B12 tekort en injecties krijgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:20

Ik spuit ook zelf 2 keer per week. Nog geen rekening er van gehad.
In de spier spuiten valt mee qua pijn hoor. Ik had eerst te korte naaldjes en had altijd enorme blauwe plekken. Sinds ik lange van 4 cm heb en 0.5 mm doet het nauwelijks pijn en geen blauwe plekken meer. Gewoon zachtjes spuiten. Als het wel wat gaat branden stop ik even en haal de naald mini stukje omhoog en spuit verder. Dan voel ik het niet meer.
Scheelt een hoop tijd om het zelf te doen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 19:48

Spetter schreef:
Ik spuit ook zelf 2 keer per week. Nog geen rekening er van gehad.
In de spier spuiten valt mee qua pijn hoor. Ik had eerst te korte naaldjes en had altijd enorme blauwe plekken. Sinds ik lange van 4 cm heb en 0.5 mm doet het nauwelijks pijn en geen blauwe plekken meer. Gewoon zachtjes spuiten. Als het wel wat gaat branden stop ik even en haal de naald mini stukje omhoog en spuit verder. Dan voel ik het niet meer.
Scheelt een hoop tijd om het zelf te doen.


Ze hebben nu 2x in dezelfde arm geprikt en het voelt wel wat gevoelig als ik er met mijn hand overheen ga. Morgen maar even mijn andere arm.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:10

Nickolay schreef:
Ze hebben nu 2x in dezelfde arm geprikt en het voelt wel wat gevoelig als ik er met mijn hand overheen ga. Morgen maar even mijn andere arm.

Waarom laat je hem niet in je bil zetten?

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 22:22

elnienjo schreef:
Nickolay schreef:
Ze hebben nu 2x in dezelfde arm geprikt en het voelt wel wat gevoelig als ik er met mijn hand overheen ga. Morgen maar even mijn andere arm.

Waarom laat je hem niet in je bil zetten?


Mijn tante had daarna een tijd last van haar bil, na elke prik.
Dan liever in mijn arm. Maar ik denk erover om het zelf te gaan doen, dus in mijn been.
Moet alleen even moed verzamelen

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:27

Nickolay schreef:
Mijn tante had daarna een tijd last van haar bil, na elke prik.
Dan liever in mijn arm. Maar ik denk erover om het zelf te gaan doen, dus in mijn been.
Moet alleen even moed verzamelen

In m'n been deed bij mij juist zeer omdat er toen in 'n zenuw geprikt werd. Toen was ik genezen van het plan om zelf te leren spuiten. In de bil zitten de minste zenuwen dus het minst kans dat er op 'n verkeerd plekje wordt geprikt.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:52

Er zijn meerdere redenen waarom een injectie pijn kan doen, sommige kun je iets aan doen en andere niet. -Ten eerste zorg dat de vloeistof op lichaamstemperatuur is, als de temperatuur kouder is dan je lichaam, dan spant je spier zich aan op het moment dat de vloeistof in je spier komt.
- Zorg dat de spier volledig ontspannen is waar in gespoten gaat worden, dit scheelt heel veel in pijn. Dus als je in je bil gespoten wordt dan je tenen op grond zetten (neus van je schoen) en je knie buigen. Dus geen steun op dat been.
-Gebruik een kleine naald, meestal wordt een naald van 0,8 X 40 gebruikt voor intramusculair spuiten. Op aanraden van het vit b 12 instituut ben ik 0,4 X 40 gaan gebruiken en hier voel je niets van, dus vraag er naar en anders moeten het maar speciaal besteld worden. (Heten officieel insuline naalden).
- Prik niet in de buurt van bloedvaten als je ze ziet zitten, dit is niet altijd te voorkomen, maar kan erg pijnlijk zijn.
- Niet wrijven na de injectie, dit kan een branderig gevoel geven.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:31

Ik laat hem ook altijd in mijn bil zetten. Soms kan het een beetje zeer doen maar ik vind het erg meevallen.

