Kunstgebit? Hoedan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mls_w

Berichten: 152
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Oud-Beijerland

Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 22:19

De posts die een soortvan relevant waren, waren al erg oud vandaar dat ik een nieuwe open.

Zolang ik me kan herinneren heb ik een slecht gebit. Thanks to een enorme ontsteking tijdens het wisselen. Alles staat Schots en scheef en ik schaam me er dood voor. Uiteraard, mensen zat die me vertellen ajoh het valt mee! Maar ik zou het liefst mn mond niet open doen als 't niet hoefde.
Beugel gaat helaas niet, door de vele vallen met paard en andere stommiteiten zitten er enorm veel haarscheurtjes in mn tanden waardoor ze niet verplaatst kunnen worden -O-

Daarbuiten heb ik ook niet de meest mooie tanden, slecht glazuur, enorm veel gaatjes, bijna geen wortels meer over ga zo maar door, en natuurlijk door het scheef staan raar afgesleten... 1 tand staat zo scheef dat ik een permanente deuk in mn lip heb..
Buiten alle problemen met mn gebit zelf, ben ik ook nog eens doodsbang voor de tandarts... Ik ben ook al tijden niet geweest. Lees paniek aanvallen als ik denk aan de tandarts bellen voor een afspraak, daar eenmaal wachten ging gewoon niet meer.


Maaaargoed om het enorm lange verhaal af te sluiten, ik wil dus graag een kunstgebit. Boven en onder, in 1 x overal vanaf. Niet meer de stress de pijn, de schaamte.. Maaaaar mijn normale tandarts vond me veel ste jong, dat was iets voor alleen oude mensen... Toen 21 nu bijna 26
Ik wil gewoon geen klappen met geld uitgeven om mn tanden "te fixen" wat voor mij een eindresultaat geeft wat ik niet wil. Ze zullen altijd scheef blijven..

Wat zijn jullie ervaringen hier in?
Mede jonge mensen die ook nog een soort van te helpen gebit hadden en toch aan een kunstgebit zijn begonnen? Wat waren de kosten ongeveer?
En vooral, waaaaar?
Ik. Woon zelf regio Rotterdam, ik heb tot nu toe nog niemand gevonden die het wilt doen, en toch zie ik vaak mensen die jonger zijn, mooiere tanden, die het toch voor elkaar krijgen...
Mag evt ook privé gestuurd worden uiteraard!

Ik hoor graag jullie ervaringen! Ik ben ten einde raad en hoop toch een keer te kunnen lachen zonder me de komende dagen dood te schamen ervoor.

Alvast bedankt _/-\o_

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:25

Mijn zus had al vroeg een volledige prothese, noodgedwongen...
Ze is nu 43 en heeft m denk ik 15/20 jaar.
Echter zit ze nu wel al met een flink geslonken kaak wat in de toekomst problemen kan geven

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:30

Ik word 29 en heb mijn boven gebit nu 5 jaar en onder bijna 2 jaar. Onder ben ik momenteel bijna klaar met het traject voor implantaten en dan een steg om de boel te "stutten". Boven heb ik dat niet omdat het niet vergoed word en ik het niet nodig heb.

Bij mij is alles wel een handje geholpen door dat paardlief haast alle boven tanden eruit heeft geslagen. Nooit geen spijt van gehad, hoewel maar gebit mooi stond door jaren beugel ook heel veel ellende van gehad en dat is nu voorbij. Heerlijk!

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:32

Mijn man ook heeft hem.nu 2/3 jaar is begin 30 nu.. via gewone tandarts... ( maar daar was weinig meer van de redden ) dus gewoon op spelen ...

mls_w

Berichten: 152
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 22:34

XxDiandraxX schreef:
Ik word 29 en heb mijn boven gebit nu 5 jaar en onder bijna 2 jaar. Onder ben ik momenteel bijna klaar met het traject voor implantaten en dan een steg om de boel te "stutten". Boven heb ik dat niet omdat het niet vergoed word en ik het niet nodig heb.

