Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18023
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:22

Het maakt niet veel uit naar wie je gaat, als je maar op je strepen gaat staan. Als je de poli belt, niet akkoord gaan met het spreken met een verpleegkundige, maar staan op een afspraak met een arts. Als je de huisarts belt, je niet laten afschepen met dat je het ziekenhuis moet bellen, maar er op staan dat ze je helpen. Beide wegen kunnen, hoewel de eerste weg is hoe het zou moeten. Maar als dat niet wil, dan maar met een omweg.

Het enige wat nu telt is dat jij op je strepen gaat staan en zorgt dat je geholpen word. Dat betekend een lichamelijke oorzaak uitsluiten of bevestigen, jou gedegen uitleg geven over wat er aan de hand is en doorverwezen worden naar de juiste hulpverlener. En of je dat linksom of rechtsom doet, maakt niet uit.

Gezien dit een complicaties na een operatie is, zou ik er voor kiezen de poli nogmaals te bellen. Maar als jij je er fijner bij voelt of het idee hebt dat je daar serieuzer genomen wordt, is de huisarts zeker een optie. Maar er moet nu wel actie ondernomen worden.

Sterkte en succes!

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 21:53

Nu in het ziekenhuis. Kon niet plassen, maar kreeg katheter er ook niet meer in. Dus op de HAP een verblijfskatheter gekregen. Ging niet zo soepel, boel is helemaal opgezet en rood. En ik heb nu dus weer wel een blaasontsteking. Krijg nu AB mee en dan morgen weer bellen naar de poli.

Zat weer 600 ml in m'n blaas. Lange rit naar het ziekenhuis :')

Sanet

Berichten: 7983
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:56

Oef! Beterschap. Hopelijk voel je je snel beter en worden er nu dan ook echt stappen ondernomen.

LibertyLucky

Berichten: 968
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:09

Ah wat een verhaal
Ik hoop dat je gauw opknapt en het peoblwem opgelost wordt..

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:22

Ze moeten nu gewoon eens stappen gaan ondernemen. Dit is echt niet gezond voor je lijf.

Wellicht is een tijdelijke suprapubische katheter een oplossing..dan kun je tenminste je blaas trainen en een stuk minder kans op infecties. Daarnaast kun je ook niet overvol raken want je kunt het kraantje openzetten zodat de urine weg kan (mocht plassen niet lukken)

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:45

Wat vreselijk naar voor je TS, dat dit je overkomt.
De enige tip die ik je kan geven als je gewoon wil proberen te plassen:
Draai de kraan bij de wasbak/het fonteintje open als je wilt gaan plassen.
Als je er met je handen bij kunt,houdt dan je handen ook onder het het straaltje water.
Het horen en voelen van water kan helpen het plassen op gang te brengen.
(Dit heb ik niet zelf verzonnen maar zo een keer meegemaakt in een ziekenhuis)
Beterschap, ik hoop dat ze je snel kunnen helpen.

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 05:41

Bedankt! Ben vanavond naar een ander ziekenhuis geweest dan waar ik geopereerd ben. Normaal ga ik altijd naar dit zh. Andere zh is meer dan een half uur rijden, deze maar 10 minuten... Dan is de keuze helemaal niet moeilijk :Y) Huisarts op de HAP zei dat ik met m'n uroloog moest overleggen wanneer de katheter er weer uit kon... Het verbaasde haar wel toen ik zei dat ik nog helemaal niet bij een uroloog geweest ben of gesproken heb. Misschien is er op papier wel een uroloog, maar misschien ook niet. Zal het morgen wel horen.


Helaas ben ik blijkbaar niet echt gevoelig voor het geluid van stromend water ofzo. Kraan aan, douchen... Zondag hele dag op het strand geweest, veel op/in het water geweest. 2 Paarden helemaal gewassen.... Maar nee hoor, hoef/kan niet.



Over 2 uur gaat de wekker en ik heb nog niet kunnen slapen %) Doet nu voor het eerst echt pijn. Moet vooral niet bewegen, dan gaat het het best :') En heb er nu weer zo'n kraantje aan. Dat ding open doen doet ook pijn.
Ja, heb even een baalmomentje |o

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:45

Och lieve ts wat een rotsituatie zo! Als je morgen met de verpleegkundige van de urologie niet verder komt, ga dan alsjeblieft meteen naar de huisarts en kijk of hij wat voor je kan betekenen. Ik denk dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt of je de verpleegkundige of de huisarts spreekt als eerste, maar het voordeel van de huisarts is dat je hem echt kunt zien. Dan komt je verhaal toch vaak wat duidelijker over.

