Onderpresteren waarom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 09:56

Ik heb even getwijfeld, maar ik zou mm jongste zo graag beter willen begrijpen, dat ik dit topic toch maar open.

Onze jongste is enorm slim maar presteert heel erg onder. Ik heb altijd gedacht dat hij een achterstand had , hij praatte niet en deed alles met gebaren. Hij leek ons ook vaak niet te begrijpen. Toen hij 3 was z a t hij tijdens het voorlezen naast me en wees hij ineens alle letters aan die had hij zichzelf aangeleerd. Hij bleek ook te kunnen praten, maar deed si5 gewoon niet.

Zindelijk worden was een drama, hij wil zo graag alles opnemen dat hij tot an 7e dagelijks in zn broek plaste, hij zag het nut er niet van in. Beloningen hebben niets geen zin want hij is er niet gevoelig voor. Of hij heeft de beloning binnen en valt weer terug in zn oude gedrag.

Ik groep 1 kon hij thuis lezen maar deed het gewoon niet op school. In groep 3 ging hij mee met de middel lijn, juffen vinden het maar onzin dat ik vond dat hij meer uitdaging nodig had maar thuis las hij vloeiend de ondertiteling terwijl hij op school net de toetsen haalde.

Thuis rekent hij sommen tot de 1000 zo uit zn hoofd uit, op school rekenen ze met 11 + 3... hij is nu 8, super lief op school maar thuis komt alles eruit. Hij verveelt zich zo, maar ondanks dat ik meerdere malen op school ben geweest doen ze er niets aan. Hij is gewoon een heel lief jochie wat goed meedoet in de klas.

Ik heb hem al zo vaak geprobeerd uit te leggen dat hij beter zn best moet doen, zodat ze kunnen zien wat hij echt kan, maar hij doet het gewoon niet.

En daar zit mm vraag, waarom laat hij niet zien wat hij kan ? Hij is doodongelukkig op school, maar wordt niet serieus genomen op school omdat hij soms de simpelste dingen fout doet . Uitdaging wil hij niet, als hij iets nog niet snapt zegt hij gewoon ' dat snap ik niet dat is moeilijk' en doet hij zn best niet op het wel te begrijpen.

Hij is nu 8, leest vloeiend, rekent tot 1000 uit zn hoofd, is altijd bezig met techniek en dat soort dingen... heeft zichzelf vloeiend Engels leren spreken ( maar doet dan op school of hij geen woord Engels kan)...

Lastig hoor, heeft iemand tips van beide kanten? Hoe denkt een hoofd dat gaat onder presteren en hoe krijg ik hem gemotiveerd om het wél te laten zien?

( overigens geef ik niets om het leerniveau 2 van onze kinderen bleven zitten en daar ben ik net zo trots op alleen is het zo sneu te zien dat hij zichzelf zo in de weg zit, hij verveelt zich te pletter op school, heeft zelf de sleutel in handen maar kan daar niets mee)

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:00

Je ziet het vaker.
Kinderen willen niet anders zijn en passen zich aan aan hun omgeving.
Ze geven bv rustig een fout antwoord als 3 kinderen voor hen ook een fout antwoord geven.
En presteren op school op een lager niveau omdat de rest om hen heen dat ook doet.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:00

Op deze leeftijd is dat te lastig om onder woorden te brengen, maakt het voor ouders en leerkrachten ingewikkeld.
Als dit zo'n invloed heeft dan zou ik hem laten onderzoeken. Is er een orthopedagoog op school? Het is belangrijk om te ontdekken hoe hij leert, voor hem zelf en voor jullie/school.
Ik begeleid soms studenten die vroeger nooit hebben 'geleerd te leren' en lopen daar enorm tegenaan op latere leeftijd.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:01

Onze kleinzoon van 8 heeft ook meer uitdaging nodig op school en dat krijgt hij ook na gesprekken en een test.
De juffrouw was het er ook mee eens want hij verveelde zich en ging tics vertonen en moet zeggen dat nu hij extra werkjes krijgt op een wat hoger niveau hij het veel beter doet en de tics ook zo goed als weg zijn.
Dit past veel beter bij hem en daar gaat het om.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:04

De vraag is toch echt waarom je kind ervoor kiest om op school niet te laten zien wat hij kan. En ik denk dat je kind daar misschien zelf wel antwoord op kan geven.

