Fibromyalgie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:10


winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Fybromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:21

Ik kom nu sinds 3/4 jaar bij een Acupuncturist/chiropractor en heb sinds die tijd veel minder last van FM. Heb na al die jaren wel redelijk geleerd om mijn energie te verdelen, dingen te accepteren, voeding redelijk aan te passen, maar sinds deze behandeling gaat het met de FM veel beter. Mijn lijf is veel meer in balans.
Ik kwam bij de Acupuncturist/chiropractor ivm klachten aan mijn rug (en heup). Gelukkig is dit een behandeling die niet alleen die aandoening behandeld maar naar het totaal plaatje kijkt. (zo ook bv een ostheopaat).

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:41

Acupuncturist overweeg ik ook al een tijd, maar zit een beetje met vergoedingen etc. vanuit mijn verzekering.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:51

ik las laatst ergens dat accupunctuur niet geheel zonder risico is. vraag ik me af, wat voor risico's zitten daar dan aan?

idd ik zou het beter moeten verdelen maar ik ben gewoon eigenwijs. dan heb ik het liever af en rust ik iets langer dan dat ik er een eeuwigheid over doe.

ik wist niet dat we maar 100 pagina's mochten hebben. verrassend..

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:00

Hebben jullie toevallig ervaring met watsu?

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:04

wyoming schreef:
Hebben jullie toevallig ervaring met watsu?
bedoel je waterShiatsu de ontspanningsmethodiek in lichaamswarm water. geen ervaring mee, maar lijkt me gewoon heerlijk om te doen.

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:06

Ja dat bedoel ik ja. Ik heb de mogelijkheid om dat te proberen maar ik moet er wel een stuk voor reizen vandaar dat ik eerst hoopte wat ervaringen te horen.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:06

Paintless schreef:
ik las laatst ergens dat accupunctuur niet geheel zonder risico is. vraag ik me af, wat voor risico's zitten daar dan aan?

idd ik zou het beter moeten verdelen maar ik ben gewoon eigenwijs. dan heb ik het liever af en rust ik iets langer dan dat ik er een eeuwigheid over doe.

ik wist niet dat we maar 100 pagina's mochten hebben. verrassend..

dedoel je met risico:

Eventuele risico's acupunctuur:
Omdat de energie in andere banen geleid wordt, ontstaan er interne chemische en hormonale stoffen die de genezing in gang zetten. Soms zullen de oorspronkelijke symptomen gedurende enkele dagen verergeren of kunnen er veranderingen optreden van je eetlust of slaapgewoonten. Het grootste risico bij acupunctuur schuilt in het gebruik van slecht ontsmette naalden. Sta er daarom op om behandeld te worden met naalden voor eenmalig gebruik.


degene waar ik kom gebruikt nieuwe naaldjes per keer.....

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:07

wyoming schreef:
Ja dat bedoel ik ja. Ik heb de mogelijkheid om dat te proberen maar ik moet er wel een stuk voor reizen vandaar dat ik eerst hoopte wat ervaringen te horen.

kun je een keer een proefles meedraaien? Kun je ervaren wat het is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:37

Nieuw topic dus ik kom weer even langs :)
Heb momenteel ook weer enorm veel last dus misschien kan ik het hier even eruit gooien :P

Ik weet officieel dus nog niks .. of ja, het heeft nog geen naam zeg maar.
Maar ik denk dat zowat alles wat er getest kan worden rond die klachten getest is, ik heb recent nog mijn vitamine D laten testen en dit was normaal, dus dat is het ook al niet .. Denk niet dat er verder nog van dat soort dingen zijn die nog niet getest zijn ...
Reumatoloog enzo heb ik dus al gehad, in dat verslag stond wel heel wat dat niet goed was, maar het was geen reuma dus ik moest niet meer terug bij hem (lang verhaal, ik ga er zelf ook liever niet meer bij terug :+ )... Ik heb in dit topic de voornaamste dingen gezet: [MW] De volgende stap is ...
Ik blijf toch denken dat het allemaal samenhangt, en na lezen op internet en ervaringen horen van anderen enzo denk ik voor mezelf dat het een combinatie HMS en fibro is .. Veel komt overeen bij die 2, maar er zijn toch dingen die ik niet kan verklaren met HMS (bv. dat ik meer last heb als het vochtig weer is?), of misschien is dat wel te verklaren .. zou er nog eens mee naar de HA moeten, maar heb geen zin :')

