Wat kan je van je HA verwachten als..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 10:09

Wat ik best moeilijk vind is dat ik eigenlijk altijd wel een idee heb wat ik wil als ik naar de HA ga (voor wat voor klacht dan ook). Nu weet ik echter echt helemaal niet wat ik zou kunnen vragen, wat zou kunnen helpen. Ik lees veel reacties met "ik hoop dat je hulp vindt" of "zoek hulp" maar wat is er nou echt mogelijk? Ik kan zelf eigenlijk ook niet geloven dat er helemaal niets is wat zou kunnen helpen maar de huisarts zegt eigenlijk "zeg maar wat je wil dan geef ik daar toestemming voor" tenminste zo komt het op mij over. Maar ik weet dus ook niet wat zou kunnen helpen.

En ik vind het ook heel moeilijk om te bepalen in hoeverre dit crisis of spoed is. Ik ben gewoon helemaal op, bijna altijd zo enorm moe. Maar de onrust zorgt er voor dat ik toch ga hardlopen bijvoorbeeld. Ik ben dan verbaasd wat ik er nog uit pers dan. Dus is iemand die nog naar hardlooptraining kan gaan crisis? Maar daarna ben ik weer onrustig en heel moe en weet ik zelfs niet hoe ik verder moet terwijl ik alleen maar lig.

Ik vind het echt heel moeilijk. Wat kan en mag ik verwachten? Ik ben echt te moe om zelf dingen te regelen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:11

Iemand met concrete plannen voor suïcide = crisis.
Heb je je plannen ook aan je huisarts verteld?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:24

Vlinder123 schreef:
Wat ik best moeilijk vind is dat ik eigenlijk altijd wel een idee heb wat ik wil als ik naar de HA ga (voor wat voor klacht dan ook). Nu weet ik echter echt helemaal niet wat ik zou kunnen vragen, wat zou kunnen helpen. Ik lees veel reacties met "ik hoop dat je hulp vindt" of "zoek hulp" maar wat is er nou echt mogelijk? Ik kan zelf eigenlijk ook niet geloven dat er helemaal niets is wat zou kunnen helpen maar de huisarts zegt eigenlijk "zeg maar wat je wil dan geef ik daar toestemming voor" tenminste zo komt het op mij over. Maar ik weet dus ook niet wat zou kunnen helpen.


Er lopen twee of drie dingen door elkaar.

1) Wat jij wil.
Dat is sowieso het allerbelangrijkste.
Zo te lezen: hulp en rust.
Hulp om tot rust te komen.
Zeg dat sowieso.

2) Wat is er mogelijk..?
Ten dele is dat aan de huisarts om te weten, om plekken te vinden kan de zorgverzekering helpen, etc.
En uiteraard zou je kunnen denken aan dingen als 'de korte termijn: hulp om het uit te houden, het niet erger laten worden'
en goede psychotherapie. (Dat is lange termijn, al heb je maandag een prima iemand voor je neus: het is elkaar leren kennen, vertrouwen opbouwen, en na een tijdje pas pluk je de vruchten.)

3) Wat precies kan helpen...?
Jouw taak is, zou je buikpijn hebben: zeggen dat het zeer doet, waar precies, wanneer, etc.
De taak van de arts is: is het een maagzweer, Crohn, etc. - en aan de hand daarvan medicijnen verzinnen.
Citaat:
En ik vind het ook heel moeilijk om te bepalen in hoeverre dit crisis of spoed is. Ik ben gewoon helemaal op, bijna altijd zo enorm moe. Maar de onrust zorgt er voor dat ik toch ga hardlopen bijvoorbeeld. Ik ben dan verbaasd wat ik er nog uit pers dan. Dus is iemand die nog naar hardlooptraining kan gaan crisis?


Ja.
Compleet op is crisis.
Zo onrustig dat je ver over grenzen gaat ook.


Citaat:
Ik ben echt te moe om zelf dingen te regelen.

Ja.
Zeg dat ook.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:25

Ik word een beetje plaatsvervangend boos op je huisarts, daar mag je best meer van verwachten en dit daar aangeven. Het minste wat ze kan doen is de crisis dienst inschakelen, want wat Polly zegt, dit is crisis, zelfs al geloof je het zelf misschien niet helemaal.

