Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:37

Wat is jullie streven mbt minimalisme? Ik volg een aantal mensen op instagram die echt naar heeeeel weinig zijn gegaan (bijv minimamalist, zij was hiervoor een influencer op interieurgebied dus echt een switch) en ik vind het knap wat zij doet maar voor mij zou dat net iets te zijn. Ontspullen vind ik wel heerlijk :j

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:48

Ik heb een stukje van de documentaire gezien! Het zette mij ook aan het denken... Als er iemand dol is op mooie spullen, dan ben ik het wel :j Ik koop echter nauwelijks 'prul' wat je dan na enige tijd weer weg kan gooien. Dit vind ik zonde en gewoonweg gruwelijk irritant om mee te werken haha! Ik leef absoluut niet minimalistisch maar ook niet zoals hoe zij het omschrijven in de documentaire.
Ik koop regelmatig dingen tweedehands, omdat dit milieuvriendelijker is, het anders zonde is van goede spullen en voornamelijk omdat de merkkleding dan goedkoper is!
Ik doe doorgaans ook behoorlijk lang met kledingstukken (truien, jassen, blousjes, sjaals etc.
Broeken slijten op een gegeven moment gewoon en doe ik ze weg. Als ik kleding heb wat ik niet meer pas dan doe ik het naar mijn zus of verkoop ik het!
Zo probeer ik toch een beetje te denken aan het milieu, terwijl ik wel kan genieten van alle mooie kleding, schoenen en sieraden die ik koop!

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:01

Ryder schreef:
Wat is jullie streven mbt minimalisme? Ik volg een aantal mensen op instagram die echt naar heeeeel weinig zijn gegaan (bijv minimamalist, zij was hiervoor een influencer op interieurgebied dus echt een switch) en ik vind het knap wat zij doet maar voor mij zou dat net iets te zijn. Ontspullen vind ik wel heerlijk :j


Niet teveel overbodige spullen.
Dus wil ik een boek echt graag, of kan het ook van de bieb of als e-book?
Heb ik echt 20 coltruien nodig of is 2 ook prima. Dat soort dingen... Het is bij mij denk ik ook meer bewustwording dan dat ik echt zo min mogelijk wil hebben.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:14

Ryder schreef:
Wat is jullie streven mbt minimalisme? Ik volg een aantal mensen op instagram die echt naar heeeeel weinig zijn gegaan (bijv minimamalist, zij was hiervoor een influencer op interieurgebied dus echt een switch) en ik vind het knap wat zij doet maar voor mij zou dat net iets te zijn. Ontspullen vind ik wel heerlijk :j


Ik wil eigenlijk geen spullen in huis die ik niet gebruik of die ik niet echt heel mooi vind.
Alle kleding in mijn kast draag ik regelmatig (tenzij het er het seizoen niet naar is).
Ik heb een droger, dus heb maar 1 setje beddengoed nodig.
Alles wat ik in de keukenkastjes heb staan gebruik ik regelmatig. Doe ik dat niet, dan gaat het met de volgende kringloopronde mee of op Marktplaats. Ik heb een huisje van 26 vierkante meter en al mijn spullen staan hier, behalve 1 doos met kinderspullen bij pa op zolder. Meer dingen in opslag zou ik niet willen :)

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:31

Hier ook enkel spullen die ik gebruik én mooi vind. Daarom staat vrijwel alles wat ik heb ook in huis, met uitzondering van 1 doos herinneringen en 1 doos seizoenskleding in de berging.

Ga eind volgende maand verhuizen en vind het een heerlijk idee dat ik niks meer hoef uit te zoeken en al mijn spullen in 1 verhuisbus passen :j

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:34

Ryder schreef:
Wat is jullie streven mbt minimalisme? Ik volg een aantal mensen op instagram die echt naar heeeeel weinig zijn gegaan (bijv minimamalist, zij was hiervoor een influencer op interieurgebied dus echt een switch) en ik vind het knap wat zij doet maar voor mij zou dat net iets te zijn. Ontspullen vind ik wel heerlijk :j

Wat de meesten hier ook zeggen: mijn doel is om met alle spullen die ik heb bewust tevreden zijn. Of het nou kleren, interieur, boeken, enz is. Ik hoef geen leeg huis, maar wel een huis waar in staat waar ik blij van word en niks meer :D

Nooit van minimamalist gehoord, ik ga er eens naar kijken!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:44

Ik wil gewoon Alleen spullen in huis hebben die ik nodig heb en mooi/fijn/tof vind en dan doorgevoerd van sok tot tv tot theelepel

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:50

xIrlijn schreef:
Ryder schreef:
Wat is jullie streven mbt minimalisme? Ik volg een aantal mensen op instagram die echt naar heeeeel weinig zijn gegaan (bijv minimamalist, zij was hiervoor een influencer op interieurgebied dus echt een switch) en ik vind het knap wat zij doet maar voor mij zou dat net iets te zijn. Ontspullen vind ik wel heerlijk :j

Wat de meesten hier ook zeggen: mijn doel is om met alle spullen die ik heb bewust tevreden zijn. Of het nou kleren, interieur, boeken, enz is. Ik hoef geen leeg huis, maar wel een huis waar in staat waar ik blij van word en niks meer :D

Nooit van minimamalist gehoord, ik ga er eens naar kijken!



