Wat kan je van je HA verwachten als..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FrNo
Berichten: 3672
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:15

Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen.
Fijn dat de bijvoeding helpt.
Een knuffel voor je :(:)

Ik hoop dat er snel juiste hulp voor je komt.

tienus63

Berichten: 12123
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:24

Heel naar dat je je zo voelt.
Ben blij dat er wel goed op je gelet wordt.
Heel veel sterkte.

Wil je laten weten dat ECT bij mijn familielid behoorlijke vorderingen teweeg brengt.
Familielid voelt het zelf nog niet.
Alsof iemand die heel veel is afgevallen zich nog steeds al die dikkerd blijft zien zeg maar.
Volgens psychiater is het normaal dat fysieke verbetering voor de mentale aan gaat en dat patiënt het pas later voelt.
Familielid zegt nu toch nog steeds dat die euthanasie wil, terwijl er significante verbetering is.
Ook in stem, intonatie, emoties, empathisch vermogen.
Familielid lacht soms zelfs hard om grappen. Dat ken ik niet eens.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 06:36

Heel erg dapper! Ik hoop dat de AD je iets kan brengen.
Het is normaal dat je de eerste 2 weken meer (doods) gedachtes krijgt. Zie dit als een signaal dat het op de lange termijn beter wordt.
Als het teveel is trek dan aan de bel voor een opname!

Super goed je wat bijvoeding neemt en al een kilo resultaat hebt!

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 08:06

smurffie schreef:
Heel erg dapper! Ik hoop dat de AD je iets kan brengen.
Het is normaal dat je de eerste 2 weken meer (doods) gedachtes krijgt. Zie dit als een signaal dat het op de lange termijn beter wordt.
Als het teveel is trek dan aan de bel voor een opname!

Super goed je wat bijvoeding neemt en al een kilo resultaat hebt!


Ik weet dat als ik het opschrijf, dat het goed klinkt. Maar zo voelt het niet, ik ben gewoon zo bang om weer meer te voelen en weer zo enorm depressief te worden.
Want je kunt me nu ook wel depressief noemen maar zo anders als vorig jaar.

De volgende stap zal wel eens een opname kunnen zijn maar die boot hou ik nog even af. Ritme /regelmaat, eten en mensen om me heen zouden me goed doen. Maar ik word heel snel onrustig van andere mensen en ik doe graag dingen op mijn manier (plus dat ik nu kan afwisselen tussen bed = s'nachts en bank = overdag. En ik daar veel gebruik van maak als ik echt niets wil. En bij een opname moet je.

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 08:57

Wat ik me afvraag is of iemand jou geleerd heeft om te gaan met al dat gevoel. Al die ingewikkelde emoties die niet duidelijk zijn. En ik kan me voorstellen dat je vanuit het ASS stukje in jou behoede hebt aan duidelijkheid en voorspelbaarheid in die emoties. En aangezien emoties de hele dag komen en gaan net als gedachtes is dat onvoorspelbaar voor je en is dat niet hetgeen wat jou onrust geeft. Hoe duidelijk zijn alle dingen die in je leven gebeuren?

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:18

Fijn dat je in elk geval 'in de gaten' wordt gehouden.
Mensen die jou de moeite waard vinden om op te letten.

En probeer om je angst voor een nieuwe depressie woorden te geven. Laat het iedereen duidelijk zijn hoe erg je dat destijds vond en dat je dat NIET nog een keer wil.
AD kan helpen, en vitamine B complex helpt om de eerste weken te verzachten.
Sterkte!

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 16:02

Belle_boef: voor mij is de onrust vaak niet te verklaren. Wel dat ik weet dat ik heel onrustig word van geluiden en onrustige mensen maar verder kan ik er niet precies mijn vinger op leggen. Ook het omschrijven ervan vind ik best lastig.

Janneke2: ik ben meestal wel goed in het opschrijven van wat ik meemaak en bedoel, beter als pratend. Maar ik ben helaas te moe om te schrijven, dit gaat nog net. Maar ik ga eens proberen om mijn gedachten daarover op te schrijven. Ik zie veel verschillende hulpverleners en dan hoef ik niet steeds hetzelfde te vertellen, dat is ook vermoeiend.
Van de AD merk ik nog niks maar we zijn heel laag begonnen.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:46

Heel veel sterkte Vlinder 123, het lijkt mij zo zwaar te moeten leven met dit gevoel van uitzichtloosheid.

