Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1735
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 18:06

Een vraagje voor de moeders onder ons, hoelang heb je gewacht met rijden na de bevalling? En was je dan vaginaal bevallen of een keizersnede?

Bij mijn oudste heb ik precies een maand gewacht en toen ging ik weer even erop.

Mijn zoontje is nu 4 weken en t kriebelt al behoorlijk om weer te gaan rijden :)

Storm

Berichten: 20856
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:08

Ik kwam flink gehavend uit de strijd (subtotaal ruptuur) en zat er na 6 weken weer op, pijnvrij.

Gwenvd

Berichten: 1735
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 18:10

Bij mijn eerste ook flink gehavend maar in t zadel stappen voelde toen ook gewoon weer heerlijk.

Nu ook geen last meer ergens van maar de verloskundige zei zeker 6 weken te wachteb

Ladygiroc

Berichten: 5089
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:37

Ik zat er na 2 weken weer 'even' op, uitstappen. Week later een drafje en een galopje.

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:18

Vaginaal bevallen, 2 knippen & vacuumverlossig. Hechtingen deden het niet goed waardoor de wond is gaan wijken dus liep 3 maanden met een gapend extra gat. :+

4 maanden later zat ik er terug op. Had wel een redelijke tijd eerder er op kunnen zitten. :)

Liselot

Berichten: 32200
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:23

Ivm kans op verzakkingen ed zou ik echt 6 weken aanhouden en dan rustig opbouwen.
Liever 2 weken langer wachten dan alle problemen die er misschien ontstaan!

Niwla

Berichten: 4117
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:29

5 weken na een laaaange dag met de baby. Mijn man kwam thuis, ik heb de baby in zijn armen gedropt met de woorden: “Hier. Ik ga opzadelen.” :')

Van de vk had ik toen groen licht trouwens, zo lang je maar naar je lijf luistert.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:38

Hier keizersnede en iets voor de 6 weken erop.

Momenteel is het 2 weken na mijn 2e keizersnede en denk dat ik dit keer wel de aanbevolen 8 weken aanhoud, merk dat herstellen van de 2e iets meer tijd kost en wil echt geen blijvende schade houden..

Ik men wel ook met mijn paard en zat na 10 dagen alweer op de bok. Er op klimmen heeft geen haast dus, en hij is ook nog eens een vluchter onder het zadel dus extra geen haast :=

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:47

Eerste keer vaginaal bevallen met knip, zat er na 6 weken weer op.
Tweede keer vaginaal bevallen met op 2 plekken hechtingen en wat inwendige schaafwonden en met 8 weken er weer op. Merkte dat ik het na 8 weken een stuk beter kon volhouden dan toen na 6 weken.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:49

Niet.. achtergebleven placenta resten waardoor ik bloedingen kreeg, pré en postnatale depressie, val op stuitje en rugproblemen na de bevalling.
Kind is 2,5 en af en toe klein ritje gemaakt. Wordt prima voor hem gezorgd en ontbreekt hem aan niets.

_lautje_

Berichten: 9271
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:51

Eerste keizersnee na 5,5 week er op en met 6 weken erna reed ik een M eventingwedstrijd (nee dat is niet verstandig maar ik voelde niks O:) )

Tweede heb ik ruim 2,5 maand gewacht. Ook keizersnee. En dat is echt beter geweest voor mijn lijf. Niet zozeer de wond, maar wel mijn bekken en stuit.

Na de eerste heb ik ruim 4 maanden iedere dag dat ik opstapte heel erg pijn gehad de eerste 5min aan onderrug en stuit. Bij de tweede nooit. Geen moment.

Ghosttown

Berichten: 212
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:08

Na 7 weken had ik mijn eerste ritje weer. Voelde de eerste paar keren wel alsof mijn bekken nog ergens in de bak achtergebleven was zodra ik thuis kwam, en dat hield dan makkelijk 2-3 dagen aan.

Na een maandje of 2 weer rijden trok dat wat weg, maar heb nog steeds regelmatig last van m’n bekken/heupen helaas. (Dochter is inmiddels bijna 15 maanden)

Edit: Vaginale bevalling, geen hechtingen.
Laatst bijgewerkt door Ghosttown op 11-06-19 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwenvd

Berichten: 1735
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 20:09

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik heb de 26ste weer een afspraak bij de vk en hoop dan ook groen licht.
Het banketstaaf is dat mijn moeder vanaf vrijdag 2 weken in de buurt op vakantie is en ze veel met de kindjes wi doen. De ideale gelegenheid om te rijden dus. Maar ik merk wel vooral aan mijn buik dat ik 0 spieren meer heb.
Oja en ponymans is ook een soort drilpudding geworden dus wat longewerk is zo gek nog niet. En misschien wandelen, dat is dan wel weer
Goed toch?

Ik heb uren rug en persweeen weg moeten puffen en daardoor wel echt last van mijn stuitje gehad. Dit voelt nu wel normaal maar als ik jullie zo hoor kan ik toch beter voorzichtig zijn.

