Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:47

Fijn dat je daar een dak boven je hoofd hebt! Lijkt Dansk trouwens niet enorm op Frysk (en andersom)? :D

Ik zag een paar dagen terug dit filmpje en moest aan jou denken. De eerste drie minuten gaan vooral over het Deens. Volgens mijn Nederlandse vriendin die naar Denemarken is verhuisd doet hij zelfs het Engelse accent perfect. :')

Wanneer vertrek je nu? Idd wel handig om voor die tijd een nieuwe arts nog even te spreken.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:51

vikawiek schreef:
Weet je eigenlijk al hoe het transitie proces gaat in Denemarken? Moet je weer vanaf het begin alle klote gesprekken voeren of krijg je zo een recept bij de huisarts als je kan laten een document van het umcg laat zien? (al lijkt dat me onwaarschijnlijk)


Morgen is het 4 maand geleden dat ik ben geopereerd. Oorspronkelijk had ik morgen weer naar de kliniek gemoeten voor de laatste check up, maar aangezien die in een rode zone zit hebben we even overlegd en het verander naar een bel afspraak waarop de chirurg de door ons gestuurde foto's bespreekt.
Ik denk dat het zo'n 6 week heeft geduurd voordat ik alles weer kon, behalve de zware voorwerpen tillen want dat mag pas vanaf 10 weken weer. Ik merk dat ik nog steeds een beetje krachtverlies heb en als iets drukt op m'n borst is het nog gevoelig. Maar ik mag niet klagen, ik heb geen dinosaurus armen gehad :')
Klote gesprekken :')

#Beelddenker.

P.s. ik ga verder bijlezen.

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 01:04

Karin schreef:
Fijn dat je daar een dak boven je hoofd hebt! Lijkt Dansk trouwens niet enorm op Frysk (en andersom)? :D


Ik kwam deze toevallig laatst tegen. Kon hier wel uren naar kijken. :D
Afbeelding
Ja en nee dus. Het zit er dichterbij dan Nederlands, maar er zit nog wel een afstandje tussen.


Karin schreef:
Ik zag een paar dagen terug dit filmpje en moest aan jou denken. De eerste drie minuten gaan vooral over het Deens. Volgens mijn Nederlandse vriendin die naar Denemarken is verhuisd doet hij zelfs het Engelse accent perfect. :')

_O- _O- _O- Ik kan zijn IJslandse variant van Deens wel prima verstaan. :)) Het Engelse accent is ook wel heel goed en treffend. :') Maar wat dat betreft zijn sommige Nederlanders ook wel erg fanatiek met zeggen dat ze de taal foutloos spreken en zonder accent.

Karin schreef:
Wanneer vertrek je nu? Idd wel handig om voor die tijd een nieuwe arts nog even te spreken.

Ligt er aan of ik de laatste weken van m'n stage nog thuis kan/mag werken. Als dat lukt wil ik wel graag begin januari al naar Denemarken, want dan kan ik even langer 'vakantie' vieren. Mijn huur gaat ook al vanaf 01/01 in. :j Anders wordt het rond 15 januari. :D

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:05

Wow, die wil ik in een lijstje! <3

Ik miste wel het Baskisch (Euskara), maar dat blijkt een totaal vreemde eend in de bijt. :D

Lekker om naar uit te kijken joh, het gaat hard richting januari! *\o/*

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:31

Karin schreef:
Wow, die wil ik in een lijstje! <3

Ik miste wel het Baskisch (Euskara), maar dat blijkt een totaal vreemde eend in de bijt. :D

Dit soort overzichtjes -minus het baskisch, en OK minus de getalswaarde voor de relatie- is toch middelbareschoolkennis? Of was mijn docent Nederlands als enige zo gestoord om die kennis met ons te delen?

Spannende tijd, Gilles. Hopelijk krijg je je arts nog te pakken en kan je lekker op tijd naar Denemarken vertrekken!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:43

Hilli t is bij mij iig niet blijven hangen en zeker werd t niet zo uitgebreid besproken.

