B12 tekort en injecties krijgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 10:46

Kimberley_ schreef:
Mocht ik nu wel injecties mogen van mijn huisarts is het dan verstandig om te vragen of ik ook naar een internist mag om verder te kijken?


Als je je huisarts kan overtuigen om het echt langer dan 5 weken te geven, dan hoeft door verwijzing niet.
En ook niet elke internist weet genoeg over B12 tekort.
Dus een gewone door verwijzing is dan niet voldoende

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 10:51

Een lage waarde is niet automatisch een B12-tekort…..het gaat ook om de klachten. Zit je laag of in het grijze gebied (zonder klachten) dan wel zaken geregeld laten testen. Bewaken dus!!

NOTE: Indien je vitaminen hebt geslikt met B12 of foliumzuur erin, dien je minimaal drie maanden te wachten alvorens je je kan laten testen.

De symptomen waarvan je er vaak meerdere hebt….
De meest algemene:
96% van de patiënten is (ongewoon) algeheel vermoeid
87% wordt vermoeid wakker
34% heeft glossitis
30% haarverlies, aften, wazig zien

Neurologische klachten:
78% heeft last van geheugenverlies
75% slechte concentratie
73% heeft benauwdheidsklachten
66% onhandigheid / ataxie
59% heeft duizeligheidsklachten
56% heeft hartritmestoornissen
50% afasie

Zie verder https://b12-institute.nl/informatie-b12/symptomen/
De ziekte wordt gekenmerkt door vooraf veel onderzoeken en ellende zonder ooit aan B12 tekort gedacht te hebben. Of foutieve interpretatie van de bloedonderzoeken. Voorbeelden van misdiagnoses door overlappende klachten zijn fibromyalgie, ME/ CVS en SOLK. Maar ook MS. https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... romyalgie/ https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... b12-en-ms/
Laat je dus nooit eerder deze diagnose geven voordat je B12-tekort hebt uit laten sluiten.
De ziekte gaat ook vaak samen met andere aandoeningen, denk hierbij bijvoorbeeld aan Hashimoto.

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:52

Nickolay schreef:
Kimberley_ schreef:
Mocht ik nu wel injecties mogen van mijn huisarts is het dan verstandig om te vragen of ik ook naar een internist mag om verder te kijken?


Als je je huisarts kan overtuigen om het echt langer dan 5 weken te geven, dan hoeft door verwijzing niet.
En ook niet elke internist weet genoeg over B12 tekort.
Dus een gewone door verwijzing is dan niet voldoende

Oke, dan wacht ik eerst af waar de huisarts vandaag mee komt :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:55

Nickolay schreef:
Bij mij is gisteren uitgelegd, dat ik waarschijnlijk minimaal 2 jaar 2x per week moet prikken om van alle klachten af te zijn.
Als ik nu lees dat de meeste na 5 weken al minder vaak gaan prikken, dan vind ik dat wel erg snel.

Bij mij was dat het beleid in 2006, dus goed kans dat men inmiddels betere inzichten heeft.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:56

Hoeveel en hoevaak ligt eraan of er al neurologische schade is. Vermoeidheid en tintelingen zijn de eerste tekenen, maar nog geen echte schade. Dan voel je gewoon je handen en voeten helemaal niet meer, en in mijn geval bv ook grote delen van mijn benen en rug en mijn ademhalingsspieren gingen slechter werken.
Ik heb overigens gewoon elke dag prikken de eerste week en een heel ander schema gekregen.
Dit komt ook door de dosishoogte en het exacte middel dat ze gebruiken. Niet elk lab maakt dezelfde samenstelling.


Toen ik een tijdje eens in het kwartaal heb geprobeerd was een en ander weer zo gezakt dat ik wéér dagelijks moest prikken als boost. Daaruit kon trouwens ook opgemaakt dat ik het dus niet omzet.

Overigens moet eventuele bloedarmoede door ijzer tekort natuurlijk ook aangepakt, want dat is over het algemeen de voornaamste reden van vermoeidheid.

Foiliumzuur moet ook gechecked, want een en ander werkt samen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:57

Nickolay schreef:
Een lage waarde is niet automatisch een B12-tekort…..het gaat ook om de klachten. Zit je laag of in het grijze gebied (zonder klachten) dan wel zaken geregeld laten testen. Bewaken dus!!

NOTE: Indien je vitaminen hebt geslikt met B12 of foliumzuur erin, dien je minimaal drie maanden te wachten alvorens je je kan laten testen.

