Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:45

Ja, geniet lekker van de (loop)ruimte die je hebt.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:01

Jennyj01 schreef:
Mijn motto is altijd: Beter leeg dan lelijk.

Hahaaha! Die hou ik erin! :D

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:18

Dankje allemaal voor het meedenken! Stiekem wel fijn om te horen dat dit iets is wat meer mensen bij verhuizen hebben. Ga ik rustig de tijd nemen om mijn appartement naar eigen smaak in te richten. Dankje voor de tips ook Ir111.

En Jennyj01 die hou ik er ook in hahaha :D

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:18

Ik heb net weer een 'alles moet weg' week achter de rug. :D Eén van de dingen die ik graag wil weg minimaliseren is mijn boekenkast. Dat gaat in etappes en ik schiet ondertussen lekker op. Ik heb de app 'Boekenbalie' ontdekt. Zij kopen tweedehandsboeken in. Je scant met de app de barcode op het boek en ziet gelijk wat je voor t boek krijgt. Je kunt ze gratis laten ophalen (als je er genoeg hebt) en na controle krijg je je geld gestort. Supermakkelijk. Wilde deze tip even delen met jullie. :)

Saul

Berichten: 9660
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:20

Bedankt voor de tip!

Helaas voor mij echt waardeloos :(
Of ze hebben geen interesse, of boek is al te veel op voorraad. Of het boek is gloednieuw en ze bieden 50 cent :=

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 23:32

Oeh, dat is jammer! Ik merkte dat ze vooral voor praktische boeken aardig geld gaven managementboeken, boeken over tuinieren etc. Soms wel een tientje. Ik heb met 1 verhuisdoos vol ruim 80 euro opgehaald. Boeken waren anders naar t goede doel gegaan. De rest waar ze niks voor gaven is daar alsnog naar toe gegaan.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:42

Mag ik jullie om tips vragen?
Voor mezelf lukt minimaliseren me op veel vlakken aardig.

Mijn grootste doorn in het oog is kinderspeelgoed.... er wordt hier vooral veel gespeeld met een keukentje en auto's. En ze zijn blijkbaar robuust genoeg om weinig te verliezen doordat ze stuk gaan en dus komen er iedere verjaardag en iedere sinterklaas weer meer auto's ed bij. Het wordt ook echt wel allemaal gebruikt, maar het wordt veel. Ze spelen liever niet op hun kamer dus de speelhoek in de kamer puilt ondertussen uit.
Hoe zorgen jullie dat kinderspeelgoed behapbaar blijft? Ik wil de aankomende weken toch eens gaan ruimen met weer een verjaardag en sinterklaas onderweg...

Vanaf maandag iedere dag een half uur ruimen, beginnend aan ene kant vh huis en dan door naar de andere kant. Dan kom ik vanzelf ook langs de kinderhoek. Nu al zin in.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:48

De kinderen vertellen dat er ook kindjes zijn die weinig speelgoed hebben, daarna samen met de kinderen opruimen, hun laten kiezen waar ze echt blij van worden.
En de rest aan een goed doel geven of een deel verkopen.

En voor de toekomst misschien iets erin en iets eruit. Of zit er er een spelotheek in de buurt? Dan hebben ze wisselend speelgoed, maar groeit thuis de berg niet.
Of geen speelgoed vragen met verjaardagen etc., maar een online lijstje maken met dingen die ze echt nodig hebben of een uitje.

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:57

Mooie kist oid er voor toewijzen en wat er niet in past moet weg?
Ik heb hier ook wat hobby (meer kan het niet worden) waar ik niet meer voor wil (of van mijzelf mag) hebben dan in die opbergbox = kistje past. Staat mooi en beperkt gelijk duidelijk hoeveel ruimte er voor is.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:57

Van mij krijgen ze idd al geen cadeau met verjaardagen maar een beleving. En ik probeer met lijstjes wel een beetje te sturen met cadeaus maar nog steeds groeit het harder dan ik zou willen.

