Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:31

Ik mag maandag ook weer voor controle.
Nu moet ik sws al ieder jaar voor preventieve controle, overactief klierweefsel en sinds vorig jaar een verdikte streng en 3 cystes.
Vind het toch altijd wel weer spannend. BK komt bij ons in de familie veel voor, al is het gelukkig niet de erfelijke variant. Maar moet al zeker 10 jaar hierom wel preventief ieder jaar foto´s laten maken.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:09

Ik geef toe dat ik het meestal vergeet. Af en te denk ik er aan onder de douche, dan check ik wel. Maar meestal 's morgens teveel haast om op tijd in de auto te springen.
Gelukkig is het hier (Duitsland) normaal om elke 6 maanden bij de Frauenarzt alles te laten checken, dus ik wordt er daardoor steeds weer even aan herinnerd en de arts checkt ook grondig. Geen reden om ermee te stoppen (want er zal maar iets beginnen te ontwikkelen als je net voor je controle geweest bent, dan heeft het 6 maanden tijd om verder te ontwikkelen en dan kun je alweer te laat zijn) maar wel een zeker puntje elk half jaar.

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:19

Intussen gebeld is toch makkelijker als dat hun de afspraak inplannen en eventueel ik hem anders moet verzetten.
Heb niet zomaar oppas voor de kinderen.
Mag volgen de week vrijdag al heel vroeg 8.40.
Dus intussen een weekje eraf.
En het zal wel niks zijn maar ik heb altijd van die gekke dingen die dingen lopen ook nooit normaal zo als het hoort.
Heb bijv. Een giga vervorming op mijn hoofd aangezien mijn lijf de blauwe plek niet heeft opgenomen wat verkalkte is.
Maar vind het toch wel eng.
Denk dat dat gewoon de trauma is van mijn mans zijn kanker.
Gelukkig wel intussen 5 jaar schoon maar pff wat een weg en ellende dat we hebben gehad en nog steeds zit er een psychische nasleep bij hem.
Waardoor het gewoon een trigger puntje is die bultjes enzo.
We gaan duimen en hopen dat het meevalt.
Dank Jullie wel

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:19

kiki1976 schreef:
Ik mag maandag ook weer voor controle.
Nu moet ik sws al ieder jaar voor preventieve controle, overactief klierweefsel en sinds vorig jaar een verdikte streng en 3 cystes.
Vind het toch altijd wel weer spannend. BK komt bij ons in de familie veel voor, al is het gelukkig niet de erfelijke variant. Maar moet al zeker 10 jaar hierom wel preventief ieder jaar foto´s laten maken.


Succes

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:52

wend2009 schreef:
Intussen gebeld is toch makkelijker als dat hun de afspraak inplannen en eventueel ik hem anders moet verzetten.
Heb niet zomaar oppas voor de kinderen.
Mag volgen de week vrijdag al heel vroeg 8.40.
Dus intussen een weekje eraf.
En het zal wel niks zijn maar ik heb altijd van die gekke dingen die dingen lopen ook nooit normaal zo als het hoort.
Heb bijv. Een giga vervorming op mijn hoofd aangezien mijn lijf de blauwe plek niet heeft opgenomen wat verkalkte is.
Maar vind het toch wel eng.
Denk dat dat gewoon de trauma is van mijn mans zijn kanker.
Gelukkig wel intussen 5 jaar schoon maar pff wat een weg en ellende dat we hebben gehad en nog steeds zit er een psychische nasleep bij hem.
Waardoor het gewoon een trigger puntje is die bultjes enzo.
We gaan duimen en hopen dat het meevalt.
Dank Jullie wel



Wat fijn dat je nu maar een weekje hoeft te wachten. Ik ga voor je duimen dat het allemaal ontzettend mee valt.

Jij ook succes Kiki maandag. Altijd weer even spannend

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:21

Dank jullie wel allemaal.
Gisteren weer even geplet en vanmorgen al de uitslag bij de ha.
Gelukkig onveranderd met vorig jaar. Deze keer geen aanvullende echo gehad, dus niet bekend of de cystes gegroeid waren.

