Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:03

Dat is wel fijn! Goed dat je hier heen gegaan bent en je nu een plan hebt. En inderdaad even rust, geen polonaise aan je lijf, etc.

Ik heb toen uiteindelijl ook twee weken verblijfskatheter gehad, overigens moest ik sowieso in het ziekenhuis blijven toen vanwege hersenvliesontsteking en buikvliesontsteking. Maar na die twee weken ging het wel weer een stuk beter, al waren de eerste paar keren plassen nog wel moeizaam. En nu 2 jaar later gaat het nog regelmatig moeizaam, maar niet meer zodanig dat blaas enorm vol zit.

Hopelijk doet het je goed, even rust, geen zorgen dat katheteriseren niet wil lukken en geen mensen aan je lijf. En dat inderdaad de ontsteking weg is.

Enne, je hoeft je er echt niet voor te schamen. :(:)
Je mag me ook altijd een pb sturen.

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 00:22

Bedankt! Ook voor dat ik je mag pb'en :j


'T was vandaag echt fijn om gewoon geen enkel probleem te hebben. Super goed geslapen, veel te laat pas uit bed gekomen, hele dag een beetje op de bank doorgebracht.. Gelukkig nu ook niet zoveel last van de katheter.


Zit nu wel een beetje te twijfelen.. Ga ik sporten.. Ja, of nee := Weet ook niet zo goed of het mogelijk is.. Nouja ik weet dat je gewoon kunt sporten hiermee, maar met m'n kleding, stel dat het niet lukt en als het niet lukt is de kans dat er vragen komen wel groot, ga ik dan een smoes ophangen, of vertel ik wel wat er is.. Lastig! Is maar één iemand en vertrouw haar wel, kans op doorvertellen is 0, ze begeleid me met sporten.. Dus misschien ook niet verstandig om helemaal niks te vertellen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23502
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 03:12

Volgens mij ben je herstellende van een buik ok.
Ik zou het dus niet eens overwegen :o

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:01

Heb weinig tijd , maar heb het ook eerst na een bevalling en toen na diverse operaties ook af en toe dat ik niet kan....tegen mij zeiden ze dat het vanzelf over zou gaan het gaat beter maar is niet weg nu na 5 jaar! heb er nooit mee naar de dokter gedurfd! :o

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:57

Ach Kwita wat erg dat je geen hulp durft te zoeken! Zou een fysio voor jou laagdrempeliger zijn? Want na de zwangerschap en bevalling kan er best wel wat veranderd zijn in de bekkenbodemspieren. Soms blijft daar teveel spanning opstaan. En een fysio kan je helpen deze spieren op de juiste momenten te ontspannen. Je hoeft je er echt niet voor te schamen! En voor een fysio heb je geen verwijzing nodig dus daar kun je zo heen. Misschien als 1e stapje?

En voor TS: 6 weken na je buikoperatie mag je weer starten met sporten als ik me niet vergis (in elk geval na de 1e poli afspraak bij de chirurg die geopereerd heeft) Nu weet ik niet meer precies wanneer je geopereerd was en of je daarna al gesport hebt? Als het de 1e keer weer is, zou ik gewoon aangeven bij je begeleider dat je een buikoperatie gehad hebt en nu langzaam je conditie weer wil opbouwen. Alleen al van daaruit verwacht ik dan geen vragen. Met je katheter mag je inderdaad gewoon sporten en als je een beetje los model broekje hebt zie je ook niets. Wat natuurlijk wel vervelend is, is de plek waar de katheter zit. Ik weet bijv niet of fietsen heel vervelend zit. En je hoeft niets te vertellen wat je niet wilt he, zie het ook niet perse als schaamte, maar als het beschermen van je privacy. En als je het toch moeilijk vindt, misschien is het een idee om eerst eens op een gewone fiets te stappen en te kijken hoe dat gaat? Of een stuk hardlopen buiten bijv. Dan krijg je een indruk hoe je je voelt en ga je met meer vertrouwen naar de sportschool :)

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 17:42

Ik ben na 14 dagen al weer gaan sporten. Achteraf niet slim van me, maar ze zeiden voor de operatie dat ik niet perse een bepaalde tijd hoefde aan te houden voor ik weer mocht sporten. En met ontslag kreeg ik een papier met; 2 weken niet sporten. Dus ik dacht, ik heb geen pijn meer, dan kan het. Heb wel heel rustig aan gedaan.
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om pijn... Twijfel nu nog meer, maar dan over misschien beter gewoon een keertje thuis blijven. Maar wil eigenlijk wel heel graag.