Ik hen ze idd wel al pas een tas gegeven om speelgoed dat weg mocht in te doen. Maar ze zijn 4 en 2 dus nog in de leeftijd dat alles magisch en prachtig is.

Ik ga jullie tips eens meenemen!

Noeps
Berichten: 16930
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 22:14

En speelgoed rouleren? Je minimaliseert het dan niet direct maar voorkomt wel een uitpuilende speelhoek. Dan zie je misschien ook beter welk speelgoed écht favoriet is en wat er weg mag. Voor sinterklaas en verjaardagen zou je kunnen sturen op het riedeltje ‘something they want, something they need, something to wear, something to read’.

Biies

Berichten: 632
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 07:12

Wat een leuk topic! Ik hou van opruimen en heb ook het liefst zo min mogelijk spullen in mijn huis dat lukt al aardig want wij wonen er net en hebben dus niet al jaren kunnen sparen haha.

Alleen op zolder heb ik nog dingen die ik nooit gebruik maar toch zonde vind om weg te gooien. Dat heb ik ondertussen al tig keer in mijn handen gehad, maar ik kan er geen afscheid van nemen.

Maar ik ben ook benieuwd hoe doen jullie het met paarden spullen!?

Ik heb in de jaren wel veel verzamelt en ik ben van 3 paarden naar 1 gegaan. Toen mijn 1e paard overleed ben ik enorm veel gaan kopen. De spullen vind ik super mooi en ik wil het ook echt niet kwijt. Maar bijvoorbeeld alle andere spullen gebruik ik gewoon amper, heel veen EHBO dingetjes of verzorgingsproducten. Die verzorgingsproducten gebruik ik nu nog wel maar dat word een jaren plan om het op te krijgen met nu maar 1 paard (Denk aan vliegenspray of anti jeuk dingen) Ga ik dat dan verkopen ( Want dan krijg ik er nooit meer zoveel voor als toen ik het kocht en het is nog nieuw) of ga ik het gewoon gebruiken. Of ik heb ook dingen die ik nu niet gebruik maar misschien over een tijdje wel weer en dat weet ik natuurlijk niet. (bakjes om voer klaar te zetten bijvoorbeeld daar heb ik een krat vol van)

Nou in ieder geval nog eens een keer goed kijken wat ik nu heb en gebruik.

Kaplaars

Berichten: 1551
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:46

Ik heb net twee klussen gedaan waar ik een beetje tegenop zag, maar die uiteindelijk dan toch best snel gedaan zijn.
De administratie plank (papieren doorkijken en uitzoeken) en de radom-dingen gangkast (tennistafels badjes terwijl we geen tafeltennis tafel hebben).

Met alle uitspraken en wijsheden uit o.a. dit topic is het wegdoen van spullen toch makkelijker. (De fantasie-zelf en de realistische-zelf, beter leeg dan lelijk ect. :D )

Noeps
Berichten: 16930
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 07:53

Biies schreef:
Wat een leuk topic! Ik hou van opruimen en heb ook het liefst zo min mogelijk spullen in mijn huis dat lukt al aardig want wij wonen er net en hebben dus niet al jaren kunnen sparen haha.

Alleen op zolder heb ik nog dingen die ik nooit gebruik maar toch zonde vind om weg te gooien. Dat heb ik ondertussen al tig keer in mijn handen gehad, maar ik kan er geen afscheid van nemen.

Maar ik ben ook benieuwd hoe doen jullie het met paarden spullen!?

Ik heb in de jaren wel veel verzamelt en ik ben van 3 paarden naar 1 gegaan. Toen mijn 1e paard overleed ben ik enorm veel gaan kopen. De spullen vind ik super mooi en ik wil het ook echt niet kwijt. Maar bijvoorbeeld alle andere spullen gebruik ik gewoon amper, heel veen EHBO dingetjes of verzorgingsproducten. Die verzorgingsproducten gebruik ik nu nog wel maar dat word een jaren plan om het op te krijgen met nu maar 1 paard (Denk aan vliegenspray of anti jeuk dingen) Ga ik dat dan verkopen ( Want dan krijg ik er nooit meer zoveel voor als toen ik het kocht en het is nog nieuw) of ga ik het gewoon gebruiken. Of ik heb ook dingen die ik nu niet gebruik maar misschien over een tijdje wel weer en dat weet ik natuurlijk niet. (bakjes om voer klaar te zetten bijvoorbeeld daar heb ik een krat vol van)

Nou in ieder geval nog eens een keer goed kijken wat ik nu heb en gebruik.

