Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:54

Voor de mensen met migraine die gestopt zijn met de pil, hoe lang na het stoppen werd de migraine minder/stopte de aanvallen?

Herfstblad
Berichten: 790
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:44

Toevallig kijk ik nu naar een vlog van iemand die gestopt is met de pil. Z'n 1,5 maad geleden ben ik zelf ook gestopt om te kijken wat het verschil is. Ik merkte namelijk dat ik best wel stemmingswisselingen had. Het ene moment was ik super vrolijk en het andere moment werd alles te veel. Huilbuien, down, piekeren. En wat ik vooral merkte dat ik een week/aantal dagen voor mijn menstruatie mij erg slecht voelde, maar op het moment van menstrueren ineens heel licht voelde. Dan viel alles ineens mee. Stoppen met de pil leek mij een mooie proef.

Ik heb wel het idee dat ik wat neutraler ben. Ik heb geen huilbuien meer gehad, ben niet erg down meer geweest. Kan alles goed relativeren. Positief dus! Tenminste dat denk ik. Het kan er natuurlijk ook mee te maken hebben dat het beter weer word, langer licht is etc. Geen idee. Maar wat nu? Zonder anticonceptie? Ik heb geen relatie of sekspartners. Maar ik vind het toch geen fijn idee. Ik ga in september 2 maanden backpacken, ik vind het dan geen fijn idee dat ik ongesteld word en dan is de pil juist fijn ivm door slokken. En wie weet wat er in Spanje allemaal gebeurd. (gekheid :+) Maar wat als ik weer begin en ik merk dat mijn emoties weer enorm opkomen? Wie kan mij hierin helpen? Wat zouden opties kunnen zijn?

Herfstblad
Berichten: 790
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:45

Eilish schreef:
Voor de mensen met migraine die gestopt zijn met de pil, hoe lang na het stoppen werd de migraine minder/stopte de aanvallen?


Hier in deze vlog heeft ze het er over. Ook de migraine. https://m.youtube.com/watch?v=jbWoLmQKveQ

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:07

Ik weet nog niet of ik blij moet zijn. Zonder hormonen

Ik heb giga last stemmingwisselingen.. voel me depri maar niet wel zeggen dat ik elke winter wel depri ben.

Ik wil veel maar ook weer niks doeg, heb gevoel dat hoe hard ik ook werkt het geen zin heeft wat ik doe..

Alles kost mij veel energie..

Maar met de spiraal was ik nog moeier enz

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 08:13

Ik ga ook nog even een reactie plaatsen. Ik ben meer dan 2 jaar volledig gestopt geweest met hormonen. Echter kon mijn lichaam er niet aan wennen, ik zat vol puisten had gigantisch last van haaruitval en had ook nog eens na elke menstruatie een schimmelinfectie.

Ik was er klaar mee en ben eind vorig jaar weer met hormonen begonnen, wat voor mij ook een dingetje was ivm mijn emotionele toestand. Ik ben begonnen met de Ornibel ring. Dit gaat gelukkig heel erg goed, alle bovenstaande klachten zijn verdwenen en mijn emotionele toestand is gewoon normaal gebleven. Helaas betekend doorringen wel dat ik last heb van doorbraakbloedingen, dus moeten we maar even zien hoe dit is op te lossen.

Helaas is dus niet elk lichaam beter af zonder hormonen, ik weet naar 2 jaar iig wel dat ik ze nodig heb.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:50

Ik ben ook net gestopt met de pil. Ben benieuwd hoe mijn lichaam erop gaat reageren. Ik was heel erg bezig met diëten en afvallen maar niets hielp dus nu kijken of de pil daar van invloed op is.

Lous

Berichten: 24248
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:27

Ik viel na het stoppen met kunstmatige hormonen, zo 3 kg af, zonder er iets extra’s voor te hoeven doen. Mijn haar was het eerste half jaar baggervet en ik zat onder de pukkels. Maar dat zijn normale dingen.
Maar mijn humeur werd zoveel beter, ook geen last van PMS meer. En mijn libido die compleet verdwenen was , kwam driedubbel zo terug.

fotolijstje

Berichten: 2723
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:32

Ik was vooral "depressief" niet lekker in mijn vel en heftige stemmingswisselingen. Ik zat aan de pil vanwege seks en te pijnlijke krampen.
Ben er een maand of meer er vanaf, en het gaat veel beter.
Qua gewicht etc had ik er geen last van

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 23:39

Ik negeer de rode letters even.

Sinds een maand ben ik gestopt met de pil. Begin ineens pukkels te krijgen (heb normaal echt nooit iets). En mijn haar valt duidelijk meer uit dan normaal.

Ben er nog helemaal niet enthousiast over!

