Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Ninx schreef:Zou het zinvol zijn naar een ander moderner/ progressiever school (vrije?) te kijken?
Dikke kans dat je kind juist buitengewoon veel kwaliteiten heeft, maar niet past in het 'iedereen moet hetzelfde doen, stilzitten en luisteren' systeem en frustratie opbouwt.
Veel kinderen stranden daar een beetje in, jammer is dat. Het is gewoon het systeem van de hele dag stilzitten en dezelfde dingen leren, heel snel weten wat je later wil worden, direct een opleiding gaan doen die daarop aansluit, daarna een baan, hypotheek, gezin, werken, werken, werken, pensioen en dood.
Beetje gechargeerd, dat begrijp ik. Maar juist zo zonde dat exceptionele mensen in dat saaie werkmier systeem gedrukt worden. Terwijl ieder kind uniek is, en ook een unieke benadering nodig heeft.
Dat de juffen niet willen meewerken aan 'maatwerk' zou voor mij een reden zijn verder te kijken.
In Scandinavie zijn veel scholen al veel progressiever, wellicht vind je via Google wat meer info die de gedachte dat kinderen ander onderwijs nodig hebben ondersteund.
zonnebloem18 schreef:Ik denk hetzelfde als Janneke, vraag of er een orthopedagoog aangesloten is bij de school die mee kan kijken.
Isabel_k schreef:Dit is een heel bekend probleem bij kinderen met hoogbegaafdheid. Inderdaad vaak omdat ze niet anders willen zijn dan andere kinderen. Heel sneu.
Er zijn verschillende Facebook-groepen over dit onderwerp (hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en onderpresteren). Misschien kan je daar tips zoeken.
Uiteindelijk is mijn broertje naar speciaal onderwijs gegaan. Speciaal voor kinderen met een IQ dat hoger dan 130 (volgens mij). Leonardo onderwijs heet dit. Dat ging wel direct goed omdat alle docenten speciale cursussen hebben gedaan om deze doelgroep te begrijpen en daarnaast zitten ze met allemaal slimme buitenbeentjes dus hoeft er niet meer ondergepresteerf te worden.
theadora99 schreef:Ik moest idd ook denken aan hoogbegaafdheid. Ik ben zelf hoogbegaafd en heb exact dit gedaan. Ik werd namelijk altijd door de juf als voorbeeld aangewezen (kijk, Thea kan ook een 10 halen etc). Hierdoor heb ik (vanaf groep 3 ongeveer) besloten om dan maar niet meer mijn best te gaan doen. IQ test gehad en mijn ouders zijn heel goed verder geholpen door die vrouw die dat gedaan had. Helaas, mijn eerste basisschool kon niet genoeg bieden en ik ben van school gewisseld waar alles goed zou komen. Toen ook 1 dagdeel in de week naar bovengenoemd leonardo onderwijs geweest en ik vond het geweldig. Wilde alsnog niet meer naar school, maar alleen daarheen. Uiteindelijk ben ik na groep 7 direct naar de middelbare school gegaan, omdat ik weigerde nog naar groep 8 te gaan. Ik verveelde me en was ook over het algemeen rustig en lief, maar ik deed niets meer.
Stel een school biedt extra uitdaging, wees hier wel kritisch in. Mijn eerste basisschool bood puzzels van 100 stukjes (in groep 5), de andere mocht ik bij de schoolkrant en extra werkstukken maken maar beide vond ik niet leuk. Als je meer informatie wil mag jr me altijd een PB sturen.
(En met mij is alles goedgekomen, ik doe nu een HBO opleiding die ik super leuk vind, ben er een tweede opleiding naast gaan volgen en heb het enorm naar mijn zin en ik vind mijn uitdaging in 2 studies en mijn stage. Dat is voor mij wel heel belangrijk)
Aanvulling: deze website hebben mijn ouders beel aan gehad. Er waren ook spelletjesmiddagen etc. https://pharosnl.nl/
(Hiermee niet zeggende dat hij daadwerkelijk hoogbegaafd is, ik “hoop” het niet voor jullie, maar mocht het zo zijn of wil je meer info is dit een goede)
ista schreef:Hoe ziet de interne zorgstructuur op school er uit? Heb je al met de intern begeleider gesproken? Is er schoolmaatschappelijk werk aanwezig?