Fijn dat je kamer rond is!
Naar t Deens staat BOK, ik kan dus niet verzinnen waar dat voor staat. T is vroeg :+

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:43

Hilli schreef:
Karin schreef:
Wow, die wil ik in een lijstje! <3

Ik miste wel het Baskisch (Euskara), maar dat blijkt een totaal vreemde eend in de bijt. :D

Dit soort overzichtjes -minus het baskisch, en OK minus de getalswaarde voor de relatie- is toch middelbareschoolkennis? Of was mijn docent Nederlands als enige zo gestoord om die kennis met ons te delen?

Spannende tijd, Gilles. Hopelijk krijg je je arts nog te pakken en kan je lekker op tijd naar Denemarken vertrekken!

Dit kwam bij ons niet voorbij tijdens de les hoor. Veel drukker bezig met literatuur lezen enzo.

Gaat al opschieten Gilles!

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:45

Ik heb die relaties tussen talen vroeger ook wel geleerd, maar niet zó in detail, en die kennis is ondertussen knap roestig geworden :))
Dat Fins aan Hongaars verwant is wist ik nog wel bijvoorbeeld, maar dat Estlands ook in dat rijtje hoorde was ik óf vergeten óf is toen niet verteld om het behapbaar te houden.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:47

miccamaaike schreef:
Naar t Deens staat BOK, ik kan dus niet verzinnen waar dat voor staat. T is vroeg :+


Ik vermoed dat dat de taal is die Swedish Chef spreekt :+ björk björk

Maar het staat voor Bornholms, wat dan weer sterker verwant zou zijn aan Skans (Zuid Zweden, ik kan geen o op een a zetten), wat weer niet in het schema staat.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:56

Ibbel schreef:
Ik heb die relaties tussen talen vroeger ook wel geleerd, maar niet zó in detail, en die kennis is ondertussen knap roestig geworden :))

Dit idd. :j

Dat van het Estlands wist ik dan nog wel, maar dat heb ik niet op het vwo geleerd.

Bok staat voor Bokmål, naast het Nynorsk (NN) de andere Noorse standaardtaal. Deze staat dicht bij de Deense schrijftaal (maar dat laatste heb ik van Wikipedia). ;-)

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:58

Aha. Weer wat geleerd, wist niet dat Noorwegen 3 officiele talen had.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:01

Nou, in Noorwegen zit het zo (ook weer volgens Wikipedia):

Citaat:
Het Noors heeft twee officiële schrijftalen: Bokmål en Nynorsk. Naast de officiële schrijftalen zijn er veel dialecten. Hoewel de meeste dialecten meer op Nynorsk dan op Bokmål lijken, wordt Nynorsk door een minderheid van de bevolking (ongeveer 15%) als schrijftaal gebruikt, de rest gebruikt Bokmål.[1]

Anders dan in andere landen is het in Noorwegen sociaal meer geaccepteerd om dialect te spreken. Er is niet zoiets als een "algemeen beschaafd Noors", met uitzondering van het Standard Østnorsk ("standaard oostnoors"), dat maar door een zeer beperkt aantal Noren wordt gebruikt. Op de televisie en radio wordt door omroepers en nieuwslezers van de staatsomroep NRK een gesproken vorm van een van de twee schrijftalen gehanteerd.[2]

...en iedereen snapt daar blijkbaar gewoon wat de ander bedoelt. :))

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:24

Sowieso kunnen een Noor, een Zweed en een Deen ieder in hun eigen taal met elkaar praten en dan begrijpen ze elkaar. Althans, lang geleden hebben een aantal collega's uit die landen dat eens beweerd en gedemonstreerd.
Omgekeerd schijnt het te zijn dat een Spanjaard wél een Portugees kan begrijpen, maar omgekeerd niet.

Edit: volgens mijn vrienden uit Zuid Zweden schijnt het voor hun wel makkelijker te zijn Deens te volgen dan dat Noordzweden dat kunnen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:43

Ja, dat wordt beweerd... :+

Bekijk dit filmpje eens (ik had het een paar posts hierboven in een link gezet):



Ik denk dat je in grensstreken al heel ver komt met je eigen dialect. :))

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:12

Ari Eldjarn, ja, die ben ik eerder tegen gekomen. Geweldige act, jammer dat er maar weinig van 'm te vinden is op YT.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:31

Karin schreef:
Ik denk dat je in grensstreken al heel ver komt met je eigen dialect. :))


Dat zie je in NL ook natuurlijk. Limburgs schurkt ontzettend tegen Duits aan, en Twents tegen laagduits.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:38

Mag ik een vraagje stellen?