Ik heb een dierbare naaste bijgestaan in het traject met toen nog de Levenseindekliniek, ik herken vanuit mijn positie de machteloosheid en onzekerheid afhankelijk te zijn van goedkeuring en het eerst moeten doorlopen van de verplichtingen. Ik begreep de noodzaak hiervan heel goed en de samenwerking met de arts en verpleegkundige verliep prettig. Maar het raakte mij diep te zien wat dit met mijn naaste deed.
Ze zijn net zo goed gebonden aan de wetgeving, maar ik ben dankbaar dat deze organisatie bestaat met artsen die het als recht zien deze keuze voor jezelf te maken en daarbij ook alle mogelijkheden zullen onderzoeken.
Terug denkend aan het afscheid voelt dit nog steeds onwerkelijk, het lef wat je nodig hebt om dit ook daadwerkelijk te doen. Dat is moeilijk voor te stellen als je zelf die gevoelens niet hebt zoals jij ze hebt bijvoorbeeld. Maar hoe moeilijk het voor ons ook was, we hebben op een mooie en waardige manier haar kunnen laten gaan.

Ik hoop voor jou dat je begin volgend jaar jouw duidelijkheid hebt en je op jouw manier afscheid kunt nemen van het leven. Of kiest voor het leven, mocht er dingen zijn veranderd. Maar als jij maar de keuze hebt :knuffel:

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 16:51

Nu 5 dagen aan een lage dosering AD. Voel me niet goed, maar dat kan verschillende redenen hebben.

Met de regels van gisteren word ik een stuk meer geïsoleerd en praten over leven en dood met mondkapje of via internet is gewoon heel erg eenzaam.

Maandag nog met spoed een POD gesprek gehad, ik weet niet of iemand daar bekend mee is. Maar er was een gesprek uitgevallen en toen kon ik komen. Daar waren 2 gespreksleiders, psycholoog, psychiater, casemanager en ik en dan werden er vragen gesteld en open besproken Peer supported Open Dialoge. We zijn 2 uur bezig geweest maar er hing wel een ontspannen sfeer om te durven praten. Maar het gaat helemaal om jou, dat is echt wel bizar. Er zou snel nog een nieuw gesprek gepland worden met oa ook mijn ouders erbij. Voor mij heel belangrijk dat dat door gaat.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:39

Dat gesprek klinkt wel goed uit jouw woorden.

Wat de uitkomst daar ook van is, het is fijn om te lezen dat je je daar goed hebt gevoeld.

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 20:16

Ja, ik was een beetje overdonderd want ik werd om 13 uur gebeld of ik om 15 uur daar kon zijn voor een kennismaking maar het bleek echt een gesprek te zijn met nog meer mensen. Dat voelt heel raar dat die daar allemaal zijn gekomen voor jou. Maar ze stelden me wel op mijn gemak.

Maar nu jeetje, nu heb ik het wel zwaar. Ik weet niet of dat door de ad komt of door andere dingen, maar ik voel me al de hele dag slecht en nu steeds slechter. En kun je als bijwerking pijn aan je tanden krijgen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23490
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:19

Welke medicatie heb je?

Earth

Berichten: 7936
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:22

Pijn aan je tanden kan komen door onbewust spanning op je kaken, dat heb ik ook wel eens door de medicatie. :j

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:34

Probeer echt om door te zetten met de AD! Als je bijwerkingen hebt verdwijnen die (vrijwel) altijd enkele dagen nadat je stabiel ingesteld bent. En je slechter voelen hoort er ook echt bij!
Na 14 dagen zit je op "diepte punt" en daarna gaat het beter worden.

Fijn dat je een goed gesprek gehad hebt! Ik hoop dat je je gehoord en serieus genomen voelt!

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 22:15

Earth schreef:
Pijn aan je tanden kan komen door onbewust spanning op je kaken, dat heb ik ook wel eens door de medicatie. :j


Ja, ik herken het ook.

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 20:15

Polly schreef:
Welke medicatie heb je?


Escitalopram, morgen evaluatie. Vandaag minder last van mijn tanden en iets minder echt depressief maar alsnog op 1 fietstochtje na, tot niets gekomen.

Foto's van 1 jaar geleden bekeken, toen werd ik 1e vrouw op de 5 km in 22.07. En moet je zien waar ik nu lig. Maar toen moest ik door door door harder verder, nog een pr op de 10 km en een 3e plaats en even later was t op. En nu gaat het hard achteruit.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:34

Je moet geen wonderen verwachten in een week tijd ;).
Niet teveel terug proberen te kijken, daar win je niet zo veel mee. Probeer vooruit lichtpuntjes te ontdekken. Ook als die lichtpuntjes alleen verlichting zijn.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:12

Vlinder123 schreef:
Vandaag minder last van mijn tanden en iets minder echt depressief maar alsnog op 1 fietstochtje na, tot niets gekomen.