Operatie was 26 Juni. Is nu dus iets meer dan een maand geleden. Heb trouwens geen afspraak meer bij de chirurg, alleen telefonische afspraak met assistent.


Ik sport onder begeleiding van een fysiotherapeut, niet op een sportschool, maar gewoon op de praktijk. Ze weet dus al wel dat ik geopereerd ben en hebben al aangepast wat ik aan apparaten gebruik etc. Vandaar dat ik ''bang'' ben voor vragen, als ik nu opeens weer iets niet kan doen := Vooral over het fietsen twijfel ik idd erg en daar begin ik altijd mee. Maar wel een goed idee om het gewoon even te proberen voor ik daar heen ga!

Sport gewoon in een joggingbroek, niet strak of kort dus, maar bij m'n spijkerbroek stop ik het kraantje al bewust in de buurt van m'n broekzak omdat die al een keer te zien was. Nouja niet echt natuurlijk, maar kon zien dat er ''iets'' op m'n bovenbeen zat. En dat vind ik al niet prettig := Hoop dan dat als ik hem bij m'n broekzak doe, het lijkt alsof ik gewoon iets in m'n broekzak heb. Maarja sportbroek zit losser natuurlijk, dus blijft niet zitten denk ik. Of ik moet hem vastplakken, maar weet niet of dat handig is. Pff, hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik ga twijfelen en spoken zie %)



Kwita; Wat erg dat je er al zo lang last van hebt en je er ook zo voor schaamt. Begrijp je helemaal, sterkte :(:)

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:57

Wij plakken vaak de katheter aan de binnenkant van je bovenbeen. Dan zwiept het ook allemaal minder en geeft het dus minder irritatie. Dus vast plakken kan zeker wel. Alleen even kijken wel plak spul je gebruikt. Leucoplast (die sterke bruine) zou ik bijv niet doen want dat doet echt zeer met verwijderen. Je mag de pleister ook paar dagen laten zitten en bijv met douchen verwijderen als hij los zit. Wel opletten dat je de katheter getunneld plakt, dus niet strak op je huid plakken maar eerst de pleister om je katheter vouwen en dan op je been vast plakken. Als je hem op je huid direct plakt, dan kun je door de constante druk op je huid daar last van krijgen. Wat ook n9g fijn kan werken is dat je een pleister in het midden tegen elkaar vouwt en de rest op je been plakt (wel beetje groot formaat nemen) dan kun je in het lipje in het midden een gaatje maken, koortje erdoor en je katheter met dit koortje vast knopen. Wij houden trouwens vaak wel 6 weken niet sporten aan. Maar ligt ook aan de sport, wandelen en fietsen en bewegen mag natuurlijk wel gewoon, maar je buikspieren zou ik echt nog ontzien.

Utixo

Berichten: 6603
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:10

Maar je kunt ook gewoon tegen de fysio zeggen dat je een katheter hebt, zodat hij hier rekening mee kan houden. Dat lijkt me sowieso verstandig.

Ik vind het echt heel erg voor je dat je je zo schaamt. Ieder mens plast, zelfs de koning en koningin. Het is echt niet iets wat vies of raar is.

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:59

Juist als je bij de fysio sport zou ik het daar bespreken! wie weet heeft die ook verstand van bekkenbodem fysiotherapie of is er een andere fysiotherapeut in de praktijd die dit kan.
Misschien juist omdat je de fysio al kent is het makkelijker om er over te praten ipv een hele onbekende. Denk dat dit ook de 1e stap naar genezing is dat je er over kan praten en voor jezelf er een minder groot punt van maakt. Voor andere medische klachten ga je blijkbaar ook naar de dokter en fysio? dit is ook gewoon een medische klacht waar je echt niet voor hoeft te schamen en de fysio snapt ook wel dat je het heel vervelend vindt.
Als je het echt niet durft te vertellen misschien een idee om bv je begin post uit te printen en die te laten lezen? kom op meis kies voor jezelf en probeer je stapje voor stapje over de drempel heen te zetten. (e ik begrijp echt hoe moeilijk dit is)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 23:23

Ik zou echt eens terug gaan want wat een ontzettend slechte begeleiding krijg jij zeg.
Er zijn gewoon bandjes om de urinezak aan je been te bevestigen zodat het niet afzakt.
Ben je nog bij je huisarts geweest want ze laten je nu gewoon maar zweven. Een fysio om straks ontspannen te kunnen plassen is echt geen overbodige luxe.
Je hebt echt recht op goede begeleiding.

