Reukvermogen weg, komt het terug?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 06:45

Hai mensen

Sinds vorige week ben ik ziek. Super verkouden, vreselijk hoesten, wat benauwd en hoofdpijn. Eerst dacht ik aan een allergie. Ik had die ochtend een sering gevonden die kapot getrokken was en heb die meegenomen. Rook zo lekker, dus fanatiek aan geroken. Savonds plantje naar buiten, maar het was geen allergie.

Het werd erger. Ik heb mijn trommelvlies nu kapot door alle druk in mijn hoofd en steeds mijn oren open maken ( snuiten met neus dicht ). Mijn gehoor is links nu een stuk minder en als ik slik hoor ik een fluit. Huisarts gaf hierbij aan dat het vanzelf geneest, maar bij ergere klachten langskomen.

Het ergste van alles vind ik dat ik sinds 3 dagen niets meer ruik. De sterkste geuren komen niet meer door. Het klinkt overdreven, maar ik vind het zo deprimerend om niets meer te ruiken en dus ook nauwelijks proeven.
Er zijn vast bokkers die het ook hebben of hebben gehad. Bij wie kwam het reukvermogen terug en bij wie niet
Ik vind het eng om er aan te denken dat het misschien niet terug komt. Ik hoop op goede berichten van bokkers.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 06:49

Toen ik Corona had viel mijn reuk en smaak weg, zo zijn er vast meer virussen met dat symptoom. Ik vond dat ook heel deprimerend maar het kwam terug na een week ongeveer. In kleine stapjes, dat wel.

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 06:58

Ik heb vrijwel bij elke verkoudheid dat ik m'n reuk en smaak verlies. Na 5-7 dagen is het meestal weer terug.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:04

Zolang je nog zo ziek bent is het helaas normaal dat je weinig ruikt en proeft. Je neus zit immers flink dicht dus daar komt nauwelijks wat doorheen. Meestal neemt het weer af als je neus open gaat en de verkoudheid weg trekt. Helaas zijn er wel virussen bekend die je reuk en smaak langer laten verdwijnen en hoe lang dat dan is, klinkt heel verschillend. Dat hoorde je bij Covid erg vaak in ieder geval.. Beterschap nog even, hopelijk ben je er snel helemaal vanaf!

Een uiteraard even de standaard tips: rust, heet douchen, stomen en dingen eten die wat meer smaak hebben als je daar behoefte aan hebt.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:24

Als ik verkouden ben ruik en proef ik ook niets meer. Irritant inderdaad, maar gaat vanzelf weer over.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 07:28

Bedankt voor de reacties. Goed te horen dat het dus weer terug komt.

Het rare is dat mijn neus niet echt verstopt zit. Wel een loopneus, veel niezen en snotterig, maar echt verstopt niet. Maar er speelt wel genoeg daar idd.

Ik las idd heel verschillende tijden tot herstel. Van een week tot 90 dagen en dus helemaal niet.

Ik hoop dat het heel snel terug is, vind dit helemaal niets zo

Ik heb dit nog nooit gehad bij een verkoudheid. Heb ook covid gehad paar maanden terug en toen had ik dit ook niet. Vond het zo raar om te ontdekken dat ik niets meer rook.

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:40

Ik ben tijdens de tweede keer corona mijn reukvermogen kwijtgeraakt. Na ongeveer een kleine week kwam mijn reuk (en dus ook mijn smaak) weer terug. Ik vond heel veel écht niet lekker zonder reuk/smaak (bijv. mijn lievelingsthee smaakte naar lauw water waarin zweetsokken hadden getrokken zegmaar :') ).

Mijn tips om de tijd te overbruggen: probeer qua smaak naar andere factoren te kijken. Bijv. structuur (ik vond geroosterd brood toen nog wel oké want knapperig, maar toch "fluffy" aan de binnenkant) of wat pittiger (want hoewel je niets proeft, krijgt je lijf nog wel de "prikkeling" door) eten of juist zuurder (ik dronk ijskoud water met veel diepvriesfruit erin, wat ik normaal veel te zuur zou vinden). Hopelijk heb je snel je reuk en smaak weer terug!! :knuffel:

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:04

Toen ik corona had was ik mijn smaak kwijt. Heeft een dag of 10 geduurd. Toen kwam het gelukkig weer terug. Was echt niet grappig. Ik at erwtensoep en het had net zo goed satesaus kunnen zijn. Smaakte nergens naar, heel raar.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:54

Ik heb nu ook al een paar weken geen reuk en smaak, na een verkoudheid met dezelfde klachten als jij. Sinds deze week heb ik het idee dat het een beetje terugkomt.
Gelukkig maar, want eten is nu saaier.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:02

Ik heb in het najaar van 2020 corona gehad en was mijn smaak en reuk kwijt. Reukvermogen is helaas tot op heden niet meer terug gekeerd.
Koffie zetten, uien bakken, lekkere douche schuim van de bodyshop, niets meer ;( . Ja dat douche schuim soms als het heel zoet is een beetje.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:30

Heb geduld.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:48

Mijn moeder heeft longcovid. Die is haar reuk al ruim een half jaar kwijt en de smaak is ook aangetast.