Er was ophef bij ons omdat een quizvraag op televisie ging over Sam Bettens (transman) en 1 van de te raden trefwoorden was Sarah (vroegere naam).

Nu heeft het programma daar veel kritiek op gekregen omdat het gebruik van de 'deadname' not done zou zijn?
(En ook omdat degene die moest raden consequent 'zij' ipv 'hij' zei en daar later ook niets meer over gezegd werd, dat vond ik wel terecht)
Maar dat eerste snap ik dus niet zo goed.

Uiteraard gebruik je nu de 'nieuwe' naam om die persoon aan te spreken, maar zeker voor iemand die heel lang bekend was met zijn oude, vrouwelijke naam (het ging over een zanger), snap ik het probleem niet zo goed in een quiz, waarbij die persoon ook publiekelijk/open in de media over zijn transitie heeft gedeeld (interviews enz) om dat als trefwoord te gebruiken?
Omdat dat dus een 'bekende' naam is van die persoon, waar hij ook mee bekend geworden is en die dus zo in het collectief geheugen zit. (Daarnaast werd de quizvraag ook ingeleid dmv een filmpje over zijn transitie, wat dus nog meer de aandacht vestigde op het 'transgender-zijn' en wat het imo logischer maakte dat dit dus ook een trefwoord was). (je zou natuurlijk ook kunnen argumenteren dat het sowieso al fout was om op het transgender aspect de aandacht te vestigen ipv op zijn muziekcarrière?)

Dus ik hoor graag waarom dat 'not done' is :)

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:44

Het Deense avontuur begint al mooi vorm te krijgen. Gaaf! Nu je figuur nog. :D

Leuk filmpje. Heel herkenbaar voor mij ook. Ik ben voor werk regelmatig in Skandinavische landen geweest en je herkent inderdaad een en ander in de talen daar, behalve in het Fins, dat lijkt inderdaad bijna nergens anders op.
Ik heb trouwens ook eens Sinterklaasrijmpjes gemaakt voor mijn directe collega's waarin ik het had over onze communicatie in het Denglish (Dutch), Frenglish (Frans) en Jenglish (Japans).

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:02

Watvoor school heb ik dan opgezeten? Literatuur lezen, taalgeschiedenis, wat?? :')

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 15:18

Haha, deze pagina begint een beetje af te wijken, maar dat mag ook wel zo af en toe. Bokmål lijkt inderdaad heel erg op Deens qua taal. Je hebt wel zo nu en dan andere woorden. Zo is een meisje in het Deens een 'pige' en in het Noors een 'jente'. :D Ik ben zelf alleen helemaal weg van de accenten aan de westkust en daar is soms geen touw aan vast te knopen. Met ondertiteling red ik me nog net. _O- (Gelukkig ben ik uitgenodigd door mijn favoriete Noorse regisseur om op bezoek te komen en komt hij uit die regio. O:) *\%/* Kan ik mooi oefenen. :D )

Wat betreft het ziekenhuis was mijn afspraak om in december nog iemand te spreken wonderbaarlijk genoeg verdwenen, dus die heb ik nu opnieuw aangevraagd. Ze hebben nog steeds geen vervangend arts voor mijn oorspronkelijke arts die vertrokken is, dus ik zit nu letterlijk een beetje overal tussenin. :+ Gelukkig zit ik nu wel redelijk in een punt van het traject waarin alles gewoon goed gaat en de arts niet per se m'n hele geschiedenis nu uit hun hoofd hoeft te kennen. :D

Schemerdier schreef:
Mag ik een vraagje stellen?

Er was ophef bij ons omdat een quizvraag op televisie ging over Sam Bettens (transman) en 1 van de te raden trefwoorden was Sarah (vroegere naam).

Nu heeft het programma daar veel kritiek op gekregen omdat het gebruik van de 'deadname' not done zou zijn?
(En ook omdat degene die moest raden consequent 'zij' ipv 'hij' zei en daar later ook niets meer over gezegd werd, dat vond ik wel terecht)
Maar dat eerste snap ik dus niet zo goed.