Ik weet trouwens denk ik ook een gedeelte van de oorzaak van de pijnklachten .. Een specifiek iets dat ik op het werk moet doen. Ik ben een hele tijd eruit geweest en ben sinds mei weer aan het werk. Toen ging het eigenlijk prima, had vrij weinig last vond ikzelf. Nu is het vorige week wat minder geworden (denk door het vochtige weer dus), maar niet echt erg, gewoon wat pijntjes hier en daar ... Maar maandag & dinsdag heb ik dat ene ding moeten doen .. En nu ben ik gewoon KAPOT ... Maandag voelde ik het al toen ik thuis kwam, ik had gewoon geen energie meer en alles deed pijn. Dinsdagmorgen kon ik gewoon niet uit mijn bed, ik ben gewoon weer vast in slaap gevallen, echt niet normaal (en onhandig := ). Gelukkig nog net op tijd op mijn werk geraakt, maar het is er ondertussen niet beter op geworden := Echt zo k u t hé ... Je kan wel zeggen 'luisteren naar je lichaam en niet doen wat je niet aan kan', maar daar kan ik op mijn werk echt niet mee afkomen ... Dus ja, morgen een dagje vrij (gelukkig is het feestdag hier), zal wel weer een hele dag niks doen worden ... En verder maar weer ibuprofen enzo naar binnen spelen, hopelijk wordt het dan wat beter ...

Pfff, en ik moet/wil nog zoveel doen :(

tijgerr91

Berichten: 698
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:58

Citaat:
welke reumatoloog had jij in Leeuwarden? ik zat ook in Leeuwarden, maar schijnt dat Griep nu in Sneek zit. wel jammer, die man had er echt kijk op en wimpelde het niet af als een niet-bestaand-tussen-de-oren-kwaaltje...


Ik heb dr Bos, vrij jonge gozer.. Wel aardig verder en hij wilde wel verder gaan onderzoeken ondanks het geen gewone reuma is, het is allemaal nog even afwachten nu.. :j

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:21

oke. nou als dr bos net zo openminded is als dr griep komt het wel goed. maar je blijft tegen de muur van ongeloof aan lopen bij sommige artsen.
je ziet het niet, je kan het niet testen, dus is het er niet.

wel jammer.

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:31

hoihoi,

ik ben net terug van de Maartens kliniek. We hebben even gepraat, en ze hebben vanalles gedaan:
algemeen lichamelijk onderzoek
bloedprikken ( 5 buisjes voor vanalles)
hart filmpje
röntgen foto's (9 foto's)
afspraak bij cardioloog. (voor echo)
verder waren er (momenteel) geen ontstekingen enzo... en was ik redelijk soepel.
over 3 weken de uitslag :)

tijgerr91

Berichten: 698
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: Hijum

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:58

Nee klopt, ik hoop dat ze op basis van wat symptomen toch kunnen vaststellen dat het fibro is, en mochten zij zeggen dat het er niet is zeik ik net zolang door tot ze alles gaan controleren enz. Ik heb op internet een lijst met symptomen/klachten gevonden die bij fibro kunnen horen en die neem ik de volgende keer denk ik mee zodat ik aan kan geven waar ik allemaal last van heb..

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:40

Ik ben voor de diagnose destijds naar Assen gegaan (Wilhelminaziekenhuis), lijstje klachtengeschiedenis mee en toen was het snel duidelijk. Zet dus alles ook van te voren op papier, dan is het voor de arts overzichtelijk, vergeet jij ook niet zo gauw iets belangrijks en kan de arts ook gerichter doorvragen.

