Facings voor-na

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:11

Janine1990 schreef:
Had jij heel lang van die babytanden nog dan? Zeg maar je volwassenengebit maar dan met die ribbeltjes er aan? Ik vind namelijk dat ik dat ook nog enigszins heb. Maar goed, tandarts is er nog nooit over gevallen en ik zou een dijk van een gebit hebben.


Nee het waren geen ribbels aan de onderkant van mijn tanden maar echt op de oppervlakte. Mijn kindertanden waren wel glad :p

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 15:12

noox schreef:
Janine1990 schreef:
Had jij heel lang van die babytanden nog dan? Zeg maar je volwassenengebit maar dan met die ribbeltjes er aan? Ik vind namelijk dat ik dat ook nog enigszins heb. Maar goed, tandarts is er nog nooit over gevallen en ik zou een dijk van een gebit hebben.


Nee het waren geen ribbels aan de onderkant van mijn tanden maar echt op de oppervlakte. Mijn kindertanden waren wel glad :p


Had ik ook heel erg, maar hebben ze na mijn beugel wat weggepolijst. Misschien de reden dat mijn voortanden nu zo verkleuren.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:28

Ik heb nu inderdaad porselein :)
Mijn hoektanden zijn nog melktanden omdat er geen volwassen melktanden waren en er ook nooit zullen komen. Hoe dat precies komt weten we niet, maar het zal waarschijnlijk wel genetisch zijn. Weet alleen niemand in de familie die het ook heeft.

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Facings voor-na

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 15:32

Misschien zijn we familie :')
Ik mis 1 snijtand volledig en 1 was een mislukt kegeltje.

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:50

Janine1990 schreef:
Zoals ik heb begrepen online is porselein, omdat het vooraf wordt vervaardigd, een groter geheel. Zou je dit meteen op de tand aanbrengen met enkel opruwen, krijg je hele dikke tanden. Om deze reden zouden ze (volgens diverse sites) eerst een deel glazuur weg schuren)


Porselein moet een minimale dikte van 0,5 mm hebben. Het is afhankelijk van de functie (puur esthesische functie of kleurmaskering), hoe dik de facing wordt. Ook composiet zal echt snel 1 mm dik zijn. Vaak zijn composietfacing juist door het opbrengen zonder tandmateriaal toevoegen iets dikker dan porseleinen facings.

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 15:54

Lithya schreef:
Janine1990 schreef:
Zoals ik heb begrepen online is porselein, omdat het vooraf wordt vervaardigd, een groter geheel. Zou je dit meteen op de tand aanbrengen met enkel opruwen, krijg je hele dikke tanden. Om deze reden zouden ze (volgens diverse sites) eerst een deel glazuur weg schuren)


Porselein moet een minimale dikte van 0,5 mm hebben. Het is afhankelijk van de functie (puur esthesische functie of kleurmaskering), hoe dik de facing wordt. Ook composiet zal echt snel 1 mm dik zijn. Vaak zijn composietfacing juist door het opbrengen zonder tandmateriaal toevoegen iets dikker dan porseleinen facings.


Ah, helder verhaal, dankjewel!

Dikker zal in mijn geval niet zo'n probleem zijn, mijn tandvlees is altijd wat dik gebleven. Als in, niet zo mooi teruggetrokken als bij veel anderen.

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:56

Als je het fijn vindt kan ik wel even vragen of mijn vriendin je vragen kan beantwoorden en misschien ook wel wat foto's heeft. Ze is tandarts en heeft pas een cursus gehad over esthetiek. :)

xRoosss

Berichten: 1645
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:16

Hey! Ik heb sinds anderhalf jaar ook composiet facings. Tien tanden boven en tien tanden onder. Heb zelf nooit een beugel gehad en stoorde mij er aan dat mijn tanden niet op gelijke hoogte zaten, zie hier het voor en na:

Afbeelding

En wat extra beeldmateriaal:

Afbeelding

Afbeelding

Bij sommige tanden hebben ze flink wat mm’s er aan moeten knutselen! De kleur die ik heb is natuurlijk wit, net gezet lijken ze aardig Gerard Joling :+ maar zodra je ze een tijdje hebt verkleuren ze heel iets (door koffie en thee bv) en wordt het natuurlijker.

