Kan jij niet reanimeren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:47

Bij mij op werk hebben wij nu verschillende werkbussen (waaronder die van mij) uitgerust met een AED en dus ook de bijbehorende cursus gehad. Wij hebben nu 75 bussen rijden met een AED erin en ook stickers op de bus dat deze erin zit. Omdat ik veel onderweg ben en via de app dus via GPS ook aangestuurd kan worden is dat erg fijn.
Heb laatst 1 oproep gehad, maar was in mijn woonplaats en ik was toen ergens anders.
Collega's hebben al meerdere oproepen gehad, waaronder ook een deel dat het helaas niet hebben overleefd, maar ook zeker wel wat positieve verhalen op de app voor ondersteuning (onderlinge app van collegas met AED).
Het is erg positief om te hebben en ben ook erg blij dat onze werkgever dit heeft gedaan! Misschien dat binnenkort het overige wagenpark (en de collega's die dit dus willen, dit word natuurlijk niet verplicht want best flinke verantwoordelijkheid) ook word uitgerust.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:29

Over het niet-reanimeren-kettinkje: Ik heb bij BHV geleerd dat je zelf (als hulpverlener) op dat moment mag beslissen of je reanimeert of niet. Je bent het niet verplicht, maar als het voor jou beter voelt mág het wel. Ook al is dat niet de keuze van de persoon. Hiervoor werd gezegd dat medisch personeel dan alsnog stopt, dat is dan toch ook wel weer dubbel... Ik kan me het gevoel wel voorstellen dat je het toch wilt proberen, maar die persoon heeft het kettinkje natuurlijk niet voor de lol om gedaan.

@ Firefly: Zeker een hele verantwoordelijkheid om een AED aan boord te hebben, maar ook mooi dat je dan iets kan doen. Krijg je de meldingen dan van HartslagNu (of hoe heet die app ook alweer)?

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:38

Klopt via hartslag.nu dus daar gps aan en rijden maar. Heb m zelf dus nog niet gebruikt maar nu bijna jaar in mijn bus hangen.

Yinka

Berichten: 2981
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:05

LindyH schreef:
Vraagje aan de reanimeerders: Als iemand een kettinkje draagt met de letters 'DNR' erop, weten jullie dan wat dat betekent?
Ik wil zo'n kettinkje gaan dragen, maar weet niet of de boodschap dan wel over komt. Ik kan ook wel een kettinkje dragen met een groot symbool en tekst erop en alles, maar dat vind ik dan weer zo lelijk. Ik wil niet dat het opvalt, behalve als het aan de orde is.

Als verpleegkundige weet ik waar de letters voor staan met dit onderwerp op de achtergrond. Echter, een ketting met enkel die letters is geen officiele penning en zal er dus gewoon gereanimeerd worden.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:08

bigone schreef:
LindyH schreef:
Vraagje aan de reanimeerders: Als iemand een kettinkje draagt met de letters 'DNR' erop, weten jullie dan wat dat betekent?
Ik wil zo'n kettinkje gaan dragen, maar weet niet of de boodschap dan wel over komt. Ik kan ook wel een kettinkje dragen met een groot symbool en tekst erop en alles, maar dat vind ik dan weer zo lelijk. Ik wil niet dat het opvalt, behalve als het aan de orde is.

Lindy, ik ben eigenlijk benieuwd hoe je tot de beslissing komt om zo,n ketting te dragen.

Omdat ik niet zo nodig verder hoef te leven. Er actief een eind aan maken gaat mij wat te ver, en daarvoor is mijn biologische wil om te leven en angst voor pijn ook te groot, maar als zo'n uitgelezen kans zich voordoet om er op een snelle makkelijke manier tussenuit te piepen dan grijp ik die graag aan.

Ik zou er echt goed van balen als ik op een dag wakker zou worden en iemand zou me vertellen dat ik gereanimeerd ben. Ik zou me beroofd voelen van een kans uit duizenden die waarschijnlijk nooit meer terug komt. Vooral ook omdat diezelfde gezondheidszorg je dan vervolgens niet wil helpen om er alsnog uit te stappen.

Het zit een beetje in mij, want mijn oma had het ook. Zij heeft lang voordat dat gebruikelijk werd, en ondanks dat ze erg gelovig was, ieder jaar op haar verjaardag een nieuw briefje in haar portemonnee gedaan met daarop haar wens niet gereanimeerd te worden, de datum en haar handtekening. Kettinkjes waren er toen nog niet, of althans niet beschikbaar voor mijn oma. Een briefje in de portemonnee had waarschijnlijk weinig zin gehad op het moment supreme, maar ik vond het toch heel stoer van haar.
Zij zag een hartaanval als en geschenk van God, en wilde daar graag gehoor aan geven. Ze is uiteindelijk erg oud geworden en vond dat niet fijn.

Zo denk ik er in feite ook over, alleen dan op een niet-religieuze manier. En om de kans te vergroten dat die wens in vervulling gaat lijkt het mij beter om zo'n kettinkje te dragen. Een tattoo zou waarschijnlijk effectiever zijn, maar dan ziet iedereen dat altijd als je een shirt met een wat diepere hals draagt. Daar zou ik dan de hele tijd uitleg over moeten geven en daar heb ik geen zin in. Daarnaast wil ik ook nog meer zijn dan 'die vrouw met die tattoo'. Ik wil andere mensen er ook niet steeds mee confronteren, want veel mensen vinden het toch een lastig iets. Hetzelfde geldt voor een erg opvallende ketting, met zo'n dog tag bijvoorbeeld. Dat is zó niet mijn stijl. Ik wil het dus bij een mooi bescheiden hangertje houden waar ik dan DNR in laat graveren, en dan maar hopen dat men het ziet op het moment dat het nodig is.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik kan in dit soort gevallen maar beter volledig zijn denk ik.

