Eczeem: lotgenoten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 16:17

sanne83 schreef:
Vooral voor de mensen met handeczeem: vraag eens aan de dermatoloog of het een ide-reactie kan zijn.

Ik heb een paar jaar geleden verschrikkelijk eczeem aan m’n handen gehad. Continu nieuwe cremes van de huisarts, niets hielp. Leek soms zelfs alsof de cortico cremes averechts werkten. Ik kon echt de vellen van m’n handen trekken :( Ik deed inderdaad op een gegeven moment de hele tijd handschoentjes aan met vette creme erin etc.
Uiteindelijk, na veel drammen, toch naar de dermatoloog . Die wist binnen twee seconden wat het was :D Blijkbaar kan je eczeem krijgen door een immuunreactie op een (vrijwel onzichtbare) schimmelinfectie op je voeten. Er was alleen een miniscuul rood streepje te zien tussen m’n tenen.
Wrs ook de reden waarom het eczeem zo extreem veel erger werd in de zomer.

Een week smeren met schimmelcreme tussen tenen en cortico’s op de handen en het was vrijwel weg *\o/*


Als dat het toch is, zou ik er binnenkort vanaf moeten zijn, want ik slik momenteel een antischimmelkuur. Volgens de dermatoloog was het echter een typisch geval van dyshidrotisch eczeem en is het enige wat daar tegen helpt zo min mogelijk handen wassen, smeren met vette crèmes en als dat niets uithaalt met een corticosteroïde crème. :(

Ik zal eens bijhouden wanneer ik er het meeste last van heb en of ik een patroon kan ontdekken. In de winter heb ik er in elk geval nooit last van, dus het heeft sowieso met het weer/klimaat te maken. Verder...geen idee.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:52

Schimmel is heel hardnekkig en het zou best kunnen dat een orale kuur tegen schimmel niks doet voor een lokale huidschimmel. Ik was wel binnen een week van die eczeem af, maar ik heb die tenen nog een half jaar met zalf moeten insmeren, anders kwam het terug. Uiteindelijk ben ik overgegaan op zinkzalf voor onderhoud. Vooral in de zomer komt het nog wel eens terug en dan smeer ik even kort met loprox op voeten en als het nodig is een klein beetje cortico’s op m’n handen.

Ik wil uiteraard niemand blij maken met een dooie mus, maar ik had zelf nog nooit van een ide-reactie gehoord en mijn eigen huisarts en de vier huisartsen erna kenden het ook niet. En de oplossing was echt zo belachelijk simpel. Je kan zelf kijken of je ook maar iets van een gekleurd streepje tussen je tenen ziet. Ik kon het zelf dus eigenlijk nauwelijks zien, zo minimaal was het.

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:18

sanne83 schreef:
Vooral voor de mensen met handeczeem: vraag eens aan de dermatoloog of het een ide-reactie kan zijn.

Ik heb een paar jaar geleden verschrikkelijk eczeem aan m’n handen gehad. Continu nieuwe cremes van de huisarts, niets hielp. Leek soms zelfs alsof de cortico cremes averechts werkten. Ik kon echt de vellen van m’n handen trekken :( Ik deed inderdaad op een gegeven moment de hele tijd handschoentjes aan met vette creme erin etc.
Uiteindelijk, na veel drammen, toch naar de dermatoloog . Die wist binnen twee seconden wat het was :D Blijkbaar kan je eczeem krijgen door een immuunreactie op een (vrijwel onzichtbare) schimmelinfectie op je voeten. Er was alleen een miniscuul rood streepje te zien tussen m’n tenen.
Wrs ook de reden waarom het eczeem zo extreem veel erger werd in de zomer.

Een week smeren met schimmelcreme tussen tenen en cortico’s op de handen en het was vrijwel weg *\o/*

Blaasjeseczeem is berucht om die secundaire schimmel infectie. }>

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:57

Vallen kalknagels op tenen ook onder die secundaire schimmelinfectie?

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 23:04

Yep, kunnen ook zonder eczeem vrolijk leven, maar bij blaasjeseczeem(dishydrotisch) wil een schimmelinfectie
nog weleens de trigger zijn. Alleen je dermatoloog/huisarts zal dat kunnen constateren.