Gewoon de ampul een tijdje opwarmen in je hand, met één been de knie gebogen en op je tenen gaan staan. In de bil van dat been laat je vervolgens de injectie zetten. Als de assistent het langzaam en met beleid doet voel je er weinig van.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:37

Kunnen jullie misschien nog even met mij meedenken? Ik ben zoals ik in mijn laatste berichten al zei afgelopen donderdag naar de huisarts geweest. Mijn opstart was blijkbaar 2x om de maand en daarna direct om de drie maanden. We hebben daarop besloten uitgebreid mijn bloed te testen ook om een eventuele bacterie, antistoffen, coeliakie en B6 te kort als oorzaak uit te sluiten. Helaas van die testen nog geen uitslagen (gingen naar een ander lab), maar de rest van de waarden waren goed. Ze gaf aan dat mijn B12 waarde nu 260 was en dat dat in principe een prima waarde is. Voor een gezond persoon zit dat al in het grijze gebied dus lijkt mij dat je met injecties nooit zo laag zou mogen komen. Die waarde in combinatie met mijn klachten hebben voor mij dus wel bewezen dat de frequentie van injecties echt te laag is, ik ben alleen bang dat mijn huisarts niet alsnog de stootkuur wil geven, maar hooguit naar om de maand wil gaan. Hebben jullie misschien nog bronnen of argumenten die ik kan gebruiken als mijn huisarts donderdag (wanneer ik derest van de waardes krijg) niet mee wilt in die stootkuur? Ik heb ook nog een fb bericht gestuurd aan stichting B12 tekort of zij misschien een "normaal" waarde hebben voor mensen die injecties krijgen incl. een bron die ik zou kunnen gebruiken om aan te tonen dat 260 echt te laag is. Ook neem ik enkele linkjes mee naar de site van de stichting B12 tekort en naar die van het B12 institute.

Ik hoop dat jullie mee willen denken!

Nickolay schreef:
Mijn tante had daarna een tijd last van haar bil, na elke prik.
Dan liever in mijn arm. Maar ik denk erover om het zelf te gaan doen, dus in mijn been.
Moet alleen even moed verzamelen


Hierop kan ik alleen zeggen probeer het gewoon 1x. Degene die mij prikte gaf ook aan dat de meeste minder last hebben van in de bil. Ik heb het dus beide 1x geprobeerd. Ik vond de prik zelf even pijnlijk bij beide dus dat maakte voor mij geen verschil. Alleen is de plek bij mij daarna een beetje beurs. Bij mijn arm heb ik daar weinig last van tenzij ik hem aanraak, met mijn bil was dat dus heel vervelend met zitten. Daarom sindsdien altijd in mijn arm laten doen. Aan zelf prikken moet ik niet denken :') Ik heb altijd al een angst gehad voor naalden en heb mijn vriend 6 weken trombose prikken moeten geven na een operatie. Dat vond ik echt al heel erg eng en werd met de dag moeilijker om mij eroverheen te zetten. En dan voel ik de naald niet eens zelf O:) Dus ik rijd wel op en neer naar de huisartsenpost :=

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 14:51

Je hebt inderdaad de verkeerde opstart kuur gehad en zou eigenlijk niet af moeten bouwen zolang je klachten hebt. B12 checken tijdens en na injecties is niet betrouwbaar, eigenlijk zou de waarde ruim boven de 1000-1400 moeten zitten. Er word 1000 ingespoten.

Op de website van het B12 institute staat bijna alles. Ik zou je ook een bestand kunnen sturen, wat je aan je huisarts kan laten lezen. Valkuilen heet het, volgens mij staat het ook op de website

https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/
Het meten van vitamine B12-waarde tijdens of na behandeling om de effectiviteit van de behandeling te toetsen heeft geen enkele zin. De waarde moet hoog zijn. Biochemie correleert niet met klinische verschijnselen. Zie ook punt 4, noot 2.
Zie ook punt 3.
Suppletie (2x per week intramusculair of diep subcutaan gedurende 5 weken, of 1x per week gedurende 10 weken 1000 mcg hydro(xo)cobalamine B12 injecties) wordt eerst adequaat ingezet bij vastgestelde deficiëntie. Als nu gemeten wordt, is de B12 waarde, als het goed is, zeer hoog. Dat mag geen reden zijn om te stoppen met injecties.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:39

Ik heb de site van b12 instituut doorgespit en daar stond een stuk over hoe vaak spuiten bij neurologische klachten. Dit uitgedraaid en aan huisarts gegeven. Maar huisarts stond er sowieso wel open voor. Dus je kunt veel van die site halen.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:26

Nickolay schreef:
Je hebt inderdaad de verkeerde opstart kuur gehad en zou eigenlijk niet af moeten bouwen zolang je klachten hebt. B12 checken tijdens en na injecties is niet betrouwbaar, eigenlijk zou de waarde ruim boven de 1000-1400 moeten zitten. Er word 1000 ingespoten.

