Klimmen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 00:03

Goedeavond beste bokkers 8-)

Ik vroeg me af of er meer klimmende bokkers zijn!
In het oude topic was al meer dan een jaar niet gereageerd dus besloot een nieuw topic aan te maken(met toestemming van den mod)

Sinds een paar weken hebben mijn vriend en ik ons klimvaardigheidsbrwijs gehaald en touren we nu het land door om verschillende klimhallen uit te proberen :D

Laatst hebben we ook geboulderd wat ook ontzettend leuk was. Hier gaan we waarschijnlijk ook meer mee doen

Aankomende vrijdag ga ik mijn eerste paar klimschoenen aanschaffen, dus als er iemand tips heeft, graag!

Dus, wie klimmen er nog meer en waar en op welk niveau? :D

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:30

Ik heb in fontaine bleau geboulderd in de zomervakantie. Ik had daarvoor twee keer geklommen en één keer in een boulderhal geboulderd, dus ik heb er in fontaine bleau uiteindelijk maar 3 uit kunnen klimmen. Ik was met een vriendin mee die al een paar jaar klimt, dus ik heb vooral haar gespot. De ervaring was heel leuk, maar ik vind paarden (rijden) leuker :p

Mijn vriendin koopt haar klimschoentjes altijd 1 tot 3 maten kleiner,zodat je op hele kleine riggeltjes kan staan. Verder weet ik er niet zoveel over.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:39

Ik ga af en toe met mijn vriend mee boulderen in Eindhoven en Breda. Hij is best fanatiek en gaat gemiddeld 3 keer per week. Ik ga ongeveer 1 keer per maand en loop vooral tegen mijn eigen patronen aan :') Halverwege een route kan ik ineens bang worden en bevriezen en dan hang je daar. Ik ben dus geen sterklimmer, maar er zit wel steeds een beetje verbetering in dus het voelt iedere keer als een overwinning :D

Ik heb klimschoenen van de decathlon van 42 euro. Ze bevallen heel prima en ik vind dat ze meer grip geven dan de dure merkschoenen die ik bij de hal huurde omdat die van decathlon een recht randje aan de binnenkant van de grote teen heeft.

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 00:53

Wat leuk dat er meer mensen klimmen!

bromfiets schreef:
Ik ga af en toe met mijn vriend mee boulderen in Eindhoven en Breda. Hij is best fanatiek en gaat gemiddeld 3 keer per week. Ik ga ongeveer 1 keer per maand en loop vooral tegen mijn eigen patronen aan :') Halverwege een route kan ik ineens bang worden en bevriezen en dan hang je daar. Ik ben dus geen sterklimmer, maar er zit wel steeds een beetje verbetering in dus het voelt iedere keer als een overwinning :D

Ik heb klimschoenen van de decathlon van 42 euro. Ze bevallen heel prima en ik vind dat ze meer grip geven dan de dure merkschoenen die ik bij de hal huurde omdat die van decathlon een recht randje aan de binnenkant van de grote teen heeft.


Hoe is het boulderen in Eindhoven? Wij willen er in de komende weken heen, maar zochten nog een beetje naar ervaringen. Ook te doen met minder ervaring/lager niveau?

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 23:57

Niet meer klimmende bokkers? :o

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:18

Ik klim ook! Tegenwoordig vooral boulderen, maar ik heb vroeger ook sportklimmen gedaan. Ik ga gemiddeld 3 keer per week, net een nieuwe hal hier in de buurt gekomen dus hoef nu ook niet meer steeds 45 minuten te fietsen, haha.

Ik was laatst een paar weken in Amsterdam (ik woon in Schotland) en ben daar naar 'Het Lab' geweest, vond het een erg leuke klimhal! Fijne atmosfeer en veel variatie in de routes.

mvdende

Berichten: 5726
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:24

pien2010 schreef:
Niet meer klimmende bokkers? :o



Ik hing even in een paar routes, vandaar dat ik dit topic nu pas zie :D

Ik klim al een paar jaar. Stond even op een laag pitje ivm gezondheidsklachten, maar vanavond weer lekker geklommen. Zelfs een 5c uitgeklommen zonder vals spelen.

