Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:08

Wat een verhaal Julhan. Moeilijk voor jullie allebei, omdat de emoties zo verschillend zijn en jullie het tegenovergestelde lijken te ervaren. En niet alleen het tegenovergestelde, maar belangrijke emoties voor jullie allebei.
Maar, wat goed dat jullie er zo fijn over kunnen praten en dat toch samen kunnen delen. Daar kan ik een hoop van leren, jullie zijn een prachtig voorbeeld wat dat betreft.

Anoniem

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:32


Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:01

Dank voor het delen van de link. Heb het gelezen. Gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:27

Ze vindt het best spannend dat ik het hier gepost heb, mensen met echte ervaring is natuurlijk heel anders dan een verzonnen verhaal.
Ik vind het vooral mooi dat ze won omdat het (naast dat ze onwijs goed kan schrijven) ook wel iets aangeeft over hoe geaccepteerd het is om transgender te zijn. Een schrijfwedstrijd die niet verblikt of verbloost bij het onderwerp, en ook op haar Facebook een heleboel enthousiaste reacties van mensen die het een goed verhaal vinden. Er zijn natuurlijk nog genoeg problemen met acceptatie in de samenleving, maar er verschuift wel iets richting meer tolerantie heb ik het idee.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 21:19

Deze week gaat in NL de Deense film A Perfectly Normal Family draaien. Winnaar van de VPRO Big Screen Award op IFFR 2020. De film is gebaseerd op de eigen ervaringen van de regisseur. Toen zij elf was liet haar vader weten dat hij voortaan als vrouw door het leven zou gaan. Ik ga zelden naar de bios, maar ik zou deze wel graag op groot scherm willen zien. Hij draait hier praktisch om de hoek, dus dat zou moeten lukken. ;)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 21:27

Blijheid schreef:
Mijn beste vriendin won een schrijfwedstrijd met het verhaal ‘de skibroekenla’. Ik denk dat jullie het ook wel kunnen waarderen :)
https://entries3.wixsite.com/schrijfret ... halen-2019

Goed verhaal! +:)+ ...en dat bedoel ik uiteraard serieus. Wat leuk dat ze hiermee heeft gewonnen, dank voor het delen!

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:34

(meelezer in dit topic)

Heel mooi verhaal! Nam mij ook echt mee in de spanning. Goed geschreven :j

julhan99
Berichten: 94
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:42


Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:10

Julhan, wat verdrietig voor je kuiken en jou. Ik zou hier nooit zo bij stilgestaan hebben, dus "fijn" dat je dit deelt.

Hoe is dat voor jullie beiden nu? Stel dat je foto's kunt laten fotoshoppen, zodat het kuiken wel een "verleden op beeld" heeft. Is dat voldoende voor hem? Of gaat het ook om het gevoel. Want het verenkleed van het kuiken is dan wel aangepast, maar het beeld van het kuiken zelf niet. En hoe is dat voor jou zelf? Lijkt me voor jou ook heel confronterend. Omdat je ten eerste je kuiken als liefhebbende kloek hiervoor niet hebt kunnen beschermen, maar ook omdat je een "voor" en "na" beeld hebt. Je was trots op een mooie dochter, je bent nu trots op een mooie zoon. Maar "mag" / "kun" je nog genieten van het oude beeld, nu je weet dat kuiken juist verdrietig wordt omdat de oude beelden niet stroken met zijn gevoel.

Grappig, want terwijl ik dit zo schrijf, komt onze Mama Duck voorbij met haar 5 kuikens. Een wilde eend die met haar bijna volwassen kroost het kroos uit onze sloot en ons brood eet. De kuikens hebben overigens allemaal het verenkleed van de (vrouwtjes-)eend. Er is nu nog geen verschil zichtbaar tussen de mannetjes en de vrouwtjes. Pas volgend jaar zal blijken welke "kuikens" de verenpracht van een woerd gaan krijgen en welk deel van een eend.

