Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:42

Ik zat hier echt van welke drama heb ik gemist :') Maar helemaal met Mondy eens ik hou van dit topic :D

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:05

Mondy schreef:
Complimenten hoe jullie hier met z'n alle dit topic laten lopen. De openheid, het durven stellen van vragen, het beantwoorden ervan. Het is een onderwerp wat helaas niet altijd even gewoon is voor alle mensen maar hier juist zo vanzelfsprekend en goed voelt. +:)+
Goed bezig jij **\O/**

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:13

Pffff de puberdochter (net 13) van mijn vriend kwam gisteren thuis met een verhaal...

Een vriendinnetje van haar volgt op instagram iemand die in transitie is. Vriendinnetje had diegene gevraagd om een filmpje op te nemen voor haar, en dat kreeg ze ook. Meisje blij en liet het zien in de appgroep van de klas.
Andere kinderen in de klas (die de instagrammer in kwestie ook kenden blijkbaar) reageerden daar nogal negatief op, bleven het hebben over de instagrammer als ‘hij’ en bij haar oude naam.
Puberdochter was er zwaar geïrriteerd door:”Ze zijn zo dom, dat ze dat zeggen! Waarom moet ik nou weer in zo’n transfobe klas zitten?”

Ik schrik er toch wel van dat een klas 13 jarigen zo openlijk afwijzend zijn richting iemand die trans is. Had niet verwacht dat het bij zo’n jonge groep een issue zou zijn.
Tegelijkertijd wel trots op vriend en zijn ex dat de puber (en haar twee oudere zussen) in elk geval een ander wereldbeeld hebben meegekregen in hun opvoeding.

vikawiek

Berichten: 1487
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:10

Ik denk dat die groep hetzelfde met transgender zijn heeft als dat ze alles 'gay' vinden en dat roepen.

Toen ik in de eerste zat was er ook een trans vrouw die nog in het begin van haar transitie was. Hoe over haar gesproken werd op de gangen, echt niet normaal. Een vriendin van mij toen zei eens " Haha er zit bij ons een man wijf op school", en dat was eigenlijk de norm voor hoe mensen reageerden op haar :knuffel: maar toen Caitlyn Jenner uitkwam had iedereen daar dikke lof voor :o?
Beter iets dan niets maar ik bespeur enige hypocrisie

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:18

Dat is in die groepen van die leeftijd toch vooral peer pressure. Stoer doen volgens 'de normen' en voorál geen afwijkende mening laten zien - stel je voor dat je dan uit de groep ligt.
Vraag het ze individueel en dan krijg je een andere reactie, denk ik...

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 12:01

Ik heb nog hoop dat 13-jarige snotneusjes vanzelf het licht gaan zien. :')

Alhoewel... één van mijn collega noemde dus iemand een 'fiets homo' op een beledigende manier en keek toen mijn kant op: "Oh, dat mag ik zeker niet zeggen hè?" Het is dat ik de sfeer een beetje moet bewaren op het werk, maar toen was ik wel even chagrijnig. Het helpt niet dat het een Thierry-stemmer is. _O-

vikawiek

Berichten: 1487
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:49

In de meeste gevallen komt het wel goed, er is ook veel meer informatie tegenwoordig waardoor er meer begrip komt denk ik zo


M'n vader stond laatst te praten met een buurman, die vroeg "hoe gaat het eigenlijk met jullie dochter? Die zie ik nooit meer lopen."
Ik had de huisdieren van goede vrienden van ons getekend als huwelijkscadeau, waarop iemand tegen mijn ouders zegt "maar jullie dochter kan ook heel goed tekenen!"
Misschien moet ik toch nog een geboortekaartje sturen of iets dergelijks, dan hoeven m'n ouders niet meer door de ongemakkelijke vragenronde heen :')

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 12:59

_O-

Ik heb m'n ouders denk ik ook al heel wat ongemak bezorgd op die manier. :o Heb ze er alleen nog niet over gehoord, dus 't zal ze wel goed af gaan. :+

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:20

vikawiek schreef:
In de meeste gevallen komt het wel goed, er is ook veel meer informatie tegenwoordig waardoor er meer begrip komt denk ik zo


M'n vader stond laatst te praten met een buurman, die vroeg "hoe gaat het eigenlijk met jullie dochter? Die zie ik nooit meer lopen."
Ik had de huisdieren van goede vrienden van ons getekend als huwelijkscadeau, waarop iemand tegen mijn ouders zegt "maar jullie dochter kan ook heel goed tekenen!"
Misschien moet ik toch nog een geboortekaartje sturen of iets dergelijks, dan hoeven m'n ouders niet meer door de ongemakkelijke vragenronde heen :')


_O-
Een dag niet gelachen is niet geleefd....die lach was er zonet.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:24

@vikawiek: zoals jij je ouders hier beschrijft verwacht ik niet dat je ouders ooit door een ongemakkelijke vragenronde heen moeten. Volgens mij vinden ze vragen de uitgelezen gelegenheid om met een dosis humor uit te leggen hoe het zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:22

Ibbel schreef:
Dat is in die groepen van die leeftijd toch vooral peer pressure. Stoer doen volgens 'de normen' en voorál geen afwijkende mening laten zien - stel je voor dat je dan uit de groep ligt.
Vraag het ze individueel en dan krijg je een andere reactie, denk ik...


