Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 08:22

Ik heb ook al jaren geen grote portemonnee meer maar gebruik een Secrid voor pasjes en wat cash en een klein beursje met kleingeld voor als ik ergens in een kantine sta of een keer wat ga uithalen voor te eten.

Klantenpassen heb ik bijna niet en anders probeer ik het zoveel mogelijk digitaal te doen. Ik koop ook bijna alles online want door tijdsgebrek kom ik bijna niet in fysieke winkels, of te weinig om er voordeel uit te halen.

Ik ben me nu aan het verbijten om een nieuwe lijn voor de hond te kopen, ze hebben alletwee een tuigje, halsband, matchende lijnen en 'even snel een blokje om' jachtlijnen. Voor de jongste heb ik ook een trainingslijn. Dus nergens voor nodig maar het brandt! Scheelt wel dat ik de verkoper allesbehalve sympathiek vind. Ik heb nu maar het doel gesteld dat als ze een bepaald diploma haalt, ik de lijn mag kopen als herinnering.

@germie: je hoofdstel verhaal klinkt niet echt minimalistisch. Je zou zonder kunnen maar wilt het niet?

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 08:25

Schuur_ schreef:
Ik heb nu maar het doel gesteld dat als ze een bepaald diploma haalt, ik de lijn mag kopen als herinnering.

En om t minimalistisch te houden: als je die lijn koopt 1 van je andere lijnen doneren aan het dierenasiel? :D

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 09:46

Schuur_ schreef:
Ik heb ook al jaren geen grote portemonnee meer maar gebruik een Secrid voor pasjes en wat cash en een klein beursje met kleingeld voor als ik ergens in een kantine sta of een keer wat ga uithalen voor te eten.

Klantenpassen heb ik bijna niet en anders probeer ik het zoveel mogelijk digitaal te doen. Ik koop ook bijna alles online want door tijdsgebrek kom ik bijna niet in fysieke winkels, of te weinig om er voordeel uit te halen.

Ik ben me nu aan het verbijten om een nieuwe lijn voor de hond te kopen, ze hebben alletwee een tuigje, halsband, matchende lijnen en 'even snel een blokje om' jachtlijnen. Voor de jongste heb ik ook een trainingslijn. Dus nergens voor nodig maar het brandt! Scheelt wel dat ik de verkoper allesbehalve sympathiek vind. Ik heb nu maar het doel gesteld dat als ze een bepaald diploma haalt, ik de lijn mag kopen als herinnering.

@germie: je hoofdstel verhaal klinkt niet echt minimalistisch. Je zou zonder kunnen maar wilt het niet?

Nee, minimalisme is het wel. Je hebt wat je gebruikt. Ik rij ook nog paarden voor anderen en die gebruiken die hoofdstellen ook wel. Anders blijf je aan het kopen. Er liggen ook een stuk of 4 hoofdstellen en een westernzadel op de stapel 'te koop'. Dus die gaan wel weg. Ook kunnen er nog een stuk of 10 dekjes weg. En een zweetdeken. En een rijbroek in een kleur die ik heel erg gaaf vind, maar die mij om 1 of andere reden niet staat. Is nooit gebruikt verder, maar ligt al wel weer 5 jaar in de kast in de verpakking, dus geheel nieuw.
Wat blijft ligt dus in 3 dozen op zolder, en daar moet ik af en toe dus bij. En dan kom je er achter dat de zolder isoleren ook vervelende nevendingen oplevert zoals dus schimmel in het leerwerk (niet in de andere spullen gelukkig).

Met halsbanden of halsters kan ik me redelijk inhouden. Ik vraag altijd 'ziet mijn paard het verschil tussen nieuw en oud? ' En aangezien waarschijnlijk het antwoord nee is, blijft dan een oud halster weer. Dat werkt wel goed bij mij. Dekens e.d. gaan echt helemaal af voordat er wat nieuws komt.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 07:57

Ir111 schreef:
Schuur_ schreef:
Ik heb nu maar het doel gesteld dat als ze een bepaald diploma haalt, ik de lijn mag kopen als herinnering.

En om t minimalistisch te houden: als je die lijn koopt 1 van je andere lijnen doneren aan het dierenasiel? :D


Goeie :D Ik moet nog eens de moed verzamelen om mijn garage uit te ruimen en een hoop honden en paardenspullen weg te doen. Een paar weken geleden al een heel deel weer weggedaan dat ik eerst uit sentiment had bijgehouden. Heb de spullen nog geen seconde gemist!