MallyBelly

Berichten: 3540
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:13

Na 4 weken reed ik al weer, begonnen met kwartiertje en al snel weer terug naar buitenritjes maken en gewoon trainen. Was de eerste weken/maanden fanatiek, inmiddels is de kleine 9 maanden en ben ik blij als ik er 2 p.w op kan zitten... Maar dat heeft meer met tijd te maken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:15

Na de 1e ben ik er na 2,5 of 3 weken op gaan zitten, gewoon rustig rondje stappen en na 4 weken wel gewoon normaal gereden.
Na mijn 2e kindje ben ik met 5 weken rondje stappen en 7 weken weer echt rijden maar zat tijdens zwangerschap randje bekkeninstabiliteit.

Beide natuurlijke bevallingen met zo goed als geen schade (2 kleine hechtingen voor scheurtje)

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:21

Na 8 weken stapte ik weer op. Had een moeizame bevalling gehad en het herstel verliep traaaag... Zelf merkte ik enorm dat mijn spieren niet meer waren wat ze daarvoor waren en met name m’n bekkenbodemspieren moesten echt opgebouwd worden.
Nu zwanger van de tweede en ik hoop dat deze bevalling makkelijker zal zijn.

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:41

Iov tot 2 weken voor mijn bevalling nog gereden.
En toen ik na een week na de bevalling weer wilde opstarten, kreeg ik te horen dat ik minimaal 6 weken moest wachten. Duurde mij veel te lang, maar netjes afgewacht.
Bij de 2e was ik na 3 maanden zwangerschap al uitgereden en pas na 8 weken na de bevalling weer gaan rijden. Zo blij dat ik er weer opstapte.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:16

Na keizersnede 10 weken gewacht.
Ik was al heel snel weer fit maar doodsbenauwd voor bekkeninstabiliteit aangezien ik dat al een beetje had voor dat ik zwanger was. Heb dus toch maar braaf gewacht voor de zekerheid.
Het grootste euvel bleek afstijgen want hoe doe je dat met een redelijk verse buikwond, in iedergeval niet af laten glijden zoals je gewend was :')

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:18

Ik had ook een keizersnee en zat er na een week of 8 weer op, rustig aan. Had tot 19 weken gereden. Maar ook na een natuurlijke bevalling wordt aangeraden om 6 weken te wachten om de boel eerst weer te laten herstellen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:22

Na de eerste 6 weken gewacht. Ging prima.

Na de 2e ruim een jaar gewacht. Maar dat was omdat mijn paard was overleden en het nieuwe paard nog maar 2,5 was.

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:50

Na 4 weken had ik kriebels en durfde ik weer. Echter toen kwam de stalhoudster met enge verhalen over baarmoederverzakkingen :'). Dus ik heb braaf tot 6 weken gewacht. En rustig begonnen met stap en draf. Nu na 9 maanden is het nog niet helemaal zoals het was :+. Ik had een natuurlijke bevalling, vrij makkelijk en alleen naar voren uitgescheurd.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:19

Ik heb een normale bevalling gehad, maar heb een knip gekregen plus helaas alsnog subtotaal ruptuur. Ik had dus aardig wat hechtingen gekregen en ben een paar dagen goed gezwollen en blauw geweest. Na 4 weken ben ik heeeeeeel voorzichtig weer op me paard gaan zitten en het voelde goed. Beetje gestapt en 2 rondjes in draf aan een losse teugel. Toen was het wel genoeg. Is toch een behoorlijke ingreep op je Lijf, zo een bevalling. Voor mijn paard was het toen ook de eerste keer rijden, na 3 maanden revalidatie door een ongeluk waarbij hij zijn linkeroog is kwijtgeraakt. Voor ons beiden was het dus een bijzonder moment.

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:32

Het is wel slim hoor om 6 weken te wachten. Eigenlijk mogen je buikspieren nog weinig doen eerste 6 weken. Je hebt vaak jezelf er alleen maar mee als je eerder begint.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:47

Ik ben na drie weken een eerste buitenritje gaan maken. Het hielp mij juist wel om mijn spieren weer wat soepel te maken. Ik had de neiging om mijn rug wat vast te houden, en paardrijden helpt bij mij. Galopperen ging nog niet zo soepel (maar ik kon het toch niet laten, haha), dan merk je pas hoe hard je buikspieren gebruikt bij het rijden. Ik had wel een makkelijke bevalling, dus dat scheelde ook wel.
Vanaf dat mijn dochter zes weken was ben ik ook weer wat langere ritten gaan maken (20 a 30 km).

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Wanneer weer begonnen met rijden na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:04

Met een week of 5 na de keizersnede zat ik er al weer op maar dan alleen in stal even zitten. Toen ik weer groen licht had met 6 weken erna gelijk door gegaan naar stal en opgezadeld om een rondje te stappen.
Ik had het zo gemist.
Nu geen bereidbaar paard staan maar een jong ding.
Ben nu 35 weken dus nog heel even haha.
Ben blij als ik die van de winter rustig aan kan gaan zadelmak maken.