Intermittent fasting

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3761
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 07:20

Wat is het idee erachter? Ik vind het zo op het eerste gezicht niet zo gezond klinken eerlijk gezegd :o

Maanlicht

Berichten: 6855
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:49


plutolover

Berichten: 11708
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:36

ik heb dit een tijdje gedaan en wil het weer gaan oppakken.

vanaf morgen wil ik tussen 11-19 eten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:24

In dat artikel word wel aangehaald dat dat 48 uur vasten beter 2 keer per maand i.p.v. meermaals per week gedaan word
En na die periode opbouwen qua eten
Dus niet gelijk een grote maaltijd
Maar paar handjes noten en dan een uur of twee later pas een kleine maaltijd
De dag erna weer normaal

Nou zal het voor een keer allemaal weinig uit maken
Maar als je dit echt vaker wil doen
Is een beetje structureren en plannen etc wel wijs denk ik

Maanlicht

Berichten: 6855
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:41

Sonja_vR schreef:
In dat artikel word wel aangehaald dat dat 48 uur vasten beter 2 keer per maand i.p.v. meermaals per week gedaan word
En na die periode opbouwen qua eten
Dus niet gelijk een grote maaltijd
Maar paar handjes noten en dan een uur of twee later pas een kleine maaltijd
De dag erna weer normaal

Nou zal het voor een keer allemaal weinig uit maken
Maar als je dit echt vaker wil doen
Is een beetje structureren en plannen etc wel wijs denk ik


Ja, ik ben ook van plan om eerst een handje nootjes of wat soep te eten, dan wanneer ik weer honger heb een wat grotere maaltijd. Ik denk dat dat ook een kwestie van aanvoelen is wat goed voelt. Ik doe dit samen met mensen die dit vaker hebben gedaan en er veel kennis van hebben.

Snippergroen

Berichten: 6697
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:06

Hoi allemaal,

ik meld me ook! Ik ben nu voor de tweede week bezig met IF. Ik doe 16:8 en eet tussen 10:00 en 18:00. Mijn doel is om af te vallen en eet rond de 1600kcal per dag met 100-150g koolhydraten (afhankelijk van mijn activiteit) en zoveel mogelijk eiwitten. Ik gooi mijn eten dus dagelijks in MyFitnessPal. Ik merk dat IF goed werkt voor mij omdat ik met 6 kleine maaltijden op een dag altijd hongerig en energieloos bleef. Nu eet ik 2 goedgevulde maaltijden per dag vol goede dingen (veel groente en eiwitten) en een of twee tussendoortjes (waarvan 1 bestaat uit Skyr met fruit). Het bevalt me heel goed! :) Nu zit ik in ieder geval het grootste gedeelte van de dag gewoon vol. Word ik een stuk gezelliger van :=

edit: mijn ochtenden kom ik het beste door door vooral veel water en thee te drinken. Op deze manier kom ik ook makkelijk aan mijn vochtbehoefte.

Maanlicht

Berichten: 6855
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:15

Welkom Negerzoen! Klinkt als mijn dieet, al bestaat dat van mij soms uit wat meer koolhydraten. Hoeveel gram eiwit per dag neem je?

Hier gaat het vasten goed! De 42 uur was verbazingwekkend goed te doen, had het veel zwaarder verwacht. Had het einde ochtend gister wel even moeilijk toen ik met mijn moeder ging wandelen en ze uitgebreid ging vertellen over de recepten die ze had gekookt, maar verder viel het me best mee. Heb gister tot 14 uur gevast, daarna een klein handje ongebrande noten gegeten en een half uur daarna gebakken ei met gerookte zalm, Hüttenkäse, ui en bleekselderij. En weer een kwartier later nog een grapefruit en een ongezoete proteïneshake met magere kwark. Vanaf 15 uur ben ik begonnen met de 46 uur vast, en dan mag ik morgen na 13 uur weer eten. Vanaf daar ga ik de overige dagen deze week gewoon 16/8 doen.

