van mening is dat deze ziekte relatief onschuldig is (zeker in Nederland waar voornamelijk jonge kinderen het krijgen) en dus geen reden ziet het op te nemen in het rijksvaccinatieprogramma, ondanks dat andere landen het wel doen. Ze bieden wel een vaccin aan voor risicogroepen: dit is mogelijk vanaf 11 maanden. Hoewel het een relatief onschuldige ziekte is, gaan er in Nederland gemiddeld 1 tot 2 kinderen er jaarlijks aan dood. Met name kinderen met een afweerstoornis of bijvoorbeeld kanker zijn kwetsbaar. Ook belandt een groep kinderen zonder onderliggende kwetsbaarheid op de intensive care met complicaties aan bijvoorbeeld de luchtwegen. Bij pasgeboren baby's van moeders die waterpokken ontwikkelen net voor of na de bevalling kan waterpokken ernstig verlopen. Daarom wordt verloskundigen die als kind geen waterpokken hebben gehad bijvoorbeeld aanbevolen zich te vaccineren. Het vaccineren van ouderen tegen gordelroos is wel aanbevolen.
Bron, Bron, Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————
——————————————————————————————

TETANUS
Bewering: Goede wond verzorging en-hygiëne zijn véél doeltreffender dan een tetanus prik.
Antwoord: Helaas niet, daarvoor komt het te snel in je bloedbaan. Een goede wondhygiëne houdt tetanus niet tegen aangezien de bacterie juist voor komt in diepe wondjes, zoals bijvoorbeeld prikwonden. Dan kun je spoelen wat je wilt maar je bereikt de diepere laag niet.

De bron van infectie met Tetanus, oftewel C. tetani, is meestal contact met straatvuil, stof, (paarden)mest of grond. Dit kan ‘direct’ contact zijn met straatvuil, bijvoorbeeld als je op straat gevallen bent en je been aan iets hebt open gehaald, maar ook ‘indirect’ als je gebeten wordt door een dier dat straatvuil in zijn bek heeft. Ook een klein wondje, bijvoorbeeld van een prik aan een doornstruik in de tuin, kan genoeg zijn om tetanus op te lopen. Veel gevallen van tetanus ontstaan juist als gevolg van dergelijke kleine verwondingen, omdat mensen met grotere wonden doorgaans tegen tetanus worden ge(re)vaccineerd. Indien een (schaaf)wond zeer oppervlakkig blijft en goed is schoongemaakt, is het risico op tetanus zeer klein.

Tetanus is een grampositieve anaerobe bacterie. De bacterie groeit niet-invasief rond de wond en maakt sporen aan die in de bloedbaan terecht komen. Deze sporen produceren een gif kunnen maanden tot jaren in het lichaam overleven. Dit gif is uiterst giftig: < 2,5 ng/kg is fataal voor een mens. Wanneer de sporen eenmaal gevormd zijn vindt de verspreiding van het gif via de bloedbaan door het lichaam plaats. Het gif kan de bloed-hersenbarrière niet passeren. Transport via neuronen is de weg waarlangs het gif het centraal zenuwstelsel bereikt.

Tetanus kan leiden tot een verkramping van de kaakspieren (kaakklem), slikklachten en ademhalingsproblemen. Door beschadiging van spier- en zenuwstelsel kunnen botbreuken, hoge bloeddruk en hartritmestoornissen ontstaan. Als je besmet bent, duurt het meestal 6 tot 15 dagen voordat je ziek wordt, maar het kan ook enkele maanden duren. Vaak krijg je eerst last van rusteloosheid, geprikkeldheid en hoofdpijn. Daarna treedt verkramping van de spieren op. Zonder behandeling is tetanus dodelijk.

