Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:46

Bij mij was m'n cyclus direct regelmatig. Nu bijna een jaar later, een koperspiraal laten plaatsen en dat lijkt tot nu toe ook soepel te verlopen.

faxa

Berichten: 2173
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 07:48

Dit is het topic dat ik zocht! Ben nu zo'n 3 maanden gestopt en ik voel me een zoveel verbeterd! was na 4 weken gewoon ongesteld geworden maar nu laat het al even op zich wachten >;) enige nadeel zijn de puistjes, had ik vrijwel nooit last van maar nu wel vaak. Ben van plan om bij de komende ongesteldheid een mirena spiraaltje te laten plaatsen. Is het echt zo pijnlijk als 'ze' zeggen?

NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:40

Fijn is het niet, maar ik vond het te doen. Is bij mij buiten m'n menstruatie om bij de gynaecoloog gezet. Huisarts heeft het eerder geprobeerd tijdens m'n menstruatie, maar dat mislukte.
Heb beide keren ff gevloekt toen ze m'n baarmoedermond vastpakt, maar het was uiteindelijk zo gebeurd. De na-krampen en het nabloeden vond ik vervelender.

Jolien87

Berichten: 17500
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:16

Bij mij was het ook meteen regelmatig maar dit had ik ook toen ik voor het eerst ongesteld werd. Ik heb nog nooit een onregelmatige cyclus gehad.
Nog even over de hevigheid: uiteindelijk ben ik toch nog wel overtuigend ongesteld geworden alleen hij kwam dit keer even wat minder snel op gang. :=

faxa, ik vond het plaatsen wel pijnlijk maar dat was echt enkele seconden op het moment van het vastpakken van de baarmoedermond, het opmeten van de baarmoeder en het moment dat het spiraaltje zat. En daarna heel lichte menstruatiekramp maar met pijnstilling goed te handelen.
Ik heb ook wel eventjes gevloekt, tot groot vermaak van de gynaecoloog en mijn toenmalige vriend, maar ik was allang blij dat hij goed zat na het fiasco bij de huisarts.

Mijn mislukte spiraaltje is trouwens netjes terugbetaald door de huisarts. Ik had hem al wel betaald aan de verzekering maar het bedrag is naar mijn rekening overgemaakt door de huisarts. Ze vroeg me nog hoe dat zat met het consult bij de gynaecoloog maar ik heb maar gezegd dat ik dat zelf wel zou betalen. Uiteindelijk vond ik het bij de gynaecoloog veel fijner, ook omdat hij meteen alles heeft gecheckt met een echo dus dat vind ik die extra kosten dan wel waard. En daarnaast zou het dan wel heel ingewikkeld met terugbetalen omdat het consult en het gelukte spiraaltje in één rekening zijn opgenomen.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:22

Iemand hier ervaring met de koper spiraal?

Jolien87

Berichten: 17500
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:49

Doutz16 schreef:
Iemand hier ervaring met de koper spiraal?


Genoeg.
Even het topic doorlezen en dan vind je een boel ervaringen.

NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:55

Doutz16 schreef:
Iemand hier ervaring met de koper spiraal?

Ik nu net een maandje, dus weet niet of je wat aan me hebt. Maar pb's erover mogen altijd.

faxa

Berichten: 2173
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:07

Bedankt voor de adviezen, weet ik tenminste een beetje waar ik me op voor kan bereiden

Elsa7
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-07-17
Woonplaats: Onder mijn favoriete meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:29

Ik wilde eigenlijk maar een paar zinnen typen om te vertellen over mijn pilloze maanden, maar dat liep een beetje uit de hand. :')

Ongeveer een jaar na mijn eerste menstruatie begon ik met het slikken van de pil, toen was ik veertien en een half jaar. De huisarts schreef me de pil voor omdat ik heel hevig ongesteld was (ik ben bijvoorbeeld eens acht keer op één dag doorgelekt) en tegen de extreme pijn in mijn buik met uitstraling naar mijn rug, bovenbenen en op de slechtste dagen zelfs onderbenen, waar pijnstillers niet tegen hielpen.
De eerste pil die ik gebruikte heette Mylan en na een jaar of twee werd ik overgezet op Teva (was volgens mij goedkoper voor de verzekering, pil heeft dezelfde werkzame stoffen, ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03/0,15 mg, maar andere hulpstoffen). Daar reageerde ik niet anders op, dus die bleef ik gebruiken. De hevigheid en pijn namen wel wat af, maar ik had nog altijd erg veel last.