De symptomen waarvan je er vaak meerdere hebt….
De meest algemene:
96% van de patiënten is (ongewoon) algeheel vermoeid
87% wordt vermoeid wakker
34% heeft glossitis
30% haarverlies, aften, wazig zien

Neurologische klachten:
78% heeft last van geheugenverlies
75% slechte concentratie
73% heeft benauwdheidsklachten
66% onhandigheid / ataxie
59% heeft duizeligheidsklachten
56% heeft hartritmestoornissen
50% afasie

Zie verder https://b12-institute.nl/informatie-b12/symptomen/
De ziekte wordt gekenmerkt door vooraf veel onderzoeken en ellende zonder ooit aan B12 tekort gedacht te hebben. Of foutieve interpretatie van de bloedonderzoeken. Voorbeelden van misdiagnoses door overlappende klachten zijn fibromyalgie, ME/ CVS en SOLK. Maar ook MS. https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... romyalgie/ https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... b12-en-ms/
Laat je dus nooit eerder deze diagnose geven voordat je B12-tekort hebt uit laten sluiten.
De ziekte gaat ook vaak samen met andere aandoeningen, denk hierbij bijvoorbeeld aan Hashimoto.

Ik had zelf mijn symptomen gegoogled en dacht eerst nog aan ziekte van lyme omdat ik in het bos woon, maar toen zag ik dat diezelfde symptomen ook bij B12 tekort van toepassing waren. Ik kwam dus al bij de huisarts met de vraag om mij op die twee zaken te testen. Het bleek dus overduidelijk B12 tekort te zijn.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 10:59

elnienjo schreef:
Nickolay schreef:
Bij mij is gisteren uitgelegd, dat ik waarschijnlijk minimaal 2 jaar 2x per week moet prikken om van alle klachten af te zijn.
Als ik nu lees dat de meeste na 5 weken al minder vaak gaan prikken, dan vind ik dat wel erg snel.

Bij mij was dat het beleid in 2006, dus goed kans dat men inmiddels betere inzichten heeft.


Er is een groot verschil tussen het NHG beleid en wat er dmv onderzoek nu bij het B12 institute word gezien.

Helaas kan ik het document niet hier plaatsen.
Maar ik zal even een screenshot maken.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:05

Adelaide71 schreef:
Heb je ook zenuwpijn en uitval Karin? Hoop dat het meevalt en je lijf er niet teveel onder geleden heeft.

Gelukkig niet! Wel spierpijn. Afgelopen winter interpreteerde ik dat als magnesiumtekort, maar het zou ook best met B12 te maken kunnen hebben.

Over die vijf weken: ik vermoed dat dat de 'standaard behandeling' is om het lichaam in korte tijd veel B12 toe te dienen. Lijkt mij niets mis mee, het moet toch ergens mee aangevuld worden in zo kort mogelijke tijd en dan is dit de kortste klap.

Maar dan moet er wel een goed vervolg komen. Je hebt dus niets aan B12 opnieuw bepalen als je de afgelopen 3 mnd nog extra hebt binnengekregen. Dan zul je (ook als arts) toch echt moeten afgaan op 'hoe voel je je nu?'. Dat is in mijn geval ook afgesproken: afhankelijk van hoe ik me na die vijf weken voel gaan we een vervolg bepalen. Voor de hand ligt eens per maand een injectie, maar het kan ook nog langer 2x per week zijn.

Verder wil ik wel graag weten waar het vandaan komt, dus ik ga toch informeren naar vervolgonderzoek. Maar het allerbelangrijkst is dat ik me geen oud wijf meer voel en als dat betekent dat ik de rest van mijn leven injecties moet (los van de frequentie), dan is dat maar zo.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 11:07

Afbeelding

hehe gelukt.
Het ligt er dus inderdaad aan of je nog klachten hebt na die 5 weken

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:12

Dat dus. De NHG-richtlijn, die term zocht ik.

Er lijkt me ook niets mis met een richtlijn. Maar er moet wel ruimte zijn om daarvan te kunnen afwijken. Elke persoon is anders. En het heeft tijd nodig hè, om te bepalen wat voor jou de juiste dosering en frequentie is. Je moet ergens beginnen en dan de boel goed monitoren en waar nodig bijstellen. Ook niet meteen naar de arts wijzen als een behandeling niet aanslaat of niet snel genoeg het gewenste resultaat geeft. Ik ben gelukkig gezegend met een HA met wie ik goed kan overleggen. Zij heeft ervoor geleerd en ik kan aangeven hoe ik mij voel. Dan kunnen we er ook samen voor zorgen dat ik mij weer beter ga voelen.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:35

