Eczeem: lotgenoten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:55

Ik leef met je mee. Ik heb hetzelfde als jij. Bij mij zijn er meerdere oorzaken vastgesteld voor mijn eczeem. Ik heb het alleen niet zo heftig als jij..

Eczeem staat in verband met meerdere factoren (omgeving/astmatisch bijvoorbeeld/hooikoorts). Ik ben hiervoor naar het ziekenhuis geweest. Hooikoorts, astma en eczeem staat altijd met elkaar in verband. Omdat ik allergisch ben voor gras en boompollen kan ik sommig fruit zoals bananen niet eten, want ik krijg daar een reactie op (eczeem wordt verergerd). Ook melk/lactose/kaas kan ik in kleine porties verdragen.. Suiker is funest voor eczeem (redbull/veel snoep) maakt eczeem erger. Dit is wetenschappelijk bewezen.

Omgeving speelt ook een rol. Als ik in een vochtige omgeving of vochtig huis verblijf dan zal ik ook meer jeuk krijgen. Dit geldt ook voor een omgeving die niet schoon is of waar super veel huisdieren verblijven en niet genoeg stof gezogen wordt.

Natuur producten werkt voor mij ook voor geen meter. Ik gebruik wel neutrale shampoo's en wasmiddelen/make up. Ik gebruik na het douche bodylotion van Ecerin, dit is verkrijgbaar bij de apotheek. En van februari tot oktober slik ik medicatie om de jeuk te voorkomen (voor hooikoorts, zodat ik niet ga krabben). Het beste is voorkomen dat je gaat krabben door op tijd te smeren.

O ja voldoende slaap en gezond eten helpt het wel te verminderen. Als ik stress heb dan heb ik meer last van jeuk en dus meer eczeem.

Ik heb het nu redelijk onder controle! Succes!

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:58

Ik doe even een copy paste van mijn bericht in een ander topic over eczeem:

Citaat:
Ik had als kind heel droge huid en eczeem in mijn knieholtes en elleboog holtes. Wat bij mij hielp is
- Bad nemen in regenwater (ipv kraantjeswater). Is natuurlijk niet overal mogelijk.
- Balneum badolie (werkte heel goed)
- Fenistil druppels (symptoom vermindering)
- Lipikar zalf

Anoniem

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:05

ik ben ook lotgenoot, hier helaas nog niet onder controle maar ik heb wel veel aan jullie tips!

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:40

Hier ook!
Als vanaf baby gezegend met eczeem op mijn handen (atopisch), later is daar eczeem op mijn voeten(op mijn achillespezen) en in mijn mondhoeken bij gekomen. In de zomer heb ik het ook aan de binnenkant van mijn ellebogen en tussen mijn tenen.
Als ik echt een uitbraak heb, zit het ook wel eens verder in mijn gezicht, in mijn haargrens en op mijn polsen.
Ik heb werkelijk voor mijn gevoel alles al eens geprobeerd, maar de gouden methode nog niet ontdekt..
Dus ik lees hier graag mee :)

Ik heb er intussen al heel wat theorieën op los gelaten, sommige dingen ben ik nog wat aan het uitdiepen.

Verergerd bij:
- vocht of vochtig weer, vaak handen wassen/douchen
- sneeuw-achtig weer
- het eten van "rottigheid" cq suikers en vetten
- het eten van "branderige groenten" rauwe tomaat, champignons etc en bepaalde noten, zure fruitsoorten (appel/peer/citrus/kiwi)
- stress / slecht slapen
- ziek zijn / slechte weerstand
- hooikoortsweer
- huishoudelijke taken (geen grap, ik kan blijkbaar slecht tegen stof)