Heb ze dus al best een tijdje, als je vragen hebt over voordelen/nadelen/prijs/praktijk etc. let me know dan typ ik even een uitgebreider berichtje :D

Maar overall zijn deze tanden zeker wel een van de beste investeringen ever vind ik persoonlijk. Een mooi gebit doet echt wat voor je gezicht, je uitstraling en je zelfverzekerheid! (In mijn opinie/ervaring)

emr

Berichten: 1482
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Facings voor-na

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:45

Oh wauw! Echt netjes.

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 20:48

upendo schreef:
Als je het fijn vindt kan ik wel even vragen of mijn vriendin je vragen kan beantwoorden en misschien ook wel wat foto's heeft. Ze is tandarts en heeft pas een cursus gehad over esthetiek. :)


Nouja, altijd interessant als ze hier wat kan vertellen in het kader van facings... :j


xRoosss schreef:
Hey! Ik heb sinds anderhalf jaar ook composiet facings. Tien tanden boven en tien tanden onder. Heb zelf nooit een beugel gehad en stoorde mij er aan dat mijn tanden niet op gelijke hoogte zaten, zie hier het voor en na:

[ [url=m/tGXA4j.jpg]Afbeelding[/url] ]

En wat extra beeldmateriaal:

[ [url=m/RwJ9Ch.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LeS3pE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij sommige tanden hebben ze flink wat mm’s er aan moeten knutselen! De kleur die ik heb is natuurlijk wit, net gezet lijken ze aardig Gerard Joling :+ maar zodra je ze een tijdje hebt verkleuren ze heel iets (door koffie en thee bv) en wordt het natuurlijker.

Heb ze dus al best een tijdje, als je vragen hebt over voordelen/nadelen/prijs/praktijk etc. let me know dan typ ik even een uitgebreider berichtje :D

Maar overall zijn deze tanden zeker wel een van de beste investeringen ever vind ik persoonlijk. Een mooi gebit doet echt wat voor je gezicht, je uitstraling en je zelfverzekerheid! (In mijn opinie/ervaring)


Waaaauw _/-\o_

Ben wel benieuwd waar je het hebt laten doen en als je de prijs wilt vertellen heb ik (en vast meerderen) daar zeker geen bezwaar tegen :

Je noemt nadelen, maar zie jij zelf nadelen hieraan?

Ik zie ook dat je nu wel lippenstift op doet, dat deed je eerder zeker niet?

Maaaarije

Berichten: 1764
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Facings voor-na

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:01

Ik ga hier ook even meelezen, is iets waar ik ook al een tijdje over nadenk en wat meer info opdoen is nooit verkeerd.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:10

Mijn dochter heeft twee dode voortanden die verkleurd zijn. Dit is voor haar erg interressant. Kan iemand mij vertellen wat het ongeveer kost?

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:31

Benita schreef:
Mijn dochter heeft twee dode voortanden die verkleurd zijn. Dit is voor haar erg interressant. Kan iemand mij vertellen wat het ongeveer kost?


Is intern bleken geen mogelijkheid voor je dochter?

xRoosss

Berichten: 1645
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:45

Mijn tanden kosten samen €1500! 10 onder en 10 boven tanden, composiet, en ik ben geweest bij Mondzorg Centrum de Lind in Prinsenbeek, zeker een aanrader :D als je verzekerd ben kan je een deel van de kosten terug krijgen! (Vriendin van mij had boventanden in december gezet en ondertanden in januari waardoor ze twee keer €500 terug kreeg van de verzekering, slim). Ze hebben trouwens ook een instagram account, @restyleyoursmile, staat bom vol met voorbeelden van “normale” mensen :D

Boventanden zetten duurde bij mij zo’n 2 uur en de onder tanden duurde 1 uurtje. Verder totaal geen ongemak aan gehad, het doet absoluut geen pijn. Alleen op het einde dan polijsten ze de boel met een scherp ‘schuurpapiertje’ en dat was soms een beetje gevoelig bij mn tandvlees, maar dat was het ook wel!