Dat het niet herkend wordt door de huisarts klinkt heel bekend! Hier ook aangedrongen op testen en had een waarde van 186. Ik heb vooral heel veel last van erge vermoeidheid. De huisarts zei dat dit prima was, maar ik vertrouwde het nog niet echt. Ik heb colitis ulserosa en daardoor bij het ziekenhuis veel bloedonderzoeken gehad. Daarin is regelmatig mijn B12 gecheckt. Wat mij toen opviel is dat mijn waardes altijd verlaagden. Elke opeenvolgende bloedonderzoek was mijn waarde weer lager en dat al bijna 8 jaar. Met die bevindingen naar mijn huisarts terug gegaan en op zijn aanraden B12 tabletten geprobeerd. Mijn waardes zakten gewoon verder weg dus het is duidelijk dat ik uit mijn verteringsstelsel gewoon niets opneem. Toen zijn we injecties gaan doen. Ik kreeg eerst 3 maanden elke 2 weken een injectie en daarna is het vrij snel afgebouwd naar 3 maanden. Na 3x om de 3 maanden heb ik vlak voor de injectie laten testen en was mijn waarde net boven de 300 geloof ik dus toen op om de 3 maanden blijven hangen.

Ik heb nog steeds dat ik zeer vermoeid ben, maar of dit nu nog een restverschijnsel van mijn burn-out van 2 jaar geleden is, hoort bij mijn colitis of dat mijn B12 nu toch nog te laag is weet ik dus niet precies. N.a.v. dit topic ga ik toch even terug overleggen om te kijken of er vervolgonderzoek gedaan kan worden om te zien of ik niet toch 1x per maand/2maanden moet ipv 3 maanden.

Ik heb trouwens ook begrepen dat er 2 soorten zijn voor de injecties. De ene moet in de koelkast bewaard worden en de andere niet. De verpleegkundige die mijn injecties zette vertelde mij dat de injecties die in de koelkast bewaard moeten worden veel vervelender zijn dan de andere. Ik heb dus die uit de koelkast en ze doen bij mij ook echt zeer. Ik heb het geprobeerd in mijn bil en mijn bovenarm. Bij mij doen ze beiden evenveel zeer en aangezien ik de hele dag er last van houd is dat fijner in mijn arm dan het steeds te voelen als je gaat zitten := Maar misschien dat dit het verschil verklaard in de ervaringen van de meeste mensen hier? Het begin is ook niet zo pijnlijk, maar het is gewoon een flinke hoeveelheid vloeistof die ze erin moeten krijgen helaas...

Ik blijf hier nog even meelezen en ga ook eens een kijkje nemen in het andere topic :o

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:37

Ik ga geen injecties krijgen die zijn namelijk niet nodig onder de 100 volgens mijn huisarts.
Mag morgen bloedprikken op Methylmalonzuur en van daaruit verder kijken.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 11:43

Kimberley_ schreef:
Ik ga geen injecties krijgen die zijn namelijk niet nodig onder de 100 volgens mijn huisarts.
Mag morgen bloedprikken op Methylmalonzuur en van daaruit verder kijken.


Niet nodig onder de 100?
Ze zijn bij sommige mensen al nodig als ze, net als ik, rond de 300 zitten.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:44

maliejane schreef:
De verpleegkundige die mijn injecties zette vertelde mij dat de injecties die in de koelkast bewaard moeten worden veel vervelender zijn dan de andere. Ik heb dus die uit de koelkast en ze doen bij mij ook echt zeer.

Je moet ze ook opwarmen voor ze gezet worden, dus in je broekzak stoppen als je 'm uit de koelkast haalt en dan is ie tegen dat je bij de huisarts bent wel warm genoeg.

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:45

Nickolay schreef:
Kimberley_ schreef:
Ik ga geen injecties krijgen die zijn namelijk niet nodig onder de 100 volgens mijn huisarts.
Mag morgen bloedprikken op Methylmalonzuur en van daaruit verder kijken.


Niet nodig onder de 100?
Ze zijn bij sommige mensen al nodig als ze, net als ik, rond de 300 zitten.