Bij mij is alles wel een handje geholpen door dat paardlief haast alle boven tanden eruit heeft geslagen. Nooit geen spijt van gehad, hoewel maar gebit mooi stond door jaren beugel ook heel veel ellende van gehad en dat is nu voorbij. Heerlijk!



Bij mij ook alles door de paarden, begon met trap in mn gezicht, toen was ik aan t wisselen voor en alles ging fout toen. Toen tegen een springpaal aangesmeten, en een keertje bakrand gehapt, vandaar alle scheurtjes in mn tanden!

Ik hoop dat ik een tandarts vind die het kan doen!






snorkel1986 schreef:
Mijn man ook heeft hem.nu 2/3 jaar is begin 30 nu.. via gewone tandarts... ( maar daar was weinig meer van de redden ) dus gewoon op spelen ...

Ik heb al heel wat tandartsen in de buurt gehad, allemaal zonder te kijken, nee je bent te jong, en toen kon ik weer gaan zegmaar, of ze hingen op als het telefonisch was -O-

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:48

Het kost inderdaad kaakbot door minder stimulans van bot aanmaak, tandartsen focussen tegenwoordig terecht op zo lang mogelijk eigen gebit behouden.

Maar qua hoe het er uit ziet voor een ander zijn de bovenste 4-6 voortanden het belangrijkste. Als daar via implantaat oid een oplossing voor is, dan ben je er qua hoe verzorgd je er uitziet. Overleg dat dus ipv alles er uit willen hebben ook ivm betere kans op een baan (waar toch nog steeds zoveel zeker vrouwen op uiterlijk afgerekend worden). En ja ook zo'n ingreep al dan niet samen met sanering rest gebit kan afhankelijk van hoe en wat eventueel onder narcose. Is er een goede angst-tandarts in Rotterdam die je kan helpen? Want ik ben het zeker met ze eens dat enkel vanwege tandarts-angst alles willen laten trekken geen oplossing is. Je levert zeker weten in qua smaak en wat je kan eten en ook met zo'n gebit moet je naar de tandarts voor controle, aanpassingen, etc. Het is geen wondermiddel of 100% vervanging, kunstgebit is altijd minder goed dan je eigen tanden.

mls_w

Berichten: 152
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 23:09

tamary schreef:
Het kost inderdaad kaakbot door minder stimulans van bot aanmaak, tandartsen focussen tegenwoordig terecht op zo lang mogelijk eigen gebit behouden.

Maar qua hoe het er uit ziet voor een ander zijn de bovenste 4-6 voortanden het belangrijkste. Als daar via implantaat oid een oplossing voor is, dan ben je er qua hoe verzorgd je er uitziet. Overleg dat dus ipv alles er uit willen hebben ook ivm betere kans op een baan (waar toch nog steeds zoveel zeker vrouwen op uiterlijk afgerekend worden). En ja ook zo'n ingreep al dan niet samen met sanering rest gebit kan afhankelijk van hoe en wat eventueel onder narcose. Is er een goede angst-tandarts in Rotterdam die je kan helpen? Want ik ben het zeker met ze eens dat enkel vanwege tandarts-angst alles willen laten trekken geen oplossing is. Je levert zeker weten in qua smaak en wat je kan eten en ook met zo'n gebit moet je naar de tandarts voor controle, aanpassingen, etc. Het is geen wondermiddel of 100% vervanging, kunstgebit is altijd minder goed dan je eigen tanden.




Het is niet angst waarom ik een kunstgebit wil, dat staat ook nergens, het is dat ik niet normaal mn mond open wil doen om te praten, de angst speelt een puntje bij, maar dat is natuurlijk niet de hoofdzaak.