In principe is tetanus een ziekte die volledig te voorkomen is door vaccinatie. Daarnaast is ook een goede wondhygiëne en wondbehandeling van belang. Allereerst wordt de bacterie uit de wond gekregen door middel van wondreiniging en wondbehandeling. en aanwezig zijn om de bacterie direct bij binnenkomst op te ruimen. Dit niveau bereik je alleen door vaccinaties. Antibiotica worden doorgaans als ineffectief beschouwd. Vervolgens wordt het gif aangepakt door het toedienen van hoge doses immunoglobuline, wat zo snel mogelijk moet gebeuren. Dit medicijn geeft echter maar een korte bescherming; voor een langdurige bescherming dient het tetanusvaccin toegediend te worden na volledig herstel. Het doorlopen van de ziekte geeft namelijk geen immuniteit en iemand die tetanus heeft gehad en dit heeft overleefd, is niet beschermd tegen een volgende tetanusinfectie. Omdat het gif van de bacterie snel werkt, heeft het afweersysteem na infectie niet de tijd om antistoffen tegen de bacterie aan te maken. De antistoffen moeten al kant-en-klaar aanwezig zijn in het bloed. En er moet in het bloed een bepaald niveau van antistoffen aanwezig zijn om de bacterie direct bij binnenkomst op te ruimen. Dit niveau kan alleen bereikt worden door vaccineren. Ben je up-to-date met je vaccinatie (dus is je laatste tetanus-booster minder dan 10 jaar geleden) dan heb je ook geen extra prik nodig als je een wond hebt. Is je laatste booster langer dan 10 jaar geleden, dan krijg je 1 booster. Ben je niet of onvolledig gevaccineerd, dan moet je het volledige vaccinatieschema 'ondergaan' als je een wond hebt die tegen tetanus behandelt moet worden (3 vaccinatiemomenten).

Een goede wondverzorging zal dus de tetanus-bacterie wegkrijgen, maar de gifstoffen & sporen niet. Zelfs de beste wondverzorging bereikt de sporen en gifstoffen die in de bloedbaan terecht zijn gekomen namelijk niet.
Bron, Bron, Bron, Bron, Bron

——————————————————————————————

Bewering: Vitamine C werkt tegen tetanus.
Antwoord: Één enkele, niet-gerandomiseerde, slecht gerapporteerde studie van Vitamine C als behandeling voor tetanus suggereert een aanzienlijke vermindering van de kans op overlijden. Bezorgdheid over de kwaliteit van het onderzoek betekent echter dat dit resultaat met heel wat voorzichtigheid moet worden geïnterpreteerd en dat Vitamine C niet kan worden aanbevolen als een behandeling voor tetanus enkel op basis van dit onderzoek. Dus het kan zijn dat vitamine C helpt, aldus een heel slecht opgezet onderzoek. Helpt, als in, ondersteunend aan het vaccin. Dus alleen voor vitamine C en wondzorg gaan als je tetanus zou hebben... Niet aan te raden.
Bron

——————————————————————————————

Bewering: Je kan een overdosis van een tetanusvaccin krijgen.
Antwoord: Nee. Het is algemeen genomen veilig om een extra booster van het tetanusvaccin te ontvangen. Dit is vooral het geval als je wordt behandeld voor bijv. een diepe wond of een prikwond.
Bron

——————————————————————————————
——————————————————————————————

GRIEPPRIK
Bewering: Maar zo’n 25% van de zorgmedewerkers ziet het nut in van de griepprik, dus dat laat zien dat vaccineren dubieus is.
Antwoord: Bij de griepprik wordt er ingeschat welk virus het meest actief gaat zijn en wordt geprobeerd mensen daartegen in te enten zodat ouderen en hele kwetsbare mensen zo min mogelijk last gaan krijgen van die vorm van griep/influenza. De kans dat een andere vorm het wint is aardig aanwezig en daarmee kun je bediscussieren hoe effectief de griepprik is (±40%). De enting verandert dus ook jaarlijks. In principe ent je de mensen die kwetsbaar zijn en een kleine groep er omheen, die veel met de kwetsbare groep werken. De effectiviteit van de griepprik is door deze omstandigheden dus een stuk lager dan andere vaccins. Maar dat de griepprik eventueel niet wetenschappelijk te ondersteunen is, betekent niet dat vaccineren in zijn algemeenheid niet wetenschappelijk onderbouwd is. Voor de vaccins uit het rijksvaccinatieprogramma is namelijk wel meer dan genoeg wetenschappelijk bewijs.

