Silversplints en een dunne/gevoelige huid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Silversplints en een dunne/gevoelige huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 02:33

Nog niet zo lang geleden was er al een topic over ervaringen met silversplints. Die heb ik doorgelezen, maar omdat ik een specifieke vraag heb, heb ik een eigen topic aangemaakt.

Heeft er iemand ervaring met silversplints en een dunne en gevoelige huid?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik midcarpale instabiliteit heb en ik kan kiezen tussen silversplints en een kunststof spalk. Op dit moment heb ik deze braces:

Afbeelding

Die heb ik nu twee jaar en die waren een jaar geleden eigenlijk al afgeschreven. Een jaar geleden heb ik op mijn verzoek silversplints gekregen, het nieuwe model:

Afbeelding

Deze bleken helaas niet goed te passen en waren ook niet voldoende aan te passen. Door verhuizing naar een andere provincie, corona en een wisseling van zorgverzekeraar heeft het een jaar geduurd voordat ik toestemming kreeg voor nieuwe silversplints.

Gister ben ik daarvoor bij een andere instrumentenmaker geweest. In eerste instantie wilde hij meteen voor de silversplints gaan en dan het oude model (foto van internet):

Afbeelding

Maar hij had het wel over piekbelasting en de vorige instrumentenmaker zei dat mijn huid misschien te gevoelig was voor silversplints. Maar zij hadden niet passende silversplints geleverd..

Zelf had ik dit model gevonden:

Afbeelding

Dat lijkt precies voor mijn aandoening te zijn, maar de man waar ik gister was zei dat ik dan alsnog mijn pols naar achter kon overstrekken.

En nadat we de piekbelasting enz hadden besproken had hij ook zijn twijfels over de silversplints en raadde hij kunststof braces aan.
Daar heb ik even een standaard model van aangehad, dat is eigenlijk zoals de braces die ik nu heb, maar dan van hard materiaal en op maat gemaakt. En ik ben op zoek naar iets wat fijner zit en ik daardoor langer aan kan hebben dan de braces die ik nu heb. De hardere zitten eerder minder fijn, maar gaan wel 2 jaar ipv 1 jaar mee. Het is dus eigenlijk vooral de vraag of silversplints een optie zijn, want de kunststof braces zie ik niet zo zitten.

Ik word eind van de week gebeld of ik voor silversplints of kunststof braces kies. Voor die tijd ga ik contact opnemen met WEdesign, de maker van silversplints, maar ik werd eraan herinnerd dat het een commercieel bedrijf is. En daarom ben ik ook benieuwd naar persoonlijke ervaringen.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Silversplints en een dunne/gevoelige huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:56

Ik heb ook midcarpale instabiliteit rechts en mij werd die kleine afgeraden vanwege het achterover kunnen buigen van mijn pols. Ik heb de onderste, dus met de gesloten handrug en vind 'm erg prettig. Ik heb een klassieke type 1 huid, dus dun, gevoelig en snel verbranden in de zon. Om mijn duimen draag ik al een jaar of 6 zilver zonder problemen en nu bijna een jaar die om mijn pols.

Ik gebruiken een wandelstok en/of rolstoel en ik heb nergens last van plekken op de huid. Met de rolstoel doe ik wel even wielrenhandschoentjes (of nu gewone rekbare handschoenen vanwege de kou) aan, maar dat is eigenlijk meer om het zilver te beschermen.

Als ze goed aangemeten zijn en bij de levering goed naar de hand en arm gebogen worden zijn ze juist bij een gevoelige huid prettig, vind ik. Daarbij draag ik 's nachts confectiespalken en als ik dan naar de wc moet, moet er minstens een af. Dat heb je met die confectiedingen dus ook met koken, handen wassen en dat soort dingen. En juist met die confectie braces hebben we bij mij heel erg moeten zoeken naar een model dat geen huidreacties gaf door knellen of bv een metalen lepel onder de hand.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 19:51

Bedankt voor je reactie!
Fijn om jouw ervaring te lezen.
Bij jou werd het dus ook afgeraden vanwege het achterover buigen.

Jammer dat die korte dan eigenlijk toch niet geschikt lijkt voor midcarpale instabiliteit, terwijl dat er wel staat. Goed om te weten dat jij het oude model hebt en dat die goed bevalt, ook al heb je een gevoelige huid.

Wat jij zegt over de confectiedingen vind ik ook vervelend van de braces die ik nu heb. En ik denk dat ik dat met koken en handen wassen enz ook met de kunststof spalken heb.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Silversplints en een dunne/gevoelige huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:19

Ja, en bij mij zit een deel van het probleem ook echt in het achterover buigen. Daarbij was ik ook wel bang dat bij die kleine het beugeltje aan de onderkant bij je had met rollen in de weg zou zitten en dus juist wel voor last zou zorgen.