Soms kan het een vorm van perfectionisme zijn, maar het kan ook onzekerheid zijn of niet willen opvallen in de groep.

Je zou hem ook thuis meer uit kunnen dagen, want blijkbaar voelt hij zich daar wel op zijn gemak/veilig genoeg om te laten zien wat hij kan.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:05

... het klinkt mij in de oren als hoogbegaafdheid.

En je dagelijks vele uren te pletter vervelen - huuuuu!

Er bestaan speciale klassen 'naast' school, dwz dat je zoontje op bijv. dinsdag en donderdag tussen andere hoogbegaafde kinderen zit, en echt intellectueel wordt uitgedaagd.
Inclusief af en toe ('lekker pedagogisch') falen omdat het dus gewoon moeilijk is en je je fiks moet inspannen.

De vraag is efkes wie kan beslissen dat hij naar zo'n klas kan.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:08

Zou het zinvol zijn naar een ander moderner/ progressiever school (vrije?) te kijken?

Dikke kans dat je kind juist buitengewoon veel kwaliteiten heeft, maar niet past in het 'iedereen moet hetzelfde doen, stilzitten en luisteren' systeem en frustratie opbouwt.

Veel kinderen stranden daar een beetje in, jammer is dat. Het is gewoon het systeem van de hele dag stilzitten en dezelfde dingen leren, heel snel weten wat je later wil worden, direct een opleiding gaan doen die daarop aansluit, daarna een baan, hypotheek, gezin, werken, werken, werken, pensioen en dood.
Beetje gechargeerd, dat begrijp ik. Maar juist zo zonde dat exceptionele mensen in dat saaie werkmier systeem gedrukt worden. Terwijl ieder kind uniek is, en ook een unieke benadering nodig heeft.
Dat de juffen niet willen meewerken aan 'maatwerk' zou voor mij een reden zijn verder te kijken.

In Scandinavie zijn veel scholen al veel progressiever, wellicht vind je via Google wat meer info die de gedachte dat kinderen ander onderwijs nodig hebben ondersteund.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 21-01-20 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:09

Ik denk hetzelfde als Janneke, vraag of er een orthopedagoog aangesloten is bij de school die mee kan kijken.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:11

Dit is een heel bekend probleem bij kinderen met hoogbegaafdheid. Inderdaad vaak omdat ze niet anders willen zijn dan andere kinderen. Heel sneu.

Er zijn verschillende Facebook-groepen over dit onderwerp (hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en onderpresteren). Misschien kan je daar tips zoeken.

Uiteindelijk is mijn broertje naar speciaal onderwijs gegaan. Speciaal voor kinderen met een IQ dat hoger dan 130 (volgens mij). Leonardo onderwijs heet dit. Dat ging wel direct goed omdat alle docenten speciale cursussen hebben gedaan om deze doelgroep te begrijpen en daarnaast zitten ze met allemaal slimme buitenbeentjes dus hoeft er niet meer ondergepresteerf te worden.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:22

Ik moest idd ook denken aan hoogbegaafdheid. Ik ben zelf hoogbegaafd en heb exact dit gedaan. Ik werd namelijk altijd door de juf als voorbeeld aangewezen (kijk, Thea kan ook een 10 halen etc). Hierdoor heb ik (vanaf groep 3 ongeveer) besloten om dan maar niet meer mijn best te gaan doen. IQ test gehad en mijn ouders zijn heel goed verder geholpen door die vrouw die dat gedaan had. Helaas, mijn eerste basisschool kon niet genoeg bieden en ik ben van school gewisseld waar alles goed zou komen. Toen ook 1 dagdeel in de week naar bovengenoemd leonardo onderwijs geweest en ik vond het geweldig. Wilde alsnog niet meer naar school, maar alleen daarheen. Uiteindelijk ben ik na groep 7 direct naar de middelbare school gegaan, omdat ik weigerde nog naar groep 8 te gaan. Ik verveelde me en was ook over het algemeen rustig en lief, maar ik deed niets meer.