Late to the party, misschien heb je er allang iets mee gedaan :7
Ik zou de verzorgingsproducten weggeven of anders weggooien. Een meerjarenplan komt de houdbaarheid waarschijnlijk niet ten goede. En zoals de bakjes, als je ze nu niet gebruikt en ook niet mist, dan zou ik ze ook wegdoen. Ik weet de waarde niet van zulke dingen, maar weggeven of kringloop is vaak een prima optie. En als je ze écht mist, dan zijn ze vast wel weer ergens op de kop te tikken.

Ik heb een nieuw project wat ook mooi aansluit bij dit topic: een capsule wardrobe :D. Ik ben zwanger en pas het gros van mijn kleding niet meer. En ik wil ook niet al te veel erbij kopen. Dus ik ga kijken wat ik er van vind als ik 3 maanden met ongeveer 33 kledingstukken doe. Ik moet de selectie nog maken, maar ik ga ruwweg streven naar:
• 6 paar schoenen

• 8 onderstuks (broeken, rokken)

• 19 bovenstuks (jassen, jurken, truien, vesten, blouses, tops, t-shirts).
Ondergoed, sportkleding en chillkleding telt niet mee.
Ik ben gisteren begonnen om alle kleding die nu sowieso niet past (spijkerbroeken…) en zomerkleding op te bergen in bakken. Normaal hangt alles jaarrond in de kast. Ik heb niet idioot veel kleding maar het wordt een aangenaam overzichtelijke kast zo :D. Zal een foto delen als ik klaar ben!

cobiie

Berichten: 7310
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:10

Een capsule wardrobe heb ik ook tijdens zwangerschap gedaan.
Ik vond het ook onnodig om veel kleding aan te schaffen voor wat je maar korte tijd draagt.
Na mij is de kleding naar mijn schoonzusje gegaan en daarna terug naar mij voor mijn tweede zwangerschap.
Wat daarna nog goed was in 1 stapel verkocht op Facebook.

Saul

Berichten: 9660
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:55

Slim!

Hier destijds wat items op marktplaats gekocht voor de zwangerschappen.

Een aantal dingen al versleten en de rest draag ik gewoon op. Lekker warm in de winter die broeken :))

Hier begint nu het opruimen van baby spullen die niet meer gebruikt gaan worden. En alles wat de jongste te klein is kan weg.

We hebben 2 meiden. Dus de kleding schuift vooralsnog door.

Gister een hele grote bak knuffeldoekjes en spenen verkocht.
Zo fijn!
Ik had wel 30!! Knuffeldoekjes. Allemaal gekregen, allemaal even schattig en bijna allemaal, niet gebruikt -O-

Heb er 3 leuke uit gehaald. Daar speelt de kleine nu mee. En de rest lekker weg *\o/*

Kunnen we flink gaan opruimen nu :)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:44

Hoe gaan jullie om met minimalisme en de aankomende feestdagen? Ik vind het ingewikkeld.

Ik vraag voor mezelf dingen die op kunnen of iets leuks om te doen, of gewoon niks. Voor de kinderen kopen we ook functionele dingen en ze mogen echt wel speelgoed hebben, maar gewoon maar een kado verzinnen omdat ze niets specifieks willen vind ik eigenlijk helemaal niets.