Verbeterd bij:
- minder vaak en minder lang douchen / niet zelf haren wassen (handig zo'n boyfriend :+ )
- gezond en regelmatig eten, minder zuivel en koolhydraten, genoeg drinken. Meer eiwitten nuttigen.
- vaak op vakantie gaan naar de zon *\o/* (meer dan 1x per jaar, i wish) en een aantal keer per dag kort de zee in. (huid niet week laten worden, snel laten opdrogen)
- af en toe de zonnebank opzoeken (blijkt ook niet bij iedereen bevorderlijk te zijn, bij mij werkt het super)
- Huid soepel houden in plaats van echt "vet", bij zeer vette creme gaat het broeien
- onderhoudsdosering triamcinolonacetonide en bij erge klachten grijp ik naar dermovatezalf
- slapen met katoenen handschoentjes/zwachtels, eerst dermovate in laten trekken, vlak daarma vettere creme
- acupunctuur 1x per maand een aantal uur met naalden in mijn hoofd. (apk-tje noem ik het)


Mijn eczeem lijkt verdacht veel in verband te staan met mijn buik en tandvlees. Ik ben ook bekend met prikkelbare darmen, wanneer dit opspeelt, heb ik ook veel eczeem en bloedend/geïrriteerd tandvlees.

Als kind zijnde wel getest op allergieën, maar dit zijn er zo veel dat ik daar nauwelijks echt goed rekening mee kan houden. (boom- & graspollen, katten, huisstofmijt sowieso, waarschijnlijk is het lijstje langer geworden) Daarnaast heb ik een paard en werk ik in de bloemen. Kans is aanwezig dat het bij mij een combi is van (contact)allergie en voedselintolerantie. Met dat laatste ga ik komende maanden aan de slag, doordat mijn nieuwe huisarts daar heel proactief in meedenkt en dan ook "buiten de boekjes" durft te denken. Streven is van de medicijnzalven af te komen, dan zou ik al een gelukkig mens zijn.

p.s. Mijn vader heeft het tot zijn +/- 25e gehad, ook op de handen, maar was er zomaar van de een op andere dag vanaf. Dat hoop ik natuurlijk voor mezelf ook nog steeds, maar die kans zou klein zijn volgens artsen en dermatologen..

Anoniem

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:59

ik las over bepanthen eczeem crème, dat dit een medisch hulpmiddel is maar wel zonder hormonen. hoe zit dat dan? wat maakt het medisch? kun je dit zorgeloos smeren?

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 00:00

brokjes schreef:
ik las over bepanthen eczeem crème, dat dit een medisch hulpmiddel is maar wel zonder hormonen. hoe zit dat dan? wat maakt het medisch? kun je dit zorgeloos smeren?


Volgensmij heb ik deze vorig jaar gebruikt. Deed niet zoveel voor mij en is 'gewoon' een crème die jeuk zou moeten verminderen.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 00:35

Tuigje schreef:
Hier ook!
Als vanaf baby gezegend met eczeem op mijn handen (atopisch), later is daar eczeem op mijn voeten(op mijn achillespezen) en in mijn mondhoeken bij gekomen. In de zomer heb ik het ook aan de binnenkant van mijn ellebogen en tussen mijn tenen.
Als ik echt een uitbraak heb, zit het ook wel eens verder in mijn gezicht, in mijn haargrens en op mijn polsen.
Ik heb werkelijk voor mijn gevoel alles al eens geprobeerd, maar de gouden methode nog niet ontdekt..
Dus ik lees hier graag mee :)

Ik heb er intussen al heel wat theorieën op los gelaten, sommige dingen ben ik nog wat aan het uitdiepen.

Verergerd bij:
- vocht of vochtig weer, vaak handen wassen/douchen
- sneeuw-achtig weer
- het eten van "rottigheid" cq suikers en vetten
- het eten van "branderige groenten" rauwe tomaat, champignons etc en bepaalde noten, zure fruitsoorten (appel/peer/citrus/kiwi)
- stress / slecht slapen
- ziek zijn / slechte weerstand
- hooikoortsweer
- huishoudelijke taken (geen grap, ik kan blijkbaar slecht tegen stof)