Ja ik weet het maar ik krijg ze dat niet bepaald aan het verstand.
Loop denk ik al 10 jaar met klachten en krijg steeds meer klachten, bijna allemaal passend bij B12 tekort.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 11:45

maliejane schreef:
Dat het niet herkend wordt door de huisarts klinkt heel bekend! Hier ook aangedrongen op testen en had een waarde van 186. Ik heb vooral heel veel last van erge vermoeidheid. De huisarts zei dat dit prima was, maar ik vertrouwde het nog niet echt. Ik heb colitis ulserosa en daardoor bij het ziekenhuis veel bloedonderzoeken gehad. Daarin is regelmatig mijn B12 gecheckt. Wat mij toen opviel is dat mijn waardes altijd verlaagden. Elke opeenvolgende bloedonderzoek was mijn waarde weer lager en dat al bijna 8 jaar. Met die bevindingen naar mijn huisarts terug gegaan en op zijn aanraden B12 tabletten geprobeerd. Mijn waardes zakten gewoon verder weg dus het is duidelijk dat ik uit mijn verteringsstelsel gewoon niets opneem. Toen zijn we injecties gaan doen. Ik kreeg eerst 3 maanden elke 2 weken een injectie en daarna is het vrij snel afgebouwd naar 3 maanden. Na 3x om de 3 maanden heb ik vlak voor de injectie laten testen en was mijn waarde net boven de 300 geloof ik dus toen op om de 3 maanden blijven hangen.

Ik heb nog steeds dat ik zeer vermoeid ben, maar of dit nu nog een restverschijnsel van mijn burn-out van 2 jaar geleden is, hoort bij mijn colitis of dat mijn B12 nu toch nog te laag is weet ik dus niet precies. N.a.v. dit topic ga ik toch even terug overleggen om te kijken of er vervolgonderzoek gedaan kan worden om te zien of ik niet toch 1x per maand/2maanden moet ipv 3 maanden.

Ik heb trouwens ook begrepen dat er 2 soorten zijn voor de injecties. De ene moet in de koelkast bewaard worden en de andere niet. De verpleegkundige die mijn injecties zette vertelde mij dat de injecties die in de koelkast bewaard moeten worden veel vervelender zijn dan de andere. Ik heb dus die uit de koelkast en ze doen bij mij ook echt zeer. Ik heb het geprobeerd in mijn bil en mijn bovenarm. Bij mij doen ze beiden evenveel zeer en aangezien ik de hele dag er last van houd is dat fijner in mijn arm dan het steeds te voelen als je gaat zitten := Maar misschien dat dit het verschil verklaard in de ervaringen van de meeste mensen hier? Het begin is ook niet zo pijnlijk, maar het is gewoon een flinke hoeveelheid vloeistof die ze erin moeten krijgen helaas...

Ik blijf hier nog even meelezen en ga ook eens een kijkje nemen in het andere topic :o


Die uit de koelkast kunnen meer zeer doen, omdat het echt op lichaamstemperatuur gegeven moet worden. Bij mij zei ze eerst 30 minuten opwarmen onder je oksels ofzo

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:58

Ik heb al jaren last van extreme vermoeidheid. Ik ben compleet door de mallemolen gehaald, niets uitgekomen.
Nu lees ik dit over vit B12, en schrik ik een beetje van de waardes die je noemt :o As onder de 300 al een tekort kan betekenen, dan zit ik daar wel echt ruim onder. Hij is 3x gemeten, eenmaal was ie 160 (dat schijnt een soort schemergebied te zijn zeg maar, dan is de kans op een functioneel tekort 25% oid?) en nog een keer 206 en 230, wat volgens de internist echt ruim voldoende.

Ze heeft toen wel, ter geruststelling MMA laten prikken, die was wel ruimschoots goed (0.11), dus volgens haar was er dan absoluut geen tekort. Weet iemand hier toevallig meer over? Dat MMA dit met zekerheid uitsluit?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:04

Let op dat je als je landurig tekort hebt gehad, je lichaam bij het spuiten van b12 ineens heel hard nieuwe rode bloedlichaampjes aan gaat maken en daarvoor de ijzer voorraad leegtrekt. Dit is te zien in de ferritine waarde. Ijzer bijslikken, ferrifumaraat 200 Mg, kan daarbij ondersteunen en sneller herstel geven.

Ook zijn bij een b12 tekort vaak andere tekorten, zoals kalium, magnesium en zink. Goed om deze ook te checken. Het werkt allemaal samen.

Bij vitamine b12 tekort hebben mensen vaak ook D tekort, dat wordt in hetzelfde deel vd darm omgezet. D zit idealiter rond de 100.

Spuiten met vit b12 kan als bijwerking een histamine intolerantie hebben.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 12:10

Laura82 schreef:
Ik heb al jaren last van extreme vermoeidheid. Ik ben compleet door de mallemolen gehaald, niets uitgekomen.
Nu lees ik dit over vit B12, en schrik ik een beetje van de waardes die je noemt :o As onder de 300 al een tekort kan betekenen, dan zit ik daar wel echt ruim onder. Hij is 3x gemeten, eenmaal was ie 160 (dat schijnt een soort schemergebied te zijn zeg maar, dan is de kans op een functioneel tekort 25% oid?) en nog een keer 206 en 230, wat volgens de internist echt ruim voldoende.

