Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:38

Vandaag terug geweest en moet nog wel 3 maanden die brace om en wel met de fysio gaan opbouwen.
Ik denk toch dat ik er zelf iets te makkelijk over heb gedacht.

Er was wel een dingetje en als dat blijft moet ik wel terug komen. Maar de orthopeed heeft wel hoop dat dat met fysio goed komt.

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:34

Dat klinkt positief hoor ja het duurt echt lang dat is echt normaal.

kosseh

Berichten: 2614
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:16

MaNdiii, hoe gaat het nu??


Hier nog steeds geen verandering helaas... volgende week weer een belafspraak

Ik twijfel nu heel erg om een groepsreis te boeken voor september. Lijkt mij echt een onwijs leuke reis en ook echt toe aan eventjes weg!
Één ochtend is er een hike over een berg.. Ik weet niet of dat gaat lukken, ook omdat de rest van de week al meer lopen is dan ik de afgelopen 4 weken doe.
Gelukkig is de dag erna wel een rust dag, vrije inplanning dus kan een dagje zwembad dan ook prima.
Stuur denk ik een mailtje of het mogelijk is om sochtends te beslissen om niet mee te lopen als het al pijnlijk is.

Pijn gaat die reis soweiso doen, maar hé dat doet werken ook en dat is toch echt minder leuk

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:57

Ik merk vooral dat lopen gewoon nog erg vermoeiend is, ik kijk ook nog te veel naar de grond. Ik moet om me heen en voor me kijken,ik ben dus nog erg onzeker. Ik zelf zou zo.n reis niet boeken, maar het is ook lastig je weet niet wat wijsheid is.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 13:38

Het lijkt hier een beetje hetzelfde te blijven. Inmiddels wel weer aan het werk. Maar de dagen en tijd dat ik dan vrij ben zit ik dan vooral met been omhoog en kleinere passen met lopen.

Ook op mijn paard geklommen, maar dat is nogwel een dingetje. Lijk wel of ik er dan geen gevoel of echt coördinatie in heb. Bij het opstappen moet ik echt kijken waar mijn voet is. En met lichtrijden schiet mijn voet weleens uit de beugel. Hang ik er ineens half naast.

Volgende week beginnen met fysio dus ben benieuwd.

@kosseh dat is balen zeg wil echt niet opschieten zo. Dat gevoel van je laatste zinnetje herken ik wel. Zo heb ik jaren gevoetbald. Maar na operatie heb ik dat wel opgezegd.

@marleen_user dat onzekere gevoel herken ik wel. Zo durf ik de oefeningetjes van de orthopeed ook niet te doen. Omdat dat de zelfde pijn veroorzaakt als voor ok. Hopelijk word dat met de fysio erbij wel beter.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:03

Hoe gaat het nu bij jullie?

Kosseh heb je de reis nog geboekt?

kosseh

Berichten: 2614
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:08

Hier nog steeds niet zo lekker helaas.
M'n enkel is nu wel wat losser, maar heeft niks gedaan voor de pijn en zwelling.
Vandaag MRI gehad, woensdag uitslag. Ben benieuwd of er iets te zien is.

Die reis niet meer geboekt. M'n ouders gingen toch, dus ga gezellig met hun mee. Kan ik meer rust houden enzo.


Hoe gaat het met jou??

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:23

Benieuwd naar je uitslag. Ja die vakantie met je ouders klinkt wel veiliger voor je enkel.

Bij mij gaat het ook niet helemaal zoals ik zou willen. Hoe goed ik ook oplet dat rustig aan doen vind ik het allermoeilijkst. Op een dag loop je toch wel heel veel.

Bij de fysio rustig met krachttraining begonnen. Maar dan ook echt rustig ben wel helemaal versleten als ik daar geweest ben. En alleen daar baal ik al van omdat het gehele been zo slap is. Qua beweeglijkheid zal mijn enkel nooit meer optimaal worden. Ik haal net de 0 stand en dat zal zo blijven. Het doel nu is vooral de enkel niet irriteren en de spieren sterker maken. (Enkel is sowieso niet pijnloos maar moet niet erger worden)

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:04

Dat gaat langzaam bij jullie, ja je loopt wat af op een dag daar kom je dan wel achter. Kosseh fijn dat je toch nog op vakantie kan gaan. Dan kan je meer rust momenten pakken. Hier gaat het goed ik merk alleen wel dat ik soms nog onzeker ben. Zoals bij de paarden op het land, bang voor kuilen en graspollen.Ik hoop dat dat ooit minder wordt.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:30

