Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:25

Laar_ schreef:
Hier een printer zonder inkt. Bieb dichtbij maar meestal dicht als ik er naartoe kan. Je kan wel kopiëren bij veel supermarkten geloof ik, niet printen? Zou mooi zijn als ze zo'n systeem als bij de fotoservice van hema hebben, gewoon de usb erin en gaan met die banaan. Ik vind printers maar ondingen maar heb ze 3x per jaar toch ineens wel hard nodig, dus als iemand een goede oplossing weet.. (kan ook nog wel eens m'n buren lief aankijken, vast wel iemand met een printer want veel zzp/kantoor aan huis)


Hier hebben de supermarkten die kopieer apparaten vaak ook niet meer. Of ik heb niet goed gekeken. Toen ik laatst een kopie nodig had van 1 pagina heeft de mevrouw van de Bruna dat op hun prive kopieerapparaat voor me gedaan. Heel lief :D

Ook niet iets van een copyshop in de buurt die 's avonds open is?

Of inkt kopen voor je printer.

Laar_

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:30

Ja boodschappen houd ik ook zo bij, maar dat doe ik in een word-bestandje op mijn telefoon. En kosten maakt me niet uit, is me ook wat waard als je niet telkens ergernis hebt van dat apparaat in huis hebben terwijl hij het niet doet, plus het idee van duurzaam door te delen.

Ja @Tara, inkt is alleen als je m zo weinig gebruikt telkens hetzelfde probleem. Maar aan de andere kant is een goed apparaat afdanken ook niets natuurlijk. En copyshop is een goede, maar die hanteren allemaal kantoortijden hier zie ik :P


Wel een goeie, Gaby. Ik ga er nu ook werk van maken, wat het ook wordt!

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:34

Hier een oudere printer, die voornamelijk als scanner wordt gebruikt. Ik neem alle oude tijdschriften door die ik nog heb liggen. Wil ik daar iets uit bewaren, dan scan ik het artikel zodat het tijdschrift zelf weg kan.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:34

Wennii schreef:
Met vlagen ben ik er meer of minder mee bezig... Sinds ik het ontdekt heb let ik wel altijd beter op en bepaal ik beter of ik iets wel of niet nodig heb.

Ik doe regelmatig een kastje of een laatje in zijn geheel opruimen en ik hou echt van wegdoen (liefst iemand anders die ik ken blij maken en anders verkopen of naar de kringloop, ik gooi zelden wat weg).
Je hebt op pinterest allemaal van die leuke plaatjes hoe je makkelijk voor jezelf kunt bepalen of je het wilt houden.

Geldt ook voor mijn kledingkast, ieder seizoen pluis ik er een keer doorheen en heb ik ieder kledingstuk (wat er nu dus ongeveer 3x minder zijn dan voor ik ermee begon) in mijn hand, inclusief ondergoed, sokken, sjaals en schoenen e.d.) Zo kan ik ook echt nadenken over of ik iets mis omdat ik echt heel goed weet wat ik heb. Dan kan ik ook gericht gaan shoppen en geef ik minder uit. Terwijl ik nu wel meer geld aan 1 kledingstuk kan spenderen en het dus betere kwaliteit is.

Ik kan nu dus echt wel gelukkig worden van spullen, omdat ik weet dat ik ze nodig heb, OF omdat ik mezelf echt een kadootje kan geven *\o/*


Precies zo doe ik het ook. Ik heb (voor een vrouw) vrij “weinig” kleding maar de items die ik heb zijn vaak dan wel wat duurder, goede kwaliteit en ben ik nog jaren blij mee.

De spullen en decoratie die wij hebben staan, zijn ook oprecht vaak spullen met een herrinering (een modelautootje van mijn overleden opa bijv. of een geprint beeldje van mijn eigen zwangere buik van ons zoontje).

Verder koop ik nooit meer om het kopen, dit deed ik vroeger wel en als ik iets duurs wil aanschaffen, denk ik er eerst een poosje over na en koop het dan pas. Ik ruim ook regelmatig een kast/la of kamer op.

