Intermittent fasting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:56

Ik heb alleen hoofdpijn als ik teveel gedronken heb. Maar dat is denk ik niet wat jullie bedoelen...

Anoniem

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:59

Vandaag geen hoofdpijn, dus was gisteren echt door slaapgebrek..

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:02

Ik heb vandaag cheatday :Y)

Uitgebreid gelunched met een collega en vanavond etentje met familie en vrienden :9 Morgen maar weer verder...

lovelyfiefy

Berichten: 5118
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:08

Bloodymary schreef:
Ik heb alleen hoofdpijn als ik teveel gedronken heb. Maar dat is denk ik niet wat jullie bedoelen...


dat is denk ik geen water :P

Sall

Berichten: 6759
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:10

lovelyfiefy schreef:
Bloodymary schreef:
Ik heb alleen hoofdpijn als ik teveel gedronken heb. Maar dat is denk ik niet wat jullie bedoelen...


dat is denk ik geen water :P

:+ :')

Sall

Berichten: 6759
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:12

Gisteren was rommelig, was in een hotel incl ontbijt. Heb toch wat roerei genomen.
Verder overdag niks en s avonds gewoon gegeten.
Vandaag weer in het normale IF ritme. Ik vind het heerlijk. Het geeft zoveel rust! en ik voel mij er energiek bij.
Hopelijk merk ik het over een paar weken ook in mijn ontstoken ellebogen (al heb ik het idee dat het al minder is geworden, voel het alleen nog met aanraken)

Anoniem

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:14

Ik ben vandaag vrij stond op en dacht o ja, hoef niet te ontbijten. Meteen begonnen aan mijn todo list, werkt toch wel lekker :D

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 17:34

listiglistje schreef:
Ik heb vandaag cheatday :Y)

Uitgebreid gelunched met een collega en vanavond etentje met familie en vrienden :9 Morgen maar weer verder...


Dat mag met je verjaardag. Proficiat!!

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:03

Zijn hier ook mensen die het niet goed bevalt? Ik kan er niet aan wennen, hou een honger/trek gevoel en voel me echt flauw. Vanmorgen een rijstwafel met kaas genomen en dan voel ik me al stukken beter. Officieel niet gevast dus, maar normaal neem ik 3 boterhammen als ontbijt, dus wel een stuk minder gegeten. Ik heb dan een eetraam van 8-19, dus nog niet echt vast-ig ;).

SJP

Berichten: 164
Geregistreerd: 09-03-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:06

[Deleted]
Laatst bijgewerkt door SJP op 09-05-23 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:40

Ik doe het nu sinds maandag. En het gaat me beter af dan ik in had geschat.
's ochtends wel een honger gevoel, maar na een paar glazen water gaat dat weg. En dan hou ik het prima vol tot 12 uur.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:26

Sting schreef:
Zijn hier ook mensen die het niet goed bevalt? Ik kan er niet aan wennen, hou een honger/trek gevoel en voel me echt flauw. Vanmorgen een rijstwafel met kaas genomen en dan voel ik me al stukken beter. Officieel niet gevast dus, maar normaal neem ik 3 boterhammen als ontbijt, dus wel een stuk minder gegeten. Ik heb dan een eetraam van 8-19, dus nog niet echt vast-ig ;).

Ik ben nu een week bezig en voel nog geen voordelen. De honger valt soms mee, soms niet, heb wel enorm neiging tot snaaibuien in de middag, dat had ik voorheen nooit. Verder vindt ik het nog lastig wanneer wat te eten. Ga vanavond eens tips vragen aan mijn trainer die het me aanraadde en ervaring heeft. Ik blijf wel nog proberen, kost misschien wat langer als een week voor je echt gewend bent en voordelen merkt..