Eerste 2 dagen was heel gek, je mond krijgt namelijk een andere stand en je tanden gaan anders op elkaar dan je gewend bent. Ook eten voelt heel vreemd :+ maar daar ben je zo aan gewend. Aan het begin deed ik voorzichtig met eten, maar dat is absoluut niet nodig. Ik eet elke dag een appel, ben ook echt een kluiver met bv spareribs en never problemen gehad!

Wat je wel suuuuper goed moet doen, is met een rager tussen je tanden. Voorheen had ik veel ruimte tussen mn tanden en bleef er niks tussen hangen, maar nu dus wel! Dus elke avond met rager (flossen mag niet!) zodat je geen nare adem krijgt :D je mag ook geen whitening tandpasta gebruiken (ivm de schurende deeltjes) en ook niet alle mondwater, even informeren welke je wel mag gebruiken. (Ik gebruik die van O7)

Enige nadeel wat ik heb; ik heb een ‘haakje/deukje’ in de facing van mijn rechter hoektand. Al twee keer weer glad laten polijsten maar steeds komt die terug, weten beide (tandarts en ik) niet goed waardoor want bij de andere tanden heb ik nergens last van. Maar daar heb ik geen last van behalve als ik met mijn tong er overheen ga. En er zit aanslag tussen de spleetjes van mijn tanden die gewoon moeilijk weg te poetsen is, komt omdat ik graag koffie drink! Maar is eigenlijk alleen storend als ik met mn neus tegen de spiegel zit tijdens het rageren :+

Voor mn facings droeg ik trouwens ook lipstick! Maar die voor-foto was de ochtend van de behandeling gemaakt want dan mag je geen make-up op (ivm mogelijk vlekken op de facings). Onderste twee foto’s heb ik geen lipstick op maar ik heb lipstick laten tatoeëren (PMU) maar dat is een ander verhaal :+

En qua onderhoud raden ze aan 1x per jaar naar de praktijk te komen om te laten polijsten. Maar ik heb dat de laatste keer gewoon bij mijn eigen tandarts laten doen; ging ook prima! Was qua kosten geen verschil, zowel bij de tandarts als de praktijk is het €35, scheelde alleen een hoop reistijd :D

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:00

Dit is volgens mij één keer gedaan, maar ze blijven grijzig.

Lithya schreef:
Benita schreef:
Mijn dochter heeft twee dode voortanden die verkleurd zijn. Dit is voor haar erg interressant. Kan iemand mij vertellen wat het ongeveer kost?


Is intern bleken geen mogelijkheid voor je dochter?

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 10:35

Inmiddels een derde wkb gehad voor deze tand, volgende keer definitief.
Heb facings aangekaart maar mijn tandarts is hier niet zo enthousiast over helaas.

Moet er nu echt over gaan nadenken of ik het bij bleken laat (composiet bleken?) of dat ik wel voor facings wil gaan. Hij wil me wel doorverwijzen maar ik moet het echt zeker weten.
Hij geeft wel aan dat ik mijn tandvlees er weer mooi mee kan krijgen, dit is door die tanden te weinig naar binnen gevallen.
Verder heb ik natuurlijk ook nog de gewone voortanden die ook verkleuren. Witter en doorzichtiger dan gebruikelijk.

Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Facings voor-na

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:36

Ik heb inmiddels mijn facings. Eventueel wel een foto via pb. Ik heb zo'n amerikaanse tandarts waar ze allemaal spierwitte rechte tanden hebben. :+

Ik ben echt voor. Maaaaarrrr ik heb 2 tandartsen hiervoor gehad die het echt heel lelijk gedaan hebben. Deze tandarts is echt een pro. Dus ik raad wel echt aan een goede te zoeken. Is er een reden waarom je tandarts niet enthousiast is?

Voor de rest van je vragen geen antwoord. Ik kan alleen maar zeggen dat ik echt heel blij ben dat ik ze heb. Ik krijg in augustus nog op 4 tanden facings. Moet weer even sparen.

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 11:45

Sunrise19 schreef:
Ik heb inmiddels mijn facings. Eventueel wel een foto via pb. Ik heb zo'n amerikaanse tandarts waar ze allemaal spierwitte rechte tanden hebben. :+

Ik ben echt voor. Maaaaarrrr ik heb 2 tandartsen hiervoor gehad die het echt heel lelijk gedaan hebben. Deze tandarts is echt een pro. Dus ik raad wel echt aan een goede te zoeken. Is er een reden waarom je tandarts niet enthousiast is?

Voor de rest van je vragen geen antwoord. Ik kan alleen maar zeggen dat ik echt heel blij ben dat ik ze heb. Ik krijg in augustus nog op 4 tanden facings. Moet weer even sparen.


Vanwege het afslijpen van de tanden voornamelijk. En hij raadt hoe dan ook porselein aan, terwijl ik liever composiet heb. Dit omdat ik hier al 15 jaar goede ervaringen mee heb op mijn 'hoek'-tanden.

Hij wil me dan naar Smile Design hebben, Marco Gresnigt. Zit in het Martini zkh in Groningen.

Ben zeer benieuwd naar foto's, ook het verschil tussen de vorige en nu. Wat heb jij en wat heeft het gekost als ik vragen mag?

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Facings voor-na

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:30

Ik heb composiet. Het vorige heeft ruim 21 jaar gezeten. Voor foto is niet echt fraai. Dit was nog bij de tandarts in de stoel. Mijn tandarts zei dat porselein ook beter is. Heb zelf 147 per tand betaald. Daar kwam nog wat extra kosten bij. Het vorige is echt heel oud en zowel de techniek als het composiet is tegenwoordig niet meer te vergelijken. De 2 tanden naast allebei mijn voortanden moeten nog gedaan worden. En daarna word de rest van mijn gebit gebleekt. Het vorige was gewoon verkleurd. Daar zat ook niet een complete facing overheen alleen maar de afgebroken stukjes opgevuld. Ben ooit gevallen dus had 1 voortand voor de helft en de andere een hoek uit.

Afbeelding

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Facings voor-na

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:23

Ik zou voor porselein gaan :j

Heb zelf jaren composiet gehad en dat had een kortere levensduur en verkleurde snel in verhouding tot de porseleinen facings die ik nu heb.

Porselein is wel iets duurder, maar het zit er bij mij al ruim 7 jaar netjes in en is helemaal niet verkleurd. Composiet begin ik niet meer aan. Mijn "voor" foto in het topic was composiet na 2 jaar ;)

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 13:28

Animal schreef:
Ik zou voor porselein gaan :j

Heb zelf jaren composiet gehad en dat had een kortere levensduur en verkleurde snel in verhouding tot de porseleinen facings die ik nu heb.

Porselein is wel iets duurder, maar het zit er bij mij al ruim 7 jaar netjes in en is helemaal niet verkleurd. Composiet begin ik niet meer aan. Mijn "voor" foto in het topic was composiet na 2 jaar ;)



Heb je daar niet verhoogde beet gekregen dan?

Reden dat ik aan composiet denk, is dat ik natuurlijk vrij fanatiek rij en een ongeluk in een klein hoekje zit. Composiet is makkelijker te herstellen. Daarnaast mijn leeftijd, als ik over 20 jaar eens porselein wil vind ik het veel minder eng om dan wat van mijn tanden af te slijpen.
En dan ook nog mijn twee composiet facings die al 15 jaar meegaan...

