Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 00:04

Met de eerste 2 reed ik (op dat moment even) geen paard. Bij de derde zou ik gaan bijrijden en zat ik er met 3 weken op, alleen uitstappen. Ging prima.

Met de 4e had ik een eigen pony, maar ook tijdens de zwangerschap al last van mijn bekken. Toch paar keer opgestapt maar dat ging eigelijk niet. Na de bevalling dacht ik dit snel weer te kunnen, maar mijn bekken (en spieren!) hadden echt een klap gehad: met 3 weken zat ik erop maar had dat niet moeten doen. Ik kon geen zithulp meer geven, was gewoon ‘gehandicapt’. Heel raar. Na 3 maanden gebeurde er wat met mijn bekken en sindsdien kon ik weer ‘trainen’. Helaas nooit geworden zoals het was.

Oh, gewone bevallingen zonder scheuren/hechtingen/ingrijpen o.i.d.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 06:35

Wat een aanslag op je lichaam is het toch. Bizar.

Je schijnt ook eerder kans op incontinentie te hebben als je te snel weer gaat sporten

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 06:42

Melissa1996 schreef:
Na 4 weken reed ik al weer, begonnen met kwartiertje en al snel weer terug naar buitenritjes maken en gewoon trainen. Was de eerste weken/maanden fanatiek, inmiddels is de kleine 9 maanden en ben ik blij als ik er 2 p.w op kan zitten... Maar dat heeft meer met tijd te maken :P
overigens heb ik ook tot 32 weken door gereden, zonder zadel buitenritjes.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:13

naar een bevalling van 5 uur en een weeenstorm plus een knip heb ik met 6wk 5min er opgezet en, maar mijn rug werkte totaal niet mee kon niet draven of galopperen.
nu zoonlief 10wk maar als ik 1x per week haal dat ik misschien mijn vrij kan rijden is het veel.

maar zou zeker de 6wk aanhouden voor je herstel

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 07:25

Ja tot de kleine naar de opvang gaat lukt t denk ik ook maar 1 keer in de week. Verder beetje longeren.

Ja ik ga de 6 weken aanhouden, die 2 weken kan ik ook nog wek wachten ☺️

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:48

De eerste ongeveer 3 a 4 maand
De tweede na 4 weken maar ben er toen echt keihard afgevallen en veel last gehad

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:53

Ik heb wel langer dan 6 weken gewacht met echt rijden, ik ben na de (zware) bevalling ernstig ziek geworden en dat was echt een aanslag op mijn conditie. Het duurde sowieso tot ruim 2 maanden na de bevalling voor ik de deur weer een beetje uit kon. Maar toen ik eenmaal weer op de been was ging het best vlot gelukkig.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:56

Gwenvd schreef:
Wat een aanslag op je lichaam is het toch. Bizar.

Je schijnt ook eerder kans op incontinentie te hebben als je te snel weer gaat sporten


Klopt, verzakkingen, incontinentie en dat soort problemen hebben allemaal te maken met je bekkenbodem

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:07

Hier bij de eerste na lanceerbevalling van 1 uur en 20 minuten helemaal kaduuk gegaan dus toen kon ik pas na 3 maanden weer wat proberen :=

Bij de tweede een keizersnee gehad en dat herstel ging veel sneller.
Toen heb ik braaf gewacht tot 6 weken en toen erop geklommen :D en dat ging toen prima.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:33

Ten tijde van mijn bevalling had ik al geen paarden meer, maar ik deed wel graag aan spinnen en barre-trainingen. De verloskundige heeft onder andere als vuistregel dat je buikspieren weer naar elkaar getrokken moeten zijn. Dat kun je voelen net onder je borsten. Ik had duidelijk nog een gat op zes weken en heb nog even gewacht. Met tien weken scheurde ik weer overal heen met de racefiets en na drie maanden ben ik weer begonnen met barre training. Maar ik zou dus zeker die zes weken aanhouden. :j

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:28

6 weken na de bevalling zat ik er voor het eerst op.
Volgens mij niet gedraafd toen, het stappen was al geweldig :D

Mijn paard was/is nog groen, dus wilde het ook wel rustig aan doen, soms komt ie nog wel eens gek uit de hoek.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 12:14

Ik voel trouwens na een stukje lopen mijn buikspieren, en dan vooral hoe slap ze zijn. Herkennen jullie dat?