Hopelijk heb je het snel weer terug

Butterfly
Berichten: 2857
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:59

Hier ook ervaringsdeskundige, zowel bij een flinke verkoudheid (dan ben ik vaak blij als het koud is buiten, komt het even terug) als bij Covid.
Bij Covid had ik ook niet dat ik heel verstopt zat, maar reuk en smaak totaal weg. Mijn man kon met pittig en dergelijke nog ver weg iets waarnemen, ik totáál niets. Maar dan ook echt níéts. Had ook geen eetlust, dus het werkte elkaar enorm tegen :roll:

Hier is het tot nu toe na 1/1,5 week teruggekomen. Hopelijk heb je snel weer wat reuk en smaak TS!

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:07

Ik ben ook bij nagenoeg iedere verkoudheid mijn reuk en smaak kwijt. Ik ben nu ook al weer twee weken aan het sukkelen. Het gaat op en af, maandag dacht ik eindelijk aan de beterende hand te zijn, maar dinsdag werd ik wakker met een pijnlijke keel en was m’n stem kwijt. Ondertussen zit ik in een vervelende hoest fase en zowel m’n neustussenschot als m’n luchtpijp thv of net onder m’n stembanden zijn super gevoelig.

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:09

Ik had met corona ook totaal geen reuk en smaak. Ik kon mijn neus letterlijk in vaporub duwen en rook dus niks, ik voelde het alleen branden/prikken in mijn neus.

Ik las toen over een gember shot dus dat geprobeerd maar heeft bij mij niet geholpen. Misschien bij jou wel?
Al met al heeft het toch wel even geduurd voordat reuk en smaak terug waren.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:21

Ik ben vorige week ook enorm verkouden geweest, veel heftiger dan normaal! Het duurde maar en duurde maar. Ik ben inmiddels weer beter maar proef en ruik ook nog niks. Geen zorgen, het komt echt weer terug! Toen ik ooit voor het eerst covid had en niets proefde kwam het ook gewoon weer terug.

Beterschap!

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:53

Ik had in december een lichte verkoudheid en toen ik uitgesnotterd was heeft het nog ruim 2 weken geduurd voordat ik weer wat rook. Ik stresste wel een beetje, zou reuk zo ontzettend missen. Maar het is weer goedgekomen. Ik zou gewoon afwachten en gezond eten in de tussentijd.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:04

Bij corona in begin 2022 uit mijn hoofd ben ik reuk en smaak kwijt geraakt.
Een klein stukje is terug gekomen, maar ik mis nog steeds heel veel.

Het schijnt dat je via intensieve accupunctuur wel veel kan herstellen.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 19:05

Wat veel reacties. Gelukkig veel goede. De minder goede maken me wel een beetje zenuwachtig. Het is nog steeds helemaal weg. Vind het vreselijk. Smaak is ook helemaal anders en door eetproblemen is dat nu nog wat lastiger.

Hoop heel erg dat het ( snel) terugkomt. Ik hou van lekker douchen met verschillende zepen en shampoos enzo. Dat is nu ook zo saai.

Ik ben ook onzekerder nu. Ik ben bang dat ik niet lekker ruik. Nooit klachten gehad, maar nu veel bewuster nu ik niets door heb zelf.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 19:19

Ik was na corona ruim een jaar geur en smaak kwijt, maar kwam gelukkig weer terug.

Ik verlies met een verkoudheid al snel m’n geur (ook zonder verstopte neus), komt altijd weer terug hoor.

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 19:32

Is meestal na een week, hoogstens 2 weken weer terug.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:09

Het schijnt te helpen om je reuk te trainen door het reukvermogen te reactiveren. Dus flink snuffelen aan vanalles :+

Faringo
Berichten: 8223
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 08:27

Ik ben begin 2020 zeker 4 maanden mijn reuk kwijt geweest. Waarschijnlijk door Corona maar kon toen niet getest worden. Is weer gewoon terug nu. Ik heb het ook standaard een dag of 5 bij een verkoudheid.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:15

Ik ben ook mijn geur en smaak kwijt na een verkoudheid. De verkoudheid was niet eens zo erg. Duurt nu al zeker 3 weken. Komt heel langzaam terug. Gebakken ui ruik ik niet, gebakken knoflook wel. Chloor (!) niet, gesneden basilicum wel.
Ik maak het eten veel te zout als ik niet oplet. Vinden de huisgenoten niet zo fijn.

Het schijnt enkele weken tot maanden te duren, maar komt meestal wel terug.
Na een coronabesmetting eerder gehad. Duurde toen een week of 4

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Reukvermogen weg, komt het terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 10:41

Oja, probeer niet je oren te klaren door bijvoorbeeld je neus te snuiten terwijl je je neus dichtknijpt. Dan heelt het gat in je trommelvlies niet. Verder niezen met je mond open, niet te zwaar tillen, niet zwemmen. (Zie op website van thuisarts)
Na een maand of 2 is het trommelvlies meestal weer dicht. Je kunt dit laten controleren bij de huisarts