Klimschoenen zou ik niet veel te groot of te klein kopen. Ze moeten goed strak zitten, maar je moet nog wel lol hebben in het klimmen en niet continu echt pijn hebben.

(Kijk eens in mijn onderschrift wat betreft gordel en zekerapparaat }> )

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:30

pien2010 schreef:
Wat leuk dat er meer mensen klimmen!

bromfiets schreef:
Ik ga af en toe met mijn vriend mee boulderen in Eindhoven en Breda. Hij is best fanatiek en gaat gemiddeld 3 keer per week. Ik ga ongeveer 1 keer per maand en loop vooral tegen mijn eigen patronen aan :') Halverwege een route kan ik ineens bang worden en bevriezen en dan hang je daar. Ik ben dus geen sterklimmer, maar er zit wel steeds een beetje verbetering in dus het voelt iedere keer als een overwinning :D

Ik heb klimschoenen van de decathlon van 42 euro. Ze bevallen heel prima en ik vind dat ze meer grip geven dan de dure merkschoenen die ik bij de hal huurde omdat die van decathlon een recht randje aan de binnenkant van de grote teen heeft.


Hoe is het boulderen in Eindhoven? Wij willen er in de komende weken heen, maar zochten nog een beetje naar ervaringen. Ook te doen met minder ervaring/lager niveau?



Als absolute beginner ben ik begonnen in Eindhoven, heb het er echt heel erg naar m'n zin gehad, veel fanatieke mensen, goede sfeer en zover ik kon beoordelen veel verschillende niveaus.
Ik ben er helaas mee gestopt omdat ik m'n duim kneusde door onhandig terecht komen, misschien als ik er geen last meer van heb dat ik nog een poging waagt..

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:38

Wij zijn nog niet op de nieuwe locatie geweest in Eindhoven omdat Breda voor ons veel makkelijker is, maar ik had als absolute beginner dezelfde ervaring als Loveslimpie.

Breda is voor beginners ook fijn, er is altijd wel iemand die je de basis uit wil leggen en een duidelijke opbouw van de moeilijkheidsgraad in de routes.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:25

JAA!!
Ik klim nu zo'n 5 jaar. (Recent rond 5c, 6a) Ik ben opgegroeid met de bergsport (+low-key alpinisme) en zocht een paar jaar geleden iets dat "mijn bergheimweh" zou kunnen verhelpen in Nederland, en kwam toen bij de klimsport uit.

Rijnboulder is mijn thuisplaats, in Arnhem. Maar daarnaast klim ik ook in de klimhal Arnhem en soms in Zwolle bij Yosemite. Grip in Nijmegen is ook wel lachen (boulder). En de ultieme klimwand nu vind ik wel Noardwand in Leeuwarden.

Tevens ben ik ook outdoor fotografe en filmmaker en fungeer ik als huisfotograaf bij Mountain Network. (Vandaar Rijnboulder en Noardwand.. ) ;)
Klimmen (en bergsport) is mijn leven. :D haha

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:40

Tip voor schoenen:

Bedenk even welk sluitingsysteem je wilt. Klittenband of veters. Ik ben begonnen met Five ten Siren met veters omdat ik dan de druk kon verdelen over mijn voet. (Tip van Sacha Digiulian toen..) Keerzijde was wel dat dat even duurde met aantrekken. En uittrekken.. :') Ze zijn wat zachter en hebben een platte afwerking, in mijn beginjaren heb ik er onwijs veel plezier mee beleefd.

Ik heb daarnaast nu La Sportiva's Miura Vs met klittenband. Werkt nu stiekem beter, maar dat is vooral omdat mijn Five ten's voering hadden en zacht aanvoelden, en La Sportiva harde leren dingen zijn waarvan ik soms in tranen kan uitbarsten inwendig, dus snel wil kunnen uittrekken. :') (Die zijn veel agressiever en harder, wat mijn verwende voeten niet gewend zijn..) Even doorbijten voor mij, want ze hebben me wel enkele niveau's weten te tillen. :o

Als je nog meer segment zoekt dan Decathlon, hebben sommige Bever stores ook veel verschillende en kun je meer passen, analyseren. (Wij zijn destijds bij Den haag of, volgens mij, Rotterdam geweest.) Sommige klimhallen verkopen ook schoenen, dan kun je ook meer gerichte vragen stellen..