_Dune_

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-10-07

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:10

Ik heb tot een week voor mijn bevalling nog gereden. Daarna wel braaf 6 weken gewacht, al had ik er voor mijn gevoel ook wel na een week weer op kunnen stappen. Ik ben dan ook niet gehecht en had een zeer vlotte bevalling.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:08

Gwenvd schreef:
Ik voel trouwens na een stukje lopen mijn buikspieren, en dan vooral hoe slap ze zijn. Herkennen jullie dat?

Ja heel erg, maar dat ging bij mij wel snel over, al heb ik heel af toe, bij bijvoorbeeld lang staan of van de week de hele dag staan schilderen, dan voel ik het nog steeds wel.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:32

Storm schreef:
Ik kwam flink gehavend uit de strijd (subtotaal ruptuur) en zat er na 6 weken weer op, pijnvrij.


Hier hetzelfde, zat er na 5,5 week weer even op. Geen pijn, wel het gevoel continu in m'n broek te plassen in draf :+ nog maar even wat langer gewacht en daarna geen last meer van gehad.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 08:33

Morgen de controle en overleggen of t kan. Ik merk dat ik weer meer last van mijn bekkenbodem krijg, helpt het rijden daar niet juist bij?

Dat in je broek plassen herken ik ook van de eerste _O- ik dacht dat er liters uit kwamen maar dat was njet zo haha

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:38

Ik was vaginaal bevallen met een flinke knip waar ik lang last van heb gehad. Ik zat na 6 weken voor het eerst weer voorzichtig erop met wat draven erbij en dan wel maar 15minuutjes ofzo (dat was echt de max van wat ik aan kon toen en thuis heb ik ook meteen paracetamol geslikt haha). Ik heb van de knip nog bijna 2 jaar last gehad en soms is er nog een plekje wat ik bijna 6,5 jaar later nog voel, brr. Maar na die eerste keer heb ik wel meteen weer geleidelijk aan opgebouwd en dat ging prima (ik reed niet heel intensief ofzo. Beetje bak hobbelen en buitenritjes)

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 12:05

Helaas mag ik nog niet rijden. Eerst laten onderzoeken of ik geen verzakking heb en naar de fysio.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:11

Ik heb bij de 1e een totaal ruptuur gehad en zat er na 6 weken weer op. Ging prima.

Zowel gynaecoloog als fysio heeft wel met klem geadviseerd echt die 6 weken af te wachten omdat je lichaam echt tijd nodig heeft om te herstellen. Dus ik heb de dagen netjes afgeteld.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:52

Gwenvd schreef:
Helaas mag ik nog niet rijden. Eerst laten onderzoeken of ik geen verzakking heb en naar de fysio.


goed na je lichaam luisteren! mijn zoon is nu ook 3 maanden en heb er hoog uit 4x opgezeten. liever voorzichtig zijn en dus langer wachten dan als je straks 50bent over last van krijgen omdat je zo hoog nodig snel weer wilde paardrijden.

heb er net weer naar ander halve week weer eens opgezeten. echter was ik vergeten om eerst even naar de wc te gaan haha. dus na 20min toch maar weer afgestapt ;)

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 15:42

Ja ik heb er ook wel vrede mee. Gelukkig is het zomer en kan ponymans nog wel wat langer van zijn “vakantie genieten”.

Volgens mij nu ook weer ongesteld geworden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:48

Een verzakking is niet niks, idd eerst maar alles goed uit laten zoeken voor je er weer op stapt.

lazy
Berichten: 443
Geregistreerd: 26-07-04

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:39

Ga pas echt weer intensief rijden als je buikspieren (rechte vooral) weer goed functioneren, anders komt alles neer op je bekkenbodem en daardoor heb je meer kans op stress incontinentie (en dat willen we natuurlijk liever niet)