Dat zorgpersoneel het vaccin niet neemt is waarschijnlijk meer een kwestie van gemakzucht. Als ze aanwezig zijn op de dag dat ie uitgedeeld wordt nemen mensen hem wel, als ze er niet zijn, op vakantie zijn, het te druk hebben, etc., nemen ze hem niet. Het heeft dus waarschijnlijk meer met de organisatie van het uitdelen ervan te maken heeft dan dat mensen hem echt niet willen halen. Daarnaast zijn de meeste zorgmedewerkers gezonde mensen die buiten de risicogroepen vallen die wel ernstige complicaties riskeren bij het krijgen van de griep. Dat zal voor veel van die medewerkers ook een belangrijke overweging zijn om zich niet te laten vaccineren.

Bij een vergelijking van niet-gevaccineerde en gevaccineerde mensen in een onderzoek over de griepprik uit 2014 bleek uit dat gevaccineerde mensen beschermd waren tegen de ergste effecten van de griep. Uit uit een Amerikaans onderzoek bleek dat 91% van de grieppatiënten die ziek genoeg waren om op hun intensive care-afdeling te belanden, het seizoensgriepvaccin niet had ontvangen. En voor degenen die zijn opgenomen in het ziekenhuis, maar met een minder ernstige ziekte waarvoor geen IC-verblijf vereist is, was 67% niet gevaccineerd.

Dat (oudere) mensen toch ziek worden na het krijgen van de griepprik kan komen door een andere virusstam. Hun afweersysteem is al minder door afweer tegen de vaccinatie aan te maken en komt er dan een ander griepvirus langs word het misschien net te veel van het goede. Gezonde mensen kunnen een griep veel beter wegzetten dan wanneer men al verzwakt is. Wel is het belangrijk om op te merken dat de verzwakte mensen, wanneer ze niet direct na de prik door een andere stam ziek worden, wel veel beter beschermd zijn mochten de virussen langskomen waar ze dan wel afweerstoffen tegen hebben op gebouwd dankzij de griepprik. Daarnaast wil natuurlijk niet zeggen dat men ook echt het griepvirus gekregen heeft als men ziek wordt. Als de weerstand al niet zo lekker is, kun men gewoon ook pittig ziek worden van een verkoudheidsvirus, het RS virus, een HMPV virus of een ander virus. Pas als men echt getest is, weet men of er sprake is (geweest) van griep (influenza) of niet. In het ziekenhuis maakt men ook regelmatig mee dat de klachten tussen deze virussen ongeveer overeenkomen, dus onderscheid is echt niet altijd te maken.

Bron, Bron, Bron
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 04-03-20 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:06

Mooi overzicht Imandra. Zou wat mij betreft direct in de OP mogen.

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:09

Jeetje Imandra, wat een werk maak je er weer van. Mooie duidelijke, goed onderbouwde antwoorden :)

Respect voor jou _/-\o_

Kan een mod dit niet in de OP zetten? :)

IMANDRA

Berichten: 9816
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:18

Haha iets met tijd over deze week :)). Maar thanks!

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:45

Kanonne Imandra. Kan ik jou niet inhuren als je zoveel tijd over hebt? :D ik heb eerder chronisch tijdtekort

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:57

@Imandra wat betreft je mening over de griepprik en het weigeren daarvan door 75% van het zorgpersoneel: als het nut van die inenting onomstotelijk vast zou staan, lijkt het me onwaarschijnlijk dat het zorg personeel nogsteeds excuses als: geen tijd etc. zou gebruiken om hem niet te nemen.
Ik kan me herinneren dat ik in het vorige topic een link heb gedeeld van een site van huisartsen, waarin nota bene huisartsen zelf openlijk hun ernstige twijfels uiten over de griepprik en zijn nut/ werkzaamheid