@marleen_user dat onzeker zijn herken ik wel. Al ben ik eigenlijk na die ene keer 8 jaar geleden niet echt meer door mijn enkel gegaan. Ik word vooral afgeremd door de fysio maar dat is voor mij wel heel goed, daardoor word ik zelf ook wel op de feiten gedrukt.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:32

@kosseh zijn ze wijzer geworden van je MRI?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:23

Mag ik mij ook melden in dit topic? 18 juli verkeerd terecht gekomen nadat mijn paard is geschrokken tijdens het opstappen en vervolgens mijn enkel gebroken. 1,5 week later geopereerd en nu sinds 7 september uit het gips. Nu verder aan het revalideren met fysio maar het is toch behoorlijk zwaar moet ik zeggen. De enkel is ontzettend dik en mijn enkelbanden doen behoorlijk veel pijn. Lopen lukt met 2 paracetamol wel redelijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-21 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:36

Hoi Lauraaa, wat vervelend. Heel veel sterkte met je herstel.

Ik ben 9 juni geopereerd aan mijn enkel en nu ook bezig met fysio. Wilt alleen absoluut niet opschieten. Mijn blessure bestaat al wel 8 jaar

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:45

Pfff wat vervelend. Wat voor breuk had je? Hopelijk gaat t snel wat beter!!

Anoniem

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:56

Dankjewel Mandiii! 8 jaar zeg… dat is wel heel lang zeg. Kunnen ze je wel zeggen of het ooit goed gaat komen?

Ik heb aan de binnenkant van mijn linker enkel de breuk zitten. Op de foto zie je de breuk ook goed zitten.
Afbeelding
Afbeelding

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:15

@laura nee de operatie was zeg maar ook experimenteel. Ik ga er van uit dat het niet meer goed komt. Ik heb hem trouwens nooit gebroken. Maar er had toen beter onderzoek gedaan moeten worden.
Ik zou het dus zeker serieus nemen en rustig aan doen. Daar is bij mij de fout geweest want er werd steeds gezegd dat ik gewoon moest lopen. Achteraf bleek er dus wel meer kapot.

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:28

Dat is opzich nog een fijne breuk .. neem rust, goede fysio en de tijd en dan kom je heel ver. Van die plek heb ik de minste last iig.
T zit m bij mij vooral in t gewricht zelf en de buitenzijde die vervelend doet.
Heb ook dat kopje eraf gehad en nog paar extra breuken toen, ook alweer 8 jaar terug.
Hopelijk gaat t snel beter, maar neem je tijd. Want je banden hebben een klap gehad..

kosseh

Berichten: 2614
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 22:28

MaNdiii, iets wijzer. Er is niks te zien op de mri. Klein beetje liteken weefsel in het gewricht, maar dat is normaal na een operatie.
De orthopeed kan niks meer voor mij doen, daar ben ik dus uitbehandeld.

Best balen om te horen. Aan de andere kant, ik kan dus ook niks verergeren of extra stuk maken.
Idee van de orthopeed is om met de fysio op te bouwen en m'n enkel losser te maken.
De pijn zou nog kunnen afnemen, kan ooit weg gaan maar kan ook zo zijn van niet. Hoe lang het gaat duren is niet bekend.
Of te wel ik weet eigenlijk nog steeds niks, behalve dat ik er echt zo klaar mee ben. Operatie gedaan om weer pijn vrij te kunnen sporten en nu kan ik niet eens meer sporten en heb ik altijd pijn. Na een paar passen zwelt m'n enkel al op.

Ben nu op vakantie op Kreta. Naar de gate lopen op Schiphol was eigenlijk al te ver. Gister op het eiland paard gereden (aanrader!) En nog klein stukje gelopen. Snachts niet kunnen slapen door de pijn. Vandaag was het ontbijt buffet al een uitdaging, elke stap deed pijn. Hopelijk morgen beter.


Lauraa, balen zeg door zo iets een enkel breuk. Voorzichtig aan met herstel! Hopelijk gaat het snel beter. Ze hebben het zo te zien netjes gezet.
Let goed op je enkelbanden! Alles is bij mij begonnen met een misstapje, waarbij ik toch meer schade aan m' enkelbanden heb opgelopen dan eerst gedacht.


Wendy, jij bent er ook al weer lang zoet mee. Last door de schade indirecte schade die de breuk heeft veroorzaakt?

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 07:03

Ja, zit een chipje ergens die af en toe last geeft maar eaar ze bijna niet bijkomen.
Banden die compleet uitgerekt zijn en niet beter worden.
En ik verwacht al wel artrose erin als ik de foto's zag van 3 jaar terug.
Plus veel litekken weefsel na ontsteking van ok wond.
Dat werkt weer door in hele enkel..