Hopelijk heb je nog een beetje geslapen. Wat mij wel eens helpt als ik pijn in mijn blaas heb is lekker douchen en/of in bad. Zelfs. Als het niet helpt om te kunnen plassen helpt het vaak wel om een beetje te ontspannen in die regio. Of lekker een kruik erop. Al wil je met deze temperaturen misschien juist liever wat ijs.

MarjanB

Berichten: 16533
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:53

Zou echt even op je strepen gaan staan. Blaasontsteking en gevolgen er van zijn echt gevaarlijk. Hoop dat ze je nu een keer verder helpen

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:27

Oef TS wat wordt jij van het kastje naar de muur gestuurd zeg.
Ik zou nu echt naar een uroloog gaan en niet weer dagen wachten.
Het zou zomaar kunnen dat je allergisch bent voor het materiaal van de katheter, dat verklaart de buikpijn en de irritaties.
Succes vandaag

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:11

Daarom een supra pubische katheter dan kan ze tenminste haar blaas trainen (en geeft veel minder irritatie).Zou er zeker om vragen bij de uroloog

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:37

Beterschap!Wat een narigheid zeg,daar moeten ze nu echt wat aan gaan doen.

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 20:39

Heb gebeld en moet morgenochtend weer naar het ziekenhuis toe :)


Weet niet of ik zo'n katheter zou durven als de uroloog dat zou voorstellen := Ben echt een mietje... Gisteren was ik daar ook heel bang voor, zeker toen de verblijfskatheter eerst niet lukte.. Maar gelukkig lukte het wel met een andere.


Uiteindelijk nog wel even kunnen slapen. Werd wel weer wakker door de pijn. Kon ook niet proberen of douchen helpt, want er word verbouwd bij ons. Dus gisteravond voor ik naar de HAP ging nog gedoucht, maar vanochtend kon het niet. Maar gelukkig kan het nu weer. Dus vanavond maar even paracetamol nemen, douchen en dan hopelijk gewoon een paar uur slapen.



Bedankt weer!

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:11

Morgen ochtend gewoon je moeder of zo laten bellen en laat het haar maar hoog opspelen. je wilt morgen goed door een uroloog onderzocht worden en een behandelplan waar je wat mee kan eerder zijn jullie niet tevreden. Met medicatie buiten wat je al gehad hebt kan ook nog best wat maar dat moet via de uroloog.
Zelf zou ik denk ik het liefst opgenomen worden tot het weer normaal werkt of er een goed plan is.
(en hoe banketstaaf ook als je opgenomen ligt aan alle onderzoeken etc veel sneller als dat je poliklinisch komt)

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:18

genja schreef:
Morgen ochtend gewoon je moeder of zo laten bellen en laat het haar maar hoog opspelen. je wilt morgen goed door een uroloog onderzocht worden en een behandelplan waar je wat mee kan eerder zijn jullie niet tevreden. Met medicatie buiten wat je al gehad hebt kan ook nog best wat maar dat moet via de uroloog.
Zelf zou ik denk ik het liefst opgenomen worden tot het weer normaal werkt of er een goed plan is.
(en hoe banketstaaf ook als je opgenomen ligt aan alle onderzoeken etc veel sneller als dat je poliklinisch komt)



Opgenomen blijven met een suprapubische (via de buikwand) is juist niet nodig...die krijgen mensen juist omdat ze weer moeten leren plassen.

Iig de blaas moet ook rust krijgen en steeds een katheter inbrengen is gewoon niet goed (en tis nu al geïrriteerd...).

(ik moest ook weer leren plassen na een hele grote operatie.................). Bij mij hebben ze hem gezet tijdens de narcose zelf. Maar normaliter krijg je een lokale verdoving (lidocaine) en dan prikken ze hem er zo in. (zo zetten ze ook een drain in je onderbuik....ook die heb ik gehad). Het idee is enger dan het daadwerkelijke gevoel

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:03

Wat vervelend zeg! Wel fijn dat je nu geholpen gaat worden door het ziekenhuis. Hopelijk lukt het je om vannacht te slapen.
Succes morgen in het ziekenhuis!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:16

J1995 schreef:
Heb gebeld en moet morgenochtend weer naar het ziekenhuis toe :)


Weet niet of ik zo'n katheter zou durven als de uroloog dat zou voorstellen := Ben echt een mietje... Gisteren was ik daar ook heel bang voor, zeker toen de verblijfskatheter eerst niet lukte.. Maar gelukkig lukte het wel met een andere.


