How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 10:47

Bedankt voor je lijstje Resistance! Is toch weer wat inspiratie :j

Anoniem

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:52

Graag gedaan! :) Beste tip die ik ooit heb gehad: gezond eten moet je lekkerder maken dan dat je het ongezonde eten vond. Dan is afvallen net een stukje minder lastig.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:53

Eulogy schreef:
Mwah, wat je met beweging verbrandt is heel makkelijk te overschatten helaas, zeker als vrouw.


Beweging is zeker niet te onderschatten. Alleen al voor de gezondheid. De algehele stofwisseling gaat sneller werken, het herstellingsproces van de spieren die zorgt voor extra verbranding de dag erna en een hogere spiermassa die er voor zorgt dat je basaalmetabolisme (ruststofwisseling) stijgt. (mensen met hogere spiermassa verbranden dus meer calorieën in rust toestand) Dus klopt het aantal calorieën die je verbrand per keer sporten is misschien niet zo hoog maar het is wel een heel waardevol element voor het afvallen icm met correct voedsel.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 30-08-19 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:56

Laat ik het zo zeggen: je kunt veel makkelijker minder eten dan dezelfde calorieen verbranden met beweging. Je stofwisseling in rust gaat juist omlaag als je afvalt, opbouw van spiermassa is bij de meeste vrouwen ook niet significant. Natuurlijk is het belangrijk (nogmaals, een negatieve energiebalans = afvallen), maar afvallen komt echt voor het overgrote deel van voeding.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:01

Er zijn heel veel tegenstrijdige uitspraken over en voor mij persoonlijk is het toch echt een samenwerking. Is niet leuk om te horen denk ik. Maar (veel) afvallen door alleen maar sporten, of juist door alleen 'op je voedsel te letten' zonder met grote calorie deficiënties te werken is gewoon heel moeilijk.

Als je de zaken combineert, dus gezonder eten en meer bewegen ga je imo veel sneller resultaten zien. Zonder dat je daarbij door overmatig sporten motivatie kwijt raakt of juist door over focussen op je eten gefrustreerd raakt of nog erger te weinig calorieën binnen krijgt en je lichaam in noodstand brengt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:04

Lara_Silver schreef:
Er zijn heel veel tegenstrijdige uitspraken over en voor mij persoonlijk is het toch echt een samenwerking. Is niet leuk om te horen denk ik. Maar (veel) afvallen door alleen maar sporten, of juist door alleen 'op je voedsel te letten' zonder met grote calorie deficiënties te werken is gewoon heel moeilijk.

Als je de zaken combineert, dus gezonder eten en meer bewegen ga je imo veel sneller resultaten zien. Zonder dat je daarbij door overmatig sporten motivatie kwijt raakt of juist door over focussen op je eten gefrustreerd raakt of nog erger te weinig calorieën binnen krijgt en je lichaam in noodstand brengt.

Uit ervaring ben ik het hier wel mee eens. Ik merk dat ik het makkelijker vol te houden vind goed en gezond te eten als ik er ook bij beweeg. Ik sport niet, maar ik rijd wel dagelijks paard, wandel dagelijks en fiets ook dagelijks.

Als ik een middagje bankhangen heb in het weekend komt veel sneller dat 'even lekker snaaien' gevoel op, als ik bezig ben heb ik dat niet.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:30

Ja precies! En bij 'beweging' hebben mensen al snel het idee dat je direct naar de sportschool moet ook al is dit helemaal niet nodig. Meer wandelen, vaker trappen nemen, vaker fietsen is alleen al beweging die gewoon harstikke mee telt. Ik beweeg op mijn werk heel weinig (9u zittend) dus ik haal dat 's avonds in door met de honden of mijn pony te gaan wandelen.

In het weekend probeer ik 20 km op de mountainbike te doen, lekker het bos in en verder sta ik nog twee keer per week 30 minuutjes series te kijken op mijn crosstrainer op een zwaardere stand maar laag tempo. :+

En als ik niet heb kunnen wandelen of fietsen doe ik één of twee keer een HIIT training. HIIT training is erg effectief maar imo onaangenaam dus ik vermijd het liever en haal liever op andere manieren mijn beweging.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:01

Doorgaans willen we vetverbranding, dat doe je door
duursport, "aroob"(je moet nog mooi kunnen zingen)
door de tussendoortjes af te schaffen
en je lichaam heeft er volwaardige voeding bij nodig.
Concreet: zink, magnesium, carnitine, ijzer en B vitaminen zijn nodig om vetten te verbranden. Dwz: met tekorten lukt het veel moeilijker.

En het kan niet altijd in elke baan, maar 'actieve stoelen' zoals de skippybal en de kantoorfiets zijn helemaal hip.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:09

Weet je, ik sport 4x in de week, maar at ook een zak chips, een blok chocolade, een zak winegums en een zak zwart-witjes in de week..
Naast m’n gewone eten dus.
Tja, en dan blijf je rond die 80 kg hangen....
Calorieën tellen heeft mij wel heel veel geholpen in bewustwording van wat ik nu eigenlijk eet.