Maar ik kan best veel wel. Heb er wel altijd last van hoor. Maar ik kan bijv prima 10km lopen. Ik moet dan alleen niet gaan eten, zitten en nog daarna verder willen. Dan zit die vast en is t klaar ..

De dagen erna zijn dan ook niet zo leuk.

Maar ik kan t dus wel. Avonden zijn altijd minder en net na t opstaan ook..

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 07:54

@kosseh dat is wel heel erg balen. Aan de ene kant fijn dat er niks te zien is, maar je weet nu eigenlijk nog niks.
Veel plezier op vakantie.

Wendy dat van de avonden en ochtend is wel heel herkenbaar. En dat vastlopen zeg maar ook. Maar balen dat ze niet bij dat chipje kunnen komen.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:00

Dames wat balen zeg dat het maar niet op wil schieten bij jullie. Ik heb inmiddels geen klachten meer in mijn enkel. Heel soms wat stijf, maar met lopen en sporten geen last meer. Heeft wel 1 1/2 jr geduurd.

Welkom Lauraaa Hopelijk heb je een voorspoedig herstel. De revalidatie kan wel een tijd in beslag nemen.

Anoniem

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:27

@mandiii: wat naar zeg dat het waarschijnlijk niet meer beter word :n

@wendy: bij mij zit de pijn nu ook voornamelijk in de enkelbanden. De breuk heb ik soms een beetje last van maar voornamelijk de enkelbanden.

@kosseh: wat behoorlijk kl*te dat er niks meer aan gedaan kan worden. Snap dat je er helemaal klaar mee bent. Zou de fysio zeker proberen.

@ egnie: fijn dat jij inmiddels klachtenvrij bent!

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:19

@_Lauraaa_ hoe gaat het nu?

@kosseh hoe was je vakantie.
Ik bedenk me net dat ik mijn enkel ooit weleens een stuk beter heb gekregen met acupunctuur (geen dry needling) was heel vaag. En echt geen pretje op het moment dat ik dat kreeg met kramp enzo. Maar na 6 behandelingen was mijn enkel wel een stuk beter.

kosseh

Berichten: 2614
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:54

@Wendy, balen van de blijvende schade. Gelukkig kan je er wel veel mee, al is het plannen.

@MaNdiii, idd. Omdat je niks weet kan ik er nu eigenlijk ook niks mee.
Vakantie was heerlijk, wel beetje aanpassen. Normaal ben ik veel actiever op vakantie. Nu was het een dag iets bezoeken en dan de andere dag verplicht bij het zwembad, omdat lopen niet ging.
Bedankt voor de tip! Misschien is dat nog wel iets. Ben nu zo ver dat ik alles wil proberen.


Woensdag bij de fysio geweest. Even overlegd wat er uit de mri was gekomen. Zij had nog wat vragen aan de orthopeed gesteld, maar helaas nog geen antwoord.
Verder besproken om een verwijzingen te vragen voor de sportarts, omdat de klachten vooral door belasting komen. Komende week wordt ik gebeld met de gegevens van de sportarts waar zij contact mee hebben en met de evt antwoorden van de orthopeed.
Ook besloten dat 2x per week fysio niet meer hoeft. M'n enkel is zonder zwelling los genoeg, dus hoeft niet los gemaakt te worden. De oefeningen kan ik zelf ook doen in de sportschool, waar ik toch al heen ga.

@egnie, fijn dat je er ondertussen geen last meer van hebt!

@Lauraa, enkelbanden kunnen heel lang last blijven geven. Hopelijk gaat het ondertussen al weer wat beter :)

Anoniem

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:22

@Mandiii: bij mij gaat het nu inmiddels een flink stuk beter. De dag nadat ik mijn laatste bericht heb geplaatst in dit topic ging het ineens met sprongen vooruit. Ik werd wakker en liep uit het niets meteen zonder krukken, terwijl ik die de dagen ervoor in de ochtenden nog nodig had.

Nu inmiddels 3,5 week nadat het gips er af is gehaald kan ik veel weer. Alleen stukken verder dan 500 meter lopen, trap af lopen en langer dan 10 minuten op een plek staan doet mij nog zeer. Klein stukje fietsen heb ik ook al gedaan en ik ben ook alweer op het paard gestapt. Wel voornamelijk stap want bij die 3 rondjes die ik gedraafd heb merk ik dat ik kracht te kort kom en dat het wat pijnlijk is dus dat laten we nog maaar even voor wat het is. Het vervelende nu is dat het ontzettend dik is en dat ik mijn rijlaarzen en outdoorlaarzen gewoon niet aan kan trekken.

@kosseh: vervelend zeg dat ze je nog steeds geen duidelijkheid kunnen geven zeg. Hopelijk kan de sportarts voor jou nog wat betekenen.