@Germie, heeft elk hoofdstuk dan een andere functie? Ik ken niet anders dan dat paarden die ik moest rijden voor anderen hun eigen materiaal hadden dat eigenlijk altijd in hun eigen kast lag. Hoogstens als ik wat wou proberen dat ik materiaal (bit, hoofdstel, hulpteugels..) van mijn eigen paard nam maar verder had ik niks in huis wat voor het paard van een ander was

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:49

Ja, elk hoofdstel heeft een andere functie. Ik heb dus een scawbridge, een kaakgekruiste, een micklem, een kaptoom, een bosal, Spaans bitloos, enz. Ik was 1 van de eerste ruiters in Nederland die bitloos reed en heb sindsdien dus diverse hoofdstellen aangeschaft met elk weer een andere werking. Dus zodoende wil ik ze niet weg doen. Geld verdienen ze niet, maar het wordt dus soms wel gebruikt.

Nu rij ik toevallig ook een paard waar ik zelfs zelf zadels voor gekocht heb. De eigenaar rijdt zelf niet. En winteczadels zijn wel waardevast mocht ik ze ooit weer willen verkopen en ze passen ook op veel paarden. En daarom heeft ook dit paard een hoofdstel gekregen die ik anders verkocht had. Mijn eigen paard heeft gewoon standaard op stal ook 3 hoofdstellen hangen die ook alle 3 gebruikt worden, bitloos, een normale met Engelse neusriem met bit en een western hoofdstel.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:33


germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:42

Hier moet ik weer wat ontrommelen, haha. De tijdschriften die ik o phet oog heb om weg te doen moeten nu ook weg.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:43

Noeps schreef:
Als je het allemaal nog gebruikt, snap ik dat je het niet wegdoet.


Nog een leuk blogartikel over opruimen: https://simpelminimalistischleven.com/2 ... -oude-dag/

Ik ga weer een rondje door het huis, kijken wat er nog te ontrommelen valt :D


Leuk artikel Noeps!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:45

Wat mij altijd tegenstaat is het statement dat dingen weggooien slecht is voor het milieu. Das klets, want het eindigt hoe dan ook op de vuilnisbelt, of het nu is of over 10 jaar...

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:50

Mijn moeder verzamelt wel.
Het is maar goed dat wij elke 5 jaar ongeveer verhuisde.... Nu zit ze in een appartement dus de hoeveelheid zooi kan nooit meer heel erg worden :D

Wij zijn zelf verhuisd na 8 jaar in het eerste huis gewoond te hebben.
Ik had toen een paar dozen die toch nog emotioneel waren. Kopjes van oma gekregen, zoiets.
Dat is in de kelder te komen staan en toen dat er 5 jaar stond heb ik het naar de kringloop gedaan.
De reden dat het na 5 jaar niet gemist en dus gebruikt was was voor mij reden dat het dus prima weg kon.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:51

Vjestagirl schreef:
Wat mij altijd tegenstaat is het statement dat dingen weggooien slecht is voor het milieu. Das klets, want het eindigt hoe dan ook op de vuilnisbelt, of het nu is of over 10 jaar...

Of zou dat een uitspraak zijn omdat veel mensen daarvoor in de plaats weer wat nieuws kopen en niet versleten ook weer over 2 jaar weggegooid word, dan weer nieuw kopen enz enz

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:51

Precies. En ik vind het milieu heel erg belangrijk hoor, maar mijn eigen geluk ook. Als je eenmaal echt ontspuld hebt dan heb je ook echt nog amper zooi weg te gooien. Ik ga zo een hele mooie lamp naar de kringloop brengen. Eigenlijk veel te hip en nieuw maar het idee dat iemand een gave lamp voor een prikkie koopt vind ik gewoon leuk! En heb geen zin een week tegen die lamp aan te kijken ook.

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:28

Vjestagirl schreef:
Wat mij altijd tegenstaat is het statement dat dingen weggooien slecht is voor het milieu. Das klets, want het eindigt hoe dan ook op de vuilnisbelt, of het nu is of over 10 jaar...

Het maken van deze producten heeft energie en grondstoffen gekost. En als iets nog goed is en door iemand gebruikt kan worden, zonder dat iemand een nieuw product moet kopen is dat toch echt beter voor het milieu.

En je kan natuurlijk ook nog producten recyclen.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 18:02

Vjestagirl schreef:
Wat mij altijd tegenstaat is het statement dat dingen weggooien slecht is voor het milieu. Das klets, want het eindigt hoe dan ook op de vuilnisbelt, of het nu is of over 10 jaar...

Dingen weg doen lijkt me prima voor het milieu, dingen je huis in laten sluipen (kopen/krijgen) lijkt me slechter voor t milieu. Om over nuttelozen dingen nog maar te zwijgen. :Y)

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:28

Vjestagirl schreef:
Wat mij altijd tegenstaat is het statement dat dingen weggooien slecht is voor het milieu. Das klets, want het eindigt hoe dan ook op de vuilnisbelt, of het nu is of over 10 jaar...