Stel een school biedt extra uitdaging, wees hier wel kritisch in. Mijn eerste basisschool bood puzzels van 100 stukjes (in groep 5), de andere mocht ik bij de schoolkrant en extra werkstukken maken maar beide vond ik niet leuk. Als je meer informatie wil mag jr me altijd een PB sturen.
(En met mij is alles goedgekomen, ik doe nu een HBO opleiding die ik super leuk vind, ben er een tweede opleiding naast gaan volgen en heb het enorm naar mijn zin en ik vind mijn uitdaging in 2 studies en mijn stage. Dat is voor mij wel heel belangrijk)

Aanvulling: deze website hebben mijn ouders beel aan gehad. Er waren ook spelletjesmiddagen etc. https://pharosnl.nl/
(Hiermee niet zeggende dat hij daadwerkelijk hoogbegaafd is, ik “hoop” het niet voor jullie, maar mocht het zo zijn of wil je meer info is dit een goede)

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:38

Ik denk ook aan hoogbegaafdheid. Wij zien dit wel eens gebeuren bij kinderen in onze praktijk. Ouders begrijpennze niet en denken aan een achterstand, net als de leerkracht. Kinderen vervelen zich en verliezen interesse. Zeker als hij zichzelf dingen kan aanleren als engels en rekenen tot 1000 uit zijn hoofd en zijn focus op techniek kan echt betekenen dat ie hoogbegaafd is.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:05

Toen ik nog voor de klas stond zag ik dit verschijnsel vaak, klinkt inderdaad als hoogbegaafdheid en dat is vaker een vloek dan een zegen. Ik heb zo leerlingen zien "afzakken" van Gymnasium naar MAVO en dat laatste konden ze nauwelijks redden. Als ik met die leerlingen ging praten of ik gaf ze extra, uitdagende!!, stof dan ging het een stuk beter met ze.
De lesstof die over het algemeen wordt aangeboden is saai en wordt vaak ook nog saai gebracht; kinderen ( en volwassenen ;-) ) die na 1 woord ( denken te) snappen waar het over gaat verliezen hun interesse en zitten snel met hun gedachten elders en horen dus evt. belangrijke informatie ook niet. Daar gaat het dus mis.
Laten testen is wel heel belangrijk in deze en evt. op zoek gaan naar een school waar hoogbegaafdheid hoog in het vaandel staat en waar daar ook rekening mee gehouden wordt. Veel scholen kunnen er niks mee en daar gaan dergelijke leerlingen compleet de mist in. Ik heb het te vaak zien gebeuren.

Die leerlingen worden als "dom", "ongeïnteresseerd", "lui", "onder presteerders" etc. etc. afgeschilderd. Ze passen ook eigenlijk niet in het saaie klassikale onderwijssysteem ( alles wat daar onder of boven de midden maat zakt of uitstijgt wordt vaak niet begrepen). Dergelijke leerlingen vinden misschien wel een uitdaging in Montessori (- achtig) onderwijs / individueel onderwijs. Ik heb jaren geleden het Kandinsky in Nijmegen bezocht en daar was veel meer individuele aandacht maar konden de leerlingen ook nog hun eigen leertempo ( binnen bepaalde grenzen) bepalen. https://kandinskycollege.nl/

Zo zullen er tegenwoordig vast wel meer, ook lagere, scholen zijn want hun slagingspercentage lag toen al tegen de 100%!

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:16



Ik ben niet helemaal zeker dat dit de juiste is, anders moet je even verder zoeken op de filmpjes van tijl koenderink, die heeft veel informatieve filmpjes. Maar ik meen dat onderpresteren hier ook in voor komt. Het is maar een voorbeeld, dus kan zijn dat het niet helemaal van toepassing is. Maar hoogbegaafdheid is wel ook het eerste waar ik aan dacht.

Edit; deze inderdaad, het voorbeeld van David moet je volgen.
Laatst bijgewerkt door laraxXxemma op 21-01-20 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:20