Vikawiek, hoe gaat het nu met jou? Ben je een beetje hersteld van je operatie?

vikawiek

Berichten: 1503
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:03

Gaat prima hier :D
Maar compleet genezen duurt nog wel even, ik mag nog 6 weken niks zwaars tillen. Het hesje wat je aanmoet na de operatie (een soort geupgrade binder) hoef ik nog maar een dikke 2 week aan. Ik mag 'm wel af en toe een paar uur uit, als die in de was zit bijvoorbeeld. Maar dat voelt heel onwennig :')

De sponsjes die op de tepels zaten zijn er 1 week na de operatie afgehaald (19 juni) en toen mocht ik weer gaan douchen. M'n kamergenoten waarmee ik op de kamer sliep na de operatie(je slaapt met 3 andere jongens die ook een mastectomie hebben gehad) waren er ook dus daar heb ik nog gezellig mee staan praten, we hebben ook een groepchat dus we hadden elkaar al gesproken maar het is fijn elkaar nog even te zien aangezien we allemaal in uithoeken wonen.

Ik was in de eerste week na de operatie wel een stijlicoon hoor :')
Ik vroeg m'n moeder of ze me kon helpen om een T-shirt aan te doen, dat was geen goed plan vond ze dus toen kreeg ik de overhemden van pa uit 2005 :') Dat 'ie die überhaupt nog had :')
Note: mijn vader is 1.95 en ik... Uuh.. Niet echt _O-
Dus stel je dit prachtige beeld voor: jong puberjochie zwemmend in joggingbroek en meest vel gekleurde retro overhemd die 5 maten te groot is en loopt als een opa want rechtop lopen lukte niet :')

Inmiddels is dat allemaal niet meer, alleen boven m'n hoofd kom ik niet en echt ver rijken om iets te pakken lukt niet. En dan zie ik vanuit m'n ooghoek m'n vader giechelen om mijn dinosaurusarmen :')

Spoiler:
Afbeelding

Zo zag het er uit de ochtend na de operatie, toen de drains er net uit waren gehaald

Spoiler:
Afbeelding

En zo ziet het er nu uit. Ik moest een aantal foto's naar de kliniek sturen voor controle. De strepen kwamen door het hesje. Die was na dat ie in de was was geweest ontzettend strak geworden, dat was echt klote om weer aan te krijgen toen.

Ik kan me voorstellen Julhan dat dat voor jou als ouder moeilijk is :(:)
Ik herken Kuiken's gevoel ontzettend. Ik heb nog een aantal foto's in mijn kamer hangen van voor mijn transitie. Ik voel niks bij die foto's, ik herken mijzelf er niet in. Foto's van een klein meisje waar een aantal familieleden maar al te graag op terugkijken, mijn oma die schilderijen die ze van mij als kind had gemaakt met alle trots laat zien. Hoe blij ze was met dat kind. Maar ik ben dat niet, en ga dat ook nooit zijn. Maar ik ben zoals ik nu ben veel leuker en gelukkiger, maar dat moet zij nog zien.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:09

Oh, vika, wat ziet dat er práchtig uit!

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:27

Wow. Wat ziet het er goed uit al!!!

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:30

Wow, echt wow. Nou al zo mooi en 't is nog niet eens helemaal genezen.

(Gaaf trouwens dat je die foto's hier neerzet.)

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:38

Wauw Vikawiek, wat stoer dat je die foto's hier plaatst. Toch bijzonder om dat te mogen zien. Fijn dat het herstel goed gaat. Op naar overhemden in 5 maten kleiner :+

Jeetje Julhan, ik las met kippenvel je bericht. Mijn moederhart huilde een beetje mee. Wat lijkt me dat heftig om mee te maken. Het is toch je kind waar je altijd van gehouden hebt, ongeacht hoe hij of zij er uit ziet. Heb me nooit beseft dat zulke gevoelens natuurlijk ook kunnen komen.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:56

Dat ziet er al prachtig uit Vikawiek!

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 15:15

Wat stoer dat we mee mogen kijken, vikawiek. Het is mooi geworden. Tof dat je er meteen ook 3 maten/vrienden bij hebt omdat jullie op dezelfde dag zijn geopereerd.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 16:45

Wow Vikawiek, wat ziet dat er goed uit! Fijn ook dat je deze foto's met ons wilt delen!