Ze heeft toen wel, ter geruststelling MMA laten prikken, die was wel ruimschoots goed (0.11), dus volgens haar was er dan absoluut geen tekort. Weet iemand hier toevallig meer over? Dat MMA dit met zekerheid uitsluit?


Met die waardes en klachten zou je zeker een in aanmerking komen voor B12 prikken.
Schemergebied ligt tussen de 150 en ong 300.
Omdat ik al heel veel jaren zware klachten heb, ga ik dus met 323 ook prikken.
Als je geen klachten hebt is het een ander verhaal

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:52

Ongeacht hoe ze bewaard worden, kunnen ze opgewarmd tot lichaamstemperatuur voor het injecteren om pijn tegen te gaan. Maakt echt verschil.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:01

Voor een ieder die dus niet gehoord wordt door zijn of haar huisarts en/of twijfelt. Neem alsjeblieft contact op met de B12 kliniek of inderdaad een doorverwijzing naar een internist en ga niet zelf iets doen. Laat alles wel onder de naam van een arts zetten want anders ben je verder van huis.

Ik heb ook veel gedoe gehad, het heeft me zoveel stress en verdriet opgeleverd en zowel de Huisarts als het ziekenhuis wapperde alles weg met 'Je waarde is nu meer dan 1400', continu onnodig bloedgeprikt en ze bleven me maar negeren. De B12 kliniek heeft me geholpen en nu doen we het gewoon zelf. Mijn moeder laat nog wel 1x per 4 weken prikken bij de huisarts maar man wat is dat allemaal moeilijk en een gedoe ….

En inderdaad het is helemaal niet gek om te horen dat je eerst 2 jaar lang 2x in de week moet prikken. Dat is, volgens de bijsluiter, wel alleen nodig als er echt neurologische klachten aanwezig zijn. En achja, zo te lezen zijn die er bij veel.

Ik wens jullie allemaal zoveel succes en hoop dat het zoveel beter uitpakt dan toen bij mij :)

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:21

elnienjo schreef:
maliejane schreef:
De verpleegkundige die mijn injecties zette vertelde mij dat de injecties die in de koelkast bewaard moeten worden veel vervelender zijn dan de andere. Ik heb dus die uit de koelkast en ze doen bij mij ook echt zeer.

Je moet ze ook opwarmen voor ze gezet worden, dus in je broekzak stoppen als je 'm uit de koelkast haalt en dan is ie tegen dat je bij de huisarts bent wel warm genoeg.


Dan ga ik dat de volgende keer proberen.. Ik moet volgende week weer dus ben benieuwd of dat scheelt. Ben wel verbaast om te lezen dat zoveel mensen eigenlijk nog een B12 tekort hebben!

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 16:28

Ja helaas word het gewoon niet herkend door heel veel artsen. Ik loop zelf al zeker 5 jaar rond met deze klachten, maar waarschijnlijk al veel langer een voor mij te lage waarde

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:30

Echt, iedereen met een B12 tekort of die er eentje vermoedt...lees je goed in. Word je eigen expert. Gebruik daarvoor vooral ook de website van het B12 institute, die is erg fijn, en ga op je strepen staan. Het gaat om jullie gezondheid!

Bij mij hebben ze het 7 jaar niet gezien, met blijvende neurologische schade tot gevolg, om nog maar niet te spreken wat voor invloed het heeft gehad op mijn leven om niet te kunnen lopen, praten, studeren, etc. Neem het serieus, vraag advies, en ga ermee aan de slag.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:45

Ik heb sinds m'n 18e regelmatig te lage B12, ijzer en D gehaltes gehad, zodoende prik ik nu ook chronisch. Ik laat het doen. Wat vervelend dat veel van de huisartsen 150 als ondergrens hanteert, 300 is naar mijn beleving een stuk realistischer. 2 jaar elke week 2 prikken lijkt mij trouwens wel veel. Bij een stootkuur prik ik zo'n 10 weken 2x en dan afbouwend. Nu ik het chronisch prik houd ik zo'n 2/2,5 maand aan, meestal voel ik het wel aankomen.
Overigens schijnt een opname probleem nog best vaak voor te komen en dan heeft pillen slikken geen enkele zin. Ook een omzetting probleem kan er zijn, maar is vrij zeldzaam. Dan is het handig om ook je MMA, homocysteine en foliumzuur te testen.

Hopelijk voel je je gauw beter als je met de injecties begint!

Ps met laag ijzer is floradix echt een aanrader, zitten ook B vitamines in.