Die mindset is voor mij vaak een reden geweest om het in huis te laten liggen, dat het zonde is als het op de vuilnisbelt terecht komt. Maar uiteindelijk ben je dan van je eigen huis een vuilnisbelt aan het maken en dat is zeker niet de bedoeling.

Nothing last forever

zorgen dat je minder (nieuwe) spullen consumeert dan nodig is is beter voor het milieu dan (kapotte) spullen maar in huis laten liggen omdat het zonde is als het op de vuilnisbelt/bij recycling terechtkomt.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:38

Wat goed, een topic over minimalisme! Ik had hier eerder een hele verzameling planten, stenen, fotolijstjes en andere frutsels. Veel spulletjes ook "voor het geval dat". Ik denk dat ik iets van een jaar/anderhalf jaar geleden ben begonnen met spullen weggeven/weggooien. Heeft me een hoop rust en ruimte gebracht!

Er staan nog steeds wel genoeg spulletjes in m'n huis. Maar wel meer bewust gekozen dat die spullen (voor nu) mogen blijven. Mogelijk dat een ander die m'n huis ziet mij ook niet als minimalist zou beschrijven maar goed. Een ieder kan voor zichzelf invullen hoe diegene minimalisme ziet.

Voor mij is het vooral bewustwording. Bewust kiezen wat ik wel/niet houd, bewust kiezen wat ik wel/niet koop.

Hierdoor eet ik nu bv ook "bewuster". Meer suikervrij, meer onbewerkt, minder vaak op een dag enz.

Leuk om hier mee te lezen en mee te praten iig :D

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:55

Hebben jullie nog een printer?

Nadat mijn oude printer stuk ging, kocht ik een nieuwe printer. Maar 6 weken later heb ik hem nog steeds niet geinstalleerd (veel stress op prive gebied).
Ik vraag me af je heden ten dage nog een printer nodig hebt als je ook in de bieb kunt printen of tegen een kleine vergoeding ofzo bij een vriend... -O-

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:00

Ja

want de biep zit 15 km verderop (als die er nog zit) vrienden ook.

Toevallig 2 weken terug mijn pc laten opschonen, dus ook deze programma's er af maar heb de printer weer geinstalleerd.

Alleen het is al een oudje zonder wifi, de volgende wil ik wel met wifi.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:03

Ik print op werk privé, maar als dat niet zou kunnen zou ik zelf ook wel zo'n ding willen hebben ja.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:11

Gaby schreef:
Hebben jullie nog een printer?

Nadat mijn oude printer stuk ging, kocht ik een nieuwe printer. Maar 6 weken later heb ik hem nog steeds niet geinstalleerd (veel stress op prive gebied).
Ik vraag me af je heden ten dage nog een printer nodig hebt als je ook in de bieb kunt printen of tegen een kleine vergoeding ofzo bij een vriend... -O-

Ja, ik heb nog een printer. Zou hem weer even moeten gebruiken omdat stilstand slecht is. Ik heb eentje waar je ook plastic pasjes mee kunt printen. Ideaal. Als die stukgaat wordt het lastig om een gelijkwaardige vervanger te kunnen vinden, want die pasjes print ik via de CD-lade en printers hebben geen cd-lades meer helaas.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:13

Zelf heb ik al jaren geen printer meer. Als ik iets moet printen, kan dat op werk. Komt ook nauwelijks voor dat ik nog iets moet printen eigenlijk.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:15

De bieb zit op 1 km afstand. Op het werk mag ik in kleine oplagen prive printen, dat doet de manager zelf ook. Ik ben alleen nog erg een brave Hendrik, er helemaal van ondersteboven dat dat mag zonder dat ze t als diefstal beschouwen.
Ik ga eens bijhouden wat ik print en wanneer dan. Nu had ik ff snel een kopie in de bieb gemaakt.

Laar_

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-12-06

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:20

Hier een printer zonder inkt. Bieb dichtbij maar meestal dicht als ik er naartoe kan. Je kan wel kopiëren bij veel supermarkten geloof ik, niet printen? Zou mooi zijn als ze zo'n systeem als bij de fotoservice van hema hebben, gewoon de usb erin en gaan met die banaan. Ik vind printers maar ondingen maar heb ze 3x per jaar toch ineens wel hard nodig, dus als iemand een goede oplossing weet.. (kan ook nog wel eens m'n buren lief aankijken, vast wel iemand met een printer want veel zzp/kantoor aan huis)

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:21

Een eigen printer is wel veel goedkoper dan elders printen. Ik heb gemiddeld 1 keer per maand een printer nodig. Op het werk printen kan ik niet meer.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:24

Hema is ook 7 km.

ik print mijn wekelijkse boodschappen elke week uit.

Dat heb ik echt per dag staan.
Dus op maandag heb ik macaroni en daar gaat x aan ingrediënten in
op dinsdag heb ik vis en daar gaat x aan ingrediënten in

Maar dat ligt denk ik meer aan mijn nah