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:06

Pocca_Locca schreef:
@Imandra wat betreft je mening over de griepprik en het weigeren daarvan door 75% van het zorgpersoneel: als het nut van die inenting onomstotelijk vast zou staan, lijkt het me onwaarschijnlijk dat het zorg personeel nogsteeds excuses als: geen tijd etc. zou gebruiken om hem niet te nemen.
Ik kan me herinneren dat ik in het vorige topic een link heb gedeeld van een site van huisartsen, waarin nota bene huisartsen zelf openlijk hun ernstige twijfels uiten over de griepprik en zijn nut/ werkzaamheid


Maar dat zegt Imandra toch ook in haar stuk! Letterlijk:

Imandra schreef:
maar dat de griepprik eventueel niet wetenschappelijk te ondersteunen is (...)


En die andere opmerking van je: ik denk het ook wel, maar die onomstotelijke vaststelling is er niet. En zolang die er niet is zie je dat de praktische kant mensen over de streep trekt. Anders gezegd: er is geen intrinisieke motivator om het wel te doen, of juist om het niet te doen.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:14

@Imandra de link die je plaatst als bron voor bewijs dat “ extra tetanus boosters” geen kwaad kunnen, vind ik niet overtuigend. Het enige dat er staat is dat het “normaal gesproken oké is” en verder wordt dat niet onderbouwd, tenzij mijn ADHD hoofd eroverheen heeft gelezen, in dat geval excuses.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:27

Wow, Imandra, ben ik even weg... Fantastisch en duidelijk neergezet. Tegelijkertijd vind ik het jammer dat dit niet een echte discussie meer is. Ik denk dat de twijfelaars nu genoeg informatie kunnen vinden om te kiezen voor vaccinatie. De echte antivaxxers zullen bij hun standpunt blijven, ondanks alle informatie, omdat er altijd wel iets te vinden is, betrouwbaar of niet, die blijven zoeken om hun gelijk te halen.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:31

nynke55 schreef:
Wow, Imandra, ben ik even weg... Fantastisch en duidelijk neergezet. Tegelijkertijd vind ik het jammer dat dit niet een echte discussie meer is. Ik denk dat de twijfelaars nu genoeg informatie kunnen vinden om te kiezen voor vaccinatie. De echte antivaxxers zullen bij hun standpunt blijven, ondanks alle informatie, omdat er altijd wel iets te vinden is, betrouwbaar of niet, die blijven zoeken om hun gelijk te halen.


Het is best mogelijk dat jouw stelling over het “ hun gelijk willen halen” net zo goed opgaat voor de voorstanders van vaccineren..

@Imandra heb je een bron die jouw stelling over de beschermingsduur tegen ziektes tijdens de borstvoedingsperiode ondersteunt en bewijst? Want 3 en een halve maand lijkt mij erg kort wanneer je bijvoorbeeld toch minstens een half jaar je baby borstvoeding geeft.. hoe komt het dan dat het na 3en halve maand niet meer afdoende bescherming zou zijn?
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 04-03-20 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:38

Dat is inderdaad best mogelijk, maar ik lees vooral goed onderbouwde met bron-vermeldingen antwoorden van de pro-vaxxers, die netjes antwoord geven op de vragen van twijfelaars en anti vaxxers.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:45

nynke55 schreef:
Dat is inderdaad best mogelijk, maar ik lees vooral goed onderbouwde met bron-vermeldingen antwoorden van de pro-vaxxers, die netjes antwoord geven op de vragen van twijfelaars en anti vaxxers.


Toch heb ik wel wat vraagtekens bij bepaalde bronnen en stellingen hoor. Zie mijn aanvulling.
@Imandra, in je post staat deze bewering:” bewering: het HPV- vaccin werkt niet”. Ik zou graag willen weten WIE dat beweerd heeft op die exacte manier..