Snippergroen

Berichten: 6697
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:09

Maanlicht schreef:
Welkom Negerzoen! Klinkt als mijn dieet, al bestaat dat van mij soms uit wat meer koolhydraten. Hoeveel gram eiwit per dag neem je?

Hier gaat het vasten goed! De 42 uur was verbazingwekkend goed te doen, had het veel zwaarder verwacht. Had het einde ochtend gister wel even moeilijk toen ik met mijn moeder ging wandelen en ze uitgebreid ging vertellen over de recepten die ze had gekookt, maar verder viel het me best mee. Heb gister tot 14 uur gevast, daarna een klein handje ongebrande noten gegeten en een half uur daarna gebakken ei met gerookte zalm, Hüttenkäse, ui en bleekselderij. En weer een kwartier later nog een grapefruit en een ongezoete proteïneshake met magere kwark. Vanaf 15 uur ben ik begonnen met de 46 uur vast, en dan mag ik morgen na 13 uur weer eten. Vanaf daar ga ik de overige dagen deze week gewoon 16/8 doen.


Ik focus het meest op de enigszins beperking in koolhydraten en zorg dan daarnaast dat ik altijd meer eiwitten dan koolhydraten. Ik probeer 40% eiwit, 30% vet en 30% koolhydraten te eten.

Knap dat het je lukt om zo lang te vasten! Met welk doel doe je het nu zo lang?

Maanlicht

Berichten: 6855
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:24

Ah oké, ik zit wat hoger in koolhydraten en wat lager in vet.

Dank je! Dit is voor mij echt even een (mentale) reset. Vorige week heb ik heel veel en ongezond gegeten vanwege het thuiszitten (ik ben nogal een emotie- en verveling eter) en was een kilo aangekomen terwijl ik net zo goed bezig was de weken daarvoor. Ik was alleen maar constant met eten bezig vorige week en ook nogal overprikkeld. Ik kan nu ook niet werken of iets, dus weinig te doen. Ook omdat ik nu niet zo intensief kan trainen als normaal (deed 4/5 keer in de week crossfit). Een vriendin en haar vriend gingen het langer vasten sowieso doen, dus ik heb besloten mee te doen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:53

Ik ben hier een week of 4 geleden mee begonnen volgens de 16:8 methode :j Momenteel zo'n 4kg kwijt. Is voor mij wel de ideale methode omdat ik eigenlijk weinig moet aanpassen qua wat ik eet, maar meer wanneer ik eet. Momenteel eet ik tussen 12u30 en 19u, al kan dat wel eens schommelen. Ik zou graag nog zo'n 10kg kwijt willen maar daar heb ik niet zo'n haast mee.

Anoniem

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:28

Ik ben deze week ook weer begonnen, heb wel weer knallende koppijn, maar dat had ik dus de vorige keer ook. Dit kan alleen ook komen doordat ik geen cola zero meer drink (sinds zondag) en het dus meer door de cafeïne komt. Vandaag al een stuk minder, dus denk dat ik het ergste heb gehad :+

Maanlicht

Berichten: 6855
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:58

Relaxed schreef:
Ik ben deze week ook weer begonnen, heb wel weer knallende koppijn, maar dat had ik dus de vorige keer ook. Dit kan alleen ook komen doordat ik geen cola zero meer drink (sinds zondag) en het dus meer door de cafeïne komt. Vandaag al een stuk minder, dus denk dat ik het ergste heb gehad :+


Drink je ook geen koffie?

Anoniem

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:06

Nee, nu eigenlijk alleen maar water en normaal was het water en cola zero. En heel soms thee..