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:09

Ik check het eigenlijk nauwelijks. Vergeet het vaak. Ook omdat ik vroeger afwijkend weefsel had bij beiden waardoor het heel knobbelig was, dat is wel in de loop van de jaren minder geworden. Heb tot mijn 23e ook jaarlijks controles gehad. Nu niet meer, weefsel is ook zachter geworden en niet meer pijnlijk.
Realiseer mij dat het wel goed is om te doen eigenlijk. Vanaf nu maar proberen om meerdere keren per week te checken.

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:11

Ze konden niet zeggen of het goed of kwaadaardig is in iedergeval niet de melkklieren.
Meerdere biopten zijn genomen woensdag terug voor de uitslag.
Vind het stiekem steeds enger worden

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:35

wend2009 schreef:
Ze konden niet zeggen of het goed of kwaadaardig is in iedergeval niet de melkklieren.
Meerdere biopten zijn genomen woensdag terug voor de uitslag.
Vind het stiekem steeds enger worden


Zeker heel spannen, maar wel goed dat ze het echt uitzoeken, knuffel en sterkte met wachten op de uitslag :(:)

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 19:47

wend2009 schreef:
Ze konden niet zeggen of het goed of kwaadaardig is in iedergeval niet de melkklieren.
Meerdere biopten zijn genomen woensdag terug voor de uitslag.
Vind het stiekem steeds enger worden

Spannend, maar fijn dat ze het toch verder goed gaan onderzoeken.
Heel veel sterkte!

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:19

Schoon bultje moet het wel in de gaten houden bij verandering moet ik terug komen

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:31

wend2009 schreef:
Schoon bultje moet het wel in de gaten houden bij verandering moet ik terug komen


Fijn.

"Gefeliciteerd"

Hopelijk nu wat stress kwijt!

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:49

O wat fijn zeg!

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:34

Wat fijn!

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:22

Vandaag gebeld ze willen het toch wel over een half jaar nog een keer controleren en het blijven controleren

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 15:40

Ik schop dit topic even weer omhoog.

Twee dagen geleden heb ik even bij mijzelf gecheckt en ik voelde toen een bobbel. Het voelt niet echt aan als een knikker en het zit helemaal achterin tegen mijn rib aan. Het is wel beweegbaar.

Ik voelde direct paniek en ik heb in de ochtend de huisarts gebeld, maar nu is mijn huisarts er een weekje niet en moet ik wachten tot maandag. -O- Ik heb een andere huisarts benaderd of zij mij eventueel willen helpen maar ze hebben het onwijs druk en accepteren dus eigenlijk alleen spoed.

Ik probeer mezelf rustig te houden door te zeggen dat ik nog maar 26 ben en dat het bij mij dus vrij weinig voor komt en dat het wel niks ernstigs zal zijn maar ik zit wel aldoor mijn kop gek te maken en dit moet ik dus volhouden tot maandag.... Mijn moeder heeft ook even gecontroleerd en zij voelt het ook dus ik zit niet zelf mijn kop gek te maken dat er iets zit.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:47

Wat vervelend dat je niet meteen terecht kunt.
Misschien een kleine geruststelling…. De kans dat het op jouw leeftijd foute boel is is heel klein. Niet meteen weten hoe en wat is wel killing….medisch gezien is een paar dagen langer wachten geen bezwaar. Mentaal is een ander verhaal.