Heel herkenbaar, TS. Die van ons heeft daar ook (nog steeds) last van. Hij verveelt zich al sinds de basisschool stierlijk in de klas, maar leerkrachten vonden het lastig om hem pluswerk te geven. Inmiddels heeft hij de middelbare school al achter zich gelaten, waar hij de stof ook te makkelijk vond (havo/vwo) en doet hij nu de hoge school. Doordat hij zijn best niet meer deed in het vijfde jaar van de middelbare, heeft hij dat jaar opnieuw moeten doen, maar ook toen deed hij zijn best niet: hij vond het te makkelijk en dus geen uitdaging om daar zijn best voor te doen. Wel had hij leuke uitdaging bij een tweetal leerkrachten die na schooltijd uitgebreider op de stof ingingen, waardoor hij het wel interessant vond (maar waarvoor in de lessen dus geen mogelijkheid was). Uiteindelijk is hij, omdat hij de middelbare niet heeft afgerond, teruggezakt naar MBO-niveau. Hij mocht de HBO of zelfs de Universiteit niet doen, omdat hij geen papiertje van de middelbare had. Je snapt het al: ook nu verveelt hij zich stierlijk. Sterker nog: het voelt voor hem of hij zijn laatste 2 jaar van deze school echt moet 'uitzitten'. Zijn medeleerlingen snappen hem niet, want ze zijn op meerdere vlakken niet onderlegd. Mijn zoon gebruikt volgens hen 'moeilijke woorden' en spreekt vloeiend drie extra talen, waarvan de andere leerlingen één extra taal al niet onder de knie hebben. Erg lastig, waardoor mijn zoon wederom niet gemotiveerd is. Ik heb hem nu een wat akeliger voorstel gedaan: als hij zijn school niet afrond en een diploma haalt, dan moet hij zijn schoolgeld aan ons terugbetalen. Dat hielp, want hij doet nu meer zijn best. Toch zou ik graag hebben gewild dat dat stomme papiertje niet de hoofdmoot had gespeeld, maar dat er per individu gekeken wordt. Ik ben ervan overtuigd dat hij veel meer uitdaging op HBO/Universitair niveau had gehad. Gelukkig heeft hij nu een stageplaats gevonden waar men een beetje op zijn 'level' werkt en hij heeft het onwijs naar zijn zin. Elke dag is een uitdaging voor hem en dat zorgt ervoor dat hij vroeg uit de veren en vrolijk is.
Wel jammer dat hij door zijn 'voorlijk zijn' nauwelijks aansluiting vindt bij de andere leerlingen. Hij wil wel, maar wordt niet begrepen.

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:23

Hoe ziet de interne zorgstructuur op school er uit? Heb je al met de intern begeleider gesproken? Is er schoolmaatschappelijk werk aanwezig?

Duidelijk is dat jullie jongen vastloopt met zijn executieve functies. Hoogbegaafdheid kan eventueel getest worden.

Je zou kunnen vragen of er een MDO gepland kan worden, waar jullie bij aanwezig zijn (multidisciplinair overleg). Hier kan school, maar ook jullie aangeven waar jullie tegenaan lopen en kunnen er afspraken gemaakt worden over hoe verder. Vaak is bij het MDO ook een onderwijsadviseur aanwezig, die mee kan beslissen in het kader van passend onderwijs.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:37

Mijn zoon werd op de basisschool ook niet begrepen. Niet door medeleerlingen en niet door de leerkrachten. Zat voor spek en bonen in de klas, juffen negeerden hem maar een beetje want hij was anders. Als er iets uitgelegd werd zat hij achterstevoren, om vervolgens wel een voldoende voor de toets te scoren.

Volgens mij vonden ze hem zelfs dom.
We hebben hem laten onderzoeken en hij bleek Asperger te hebben. In groep 5 overgestapt op speciaal onderwijs, daar heeft hij in 3 maanden tijd zo'n anderhalf jaar achterstand weggewerkt. Een lap tekst of een vel vol sommen vergde teveel concentratie, werd het opgedeeld in rijtjes van 10 dan kon hij het makkelijk.
Hij was weer blij en ging graag naar school.
Nu zit hij met 13 jaar in de 3e van de Havo, niet hoogbegaafd maar wel superslim. Hij gaat nog steeds graag naar school gelukkig.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:48

Lastig, maar ik denk ook aan onderwijsvormen waar hij meer kan leren door bezig te zijn en te doen, zonder een rechtstreekse vergelijking met leeftijdgenoten, waar hij dus ook niet hoeft te wachten op anderen, en via materiaal dat op een andere manier uitnodigt. Montessori, Vrije scholen, (hoe staat het met Jenaplan of Dalton-onderwijs?) andersoortig onderwijs? Hebben jullie iets in de buurt?

Wat betreft motivatie: ik denk dat het bij onderpresteren niet gaat om motivatie maar om veiligheid. Dat hij bang is om overvraagd te worden (dat klinkt heel raar, maar een slim hoofd is kan ook erg goed zijn in het bedenken van beren op de weg of denken aan alles wat je nog niet kan, en dat kan je zelfvertrouwen ook aantasten.)
Ook kunnen er makkelijk verschillen ontstaan tussen verschillende terreinen. Wel (moeilijke) sommen uit kunnen rekenen maar eigenlijk niet weten hoe je een rijtje sommen uitwerkt, of hoe je niet overweldigd raakt door meerdere sommen onder elkaar. Hoe je plant of leert of dingen in stukjes hakt of niet te snel of te langzaam gaat.
Moeite met de motoriek van het schrijven waardoor het toch heel langzaam gaat en dat wat wel in zijn hoofd zit er niet zomaar uitkomt.