Voor mijn paard net zo, vroeger had ik bijv. 5 hoofdstellen van merken waar ik nu de kwaliteit “mwah” van vind. Er hangt er nu eentje en die gebruik ik inmiddels al meer dan 5 jaar. En nog steeds erg blij met dat soort aankopen.

Compleet minimalistisch leven? Nee. Beter nadenken over wat er word gekocht? Ja.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:51

Ik zit de aflevering van 'je huis op orde' van gisteravond te kijken, maar wat is die Jacob een nare hork zeg... Z'n vrouw is de schuld van alles, en hem treft geen enkele blaam 'want het zijn haar spullen'. Bah.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:01

Laar_ schreef:
Ja boodschappen houd ik ook zo bij, maar dat doe ik in een word-bestandje op mijn telefoon. En kosten maakt me niet uit, is me ook wat waard als je niet telkens ergernis hebt van dat apparaat in huis hebben terwijl hij het niet doet, plus het idee van duurzaam door te delen.

Ja @Tara, inkt is alleen als je m zo weinig gebruikt telkens hetzelfde probleem. Maar aan de andere kant is een goed apparaat afdanken ook niets natuurlijk. En copyshop is een goede, maar die hanteren allemaal kantoortijden hier zie ik :P


Wel een goeie, Gaby. Ik ga er nu ook werk van maken, wat het ook wordt!

Aah dan droogt die inkt op natuurlijk. Eerder was er ook zo'n website om spullen aan elkaar uit te lenen, boormachines enzo. Peerby.com! Dat was het. Misschien kun je daar iets mee.

@Wiwabalia: Wat goed! Geeft een hoop rust ook he, ruimte in je hoofd.

@Vjestagirl: Is dat een aanrader om te kijken? Ik ken het programma niet.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:57

Dochter had net een gat in haar knie gevallen, dus gelijk een goed moment om de ehbo spullen door te lopen, daar kon ook gelijk een heel aantal eruit omdat het zeer ruim over de datum was. :7

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:21

Ik ben nu alweer een maand bezig met mijn doelstellingen om iedere dag:
*minimaal 1 item de deur uit te doen (kan gewoon rondslingerend afval zijn, spullen voor donatie of bewust opgebruiken van bepaalde spullen)

*minimaal 1 item meer de deur uit dan die dag binnenkomt en bij online bestellen probeer ik ook op de dag van het bestellen minimaal die hoeveelheid aan items de deur uit te krijgen.

Het gaat echt wel lekker. Merk op diverse plaatsen echt al veel verschil. Boodschappen zijn weer veel makkelijker op te bergen nu er steeds meer items die niet gebruikt werden uit de kasten gaan.

Mijn man hoor je nu "klagen" over de ruimtes die nog niet zo grondig zijn aangepakt. Omdat hij nu het verschil merkt.

Grap is dat er nu ook klusjes gedaan worden die steeds uitgesteld werden. En het werkt aanstekelijk, zelfs mijn man doet nu soms klusjes uit zich zelf die al maanden wachten om gedaan te worden.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:48

Kijk dat werkt dus goed! :D

Hier heb ik mijn partner ook wel aan het denken gezet.

Straks als de kleine er is komt er een kleine container waar alles in mag en gaan we rigoureus aan de slag *\o/*


Hier trouwens nog mijn weggooi lijstje van januari :D
Ja er staan ook dingen op die op zijn en wat eigenlijk gewoon afval is.
Echter, staan hier dingen zoals crèmetjes ed jaaaaaaaren in de kast. Wel heb ik een hoop make up weg gedaan welke nog niet op is maar wel al jaren oud is.
Heb nu bewust alles neergezet dat het 1 voor 1 opgemaakt kan worden.