Mocht je water drinken lastig vinden kan je je water ook “opleuken” met wat schijfjes komkommer, sinaasappel, wat munt, etc. Wel even een paar uur “laten trekken” in de koelkast.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:16

En zelf bananenpannenkoekjes bakken? Of bananen brood? Eerste is alleen banaan met ei. Je moet wel echt van banaan houden, want je proeft natuurlijk wel banaan.

https://uitpaulineskeuken.nl/2014/01/he ... bread.html

Ik had trouwens geen idee dat Alpro zoveel duurder was als gewone yoghurt.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 12:25

Soja valt wel mee. Maar ik ben allergisch voor soja. Lekker makkelijk, ahum :+

Dus dan heb je kokosyoghurt en dat is wel echt enorm duur.. Die bananenpannenkoekjes ga ik morgenochtend bakken! :9

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:27

SusanH schreef:
En zelf bananenpannenkoekjes bakken? Of bananen brood? Eerste is alleen banaan met ei. Je moet wel echt van banaan houden, want je proeft natuurlijk wel banaan.

https://uitpaulineskeuken.nl/2014/01/he ... bread.html

Ik had trouwens geen idee dat Alpro zoveel duurder was als gewone yoghurt.

Die heb ik een paar weken terug gemaakt, is erg lekker.

suus_toes

Berichten: 985
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:59

Phoehh ik herken mezelf in je verhaal...
Spiegel en weegschaal, grootste vijand!
Ik ben hard opzoek naar de motivatie om weer beter te gaan leven.
Ik heb eerder een poos aan de herbalife gezeten, met goed resultaat! Maar helaas die kosten blijven dan wel door gaan. Dus daar mee gestopt.. En daar kwamen de kilo's weer.

Op dit moment heb ik helemaal nergens motivatie voor.. Erger me kapot aan mezelf.

Ik werk onregelmatig in de zorg.. Dus probeer wel zo goed mogelijk gelijkmatig te eten.. Maar is soms lastig.
Ben sinds kort als zzp'er gestart (massagepraktijk) dat moet allemaal nog opgestart worden.
Heb een hond, dat is dan wel weer iets positiefs, want die moet er wel uit.
Heb een paard, waar ik op dit moment veel te weinig mee doe.

Ik hoop door wat mee te lezen de goeie motivatie weer te kunnen vinden.
Ik voel me alleen maar moe, en gewoon nergens zin in.
Terwijl ik eerder enorm actief was... :(

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:07

Nog één tip voor iedereen die wil afvallen:
Ga de hoeveelheid calorieën eten die je nodig hebt (basisstofwisseling plus wat je qua beweging verbrandt) voor je gewenste gewicht. Je basisstofwisseling is grofweg 20 kcal per kilo lichaamsgewicht (hele grove vuistregel, maar makkelijk om mee te rekenen)

Stel, je weegt nu 80 kg en je wilt 60 kg gaan wegen. Dan eet je nu voor 80 kg basisstofwisseling (plusminus 1600 kcal), en moet je voor 60 kg basisstofwisseling gaan eten (plusminus 1200 kcal)
Stel, je beweegt nog voor 800 kcal, dan is nu je intake 2400 kcal om op 80 kg te blijven, en moet je dus 1800 kcal gaan eten om op 60 kg te eindigen én te blijven.

Blijf dat (of iets minder) de rest van je leven eten en je blijft op dat gewenste gewicht (zolang je beweging identiek blijft). Met één kleine kanttekening, naarmate je ouder wordt, verlies je altijd spiermassa en gaat je basisstofwisselingsbehoefte naar beneden - je moet dus geleidlijk steeds iets minder gaan eten naarmate je ouder wordt om op gewicht te blijven.

Het hele jojo-effect van dieten en weer aankomen komt neer op 'weer normaal gaan eten na een dieet' waarbij 'normaal' de hoeveelheid eten is die nodig was om méér kilo's intact te houden. Ja, dan ga je weer naar die hoeveelheid kilo's toe.

Er zit een zekere waarheid in de uitspraak: als je eenmaal begint met dieten blijf je dieten. Je 'mag' nl niet meer de hoeveelheden gaan eten die je at, omdat je blijvend minder nodig hebt met minder kilo's 'lijf'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:09

Hey TS wat een stoer topic!

Ik ben 3 jaar geleden 25 kilo afgevallen en ze zijn er nog af door serieus mijn eet en beweeggewoontes aangepakt te hebben.

