Wat kan je van je HA verwachten als..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:42

Weet niet wat ik moet zeggen, vind het wel knap dat je alles zo open durft te plaatsen en te verwoorden. wil je veel sterkte wensen.
En hoop dat je gauw hulp kunt krijgen.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:48

Ik ben zeer benieuwd waar alle mensen de “ het is vol” vandaan halen. Eigen ervaring op dit moment of werk je in een 24 uurs kliniek voor jeugd of volwassen psychiatrie?

Uit werkervaring : ja het is druk en vol, maar er zijn ook wel plekken vrij ;) wel wil ik zeggen dat de opgenomen populatie steeds heftiger wordt en dat daardoor er ook wel eens voor gekozen wordt om de “lichtere” gevallen niet op te nemen. Lichter even tussen aanhalingstekens, want voor familie en vrienden zal het niet zo ervaren worden. Maar vanuit zorgland wel.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:54

Ben je onder begeleiding/behandeling van een psycholoog of psychiater? Gezien je aangeeft eerder opgenomen bent geweest? Ik weet niet welke medicatie je gebruikt, maar neem aan dat ook daarop meer zicht moet komen dan alleen de huisarts?
Hoe zit het met je woonbegeleider, in hoeverre is die op de hoogte van de huidige situatie en heeft die meegedacht?

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:03

MarlindeRooz schreef:
Uh dat is niet zo. Helaas zit alles enorm vol in de ggz. Ook als je al bekend bent dan is er niet altijd plek.

En wat is TS met jouw bijdrage geholpen? -O- Er hoeft voor TS niet altijd plek te zijn, eentje is genoeg. Het is niet nodig om het zo af te doen alsof er sowieso geen plek is.Het is juist goed dat ze het hulp zoeken niet opgeeft en dit hoeft echt niet ontmoedigd te worden. Het is juist super van haar en dat moet juist aangemoedigd worden.

Sterkte TS! Heel duidelijk aangeven dat je al plannen maakt, dat moet wel een heel duidelijk signaal zijn. Vraag anders welke hulp er zo snel mogelijk wel beschikbaar is, het is misschien niet wat je het liefst wil maar wie weet is er een mogelijkheid die je in de tussentijd kan aanpakken. Oh en concrete plannen maken en deze willen uitvoeren maakt je een gevaar voor jezelf (hoe naar dat ook klinkt) dus dan heb je recht op die crisishulp! Nogmaals sterkte, ik vind het knap dat je hulp wil zoeken :)

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:11

Blue_flower schreef:
Ik ben zeer benieuwd waar alle mensen de “ het is vol” vandaan halen. Eigen ervaring op dit moment of werk je in een 24 uurs kliniek voor jeugd of volwassen psychiatrie?

Uit werkervaring : ja het is druk en vol, maar er zijn ook wel plekken vrij ;) wel wil ik zeggen dat de opgenomen populatie steeds heftiger wordt en dat daardoor er ook wel eens voor gekozen wordt om de “lichtere” gevallen niet op te nemen. Lichter even tussen aanhalingstekens, want voor familie en vrienden zal het niet zo ervaren worden. Maar vanuit zorgland wel.


Zelf ervaring en er zijn idd plekken en ik deel jouw mening. Echter bij ons soms ook te weinig doorstroom naar vervolg plek waardoor er crisis plekken "bezet" blijven..

Maar vanuit ambulant kan er ook hulp komen! Daar kan ts ook bij geholpen zijn ter overbrugging.

@ts, neem dit topic anders mee naar de ha. Je kan het schriftelijk goed verwoorden!

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:39

Aan valse hoop en daarop volgende teleurstellingen heeft TS ook niets.

Er zijn op veel plekken wachtlijsten en in veel gevallen wordt er gekozen voor ambulante hulp ipv een opname. Laat je daar vooral niet door uit het veld slaan, maar weet dat het erbij hoort en probeer zoveel mogelijk om het zoeken van een geschikte plek aan anderen (zoals je huisarts) over te laten, zelf doen is slopend.

Bij 113 (0900-0113) kun je altijd terecht. Zij hebben geloof ik ook online zelfhulp en laagdrempelige behandeling met een korte wachttijd.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 18:47

brokjes schreef:
geerke schreef:
Volgens mij moet je bij een levenseindekliniek zijn?

ze wilt deeltijd therapie, geen euthanasie.

lijkt me verstandig ts, als je een vertrouwenspersoon regelt die voor jou de huisarts kan bellen, of samen met jou kan gaan. misschien kan hij/zij beter jouw verhaal doen en concrete stappen zetten richting een behandeling.



