Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:33

Ik zit met een 'dilemma'.

Ik ben aan het daten met een man en dat klikt eigenlijk heel goed. Voorlopig gebeurt seks gewoon met een condoom, maar mocht het echt wat worden, dan wil ik uiteindelijk wel naar condoomloos want we vinden het beide ondingen.

Nu twijfel ik dus heel erg of ik niet toch weer de pil ga slikken. Ik wil absoluut geen kinderen. Maar ik wil eigenlijk die hormonen ook niet meer. Een spiraal is geen optie.

Nu dacht ik aan een implanon (of iets in die trant), lagere hoeveelheid hormonen en goed beschermd. Wat zouden jullie doen?

Wieldop
Berichten: 942
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:53

Dreamy schreef:
Ik zou het gewoon nog even afwachten :) Kan alsnog best schommelen de eerste maanden.
Hier nog steeds niet ongesteld :+

As week heb ik een afspraak bij de gynaecoloog, omdat ik sinds september al niet ongesteld ben geweest. Ik ben benieuwd wat zij zegt.
Vriendin van mij is nu zwanger. Eerste keer gelijk raak.

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 15:55

Wieldop schreef:
Dreamy schreef:
Ik zou het gewoon nog even afwachten :) Kan alsnog best schommelen de eerste maanden.
Hier nog steeds niet ongesteld :+

As week heb ik een afspraak bij de gynaecoloog, omdat ik sinds september al niet ongesteld ben geweest. Vriendin van mij is nu zwanger. Eerste keer gelijk raak.


Oeh. :(:) Waarom heb jij een afspraak bij de gyn, heb je meer klachten eromheen ook?
Ik heb al getest + bloed laten prikken + urine laten testen wegens meerdere klachtjes ook, maar ben iig niet zwanger en kwam eigenlijk alleen een vit. D tekort uit :+

WiskyBokjes
Berichten: 9755
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:03

Toch nog even geduld opbrengen dus :+ Bedankt!

Dreamy, dat is al wel lang zeg :oo Maar daar doen ze niks aan?

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 16:09

WiskyBokjes schreef:
Toch nog even geduld opbrengen dus :+ Bedankt!

Dreamy, dat is al wel lang zeg :oo Maar daar doen ze niks aan?


Het kan echt een poos duren eer het weer op gang gaat komen :j Wat ook mee zal tellen; ik zit al enkele weken onder mijn kcalbehoefte (niet té weinig, maar wellicht wel wat lang) ivm afvallen en heb ook een periode stress ervaren helaas. Dat doet natuurlijk ook een hoop met je lichaam :)

Jolien87

Berichten: 17517
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:05

Voor de mensen met een (koper)spiraal: hebben jullie hem weleens voelen zitten tijdens de seks? Of dat je bedpartner hem voelde?

Lous

Berichten: 24254
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:09

Nee nooit gehad :) zowel ik als hij niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:10

Jolien87 schreef:
Voor de mensen met een (koper)spiraal: hebben jullie hem weleens voelen zitten tijdens de seks? Of dat je bedpartner hem voelde?

Mijn vriendin had dat. Het bleek dat de spiraal niet meer goed zat. Na een bezoekje aan de gyn was dat opgelost en heeft ze er nooit meer problemen mee gehad.

Wieldop
Berichten: 942
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:16

Dreamy schreef:
Oeh. :(:) Waarom heb jij een afspraak bij de gyn, heb je meer klachten eromheen ook?
Ik heb al getest + bloed laten prikken + urine laten testen wegens meerdere klachtjes ook, maar ben iig niet zwanger en kwam eigenlijk alleen een vit. D tekort uit :+

Omdat ik het nu ruim 6 maanden duurt en ik dat wel erg lang vind om ongesteld te worden.. Ik ben ook niet ongesteld geworden toen ik gestopt was met de pil. Nu doorverwezen door de huisarts. Bloedonderzoek vond ze niet nodig.

Jolien87

Berichten: 17517
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:10

Wieldop, dat is niet fijn. Hopelijk kunnen ze erachter komen wat er aan de hand is. :(:)

Zijn er hier dames met een (koper)spiraal die afscheiding en krampen hebben buiten de menstruatie of eisprong om?
Ik was net bij de gynaecoloog voor een check en alles zit keurig op zijn plek, alleen ik blijf maar klachten houden. Ik ben iedere maand tot nu toe op de dag af ongesteld. De gynaecoloog vond dat ook wel gek na 4 maanden en adviseerde me om opnieuw een uitstrijkje te laten doen als de klachten aanhouden. -O-
Ze dacht ook nog aan een eventuele koper allergie en wees me op de Kyleena spiraal, die is een stukje kleiner en geeft minder hormonen af dan de Mirena.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:49

Dat is minder jolien, ook geen fijn vooruitzicht..
Ik heb soms wel lichte krampen en enkele zwaardere krampen als ik ongesteld moet worden. Ik heb dan wel de Mirena.
Mijn menstruatie verloopt wisselend en niet heel sterk. Verder ben ik erg tevreden

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:30

Hier de kyleena, na plaatsen veel krampen, eerste menstruatie ook wat krampen gehad en minimaal bloedverlies. Nu 3 maanden verder en geen menstruatie meer en ook geen krampen meer. Op onderzoek geweest en alles is perfect normaal.

Jolien87

Berichten: 17517
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:35

Heb je last van de hormonen?

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:05

Ik heb nog wel menstruatie en soms ook wel krampen buiten de tijd dat ik ongesteld ben. Maar verder geen last van de hormonen en er erg tevreden mee nu alles wat gesetteld is.

lizy29

Berichten: 6249
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 00:42

Bij mijn weten is het heel normaal om ongesteld te worden en ‘normale’ cyclus klachten te hebben bij een koperspiraal. Deze reguleert immers niet je hormoonhuishouding maar voorkomt slechts innesteling en verlamt zaadcellen.