Dit precies! Mijn huis staat zelfs vrij vol met zo rond de 100 planten, maar ik word van allemaal blij en als ik dat niet meer word dan gaan ze naar vrienden of verkoop ik ze via Marktplaats.
Verder staan er ook geen prulletjes voor de sier in mijn huis, behalve nu een paar kaarsen voor wat extra warmte :brr:

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:13

Ik geef dit topic even een stevige schop omhoog O:)

Binnenkort ga ik samenwonen met mijn vriend en we willen allebei zoveel mogelijk op voorhand wegdoen om het appartement steeds mooi en opgeruimd te houden :) We hebben allebei gemerkt dat een rustige ruimte / weinig rommel er ook voor zorgt dat we ons beter, rustiger, creatiever, ... voelen.

Ik heb de voorbije weken al heel wat kleren en spullen weggegeven, en wil nog wel wat minimaliseren voor ik verhuis :)

Ik ben benieuwd wie hier nog mee bezig is! Doen jullie bij het opruimen gewoon weg wat je niet gebruikt bv of bepalen jullie op voorhand wat/hoeveel van iets je wil bijhouden (bv voor kleren: max 7 t-shirts, 5 broeken, ...)?

Oh, en wat doen jullie met cadeautjes? Als het nu iets zou zijn wat je echt leuk en waardevol vindt, helemaal goed natuurlijk! Maar ik heb voor mijn verjaardag eind juni ook wat spullen gekregen die ik zelf bv nooit zou kopen en waarvan ik ook weet dat ik het nooit ga gebruiken... Zomaar wegdoen voelt ook wat gek... Hebben jullie tips hiervoor?

Anoniem

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:16

Je hebt in ieder geval geluk dat je vriend ook mee wilt doen! Mijne bewaard het liefst gewoon alles :')

Ik zou 3 stapels maken, houden, weg en misschien. En dan na een paar dagen weer door de misschien stapel gaan. Denk dat je hiermee al een eind komt!

Noeps
Berichten: 16930
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:22

Of je het nu bewaart uit angst voor de toekomst, uit zuinigheid, omdat je geen beslissing durft te nemen of omdat je denkt dat het ooit nog van pas komt: probeer je eens een concrete situatie voor te stellen waarin deze dingen handig zijn en vraag je af hoe waarschijnlijk dat is. Of er geen andere manier is.

De kans dat je die dingen met plezier gaat gebruiken, is volgens mij nihil. Je bewaart die dingen uit angst voor dat er ooit niet meer genoeg is van iets maar als dat zo zou zijn, dan dragen foute kleding, verjaardagscadeaus waar je niks mee kunt of haperende stofzuigers alleen maar bij aan de ellende. Je zou de cadeaus weg kunnen geven en een volgende verjaardag duidelijk aangeven wat je wel/niet wilt. Nu staan ze je niet alleen in de weg maar je moet ze verhuizen, afstoffen, wellicht onderhouden, verzorgen. En over, pak ‘m beet, tien jaar zal het je waarschijnlijk net zo in de weg liggen als nu en heeft het je meer ergernis dan blijdschap opgeleverd. Terwijl er wellicht iemand in je buurt is die het wél kan gebruiken en er oprecht blij mee is. Daar zal het dan toch veel beter passen?

En mijn laatste argument: De gulle gever van het cadeau zal het ook niet met de intentie hebben gegeven dat je het achterin een kast stopt tot er een moment is waarop je het zogenaamd zonder schuldgevoel kunt wegdoen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:37

Ik heb de docu niet gezien, maar vorige week was een (Ierse) vriendin hier die vanuit Amerika hierheen is verhuisd met alleen het hoognodige en ik heb ook niet veel, want naar Portugal gekomen met alleen een hond en kleding, al heb ik wel inmiddels wat meubeltjes, keukengerei, wat prullen en veel boeken.
Maar we hadden het over het inpakken en dat je eigenlijk maar heel weinig nodig hebt in je leven om gelukkig te zijn en dat het echt niet in je spullen zit.
Dus ja daar ben ik het volledig mee eens.