Op de website van het B12 institute staat bijna alles. Ik zou je ook een bestand kunnen sturen, wat je aan je huisarts kan laten lezen. Valkuilen heet het, volgens mij staat het ook op de website

https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/
Het meten van vitamine B12-waarde tijdens of na behandeling om de effectiviteit van de behandeling te toetsen heeft geen enkele zin. De waarde moet hoog zijn. Biochemie correleert niet met klinische verschijnselen. Zie ook punt 4, noot 2.
Zie ook punt 3.
Suppletie (2x per week intramusculair of diep subcutaan gedurende 5 weken, of 1x per week gedurende 10 weken 1000 mcg hydro(xo)cobalamine B12 injecties) wordt eerst adequaat ingezet bij vastgestelde deficiëntie. Als nu gemeten wordt, is de B12 waarde, als het goed is, zeer hoog. Dat mag geen reden zijn om te stoppen met injecties.


Ik had deze pagina inderdaad al gelezen. Maar nergens zie ik dan staan hoe hoog die waarde dan normaal zou moeten zijn bij gebruik van injecties of wat je moet doen als je al langere tijd een onderhoudsdosering gebruikte en het te kort blijft. Ga je dan gewoon een maand sneller nemen of is het dan altijd nodig die boost te doen? Ik ben er zelf zeker van dat zo'n stootkuur nu het beste is, maar met duidelijke bronnen krijg ik mijn huisarts natuurlijk makkelijker mee. Ik merk dat ze toch sterk vasthouden aan de normwaarden. En met mijn 260 waarde zit ik boven de norm dus zou om de 3 maanden injecties voldoende moeten zijn in hun ogen. Gelukkig zijn ze het wel met mij eens dat ik moet blijven gebruiken omdat mijn waardes over die drie maanden wel sterk dalen en langer niet spuiten dus zeker op een tekort uit zou komen, maar ik hoop dat ze dus ook mee willen naar vaker spuiten tot mijn klachten weg zijn i.p.v. tot de gemeten waarden op de normale norm liggen...

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:55

maliejane schreef:
Nickolay schreef:
Je hebt inderdaad de verkeerde opstart kuur gehad en zou eigenlijk niet af moeten bouwen zolang je klachten hebt. B12 checken tijdens en na injecties is niet betrouwbaar, eigenlijk zou de waarde ruim boven de 1000-1400 moeten zitten. Er word 1000 ingespoten.

Op de website van het B12 institute staat bijna alles. Ik zou je ook een bestand kunnen sturen, wat je aan je huisarts kan laten lezen. Valkuilen heet het, volgens mij staat het ook op de website

https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/
Het meten van vitamine B12-waarde tijdens of na behandeling om de effectiviteit van de behandeling te toetsen heeft geen enkele zin. De waarde moet hoog zijn. Biochemie correleert niet met klinische verschijnselen. Zie ook punt 4, noot 2.
Zie ook punt 3.
Suppletie (2x per week intramusculair of diep subcutaan gedurende 5 weken, of 1x per week gedurende 10 weken 1000 mcg hydro(xo)cobalamine B12 injecties) wordt eerst adequaat ingezet bij vastgestelde deficiëntie. Als nu gemeten wordt, is de B12 waarde, als het goed is, zeer hoog. Dat mag geen reden zijn om te stoppen met injecties.


Ik had deze pagina inderdaad al gelezen. Maar nergens zie ik dan staan hoe hoog die waarde dan normaal zou moeten zijn bij gebruik van injecties of wat je moet doen als je al langere tijd een onderhoudsdosering gebruikte en het te kort blijft. Ga je dan gewoon een maand sneller nemen of is het dan altijd nodig die boost te doen? Ik ben er zelf zeker van dat zo'n stootkuur nu het beste is, maar met duidelijke bronnen krijg ik mijn huisarts natuurlijk makkelijker mee. Ik merk dat ze toch sterk vasthouden aan de normwaarden. En met mijn 260 waarde zit ik boven de norm dus zou om de 3 maanden injecties voldoende moeten zijn in hun ogen. Gelukkig zijn ze het wel met mij eens dat ik moet blijven gebruiken omdat mijn waardes over die drie maanden wel sterk dalen en langer niet spuiten dus zeker op een tekort uit zou komen, maar ik hoop dat ze dus ook mee willen naar vaker spuiten tot mijn klachten weg zijn i.p.v. tot de gemeten waarden op de normale norm liggen...