Angsttandarts veranderde weinig voor mij, ook narcose tandarts gedaan en dat maakt allemaal echt niets uit. De angst is de combinatie met alles wat er moet gebeuren maar in mijn opzichten nooit een waardig resultaat eindigt. Ik zit nog steeds met mn lelijke scheve gebit.
Dat verlies van is op elke leeftijd, alleen als je jong bent heb je er indd eerder en langer last van.
Omdat mijn hele gebit slecht en scheef is, heeft een gedeelte opknappen geen nut.

Ik vond de tandarts altijd al niet zo leuk, maar mijn grootste probleem is dat ik er heen moet, allerlei dingen gebeuren, ik ben astmatisch en last van hyperventilatie, dus ik kon nooit normaal ademen bij de tandarts, geen 1 ook de Angsttandarts hield daar rekening mee helaas. En dan nog elke x na pijn huilen stikken, had ik nog steeds een lelijk gebit. Nog steeds kon ik mn mond niet normaal open doen zonder me door te schamen, hell het is zelfs zo erg dat zelfs met mn mond dicht mn ene tand zo scheef is datie er uit komt.
Daarom wil ik er vanaf.

Ik snap jullie punten, en die van de tandarts echt wel, maar ik wil dit niet meer. Ik wil gewoon ook een keer normaal kunnen praten zonder bij elk woord te denken omg laat ze niet aar mn tanden kijken. Een x op de foto zonder mn hand er subtiel voor te doen etc

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:31

dit kun je toch via het ziekenhuis laten doen onder narcose? meen dat hier in Groningen het UMCG het doet bij mn moeder en tante beide onder narcose alles eruit en gelijk kuntgebit.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:36

Mijn vader had ook jong een kunstgebit, dit heeft wel resulteert in een kaakoperatie. Omdat de kaak steeds dunner werd hebben ze bot uit zijn benen moeten halen en dan daar opnieuw plaatsten. Ik zou dit zeker meenemen in je gedachten.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:38

Ik zou je willen aanraden om je kunstgebit te laten maken door studenten. Mijn moeder heeft via meerdere tandartsen verschillende kunstgebitten gehad, maar haar gebit was pas echt mooi nadat deze door studenten werd gemaakt. Zijn super nauwkeurig en je kan het net zo vaak laten herstellen tot je tevreden bent.
Zou hier echt even naar gaan kijken.

Tandarts kan je wel te jong vinden maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Mijn moeder had ook voor haar 30e een kunstgebit.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:41

Mijn vader had op zn 20e een kunstgebit. Ook slechte staat tanden. Al is dat wel 20 jaar geleden dus geen idee hoe dat was en toen in zijn werk ging. Maar het is niet gedeeltelijk te fiksen of iets? Met van die plaatjes ipv geheel gebit?

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:53

Als je het kan betalen, kijk dan naar een gebit op implantaten. Zorgt er ook voor dat je kaakbot niet slinkt.
En makkelijker met eten, omdat je hem vastklikt.

mls_w

Berichten: 152
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 09:08

SecretLIN schreef:
dit kun je toch via het ziekenhuis laten doen onder narcose? meen dat hier in Groningen het UMCG het doet bij mn moeder en tante beide onder narcose alles eruit en gelijk kuntgebit.

Het gaat er niet om waar het kan maar wie het wil doen :j

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:07

zigranta schreef:
Als je het kan betalen, kijk dan naar een gebit op implantaten. Zorgt er ook voor dat je kaakbot niet slinkt.
En makkelijker met eten, omdat je hem vastklikt.

Dat. En dan misschien niet meteen alles, maar enkel de voorste 6 tanden ofzo (de zichtbare bij het lachen en praten). Is natuurlijk onzin dat zoiets niet zou passen als je onder en boven tegelijk laat doen.
M'n schoonbroertje van amper 21 is naar Turkije geweest voor nieuwe voorste tanden middels implantaten. Was gefixt op een paar dagen, meteen vakantie erbij geboekt :D

Ik zou nooit voor een loszittend gebit gaan, zie er teveel miserie mee bij m'n schoonouders. Als in: past slecht, pijn, continue eten onder, zitten ermee te spelen (klikkend geluid, echt vies), veranderde spraak.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:39

mls_w schreef:
SecretLIN schreef:
dit kun je toch via het ziekenhuis laten doen onder narcose? meen dat hier in Groningen het UMCG het doet bij mn moeder en tante beide onder narcose alles eruit en gelijk kuntgebit.