Lous

Berichten: 24248
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 00:06

Pukkels zijn helaas normaal, je lichaam is nu aan het ontgiften zeg maar. Haaruitval kan ook normaal zijn, aangezien je hormoonhuishouding nu verstoord is. Je lichaam moet er aan wennen en dat kost tijd helaas.

Het is even afzien, maar op een gegeven moment komt het vanzelf weer goed. :(:)

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:55

Lous schreef:
Pukkels zijn helaas normaal, je lichaam is nu aan het ontgiften zeg maar. Haaruitval kan ook normaal zijn, aangezien je hormoonhuishouding nu verstoord is. Je lichaam moet er aan wennen en dat kost tijd helaas.

Het is even afzien, maar op een gegeven moment komt het vanzelf weer goed. :(:)

Ik hoop snel want wordt vooral niet vrolijk van de haar uitval.. Schrik er wel van zeg.

Vraag me ook af of het het allemaal waard is. Ben misschien ook onterecht bang gemaakt met verhalen dat de pil ongezond is.

Ann_moi

Berichten: 3854
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:46

Lous schreef:
Pukkels zijn helaas normaal, je lichaam is nu aan het ontgiften zeg maar. Haaruitval kan ook normaal zijn, aangezien je hormoonhuishouding nu verstoord is. Je lichaam moet er aan wennen en dat kost tijd helaas.

Het is even afzien, maar op een gegeven moment komt het vanzelf weer goed. :(:)


Ontgiften is de verkeerde benaming vind ik. De pil is geen vergif. Wel zullen je hormonen een nieuwe balans moeten vinden. Dit verklaart de haaruitval. De hormonen in de pil zijn vergelijkbaar met de hormonen tijdens een zwangerschap. Ook na zwangerschap verlies je haar. Gelukkig groeien je haren weer terug als het stabiliseert.

De pil is geen horror product zoals sommige websites je willen doen geloven. Wel denk ik dat het voor sommige vrouwen geen pretje is om hem te gebruiken. Persoonlijk voel ik mij ook beter zonder pil, maar ik ken ook wel vrouwen waarbij de pil juist helpt om henzelf beter te voelen. En in sommige gevallen voorkomt het juist lichamelijke problemen.
Probeer voor jezelf te voelen hoe je erdoor wordt beinvloed. Het kan best een poosje duren voordat je eigen hormonen weer in balans zijn, dus geef het de tijd. :)

Zebrastreep

Berichten: 9782
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:51

Ik heb eigenlijk alleen maar positieve kanten gehad met het stoppen van de pil.

Ik merkte vooral in de stopweek ( ik werd eigenlijk gewoon altijd ongesteld om de 4 weken met de pil of ik stopte of niet) dat ik mij niet zo verdrietig en wat depressief voelde en veel vrolijker. Jaar geprobeerd en ik had wel echt minder buikpijn maar dat was ook het enige plezier wat ik eraan beleefde :')

Na een jaar maar de knoop doorgehakt en gestopt. 1x per maand ongesteld worden vond ik het wel waard als ik mij niet zo depressief voelde. Ik heb er eigenlijk niet eens zo gek veel last van. Wel dat ik een pijnstiller neem maar daarmee verdwijnen de klachten wel snel. Tuurlijk bouw ik een week van te voren ook vervelende klachten op zoals spanning ect. Maar ik heb het idee dat als ik gewoon 1x in een 4 weken ongesteld wordt alles er even uitgegooid wordt en mijn lijf dat blijkbaar nodig is.

Ik hoef ook nooit weer aan de pil. Het gewenste effect gaf het niet. Dus bij mij moet de man zich eigenlijk maar aanpassen :') al is dat nu niet van toepassing ik ben zo singel als maar kan.

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:48

Aangezien dit topic recent actief is geweest wil ik hier nog even reageren, wellicht dat jullie het herkennen.

Vorig jaar september/oktober heb ik mijn laatste prikpil gehad. Ik had in december weer gemoeten, maar heb 'm niet gehaald. Mijn lichaam zat te laag in het oestrogeen, waardoor ik bloedingen had. Op advies van de huisarts gestopt en aangezien ik toch alleen ben geen enkel probleem.
Ik heb werkelijk nooit problemen gehad van de prikpil. En eind januari diende mijn eerste menstruatie zich aan. Er zat vanaf het begin een vrij goed ritme in (in tegenstelling tot de veertien/vijftien jaar toen ik nooit regelmaat had)
Totdat ik vorige maand wat ziekig werd, inmiddels ben ik al meer dan 3 weken aan het bloeden... *facepalm* en voel ik me af en aan niet oké.

Ik ben even benieuwd of meer mensen dit herkennen. Ik heb sterk het gevoel dat mijn lichaam totaal niet (meer?) om kan gaan met oestrogeen en ben erg benieuwd of jullie hier tips hebben.