Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:21

Ja, ik ben erg opgelucht. Ondanks dat ik zelf ook dacht dat het niks zou zijn, spookt die 'wat als' toch door je hoofd.

Gelukkig vanavond weer een fatsoenlijke nachtrust.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:04

Oh ik had je bericht net gemist.
Super fijn dat het goed was. Viel het mee of tegen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:11

Sizzle schreef:
Oh ik had je bericht net gemist.
Super fijn dat het goed was. Viel het mee of tegen?

Een echo stelt niet veel voor gelukkig.

Helaas is de bult nu na twee weken niet weg en wat groter geworden. Dus de dokter weer bellen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:22

Vandaag mijn jaarlijkse controle weer gehad! Mri met contrastvloeistof en mammografie en gelukkig alles weer goed *\o/*
Zo fijn dat tegenwoordig zo snel al je uitslag krijgt! Zou eigenlijk morgen gebeld worden. Maar reed terug naar huis en kreeg gewoon al een berichtje in mijn radboud super fijn!

Anoniem

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:08

Wat een fijn bericht. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:34

Iemand van mijn werk laat komende maand beide borsten preventief verwijderen. Bijna alle vrouwen in haar familie hebben de pech.
Onbewust greep ik naar de mijne en rolden de tranen over mijn wangen.
En toen besloot ik dit topic weer naar boven te halen.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:38

Ik heb een maand of 5 geleden een mammografie laten maken, doordat ik al maanden last heb van mijn linkerborst en oksel. Alleen op de mammo is niks te zien en moest het nog maar een half jaar aan kijken met de pijn... Dus volgende week kan ik weer gaan bellen naar de huisarts dat ik er nog steeds last van het, ook met een BH dragen, zonder BH, met sporten, zonder sporten. Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:43

Oh dat hoort ook niet. Ik ben ook benieuwd wat ze nu dan gaan doen. Hopelijk is het gewoon niets geks.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:45

Heb bewust door de corona de eerste 6 weken totaal niks gedaan aan sport, om alles echt rust te geven maar helaas mocht nog niet werken. Zodra ik iets weet of wat laat ik het natuurlijk weten in dit topic!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132096
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:46

He jakkes, wat naar is dat. Op zich wel fijn natuurlijk dat er op de mammografie niets te zien was, maar die constante last in je borst en flank is wel heel vervelend en ik snap ook heel goed dat je je er misschien wat zorgen om maakt.
In elk geval goed om er mee terug te gaan zodat ze uit kunnen zoeken waar het vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:47

Ik draai duimen voor je tot je met goed nieuws komt.

Hoe is het met jou Mo?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132096
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:56

Dan duim ik ook mee :j

Hier alles stabiel. Denk ik. Hoop ik :))

Zonder gekheid: volgens mij gaat het wel goed. Bloedwaardes zijn goed en tumormarker blijft laag, dus dat is gewoon goed nieuws. Vorige week heb ik mijn 20e kuur gehad, die krijg ik nog elke 3 weken. Best aardig voor iemand met een levensverwachting van 2 a 3 maanden, we zijn ondertussen alweer ruim een jaar verder en ik huppel hobbel nog steeds rond. In september volgt weer een complete check met pet/ct-scan ed.

De prognose blijft jammer genoeg kak, volgens de geleerden is het niet de vraag of het terug gaat komen, maar wanneer. Gelukkig zijn er dan nog wel mogelijkheden (nieuw soort chemo, ander soort hormoontherapie ed.) en zal het nog een tijdje een kat en muisspel kunnen worden, maar ze zijn het er wel over eens dat het me uiteindelijk de kop gaat kosten. Ik ben het daar nog niet mee eens :Y)

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:20

Lijkt me heel akelig om continue het gevoel te hebben dat je op het randje van de afgrond loopt.
Ben je wel fit genoeg om ook nog wat te ondernemen?
Heb jij ook een BRCA mutatie trouwens?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132096
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:31

Ja, dat zwaard dat boven je hoofd hangt en waarvan iedereen zegt dat het gaat vallen is inderdaad wel een dingetje.

Ik heb waarschijnlijk geen BRCA-mutatie. Toen bij mij de tumor ontdekt werd, werden er ook meteen zoveel uitzaaiingen gevonden dat er eigenlijk geen tijd te verliezen was om de behandelingen te starten want anders was mijn prognose nog hooguit een paar maanden. Ik had een tumor van ca. 8x5 cm. en daarnaast ongeveer 20 uitzaaiingen in klieren en lever. Er werd op de MRI ook een afwijking in mijn andere borst gezien, maar op de pet-scan was dit negatief, waardoor nooit echt bekend is geworden wat het nou precies geweest is. Als het inderdaad (ook) een tumor was, dan zou er nog een mogelijkheid van BRCA-mutatie kunnen zijn, maar omdat dit voor mijn behandeling (altijd palliatief vanwege de uitzaaiingen) niet uitmaakte, hebben we hier verder ook niet naar gekeken. Die tijd was er ook niet echt en voor de behandeling maakte het ook niet uit want het was toch alle hens aan dek.