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:31

Je beet verandert er meestal niet mee, de kant waar je tegenaan bijt blijft namelijk meestal staan.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Facings voor-na

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:37

Mijn beet is inderdaad niet echt veranderd. Als je eenmaal begint met porseleinen facings of composiet, kun je sowieso al nooit meer terug naar je eigen gebit. En dat wil je ook niet, want anders begin je er niet aan natuurlijk.

Persoonlijk vind ik porselein ook mooier en natuurlijker ogen. Met composiet worden je tanden vaak een stukje dikker en je beet mogelijk een beetje anders (heb ik wel eens ervaren, maar is niet altijd zo) en bij porselein hou je dezelfde dikte.

Ik kan het verschil tussen composiet en porselein meestal wel zien bij mensen. Tussen porselein en eigen tanden daarentegen niet :')

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 13:53

Animal schreef:
Mijn beet is inderdaad niet echt veranderd. Als je eenmaal begint met porseleinen facings of composiet, kun je sowieso al nooit meer terug naar je eigen gebit. En dat wil je ook niet, want anders begin je er niet aan natuurlijk.

Persoonlijk vind ik porselein ook mooier en natuurlijker ogen. Met composiet worden je tanden vaak een stukje dikker en je beet mogelijk een beetje anders (heb ik wel eens ervaren, maar is niet altijd zo) en bij porselein hou je dezelfde dikte.

Ik kan het verschil tussen composiet en porselein meestal wel zien bij mensen. Tussen porselein en eigen tanden daarentegen niet :')


Ik bedoel op de voorfoto vanwege de slijtage. Heb net gelezen dat ze daarvoor de beet verhogen zodat het tandbeen er niet zo dicht op zit.

Als ik het goed lees zeggen de meeste sites juist dat composiet dunner is dan porselein en om die reden er niet hoeft te worden geslepen terwijl porselein minimaal 0.5mm dik is en er daardoor flink geslepen moet worden.

Volgens Restyle your smile Kan je overigens met composiet wel terug naar je oude gebit. Wat mij betreft natuurlijk niet wenselijk. Maar je weet nooit hoe je er over 10 jaar financieel voor staat.

Ik denk niet dat ik vaak mensen met facings zie, dus dat oordeel vind ik lastig. Het is mensen bij mij iig nog nooit opgevallen terwijl ze naast gewone tanden staan.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Facings voor-na

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:15

Klopt wel wat je zegt hoor! Bij porselein slijpen ze je eigen tand weg en plaatsen ze een facing waardoor de tand net zo dik is als je oude tand was. Qua dikte voel ik geen verschil tussen mijn binnenste en buitenste (gewoon nog natuurlijke tanden) voortanden.

Bij composiet worden je tanden wel dikker omdat ze er nog een laagje bovenop leggen. Was bij mij althans zo. Mijn voortanden zijn dunner sinds de facings t.o.v. het composiet.

Ik kon niet meer terug met composiet. Zal dan misschien een speciale reden gehad hebben. Met porselein kan ik ook niet meer terug, maar dat wil ik ook niet meer.

Voor mij werkt porselein iig heel erg fijn! Ik heb vanaf peuter tot mijn 19e met composiet gelopen en moest het heel vaak laten bijwerken/vervangen en in het bijzonder mijn voortanden. Onder heb ik nog wel wat composiet, maar daar komt minder kracht op te staan dus dat houdt beter. Naar het porselein heb ik geen omkijken gehad en dat zit er nu 7 jaar en 10 maanden op.

Kan zijn dat mijn voortanden gewoon niet goed gedaan zijn hoor. En misschien dat composiet voor jou ook prima werkt, maar ik ben heel erg blij met mijn porseleinen facings en dus mijn huidige gebit :)