Vliegangst, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 01:03

Hier geen vliegangst, maar iemand die vliegt als hobby en hopelijk ook nog eens beroepsmatig.

Zou het helpen als je precies weet hoe een vliegtuig werkt en hoe turbulentie werkt? Ik ben regelmatig in Lelystad op het vliegveld en zou dan wel een keer een cockpit kunnen laten zien en dingen uitleggen.

Of het de angst weg neemt dat weet ik niet, maar wellicht dat het al iets scheelt wanneer je weet hoe iets werkt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 01:05

Loretta schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik zag net weer een doodeng filmpje op Facebook van super heftige turbulentie. (Lees: koffers vliegen rond en gillende mensen)
Dat is voor mij echt weer een ding, echt weer iets waardoor de angst weer toeneemt. :


Dat soort filmpjes moet je niet naar kijken als je al angst hebt. Die wakkeren alleen maar angst aan.


Ik probeer het ook echt te vermijden, maar die kwam gewoon spontaan in m'n tijdlijn dus dan kun je hem bijna niet vermijden.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 01:08

amanda09 schreef:
Hier geen vliegangst, maar iemand die vliegt als hobby en hopelijk ook nog eens beroepsmatig.

Zou het helpen als je precies weet hoe een vliegtuig werkt en hoe turbulentie werkt? Ik ben regelmatig in Lelystad op het vliegveld en zou dan wel een keer een cockpit kunnen laten zien en dingen uitleggen.

Of het de angst weg neemt dat weet ik niet, maar wellicht dat het al iets scheelt wanneer je weet hoe iets werkt.


Ik weet hoe turbulentie werkt :D Dat is ook niet per se mijn grootste angst wanneer ik vlieg. Meer gewoon het idee zo hoog te zitten en als er iets fout gaat gaat het compleet fout, dat idee vind ik het engst.

Wel leuk dat je in de luchtvaart zit! Ik vind het wel interessant hoe een vliegtuig in de lucht kan blijven en hoe het zo'n sterk voertuig kan zijn.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:20

Dan moet je juist dat boekje een kans geven! Ik had vroeger precies hetzelfde idee, zo hoog en als het fout gaat, dan ga je ook.. En dat boekje legt heel makkelijk/fijn uit dat deze gedachtegang helemaal niet terecht is.

Je kan hem altijd bestellen en even doorbladeren, terugsturen + geld retour kan dan altijd nog. Helpt het niet, dan kan je weer verder kijken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:21

Ga even bij Cygnus buurten op het vivaforum! Hij vliegt als captain bij KLM.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 10:52

xdniesje schreef:
Dan moet je juist dat boekje een kans geven! Ik had vroeger precies hetzelfde idee, zo hoog en als het fout gaat, dan ga je ook.. En dat boekje legt heel makkelijk/fijn uit dat deze gedachtegang helemaal niet terecht is.

Je kan hem altijd bestellen en even doorbladeren, terugsturen + geld retour kan dan altijd nog. Helpt het niet, dan kan je weer verder kijken.


Jaa ik koop hem wel gewoon hoor! 16 euro is niet super veel en als het een fijn boek is dan zal ik er vast vaker in lezen dan 1 x. :)

Of iemand moet hier het boekje hebben liggen en er niks mee doen, dan neem ik m ook wel over.

Loretta
Berichten: 8775
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:04

Je had het over turbelentie gisteren.

Misschien moet je eens na de uitleg van dit kanaal kijken. Dat is een kanaal van een piloot die heel veel informatie geeft over vliegen en ook uitlegt wat voor dingen het nu precies zijn wat veel mensen eng vinden.
Ik vind het altijd interessante videos om naar te kijken.

https://youtu.be/EuLURmITq_E

Deze aflevering gaat over turbelentie

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:11

...doe mij maar vliegschaamte.

Ja, Amerika kan heel erg gaaf zijn.
Maar de boel vernielen terwille van "gaafheid" gaat mij een stap te ver.

Voor diegenen onder ons die een levensstijl hebben waarbij 1 planeet voldoende is heb ik niets gezegd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:12

Janneke2 schreef:
...doe mij maar vliegschaamte.

Ja, Amerika kan heel erg gaaf zijn.
Maar de boel vernielen terwille van "gaafheid" gaat mij een stap te ver.

Voor diegenen onder ons die een levensstijl hebben waarbij 1 planeet voldoende is heb ik niets gezegd.

Dan heb je neem ik aan ook geen kinderen?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 13:13

Janneke2 schreef:
...doe mij maar vliegschaamte.

Ja, Amerika kan heel erg gaaf zijn.
Maar de boel vernielen terwille van "gaafheid" gaat mij een stap te ver.

Voor diegenen onder ons die een levensstijl hebben waarbij 1 planeet voldoende is heb ik niets gezegd.