Hierboven staan al een aantal goede dingen, verder zou ik vooral aandacht houden voor de doen-dingen. Sport en beweging, knutselen, koken, toneel, dans? Paardrijden als je een plek hebt waar dat bv 1 op 1 kan, in orthopedagogische setting ofzo? Op manieren die bij hem aansluiten. Zodat hij zich ergens in kan uiten dat niet vooral cognitief en verbaal is. En dan dus liefst plekken zoeken met een wat gevarieerde omgeving, zodat er niet een heel smal idee is van bv allemaal jongetjes van exact dezelfde leeftijd die exact hetzelfde moeten doen en van elkaar zien als het niet exact hetzelfde is.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 12:21

Ninx schreef:
Zou het zinvol zijn naar een ander moderner/ progressiever school (vrije?) te kijken?

Dikke kans dat je kind juist buitengewoon veel kwaliteiten heeft, maar niet past in het 'iedereen moet hetzelfde doen, stilzitten en luisteren' systeem en frustratie opbouwt.

Veel kinderen stranden daar een beetje in, jammer is dat. Het is gewoon het systeem van de hele dag stilzitten en dezelfde dingen leren, heel snel weten wat je later wil worden, direct een opleiding gaan doen die daarop aansluit, daarna een baan, hypotheek, gezin, werken, werken, werken, pensioen en dood.
Beetje gechargeerd, dat begrijp ik. Maar juist zo zonde dat exceptionele mensen in dat saaie werkmier systeem gedrukt worden. Terwijl ieder kind uniek is, en ook een unieke benadering nodig heeft.
Dat de juffen niet willen meewerken aan 'maatwerk' zou voor mij een reden zijn verder te kijken.

In Scandinavie zijn veel scholen al veel progressiever, wellicht vind je via Google wat meer info die de gedachte dat kinderen ander onderwijs nodig hebben ondersteund.


Wii zitten hier echt in een dorp. Type dorps school. Meer opties zijn er niet. Anders wist ik het wel. Heb ook al meerdere keren aan gegeven dat hij veel meer leert door doen. Hij speelt ook anders, haalt dingen uit elkaar, kijkt hoe het systeem werkt dat soort dingen. Bouwt enorme technische constructies met zn lego. Vorige maand een enorme doos 16 + technische lego in elkaar gezet, heb er eerst bij gezeten maar hij ziet het eerder dan ik. Allemaal tandwielen enzo. Geniet hij erg van!

Hij weet ook al precies wat hij worden wil. Professor en dan gaat hij dingen uitvinden en bouwen. Hij weet ook al precies wat haha

zonnebloem18 schreef:
Ik denk hetzelfde als Janneke, vraag of er een orthopedagoog aangesloten is bij de school die mee kan kijken.


Helaas lastig. Er is een IB er die niet helemaal mijn type is zeg maar. Verder niets. Heb al vaker met de ib er in gesprel geweest, we moesten misschien maar eens thuis iemand mee laten kijken waarom hij thuis zo opstandig is, op school merken ze er niets van. Daar ga ik het gesprek echt niet meer mee aan...

Isabel_k schreef:
Dit is een heel bekend probleem bij kinderen met hoogbegaafdheid. Inderdaad vaak omdat ze niet anders willen zijn dan andere kinderen. Heel sneu.

Er zijn verschillende Facebook-groepen over dit onderwerp (hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en onderpresteren). Misschien kan je daar tips zoeken.

Uiteindelijk is mijn broertje naar speciaal onderwijs gegaan. Speciaal voor kinderen met een IQ dat hoger dan 130 (volgens mij). Leonardo onderwijs heet dit. Dat ging wel direct goed omdat alle docenten speciale cursussen hebben gedaan om deze doelgroep te begrijpen en daarnaast zitten ze met allemaal slimme buitenbeentjes dus hoeft er niet meer ondergepresteerf te worden.