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:15

Pocca_Locca schreef:
@Imandra heb je een bron die jouw stelling over de beschermingsduur tegen ziektes tijdens de borstvoedingsperiode ondersteunt en bewijst? Want 3 en een halve maand lijkt mij erg kort wanneer je bijvoorbeeld toch minstens een half jaar je baby borstvoeding geeft.. hoe komt het dan dat het na 3en halve maand niet meer afdoende bescherming zou zijn?


Uit een post van mij vermoed ik maar mannnnn terugzoeken in het oude topic is echt niet te doen :')


Edit:
Dit was de link die ik zocht. Het nieuwste onderzoek wat liet zien dat de bescherming veel korter is dan gedacht:
https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuws/pa ... n/volledig

Maar zelfs daarvoor werd uitgegaan van zeer korte periode, in het meest gunstige geval (voor het kind) 6mnd, maar dat blijkt dus de helft langer.
Laatst bijgewerkt door secricible op 04-03-20 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:23

Oke, dankjewel secricible. Ik kan niet zo een twee drie de cijfers vinden? Ik hoop wel dat Imandra zelf nog gaat reageren op mijn vragen naar verschillende bronnen en de herkomst van stellingen.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:24


IMANDRA

Berichten: 9816
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:26

nynke55 schreef:
Wow, Imandra, ben ik even weg... Fantastisch en duidelijk neergezet. Tegelijkertijd vind ik het jammer dat dit niet een echte discussie meer is. Ik denk dat de twijfelaars nu genoeg informatie kunnen vinden om te kiezen voor vaccinatie. De echte antivaxxers zullen bij hun standpunt blijven, ondanks alle informatie, omdat er altijd wel iets te vinden is, betrouwbaar of niet, die blijven zoeken om hun gelijk te halen.


Vergeet niet dat dit onderwerpen zijn die al besproken en bediscussieert zijn. Door het zo neer te zetten hoopte ik nieuwe beargumentatie te krijgen van beide kanten (omdat de meestbesproken info hier dus ook al staat), zodat we weer 'vers' en 'nieuw' kunnen discussiëren zonder frustraties dat het 'al 100x is gezegd'. Dus ik hoop dat het werkt :D. Dat twijfelaars hiermee beter geïnformeerd worden is alleen maar (heel!) mooi meegenomen!


Pocca_Locca schreef:
@Imandra de link die je plaatst als bron voor bewijs dat “ extra tetanus boosters” geen kwaad kunnen, vind ik niet overtuigend. Het enige dat er staat is dat het “normaal gesproken oké is” en verder wordt dat niet onderbouwd, tenzij mijn ADHD hoofd eroverheen heeft gelezen, in dat geval excuses.

Klopt. Ik wilde het erbij zetten omdat de bron -een ziekenhuis- mij redelijk betrouwbaar leek, maar er wordt inderdaad niet onderbouwd wat er (niet) gebeurd bij (te) veel booster/vaccin. Ik kan niet veel vinden om het verder te onderbouwen buiten dat artsen aangeven dat 1 extra booster geen kwaad kan (wanneer ze bijv. twijfelen of je nog wel beschermd bent), en dat er wordt gezegd 'an overdose is unlikely to occur'. Ik vind ook dit (oude) onderzoek waarbij 16 soldaten per ongeluk een tienvoudige hoeveelheid hebben gekregen, maar ik kan het onderzoek niet inzien buiten het abstract waarin staat dat de reacties erger waren en vaker voorkwamen (welke reacties? hoe ernstig waren ze?). Misschien zit hier iemand met een universiteitsaccount die dit onderzoek wel kan inzien?


Pocca_Locca schreef:
@Imandra heb je een bron die jouw stelling over de beschermingsduur tegen ziektes tijdens de borstvoedingsperiode ondersteunt en bewijst? Want 3 en een halve maand lijkt mij erg kort wanneer je bijvoorbeeld toch minstens een half jaar je baby borstvoeding geeft.. hoe komt het dan dat het na 3en halve maand niet meer afdoende bescherming zou zijn?