2023:
Januari:
01: oude sporttape
02: neusspray 2x (oud)
03: 5 plastic action schaaltjes (kringloop)
04: sneeuwpop lampje
05: Plus spinner arena met spinners (kringloop)
06: oud versleten kinder boekje
07: scheermes
08: oplaad kabel
09: onderbroek x3 en handdoek (versleten)
10: jeans (partner versleten)
11: lippenstift + oogschaduw poeder (oud)
12: keelspray (oud)
13: oude huissokken (versleten)
13: koptelefoon (versleten)
14: haarborstel
15: interieurspray
16: donkerblauwe en lichtblauwe oogschaduw
17: andrelon haar mousse
18: make up borstel , oude badstop
19: oude spaarzegels, stickers en munten
20: puzzel 3 in 1 (verkocht mp)
21: aluminium magneetbord met paard
22: 10 samples, bodylotion, gezichtscreme etc.
23: woezel en pip bad domino (oud en vies)
24: 2x lipgloss, 1x foundation, 2x oogschaduw, 24: 1x nagellak, nagelschaar setje 2x
24: anti wrat, oude vitamines/supplement
24: 3x badstop, 5 kammen, stijltang, haarspray
24: bodylotion, 2 tubes oude tandpasta,
24: badunicorn, plastic spuit, 8x haarelastiek,
24: 2x tandenborstel, 1x armbandje, oude deo,
24: ketting, 6 nagelknippers, 3 nagelschaartjes
24: toilettas, haarmousse, oud dienblad x2
25: oogschaduw groen
26: oude handdoek en onderbroek (versleten)
27: rompertje (kapot)
28: kinderboekje (versleten)
29: tijgerbalsem (op)
30: litteken crème (op)
31: parfum sample dkny (op)

Vind het opzich best netjes.
Zeker gezien ik niet meer zo mobiel ben :P

Het lijstje spullen die er in zijn gekomen in januari:

2023:
Januari:

04: jokie knuffel (dochter omdat ze ziek was)
05: peppa sleutelhanger (traktatie ..)
06: yankee candle 450gram
09: werkbroek 2x (partner)
09: riem voor aan werkbroek
10: usb lader iPhone
11: superdry jas (partner) (zucht .. hij heeft 6 jassen ofzo, komt wel vsn MP)
15: bed en kast voor dochter (MP)
18: badstop (oude kapot)
21: kleurboek en kleurpotloden (gekregen)
21: knuffel voor de baby (gekregen)
22: kattenmandje (gekregen)
24: 4 paar sneaker sokken (partner)
24: 7 paar sokken (voor mezelf)
24: 2x tandenborstel peppa voor dochter (oude versleten)
24: rond schilderij
26: laarsjes voor dochter. (MP, voeten gegroeid :P )
30: kattenspeeltje (gratis ergens bij)
31: tijgerbalsem (oude was op)


Ik vind het nog veel te veel. Maargoed…
Een aantal dingen kunnen alweer snel weg :o

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:29

Interessant dat je zulke lijstjes bij houdt, dan heb je echt goed overzicht.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:45

Maar waarom zou je het bij willen houden? Dan zijn de spullen er nog steeds een beetje (in mijn hoofd). Weg is weg en dat voelt lekker leeg. :D

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:53

Oh nee. Voor mij motiveert dit juist enorm.
En weet ik ook zeker dat er niet meer binnen komt dan uit gaat.

Het lijstje van spullen er in vind ik ook het belangrijkst. Stukje bewustwording.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 14:43

Mij zou 1 ding per dag te sloom gaan hoor, maar (op)ruimen is ook echt mijn hobby }:)

Mijn moeder geeft wel echt iedere week opnieuw weer zooi mee. Hoe meer ik haar vraag dat niet te doen, hoe eigenwijzer ze lijkt te worden..

Vrijdag weer 8 dino-eieren inclusief herriemakende dino's. Met die dinos spelen ze leuk, maar al die eierschalen moeten perse bewaard worden. :7

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:12

Je moeders love language is dus het geven van cadeaus.