tijgerr91

Berichten: 698
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:33

Ja klopt! Afgelopen dinsdag vroeg hij me een aantal dingen en eigenlijk had ik zelf nog een lijstje wat ik dus aan hem wilde geven maar dat was ik vergeten, deze neem ik nu over 3 weken wel mee misschien dat hij daar iets aan heeft.. Ik heb de laatste paar dagen ontzettend last van stijve spieren, in mn rug aan de linker kant, beide kuiten zijn stijf en verkrampen 's nachts, mn schouders zitten helemaal vast en als ik 1 verkeerde beweging maak verkrampt dat ook, straalt uit naar 1 arm.. Heeft 1 van jullie hier ook last van of van gehad?

typo

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:47

Ik heb ook Fm al sinds een aantal jaar, daarbij nog scoliose en discopathie.
Ik heb al vanalles geprobeerd en ga woensdag nog een chiroprater proberen, die gaan aan de hand met beelden van een scan aan het werk.
Ik ben erg benieuwd.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:56

bij mij heeft het heel lang geduurd voordat de diagnose FM werd vastgesteld omdat een van de kenmerken bij mij anders was.
Namelijk het slapen. Ik kon nl ontzettend goed slapen, alleen ruste ik niet uit, maar ik hoefde mijn hoofd maar op een kussen te leggen en ik sliep. T is dat ik mijn werk had en de wekker moest zetten anders was had ik als doornroosje jaren liggen slapen. Dit heeft het beeld wel jaren vertekend en voordat ik bij de reumatoloog terecht kwam.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:02

tamary schreef:
Acupuncturist overweeg ik ook al een tijd, maar zit een beetje met vergoedingen etc. vanuit mijn verzekering.

Dat is de moeite om het uit te zoeken. Valt in het pakket alternatieve geneeswijze. evt met je verzekering contact opnemen en navragen.
Je krijgt of uitgekeerd tot een bepaald bedrag of je krijgt een percentage per behandeling uitgekeerd tot een max van een aantal behandelingen. is verder ook afhankelijk voor heoveel sterren je verzekerd bent
Ik betaal nu zelf 15 euro per keer zelf, rest wordt vergoed (tot 10 behandelingen door de verzekering) en doordat ik via een collectief verzekerd ben vergoeden zij ook nog vier behandelingen extra.
Je moet wel goed nakijken of de acupunctuurbehandelaar aangesloten in bij een vereniging die de verzekering op de lijst heeft staan.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:06

tijgerr91 schreef:
Ja klopt! Afgelopen dinsdag vroeg hij me een aantal dingen en eigenlijk had ik zelf nog een lijstje wat ik dus aan hem wilde geven maar dat was ik vergeten, deze neem ik nu over 3 weken wel mee misschien dat hij daar iets aan heeft.. Ik heb de laatste paar dagen ontzettend last van stijve spieren, in mn rug aan de linker kant, beide kuiten zijn stijf en verkrampen 's nachts, mn schouders zitten helemaal vast en als ik 1 verkeerde beweging maak verkrampt dat ook, straalt uit naar 1 arm.. Heeft 1 van jullie hier ook last van of van gehad?

typo

heel herkenbaar, sinds ik mijn o.a. rugspieren train in de sportschool is de verkramping wel veel minder geworden

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:36

ook heel herkenbaar. 's nachts rusteloze benen. laatste tijd kramp in mijn kuiten en verkeerde bewegingen maak ik ook snel. laatst werd ik weer eens wakker en kon ik me niet meer bewegen. allemaal pijn. vreselijk is dat.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:05

weer een nieuw topic, gaat snel! maar erg intressant!

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:58

@ winnetou, ik had in eerste instantie ook geen slaapproblemen, had hetzelfde als jij had, nl wel veel slapen en toch moe blijven, omdat je gewoon niet diep genoeg slaapt. Maar nu is het helemaal een probleem, ben meerdere keren per nacht wakker, zeker als er dingen spelen is het echt drama.

@tijgerr91, herkenbaar, ook ik heb nu meer klachten en vorige week schoot het ook weer in mijn nek.
Mijn hele lijf zit nu weer vast, hoop dat het weer snel verandert, want ben er wel klaar mee...

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:01

Oh even een 'stipje', heb vorige week ook de diagnose fibro gekregen.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:46

Slecht slapen en veel wakker worden is herkenbaar hier ook!
De laatste tijd door het natte weer heb ik er weer ontzettend veel last van, zeker in de ochtenden in dit een ramp.