Verbeterd bij:
- minder vaak en minder lang douchen / niet zelf haren wassen (handig zo'n boyfriend :+ )
- gezond en regelmatig eten, minder zuivel en koolhydraten, genoeg drinken. Meer eiwitten nuttigen.
- vaak op vakantie gaan naar de zon *\o/* (meer dan 1x per jaar, i wish) en een aantal keer per dag kort de zee in. (huid niet week laten worden, snel laten opdrogen)
- af en toe de zonnebank opzoeken (blijkt ook niet bij iedereen bevorderlijk te zijn, bij mij werkt het super)
- Huid soepel houden in plaats van echt "vet", bij zeer vette creme gaat het broeien
- onderhoudsdosering triamcinolonacetonide en bij erge klachten grijp ik naar dermovatezalf
- slapen met katoenen handschoentjes/zwachtels, eerst dermovate in laten trekken, vlak daarma vettere creme
- acupunctuur 1x per maand een aantal uur met naalden in mijn hoofd. (apk-tje noem ik het)


Mijn eczeem lijkt verdacht veel in verband te staan met mijn buik en tandvlees. Ik ben ook bekend met prikkelbare darmen, wanneer dit opspeelt, heb ik ook veel eczeem en bloedend/geïrriteerd tandvlees.

Als kind zijnde wel getest op allergieën, maar dit zijn er zo veel dat ik daar nauwelijks echt goed rekening mee kan houden. (boom- & graspollen, katten, huisstofmijt sowieso, waarschijnlijk is het lijstje langer geworden) Daarnaast heb ik een paard en werk ik in de bloemen. Kans is aanwezig dat het bij mij een combi is van (contact)allergie en voedselintolerantie. Met dat laatste ga ik komende maanden aan de slag, doordat mijn nieuwe huisarts daar heel proactief in meedenkt en dan ook "buiten de boekjes" durft te denken. Streven is van de medicijnzalven af te komen, dan zou ik al een gelukkig mens zijn.

p.s. Mijn vader heeft het tot zijn +/- 25e gehad, ook op de handen, maar was er zomaar van de een op andere dag vanaf. Dat hoop ik natuurlijk voor mezelf ook nog steeds, maar die kans zou klein zijn volgens artsen en dermatologen..


En nooit gedacht aan een behandeling met Neoral? Of je dermatoloog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:44

Bedankt voor alle reacties weer. Hebben jullie ook dat het aan de rechter/linker kant van het lichaam erger is? Bij mij begint het altijd rechts en daar is het ook altijd het ergst.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:50

Hier ook een lotgenoot.

Bij mij is het dus voornamelijk stress gerelateerd. Als jonge meid <10 kwam het opzetten als 'zwemmers eczeem' en is het met zalf weer weggetrokken. Jaren geen last meer ervan gehad en begin 20 kwam het weer terug en toen omdat ik een hoop stress ervoer op werk enz. Toen ik naderhand zwanger raakte van onze zoon, was het weer helemaal weggetrokken dankzij de hormonen en is het weer een aantal jaar weggebleven. Nu is het weer terug sinds 1,5 jaar en vooral het laatste half jaar is het weer flink verergerd en verspreid, pff. Maar ik ben geen fan van die zalf, zeker niet ivm langer gebruik, maar kom er denk ik niet onderuit om 'm toch weer te gaan laten voorschrijven.

Momenteel is het bij mij aan de binnenkant van m'n rechter elleboog te vinden, rondom m'n borsten, 2 plekken op m'n rechterhand en links op m'n bovenarm aan de buitenkant. Als ik zweet gaat het ook weer mega snel jeuken en dan blijf ik ook echt krabben als een dolle. Ik kijk dus niet echt uit naar de zomer omdat het dan weer erger wordt. En zodra ik ook weer even stress ervaar om het een of het ander, zit ik ook weer te krabben. Zo vreselijk vervelend en het blijft echt een vicieus cirkeltje, brr. Ik ben heel erg stress gevoelig dus het werkt elkaar echt gigantisch tegen.

Hier wil het overigens wel eens helpen om in te smeren met 'wonderpotje' van Oriflame op momenten dat ik echt veel gekrabd heb. Dat is gemaakt van bijenwas en een natuurlijk product en daar trekt de huid meestal wel een beetje van bij. Maar zonder de zalf van de huisarts krijg ik het toch ook niet weg helaas.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:58

Hier een dochter met eczeem in het gezicht. Elidel crème werkt het beste bij haar om het in toom te houden.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:39

Amalarab schreef:
En nooit gedacht aan een behandeling met Neoral? Of je dermatoloog?