Sall

Berichten: 6759
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:45

Sting schreef:
Zijn hier ook mensen die het niet goed bevalt? Ik kan er niet aan wennen, hou een honger/trek gevoel en voel me echt flauw. Vanmorgen een rijstwafel met kaas genomen en dan voel ik me al stukken beter. Officieel niet gevast dus, maar normaal neem ik 3 boterhammen als ontbijt, dus wel een stuk minder gegeten. Ik heb dan een eetraam van 8-19, dus nog niet echt vast-ig ;).

Wat is je doel?
Als het puur om het afvallen gaat en je nu dus minder binnen krijgt dan normaal is het toch prima?
Als je echt een periode wil vasten dan moet je je misschien wat meer de tijd geven om eraan te wennen?

Chantalla

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:17

Sting schreef:
Zijn hier ook mensen die het niet goed bevalt? Ik kan er niet aan wennen, hou een honger/trek gevoel en voel me echt flauw. Vanmorgen een rijstwafel met kaas genomen en dan voel ik me al stukken beter. Officieel niet gevast dus, maar normaal neem ik 3 boterhammen als ontbijt, dus wel een stuk minder gegeten. Ik heb dan een eetraam van 8-19, dus nog niet echt vast-ig ;).


Ik riep maandag nog dat ik positief de derde week in ging, maar gister en vandaag vallen me toch ontzettend tegen. Ik blijf me “leeg” voelen, ook na het eten om 11 uur. Pas rond een uur of 3 voel ik me pas weer prettig. Voor mij zit er geen afvaldoel achter dus ik twijfel of ik door zet. Ik ben begonnen om het gesnaai tegen te gaan en onder het mom van als het niet bevalt, kan ik zo weer stoppen. Deze week zet ik nog even door en afhankelijk van hoe het komende dagen gaat, ga ik ermee door of stop ik er toch mee.

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:28

Een paar kilo afvallen zou leuk zijn, maar het ging mij meer om het gezonder worden-gedeelte. Niet dat ik nu heel ongezond ben, maar als dit goed voor je is dan wil ik dat best een kans geven ;). Maar 'fijn' te horen dat ik niet de enige ben waarbij het niet in 1 keer soepel gaat. Ik denk dat ik morgen die rijstwafel weer lekker neem :D.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:23

De voordelen die je voelbaar ervaart, zijn erg persoonsafhankelijk. Misschien at je al gezond en ben je hierdoor niet méér met je voeding bezig. Misschien gaf je al niet zoveel om een hongergevoel en vind je het nu alleen lastig dat je 's ochtends niet eten "mag". Dan merk je dus ook niets van de punten die anderen opnoemen en dat heeft echt met jezelf als persoon en met jouw leven te maken. Helemaal niks ergs aan.

Daarnaast is IF niet iets waarmee je iets "bereikt", zoals je dat wel met afvallen doet en van de gezondheidsvoordelen die het hoort te hebben, merk je gevoelsmatig waarschijnlijk weinig. In die zin is IF dus best uitzichtloos of abstract.

Dus... is het helemaal niet erg als je een dag of twee dagen niet zo'n strak schema aanhoudt. Dat je misschien periodes hebt waarin je niet aan IF doet en periodes hebt waarin je wel aan IF doet. Want als het je echt om die gezondheidsvoordelen gaat dan zal je dit voor de rest van je leven blijven toepassen. Dan kun je niet van jezelf verwachten dat het vlekkeloos gaat of dat het altijd maar (gevoelsmatig) in je leven past. Net zoals iemand die gek is op lezen soms wekenlang boeken verslindt en soms wekenlang niet zoveel tijd of zin heeft om te lezen.