Het gaat er niet om waar het kan maar wie het wil doen :j


dat zeg ik probeer een ziekenhuis umcg in Groningen doet het wel

Anoniem

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:46

Is een klikgebit niks? Of vaste implantaten? Een kunstgebit is wel een hele radicale optie die veel tandartsen liever niet doen..

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:56

Kan je geen facings laten zetten?

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:58

Mijn ex man heeft sinds hij begin 30 is een kunstgebit onder. En sinds een jaar ook boven (hij is nu 39). Hij had een heel slecht gebit, veel ontstekingen en constant pijn in zijn mond.
Helaas was de kwaliteit van zijn kaakbot zo slecht dat hij geen implantaten kon krijgen.
Hij is blij dat zijn eigen gebit eruit is, maar vindt een los kunstgebit geen ideale oplossing. Maar bij hem helaas geen andere mogelijkheid.
De kosten weet ik niet meer eigenlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:00

Ik heb een klikprothese met implantaten in mijn bovenkaak.
Het heeft even geduurd voor het allemaal goed zat, maar ik vind het ideaal en het voelt alsof het mijn eigen tanden en kiezen zijn.
Mijn kaakbot was ook slecht maar daar is kunstbot voor gebruikt om het opnieuw op te bouwen.

mls_w

Berichten: 152
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 15:43

Ik ga ook niet voor een los gebit maar dat staat er ook nergens haha.


Groningen is voor mij errug ver maar mocht ik niets anders vinden is dat een optie, alleen zou ik dan niet weten hoe ik inhemelsnaam er steeds heen zou moeten haha ff 6 uur heen en weer -O-

Facings gaat niet met mn scheve voortanden helaas, mijn tanden staan op 2 rijen, dus dat werkt niet :(


Gedeeltelijk fixen met een brug/implantatie werkt niet. Omdat het sowieso mijn volledige bovenkaak is die er aan zou moeten geloven. Helaas



Dat van studenten zal ik eens proberen op te zoeken, nog nooit van gehoord!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:46

Mls_w, mijn gehele bovenkaak is ook gedaan en ik heb 6 implantaten waar mijn klikprothese op rust. Dus implantaten/steg is voor jou ook zeker een optie :j
Weet je of je verzekering het vergoed? Anders kom je wel voor een flink kostenplaatje te staan :=

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:14

Mijn man heeft al een kunstgebit sinds hij 18 was dacht ik, ook een zeer slecht gebit wat niet te redden was dus heeft de tandarts een kunstgebit geadviseerd, maar goed dat is in Appingedam gebeurd (beetje ver weg) maar mijn tandarts heeft mij het ook al aangeraden vanwege een probleem gebit, maar ik probeer het nog even uit te stellen.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:38

Heb je de ACTA al gebeld?
Is een academisch tandheelkundig centrum in Amsterdam.

Ik ben er fijn geholpen voor luxerende kaak.
Maar ze werkten ook mee aan een tv programma en gaven die mensen weer een mooi gebit.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:48

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar met een kunstgebit ben je niet overal klaar mee, deze moet eens in de zoveel tijd gerabased(nieuw laagje) worden en ook eens in de zoveel jaar vervangen. Ik weet niet hoe het verzekerings technisch zit als je er zelf voor kiest.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kunstgebit? Hoedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:06

Plus dat een kunstgebit heel goed moet passen anders krijg je lelijke drukplekken en blaren. Daar had ik om de haverklap last van.
En dat lag niet alleen aan de tandtechniker, maar ook aan mijn kaakbot dat heel weinig draagvlak heeft.