Iedereen zal voorlopig blijven vliegen dus om die ene keer per jaar dat ik vlieg, niet te gaan, zal het milieu niks bijbrengen. :)

Maar dat is een hele andere discussie die ik hier graag buiten zou willen laten.


@Loretta, ik ga eens een kijkje nemen. Bedankt!

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:09

Shaggy09 schreef:
Janneke2 schreef:
...doe mij maar vliegschaamte.

Ja, Amerika kan heel erg gaaf zijn.
Maar de boel vernielen terwille van "gaafheid" gaat mij een stap te ver.

Voor diegenen onder ons die een levensstijl hebben waarbij 1 planeet voldoende is heb ik niets gezegd.


Iedereen zal voorlopig blijven vliegen dus om die ene keer per jaar dat ik vlieg, niet te gaan, zal het milieu niks bijbrengen. :)

Maar dat is een hele andere discussie die ik hier graag buiten zou willen laten.


@Loretta, ik ga eens een kijkje nemen. Bedankt!


Nou inderdaad.... dan kan je de auto ook beter laten staan.

Daarbij hoe ga ik mijn zieke moeder dan uit Kroatie naar Nederland krijgen? Lopend...... :x

Anoniem

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:18

Ik zit ook niet lekker in een vliegtuig. Maar ik wilde me er niet meer langer door laten belemmeren en ben in mijn eentje naar Bali gevlogen. Wel zelf de luchtvaartmaatschappij uitgezocht, dus het werd Emirates. Sindsdien gaat het iets beter.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 15:45

Emirates lijkt me wel fantastisch. Hoor daar altijd lovende verhalen over.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:56

Een overlever van de turkish airlines crash bij schiphol heeft een carriëreswitch gemaakt naar therapeut voor mensen met vliegangst.
Hij is oa hypnotherapeut en emdr therapeut, take off support heet zijn bedrijf. :)
Hele fijne kerel en geen prutsmuts zonder zelf ervaring te hebben met vliegangst, hij heeft het zelf overwonnen.
Hij doet ook meer hoor, maar het is begonnen met het doel vliegangst behandelen.

Loretta
Berichten: 8775
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:40

Janneke2 schreef:
...doe mij maar vliegschaamte.


Ik heb van beide geen last. Niet van vliegangst en niet van vliegschaamte.
Natuurlijk weet ik wel dat vliegen niet goed is voor het klimaat. Maar over het klimaat loopt al een ander topic. Daarin heb ik in het begin aangegeven hoe ik erin sta. En ja ik weet dat dat niet is zoals de moraalridders het graag zien. Maar ik ben dan zelf ook niet bepaald een moraalridder. Ik erger me voornamelijk aan de enorme hypocrisie van een aantal vooraanstaande klimaatmensen in de media en politiek die hele grote woorden verkondigen over het klimaat maar ondertussen zelf een gigantische ecologische voetafdruk hebben .

Dan ga ik me niet meer zitten schamen als ik een keertje het vliegtuig pak.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:45

Shaggy09 schreef:
Emirates lijkt me wel fantastisch. Hoor daar altijd lovende verhalen over.


Beste maatschappij waar ik ooit mee gevlogen heb :j

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:47

Emirates geen ervaring mee, maar wel met Cathay en Singapore Airlines en die vind ik top.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:38

Janneke2 schreef:
...doe mij maar vliegschaamte.

Ja, Amerika kan heel erg gaaf zijn.
Maar de boel vernielen terwille van "gaafheid" gaat mij een stap te ver.

Voor diegenen onder ons die een levensstijl hebben waarbij 1 planeet voldoende is heb ik niets gezegd.

Citaat:
Iedereen zal voorlopig blijven vliegen dus om die ene keer per jaar dat ik vlieg, niet te gaan, zal het milieu niks bijbrengen. :)

Maar dat is een hele andere discussie die ik hier graag buiten zou willen laten.


Nou inderdaad.... dan kan je de auto ook beter laten staan.

Daarbij hoe ga ik mijn zieke moeder dan uit Kroatie naar Nederland krijgen? Lopend...... :x[/quote]

Ja, het is een andere discussie.

En nee - niet iedereen vliegt.
En het vliegtuig is - let's face it - vele malen vervuilender.

On topic: ik ben een verklaard emdr fan.

Maar ik werd getriggerd door het platte consumentisme "..er zijn vliegtuigen, dus daar wil ik in".("Want zo doet "iedereen"".)