Snippergroen

Berichten: 6697
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:20

Hoe gaat het nu bij iedereen? Nu met het mooie weer is mijn wielrenseizoen weer begonnen en ik merk dat als ik einde dag ga fietsen en daarna iets eet ik evengoed mega honger heb de volgende ochtend. Eens uitzoeken wat ik daarmee kan doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:28

Ik ben sinds 1,5 week begonnen met 5-2. Dus op 5 dagen van 'gewone IM' en op de 2 ander dagen alleen 1 maaltijd van 500 cal. Gister wel gefaald :') Maar we gaan gewoon door, moet nog zo'n 6-7 kg af namelijk. Ik vind het lastig ivm thuis werken, ben je snel geneigd om extra (ongezond) eten te pakken.

plutolover

Berichten: 11708
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:32

ik ben deze week ook weer begonnen. Met daarnaast een schema wat ik elke 2 uur eet.

ik mag eten tussen 11.00 en 19.00. En eet daarbij dus om de 2/2,5 uur. Soms neem ik wel bijv een tussendoortje tussen door.

hardlopen ben ik ook weer aan het oppakken (al wil dat deze week nog niet echt lukken)

mag je met IF wel savond cola zero? of echt alleen water en thee?

ik drink nu soms 1 blikje Cola zero. puur omdat ik rond 20.00/20.30 een snack aanval krijg en met zo blikje kan ik het dan 'oplossen' dat ik niet ga eten..

ik heb dan echt geen zin in thee.. of water.. want dat drink ik al om de ochtend door te komen haha
Laatst bijgewerkt door plutolover op 01-04-20 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Snippergroen

Berichten: 6697
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:34

[***] schreef:
Ik ben sinds 1,5 week begonnen met 5-2. Dus op 5 dagen van 'gewone IM' en op de 2 ander dagen alleen 1 maaltijd van 500 cal. Gister wel gefaald :') Maar we gaan gewoon door, moet nog zo'n 6-7 kg af namelijk. Ik vind het lastig ivm thuis werken, ben je snel geneigd om extra (ongezond) eten te pakken.


Ik vind het echt knap dat je 5:2 kan. Ik krijg al honger als ik er aan denk := werkt het goed voor je?

Thuiswerken werkt voor mij juist opvallend beter nu. 1x pw boodschappen en alleen maar goede dingen in huis. Ben ook heel gemotiveerd. Werken is voor mij gevaarlijker want ik werk in een koekjesfabriek _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:02

Negerzoen schreef:
[***] schreef:
Ik ben sinds 1,5 week begonnen met 5-2. Dus op 5 dagen van 'gewone IM' en op de 2 ander dagen alleen 1 maaltijd van 500 cal. Gister wel gefaald :') Maar we gaan gewoon door, moet nog zo'n 6-7 kg af namelijk. Ik vind het lastig ivm thuis werken, ben je snel geneigd om extra (ongezond) eten te pakken.


Ik vind het echt knap dat je 5:2 kan. Ik krijg al honger als ik er aan denk := werkt het goed voor je?

Thuiswerken werkt voor mij juist opvallend beter nu. 1x pw boodschappen en alleen maar goede dingen in huis. Ben ook heel gemotiveerd. Werken is voor mij gevaarlijker want ik werk in een koekjesfabriek _O-

Ik heb nu die twee dagen ingedeeld op dinsdag en zaterdag en het bevalt best goed (behalve dus gister, maar dat kwam omdat ik eten aangeboden kreeg wat ik niet kon afstaan :Y) ). Zaterdag kom ik sowieso pas rond 11-12 uur mn bed uit dus is de halve vast periode al voorbij haha. En voor de rest moet ik gewoon bezig blijven. Ik heb eigenlijk overdag niet echt honger (en als ik dat wel heb drink ik wat water en is het over), het is meer dat ik zin heb om te eten, niet omdat ik honger heb, maar gewoon echt zin in iets lekkers. Gelukkig werk ik niet in de foodsector anders wordt het wel een stuk lastiger :j En hopelijk zijn de resultaten snel te zien op de weegschaal, want dat is ook altijd motiverend.

plutolover

Berichten: 11708
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:10

ik moet wel zeggen heb het nu even zwaar.. soort licht drukkend gevoel op mijn hoofd. en wat futloos.. vermoeide ogen..

zit nu wel aan mn 2e bak thee en dat is uniek voor mij haha

weet niet of ik het redt tot 11 uur..gelukkig zit ik op een stoel en ben ik nu niet aan t sporten maar aan het werk

Maanlicht

Berichten: 6855
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:22

@Negerzoen: Wat eet je na het wielrennen? Ik merk ook dat als ik 's avonds nog sport en daarna niet het "juiste" eet, ik de volgende ochtend (of 's nachts al) heel veel honger heb.