XxLMMxX
Berichten: 3128
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:11

Hoi,
Ik zou het vertellen aan je fysio, ondanks dat je dat moeilijk vindt kan hij of zij je misschien wel helpen. Daarnaast zijn er gewoon bandjes met zakjes waar je het katheterzakje in kan doen. Zakt het niet af en van degenen die het gebruiken hoor ik dat ze zo amper last hebben ervan. Ga als je de komende tijd problemen hebt terug naar dat tweede ziekenhuis, via je post klonk het alsof ze je willen helpen en zo te lezen heb je dat echt nodig. Heel veel sterkte

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 22:59

Overdag heb ik er geen zak aan hoor. Alleen 's nachts, daarvoor heb ik zo'n ding om hem aan mijn bed te hangen. Het ging dus vooral om de katheter zelf, het kraantje prop ik onder de rand van m'n boxer en als ik dan m'n broek met riem er overheen doe blijft het wel zitten.
Alleen met sporten heb ik natuurlijk geen riem :+

Bedankt voor de tip voor het vastplakken! Vandaag geprobeerd, maar met m'n sportbroek zie je dan het kraantje zo goed er onder zitten. Maar ga er even mee experimenteren en sowieso 's nachts wil ik het ook nog proberen, want ik draai nogal veel en dat is niet altijd prettig :=

Heb vandaag gesport. Dat viel ernstig tegen :') Fietsen ging dan weer prima. Maar daarna deed het wel flink pijn, ook zo erg het gevoel dat ik moest plassen.. En ook wel een beetje onzekerheid, nouja erg veel onzekerheid. Hopelijk volgende week beter, dan heb ik 'm ook al wat langer en miss wat meer gewend.



Heb niks verteld.... Wel dat het niet zo lekker gaat, maargoed dat was ook niet te missen :') Fysio had dus ook wel door dat er iets was, maar vond ook dat ik niets moest vertellen wat ik niet wil. Wat zal ze nu wel niet denken dat er aan de hand is 8)7 Paar keer naar de wc gegaan om flink te balen en te voorkomen dat ik daar keihard ging janken. Top. Stond echt op het punt om te zeggen dat ik volgende week niet kom. Maargoed ondertussen alweer een beetje bijgekomen en ga volgende week gewoon weer :Y)

daantjuhhh

Berichten: 26902
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 00:19

Een fysio is echt wel wat gewend.
Die is medisch onderlegt.
Als het iemand is waaraan je het kunt vertellen is zij het wel.
Je mag daar best bij vertellen dat je het heel
Lastig vind. En er liever niet over praat.
Maar als je het verteld kan zij je alleen maar beter begeleiden. En valt er ook een last van je schouders af.
Zij kan het programma eventueel aanpassen.
Wellicht heeft ze nog tips. Zij zal echt vaker met dit bijltje gehakt hebben.

Ik snap in jou geval dat het super lastig is om te vertellen. Maar ik ben echt overtuigd dat het je uit eindelijk goed zal doen.
Ik denk dat mensen allemaal reageren met dat ze het vervelend voor je vinden en met je meeleven.
Het is gewoon echt niets om je voor te schamen.

Wat ik mij afvraag waar je bang voor bent?
Ben je bang dat ze uitlachen? Of dat ze vinden dat je aanstelt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 05:57

Ik snap eigenlijk ook niet waarvoor je je schaamt. Je kunt er niets aan doen en er rust echt geen taboe op!
Ik denk dat het je enorm zou opluchten als je medelevende reacties uit je omgeving krijgt.
Door het zo angstvallig geheim te houden maak je je gevoel van schaamte onnodig groter terwijl dat totaal niet nodig is. Dat kan er ook voor zorgen dat het plassen nog moeilijker wordt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18025
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 06:40

Waarom huilen op de wc???? Heb je enig idee hoe vaak ik in tranen bij de fysio zit omdat dat lijf van mij zich gewoon k*t gedraagt? Nog nooit iets anders dan begrip (en vaak zelfs oplossingen, soms ook voor dingen waarvoor ik helemaal niet bij de fysio loop) gekregen!

Ik denk dat je je hierin jezelf toch een schop onder de kont moet geven. Nee, je hoeft het niet van de daken te schreeuwen, maar zorgprofessionals weten echt wel hoe ze hier mee om moeten gaan en zien dit soort dingen niet voor het eerst. Je legt zó ontzettend veel druk op jezelf, daar wordt het niet makkelijker van. En de drempel om het te gaan vertellen wordt alleen maar hoger. En de drempel om te gaan plassen ook.