Mijn koolhydraat en suiker inname heb ik drastisch veranderd, ik ben vaker gaan eten (lees, de hele dag door hele kleine porties) en gezonder.
Ook ben ik veel gaan wandelen en dat doe ik nog steeds, heerlijk. Hardlopen heb ik zo´n 2,5 jaar fanatiek gedaan maar heb ik nu door mijn huidige werktijden helaas geen tijd meer voor, dan verkies ik toch paardrijden boven hardlopen.
Desondanks blijft mijn gewicht aardig stabiel en kan ik mezelf zelfs eens gecontroleerd laten gaan.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:09

Hoi ts, ik steun je.
33 jaar met ook 3 cijfers op de weegschaal (achter de komma niet meegerekend).
Ik ben inmiddels 3 weken bezig met het dieet van de foodsisters (8 wk programma).
Koolhydraatarm en suikerarm. En het bevalt me tot op heden prima. Ik moet binnenkort bloed prikken om te kijken wat cholesterol waarden zijn en of ik diabetes heb.
Ik wens je veel sterkte met je dieet.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 13:29

Dankjewel iedereen! Wens ook jullie enorm veel succes!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:31

Imre schreef:
Pepperrr schreef:
Ik heb een tarwe allergie. Glutenvrij brood is gewoon niet te vreten zonder flink beleg. Er is wel keuze in tussen meerzaden, zonder zaden, maar het smaakt allemaal het zelfde. Of eigenlijk nergens naar. En nog kurkdroog ook. Vandaar heg besluit van helemaal geen brood meer :)


Heb je al eens een groentespread, zoals die van Zonnatura, of hummus op je brood gedaan? Bijvoorbeeld Mazaa heeft ontzettend veel soorten en daar zit vaak wat meer smaak aan dan aan chocopasta, vind ik, dus gebruik je er minder van.


In de meeste groenten spreads en hummus zit ontzettend veel suiker.

Anoniem

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:42

Zelf hummus maken is ook een makkelijke en lekkere oplossing. Kikkererwten, wat tahinpasta, beetje citroensap en wat knoflook. Even door de blender of in een keukenmachine en klaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:43

Nikass schreef:
Imre schreef:


Heb je al eens een groentespread, zoals die van Zonnatura, of hummus op je brood gedaan? Bijvoorbeeld Mazaa heeft ontzettend veel soorten en daar zit vaak wat meer smaak aan dan aan chocopasta, vind ik, dus gebruik je er minder van.


In de meeste groenten spreads en hummus zit ontzettend veel suiker.

Ik schrok van hoeveel calorieën er in kant en klare hummus zit. Bijna net zo veel als in chocopasta. Zelf maken scheelt meestal de helft.

Scheelt wel dat het echt heel gezond is.

Anoniem

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:48

Ik vind hummus ook een stuk vullender dan chocopasta. Dus in plaats van dat ik 3 boterhammen met hummus eet, heb ik genoeg aan 2 rijstwafels met een eetlepel hummus erop. Dan is het in de balans uiteindelijk best te doen.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:50

Apart zeg, in de hummus die ik meestal koop (de pikante van de Lidl oa) zit helemaal niet veel toegevoegde suiker. Wel 'veel' olie, wat inderdaad voor wat meer calorieën zorgt.
Ik maak mijn hummus altijd door de ingrediënten van die Lidl hummus te kopiëren, en dan de hoeveelheden een beetje op gevoel. Die is heerlijk :9 Ik laat de olie dan weg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:53

8nnemiek schreef:
Apart zeg, in de hummus die ik meestal koop (de pikante van de Lidl oa) zit helemaal niet veel toegevoegde suiker. Wel 'veel' olie, wat inderdaad voor wat meer calorieën zorgt.
Ik maak mijn hummus altijd door de ingrediënten van die Lidl hummus te kopiëren, en dan de hoeveelheden een beetje op gevoel. Die is heerlijk :9 Ik laat de olie dan weg.

Wat doe je er in dan in ipv olie?

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:09

bananen zitten ook weer boordevol suiker. Alleen rood fruit zoals aardbeien bessen bramen en frambozen een handje per dag als fruit zou voldoende moeten zijn als je wil afvallen. Jammer dat je en geen gluten en geen zuivel kan eten. Een gezond ontbijt is 250 ml magere kwark naturel met een handje rood fruit en wat haverzemelen o.i.d. Als je zoveel verschillende meningen hoort zoals hier op bokt en van ieder advies wat oppikt denk ik niet dat dat je echt helpt. Ik zou toch adviseren die dietist te consulteren want die kan een voor jou geschikt menu opstellen. Rekeninghoudend met wat je wel en niet kan eten, het paleodieet, en je beweegpatroon. Ondanks dat die druk je tegenstaat, er is vast een dietist die je kan helpen en waar je wel een klik mee hebt.

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:11

Wil je zelf graag ontbijten? Ik vind ook geen enkel "snel"/makkelijk ontbijt lekker namelijk, en 's ochtends geen honger, dus zeker als ik aan het cutten ben, sla ik ontbijt meestal over.