Wel heb ik van sommigen het idee dat ze IF eigenlijk niet goed genoeg begrijpen om het succesvol toe te passen. :o Of misschien IF wel, maar de werking van je lichaam niet zo. Daarom wil ik graag wat punten benoemen die voor sommigen wellicht een uitkomst bieden:
Je lichaam heeft een biologische klok. Deze klok is niet ingesteld op 24 uur. Het is dus niet zo dat jouw lichaam om 12 uur 's nachts denkt: "Hey! Weer een dag voorbij." Wel betekent het dat jouw lichaam denkt: "Hey! We zijn weer rond dezelfde tijd wakker geworden. Over ongeveer een uur gaan we eten. Dan stuur ik organen een signaal om op te starten." Door regelmaat toe te passen, weet jouw lichaam:
- rond welke tijden het eten kan verwachten
- rond welke tijden het dus een hongergevoel aanmaakt om dit te stimuleren
- rond welke tijden het organen signalen moet sturen om bepaalde processen op te starten
- rond welke tijden de opname van voedingsstoffen vergroten moet(!) (geen regelmaat betekent dus een vermindering van voedingsstoffenopname!)

Geen wonder dat je na een week 's ochtends nog honger hebt, al helemaal als je dus af en toe hieraan toegeeft. Je lichaam zal moeten wennen aan een nieuw patroon.
- het is dus van belang dat je ook bij IF regelmaat in je patroon houdt en op vaste tijden eet
- let er ook op dat je genoeg blijft eten tijdens maaltijden
- dat betekent dat IF dus best wel een "way of life" is en je je hierop mag/kan instellen
- deze regelmaat is niet alleen prettig voor je koppie, maar ook zéér prettig voor je lichaam

Ook heeft je lichaam een bloedsuikerspiegel die, om een verzadigd gevoel te bewaren, zo stabiel mogelijk dient te zijn. Eet je iets heel zoets dan stijgt deze spiegel supergauw en zakt het na een uur of twee ook weer helemaal in, met als gevolg dat je honger hebt. Daarom is het beter producten te eten die niet zo hoog zijn in suikers zodat je bloedsuikerspiegel gelijkmatiger blijft en jij je langer verzadigd voelt.
Nadat je je laatste maaltijd van de dag gegeten hebt, duurt het ongeveer een halve dag voordat je lichaam zelfstandig je bloedsuikerspiegel gestabiliseerd heeft. In die periode ervaar je honger (je spiegel zakt langzaam), maar zodra het weer stijgt dan verdwijnt dat hongergevoel ook.
- het is van belang dat je producten eet die verzadigen (volkoren brood, wraps en pasta, groente, noten, fruit is gezond maar ook hoog in suiker dus probeer dit te paren met iets dat verzadigend is)
- probeer sowieso suikerhoudende producten te vermijden tijdens je laatste maaltijd van de dag
- als je aan het eind van de middag iets eet, heb je je hongerperiode vlak voordat je slapen gaat, dat is positief want dat betekent dat tijdens jouw slaap je bloedsuikerspiegel weer zal stijgen en je dus wakker wordt ZONDER honger --> Heb je dus veel honger 's ochtends? Verschuif je eetraam naar een eerder moment! vroeger eten en met trek naar bed als je 's avonds niet zo'n snacker bent

Mocht iemand nog iets op te merken hebben dan hoor ik dat graag! <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:36

listiglistje schreef:
Ik heb vandaag cheatday :Y)

Uitgebreid gelunched met een collega en vanavond etentje met familie en vrienden :9 Morgen maar weer verder...


Happy B-Day *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:19

Er is nog nauwelijks/geen wetenschappelijk onderzoek bij mensen gedaan. Dus eigenlijk weten we nog helemaal niet of het gezondheidsvoordelen heeft en al helemaal niet op lange termijn.

Ik ben er weer mee gestopt. Ik werd steeds vermoeider, en was zelfs een beetje suf op een gegeven moment. Ik wilde het wel proberen om te zien of ik me er goed bij voelde, maar dat was dus niet zo.