DiantaM
Berichten: 11278
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 06:49

Ik schrik er van dat je je voor zoiets schaamt? Het gaat gewoon om plassen. Daar hoor je gewoon over te kunnen praten. Als je hier al niet over kunt praten, dan houd ik mijn hart vast voor andere onderwerpen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:29

Ts, misschien is het handig om je fysio even een mail te sturen.Aangeven dat je het lastig vind om uit te spreken maar het is wel van belang dat ze dit weten.
Je kan niet met een half verhaal komen en verwachten dat ze je helpt.
Fietsen met een slang is niet fijn en maakt het alleen maar erger als het pijn doet dus zoiets moet je wel zeggen.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:35

Lieve TS, geloof me, fysio's hebben zo veel gezien /gehoord /meegemaakt. Wij vinden eigenlijk niks raar, of iets in je voor te schamen. Toen ik nog mensen behandelde, vond ik alle extra info alleen maar prettig, al was het alleen maar om de patiënt te kunnen geruststellen, dat doet de resultaten ook alleen maar ten goede. Geloof me, je fysio zou dit graag willen weten!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:38

Krijg je als fysio die info al niet via de huisarts?

rockwitch

Berichten: 11749
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:01

Je hebt geen verwijzing van een huisarts meer nodig om naar de fysio te gaan.

tokedri
Berichten: 1557
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:22

Zoals veel mensen hier al noemen, je hoeft je niet te schamen.
Maar juist dat je je schaamt zegt voor mij wel iets, is het wel iets lichamelijks ? Is er inmiddels al een oorzaak gevonden? Misschien is het een idee eens naar een psycholoog te gaan? Misschien helpt dat je wel heel goed

Utixo

Berichten: 6603
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:46

Het lijkt me echt wel belangrijk dat je het de fysio verteld, hij kan je oefeningen meegegeven. Kom op, geef jezelf een schop onder je kont. Je maakt het zo groot voor jezelf, maar het wordt nu wel een klein beetje raar dat je het zelfs niet tegen een professionele fysio zegt.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:52

Jeetje TS misschien is het een idee om eens met een psycholoog te gaan praten. Als je het voor jezelf zoveel groter en moeilijker maakt dan het is kan ik me voorstellen dat je op een punt komt dat het helemaal niet meer lukt.

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 16:52

Bedankt voor jullie reactie's!

In het ziekenhuis zeggen ze nogsteeds dat het komt door de operatie, er is dus nog niets onderzocht. Voor nu gaan ze er dus wel vanuit dat het lichamelijk is, maargoed zeker is dat dus niet.


Waarom ik me er voor schaam.. Ik weet het niet goed. Ben gewoon bang voor wat mensen vinden/denken/zeggen. Bang dat iemand het/me vies vind.. En dan denk ik, hoe zou ik het bij een ander vinden en ik zou iemand anders daar nooit vies om vinden.. Echt nooit.
Maar bij mezelf vind ik het gewoon echt moeilijk, douche elke dag, maak kraantje etc steeds schoon, was m'n handen elke keer als ik er aan gezeten heb.. En toch blijf ik steeds even twijfelen, ruik je niks etc.

Dat samen met dat ik sowieso al lastig praat, maakt het de fysio erover vertellen niet makkelijk. Het is echt niet zo dat ik mega problemen heb, maar vind het gewoon lastig om iemand aan te spreken. Al is het over het weer. Weet niet goed hoe/wanneer ik het moet vertellen.

Denk ook, moet ik het wel vertellen.. Maar het is natuurlijk wel waar dat ze me niet kan helpen als ik niks zeg. Sport er nu al 7 maand en het ging super goed.. Maar als ik de katheter langer moet houden en ik niks vertel, dan kan ik beter stoppen.
En ik zag dat er idd een bekkenfysio in de praktijk is. Dus moet het gewoon vertellen.

Ik ga wel even wat typen op m'n mobiel. Dan kan ik die volgende week gewoon geven als ik het niet zie zitten om te vertellen. Maar de bedoeling is om gewoon niet zo'n watje te zijn en het te zeggen :+

Anoniem

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:55

Bekijk het eens andersom, wie weet heeft jouw fysio wel een gouden tip voor je.
Ze zien zo veel mensen met zo veel klachten.