Uiteindelijk nog wel even kunnen slapen. Werd wel weer wakker door de pijn. Kon ook niet proberen of douchen helpt, want er word verbouwd bij ons. Dus gisteravond voor ik naar de HAP ging nog gedoucht, maar vanochtend kon het niet. Maar gelukkig kan het nu weer. Dus vanavond maar even paracetamol nemen, douchen en dan hopelijk gewoon een paar uur slapen.




Een mietje!? Ik vind het al knap dat je jezelf durft te katheteriseren! Lijkt mij erg moeilijk en onaangenaam/pijnlijk. Ik vind het knap hoor van je!

Maar inderdaad morgen met je moeder eens even goed doorpakken en je niet weg laten sturen. Dit is gewoon niet normaal en niet te doen voor je! Hier moet gewoon een oplossing voor komen en eens een goed onderzoek. Sterkte!

Shona_
Berichten: 721
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:27

Ochjee TS..

Niet bang zijn dat dit nooit meer goed komt! Ik heb een week of 7 een katheter gehad door een blaasretentie, had de hoop al opgegeven maar het is helemaal goed gekomen :j

Ik heb alleen je eigen berichten doorgelezen, zal morgen even het hele topic doorspitten en je een pb sturen.

Edit: begrijp ik nu goed dat je maar 1 keer kort een uroloog hebt gesproken?

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 11:36

|o

daantjuhhh

Berichten: 26896
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:49

Wat is er TS?

Ik kan goed begrijpen dat je het allemaal ontzettend klote vind.
Ik hoop dat je snel weer normaal kunt plassen.
Sterkte.

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 12:24

Kwam op de poli; Bij welke uroloog heb je een afspraak? Ehh, geen idee. Oh ik zie het al, bij de verpleegkundige :\

Katheter is er uit gehaald en kon weer naar huis. Ben misschien 5 minuten binnen geweest, en dat was dan nog lang. Ik had me niet naar huis laten sturen natuurlijk, maar ik heb er gewoon geen vertrouwen meer in.

Vorige keren werd m'n blaas gevuld, dan moest ik kunnen plassen, zo niet; Nieuwe katheter. Nu is er verder niks gedaan. En nu maar hopen dat ik kan plassen, of zelf kan katheteriseren...


Probeer nu even een beetje door te drinken, zodat ik kan kijken of plassen lukt. Zo niet, bel ik m'n huisarts.



Edit; Weer heel erg bedankt voor de reactie's! Als je geen ontsteking hebt, dan valt katheteriseren opzich wel mee. Maar nu zit ik nog net niet jankend op de wc.. Maarja zelf doen is (als het lukt iig) wel echt fijner dan dat steeds iemand anders het moet doen. Heb er ondertussen 6 gehad geloof ik en 2 keer waren ze dan ook nog met z'n 2en := Verstand op 0 lukt me erg goed :+
Laatst bijgewerkt door J1995 op 27-07-18 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:29

Ik zou niet eens de huisarts bellen maar op hoge poten terug naar het ziekenhuis gaan. Of nu direct de HA bellen dat die maar met de uroloog gaat bellen.

Captain

Berichten: 21406
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:39

Ik snap niet zo goed waarom je je steeds zo makkelijk af laat wimpelen.. :o JIJ bent degene die het voelt en JIJ moet dus duidelijk aangeven wat wel en niet kan en wat JIJ wilt. Zeker nu het weekend weer voor de deur staat.
Laatst bijgewerkt door Captain op 27-07-18 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13028
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:40

Of je door de huisarts laten doorverwijzen met spoed, naar een uroloog in dat andere ziekenhuis. Vandaag.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:58

Hannanas schreef:
Of je door de huisarts laten doorverwijzen met spoed, naar een uroloog in dat andere ziekenhuis. Vandaag.


Dit! Als er nu een reden was waarom je niet kon plassen. Maar daar hebben ze niet eens normaal naar gekeken. Ik vind het niet normaal dat je zo lang zelf moet aanklungelen na een operatie.
Wat nu als je nu heel lang met een veel te volle blaas loopt en niet kunt plassen? Ik vind het belachelijk dat ze je zomaar hebben laten gaan. Nu weet jij zelf dat je dan moet katheteriseren. Maar in principe hebben ze je niet eens advies/leefregels meegegeven?

Ik zou gewoon met je moeder naar de huisarts gaan en zelf daar eens een flink potje janken en uitleggen dat het zo gewoon niet lukt. Dat je niet eens weet waarom je niet zelf kunt plassen en je je zorgen maakt. Dat je met spoed naar een uroloog wilt.