Oh,ik begreep dat ze niet meer wilde leven...sorry

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 19:25

Wellicht dat er verder van huis nog wel plek is? Ik heb zelf ook regelmatig hulp nodig gehad de afgelopen jaren maar ben nooit tegen een wachtlijst van langer dan 2 maanden aan gelopen gelukkig.


Heel veel sterkte, het is echt de moeite waard je er doorheen te vechten al voelt het nu niet zo :(:)

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 11:10

Allereerst bedankt dat het topic weer open mag voor deze vragen. Ik heb er veel aa. Bedankt voor al jullie tips, ervaringen meningen. Fijn om ze re kunnen lezen.

Ik zal vanmiddag/avond wat uitgebreider reactie op jullie posts maar voor nu alvast bedankt!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:52

Ligt er maar net aan waar je zit. De ene kliniek heeft wel plek, andere staat een wachtlijst van 3 jaar. Ik spreek helaas uit ruim 10 jaar ervaring.

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 22:39

MarliesV schreef:
Hoe gaat het TS, heb je overleg gehad met de huisarts?

Het is fijn dat je zo goed het kan verwoorden, maar omdat je zelf zegt geen acute crisis, zal hier ook niet zo mee omgegaan worden.

Ik zou heel duidelijk uitspreken naar begeleiding en huisarts dat je suicidale gedachten hebt en hier ook concreet mee aan het plannen bent.

Is het fijn voor jou als je iemand kan bellen, als je wel op dat punt komt dat je door wilt zetten met die plannen? Er is een zelfmoordlijn, die zijn dag en nacht bereikbaar 0900-0113

Ik hoop ontzettend voor je dat er snel therapie komt en dat deze ook gaat helpen.


Ik ben naar de HA geweest, had een dubbele afspraak maar dan nog zit ik op hete kolen omdat er zoveel is om te overleggen. Eerst medicatie overleg en dat is niet zomaar gebeurd en dan nog tja mijn wens. Ze neemt mij serieus maar geeft wel aan het moeilijk te vinden bij een kerngezonde 33 jarige vrouw.
Ik wil een aanvraag gaan doen bij de levenseindekliniek maar ik verwacht een negatieve verwijzing en dat zou ik er nu helemaal niet bij kunnen hebben. Ik heb al zo veel gezocht en al zoveel afwijzingen gekregen. Ik sta er nu in dat ik alles wil doen wat nodig is om het traject van de levenseindecliniek een goede kans te geven.

Dat mensen niet kunnen zeggen dat ik dat maar zomaar heb gewild en zomaar heb gedaan naar ik denk er al jaren en jaren aan alleen kom ik steeds meer in de problemen; onrust (!!!) uitgeputheid, heb diploma's op WO bachelor en master niveau en ok een hbo opleiding afgerond maar het zegt helemaal niets. Daar heb ik het ook erg moeilijk mee. Ik heb geen toekomst nu, voel me nutteloos, waardeloos en best eenzaam.

Vel mensen zeggen "het komt wel weergoed" maar dat geloof heb ik niet omdat het , nu achteraf gezien, nog nooit goed is geweest. Ik nam alles voor waar en normaal aan maar nu merk ik dat dat het niet was.

Ik merk dat het achteruit holt, Ik heb een grotere portie van mijn medicijnen genomen waarvan ik zeker wist dat ze niet dodelijk waren, Woensdag moest ik bloed laten prikken nuchter en omdat ik dat enorm eng vind neem ik dan 2 mg lorazepam vlak van te voren zodat ik alles een beetje minder meemaak. Daarna heb ik in de ochtend nog wat dingen gedaan (ik weet ze niet meer) en toen een grotere dosis genomen. Ik ben totaal helemaal weg geweest tot een vriendin bij mij binnen stond omdat ze zich zorgen maakte. Ik weet amper meer iets van die week maar dan gevoel om zo weg te zijn, zo overweldigend fijn.

Mijn gedachten, plannen zijn er nu continue. Ik kan een einde aan mijn leven kunnen gaan maken maar ik zou zo graag via een humane manier met ook de mogelijkheid tot afscheid willen gaan.