Uiteraard gebruik je nu de 'nieuwe' naam om die persoon aan te spreken, maar zeker voor iemand die heel lang bekend was met zijn oude, vrouwelijke naam (het ging over een zanger), snap ik het probleem niet zo goed in een quiz, waarbij die persoon ook publiekelijk/open in de media over zijn transitie heeft gedeeld (interviews enz) om dat als trefwoord te gebruiken?
Omdat dat dus een 'bekende' naam is van die persoon, waar hij ook mee bekend geworden is en die dus zo in het collectief geheugen zit. (Daarnaast werd de quizvraag ook ingeleid dmv een filmpje over zijn transitie, wat dus nog meer de aandacht vestigde op het 'transgender-zijn' en wat het imo logischer maakte dat dit dus ook een trefwoord was). (je zou natuurlijk ook kunnen argumenteren dat het sowieso al fout was om op het transgender aspect de aandacht te vestigen ipv op zijn muziekcarrière?)

Dus ik hoor graag waarom dat 'not done' is :)

Dit is een lastige vraag, want ik begrijp puur vanuit een quizoogpunt dat het 'logisch' is om het er in te betrekken.

Normaal gesproken wordt een oude naam een deadname genoemd omdat hij ook echt 'dood' is. Het is niet voor niets dat mijn arts al sprak over een rouwproces. Vaak ligt de irritatie bij een respect dingetje. Zo wordt de oude naam nog wel eens opgerakeld als iemand boos of geïrriteerd is of als diegene gewoon écht een gebrek heeft aan respect voor wie je bent als persoon. Het gebruik van iemands nieuwe naam onderstreept dat je diegene serieus neemt. Daarnaast helpt het niet in het proces van een nieuwe naam aanleren als je continu gelinkt blijft worden met je oude naam. Zo vind ik het ook niet fraai als journalistieke stukken bijvoorbeeld de naam er tussen haakjes achterzetten of er een heel tussenkopje aan wijden. Dat is misschien ook gewoon een stukje persoonlijke wrok, trouwens. :+

In het geval van Sam is het natuurlijk algemeen bekend bij met name de Belgen dat hij een transitieproces is ingegaan. Hij was hét gezicht en de stem van één van de bekendste bands uit het land en is enorm open over wat hij doorgaat. Toch had ik dit wel wat voorzichtiger aangepakt, denk ik. Helemaal omdat er dus duizenden dingen zijn die je kunt koppelen aan hem, zelfs zonder het hele transitie aspect.

Het hangt denk ik ook een beetje van het persoon af, maar over het algemeen is het gewoon handiger om aan te leren om niet iemands oude naam te gebruiken. Niet alleen omdat het een punt is waar de gemoederen nog wel eens hoog op kunnen lopen, maar ook omdat het helpt bij het omslaan van de pagina in het collectieve geheugen. :j

-

Even lichtjes gerelateerd aan het vorige punt. Soms is het wel moeilijk voor mensen om een verhaal in het verleden te vertellen met de goede naam en aanspreekvorm er bij, puur omdat het in gedachtes zo is ingesleten Máár, gisteren aan de keukentafel vertelde mijn broer dus over een kneuzenactie van mij als kleine peuter met de goede naam, de goede aanspreekvormen en mannelijke synoniemen van 'idioot'. Ik ben stiekem zo trots op 'm. <3

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:10

Wat mooi dat je zo trots op je broer bent omdat hij het goed deed. Is ook helemaal terecht want het geeft mooi aan dat hij helemaal "mee" is met je.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:45

Dat iemand ooit nog eens oprecht blij zou worden om banketstaaf genoemd te worden :') , maar wat een mijlpaal in de ultieme acceptatie :):)

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:50

Haha wel een mooi moment Hiraeth.

Bedankt voor de uitleg van de talen. Nooit geweten dat er meerdere Noorse talen bestaan.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:19

Kom net een artikel tegen over een eeneiige tweeling waarvan er 1 transgender is. Bijzonder om te zien hoe hij al veranderd is. Ga proberen het hier te delen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:23