Neoral heb ik echt nog nooit van gehoord, google verteld mij dat het een medicijn is..
Heb jij er ervaring mee? ik zou er eens naar kunnen vragen..

[***] schreef:
Bedankt voor alle reacties weer. Hebben jullie ook dat het aan de rechter/linker kant van het lichaam erger is? Bij mij begint het altijd rechts en daar is het ook altijd het ergst.


Yes :D rechterkant is bijna 2x de oppervlakte van links. Waarbij ik aan mijn rechterhand ook vaker/sneller echt dikke, geïrriteerde/onstoken reactie heb, links bijna nooit, alleen droge plekken en kloven. Gek hè?
Edit: ik heb het eigenlijk altijd beredeneerd als in, ik ben rechtshandig en zal dus ook rechts misschien vaker in contact kom met dingen waar ik niet tegen kan. Al zal dat voor mijn voeten en gezicht niet opgaan denk ik..

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:28

Mensen neoral adviseren zou ik toch niet zomaar doen.
Is een pittig middel (remt je afweer) en word niet zomaar voorgeschreven door dermatologen vaak zit je dan al in een bepaald traject.
Er zijn op het moment wel veel ontwikkelingen rond eczeem en medicatie die de afweer remt injecties, tabletten en zalven.
De creme en zalf die de afweer remmen is de dermatoloog waar ik door word behandelt erg fan van.
Ik gebruik zelf nu de elidel, gebruik het nog te kort om te zeggen dat het werkt.

Eczeem is en blíjft vervelend hoop toch altijd dat ik er een keer van afkom!!

LisaVH96

Berichten: 183
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Katwijk

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:58

Hier nog iemand :wave:

Vanaf dat ik 3 maanden oud ben plekjes, en vanaf 8 maanden de diagnose eczeem. Ben nu 23.
Mijn eczeem word door verschillende dingen getriggerd, waaronder hormoon veranderingen, handig als vrouw zijnde >;) gewone pil scheelt een hoop, maar ben een super slechte pillen slikker en heb daar al moeite mee. Nu prikpil en die wekt juist weer meer reactie op... Dus die word ook niet meer herhaald.
Daarnaast is stress een trigger, omgeving zoals luchtvochtigheid en temperatuur.
En moet ik op eten letten, varkensvlees geeft binnen een 15 minuten een vurige reactie rond m'n mond. Alcohol mijd ik, pittig en veel gekruid eten en probeer ik zuivel zoveel mogelijk te mijden.
Heb nu een verwijzing voor de allergoloog liggen waar ik een afspraak bij ga maken, in de hoop dat er meer duidelijkheid uit komt in waar ik allemaal allergisch voor ben. Ben ook allergisch voor katten, die weet ik zeker.

Heb het eczeem voornamelijk in gezicht, nek, hoofdhuid en elleboogholtes. Daarnaast nu meer plekjes op benen en buik.

Voor het douchen gebruik ik zarqa elke dag shampoo, en de douchegel van La Roche posay, de blauwe doorzichtige tube. Als zalf nu alleen cetomacrogol met 50% vaseline en zit ik maandelijks bij de acupunctuur.

Marlinda

Berichten: 1530
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:47

Heyhey, hoe gaat het nu met jullie? :)

Hier ging het echt rampzalig de laatste tijd en nog steeds niet zo lekker. Prednison kuur gehad en dat onderdrukte 't wel maar daarna kwam 't net zo hard weer terug. Maar ik heb het sterke vermoeden dat 't door voedselallergieën komt en de huisarts ook dus binnenkort naar de allergoloog. Sinds ik de 'grote bekende' allergenen vermijd ben ik niet meer knalrood en warm in ieder geval, dus wel al een stuk fijner... Wel erg lastig trouwens want die allergenen zitten bijna overal in. :Y)

Ik las dat het ook ineens veel heftiger kan zijn door de cortisonen zelf, heeft iemand daar ervaring mee?

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:09

Hi!