Kaplaars

Berichten: 1551
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:07

Ik probeer deze in gedachte te houden.
Iets van hun verlanglijstje, een boek, iets om aan te trekken (een onesie of badjas) en iets wat ze nodig hebben.
Vooral voor de schoencadeautjes lukt dat niet altijd. Maar idd iets dat op gaat is ook fijn. (vouwblaadjes, chocolade letter oid).
Afbeelding
Voor de volwassenen doen we eigenlijk niks met de feestdagen, dat scheelt wel bij ons.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:38

Geen kinderen hier, dus dat scheelt.
En voor elkaar maken we een lijstje met functionele-, eetbare dingen en 1 ding wat we heel graag willen hebben.
En dit jaar heb ik verjaardagskalender gemaakt met allemaal vakantie foto’s, iedere maand dus een leuke herinnering.

Noeps
Berichten: 16930
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:49

Voor kinderen zou je ook nog kunnen denken aan een (bijdrage voor) een abonnement (speeltuin/dierentuin/tijdschrift) of een dagje uit. Ik heb gelukkig een dreumes rondlopen die het allemaal nog niet boeiend vindt. Als we samen met de familie sinterklaas vieren, pak ik gewoon een puzzel of boek in die uit haar eigen kast komt en stop ik die in de cadeauzak 8-) En schoonmoeder vroeg ook om cadeausuggesties voor dreumes. Ik heb aangegeven: dekbedovertrek, knutselspullen, verfschort, uitbreiding connetix.

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:53

Wij doen voor 15 euro iets met kerst. Lootjes trekken. Ik probeer altijd wat te vragen wat ik gewoon kan gebruiken zoals een keer een wat luxere shampoo of body oil. Of lekkere chocolade. NIet iets wat in een hoek komt en 5 jaar later maar weer weg moet. En soms vraag ik iets wat ik gewoon leuk vind zoals glazen dieren, daar heb ik echt behoorlijk wat van, maar die spaar ik dan ook zeg maar.

Maar hier gaat er op dit moment meer uit dan er in komt, dus daar ben ik wel blij om. Ik ben ook oude duikspullen aan het opruimen en sommige dingen heb ik maar in de container gegooid omdat het zo oud is dat verkopen ook niet meer lukt (maar het op zich nog prima bruikbaar is). Jammer, maar het is zo. Dingen die nog goed zijn probeer ik te verkopen.
En ik ga ook zadeldekjes minderen. Ik heb er genoeg. Maar daar vind ik wel weer iemand voor die het voor een hond, of manege kan gebruiken.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:35

Ik merk dat ik deze week al die Black Friday mailtjes toch moeilijk vind. Ik had toch echt niets nodig, maar wordt weer helemaal aan het twijfelen gebracht.
Dus in ieder geval weer voor een paar nieuwsbrieven uitgeschreven, het aantal was toch stiekem weer gegroeid.
Herkenbaar?

Vjestagirl

Berichten: 26661
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:03

Niet zozeer herkenbaar, want ik schrijf me nooit in voor nieuwsbrieven (het is namelijk nooit 'nieuws', het is altijd alleen maar reclame). Maar ik herken het gevoel wel; ondanks dat ik mezelf voorgenomen heb dat ik deze maand helemaal niets koop, merk ik dat ik toch de neiging heb om te neuzen, te speuren en te willen. Heel lastig allemaal.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:29

Esther_ schreef:
Ik merk dat ik deze week al die Black Friday mailtjes toch moeilijk vind. Ik had toch echt niets nodig, maar wordt weer helemaal aan het twijfelen gebracht.
Dus in ieder geval weer voor een paar nieuwsbrieven uitgeschreven, het aantal was toch stiekem weer gegroeid.
Herkenbaar?


Oh dat is grappig. Bij mij werkt dat net andersom. Ik krijg bij overkill last van weerstand. Zet mij aan een buffet en ik kom met een stukje stokbrood terug.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:20

Esther_ schreef:
Ik merk dat ik deze week al die Black Friday mailtjes toch moeilijk vind. Ik had toch echt niets nodig, maar wordt weer helemaal aan het twijfelen gebracht.
Dus in ieder geval weer voor een paar nieuwsbrieven uitgeschreven, het aantal was toch stiekem weer gegroeid.
Herkenbaar?


Zeker! Ik meld me ook nooit aan voor die krengen maar toch sluipen ze m'n mailbox in..