Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:39

Nessa schreef:
Indi_Vito schreef:
Ik ben ook gestopt met de pil.

Mijn libido was echt 0,0
En dan had ik moodswings van hier tot tokio.

Ik heb de app Flo gedownload daar kan je, je cyclus bijhouden en je vruchtbare dagen zien.

Moet je alleen niet net zoals ik vergeten dat je ziek bent geweest en antibiotica heb geslikt dat je eisprong verlaat kan zijn :evaw:

Oftewel baby on the way :Y)


Je lichaam is een bijzonder iets.
Ik ben echt super regelmatig. Bijna op het uur. Maar laatst hadden vriendlief en ik een enorm gezellig weekend. Ik kreeg spontaan mijn ovulatie. Veels te vroeg! Normaal dag 14 van mijn cyclus, nu dag 5.

Ga dus nooit uit van zo'n app. Want zou ik zonder condoom seks hebben gehad, was ik nu heel erg zwanger.

Precies ik zal zo'n app echt niet vertrouwen. Dus hier altijd condoom. En als je eenmaal handigheid hebt, dan zit ie er zo omheen.

Wel vind ik het makkelijk om bij te houden wanneer ik ongesteld ben en wanneer ik het weer moet worden. App rekent het zelf uit.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:40

Ik had 5 jaar de pil geslikt en ik voelde me helemaal niet lekker in me vel. Ik had het er met een vriendin over en die zei stop met de pil. Dus ook gedaan en ik voelde me na een paar maanden super in me vel. Geen moodswings meer en ben veel vrolijker. Ik heb nu een koper spiraal. Ik bloed als een rund de eerste 2 dagen. Maar dat neem ik maar voor lief. Ik wil niet meer anders

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:41

Denk dat het heel persoonlijk is, ieder lijf reageert weer anders op hormonen.

Voor mij was het grootste nadeel dat ik niet meer kon controleren wanneer ik ongesteld werd. Ook had ik een langere en ongemakkelijkere menstruatie, maar niet extreem. Qua gemoedstoestand werd ik denk ik ietsje minder vlak, dus zowel sneller blij als verdrietig, maar dit verschil was minimaal, ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat het door de pil komt.

Cyclus kwam vrij snel terug, maar dat was in mijn geval gunstig, omdat ik gestopt was met de bedoeling om zwanger te raken.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:42

Ik ben nu een paar maanden gestopt met de pil, ik heb laatst pas mijn eerste menstruatie gehad sindsdien, dus daar is in ieder geval geen pijl meer op te trekken :') maar ik ga ervanuit dat mijn lichaam dit vanzelf weer oplost.

Verder, heb ik minder moodswings, minder hoofdpijn, ik voel me minder opgeblazen, mijn libido was tot onder het vriespunt gedaalt en die is weer terug, dus tot nu toe nog geen echte nadelen ondervonden van het stoppen :)

Britt_Sisi

Berichten: 8947
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:43

Neverland schreef:
Wat erg dat er zoveel klachten over zijn... Ik heb werkelijk 0,0 klachten. Alleen bij het begin, maar toen moest mijn lichaam er aan wennen gok ik. Dus voor mij alleen maar voordelen! Ik slik altijd door dus wordt nooit ongesteld (die pijn is bij mij echt verschrikkelijk). Ik kreeg er veeeeel minder pukkels van. Ik ben panisch voor kinderen dus op deze manier heb ik er zelf controle op of ik zwanger word of niet. Dat zijn voor mij de belangrijkste. :D


Ik dacht dat ik dit ook had, ik heb 15 jaar de pil geslikt. Toen ik ermee stopte merkte ik pas hoe erg het me heeft beïnvloed!

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:47

ik heb een totaal andere ervaring met het stoppen met de pil helaas.

Ik ben bijna een jaar gestopt en het was echt niks dan ellende. Mijn cyclus kwam meteen weer op gang, maar ik had een enorm heftige menstruatie met veel klachten als hoofdpijn, rugpijn, misselijkheid. Mijn huid werd enorm vet, ik hield veel vocht vast en was onwijs prikkelbaar en de meeste dagen gewoon niet te genieten := Toen ik op het punt kwam dat ik mezelf bijna niet meer herkende ben ik weer begonnen en waren al die dingen binnen een paar weken weer verdwenen.

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:20

Hallo, inspringer in dit topic.

Ik ben sinds mei gestopt met de pil, en na een inwendige echo tot de conclusie gekomen dat er teveel eiblaasjes aanwezig zijn.

Ik gebruik de app flo, zodat ik dingen terug kan zoeken (die app onthoud alles voor mij. Zo makkelijk) en wanneer de app aangeeft dan zal je ongeveer je eisprong hebben dan test ik een aantal dagen en gelukkig voel ik m’n eisprong ook.