Zou het helpen als je haar zou vragen of ze eens per zoveel tijd een echt mooi groot duurder cadeau kan geven waarmee veel gespeeld zal worden? Je kunt haar een suggestie geven als je denkt dat ze daarvoor open staat.
En stuur haar dan foto's van hoe de kinderen spelen.

Een volgende stap zou een bijdrage in sport- of muzieklessen kunnen zijn of een uitstapje naar een pretpark/speelparadijs - maak dan wel heel veel foto's (filmpjes van de lessen/het oefenen) en stuur ze haar! Zodat ze bewijs heeft dat zij heeft geholpen met de kinderen blij te maken.

En eventueel kan ze mee met een uitstapje.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:25

denice schreef:
Mij zou 1 ding per dag te sloom gaan hoor, maar (op)ruimen is ook echt mijn hobby }:)

Mijn moeder geeft wel echt iedere week opnieuw weer zooi mee. Hoe meer ik haar vraag dat niet te doen, hoe eigenwijzer ze lijkt te worden..

Vrijdag weer 8 dino-eieren inclusief herriemakende dino's. Met die dinos spelen ze leuk, maar al die eierschalen moeten perse bewaard worden. :7

De minimaal 1 item per dag regel is om te zorgen dat het een gewoonte wordt om om mij heen te kijken tijdens standaard klusjes in huis naar de overige items en of daar dingen van weg kunnen. Ik ga met mijn gezin niet iedere dag tijd en zin hebben om bewust door kasten en dozen te gaan en op deze manier ben ik toch iedere dag bewust bezig om de hoeveelheid spullen in huis om laag te krijgen.
De dagen dat het werkelijk maar 1 item was zijn op 1 hand te tellen. Vandaag Bijv was het aan textiel al 1 onderbroek en 3 broeken van de kinderen en dan waren er nog overige items.

Lastig dat je moeder niet met je meedenkt aan hoe jij wilt leven. Kan je geen voorstellen doen in spullen die je wel wilt hebben/kan gebruiken voor de kinderen?

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:24

Net een paar slippers weggedaan. Die zijn in 2005 voor het laatst gedragen, maar toen zaten ze zo lekker. Dus steeds niet weggegooid, maar ondertussen ook niet gedragen. Deze had ik op de stapel met kan weg gelegd en de paar maanden niet naar omgekeken zijn bereikt, dus nu echt in de container. Aangezien ze best wel versleten waren hoef ik ze ook niet weg te geven.

Ik heb ook een winterjas die na de winter weggaat. Mag nu nog even dienst doen bij de paarden.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:50

Gaby schreef:
Je moeders love language is dus het geven van cadeaus.

Zou het helpen als je haar zou vragen of ze eens per zoveel tijd een echt mooi groot duurder cadeau kan geven waarmee veel gespeeld zal worden? Je kunt haar een suggestie geven als je denkt dat ze daarvoor open staat.
En stuur haar dan foto's van hoe de kinderen spelen.

Een volgende stap zou een bijdrage in sport- of muzieklessen kunnen zijn of een uitstapje naar een pretpark/speelparadijs - maak dan wel heel veel foto's (filmpjes van de lessen/het oefenen) en stuur ze haar! Zodat ze bewijs heeft dat zij heeft geholpen met de kinderen blij te maken.

En eventueel kan ze mee met een uitstapje.

Wat een waardevolle post! Mooi beschreven.

Ik hou ook een lijst bij van alles wat ik weg doe, omdat ik het voor nu leuk vind om te doen en nu al merk dat ik van sommige dingen het bestaan direct was vergeten nu ze het huis uit zijn.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:06

Goede tips van Noeps! Ze zwicht ook als ze wat zien bij de Hema bvb. Gelijk kopen wat ze aanwijzen. Dat is sowieso niet wat ik ze wil leren. Ik ga het gesprek nog eens aan op de manier van Noeps! Ze zit heel snel op de kast dus we gaan het zien :=

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 07:28

cobiie schreef:
Ik ben nu alweer een maand bezig met mijn doelstellingen om iedere dag:
*minimaal 1 item de deur uit te doen (kan gewoon rondslingerend afval zijn, spullen voor donatie of bewust opgebruiken van bepaalde spullen)

*minimaal 1 item meer de deur uit dan die dag binnenkomt en bij online bestellen probeer ik ook op de dag van het bestellen minimaal die hoeveelheid aan items de deur uit te krijgen.