Heftig dat je een prednison kuur ervoor hebt gehad en het alsnog weer net zo hard terug kwam :(
Goed plan idd om terug te gaan en verder te kijken. Ik hoop dat ze je daar snel mee kunnen helpen.

Hier ook rampzalig nu, omdat ik enorm veel stress heb gehad de laatste weken. Ik moet Echt een afspraak maken bij de huisarts om te kijken voor een zalfje, wat ik nu dus ook niet gebruik. Bij mij is het zonder zalf nu echt niet meer onder controle te houden, pfft.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:19

Ik kreeg een jaar geleden erge last en heb intussen verschillende dingen geprobeerd.
Bij de huisarts cortisone-zalf meegekregen, werkte wel, maar kwam telkens terug. Bij de dermatoloog zelfde verhaal.
Daarna bij een mer "holistische" arts (combinatie westerse en oosterse geneeskunde) de uitleg gekregen (ahdv bloedwaarden en EAV-test) dat het eigenlijk vanuit de darmen kwam (die geprikkeld worden door moeilijk verteerbaar voedsel, waardoor de rest van het immuunsysteem minder energie heeft, zeg maar), in combinatie met teveel cortisol in mijn bloed.
Ik vermijd nu voornamelijk tarwe, suiker en melkproducten, eet wel veel noten, advocado, eieren en gefermenteerde groenten om de darmflora te herstellen. En ik neem (bijna) elke dag een koude douche om cortisol-niveau weer normaal te krijgen.

De eczeem is niet helemaal weg, maar het zijn eigenlijk gewoon nog af en toe droge plekken die heel goed onder controle te houden zijn met gewone hydraterende crème (zonder parfum etc, een hele "basic" crème die aangeraden werd door de dermatoloog). Op zijn ergst zijn het drogende, jeukende plekken, maar niet meer zo ontstoken als voordien. Op sommige plekken ook helemaal verdwenen :)

Het is niet altijd gemakkelijk om het "dieet" vol te houden, maar ik merk wel dat het voor verlichting zorgt, dus dat motiveert ook :)

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:37

[***] schreef:
@ Mri, Waterontharder hebben wij ook sinds een jaar ongeveer, maar geen effect op mijn huid. Qua wasmiddel heb ik geen idee (ik heb het geluk dat ik nog thuis woon  ), maar ik denk dat ik het dan op meer plekken zou hebben.

@Hilary, ik heb jaren terug een test gedaan dat ze stoffen op je huid aanbrengen en daar kwam uit dat ik allergisch ben voor katten en nikkel. Op het gebied van voedsel zou ik het niet weten, de dokter zei dat je wel dingen kan schappen om te kijken of het helpt of juist niet. Maar als ik dat met alles moet doen ben ik nog wel een paar jaar bezig denk ik, want ik eet bijv. bijna alle groentes

@CookieMel, ja dit is wel officieel vastgesteld en daarnaast tot mijn 18e ook meegedaan aan een onderzoek over eczeem. (ik moest hiervoor 1x naar het ziekenhuis voor bloedafname en testen of ik ook astma had, en voor de rest elk jaar een enquête, weet alleen de naam niet meer van dit instituut die het deed) Ik heb dermovate zalf die door de dokter is voorgeschreven.

@ Veraaaaah, handschoentjes heb ik ook inderdaad, anders wat je aanraakt er onder, alleen het liefst zou ik helemaal van de zalf af willen.

@ oveslimpie, hebben ze dat via bloedonderzoek gedaan? En wordt zoiets vergoed?

@Jackytje, die zalf die ik nu heb is eigenlijk troep, dus body crème zou veel beter zijn, misschien wel het proberen waard

@bigone, ik heb alleen (jaren geleden) een allergietest gehad wat betreft bepaalde stoffen, maar niet voedingsstoffen.

