Overeten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Overeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:28

Hmmm, daar zit iets in.

Ik citeerde kimmiedas:
"maar hoe hard ik het ook probeer, het lukt niet."
Dat is een triest feit.

Persoonlijk ben ik niet zo van de affirmaties, maar wellicht doel je daar ook niet op.
(Ooit heb ik een bloednerveus iemand 'urenlang' horen zeggen 'ik ben kalm en ontspannen'....)

En idd aanpakken in de trant van 'manier 1 en 2 hebben niet gewerkt, wellicht is er een manier 3 die wel voor mij werkt - laat ik mij goed informeren' werkt vaak prima. (Soms moet je optie 4 of 5 hebben, maar dat is de kern niet, "succes is voor doorzetters".)

Anoniem

Re: Overeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:49

Misschien is dat het wel.... Het doorzettingsvermogen moet m niet zitten in hardnekkig iets blijven volhouden dat je bergen kracht en energie kost, maar in de bereidheid steeds opties te blijven onderzoeken tot je ontdekt wat voor jou de sleutel is. Een heel ander soort volharding is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:26

Gini schreef:
Janneke2 schreef:

Er kunnen 100 redenen zijn, waarom een individuele poging tot afvallen niet lukt.
Dat is frustrerend - en voor de emotie eters onder ons promt reden om troostvoedsel (...doorgaans koolhydraat rijk...) in te nemen.
Maar sabotage hoeft het niet te zijn.
(Dat is zogezegd 1 van de 100 opties.)


Ik vind de gedachten die ze heeft wel saboterend werken. Als ik mezelf een doel voor ogen neem, eender welk doel: een rondreis maken door Amerika, een winstpunt halen in een dressuurproef, werknemer van de maand worden,..., maar tegelijkertijd denk ik in termen van 'lukt niet, kan niet, is niet mogelijk', dan is de kans dat het ook daadwerkelijk lukt zeer zeer klein.
Als ze die mentale stap dus al neemt en begint te denken in 'ja, het gaat me lukken en ik kan dit' dan is die basis al gewonnen.


Voor een keer ja, tot het weer fout gaat.

Dat soort gedachtes zijn vaak niet alleen bewust cognitief, maar ook een resultaat van opgedane ervaringen. Je lichaam bereid je hoofd dan gewoon voor op de mislukking. Kun je nog 100x Tjakka tegen jezelf zeggen, maar zodra je geen goede ervaringen hebt opgedaan, dat je het kan, gaat je hoofd het ook echt niet geloven. Er treden zelfs al allerlei fysieke toestanden in werking als jij alleen al denkt dat je gaat eten, op het moment dat jij gelooft dat je gaat eten. Die zijn vaak niet met een eenvoudige positieve gedachte om te buigen.

En goede ervaringen moet je VEEL op doen voor je die positieve gedachtes echt kunt gaan geloven, want anders is het bij het kleinste beetje controle dat je verliest weer weg. Dat is denk ik wel het aller belangrijkste overigens. Gaan geloven dat je het kan, door succeservarinkjes op te doen.

Wilskracht en discipline zijn containerbegrippen, en niets concreets. Ik Weet ook vrij zeker dat het in mijn geval niet mijn probleem is, maar eten is een ongelooflijk complex iets wat op veel vlakken verstoord kan zijn. Neemt niet weg dat afvallen altijd moeilijk gaat zijn en je wel bereid moet kunnen zijn om dat aan te gaan. In dat opzicht speelt ‘wilskracht’ wel weer een rol dat is dan meer een voorwaarde om je gedrag te veranderen, dan een handeling die je kunt uitvoeren om je gedrag te veranderen.

Wat voor mij nog wel eens geholpen heeft is:

- suiker en snelle koolhydraten beperken. Suiker roept trek op, en verzadigt veel minder dan vet of eiwit. Zelfde geldt voor snelle koolhydraten, dus niets mis met koolhydraten en als je ze helemaal gaat mijden krijg je wellicht ook juist weer cravings. Maar eet grote hoeveelheden koolhydraten alleen in de combinatie met veel vezels. Dus fruit of volkorenproducten

- Analyseer wat het probleem is. Waarom wil je eten, waar ben je bang voor dat er gebeurt als je het niet doet?

-Word je bewust van de momenten dat dit opspeelt, zoek afleiding op die momenten of zorg dat er op die momenten geen eten in de buurt is (bv. Nodig vrienden uit)

- Het doen van succeservaringen is bij mij altijd de key om een betere periode in te luiden. Dus zet kleine haalbare doelen voor jezelf en beloon jezelf ook echt als je deze haalt (liever niet meer eten)

- Het maken van eetschema’s van te voren zodat je een maximum hebt gesteld van wat je mag

- Medicijnen en anticonceptie kunnen dus ook een rol bij eetlust spelen

- peer support, dus het vragen van steun aan vrienden en familie, schijnt een belangrijke rol te spelen bij het inzetten van gedragsverandering

- Overeten kan ook het gevolg zijn van te weinig eten. Als je overdag te weinig eet, gaat je lichaam ‘s avonds compenseren. Je verzadigingsniveau staat dan helemaal op zn kop, doordat je leptine niveaus verstoord zijn. Leptines zijn de hormonen die communiceren naar je hersenen of je vol zit of niet. Ook als je veel en langdurige lijnpogingen hebt gedaan gaan die hormonen nogal in de war raken. Focus je dus vooral op gezond en genoeg eten, en niet uitsluitend op minder eten (want dat zorgt er voor dat zoveel mensen in een cyclus van lijnen > eetbuien > compenseren > eetbuien raken)

-Slechte gewoontes afleren is een stuk moeilijker dan nieuwe gewoontes aanleren. Dus je zou jezelf een kleine gewoonte aan kunnen leren die je gezondheid bevordert / je positieve energie geeft (dat is wat ik ook bedoelde met succesevaringen opdoen). Bv. Tien minuten ‘s avonds een stukje lopen. Dat werkt omdat je calorieën verbrandt, maar als je een klein doel stelt en je houdt dat vol dan wordt je er vooral psychisch een stuk sterker van (dit is ook wetenschappelijk onderbouwd). Het kan ook iets kleins zijn zoals iedere dag een appel eten.

Ondanks al deze kennis heb ik het zelf ook niet op de rit :7 . Maar hopelijk kun je er toch iets mee.

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Overeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:43

Probeer eens 6x op een dag kleine porties te eten. Dan ben je de hele dag door verzadigd en dan ook minimaal 2l drinken. Dan is je snaai zin allicht iets minder.

Voor het snacken maak afspraken met jezelf. 2x in de week ongezond verder gezond. En bouw daar naartoe op. Dus van 7x ongezond naar 6x etc. Zoek lekkere gezonde recepten en ga bewust bezig met eten. Hoe bewuster je bezig bent met je eten hoe makkelijker je kan afbouwen.

En indd wat is het onderliggende probleem dat je dit doet. Daar kan je hele goede hulp voor krijgen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 00:31

Ik zou me niet op het eten fixeren maar op de verslaving...

En dan kom je terecht op emoties....

Ik kan je de boeken van Jan Geurtz aanraden, waaronder de Verslaving voorbij, hij neemt een aantal verslavingen onder de loep en legt het patroon uit.
Een heldere uitleg, ik ben van verstokte kettingroker naar rookvrij gegaan, ik ben er zeker van dat het mijn leven heeft gered.