In mei word ik achttien en ik dacht dat het best zou kunnen dat ik last had van bijwerkingen die ik niet direct opmerkte, omdat ik zo vroeg begon. Ik heb al jaren problemen met neerslachtigheid en hoewel ik daar ook voor naar psychologen ben geweest en inmiddels de oorzaken hiervan gevonden heb, wilde ik weten of de pil hier los van stond of juist aan die negatieve gevoelens bijdroeg. Ik heb een paar maanden getwijfeld of ik dit wel wilde doen en aan het begin van januari besloot ik toch te stoppen en te kijken wat er zou gebeuren.

Ik hield alles wat ik voelde bij in de app Clue (zeker een aanrader!). Ik heb in deze drie maanden niet zo veel anders aan mijn stemming gemerkt. Ik kreeg een klein beetje acne (op mijn bovenrug en schouders, gelukkig niet in mijn gezicht), maar ik weet niet eens zeker of dat wel van het stoppen met de pil komt. Ik heb begin januari ook mijn haar geverfd en ik moet dat nog elke week bijwerken (het is een pastelkleur, die blijft niet zo lang mooi als je het niet onderhoudt) en het zou best kunnen dat mijn rug reageert op de stoffen in de kleurspoeling en niet op de veranderingen in hormonen. :+

Verder ging mijn überhoge libido omlaag ( :o? ). Ik merkte door mijn cyclus heen ook weinig tot geen veranderingen daarin, het bleef laag. Ik had verwacht dat mijn libido, dat aan de pil al heel hoog was, na het stoppen door het dak zou schieten, maar dit bleek dus compleet het tegenovergestelde. Ik heb geen flauw idee hoe of waarom, want ik heb tot nu toe alleen maar verhalen gelezen van vrouwen die stopten en hun libido juist terug kregen, niet van vrouwen die stopten en hun libido kwijtraakten. Toch denk ik dat het hier wel mee te maken heeft, want ik kan geen andere mogelijke verklaringen vinden.

Voor de pil begon mijn menstruatie altijd drie weken en zes dagen na de start van de vorige, het was eigenlijk meteen vanaf de eerste keer heel regelmatig. Na het stoppen pakte ze dit ritme weer op, maar iets slordiger en hier en daar met een paar dagen speling. Ik merkte wel dat het ineens een stuk lichter was geworden en vrijwel pijnloos (dat was voor en aan de pil heel anders), maar ik denk dat dit toch een soort van onregelmatigheid was en dat als ik dit door had gezet, de pijn en de hevigheid weer terug waren gekomen. Aan de andere kant kan ik me herinneren dat mijn ongesteldheid in de week na het stoppen (waarin ik technisch gezien nog aan de pil was) ook al lichter en minder pijnlijk was. Dit is in ieder geval iets om op te letten nu ik de pil weer gebruik.

Omdat ik dus zo weinig effect gemerkt heb en de effecten die ik merkte niet eens zo positief waren, heb ik een paar dagen geleden besloten om toch weer te beginnen. Ik ben heel blij dat ik het drie maanden zonder heb geprobeerd, nu weet ik in ieder geval dat ik goed op de pil reageer en dat het voor mij geen kwaad kan als ik dit nog jaren blijf slikken. Nu hoop ik vooral dat ik mijn libido weer terugkrijg. :')
Ik vond het in ieder geval een heel interessant experiment!

Lietje_1991

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Kop van N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:18

Ik kom even inbreken in het topic, mag ik jullie vragen hoe jullie het aan zouden pakken als je in je periode zit en je wilt gaan zwemmen? Antwoord mag per PB :o

Iets met een last minute vakantie en een periode die weer voor de deur staat :=
Ik gebruik geen pil, dus die door blijven slikken helaas geen optie

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:21

Ik gebruik altijd tampons, dus als ik wil zwemmen ook.

Lietje_1991

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Kop van N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:24

En dat werkt goed icm zwemmen? Heb het zelf nog nooit durven proberen :=

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:55

Ik zweer bij tampons. Altijd!

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 23:25

Lietje_1991 schreef:
En dat werkt goed icm zwemmen? Heb het zelf nog nooit durven proberen :=

Hier ook tampons! Meestal zitten die na het zwemmen wel vol, komt toch water bij en sowieso vanwege de bacteriën in het water die erin kruipen wel zo handig hem daarna even te wisselen.

Maar houdt al het bloed hier gewoon tegen!

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 07:58

Bij mij werken tampons niet - zuigen zich vol met water en de rest vloeit er gewoon gezellig langs - dus ik ben om die reden een menstruatiecup gaan gebruiken. Wel even wennen, maar ik vind het een uitkomst.