Het gaat echt wel lekker. Merk op diverse plaatsen echt al veel verschil. Boodschappen zijn weer veel makkelijker op te bergen nu er steeds meer items die niet gebruikt werden uit de kasten gaan.

Mijn man hoor je nu "klagen" over de ruimtes die nog niet zo grondig zijn aangepakt. Omdat hij nu het verschil merkt.

Grap is dat er nu ook klusjes gedaan worden die steeds uitgesteld werden. En het werkt aanstekelijk, zelfs mijn man doet nu soms klusjes uit zich zelf die al maanden wachten om gedaan te worden.

Wat goed hoe dat werkt he :D

Afgelopen weekend heb ik nog wat mokken weg gegeven, op stal ook opgeruimd (2 dekjes weggegeven en wat oude rommels weg gegooid) en een dekbedovertrek weg gegooid. Oo en nog een plantenpot met oude, verdorde plant! Toch altijd weer meer dan ik denk. Het verbaasd me sowieso dat, ondanks dat ik echt al veel heb weg gedaan, ik bij ieder rondje door het huis toch nog wel iets vind om weg te doen/geven.

Zo'n lijstje hield ik eerst ook bij. Maar dan wil ik dat allemaal perfect bijhouden en dat geeft dan meer stress/onnodige tijd die ik daaraan kwijt ben dan dat ik er blij van wordt :')

Ik vind 't overigens knap dat jullie dit met man/kinderen ook zo doen!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:38

Ik heb afgelopen vrijdag samen met een vriendin het appartement van een derde vriendin gemariekondo't. Ze is gaan samenwonen met haar vriend, heeft alles wat ze ècht nodig had al weg gegaan en had hulp nodig met uitzoeken wat ze voor de rest wel en niet wilde houden. We zijn 6 uur bezig geweest en hebben zeker 15 vuilniszakken textiel weggedaan, 12 zakken grofvuil/restafval en we zijn ook nog naar de kringloop gereden met twee auto's vol. Ze was heel bang dat het te emotioneel zou zijn, of dat ze geen keuzes kon maken, maar het ging echt super vlot!

Zalig klusje <3
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 13-02-23 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:39

Dat klinkt idd heerlijk om te doen!

Door het zonnetje zo krijg ik ook meteen weer zin om op te ruimen enz :D

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:05

Is er nog wel wat over nu je 15 vuilniszakken weggedaan hebt? Ik vind dat wel heel veel klinken.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:17

Vjestagirl schreef:
Ik heb afgelopen vrijdag samen met een vriendin het appartement van een derde vriendin gemariekondo't. Ze is gaan samenwonen met haar vriend, heeft alles wat ze ècht nodig had al weg gegaan en had hulp nodig met uitzoeken wat ze voor de rest wel en niet wilde houden. We zijn 6 uur bezig geweest en hebben zeker 15 vuilniszakken textiel weggedaan, 12 zakken grofvuil/restafval en we zijn ook nog naar de kringloop gereden met twee auto's vol. Ze was heel bang dat het te emotioneel zou zijn, of dat ze geen keuzes kon maken, maar het ging echt super vlot!

Zalig klusje <3

Heel goed. <3 Soms helpt het om met de juiste personen er doorheen te gaan.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:30

Afbeelding
Hier even door de naaikist gelopen. Dit is enkel het garen wat weg mag. Straks op school even vragen of ze interesse hebben.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 13-02-23 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:30

Leuke taak Vjesta! Twee huishoudens samenvoegen tot zal inderdaad een hoop overtollige zooi opleveren.