Maar wat is er NU op dit moment mogelijk? Nu op momenten dat ik echt niet meer wil maar wel wil wachten op een humane manie.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 22:55

Je staat toch open voor therapie? Snap dat het gruwelijk moeilijk is maar geef jezelf een kans. Het zal niet gemakkelijk zijn, eerder heel moeilijk en zwaar maar geef jezelf alsjeblieft nog een kans. Die verdien je :(:)

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:00

Heftig ts... De realisatie dat wat je altijd als normaal hebt gezien niet normaal is, lijkt me enorm zwaar. Ik kan me indenken dat je daarmee je volledige ijkpunt in het leven kwijt bent.

Ik hoop dat je, op wat voor manier dan ook, rust mag vinden. (Daarmee bedoel ik overigens hulp bij levenseinde of andere hulp/verlichting. Niet dat je op wat voor manier dan ook zelf een einde hoeft te maken). Ik geloof oprecht dat er altijd betere tijden kunnen komen als de juiste behandeling geboden wordt, dat gun ik je uiteraard het meest.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:09

Probeer via je huisarts contact te krijgen met het expertise centrum euthanasie, voorheen de levenseinde kliniek.

Hij of zij kan iig het doorlopen medische deel met ze delen en als het moet kunnen ze heel snel handelen.
Ik begrijp alle reacties hier over therapie maar ik lees tussen de regels door ook dat dit geen impulsieve gedachten van jou zijn.
Ik heb dit van dichtbij meegemaakt en ben daarnaast ook werkzaam in de (spoed)zorg.

Doe geen gekke dingen nu, je mag altijd pben

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:53

Vlinder123 schreef:
Maar wat is er NU op dit moment mogelijk? Nu op momenten dat ik echt niet meer wil maar wel wil wachten op een humane manie.


Allereerst een knuffel TS, wat een rotsituatie! Waar heb je nu behoefte aan? Je vraagt wat er nu op dit moment mogelijk is. Zoek je een luisterend oor voor deze momenten? Of wil je iets van therapie om met deze momenten om te gaan? En heeft je huisarts je nog iets kunnen vertellen over de wachttijd van de therapie? :(:)

Edit: ik zie nu je eerdere topic. Heftig hoor jouw verhaal! Ik zie dat je toen tweedelijns therapie hebt gehad. Je bent daar nu dus niet meer onder behandeling. Hoe is dat toen bevallen? Zou je daar nog terecht kunnen?

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:24

Vind het heel moeilijk om hier bericht achter te laten, niet omdat ik het niet wil.

Maar omdat dit situaties zijn waarbij je achter de pc eigenlijk niets anders kan roepen dan: je mag altijd je verhaal kwijt hier.
Maar zorgtechnisch kan ik niets voor je doen en weet ik ook niet wie dat wel kan. Dat maakt het zo lastig.

Wat weerhoudt je er van om toch een gesprek met de levenseindekliniek in te plannen? Als dat is wat je wilt, waarom probeer je dat dan niet? Of kan je met een eventuele teleurstelling niet omgaan?

Heb je mensen in je naaste omgeving die op de hoogte zijn en waar je terecht kan. Dus een live luisterend oor?

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:01

Wat ontzettend naar en heel erg heftig dat je het leven zo ervaart :(:).

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:37

Vlinder123 schreef:
Ik ben naar de HA geweest, had een dubbele afspraak maar dan nog zit ik op hete kolen omdat er zoveel is om te overleggen.


:(:)

Dit klinkt heel herkenbaar voor mij.
En het was een grote hinderpaal voor therapie.
Ik had zo'n rotstemmetje in mijn hoofd dat vond dat ik mij niet alleen aanstelde, maar vooral moest schamen dat ik aandacht vroeg.

:(:)

Gelukkig word je wel serieus genomen, je woont beschut of wat ook precies en je huisarts is op de hoogte.

De rotstemmetjes kwijtraken was nogal een proces - maar constateren dat het weer zo laat is kan nuttig zijn. Het melden bij je gesprekspartner werkt vaak goed.
En belangrijk is ook: zelf besluiten om het niet met de rotzak eens te zijn.


Citaat:
Ik heb al zo veel gezocht en al zoveel afwijzingen gekregen.

:(:)
|( :(:)

Jij bent de moeite waard...!!!!

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 13:15

Bedankt weer voor de lieve berichten.

Ik heb inderdaad ook het gevoel dat ik te veel om aandacht vraag en durf niet goed naar de huisarts. Eerst kwam ik daar zo 1 keer in de 5 jaar en nu wel 1 of 2 keer in de maand.

Helaas heeft dat nog niet tot hulp geleid. De ha weet ook niet zo goed wat ze hier mee moet. Daarom ook mijn vraag hier.wat zijn opties en mogelijkheden die binnen zeer korte termijn zouden kunnen helpen. Ik ben het spoor een beetje bijster.