Het onderzoek dat ik eerder plaatste, waaruit dus bleek dat het op lange termijn voor hogere kans op diabetes zou zorgen, de alvleesklier zou aantasten en voor meer buikvet zorgen (bij ratten :D ) heeft me wel aan denken gezet. Welke onderzoeken zijn er nog meer die niet de pers halen? Er zijn ook artsen die heel kritisch zijn over de uitzending Dokters van morgen en de claims die daarin gemaakt werden, die waren laatst bij Pauw.

Kortom: als je jezelf niet goed voelt bij het vasten, zou ik er niet mee door blijven gaan alleen maar omdat het zo gezond zou zijn. Want dat weten we eigenlijk gewoon nog niet.

Volkskrant schreef:
Nog sceptischer is voedingswetenschapper Sander Kersten van Wageningen Universiteit, die vaak met muizen werkt. Hij benadrukt hoe wisselend dierproeven vaak uitpakken. ‘Je weet niet of alleen de positieve studies naar buiten komen en de rest in een kast verdwijnt. Het heeft wel wat weg van een hype.’

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/va ... ~b009ba4b/
https://doktermedia.nl/reviews/alle-ber ... bij-reuma/
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 090903.htm
https://www.medicalnewstoday.com/articles/321864.php

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:20

Ik meld me ook! Had een stukje van de aflevering van 'Dokters van Morgen' gezien. Vind het wel een mooi uitdaging voor mezelf om te kijken wat voor effect het heeft. Ik ontbeet al bijna nooit, omdat ik er geen zin in had 's ochtends en veel liever een halfuur langer slaap/in bed lig 's ochtends. Deed het eigenlijk alleen op zondag voor de gezelligheid, maar een kop thee is net zo gezellig heb ik zondag ondervonden.

16/8 lukt me makkelijk. 18/6 op sommige dagen ook nog wel. Ik eet meestal voor het eerst na 12:00 en stop na 20:00, maar soms eigenlijk na het avondeten ook al. Ik werk ook onregelmatig, maar vind dat ook prima te doen. Als ik een avonddienst heb plan ik vaak pas na 12:00 dingen, zodat ik eerst kan eten en dan ben ik wel echt aan het "wachten" tot het 12:00 is. Bij een dagdienst hoef ik niet te plannen, want het komt altijd zo uit dat er pas na 12:00 tijd is om te eten.

Vandaag door wat gedoe (een plotseling uitvallende auto-accu, gedoe met andere auto regelen, les op stal) 20/4 gedaan, maar dat is niet helemaal de bedoeling... :=

Het bevalt me tot nu toe super! Ik heb veel minder honger. Als ik wel ontbijt/voor 12:00 eet, eet ik de he-le dag door. En dan lig ik 's avonds weer op bed met een zere buik.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:54

Silverdapple bedankt voor je uitgebreide bericht!
Ik heb ook m’n trainer vandaag gesproken en hij geeft ook aan dat je wel even langer moet volhouden als een week om je lichaam echt te laten wennen. En ik moet in de gaten houden of ik genoeg voedingstoffen binnen krijg op de dag, vooral gezonde vetten en eiwitten. Dus ik ga maar weer netjes alles bijhouden voorlopig en nog even doorzetten

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:44

Marie_Anne schreef:
Er is nog nauwelijks/geen wetenschappelijk onderzoek bij mensen gedaan. Dus eigenlijk weten we nog helemaal niet of het gezondheidsvoordelen heeft en al helemaal niet op lange termijn.

Ik ben er weer mee gestopt. Ik werd steeds vermoeider, en was zelfs een beetje suf op een gegeven moment. Ik wilde het wel proberen om te zien of ik me er goed bij voelde, maar dat was dus niet zo.

Het onderzoek dat ik eerder plaatste, waaruit dus bleek dat het op lange termijn voor hogere kans op diabetes zou zorgen, de alvleesklier zou aantasten en voor meer buikvet zorgen (bij ratten :D ) heeft me wel aan denken gezet. Welke onderzoeken zijn er nog meer die niet de pers halen? Er zijn ook artsen die heel kritisch zijn over de uitzending Dokters van morgen en de claims die daarin gemaakt werden, die waren laatst bij Pauw.