Yinka schreef:
Als verpleegkundige weet ik waar de letters voor staan met dit onderwerp op de achtergrond. Echter, een ketting met enkel die letters is geen officiele penning en zal er dus gewoon gereanimeerd worden.

Hmm, balen. Is een tattoo dan ook niet officiëel?
EDIT: Ik zag dat een tattoo wel rechtsgeldig zijn.

Eigenlijk vind ik het te belachelijk voor woorden dat je een rechtsgeldige penning nodig hebt om te mogen sterven aan iets dat van nature dodelijk is.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:15

Goed dat het kan! Je zou maar in zo'n situatie terecht komen inderdaad. Ikzelf heb in groep 8 zo'n volledige cursus gehad, :+ was wel leuk om op zo'n pop te duwen, maar hoop het nooit nodig te hebben, :o . Was btw goed geslaagd! 8-) . Zou in de toekomst wel weer zo'n cursus willen volgen, wat meer 'officieel' zeg maar. Vind het een belangrijk iets.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 01:49

Vorig jaar BHV gehad en dit jaar dus de herhaalcursus beide met reanimeren en AED. Vorige week gebeurde er een dodelijk ongeval met een motor recht voor mijn neus maar had niet het lef om te stoppen en te helpen, gelukkig stopte er al genoeg mensen. Achteraf heel erg wisseld over gevoeld, wat ik had kunnen doen, wat als ik was gestopt, stiekem blij dat ik er niet bij was aangezien dat toch wel op je netvlies gebrand staat denk ik. Ik blijf maar gewoon hopen dat ik het nooit hoef te doen, maar ik kan het wel

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:31

Goed initiatief! Hoop dat veel bokkers zich aan gaan melden :D

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:35

Het is zo belangrijk...

Ik heb een 7 jarig meisje moeten reanimeren, 2 dagen na mijn examen.
Geen oefening, maar realiteit..

Ik was zo blij dat ik wist wat ik moest doen.
Maar het beeld.. De aanblik van de mensen.. Het kindje.. Dat raak je nooit meer kwijt..


Als je een cursus kan doen.. Doe het.
Het kan levens redden als je weet hoe te handelen.

Helaas heb ik het meisje niet voldoende kunnen helpen..het heeft niet mogen baten :n

Anoniem

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:20

LindyH, ik doelde in mijn post ook op de rechtsgeldige tags incl naam, foto en handtekening. Voor mij zou een penning met slechts 'DNR' erop niets doen. Iedereen kan die penning omhangen, ook bij anderen.


Heftige verhalen komen langs.

KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:12

Jolliegirl schreef:
Het is zo belangrijk...

Ik heb een 7 jarig meisje moeten reanimeren, 2 dagen na mijn examen.
Geen oefening, maar realiteit..

Ik was zo blij dat ik wist wat ik moest doen.
Maar het beeld.. De aanblik van de mensen.. Het kindje.. Dat raak je nooit meer kwijt..


Als je een cursus kan doen.. Doe het.
Het kan levens redden als je weet hoe te handelen.

Helaas heb ik het meisje niet voldoende kunnen helpen..het heeft niet mogen baten :n


Heftig Jolliegirl... Wel fijn dat je weet hoe te handelen.


Zelf heb ik ondertussen enkele jaren mijn EHBO + reanimatie/AED. De opgedane kennis ook al meerdere keren in de praktijk gebracht waarvan een paar keer met succesvolle afloop.

Las eerder in dit topic ook een vraag over een niet-reanimeren penning. Ik ga op zo'n moment niet op zoek naar een penning. Als ik hem tegen kom weet ik niet wat ik doe, want ik heb die ervaring nog niet. Denk dat als ik als enige burgerhulpverlener ter plaatse ben ik dan de reanimatie niet opstart. Ben ik met meerdere burgers, denk dat ik dan in samenspraak met hun beslis.

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:02

KylaLover: Ik denk dat je dit niet moet overleggen met je medeburgers.
Een ketting = niet reanimeren. Zo simpel is het.

Ik zou niet weten hoe ik een 2e zou handelen... Wil het liever ook niet meemaken.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:17

3 keer op herhaling geweest in het afgelopen jaar......ach, beter dan helemaal niet.
Al 2 keer moeten reanimeren. Helaas beiden niet gered.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:40

Je kunt inderdaad een niet reanimeren penning aanvragen/aanschaffen die rechtsgeldig is.
Inderdaad ga je niet op zoek naar zo’n penning, maar ga je gewoon reanimeren. Mocht je het later toch tegenkomen, bvb bij het ontbloten van het bovenlichaam om AED aan te sluiten, kun je altijd nog stoppen. En als je je ondanks de penning bedreigd voelt door bvb omstanders/familie die willen dat je reanimeert, ook gewoon reanimeren.
Ik heb het zelf gelukkig nog niet irl hoeven doen!