Leuk dat je huisarts het lastig vindt, maar dan moet ze je doorverwijzen naar iemand die het minder lastig vindt en je wél iets kan bieden. Dat mag je best aangeven :(:)

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:30

Ik snap wat je bedoelt ts. Maar ben je er ook precies achter wat je dan zo moe en zo onrustig tegelijkertijd maakt. Wat is de reden dat je dit overkomt?

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 00:40

TS, hoe gaat het ondertussen met je? :) Heb je al meer duidelijkheid over alles? :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 00:45

Mijn vriendinnetje ging (Aangepast) naar school en stappen in het weekend. En die had ook crisis... het zegt allemaal niks.

Je kan vragen om het nummer van de crisisdienst, ondersteuning vanuit de praktijk zelf en misschien hogere medicatie?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 01:12

Loop je helemaal nog niet bij een psycholoog?

Bij sommige vrijgevestigde psychologen/psychiaters kun je zo terecht hoor!! Ggz instellingen hebben vaak wel lange wachtttijden inderdaad.

Dus echt even googlen! Dan heb je in ieder geval iets.

Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 03:35

Net wat Geryon hierboven aangeeft, ik werk zelf in een ongecontracteerde praktijk en wij hebben (daardoor) geen wachtlijst. Enige verschil is wel dat de financiële dekking lager kan uitvallen daardoor, afhankelijk van zv en tarief praktijk. Ik weet niet uit welke omgeving je komt maar ik denk dat dat zeker een poging waard is om naar te kijken. Kan de POH GGZ jou niet verder helpen? In het kijken naar vervolg stappen etc.

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 20:19

Ik ben er weer na wat turbulente dagen. Ivm jonge bokkers ga ik niet alles benoemen wat ik anders wel zou doen. Mocht je toch meer willen weten (in de trant van dan beter kunnen helpen) dan mag je een pb sturen. Ik ben heel erg moe dus het kan even duren voordat je een antwoord krijgt.

Over 2 weken moeten we weer naar de ha (controle medicatie, bloedbeeld enz) ook belangrijk maar niet zo erg als de rest. Ik wil eigenlijk niet weg zonder een plan(netje).

En over crisis of niet. Ik denk dat ik mijn situatie best crisis mag noemen. Maar dan, wat is er dan voor hulp mogelijk? Heb je dan vrijheden? Is het dicht bij mijn pony? Hoe zijn de andere cliënten? Ik neem heel snel spanning over van anderen en raak dan zelf heel onrustig. Thuis ben ik ook onrustig maar heb ik nog iets van controle en daar moet je alles losgeven ofzo? Ik hoop dat ik nu geen gekke dingen zeg maar dat is wat ik nu voor me zie nav mijn 2 eerdere opnemen op de paaz.

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 20:24

Geryon schreef:
Loop je helemaal nog niet bij een psycholoog?

Bij sommige vrijgevestigde psychologen/psychiaters kun je zo terecht hoor!! Ggz instellingen hebben vaak wel lange wachtttijden inderdaad.

Dus echt even googlen! Dan heb je in ieder geval iets.


Ik ben inderdaad niet bij een psycholoog of psychiater. Dat was ik wel totdat ik de eerste keer werd opgenomen en toen ik thuis kwam zeiden ze ; "dat ik te moeilijk" voor hun was (geen crisisdienst aanwezig ed.) maar met een alternatief kwamen ze niet. :\

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:27

Dan uitzoeken welke organisatie bij de crisisdienst hoort en je daar aanmelden!

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:58

Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik werk binnen de GGZ in regio Rotterdam, op verschillende terreinen ervaring in zowel crisishulp, langdurige behandelsettings, ambulante begeleiding en het kantelpunt waar jij op staat. Mocht je wat specifieker meedenken willen (zowel deze regio als algemeeen) mag je me PB-en.

Anoniem

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:00

Geen tips of advies maar wel een aai over je bol :(:)

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:54

Ik was al crisis zonder suïcidale gevoelens/gedachten dus ja jij bent crisis!

Bel de huisarts
Zeg dat je dood wilt en dat je daar concrete plannen toe hebt
1. Zeg dat je wilt worden opgenomen (indien je helpt wilt)
2. Eis een doorverwijzing naar de levenseindekliniek. (Indien dit is wat je wilt)

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:13

Hier iemand die binnen de GGZ regio Leiden heeft gewerkt voor de crisisdienst (nu niet meer), dus als je specifieke vragen hebt over de crisisdienst bv, de mogelijkheden etc kun je me pb'en!