Duidelijk is dat jullie jongen vastloopt met zijn executieve functies. Hoogbegaafdheid kan eventueel getest worden.
Je zou kunnen vragen of er een MDO gepland kan worden, waar jullie bij aanwezig zijn (multidisciplinair overleg). Hier kan school, maar ook jullie aangeven waar jullie tegenaan lopen en kunnen er afspraken gemaakt worden over hoe verder. Vaak is bij het MDO ook een onderwijsadviseur aanwezig, die mee kan beslissen in het kader van passend onderwijs.
elizabeth85 schreef:zonnebloem18 schreef:Ik denk hetzelfde als Janneke, vraag of er een orthopedagoog aangesloten is bij de school die mee kan kijken.
Helaas lastig. Er is een IB er die niet helemaal mijn type is zeg maar. Verder niets. Heb al vaker met de ib er in gesprel geweest, we moesten misschien maar eens thuis iemand mee laten kijken waarom hij thuis zo opstandig is, op school merken ze er niets van. Daar ga ik het gesprek echt niet meer mee aan...
brokjes schreef:klinkt ook alsof hij zich niet helemaal oké voelt met sociaal contact (maak ik op door de verschillen thuis en op school). omdat het praten ook lang duurde zou ik niet meteen denken dat het aanpassingsvermogen is en het minder slim voordoen is om beter in de groep te passen.
ik zou hem wel laten testen of hij ergens last van heeft. zou hij autistisch kunnen zijn?
AppleSter schreef:Dit klinkt mij ook als (mogelijk) meer- of hoogbegaafd, dus ik zou op zoek gaan naar een goede tester (orthopedagoog of psycholoog) bekend met het testen van hoogbegaafde kinderen. Uiteraard kan er ook iets anders (mee)spelen, maar alles valt of staat bij een goede tester. Volg je gevoel als je weet dat hij thuis anders is dan op school, want als school dat niet zelf ziet zijn ze moeilijk te overtuigen.
Is je zoon misschien ook hooggevoelig?
Onze dochters gedroegen zich thuis ook anders dan op school. De oudste was op school tevreden en voorbeeldig, maar thuis kwam alle frustratie van het aanpassen/vervelen er uit. De jongste kon al lezen en schrijven toen ze 2 a 3 was, maar op school leek het alsof ze niet begreep wat ze moest doen en kon ze niets onthouden... Juf dacht dat ze achterliep (in groep 1) en dat ze autistisch was. Achteraf bleek dat ze liever geen risico nam dat ze dan het fout kon hebben, dus dan deed ze maar alsof ze niets kon. Veel veiliger. Met uitdaging gold voor beide dochters hetzelfde; het kon weleens moeilijk zijn. En wat dan als je het niet weet of fout doet?? Dus liever niet opvallen.
Uiteindelijk zijn ze getest (onze zoon ook, maar die was juist totaal anders dan de meiden) en alle drie naar fulltime hb-onderwijs (Kwadraatafdeling, soort Leonardo onderwijs) gegaan.
Maar ook al zou jouw zoon niet hoogbegaafd blijken; Van een goede tester krijg je wel een heel goed beeld van jouw zoon en van wat hij nodig heeft. Wij hebben destijds specifiek gevraagd of ze verder wilde kijken dan alleen mogelijk hb, maar ook gericht op autisme, dyslexie en adhd bijvoorbeeld. We kregen ook handvatten voor het onderwijs mee en hoe je kind te begeleiden. Dus ook voor niet hb getest zeker de moeite waard.