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:43

Vika wat ziet dat er prachtig uit man! Geweldig! Fijn dat je herstel tot nu toe goed gaat, succes nog met de rest van je herstel :)

tiwi1969

Berichten: 7650
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:53

Wat mooi Vika, je schouders ook! En het wordt alleen nog maar mooier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:08

Karin schreef:
Wow Vikawiek, wat ziet dat er goed uit! Fijn ook dat je deze foto's met ons wilt delen!


Dit! Hoop dat de rest van je herstel ook voorspoedig gaat :)

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:12

Wow, echt gewoon wow! Wat tof dat je dat hier wilt delen met ons.

Wat ziet het er al goed uit en het moet ook nog genezen!! Hopelijk gaat de rest van het herstel voorspoedig.

echt gewoon WOW

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:17

Echt alsof het er "af-fabriek" :+ altijd al zo heeft uitgezien.
Complimenten aan de plastisch chirurg, dat is echt een vakman/-vrouw/-persoon.

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 18:28

Thanks voor het delen Vikawiek! :D

Ik heb ook wat te vieren... vandaag is mijn eerste 'verjaardag'. *\o/*

8 juli 2019 vs 8 juli 2020 :D
Afbeelding

Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest met tie-dyen met bleek en andere zaken, dus ik heb een lekker kneuterig shirt aan voor deze bijzondere dag. {:}

Daarnaast wil ik (lekker laat) nog terugkomen op het punt wat Julhan eerder noemde. Namelijk dat de 'kuikenfoto's' en momenten in het verleden niet meer 'bij' je horen. Toevallig moest ik voor een portfolio-opdracht een oude foto zoeken van mezelf met daarbij een verhaaltje als inleiding. Ik heb lange tijd oude foto's vermeden en pas weer zitten graven toen mijn opa begin 2019 overleed. Toen merkte ik dat ik al lange tijd vaarwel heb gezegd tegen mijn oude ik. Dat meisje met het bijna witblonde haar, regenbooglaarsjes en altijd een paard in de buurt ben ik niet meer. In alle opzichten.

Het voelt ook niet meer als een deel van mij. Eerder als een achternicht die je enkel herkent van oude foto's die je moeder met enige regelmaat opzocht.

Ook op het gebied van naam heb ik dat heel sterk. Soms wordt er nog post geadresseerd aan mijn oude naam, zo ook vandaag mijn reisverzekering van de ANWB die automatisch vernieuwd werd. Sinds ik mijn hand heb uitgestoken aan Mads Mikkelsen irl en zei "I'm Gilles" is eigenlijk dat hoofdstuk, onbewust, langzaam afgesloten.

Ik dacht altijd dat een wedergeboorte een beetje onzin was qua benaming, maar nu is het misschien wel de beste uitleg.

Intussen word ik niet meer echt verdrietig van oude foto's. Kinderfoto's vind ik nu 'objectief' gewoon schattig. Foto's van mij met lang haar en duidelijk 'in de closet' doen mij niets meer. Mijn verleden is mijn verleden en helemaal als ik straks verhuis naar het buitenland is het helemaal 'weg'. Erg vind ik dat ook niet. :+

Om af te sluiten dus nog even een puppyfoto van mij in mijn toekomstige thuisland. :D
Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:40

Hireath, ik ken een jongen die heel lang ook dat blonde krullende haar had. Zelfs als puber van 14-15.

Jouw hoofd op de puppyfoto zie ik niet echt een meisje in. Ik zou daar de (meestal) beschamende fout gemaakt kunnen hebben door te zeggen dat het zoontje zo'n mooie kleurige trui am heeft.

Proficiat met je verjaardag. Je verandert echt heel erg zeg!

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:42

Ziet er netjes uit Vikawiek, en ik moest even lachen om je T-Rex armen :')

Gefeliciteerd Hiraeth! Tof om te zien dat één jaar al zo'n verschil kan maken *\o/* *\o/*