Meis, dat is toch prachtig! :)
Drie lichtpuntjes genoteerd! +:)+
Citaat:
Foto's van 1 jaar geleden bekeken, (...) Maar toen moest ik door door door harder verder, nog een pr op de 10 km en een 3e plaats en even later was t op. En nu gaat het hard achteruit.

Er zijn honderd mogelijke oorzaken voor depressie.
Maar één daarvan is uitputting.
En dan vind ik het verdrietig om te lezen 'dat je door moest, door, door!'
Als een slaaf vluchten voor de zweep van de slavendrijver...

TamaraFloor
Berichten: 834
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:42

Ik slik ook escitalopram.
Ze eerste week was ik er flink beroerd van maar na een week of 2 a 3 begon het echt te werken en begon ik me beter te voelen! Dus het werkt wel echt maar geef het alsjeblieft tijd!

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 14:40

Lieve TS, heb niet echt tips voor je maar wil je veel kracht wensen om hier doorheen te komen.

Weet niet of het überhaupt mogelijk is voor je, maar dit is tenslotte een paardenforum, mocht je zin hebben om even uit te waaien op een paard dan heb ik twee hele lieve, stabiele paardjes waar je zó op mee kunt rijden tijdens een buitenrit als je dat leuk lijkt. Ik heb zelf altijd veel troost gehaald uit de paarden in moeilijke tijden, wie weet helpt het jou ook wel. Stuur gerust een pb!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:23

Katisa schreef:
Lieve TS, heb niet echt tips voor je maar wil je veel kracht wensen om hier doorheen te komen.

Weet niet of het überhaupt mogelijk is voor je, maar dit is tenslotte een paardenforum, mocht je zin hebben om even uit te waaien op een paard dan heb ik twee hele lieve, stabiele paardjes waar je zó op mee kunt rijden tijdens een buitenrit als je dat leuk lijkt. Ik heb zelf altijd veel troost gehaald uit de paarden in moeilijke tijden, wie weet helpt het jou ook wel. Stuur gerust een pb!


Dit vind ik echt een ontzettend lief gebaar! :knuffel:

Duran123
Berichten: 1081
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:35

Katisa schreef:
Lieve TS, heb niet echt tips voor je maar wil je veel kracht wensen om hier doorheen te komen.

Weet niet of het überhaupt mogelijk is voor je, maar dit is tenslotte een paardenforum, mocht je zin hebben om even uit te waaien op een paard dan heb ik twee hele lieve, stabiele paardjes waar je zó op mee kunt rijden tijdens een buitenrit als je dat leuk lijkt. Ik heb zelf altijd veel troost gehaald uit de paarden in moeilijke tijden, wie weet helpt het jou ook wel. Stuur gerust een pb!

Wat een enorm lief :j aanbod

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 22:56

Ik vind het ook een super lief aanbod en zal zeker een pb'tje sturen :)

Vandaag weer een moeilijke dag gehad, niet gelukt om naar de zorgboerderij te gaan en naar m'n verzorgpony gaat ook amper meer. Ik zit te twijfelen of ik misschien een paar weken met beiden moet stoppen zodat ik echt rust heb.
Morgen weer een gesprek met de crisisdienst (iht) zodat ik niet de hele dag alleen ben. Voor mij misschien fijn maar denk nog meer een geruststelling voor mijn hulpverleners ;).

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:19

Sowieso goed om er over na te denken,
+:)+
wellicht ook wel om te bespreken met de crisismensen:
hoeveel energie heb je 'in huis',
hoe ga je daar het beste mee om
en hoe voorkom je schuldgevoel...?

Dat je nu (met een stevig understatement) 'niet in conditie bent' is helaas zo - en het is goed om dit onder ogen te zien en 'beleid op te maken'.

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 16:13

Morgen weer een POD gesprek maar nu zijn mijn ouders en broertje er ook bij. Verder ook mijn woonbegeleidster en de eigenaresse van de zorgboerderij die mij ook goed kennen. Het zal een heel ander gesprek worden gok ik, emotioneler? Ik ben benieuwd hoe het gaat zijn en vind het wel spannend maar laat het maar over me heen komen.

Nu in de 2e week van de AD en nu sinds 2 dagen verhoogd. Op zeer lichte buikklachten na merk ik nu niets.