Jolien87

Berichten: 17517
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 01:01

Maar ik heb het over kramp die niet gepaard gaat met de menstruatie of eisprong.
Ik word op de dag af ongesteld, dat was al zo toen ik ooit voor het eerst ongesteld was.
Maar nu heb ik bijna dagelijks kramp en afscheiding, alsof mijn baarmoeder protesteert tegen de spiraal en dat zou na 4 maanden niet meer moeten.

lizy29

Berichten: 6249
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 07:17

Kramp kan goed een reactie zijn op de spiraal ja. Dat jouw lijf het registreert als iets wat er niet hoort en het er dus uit wil hebben.

Jolien87

Berichten: 17517
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:33

Ja, dat zei de gyn ook na het plaatsen. Maar dat zou na verloop van tijd minder moeten worden.

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:39

_San87_ schreef:
Ik zit met een 'dilemma'.

Ik ben aan het daten met een man en dat klikt eigenlijk heel goed. Voorlopig gebeurt seks gewoon met een condoom, maar mocht het echt wat worden, dan wil ik uiteindelijk wel naar condoomloos want we vinden het beide ondingen.

Nu twijfel ik dus heel erg of ik niet toch weer de pil ga slikken. Ik wil absoluut geen kinderen. Maar ik wil eigenlijk die hormonen ook niet meer. Een spiraal is geen optie.

Nu dacht ik aan een implanon (of iets in die trant), lagere hoeveelheid hormonen en goed beschermd. Wat zouden jullie doen?

Waarom is spiraal geen optie? Implanon zou ik zelf nooit doen, te veel gelezen over dat hij gaat zwerven door het lichaam.
Zou de minipil nog een optie zijn?

( https://www.thuisarts.nl/anticonceptie/ ... -gebruiken )

Ik heb trouwens sinds 2015 een spiraal en het lijkt erop dat ik nu af en toe een soort mini menstruatie heb. Hiervoor nooit ongesteld met de spiraal. Toch fijn dat mijn lichaam dat nog kan, haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:58

Tanya schreef:
_San87_ schreef:
Ik zit met een 'dilemma'.

Ik ben aan het daten met een man en dat klikt eigenlijk heel goed. Voorlopig gebeurt seks gewoon met een condoom, maar mocht het echt wat worden, dan wil ik uiteindelijk wel naar condoomloos want we vinden het beide ondingen.

Nu twijfel ik dus heel erg of ik niet toch weer de pil ga slikken. Ik wil absoluut geen kinderen. Maar ik wil eigenlijk die hormonen ook niet meer. Een spiraal is geen optie.

Nu dacht ik aan een implanon (of iets in die trant), lagere hoeveelheid hormonen en goed beschermd. Wat zouden jullie doen?

Waarom is spiraal geen optie? Implanon zou ik zelf nooit doen, te veel gelezen over dat hij gaat zwerven door het lichaam.
Zou de minipil nog een optie zijn?

( https://www.thuisarts.nl/anticonceptie/ ... -gebruiken )

Ik heb trouwens sinds 2015 een spiraal en het lijkt erop dat ik nu af en toe een soort mini menstruatie heb. Hiervoor nooit ongesteld met de spiraal. Toch fijn dat mijn lichaam dat nog kan, haha.

Omdat ik dat niet wil :).

De minipil ga ik eens over lezen +:)+.

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:05

Jolien87 schreef:
Heb je last van de hormonen?

Ik ben van de pil naar de kyleena over gestapt, heb geen hormoon vrije periode gehad. Moodswings heb ik helaas nog steeds, maar in mindere mate. En een onverklaarbare vermoeidheid sinds ik de pil nam, die is er helaas nog steeds (maar is ook niet zeker dat deze hierdoor komt). Verder had ik geen klachten.

Anoniem

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:23

Minipil is wel minder veilig, wordt veel gebruikt bij jonge meiden die nog niet zijn uitgegroeid. Voor volwassenen kan de pil te licht zijn..

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:27

Op de site van thuisarts staat dit:

Betrouwbaarheid
De minipil is ongeveer even betrouwbaar als de gewone anticonceptiepil. De kans op zwangerschap is 0,3% per jaar.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:33

Jolien87 schreef:
Ja, dat zei de gyn ook na het plaatsen. Maar dat zou na verloop van tijd minder moeten worden.

Ik heb dus een Kyleena maar heb dus ook krampen buiten mijn menstruatie. En het heeft ook lang geduurd voor mijn menstruatie niet maar bleef duren. Ik had gelukkig niet dat ik constant ongesteld was. Vier maanden klinkt nog wat kort, ik zou het nog even afwachten.

Jolien87

Berichten: 17517
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:49

Century schreef:
Jolien87 schreef:
Ja, dat zei de gyn ook na het plaatsen. Maar dat zou na verloop van tijd minder moeten worden.

Ik heb dus een Kyleena maar heb dus ook krampen buiten mijn menstruatie. En het heeft ook lang geduurd voor mijn menstruatie niet maar bleef duren. Ik had gelukkig niet dat ik constant ongesteld was. Vier maanden klinkt nog wat kort, ik zou het nog even afwachten.


Daarom wil ik het ook nog even aankijken maar volgens de gyn moest het na 4 maanden wel allemaal gesettled zijn.
Ik vind het ook teveel geld om even een andere spiraal uit te proberen.
Komende week wil ik wel een nieuw uitstrijkje laten maken, voor de zekerheid.