Kortom: als je jezelf niet goed voelt bij het vasten, zou ik er niet mee door blijven gaan alleen maar omdat het zo gezond zou zijn. Want dat weten we eigenlijk gewoon nog niet.

Volkskrant schreef:
Nog sceptischer is voedingswetenschapper Sander Kersten van Wageningen Universiteit, die vaak met muizen werkt. Hij benadrukt hoe wisselend dierproeven vaak uitpakken. ‘Je weet niet of alleen de positieve studies naar buiten komen en de rest in een kast verdwijnt. Het heeft wel wat weg van een hype.’

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/va ... ~b009ba4b/
https://doktermedia.nl/reviews/alle-ber ... bij-reuma/
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 090903.htm
https://www.medicalnewstoday.com/articles/321864.php


IF is ook echt niet voor iedereen gezond, hangt enorm af van je 'type' metabolisme. En laat je type metabolisme nu iets zijn wat niet zomaar te testen is. Qua medische dieten wordt IF maar bij 1% van de gevallen aangeraden. Is er iets aan je metabolisme mis? (Diabetes, nierproblemen, leverproblemen, darmproblemen, obesitas, ...) blijf dan van IF weg.

Een tijd vasten kan voor een gezond persoon geen kwaad, en kan zelfs gezond zijn, maar als het voor jou niet gezond voelt, zou ik niet kosten wat kost blijven doorgaan.

Ik blijf er een enorm dubbel gevoel bij hebben. Je hebt de 'wonderdieet' studies, en de andere studies die veel minder goede resultaten tonen.

Voelt het voor jou goed? Ga zo zeker verder. Met voeding je gevoel volgen werkt. (en dan heb ik het over je 'onderliggend buikgevoel', niet het 'ik heb honger buikgevoel') Reclame en hypes volgen werkt dan weer vaak niet.

Mama3
Berichten: 1812
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:25

Ik heb darmproblemen, Colitus Ulcerosa, maar sinds ik aan IF doe heb ik veel minder klachten. Gebruik geen medicatie, ben niet meer opgeblazen, voel me fitter en energieker.

Ik denk dat het bij IF ook erg ligt aan je maaltijden. Wat stop je in je mond. Is dat iets waar je je lijf mee voed of vul je je jezelf met lege khd/kcal.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:09

Mama3 schreef:
Ik heb darmproblemen, Colitus Ulcerosa, maar sinds ik aan IF doe heb ik veel minder klachten. Gebruik geen medicatie, ben niet meer opgeblazen, voel me fitter en energieker.

Ik denk dat het bij IF ook erg ligt aan je maaltijden. Wat stop je in je mond. Is dat iets waar je je lijf mee voed of vul je je jezelf met lege khd/kcal.


Dat is inderdaad helemaal waar, je kunt nog beter niet vasten en gezond eten dan wel vasten en niet de juiste voeding eten.


Ik ga zo voor het eerst een zware workout doen (pittige bootcamp) zonder ontbijt.. ik zie er enigszins tegenop maar ben ook erg nieuwsgierig of ik het vol kan houden zonder ontbijt

Sall

Berichten: 6759
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:35

You can do it anne_bento! *\o/*

Na een hele rare week (vader s nachts met spoed opgenomen, dagen hangen in ziekenhuis, toch nog even naar Antwerpen voor een nacht (opening boekenbeurs)) kan ik vandaag helemaal weer tot rust komen en mijn eigen ding doen.
Het vasten heb ik afgelopen week redelijk vol gehouden, alleen het eten/drinken was niet zo gezond en het sporten schoot erbij in. Dat pak ik nu weer op

Nadir

Berichten: 12730
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:50

Oei sterkte Sall! Goed dat je het weer gaat oppakken.