Dank voor de tip, ga ik naar kijken

theadora99 schreef:
Ik moest idd ook denken aan hoogbegaafdheid. Ik ben zelf hoogbegaafd en heb exact dit gedaan. Ik werd namelijk altijd door de juf als voorbeeld aangewezen (kijk, Thea kan ook een 10 halen etc). Hierdoor heb ik (vanaf groep 3 ongeveer) besloten om dan maar niet meer mijn best te gaan doen. IQ test gehad en mijn ouders zijn heel goed verder geholpen door die vrouw die dat gedaan had. Helaas, mijn eerste basisschool kon niet genoeg bieden en ik ben van school gewisseld waar alles goed zou komen. Toen ook 1 dagdeel in de week naar bovengenoemd leonardo onderwijs geweest en ik vond het geweldig. Wilde alsnog niet meer naar school, maar alleen daarheen. Uiteindelijk ben ik na groep 7 direct naar de middelbare school gegaan, omdat ik weigerde nog naar groep 8 te gaan. Ik verveelde me en was ook over het algemeen rustig en lief, maar ik deed niets meer.

Stel een school biedt extra uitdaging, wees hier wel kritisch in. Mijn eerste basisschool bood puzzels van 100 stukjes (in groep 5), de andere mocht ik bij de schoolkrant en extra werkstukken maken maar beide vond ik niet leuk. Als je meer informatie wil mag jr me altijd een PB sturen.
(En met mij is alles goedgekomen, ik doe nu een HBO opleiding die ik super leuk vind, ben er een tweede opleiding naast gaan volgen en heb het enorm naar mijn zin en ik vind mijn uitdaging in 2 studies en mijn stage. Dat is voor mij wel heel belangrijk)

Aanvulling: deze website hebben mijn ouders beel aan gehad. Er waren ook spelletjesmiddagen etc. https://pharosnl.nl/
(Hiermee niet zeggende dat hij daadwerkelijk hoogbegaafd is, ik “hoop” het niet voor jullie, maar mocht het zo zijn of wil je meer info is dit een goede)


Ga ik me in verdiepen!

ista schreef:
Hoe ziet de interne zorgstructuur op school er uit? Heb je al met de intern begeleider gesproken? Is er schoolmaatschappelijk werk aanwezig?

Duidelijk is dat jullie jongen vastloopt met zijn executieve functies. Hoogbegaafdheid kan eventueel getest worden.

Je zou kunnen vragen of er een MDO gepland kan worden, waar jullie bij aanwezig zijn (multidisciplinair overleg). Hier kan school, maar ook jullie aangeven waar jullie tegenaan lopen en kunnen er afspraken gemaakt worden over hoe verder. Vaak is bij het MDO ook een onderwijsadviseur aanwezig, die mee kan beslissen in het kader van passend onderwijs.


Ja dat passend onderwijs is denk ik juist voor hem het probleem. Op school is hij braaf en min of meer onzichtbaar. Er zijn daarin tegen véél kinderen in de klas een leerstoornis, ontwikkeling stoornissen en de tafeltjes vliegen wel eens door de klas. De meester is nieuw, zijn eerste jaar zelfstandig een klas. Dus de kinderen die aandacht vragen krijgen de aandacht, en de rustige kinderen niet. Geeft de leerkracht ook toe, er zijn veel andere kinderen die aandacht vragen. Maakte onze zoon maar eens een keertje stennis... dan kon er veel meer denk ik! Ik vind het passend onderwijs niet zo'n succes het zou kunnen werken maar niet als de juf of meester geen extra handen in de klas krijgt. Dat merk ik bij al onze kinderen, ze blijven allemaal op de achtergrond, dat ziet juf wel maar ze hebben simpelweg niet de tijd omdat andere kinderen negatief se aandacht op eisen

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:38

Mijn tante had 3 jongens de oudste waren slim...de jongste een clown, klier een adhd er....en wat jij verteld deed dus mijn neef die martin heet ook!
Hij kwam meer tot zijn recht op het gymnasium met als laagste cijfer een 7,5 voor latijn(Daar moest hij echt voor leren!).
Ik was nog te klein om te weten wat ze opschool er aan deden, maar ik weet dat de verandering van school door een verhuizing hem wel de uitdaging bood die hij nodig had.

die clown is inmiddels al jaren ingenieur, en is altijd blijven leren omdat het zo leuk was en heeft geloof ik nog 3 titels behaalt.