Door laten verwijzen naar de b12 kliniek ben je in een klap van al het gedoe met de huisarts af.
Of naar een huisarts die b12 friendly is.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 23:58

Hmmm dan liever B12 institute dan kliniek. Lees veel verkeerde behandelingen en zorg verzekering die de kliniek niet meer vergoeden

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:51

Op de site van b12 instituut staat dat meten geen zin heeft na injecties, want je waarde moet dan hoog zijn. >1400. Het instituut kijkt naar je klachten omdat de hoogte van de waarde en je klachten niet veel zeggen. Ik heb namelijk al klachten bij een bloedwaarde van 800 (dit is gemeten, na 2,5 maand niet prikken) Eigenlijk zou het b12 gemeten moeten worden op cel niveau, want daar vindt de stofwisseling plaats, dit schijnt duur en niet prettig te zijn.

Maliejane: ik zou een echte opstart dosis vragen en daarna wekelijks, kijken of je klachten minder worden en dan kijken hoelang je zonder kunt, dit voel je echt wel. Als je huisarts open staat voor b12, dan kan die ook contact opnemen met vit b12 instituut (is een apart nummer voor huisartsen), wil de HA hier niet aan mee werken, dan een verwijzing vragen naar Rotterdam. Ik weet het, een lange wachtlijst, maar het wachten is echt de moeite waard.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:06

maringe schreef:
Op de site van b12 instituut staat dat meten geen zin heeft na injecties, want je waarde moet dan hoog zijn. >1400. Het instituut kijkt naar je klachten omdat de hoogte van de waarde en je klachten niet veel zeggen. Ik heb namelijk al klachten bij een bloedwaarde van 800 (dit is gemeten, na 2,5 maand niet prikken) Eigenlijk zou het b12 gemeten moeten worden op cel niveau, want daar vindt de stofwisseling plaats, dit schijnt duur en niet prettig te zijn.

Maliejane: ik zou een echte opstart dosis vragen en daarna wekelijks, kijken of je klachten minder worden en dan kijken hoelang je zonder kunt, dit voel je echt wel. Als je huisarts open staat voor b12, dan kan die ook contact opnemen met vit b12 instituut (is een apart nummer voor huisartsen), wil de HA hier niet aan mee werken, dan een verwijzing vragen naar Rotterdam. Ik weet het, een lange wachtlijst, maar het wachten is echt de moeite waard.


Bedankt voor de reactie. Mijn huisarts staat er redelijk open voor, maar heeft er naar mijn idee niet veel onderzoek naar gedaan en ben dus bang dat ze te snel zal willen gaan opbouwen. Daarom verzamel ik nu zoveel mogelijk informatie.

Ik heb inmiddels ook een reactie terug van stichting B12 tekort via fb. Ook zij geven aan dat mijn behandeling nu echt niet klopt en dat ik nu eerst een goede opstart moet regelen en erna langzaam opbouwen tot een onderhoudsdosering door steeds met één dag te lengen. Ik moet daarbij de klachten voor blijven en er mag nooit langer dan 2 maanden tussen de injecties zitten dus daar wijkt mijn huidige behandeling ook al vanaf. Ook zeiden ze letterlijk: "Uw waarde met injecties is veel te laag, die zou onmeetbaar hoog moeten zijn of in ieder geval ruim boven de 700." dus dat geeft ook een concreet uitgangspunt om in mijn gesprek met de huisarts mee te nemen. Heb ook nog flink wat linkjes gekregen waar ik vanavond nog even naar ga kijken. Voordeel is dat ik nu dus ook wat concrete informatie heb die ik in mijn argumentatie mee kan nemen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 10:10

maliejane schreef:
maringe schreef:
Op de site van b12 instituut staat dat meten geen zin heeft na injecties, want je waarde moet dan hoog zijn. >1400. Het instituut kijkt naar je klachten omdat de hoogte van de waarde en je klachten niet veel zeggen. Ik heb namelijk al klachten bij een bloedwaarde van 800 (dit is gemeten, na 2,5 maand niet prikken) Eigenlijk zou het b12 gemeten moeten worden op cel niveau, want daar vindt de stofwisseling plaats, dit schijnt duur en niet prettig te zijn.