Maar wat miljonairs dan weer minimalistisch noemen in kale, galmende witte huizen vind ik eerlijk gezegd verschrikkelijk.
Er mag best wat aan de muur en een kleed op tafel, bij wijze van spreke.



Dingen die ik krijg waar ik niks aan heb worden doorgegeven, aan daklozen, zigeuners, vrienden.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:46

Iolanthe schreef:
Oh, en wat doen jullie met cadeautjes? Als het nu iets zou zijn wat je echt leuk en waardevol vindt, helemaal goed natuurlijk! Maar ik heb voor mijn verjaardag eind juni ook wat spullen gekregen die ik zelf bv nooit zou kopen en waarvan ik ook weet dat ik het nooit ga gebruiken... Zomaar wegdoen voelt ook wat gek... Hebben jullie tips hiervoor?


Kan je ze op een andere verjaardag aan iemand kado doen?
Of gewoon weggeven aan iemand waarvan je denkt dat die er wel wat aan heeft?
Toen wij onze verjaardagen nog vierden vroegen we plantjes voor in de tuin of dingen die op gaan.
Zo zaten we eigenlijk nooit met ongewenste kado’s.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:08

Afspreken geen cadeautjes te doen.
En iedereen stemde er meteen mee in.

KimD

Berichten: 20438
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 22:22

Ik ben ook wat betreft cadeautjes heel duidelijk tegen iedereen. Ik waardeer het gebaar maar kom liever met lege handen dan met een hoop prul wat direct in de kliko beland.

Toen wij pas gingen samenwonen hadden we het een en ander rond staan aan decoratie en prulletjes omdat 'dat zo hoorde'. Ik vond het echter vreselijk... Vooral het poetsen ervan.

Inmiddels zijn we twee huizen verder en is dit een koophuis. Vóór we hiernaartoe gingen heb ik alles in huis in handen gehad en direct gesorteerd. Alles wat meeging maar gewoon bewaard moest worden (sentimentele waarde bijvoorbeeld) is direct in doorzichtige dozen gegaan zodat dit letterlijk alleen verhuisd hoefde te worden. We hebben twee aanhangers vol naar de milieustraat gebracht, toch was ik eenmaal na het verhuizen nog niet tevreden en ben nog strenger gaan opruimen. Weer een auto vol naar de milieustraat. Dit heb ik tot nu toe ieder jaar gedaan en zeker nu met de Corona quarantaine heb ik nog een keer grondig alles opgeruimd en nagekeken en nu heb ik het idee dat er echt niks meer rondslingerd aan prullaria of overbodig.

Op één kast na zijn alle kasten leeg en we hebben een hele rij doorzichtige dozen weer leeg. De lege kasten gaan ook nog weg, dan hoeven we daar ook weer niks nieuws in te verzamelen.

Heerlijk! <3

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:49

Ik vier mijn verjaardag niet, scheelt ook veel in ongewenste cadeau's :')

Ik merk aan mezelf dat ik soms een beetje een 'terugval' krijg waarbij ik dan opeens veel of dure(!) dingen koop. Nieuwe oordopjes, een fietskar voor de hond een nieuwe broek.. Wel nuttige dingen en natuurlijk gebruik ik ze, maar stellen dat ik het echt nodig had... nee. Is er iemand die dat herkent?

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:04

Dankje voor de tips! Met kerst en nieuw en dan volgende verjaardag ga ik het zeker doorgeven idd dat we liever iets niet-materieel krijgen :)

Omdat we nu gaan samenwonen, willen (schoon)ouders ook vaak dingen meegeven, super lief, maar dan zeg ik wel "we willen eigenlijk zo weinig mogelijk gerief in huis houden, ik heb net vanalles weggedaan", dat helpt :) Hoewel ze vaak eerst wat raar kijken als je zegt dat je zo weinig mogelijk in huis wilt :+

kwii, de terugval herken ik ergens wel, bij mij is het vaak in periodes dat ik bewust bezig ben en dan weer andere periodes dat ik daar uit val en precies dingen blijf kopen :/ Het helpt wel om alles voor te leggen aan mijn vriend, die praat me dan weer wat schuldgevoel aan, hahah (niet gemeen of zo, gewoon op een manier dat ik weer wat bewuster word). Hij heeft dat evengoed, dus heel fijn dat we elkaar daarin ondersteunen en "kritisch" blijven :)

Vjestagirl

Berichten: 26657
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:08

kwii schreef:
Ik vier mijn verjaardag niet, scheelt ook veel in ongewenste cadeau's :')

Ik merk aan mezelf dat ik soms een beetje een 'terugval' krijg waarbij ik dan opeens veel of dure(!) dingen koop. Nieuwe oordopjes, een fietskar voor de hond een nieuwe broek.. Wel nuttige dingen en natuurlijk gebruik ik ze, maar stellen dat ik het echt nodig had... nee. Is er iemand die dat herkent?