Hij was clown omdat hij zich verveelde en tegen zijn broers wilde opboksen, op school was hij hier in Zeeland onder gemiddeld als leerling en werd ook erg gepest juist omdat hij anders was!
Die andere school was groter en lieten ieder kind een individuele toets maken voor ze binnen kwamen en geplaatst werden. en hij kwam in een plus klas waar hij dus boven gemiddeld was en goed moest opletten en werd uitgedaagd met leren. gepest is hij daar nooit( behalve door zijn broers die hem studie noemden, en hem hun huiswerk lieten maken! zo slim dus)

LadyUrsyJarig

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:41

Misschien thuis eens filmen wat hij kan. Kun je dit op school laten zien. Niet om je gelijk te halen, maar om te kijken of ze hier iets meer mee kunnen. Veel succes

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:46

Dit klinkt mij ook als (mogelijk) meer- of hoogbegaafd, dus ik zou op zoek gaan naar een goede tester (orthopedagoog of psycholoog) bekend met het testen van hoogbegaafde kinderen. Uiteraard kan er ook iets anders (mee)spelen, maar alles valt of staat bij een goede tester. Volg je gevoel als je weet dat hij thuis anders is dan op school, want als school dat niet zelf ziet zijn ze moeilijk te overtuigen.

Is je zoon misschien ook hooggevoelig?

Onze dochters gedroegen zich thuis ook anders dan op school. De oudste was op school tevreden en voorbeeldig, maar thuis kwam alle frustratie van het aanpassen/vervelen er uit. De jongste kon al lezen en schrijven toen ze 2 a 3 was, maar op school leek het alsof ze niet begreep wat ze moest doen en kon ze niets onthouden... Juf dacht dat ze achterliep (in groep 1) en dat ze autistisch was. Achteraf bleek dat ze liever geen risico nam dat ze dan het fout kon hebben, dus dan deed ze maar alsof ze niets kon. Veel veiliger. Met uitdaging gold voor beide dochters hetzelfde; het kon weleens moeilijk zijn. En wat dan als je het niet weet of fout doet?? Dus liever niet opvallen.

Uiteindelijk zijn ze getest (onze zoon ook, maar die was juist totaal anders dan de meiden) en alle drie naar fulltime hb-onderwijs (Kwadraatafdeling, soort Leonardo onderwijs) gegaan.

Maar ook al zou jouw zoon niet hoogbegaafd blijken; Van een goede tester krijg je wel een heel goed beeld van jouw zoon en van wat hij nodig heeft. Wij hebben destijds specifiek gevraagd of ze verder wilde kijken dan alleen mogelijk hb, maar ook gericht op autisme, dyslexie en adhd bijvoorbeeld. We kregen ook handvatten voor het onderwijs mee en hoe je kind te begeleiden. Dus ook voor niet hb getest zeker de moeite waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:49

klinkt ook alsof hij zich niet helemaal oké voelt met sociaal contact (maak ik op door de verschillen thuis en op school). omdat het praten ook lang duurde zou ik niet meteen denken dat het aanpassingsvermogen is en het minder slim voordoen is om beter in de groep te passen.
ik zou hem wel laten testen of hij ergens last van heeft. zou hij autistisch kunnen zijn?

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:52

elizabeth85 schreef:
zonnebloem18 schreef:
Ik denk hetzelfde als Janneke, vraag of er een orthopedagoog aangesloten is bij de school die mee kan kijken.


Helaas lastig. Er is een IB er die niet helemaal mijn type is zeg maar. Verder niets. Heb al vaker met de ib er in gesprel geweest, we moesten misschien maar eens thuis iemand mee laten kijken waarom hij thuis zo opstandig is, op school merken ze er niets van. Daar ga ik het gesprek echt niet meer mee aan...

Ik weet niet welke regio je zit, maar je zou eens (samen met school) contact op kunnen nemen met het samenwerkingsverband primair onderwijs in de regio om te kijken of er mogelijkheden zijn.
Mogelijk Leonardo-/plusklassen voor een aantal uur per week, of aanbod dat op de eigen school aangeboden kan worden vanuit het Leonardo onderwijs. Als de leerkracht het wel erkent, dan wil hij hier vast wel aan meewerken.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:07

brokjes schreef:
klinkt ook alsof hij zich niet helemaal oké voelt met sociaal contact (maak ik op door de verschillen thuis en op school). omdat het praten ook lang duurde zou ik niet meteen denken dat het aanpassingsvermogen is en het minder slim voordoen is om beter in de groep te passen.
ik zou hem wel laten testen of hij ergens last van heeft. zou hij autistisch kunnen zijn?