Maliejane: ik zou een echte opstart dosis vragen en daarna wekelijks, kijken of je klachten minder worden en dan kijken hoelang je zonder kunt, dit voel je echt wel. Als je huisarts open staat voor b12, dan kan die ook contact opnemen met vit b12 instituut (is een apart nummer voor huisartsen), wil de HA hier niet aan mee werken, dan een verwijzing vragen naar Rotterdam. Ik weet het, een lange wachtlijst, maar het wachten is echt de moeite waard.


Bedankt voor de reactie. Mijn huisarts staat er redelijk open voor, maar heeft er naar mijn idee niet veel onderzoek naar gedaan en ben dus bang dat ze te snel zal willen gaan opbouwen. Daarom verzamel ik nu zoveel mogelijk informatie.

Ik heb inmiddels ook een reactie terug van stichting B12 tekort via fb. Ook zij geven aan dat mijn behandeling nu echt niet klopt en dat ik nu eerst een goede opstart moet regelen en erna langzaam opbouwen tot een onderhoudsdosering door steeds met één dag te lengen. Ik moet daarbij de klachten voor blijven en er mag nooit langer dan 2 maanden tussen de injecties zitten dus daar wijkt mijn huidige behandeling ook al vanaf. Ook zeiden ze letterlijk: "Uw waarde met injecties is veel te laag, die zou onmeetbaar hoog moeten zijn of in ieder geval ruim boven de 700." dus dat geeft ook een concreet uitgangspunt om in mijn gesprek met de huisarts mee te nemen. Heb ook nog flink wat linkjes gekregen waar ik vanavond nog even naar ga kijken. Voordeel is dat ik nu dus ook wat concrete informatie heb die ik in mijn argumentatie mee kan nemen.


Ja dat staat ook precies in de info die ik je gestuurd heb.
Succes

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:38

Is er ook iemand die de normaalwaardes weet voor de mma test.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 18:30


Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:41


Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 18:45

Die eerste link is van het nvkc, waar je van alle testen de waardes kan vinden, als zij zeggen dat er geen standaard waarde is, dan is hij er niet.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 18:53

Gisteren mijn 3e injectie gehad.
En vandaag op en neer geweest van Sellingen (Groningen) naar Zwolle, voor een behandeling bij mijn chinese natuurgeneeskundige therapeut. En ik ben nog niet echt kapot, dus lijkt erop dat het wat vooruit gaat. Dit had ik een maand geleden niet zo kunnen doen.

Nu krijg ik niet alleen de B12 injecties, maar ook de acupunctuur en kruiden behandeling. De combinatie lijkt goed te zijn voor mij.

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:52

Nickolay schreef:
Gisteren mijn 3e injectie gehad.
En vandaag op en neer geweest van Sellingen (Groningen) naar Zwolle, voor een behandeling bij mijn chinese natuurgeneeskundige therapeut. En ik ben nog niet echt kapot, dus lijkt erop dat het wat vooruit gaat. Dit had ik een maand geleden niet zo kunnen doen.

Nu krijg ik niet alleen de B12 injecties, maar ook de acupunctuur en kruiden behandeling. De combinatie lijkt goed te zijn voor mij.

Fijn dat het beter lijkt te gaan :)

Hoe weten ze dan of je mma verhoogd is of niet als er geen 'standaard' waardes zijn?

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 23:08

Ik ben hier niet in thuis, heb het zelf nog nooit getest. Was bij mij niet meer aan de orde, omdat ik al pillen geslikt had.

Misschien weet 1 vd anderen het. Maar ik lees op de Facebook pagina wel dat een waarde van 340 bijv hoog is. Maar je moet echt kijken naar de schaal van het lab waar er getest is

ik zie dat het bij sommige als 0,34 staat

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:05

Aan de MMA waarde kunnen ze zien of de vit b12 injecties aanslaan. Deze waarde moet namelijk zakken als je met vit b12 injecties begint en de behandeling zinvol is.

Onderstaande heb ik gekopieerd van stichting b12tekort. (werkt samen met vit b12 instituut)
De gebruikte referentiewaarden voor MMA liggen tussen de 210 en 480 nmol/L. Veel gebruikt is de bovenste referentiewaarde van 270 nmol/L.

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:08

Nou volgens de huisarts is mijn MMA waarde prima.
Nu toch gevraagd of ik niet de stootkuur mag proberen om te kijken of ik vermindering van klachten krijg.