Nee, heb geen bron. Zoals ik al zei, ik heb de beargumentatie van het oude topic overgenomen en hier stond geen bron bij. Kan er wel naar op zoek gaan:
De NHS geeft aan dat het immunisatieproces in de laatste drie maanden van de zwangerschap gebeurd, door de placenta heen. Deze immuniteit begint af te nemen in de eerste paar weken/maanden na geboorte. Bij borstvoeding zijn de babies langer beschermd: hoe lang is blijkbaar afhankelijk van het type ziekteverwekker/antistof. Zo moeten sommige vaccinaties (bijv. kinkhoest) na 2 maanden al gebeuren om de baby beschermd te houden, maar met anderen -zoals BMR- raad men aan om pas na het 1e levensjaar te gaan vaccineren.

Pocca_Locca schreef:
Toch heb ik wel wat vraagtekens bij bepaalde bronnen en stellingen hoor. Zie mijn aanvulling.
@Imandra, in je post staat deze bewering:” bewering: het HPV- vaccin werkt niet”. Ik zou graag willen weten WIE dat beweerd heeft op die exacte manier..

Maakt het uit wie wat heeft beweerd? Het gaat mij bij die met name om de beargumentatie. Het kwam -in een of ander vorm- in het oude topic voor. Wie het precies heeft gezegd (en of dat nu letterlijk zo gesteld is of juist een beetje met tussen de regels door lezen is geweest) weet ik niet meer. Ik nodig je uit om het zelf even na te zoeken als je het graag wilt weten, alles staat immers openbaar.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 05-03-20 00:16, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke aanval weggehaald

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:30

Je mag denk ik je grote post niet meer editten Imandra? Anders kun je mijn bron(nen) er nog bij zetten.

En verder compliment voor pocca_locca dat je kritisch kijkt naar wat wij zeggen. Ik hou van kritische blikken en ik hoop dat je die kritische blik ook mee kan nemen naar eigen argumenten.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 05-03-20 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Stukje over verwijderd bericht weggehaald

IMANDRA

Berichten: 9816
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:30

secricible schreef:
Je mag denk ik je grote post niet meer editten Imandra? Anders kun je mijn bron(nen) er nog bij zetten.

En verder compliment voor pocca_locca dat je kritisch kijkt naar wat wij zeggen. Ik hou van kritische blikken en ik hoop dat je die kritische blik ook mee kan nemen naar eigen argumenten.


Nee kan hem niet meer editen! Maar misschien een mod wel, aangezien het deel over borstvoeding oorspronkelijk van jou af kwam?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:36

Een kritische blik is altijd goed, maar ik vind wel dat je zelf ook op zoek kan gaan als er iets is wat je niet begrijpt, niet voldoende vanaf weet of niet mee eens bent. Dit is tenslotte een discussie, niet een vragenuurtje over vaccinaties.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:51

@Imandra ik stelde de vraag over WIE er exact op die manier die dingen had gesteld over het hpv vaccin ( “het werkt niet”) omdat het in die koeienletters nogal stellig overkomt, alsof het dus ook exact zo geschreven zou zijn.. vandaar dus.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 05-03-20 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke aanval weggehaald

IMANDRA

Berichten: 9816
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:58

Pocca_Locca schreef:
@Imandra ik stelde de vraag over WIE er exact op die manier die dingen had gesteld over het hpv vaccin ( “het werkt niet”) omdat het in die koeienletters nogal stellig overkomt, alsof het dus ook exact zo geschreven zou zijn.. vandaar dus.


Zoals ik al zei weet ik dat zo niet. Maar als je dat graag wil weten kan je het zelf terug opzoeken (weet namelijk ook niet precies waar het staat, wie het geschreven heeft en hoe het er opgeschreven is: letterlijk of insinuatie). Maar ik hoop dat je niet door blijft gaan over de vorm waarop het er staat beschreven maar juist argumenten geeft voor de inhoud. Je valt er blijkbaar over: is de beargumentatie fout aldus jou? Of werkt de HPV prik aldus jou dus wel?