Maar deze maand heb ik wat raars.

Ik heb op 9 dec eisprong gehad.
Vandaag zouden de ellende moeten beginnen. De app had al aangegeven drie dagen later. Uhm oké het zal wel. Maar geen enkel spoor van de ellende te bekennen.

Maar gisteren ovulatie test knal positief.
Zwangerschaps testen negatief.

Wat denken jullie?


Om op dit topic aan te sluiten. Stoppen met de pil waa voor mijn gemoedstoestand een stuk beter. Werdt er vrolijker en minder bitchy van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:26

Britt_Sisi schreef:
Neverland schreef:
Wat erg dat er zoveel klachten over zijn... Ik heb werkelijk 0,0 klachten. Alleen bij het begin, maar toen moest mijn lichaam er aan wennen gok ik. Dus voor mij alleen maar voordelen! Ik slik altijd door dus wordt nooit ongesteld (die pijn is bij mij echt verschrikkelijk). Ik kreeg er veeeeel minder pukkels van. Ik ben panisch voor kinderen dus op deze manier heb ik er zelf controle op of ik zwanger word of niet. Dat zijn voor mij de belangrijkste. :D


Ik dacht dat ik dit ook had, ik heb 15 jaar de pil geslikt. Toen ik ermee stopte merkte ik pas hoe erg het me heeft beïnvloed!


Precies wat Britt zegt!

Lous

Berichten: 24248
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:29

Ik ben alweer een paar jaar gestopt met de pil, vooral vanwege vele moodswings en een libido van 0,0.
Daarnaast ook ivm alle andere bekende bijwerkingen van de pil.

Waar ik wel zeker een jaar mee heb gezeten is een heel onrustige huid. Vooral een vette huid en veel puistjes.
Vorig jaar november ben ik overgestapt naar een koperspiraal en wat een zegen.
Mij huid is weer rustig. En waar ik vroeger pijn had tijdens mijn menstruatie en voordat ik de pul slikte daar ziek thuis van kwam, voel ik nou 0,0 pijn meer. Alleen tijdens de eisprong, maar voor die paar uurtjes dat dat duurt is dat prima op te vangen met Aleve Feminax.
Ik kan nou dus ook precies aanvoelen wanneer mijn menstruatie weer er aankomt.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:30

Ik heb ook het idee dat ik mij beter voel. En ik ben afgevallen terwijl ik al jaren op hetzelfde gewicht stond. Nadeel, groot groot nadeel is het ongesteld worden. Ik slikte altijd Door en had die ellende amper. Nu weer elke maand. Zit om die reden te twijfelen weer te beginnen.

Mijn eerste echte pilloze ongesteldheid was overigens echt een rampenplan. Gelukkig was dat 1x amders was ik gelijk weer begonnen...

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:30

Ik was 1,5 jaar gestopt met de pil door een topic van bokt, maar ik vond het alleen maar nadelig.
Ik kreeg veel puistjes op mijn rug en mijn menstruatie was niet uit te houden.
Verder vond ik condooms waardeloos. Nooit aan kunnen wennen in die 1,5 jaar.
Ik ben nu weer zeer tevreden aan de pil dus. :))

Jolien87

Berichten: 17467
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:34

Ik overweeg ook om te stoppen met de pil en over te gaan op een spiraaltje. Toch hebben wij wel een kinderwens die we over zo'n 2 jaar willen verwezelijken. Wat denken jullie? Is dit de moeite waard om dan nog een spiraaltje te nemen?

Ik heb nu een depressie die alleen maar erger lijkt te worden ondanks dat ik therapie heb en ik vermoed dat de pil hier ook wel zo zijn aandeel in heeft.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:34

Grappig, bijna geen negatieve verhalen in dit topic over stoppen!
Ik heb zelf een hele negatieve ervaring ermee. Kort samengevat was ik een emotioneel incontinente heks met pukkels, werd mega heftig ongesteld en super onregelmatig. Nee, stoppen met de pil is niet mijn ding. :+

Lous

Berichten: 24248
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:38

Het blijft ook dat elk lichaam anders reageert op kunstmatige hormonen. Er zijn dan ook niet voor niets zoveel verschillende merken.

Ik ken zelfs een verhaal over een vrouw die de pil niet mag slikken omdat ze er agressief van word :=

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:40

Ik ben met de pil begonnen juist omdat mijn menstruatie een hel was. Elke maand (of nou ja, soms na 3 weken en soms na wel 8) kon ik me zo 2 dagen ziek melden, met temperaturen tot wel 40 graden en spierpijn door mijn hele lijf, overgeven enzovoorts.
Met pil was dat alles verdwenen en met doorslikken werd de menstruatie 4x per jaar gewoon prima te doen *\o/* . Na een paar jaar moest ik overstappen omdat ik van die eerste opeens steeds somberder werd..
Weer: wat een drama's! Tussen elke oplossing die je probeert moet je namelijk een maand stoppen.