Ik heb overigens wel een hele heftige menstruatie, denk dat tampons daarom bij mij niet werken.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:45

Menstruatie cup hier! Ideaal! Veel hygiënischer en nooit bang om door te lekken.

Aan het begin is het even wennen en handigheid er in krijgen, maar zeker de moeite waard

Anoniem

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:45

Hier altijd tampons, met zwemmen wel ff opletten dat het touwtje binnenboord zit :+ Meerdere keren gezien dat het touwtje uit het bikinibroekje komt, hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet :')

SharonIndezz
Berichten: 4699
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:51

faxa schreef:
Dit is het topic dat ik zocht! Ben nu zo'n 3 maanden gestopt en ik voel me een zoveel verbeterd! was na 4 weken gewoon ongesteld geworden maar nu laat het al even op zich wachten >;) enige nadeel zijn de puistjes, had ik vrijwel nooit last van maar nu wel vaak. Ben van plan om bij de komende ongesteldheid een mirena spiraaltje te laten plaatsen. Is het echt zo pijnlijk als 'ze' zeggen?


Ik heb net een mirena spiraal laten zetten.. ik ben niet kleinzerig, maar ging bijna out van de pijn.... arts zei wel dat Mn baarmoedermond heel diep ligt, dus of dat er mee te maken heeft?

Steenbok12
Berichten: 7854
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:12

Ik zwem ook met tampons. Liever niet op mijn eerste dag, wissel inderdaad na het zwemmen meteen want er komt vaak wel water in en dus ook vaker ivh als dat ik nornaal zou doen. En inderdaad op het touwtje letten. Ben daarmee nog nooit doorgelekt. Ideaal is andere maar nood breekt wet :D

Paint_Girl
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:54

Ik ben nu sinds een maand acuut gestopt met de pil (diana35) ivm ernstige gezondheidsproblemen (vragen mag via PB) Ik moet maar even afwachten hoe het gaat. Slikte deze pil ivm heftige acne en migraine tijdens menstruatie. Tot nu toe constante hoofdpijn.

Had tijdens de pil gebruik wel last van enorme moodswings en mijn normaal gewicht is van 55 kg naar 65 kg gegaan.

Ben heel benieuwd. Merk nu al wel dat ik vrolijker ben, ondanks alles wat nu speelt qua gezondheid.

Ik mag (helaas) nooit meer hormonen slikken. Dus kan mijn menstruatie niet meer regelen. Dar zal nog wel een dingetje gaan worden omdat ik ook niet zo van de tampons ben :D in het verleden weer vervelende ervaringen mee gehad. Maar daar moet ik me maar over heen gaan zetten denk ik.

Elsa7
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-07-17
Woonplaats: Onder mijn favoriete meeleessteen

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:44

Ik raad de menstruatiecup echt aan!

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:01

Ik ook inderdaad :j even wennen, maar wil niet meer zonder!

WiskyBokjes
Berichten: 9755
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:54

Hallo hallo ik heb eigenlijk een vraag die ik even kwijt moet. :o
Sinds begin januari 2019 ben ik gestopt met de pil omdat ik erg last van hoofdpijn en omdat we ook graag kinderen willen. In februari was ik ongeveer na 21 dagen ongesteld, daarna netjes 2 keer om de 28 dagen. Als ik daarna kijk met een cyclus van 28 dagen, zou ik afgelopen vrijdag 26 april ongesteld moeten worden. Tot nu toe ben ik nog steeds niet ongesteld geworden, maar ik ben ook niet zwanger (2x getest). Moet ik nu gewoon afwachten? Of naar de huisarts? Ik weet gewoon niet echt wat ik nu moet doen := Vorige week voelde het wel aan alsof ik ongesteld moest worden, maar dat gevoel is nu weg.

Alvast bedankt :o

Dreamy

Berichten: 24071
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 11:00

Ik zou het gewoon nog even afwachten :) Kan alsnog best schommelen de eerste maanden.
Hier nog steeds niet ongesteld :+

Steenbok12
Berichten: 7854
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:40

Nog steeds niet. Dat is al een poosje he?
Ik begin mij wat rustiger te voelen in mijn emoties. Libido is ook echt wel aan het veranderen en meer aanwezig. Bij spiraal was dat ook goed maar met de pil echt wel afgenomen dus daar ben ik wel blij om.
Hier wel een verkorte cyclus dus ben heel benieuwd wanneer mijn volgende menstruatie dit keer weer zal zijn.