De eerste die dit noemt, dit is wat ik ook wou zeggen.
Ik herken mijzelf er gedeeltelijk in, en ook mijn broertje.
Ik heb op school werkelijk niets, maar dan ook niets uitgevoerd op de basisschool.
Ik weet nog dat ik vaak ziek thuis was, dan keek ik biobits bovenbouw(informatief programma voor kids van 16/18 jaar, ik was 8/9), dát vond ik leuk.
Naast "slechte"-herinneringen van sinterklaas en schoolreisjes(horror...) is biobits het enige wat ik mij kon herinneren van die periode :+
Tijdens de citotoets kwam er 'plots' een vet VWO advies uit, terwijl ik daarvoor echt niet ook maar iets "gepresteerd" had.
Wat ik weet is dat ik de "prikkel" miste om ook maar iets te gaan doen, pas véél later kwam in in aanraking met lesstof(en docenten) die dat wel konden, en bleek ik zeker in de bete-vakken erg goed te zijn.

Ik herken wel degelijk ook het hoogbegaafde gedeelte er in, maar autisme(of een combinatie van beide) klinkt zeker wel herkenbaar.
Het anders denken, anders gemotiveerd zijn(veel meer vanuit een interne prikkel dan een "gewone" prikkel van buitenaf wat voor 90% van de leerlingen wel werkt) niet de prioriteit zien die normale mensen/kinderen wel voelen is wel erg herkenbaar voor autisme.
De "vooroordelen" over gebrek aan empathie en het niet hebben/voelen van emoties zijn vaak wat mensen er van weerhoud om in die richting te denken. Het gaat er in mijn ogen meer om dat dit 'anders' gebeurd dan bij 'normale' mensen, maar zeker geen afwezigheid van.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:18

AppleSter schreef:
Dit klinkt mij ook als (mogelijk) meer- of hoogbegaafd, dus ik zou op zoek gaan naar een goede tester (orthopedagoog of psycholoog) bekend met het testen van hoogbegaafde kinderen. Uiteraard kan er ook iets anders (mee)spelen, maar alles valt of staat bij een goede tester. Volg je gevoel als je weet dat hij thuis anders is dan op school, want als school dat niet zelf ziet zijn ze moeilijk te overtuigen.

Is je zoon misschien ook hooggevoelig?

Onze dochters gedroegen zich thuis ook anders dan op school. De oudste was op school tevreden en voorbeeldig, maar thuis kwam alle frustratie van het aanpassen/vervelen er uit. De jongste kon al lezen en schrijven toen ze 2 a 3 was, maar op school leek het alsof ze niet begreep wat ze moest doen en kon ze niets onthouden... Juf dacht dat ze achterliep (in groep 1) en dat ze autistisch was. Achteraf bleek dat ze liever geen risico nam dat ze dan het fout kon hebben, dus dan deed ze maar alsof ze niets kon. Veel veiliger. Met uitdaging gold voor beide dochters hetzelfde; het kon weleens moeilijk zijn. En wat dan als je het niet weet of fout doet?? Dus liever niet opvallen.

Uiteindelijk zijn ze getest (onze zoon ook, maar die was juist totaal anders dan de meiden) en alle drie naar fulltime hb-onderwijs (Kwadraatafdeling, soort Leonardo onderwijs) gegaan.

Maar ook al zou jouw zoon niet hoogbegaafd blijken; Van een goede tester krijg je wel een heel goed beeld van jouw zoon en van wat hij nodig heeft. Wij hebben destijds specifiek gevraagd of ze verder wilde kijken dan alleen mogelijk hb, maar ook gericht op autisme, dyslexie en adhd bijvoorbeeld. We kregen ook handvatten voor het onderwijs mee en hoe je kind te begeleiden. Dus ook voor niet hb getest zeker de moeite waard.


Inderdaad, onze kleinzoon is ook hooggevoelig, ook op school een voorbeeldig kind en thuis tegen de draad en ook de tics.
Via school hebben mijn dochter en schoonzoon een test laten doen, was in Amersfoort en hij zit met sommige dingen op hoogbegaafd en sommige niet dus hangt er net tussen maar de gerichte extra uitdagingen die hij krijgt hebben veel met hem gedaan in de positieve zin.
De test moesten ze zelf betalen maar was het wel waard.