Maar is dat erg? Het zijn dingen die je gebruikt, niet die liggen te verstoffen achter in een kast. Als je dit een beetje wil voorkomen zou je een lijstje kunnen maken van dingen die je gezien hebt, en als je na een maand nog steeds eraan denkt kun je ze kopen. Maar ik denk ook niet dat je jezelf alles moet willen ontzeggen.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:43

kwii schreef:
Ik vier mijn verjaardag niet, scheelt ook veel in ongewenste cadeau's :')

Ik merk aan mezelf dat ik soms een beetje een 'terugval' krijg waarbij ik dan opeens veel of dure(!) dingen koop. Nieuwe oordopjes, een fietskar voor de hond een nieuwe broek.. Wel nuttige dingen en natuurlijk gebruik ik ze, maar stellen dat ik het echt nodig had... nee. Is er iemand die dat herkent?


Ja, dat herken ik wel. Of weer goedkopere kleding koop, 'een simpel rood shirtje toch wel handig is'. Niks mis met goedkoop an sich, maar vaak hangt het samen met fast fashion. En dáár wil ik echt niet meer aan bijdragen.

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:50

Wel leuk dat jullie dat ook herkennen, voel ik me toch iets minder schuldig :P

Het gaat inderdaad in van die golven, maar als ik daar zo over nadenk hoort dat er misschien ook gewoon een beetje bij inderdaad.

Fast fashion probeer ik inderdaad ook van weg te blijven. Maar ook daar vind ik het soms weer lastig te beoordelen wat ik wel/niet goed vind en/of wil. Achja we zijn met zijn allen bewust bezig en dat is in elk geval al positief {:}

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:05

Weer een schop omhoog!

Ik ben helemaal in to het minimalisme, maar heb wel twee jonge kids die speelgoed hebben en krijgen. Met Sinterklaas kwam er ineens weer een hoop meuk naar binnen en dat vind ik zowel irritant als balen want ik gooi het zonder pardon weg. Wat ze ook op de crèche aan plastic zooi meekrijgen als er iemand jarig is, heel bizar iedere keer weer.

Nu ik echt flink opgeruimd heb merk ik dat we ook amper meer een rommelig huis hebben. We hebben nogsteeds te veel vind ik, maar ik moet helaas ook rekening houden met mijn medebewoners :')

De tips hierboven vind ik erg nuttig. Minimalisme is wat mij betreft zeker geen kil en leeg huis, wel een huis zonder troepjes en nutteloze dingen.

Ik betrapte mijzelf er van de week wel op dat ik 3 boekjes met pannenzegels had gespaard, terwijl we een aantal prachtige en dure pannen heel bewust gekocht hebben zodat ze heel lang meegaan. Die van de AH hebben er absoluut niet nodig maar het voelt dan ineens als een koopje of iets dat we niet moeten missen. Ik was helemaal trots dat ik daarachter kwam voordat we ze ingewisseld hebben :=

Anoniem

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:48

@denice, zo herkenbaar haha. Ik heb voor Kerst ook weer allerlei spullen gekregen die ik het liefst meteen weggeef := Wel heel lief bedoeld natuurlijk maar heb al zoveel spullen!

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:58

Hier staat hopelijk binnen nu en een paar maanden een verhuizing en een bevalling op de planning, daarom ben ik nu al regelmatig bezig met wat spullen wegdoen en ruimen.
Ik ben eerder al goed bezig geweest, maar toch zijn er inmiddels spullen waarvan ik toen meende dat ik ze wilde houden, die nu wel weg kunnen... En zo blijven we lekker bezig...

Noeps
Berichten: 16930
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:00

Ik verbaas me er ook over hoeveel spullen gaandeweg toch je huis insluipen. Ik koop amper dingen en als ik zie wat er nu alweer in ons kringloopkrat zit.. Een groot deel daarvan is niet zelf gekocht maar gekregen via kerstpakket/sinterkerst/.. en kan dus zonder pardon direct weer ons huis uit :=

Wij gaan over een paar maanden ook verhuizen en ik wil ook alleen meenemen wat we daadwerkelijk gebruiken.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:11

Ik houd wel van veel spullen. Bij een verhuizing ben ik veel kwijtgeraakt.Nu de winkels dicht zijn ben ik heel blij met de dozen vol spullen die ik nog wel heb.