Ik ben trouwens lichamelijk best fit. Als je zin hebt in een fietstochtje van een kilometer of 60 dan doe ik mee. Deed ik trouwens tijdens de chemo's ook, ik ben nooit moe of misselijk geweest, ondanks de zware kuren. Wel brak en suf. En dat laatste ben ik nog steeds. Mijn hoofd is net een zeef en dat is mega-kak want ik erger me een ongeluk aan mezelf omdat ik alles vergeet. Oh, en ik zit altijd onder de snot. Dus naast mij fietsen zou ik dan weer niet doen :D

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:39

Ineens zijn toekomstdromen enkel nog korte termijn plannen, dat lijkt me erg zwaar om te accepteren :(:)
Fijn dat je in iedergeval niet erg ziek bent ervan, dan heb je in iedergeval nog iets aan je tijd om het even cru te zeggen.
Ik ben zelf niet zo‘n fietser :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132096
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:45

Zwitserland is ook een beetje ver, ik ben niet zo van het vroeg opstaan :D

Maar inderdaad, je hele leven wordt anders. Niemand weet natuurlijk hoe lang ie nog heeft, maar dit is toch wel anders.
Ik ben ook heel dankbaar voor de goede momenten hoor, want die zijn er zeker.
Maar er is ook wel een keerzijde. De behandelingen die nooit stoppen en toch wel bijwerkingen hebben (ik probeer ze zoveel mogelijk te 'verstoppen' door ze niet te noemen, maar ze zijn er wel) en vooral ook de tijd die je verplicht moet besteden aan 'ziek zijn'. Ziekenhuisbezoeken, apothekers achter hun hol zitten om recepten uitgeschreven te krijgen, afspraken die zo gepland worden dat je 4 van de 5 dagen in het ziekenhuis moet zijn waardoor je aan de rest van je dag eigenlijk niks hebt. De stress die hebt als er weer een uitslag moet komen wat altijd eeeeeeuwig lijkt te duren....... och, het leven is eigenlijk best mooi :))

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:52

Mocht je tijdens het fietsen perongeluk vergeten zijn om op tijd af te slaan met je vergeetachtigheid dan mag je rustig komen logeren hoor :P :D

robeer

Berichten: 1406
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:32

Voor de dames die niet willen laten 'pletten' omdat ze dat vervelend vinden......bedenk dat borstkanker hebben nog veel vervelender is. Helaas spreek ik uit ervaring en mag nog iedere dag dealen met de gevolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:31

robeer schreef:
Voor de dames die niet willen laten 'pletten' omdat ze dat vervelend vinden......bedenk dat borstkanker hebben nog veel vervelender is. Helaas spreek ik uit ervaring en mag nog iedere dag dealen met de gevolgen.

Ontzettend klote voor jou dat je dat hebt meegemaakt. Daar zul je denk ik iedere dag nog wel aan denken.
Ik vind het wel jammer dat je er een beetje een toontje aan meegeeft "bedenk dat borstkanker hebben nog veel vervelender is", want buiten dat echt niemand het onderschat of bagatelliseert zijn er tegenwoordig ook andere mogelijkheden. De in dit topic veel genoemde echo bijvoorbeeld.

Alvaron

Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:42

Maar op die echo zijn microcalcificaties niet zichtbaar. En die microcalcificaties zijn in veel gevallen met een borstbesparende operatie nog te verwijderen. Wachten tot die microcalcificaties dusdanig ontwikkeld zijn dat ze op een echo zichtbaar zijn, is een beetje als wachten tot een smeulende peuk op je bank je bankstel in de fik heeft gezet.
Maar goed, ieder zijn keuze, ook al vind ik die persoonlijk niet slim.
Ik had microcalcificaties. Die waren op de foto zichtbaar. Daarna is er een echo gedaan om te kijken of ze daar iets mee konden, maar ondanks dat ze dus wisten waar ze moesten zoeken, waren die op de echo niet zichtbaar.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:48

Of een MRI, daar staat alles nog duidelijker op en heb je geen geplet.
Heb voor mezelf al uitgemaakt dat ik enkel een mri wil moest het ooit nodig zijn, al moet ik het zelf betalen :Y)

Alvaron

Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:17

Maar Pandora2 laat jij dan ook niet de controles doen van het bevolkingsonderzoek? Want zo zijn de microcalcificaties bij mij aan het licht gekomen. Bij de eerste 2 keer controle vonden ze geen aanwijzingen voor verder onderzoek. Bij de derde keer zagen ze veranderingen ten opzichte van de vorige twee controles en dat was reden voor verder onderzoek.
Microcalcificaties zijn ook niet voelbaar, dus bij zelfonderzoek zijn die niet te vinden. De enige manier om die te vinden is inderdaad door middel van "pletten". En ja, het is onconfortabel. Zelfs even pijnlijk. Maar liever dat, dan wachten tot zich een serieuze tumor heeft ontwikkeld en de hele behandeling vele malen ingrijpender is.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:37

Het bevolkingsonderzoek begint hier in België pas vanaf 50 jaar :o Ik heb nog even uitstel :D

Dus ik ga ook dan voor de mri. In elk geval proberen want het zal geen simpele oefening worden om dat gedaan te krijgen :=

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:38

Anoniem schreef:
robeer schreef:
Voor de dames die niet willen laten 'pletten' omdat ze dat vervelend vinden......bedenk dat borstkanker hebben nog veel vervelender is. Helaas spreek ik uit ervaring en mag nog iedere dag dealen met de gevolgen.

Ontzettend klote voor jou dat je dat hebt meegemaakt. Daar zul je denk ik iedere dag nog wel aan denken.
Ik vind het wel jammer dat je er een beetje een toontje aan meegeeft "bedenk dat borstkanker hebben nog veel vervelender is", want buiten dat echt niemand het onderschat of bagatelliseert zijn er tegenwoordig ook andere mogelijkheden. De in dit topic veel genoemde echo bijvoorbeeld.

Een echo is niet afdoende. Dat is schijnveiligheid dat je dat als alternatief ziet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:39

Het bevolkingsonderzoek begint hier volgens mij ook pas met 50, maar er zijn heel veel 40+ vrouwen die borstkanker krijgen (ik was ook 47) dus zou het zelf goed in de gaten houden. Van mij mogen ze die leeftijd voor controle wel naar 45 zetten.