Rare opmerkingen van mensen die niet weten dat je binnen 24 uur in Kroatië kunt zijn per trein (treinen zijn vaak toegankelijker voor zieke mensen dan vliegtuigen) sterken mij in mijn irritatie.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:52

Hier ook enorme vliegangst. En zit nu te wachten tot we opstijgen naar Birmingham! Feest!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:15

Hier ook iemand met erge vliegangst,hoewel ik laatst gevlogen heb zonder pammetje of wat dan ook . Ik had het geluk de vliegreis er voor naast een nederlandse piloot van ryanair te komen zitten.Hij emigreerde voor zijn job en vloog daarom met ons mee.Al gauw merkte hij mijn angst op en begon te vertellen wat er allemaal gebeurde wat ik kon zien en waar ik op kon letten,al kijkend ,vragend en pratend kon ik ontspannen. Vliegen is nog mijn hobby niet,maar ik denk nu wel niet bij ieder bibbertje of rinkeltje dat we neer storten.
Maar als ik ergens met de auto heen kan ,heeft dat mijn voorkeur boven vliegen,zegt zei die twee zware auto-ongelukken overleeft heeft.Mijn man snapt mijn logica ook niet :')

Niobe

Berichten: 7990
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:20

beatje schreef:
Hier ook iemand met erge vliegangst,hoewel ik laatst gevlogen heb zonder pammetje of wat dan ook . Ik had het geluk de vliegreis er voor naast een nederlandse piloot van ryanair te komen zitten.Hij emigreerde voor zijn job en vloog daarom met ons mee.Al gauw merkte hij mijn angst op en begon te vertellen wat er allemaal gebeurde wat ik kon zien en waar ik op kon letten,al kijkend ,vragend en pratend kon ik ontspannen. Vliegen is nog mijn hobby niet,maar ik denk nu wel niet bij ieder bibbertje of rinkeltje dat we neer storten.
Maar als ik ergens met de auto heen kan ,heeft dat mijn voorkeur boven vliegen,zegt zei die twee zware auto-ongelukken overleeft heeft.Mijn man snapt mijn logica ook niet :')


:=
Hersenen en angst zijn rare irreële dingen.
Heftig zeg!

Maarja er gebeuren inderdaad meer auto-ongelukken, maar ik doe dat ook liever. Het is dat mijn ticket voor mij geboekt werd, anders was ik echt met de auto of eventueel de trein gegaan naar Servië.
Laatst bijgewerkt door Niobe op 18-06-19 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7990
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:20

_xManadisx_ schreef:
Hier ook enorme vliegangst. En zit nu te wachten tot we opstijgen naar Birmingham! Feest!


Komt goed :(:)
Heel veel plezier gewenst!

Shaggy09 schreef:
Welk tijdstip vlieg jij Niobe?
Soms denk ik dat ik beter snachts of savonds kan vliegen omdat ik dan kans heb om in slaap te vallen. Tot nu toe lukt het me namelijk niet als ik overdags vlieg.

Ik zag net weer een doodeng filmpje op Facebook van super heftige turbulentie. (Lees: koffers vliegen rond en gillende mensen)
Dat is voor mij echt weer een ding, echt weer iets waardoor de angst weer toeneemt. :


Ik vlieg zowel heen en terug rond 10 uur! Ik moet dus vrij vroeg weg en ben geen ochtendmens, dus misschien lukt slapen toch

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:47

Janneke2 schreef:
Maar ik werd getriggerd door het platte consumentisme "..er zijn vliegtuigen, dus daar wil ik in".("Want zo doet "iedereen"".)

Rare opmerkingen van mensen die niet weten dat je binnen 24 uur in Kroatië kunt zijn per trein (treinen zijn vaak toegankelijker voor zieke mensen dan vliegtuigen) sterken mij in mijn irritatie.

Als je ziek bent (of snel naar een ziek familielid moet) zijn vliegtuigen toch heel veel sneller. Bovendien is de trein vele malen duurder en veel onoverzichtelijker (veel overstappen, zelf met bagage zeulen)

En het merendeel van de reisbestemmingen is binnen je normale vakantiedagen alleen maar te doen door te vliegen. Ik zie mezelf nog niet met de boot naar Amerika gaan bijv.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:22

beatje schreef:
Maar als ik ergens met de auto heen kan ,heeft dat mijn voorkeur boven vliegen,zegt zei die twee zware auto-ongelukken overleeft heeft.Mijn man snapt mijn logica ook niet :')

Dit is denk ook een stukje controle? In de auto heb je zelf controle (of kun je mee kijken), terwijl je dat in het vliegtuig helemaal moet afgeven en letterlijk niks te zeggen hebt :D Bij mij speelt dit toch een stukje mee

M_arjolein

Berichten: 1440
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:44

Hier ook iemand met vliegangst en fan van air crash investigation. Dit jaar voor het eerst sinds 4 jaar weer gevlogen en met opstijgen kreeg ik echt een paniekaanval. Bij elke x dat ie schud zit ik al in de stress. Ik ga ook even op het Viva forum kijken.