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:19

Ik laat mij sinds 2006 controleren , jaarlijks een mammo met controle chirurg en half jaar later door de huisarts .
Mijn zus en moeder zijn allebei vroeg overleden , en heb een genetisch onderzoek met weefsel van hun laten doen .
Helaas is er twee weken geleden borstkanker geconstateerd .
Gelukkig na biopten en een mri verder , enkel tumor ,lymphen vrij.
Drie december ga ik voor gehele amputatie.
Dan halen ze 1 lymphe weg en dan na het lab weten we zeker of zij schoon zijn .
Ik ben trouwens 51
Dus onderzoek loont echt ,

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:50

Heel veel sterkte Colette.
Is uit het genetisch onderzoek iets uitgekomen? Krijg je zelf nog een consult bij de geneticus?
Ik zat 4 jaar geleden in hetzelfde schuitje en heb toen voor de amputatie een spoedonderzoek gehad om te kijken of er sprake was van erfelijke belasting.
Desalniettemin is het een enorme rollercoaster waar je nu inzit.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:03

robeer schreef:
Wat vervelend dat je niet meteen terecht kunt.
Misschien een kleine geruststelling…. De kans dat het op jouw leeftijd foute boel is is heel klein. Niet meteen weten hoe en wat is wel killing….medisch gezien is een paar dagen langer wachten geen bezwaar. Mentaal is een ander verhaal.


Ik heb andere huisartsen gebeld en gelukkig kon ik bij 1 terecht. De arts twijfelde of het bij het klierpakket hoort of niet, dus voor de zekerheid toch onderzoek in het ziekenhuis. Gelukkig kon ik vandaag nog terecht en hopelijk is het onderzoek ook snel.

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:04

robeer schreef:
Heel veel sterkte Colette.
Is uit het genetisch onderzoek iets uitgekomen? Krijg je zelf nog een consult bij de geneticus?
Ik zat 4 jaar geleden in hetzelfde schuitje en heb toen voor de amputatie een spoedonderzoek gehad om te kijken of er sprake was van erfelijke belasting.
Desalniettemin is het een enorme rollercoaster waar je nu inzit.


Uit het genetisch onderzoek is enkel gekomen dat zowel mijn zus als mijn moeder moluculaire foutjes hadden , dus licht verhoogd risico.
Drie jaar geleden hebben ze het weer opgepakt met bloed van mijn zus ,door middel van nieuwe technieken .
Maar uitslag bleef hetzelfde .
Volgend jaar wordt bij mijzelf het genetisch onderzoek opgepakt , ik heb ook een dochter van zeventien.
Mijn andere borst is goed maar mag er pas af als de covid het weer toelaat .
Nu enkel noodzakelijke operaties.
Blijft iid een rollercoaster , van je crematie regelen tot je vakantie inplannen , dit is na de uitslag wel beter geworden gelukkig

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:11

Wat grappig….ik had dezelfde uitslag van het genonderzoek. Ik heb een variant (afwijking) op het check2 gen. Nog onbekend of dit een afwijking is die ziekmakend is. Pas als de afwijking bewezen ziekmakend is mag ie een mutatie heten……ik heb iig op basis van deze uitslag besloten de ‘gezonde’ borst te laten zitten en te gaan voor controles.
Je hebt iig de best mogelijke uitslag gehad nu. Weet je welke vorm en graad? Ik had een 100% hormoongevoelig en her2neu negatieve tumor graad 2.
Ze kunnen zo ontzettend veel bij borstkanker tegenwoordig waardoor de overlevingskansen echt heel groot zijn.

Wat fijn dat je vandaag nog terecht kunt Movement! Die onzekerheid is onmenselijk. Ik weet niet hoe het nu gaat met corona maar normaal weet je heel snel of het foute boel is. Ik stond binnen 1 uur buiten met de diagnose.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:08

Gelukkig was de scan positief. Ik heb een paar cysten in mijn borsten zitten, zolang ik er geen last van heb kan het blijven zitten. Ik ben heel erg opgelucht!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:31

Movement schreef:
Gelukkig was de scan positief. Ik heb een paar cysten in mijn borsten zitten, zolang ik er geen last van heb kan het blijven zitten. Ik ben heel erg opgelucht!


Gelukkig maar!

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:06

Movement schreef:
Gelukkig was de scan positief. Ik heb een paar cysten in mijn borsten zitten, zolang ik er geen last van heb kan het blijven zitten. Ik ben heel erg opgelucht!


Wat een geweldig nieuws *\o/*
Gefeliciteerd