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 08:23

Bedankt voor al jullie tips en aanbiedingen. Het is helaas een tijdje echt niet goed gegaan. Heel erg depressief, ik denk door de nieuwe medicijnen en daardoor ook een niet doordachte actie gedaan. En dat vind ik wel vervelend want hoewel ik er wel helemaal achter sta, hou ik graag alles onder controle. Ik weet bijna niets meer van 2/3 weken terug. Ik ben toen gestopt met een medicijn wat ik van de ha had gekregen en nu ben ik weer iets helderder.

Vandaag gaan we weer langs bij de ha. Ben best gespannen. Heb veel te bespreken in 20 min, dat gaat nooit lukken. Medicatie, hoe ik vrijwillig/gecontroleerd weg kan zijn, mijn aanmelding bij de levenseindecliniek is gedaan en gewoon een plan hoe nu verder! En dat in 20 min. Zie er best tegenop om zo snel zulke onderwerpen te moeten afraffelen. Het is niet zoals ik toen kwam met een zere pink.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:43

Jeetje TS, sterkte. Volgens mij hoort jouw problematiek allang niet meer ‘gewoon’ bij een huisarts thuis. Heb je al eens een psychiater gesproken?

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:44

Kan je niet vragen om een doorverwijzing en tot die tijd bij de HA blijven? Want direct hulp is er helaas niet, maar zo door blijven modderen is ook geen optie.

Heb je jezelf pijn gedaan? Dan dit ook melden he.
En melden dat je zelf gestopt bent met de medicatie en waarom. Anders schrijf je het op, puntsgewijs, en leg je dat bij de HA op tafel. Dan heb je tenminste alles wat je zeggen wilt mee.
Want in de praktijk vergeet je anders door het gehaast dingen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:59

Veel sterkte!
Ik ben geneigd te zeggen dat je reacties op haar medicijnen het belangrijkste zijn, inclusief 'ondoordachte actie'.

En wellicht een goed noodplan opstellen en tijdelijke hulptroepen inschakelen.
(Bijvoorbeeld steunende gesprekken bij maatschappelijk werk, nu sociale wijkteams. Absoluut geen psychotherapie, maar je kunt wel spuien, erkenning krijgen dat het gigantisch rot gaat en dan is het net iets lichter.)

Zou een psychiater in de vrijgevestigde sector iets zijn...?
Of een opname in een andere regio...?

Tip: zeg meteen bij het binnenkomen dat je het over bijvoorbeeld 3 dingen wil hebben - dat weet ze dat.
Als het jou helpt om dingen op papier te zetten, als spiekbrief voor jezelf, of om haar te laten lezen: doen!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:04

Maak je alsjeblieft niet druk over hoe lang het gesprek bij de huisarts wel of niet gaat duren. Je hebt een afspraak en die duurt soms langer of korter en dat is echt geen probleem.
Je bent super goed in het verwoorden van alles als je het zo opschrijft en misschien is het handig om je verhaal even op papier mee te nemen.

Alvast heel veel succes!

Anoniem

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:42

Kan je niet bij de praktijkondersteuner terecht zo lang je nog geen andere hulp hebt?
Heel veel succes vandaag bij de huisarts. Misschien fijn om de zaken die je wil bespreken met steekwoorden op te schrijven?

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:27

Wat Janneke2 al zegt is idd een hele fijne: bij binnenkomst zeggen dat je het over 3 punten wil hebben. (Of hoeveel je er in gedachten had). Dan weet ze dit. Ipv dat de Ha over 1 punt blijft doorvragen en zo de tijd idd wel op raakt.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:56

Poeh wat een heftige situatie. Ik kan je niets aanraden of adviseren, maar ik wil je wel heel veel sterkte en beterschap wensen. Ik hoop dat ze iets voor je kunnen doen.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:01

Ondanks dat ik bijna 4x zo jong ben, weet ik wat je door maakt. Ik vind het erg vervelend voor je TS en hoop dat ze je kunnen helpen.
Het enige wat ik voor je kan doen is een virtuele dikke knuffel geven <3

Heel veel succes en sterkte