Ik ben allergisch voor veel wasmiddelen, wasverzachter, shampoo, douchegel, handzepen, afwasmiddelen, bodylotion, zonnebrandcrème,... naja alles wat vloeibaar is zo n beetje. Ik was nu alleen nog met een eco egg en de dryer balls in de droger, alleen zeep/shampoo/bodylotionblokjes meer en deo op natuurlijk basis. Sindsdien geen eczeem meer. Ik had het ook alleen op bepaalde plekken, elleboog- en knieholtes, achter mn oren, haarlijn, op mn buik en rug vnl jeuk en vlekken, dus het kan best...

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:50

Ik lees dat je allergisch bent voor nikkel. Daar heb ik een periode een nikkelarm dieet voor gevolgd. Dat is best zwaar omdat in allerlei gezonde dingen zoals bepaalde groenten en fruit en bijv ook volkorenbrood veel nikkel zit. Maar het heeft mij wel geholpen.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:14

De mensen die ook eczeem op de handen hebben: wat voor zeep gebruiken jullie voor het handen wassen?
Ik merk dat mijn huid er wel erg last van heeft nu ik ze vaker dan normaal met zeep was..

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:31

Iolanthe schreef:
De mensen die ook eczeem op de handen hebben: wat voor zeep gebruiken jullie voor het handen wassen?
Ik merk dat mijn huid er wel erg last van heeft nu ik ze vaker dan normaal met zeep was..

Ik gebruik nu blokjes zeep van Zwitsal.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:49

Iolanthe schreef:
De mensen die ook eczeem op de handen hebben: wat voor zeep gebruiken jullie voor het handen wassen?
Ik merk dat mijn huid er wel erg last van heeft nu ik ze vaker dan normaal met zeep was..

Gewone blokjes zeep en smeren met handcreme

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:35

Een collega van mij op t werk zag mijn handen en vroeg hoe vaak ik ze wel niet had gewassen. Nouja dat is gewoon eczeem en niet van t handen wassen :o

Mijn handen zijn zo droog weer, vorige week ook weer open maar dat is gelukkig weer weg.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:01

Hier gezegend met beide soorten eczeem. Nu al sinds eind december beide onderarmen vol.
Naast hormoonzalf als het echt niet meer gaat smeer ik dagelijks met cetomacrogol.
Een combi van paraffine en vaseline werkt bij mij ook.

Lastige van eczeem is dat er heel veel soorten zalven zijn die kunnen helpen en wat nu werkt kan over een half jaar niet meer afdoende zijn.

Bij mij is stress een trigger (mijn lichaam beseft dat eerder dan ik), te laat slapen en vele soorten planten. Voedsel heb ik nooit uitgeprobeerd.
Ben tevens ook allergisch voor het verharen van vele dieren maar eigen kan ik handelen omdat ik daar dagelijks met in contact ben.

Elodie
Berichten: 102
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:20

Ik heb bijna geen ervaring met eczeem en de behandeling daarvan. Hoop hier misschien wat tips op te doen. Ik heb als kind weleens eczeem gehad in mijn ellebogen en knieholtes en op mijn handen en voeten. Beetje wisselend was het soms wat erger dan anders maar nooit extreem en vooral wanneer het warm weer was. Later weinig last meer van gehad, af en toe een beetje wanneer het warm was en nu al jaren niet tot nauwelijks meer.

Nu heb ik met nieuwjaar een vriendin haar mascara gebruikt en kreeg ik daarna last van mijn ogen, ontstoken ogen op reactie van de make up dacht ik. Dat ging na een tijdje weer weg maar kwam ook weer terug. Toen ben ik naar de dokter gegaan en hij vertelde mij dat het eczeem was. Ik kreeg een zalfje mee en daarmee ging het weer weg. Het kwam daarna twee keer weer terug waarna ik weer ben gaan smeren en het weer weg is gegaan. Alleen nu is het wéer terug. Eerder heb ik nooit last gehad van eczeem bij mijn ogen en nu lijkt het na stoppen met smeren steeds weer terug te komen. Iemand tips of ideeën of ik hier iets aan kan doen? Of ervaring met spontaan ontstaan eczeem?

Anoniem

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:02

Heb je het ook als je geen mascara gebruikt?
Indien nee, probeer de mascara van Clinique eens. Dit is voor mij super fijn, je hoeft dan ook geen remover meer te gebruiken (kan met warm water)