Ik had een paar simpele argumenten voor zilver: ben voor veel materialen allergisch, wil geen 24/7 mijn huid opgesloten hebben, ook niet in maatwerk braces van ander materiaal, ik moet met de rolstoel kunnen rollen en wil dus overdag geen lepel aan de binnenkant. Daarbij heb je van een lepel met andere dingen ook last, zoals met snijden voor het koken.

Hygiëne was een groot punt, juist met de toiletgang en in de keuken zou ik die brace af doen, want niet fris. Met koken, zeker met de voorbereidingen, steek ik tig keer mijn handen onder de kraan. En nu met corona is een brace van stof of leer ook niet heel fris vind ik. Zeker niet als je maar een paar hebt, dagelijks wassen komt ze ook niet ten goede. Wekelijks al niet, lol. Leer kun je niet eens wassen. Siliconen en kunststof zweten te veel in de zomer, al beweren ze van niet. Zilver is voor de meeste mensen hypoallergeen, je gooit het (minus de bandjes, die kunnen niet zo goed tegen kokend water, lol) even in een bakje kokend water en het is ontdaan van alles wat je weg wilt hebben. Ietsje later ook de bandjes er in met een beetje biotex en klaar.

Het enige 'dingetje' is dat ik de sluitinkjes aan de bandjes eens in de zoveel tijd weer even wat dichter moet knijpen, omdat ze dan van het bevestigingspunt op de splint schieten. Saté prikkertje er tussen, met een doekje en een tangetje zachtjes aanknijpen en ze zitten weer (erg) vast.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 22:47

Ja, herkenbaar. Dat vind ik ook de nadelen van die ik nu heb. En dat ze zo kort meegaan. En die kunststof braces vind ik van hetzelfde laken een pak. Siliconen vond ik ook erg zweterig toen ik dat ging passen.
Bedankt!

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Silversplints en een dunne/gevoelige huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:38

Die silversplint die jij op het plaatje hebt staan (die op je pols) gaat geen stabiliteit bieden. Daar knal je gewoon doorheen met blauwe plekken als gevolg.

Ik zou gaan voor een kunststof spalk op maat aangemeten door een handtherapeut met perforaties en liefst neopreen of iets soortgelijks aan de binnenzijde indien nodig.

Je kunt ook nog met een orthesemaker in gesprek gaan voor een silicone brace. Met gevoelige huid zou ik nooit gaan voor silversplints. Zien er super uit hoor, maar je maakt heel snel blauwe plekken en ze beperken echt behoorlijk. Bovendien zie ik ze heel vaak met heel veel speling of juist verknelling voorbij komen.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 00:21

Hutcherson, jij ook bedankt voor je reactie. Je zegt dingen die ik liever niet wilt horen, maar dat is misschien wel goed. Je bedoelt de korte silver splint?
Bij die lange is mijn ervaring ook dat ik er tegenaan knal, maar ik dacht dat het een kwestie van wennen kan zijn. Ik heb ze maar kort gedragen, omdat ze niet goed bleken te passen. En ik had blauwe plekken, maar op die plek zaten de silver splints ook teveel naar binnen.
Net als Annick75 vind ik dat veelomvattende van de braces vervelend. En het telkens aan en uit doen. De silicone brace vond ik vervelend aanvoelen, erg plakkerig. Maar ik neem je reactie wel mee in mijn beslissing.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Silversplints en een dunne/gevoelige huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 05:52

Even los van 't soort splint. Je kort ze opbouwen.als je dat niet doet en ze gelijk de volle dag draagt dan gaat dat soms goed maar vaak krijg je dan drukplekken, rood blauw tot blaren.
De ervaring leert dat je naar verloop van tijd je huid verdikt/ verhard. Ik heb eelt opgebouwd r9ndom de vingers plints.

Die kleine polssplint die je nu laat zien zou voor mij niet werken omdat m'n pols daar gewoon door heen klapt.
Ik weet niet voor welke aandoening je splints krijgt maar als 't voor EDS is dan reageert ieder lichaam.vaak anders en is 't een kwestie van proberen.

Persoonlijk vind ik zilver fijner en hygiënischer. Zeker ivm zweet etc.

Overigens, er zijn 2 makers van silversplints in NL en beide hebben patenten op,hun eigen materiaal. Wat soms bij de 1 niet goed lukt qua pasvorm kan bij de ander wellicht wel gevonden worden een vriendin van mij heeft polssplints doe voor haar primazitten maar voor mij verrot. Naasr WE-design heb je ook Livit die silversplints maakt.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Silversplints en een dunne/gevoelige huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 14:44

Bedankt VillaNeusjes.
De splints die ik vorig jaar heb gekregen heb ik opgebouwd, maar omdat ze niet goed paste, ging dat niet goed. Maar met goed passende hopelijk wel.
Ik heb midcarpale instabiliteit aan beide handen.
Dat is ook een idee inderdaad, hoewel je dan wel een instrumentenmaker moet vinden die voor Livit werkt. Maar zij zitten ook in Emmen zie ik nu.