Ik wil voornamelijk dat de enorme onrust in mezelf ophoudt. Ik wil letterlijk rust in mn hoofd. En dat gevoel wordt dus steeds serieuzer en serieuzer.

Ik woon trouwens gewoon op mezelf in een appartement dus niet begeleidt ofzo.

Levenseindekliniek heb ik al veel info over gelezen maar ik verwacht daar verwijzing. Maar misschien kunnen ze wel tips geven. Bedankt voor de tip!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:01

Ik verbaas me er over dat de huisarts zo weinig actie onderneemt. Zeker als je het al hebt over een levenseindekliniek, dat is toch wel echt een heftig signaal. Ik hoop dat je de juist hulp gaat krijgen, maar ik heb geen idee hoe je dat moet doen.

Ik wil je graag heel veel sterkte wensen en ik hoop dat je de kracht en hoop vind om verder te gaan en ik hoop vooral ook dat je de juiste hulp kunt vinden.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:11

Allereerst, al zit je iedere dag bij de huisarts. Dat hoort gewoon bij haar werk dus ga!
Wat hierboven aangegeven is; bespreek wat je denkt, voelt, wilt, etc.

Ik hoop voor je dat ze iets kunnen regelen.
De tip die genoemd is over de zorgverzekeraar is ook een hele goede, laat hen bemiddelen. Dit ging bij mij ook ineens een stuk vlotter hierdoor.

En verder; geef jezelf nog een kans.
Soms ga je heel, heel diep door t stof en is er ergens een lichtpuntje. En dan zit je weer 10 X vast in t stof en ooit, ooit Zul je je iig iets beter voelen. Echt waar. Veel liefs

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:31

Ik heb (gelukkig) geen ervaring. Maar wellicht een idee om je (iets) te helpen. Ik ben laatst bij een hypnose seminar geweest waarbij ik eigenlijk veel zweverige types had verwacht maar het bleek heel anders te zijn. Veel nuchtere mensen die elkaar wilden helpen (ok, en ook echt wel een paar zweeftypjes ;) )

Wellicht kan hypnose jou helpen met het verminderen van de onrust in je hoofd en je wat beter over jezelf laten voelen.

Nee, het zal (zeer waarschijnlijk, maar wie weet misschien ook wel) niet al je problemen oplossen, maar wie weet kan het je wel helpen om de tijd dat je in de reguliere zorg terecht kunt te overbruggen zodat je, als je dan nog steeds uit het leven wil stappen, het op de manier kunt doen die jij graag wil, rustig en geliefd ipv een gedwongen manier waar niemand over na wil denken.

Verder zijn er al tips genoemd door mensen die er meer verstand van hebben als ik, dus de medische kant ga ik me niet aan wagen.

Sterkte in ieder geval :+:

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:40

Je kunt beter een gebroken been dan psychische klachten hebben, dat werd vijftig jaar geleden al gezegd en gaat nog steeds op. Zelfs je huisarts doet er aan mee door aan te geven dat er een gezonde slimme jonge vrouw voor haar zit. Erg en ik weet ook niet wat je kunt proberen, wil je alleen heel veel succes wensen in het vinden van de juiste weg.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:14

Wat heftig om te lezen ts, dat je je zo rot voelt dat je eigenlijk niet meer verder wilt leven.
Zoals ik begrijp ben je dus na de opvang aan je lot overgelaten, geen psychische ondersteuning?
Gebruik je nu medicijnen? heb je nog contact met de psychiater of HA daarover?

Ik hoop echt dat je nog de moed kan vinden om door te zetten!

Maar indd. zoals eerder gezegd, als ik het zo lees is het echt wel een crisis situatie waar je nu in zit.
Wellicht toch echt duidelijker maken bij de HA.
Zodat je spoedig geholpen kan worden op de manier zoals jij dat wenst.

LadyUrsyJarig

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:03

Ik kan je niet helpen, heb hier geen ervaring in. Maar ik kan en wil je wel heel veel sterkte toewensen. Ik hoop dat je bij de juiste mensen/instellingen terecht gaat komen. Dat je uit gaat vinden of er nog andere opties voor je zijn. Ik hoop dat dit het geval is. Blijf vooral bij de huisarts aan de bel trekken, is haar/zijn werk om je hiermee te helpen. Krijgt ze gewoon voor betaald, is haar taak om jou te begeleiden tot iemand anders dit over kan nemen. Heel veel sterkte