Nu heb ik er een waarbij ik helaas regelmatig doorbraakbloedingen heb. Maar verder gaat alles heel goed :o .

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:43

7 jaar lang de pil geslikt. Had geen specifieke klachten

Wegens relatie stuk ook gestopt met de pil....en toen had ik pas door hoeveel invloed die hormonen hebben gehad.

Intussen 10kg afgevallen (wel met dieet, maar plots lukte het wel) en ik sta weer veel positiever in het leven.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:46

Ik had altijd de Diane35 en voelde mij daar kiplekker op. Geen hoofdpijn, nooit ongesteld.

Na mijn zwangerschappen begonnen met de microgynon. En die is toch minder fijn. Doorslikken gaat niet dus ik ben er maar mee gestopt.
Huisarts wil mij de Diane35 liever niet meer geven. Wat ik gezien het risicoprofiel wel kan begrijpen.

Maar ik mis de Diane wel. Nu vaak migraine en ongesteld zijn vind ik niet echt een feest.
Moodswings heb ik juist door de hormoonschommelingen van de menstruatiecyclus. Ook de migraine komt door de natuurlijke hormoonschommelingen.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:48

Ik ben al jaren gestopt.
De eerste jaren merkte ik dat mijn lijf heel erg moest wennen. Ik was al op 13 jarige leeftijd met de pil begonnen, omdat ik enorm heftig ongesteld was. Toen meer dan 9 jaar de pil geslikt nu alweer vijf jaar zonder pil.
Het is echt heerlijk, mijn stemming is veel beter en ik heb minder mood swings.
Eerste jaar was wel zwaar, veel onregelmatige ongesteldheden en veel bloedverlies, maar nu is dit allemaal stabiel.
Ik ben er positief over. :)

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:50

Ik ben vorig jaar een jaar gestopt, maar ik merk echt totaal geen verschil met of zonder.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:06

Zonder pil met ik emotioneel labiel. Dus hier wordt niet gestopt.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:20

Britt_Sisi schreef:
Neverland schreef:
Wat erg dat er zoveel klachten over zijn... Ik heb werkelijk 0,0 klachten. Alleen bij het begin, maar toen moest mijn lichaam er aan wennen gok ik. Dus voor mij alleen maar voordelen! Ik slik altijd door dus wordt nooit ongesteld (die pijn is bij mij echt verschrikkelijk). Ik kreeg er veeeeel minder pukkels van. Ik ben panisch voor kinderen dus op deze manier heb ik er zelf controle op of ik zwanger word of niet. Dat zijn voor mij de belangrijkste. :D


Ik dacht dat ik dit ook had, ik heb 15 jaar de pil geslikt. Toen ik ermee stopte merkte ik pas hoe erg het me heeft beïnvloed!


Maar op wat voor manier dan? Moodswings heb ik absoluut niet. Ben ook niet minder moe. Ik zit al een lange tijd heel goed in mijn vel... Ik merk echt niks negatiefs aan mezelf of aan mijn lichaam.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:23

Met pil is mijn libido wat lager.

Maar zonder pil ben ik om de 2 weken ongesteld. En erg ook.
Dus ik ben na het ruim anderhalf jaar de tijd te hebben gegeven maar weer begonnen.

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:30

Ik heb hem ook de deur gewezen. Ben er super blij mee! Als anticonceptie heb ik gekozen voor de mirena spiraal. Dat is echt heel fijn!

Mama3
Berichten: 1809
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:13

Jolien87 schreef:
Ik overweeg ook om te stoppen met de pil en over te gaan op een spiraaltje. Toch hebben wij wel een kinderwens die we over zo'n 2 jaar willen verwezelijken. Wat denken jullie? Is dit de moeite waard om dan nog een spiraaltje te nemen?

Ik heb nu een depressie die alleen maar erger lijkt te worden ondanks dat ik therapie heb en ik vermoed dat de pil hier ook wel zo zijn aandeel in heeft.



Nadat ik ben overgestapt naar de prikpil veranderde ik ook volledig. Ik werd ook steeds depressiever, zag alles somber in. Nadat ik per toeval op een topic stuitte over het stoppen met de pil ben ik ook gestopt. Ik werd mega ongesteld, een half jaar had ik mega veel klachten, maar na dat half jaar ging de zon weer schijnen.

Ik heb mezelf opnieuw ontdekt,voor mij de beste stap ooit!

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:15

al 15 jaar geen pil meer :j heerlijk regelmatig in menstruatie en voel mij super goed!