Nu zal ik even stoppen met berichten, de enthousiastme won het.. :D

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:45

Ik heb voor school moeten leren klimmen ik geloof 5a of 5b :o
Vond het onwijs leuk maar ook mega spannend. Nu helaas al jaren niet gedaan vanwege hobby's en werk.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:02

Hee leuk een klimtopic. Ik klim momenteel niet zo veel want examens, maar mijn doel voor volgend semester is minimaal 1x in de week (liefst 2x, 1x lengte, 1x boulder) . Op het moment boulder ik vooral samen met mijn huisgenootje, maar wil het lengteklimmen ook weer oppakken als ik een klimmaatje heb gevonden. Toevallig nog belgen hier die bij de blaarmeersen klimmen?

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:45

Zijn er nog klimmers die dit jaar ook naar Reel Rock geweest zijn? :D

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:02

Ik klim zelf niet meer, maar mijn broer is een van de beste klimmers van NL. (8b zit ie geloof ik, en scoort altijs hoog met NK’s)
Hij heeft altijd LaSportiva’s maar het is net wat je fijn vindt. Van klimschoenen heeft ie maat 39 terwijl hij normaal 42 draagt. Dus wel echt achterlijk klein.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:21

Ik ben sinds kort ook aan het boulderen, echt super leuk! Vind het soms wel nog spannend. Zou ook wel echt willen gaan klimmen, maar sport al even heel erg veel op dit moment, dus wellicht later.

maaikemuis
Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:56

Ja, ik klim ook! Ik ben vaste gast bij Klimmuur Amsterdam Centraal en bij het Lab in Amsterdam Sloterdijk. Ik ben beduidend beter in klimmen dan in boulderen. Klimmen daarbij ligt mijn niveau nu een beetje op 6a met af en toe een (jammerlijk falende poging) tot 6b. Boulderen blijft lastiger, ik kom meestal niet verder dan een 5c :') .

Ik klim tegenwoordig met de La Sportiva Miura's en ik vind die erg fijn klimmen. Het zijn wel wat meer gevorderde schoenen en ik denk dat ik ze in het begin juist niet fijn had gevonden. In het begin klom ik veel op La Sportiva Oxygym's, die volgens mij zijn overgegaan in de Tarantula. Erg fijne wat flexibele schoen.

beestenfreak

Berichten: 1314
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:10

Leuk! ik ben 2 maanden geleden meegesleurd door een collega die al 15 jaar klimt, sindsdien ben ik 2/3x per week in de klim of boulderhal te vinden :D ik kom nu een 5b redelijk makkelijk door. Deze week heb ik de laatste les van de cursus en mag ik zelfstandig zekeren. Voor het voorjaar staat er al een weekendje Frankrijk of België in de planning met twee collega's en een vriend die ook ervaren klimmer/instructeur is. Mijn spullen heb ik gewoon bij decathlon gehaald en tot nu toe bevalt dat prima :)

mvdende

Berichten: 5726
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:44

maaikemuis schreef:
Ja, ik klim ook! Ik ben vaste gast bij Klimmuur Amsterdam Centraal en bij het Lab in Amsterdam Sloterdijk. Ik ben beduidend beter in klimmen dan in boulderen. Klimmen daarbij ligt mijn niveau nu een beetje op 6a met af en toe een (jammerlijk falende poging) tot 6b. Boulderen blijft lastiger, ik kom meestal niet verder dan een 5c :') .

Ik klim tegenwoordig met de La Sportiva Miura's en ik vind die erg fijn klimmen. Het zijn wel wat meer gevorderde schoenen en ik denk dat ik ze in het begin juist niet fijn had gevonden. In het begin klom ik veel op La Sportiva Oxygym's, die volgens mij zijn overgegaan in de Tarantula. Erg fijne wat flexibele schoen.


Doe de groetjes aan Martijn, we missen hem in de Uithof!

maaikemuis
Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:51

Martijn, goeie kerel! Ik zal zeggen dat ze hem missen daar ;).