@[***]: 5/2 is ook niets voor mij, als ik eenmaal begin met eten dan kan ik het niet bij die 500 calorieën houden. Dan eet ik liever helemaal niets, haha. Wel knap dat je dat doet!

@plutolover: "Officieel" mag je ook geen light frisdranken, je hebt dan niet alle gunstige effecten van het vasten. Maar als je het puur voor gewichtsverlies doet dan kan het wel. Er zijn meer mensen die het doen en ik heb het ook regelmatig gedaan. Als het jou helpt, waarom niet.

Hier gaat het vasten goed, alleen merk ik dat als ik eenmaal begin met eten ik niet meer goed kan stoppen. Heb ook weinig omhanden op het moment.

plutolover

Berichten: 11708
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:31

ik doe het puur om ind gewicht te verliezen. ook wel om een levenstyle van te maken. Wie weet als het wat gewoner is geworden dat ik dan ook minder last krijgt van snaaibui savonds en dat ik dan wel over kan gaan op water/thee.

ik neem het blikje puur omdat ik anders echt ga snaaien.

Snippergroen

Berichten: 6697
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:52

Maanlicht schreef:
@Negerzoen: Wat eet je na het wielrennen? Ik merk ook dat als ik 's avonds nog sport en daarna niet het "juiste" eet, ik de volgende ochtend (of 's nachts al) heel veel honger heb.

.


Mijn eating window is tussen 10u en 18u dus ik probeer voornamelijk daarbinnen te wielrennen zodat mijn laatste maaltijd weer energie aanvullend is. Ik eet een eiwitbron met wat koolhydraten. Dat is dan voornamelijk uit zuivel, groente of fruit. (afhankelijk van wat ik overdag al heb gegeten is het bijv een stukje vlees met groenten of skyr met fruit). Ik ga denk ik eens testen hoe het werkt als ik na de training wat meer koolhydraten eet dan nu.

Maanlicht

Berichten: 6855
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:58

Negerzoen schreef:
Maanlicht schreef:
@Negerzoen: Wat eet je na het wielrennen? Ik merk ook dat als ik 's avonds nog sport en daarna niet het "juiste" eet, ik de volgende ochtend (of 's nachts al) heel veel honger heb.

.


Mijn eating window is tussen 10u en 18u dus ik probeer voornamelijk daarbinnen te wielrennen zodat mijn laatste maaltijd weer energie aanvullend is. Ik eet een eiwitbron met wat koolhydraten. Dat is dan voornamelijk uit zuivel, groente of fruit. (afhankelijk van wat ik overdag al heb gegeten is het bijv een stukje vlees met groenten of skyr met fruit). Ik ga denk ik eens testen hoe het werkt als ik na de training wat meer koolhydraten eet dan nu.


Ja vooral die koolhydraten zijn ook belangrijk. Havermout met fruit en eiwitpoeder bijvoorbeeld is een hele goede.

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:29

Ik meld mij ook ff hier. Na onlangs wat gelezen te hebben hier, toch begonnen

Ben nu op dag 4.
Ochtenden gaan erg goed, veel drinken ook.
In de avond lukt het niet altijd even goed. Soms door gebrek aan discipline maar ook planning.
12;00 - 20:00


Wat mij opvalt;
- Had gister wel ineens een energie boost. Hebben jullie dat ook?
- Dat je toch sneller en langer vol zit wanneer je wel mag eten.

-0,7 kilo. ( zal vast geen vet zijn)

plutolover

Berichten: 11708
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:46

nee nog geen ernergie boost gehad.

gister wel een vol moment gehad dat ik mn 15.00 tussendoortje heb overgeslagen. daarna rond 17.00 soep gegeten. om 19.00 nog niet echt trek maar toch even 2 creackers gegeten (koolydraadarm) want ik weet dat ik rond 20.00/20.30 altijd moeilijk krijgt ivm dan willen snaaien