Dat hoop ik. Al is het dan nog erg genoeg dat dit blijkbaar stoer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:24

vikawiek schreef:
In de meeste gevallen komt het wel goed, er is ook veel meer informatie tegenwoordig waardoor er meer begrip komt denk ik zo


M'n vader stond laatst te praten met een buurman, die vroeg "hoe gaat het eigenlijk met jullie dochter? Die zie ik nooit meer lopen."
Ik had de huisdieren van goede vrienden van ons getekend als huwelijkscadeau, waarop iemand tegen mijn ouders zegt "maar jullie dochter kan ook heel goed tekenen!"
Misschien moet ik toch nog een geboortekaartje sturen of iets dergelijks, dan hoeven m'n ouders niet meer door de ongemakkelijke vragenronde heen :')


Grinnik. Wel mooi dat mensen zien dat de dochter ineens verdwenen is :’)

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 12:46

Ik moest van Karin een update maken. :P Nee, grapje. Hoewel we dus wel afgelopen nacht 't even over dingen hebben gehad. :D

Ten eerste: ik ben dus aangenomen voor de minor in Denemarken. *\o/* Alles is eigenlijk nu rond. Ik moet alleen nog een tijdelijk woonvisum en een kamer vinden in Århus.

Ik kijk er ergens enorm naar uit om dus een lege pagina te hebben. Soms twijfel ik ook oprecht of de drang naar een nieuwe start mij niet fopt, en dat ik eigenlijk niet eens zo graag wil verhuizen. Dan denk ik af en toe dat ik mezelf fop, en eigenlijk gewoon een nieuw bestaan wil opbouwen waar ik alles kan achterlaten.

Gelukkig ben ik er met de lockdown wel achter dat ik een daadwerkelijke behoefte heb om te emigreren. Ik ben dol op Nederland, maar ik zie mezelf als een wereldburger. De jeuk om naar Denemarken te gaan blijft steeds erger worden en de taal krijg ik ook steeds beter onder de knie.

Wat betekent dat voor mijn transitie? Niet in eerste instantie super veel. Ik zit qua testosteronwaardes aardig stabiel en kan dus redelijk veilig voor zes maanden aan testosteron meenemen.

Wel is het zo dat ik dus binnenkort het ziekenhuis moet bellen om te laten weten dat voor mij de zomermaanden nu het beste uitkomt om geopereerd te worden. Achja, ik mis waarschijnlijk toch geen festivalzomer. :P Ik had dat eigenlijk al kunnen doen, maar het realisatiemoment dat ik éindelijk gewoon ga wonen in m'n huidige droomland moet nog even binnenkomen. Ik heb de afgelopen tijd vooral op een heel lief roze wolkje gezweefd.

Ik moet wel zeggen dat ik even een dipje heb gehad. Mentaal voel ik me best wel ok, maar ik zat lichamelijk even met mezelf in de knoop. Als ik gewoon naar buiten kijk door m'n ogen voel ik me prima, maar dan maak ik af en toe zelfportretten of zie ik mezelf terug op foto's en denk ik: kak, ik ben nog steeds niet wie ik wil zijn.

Op dit moment heb ik een crushje op de Noorse acteur Kristoffer Joner. Het is bij mij al jaren zo dat ik soms twijfel tussen 'vind ik diegene daadwerkelijk m'n type of wil ik er zo uit zien?' Bij hem is het dus beide, haha. M'n haar is intussen wat langer en weer m'n natuurlijke haarkleur (oninspirerend blond) en m'n kledingkast is aangevuld met wat kleding voor m'n nieuwe mij. Maar ja, dan kijk ik soms in de spiegel en zie ik nog steeds dezelfde persoon, haha.

Het heeft me wel goed gedaan trouwens dat ik dus aangenomen ben voor die minor. Ik denk niet dat ik last heb van een impostersyndroom of iets in die trant, maar ik heb wel extreem de loep op mezelf en m'n kwaliteiten gezien. Het is maandenlang een bron van twijfel geweest in mijn hoofd. Ben ik wel goed genoeg als journalist? Zie ik er niet als een kneus uit. Is mijn biografie op m'n website niet te pretentieus? Er zaten momenten bij dat ik ook euforie had en pas bij het op een rijtje zetten van dingen die ik heb gedaan realiseerde dat ik best veel oliebol gefixt heb intussen.

Het is al maanden geleden dat ik zo'n dagboek heb geschreven over alles. Ik zie als ik teruglees toch nog heel veel onzekerheid doorschemeren. Dat valt wel mee in m'n dagelijkse leven.

Oh enne, mensen die naar m'n website willen moeten maar even via dit screenshot navigeren. Ik heb liever niet dat Google dit topic gaat linken aan m'n website, haha.

Afbeelding

(Er zullen vast wel ergens spelfouten nog staan in één van de drie talen. Ik kon niet meer. :'))

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:50

De kracht van de nacht :D

Fijn dat je toffe dingen hebt om naar uit te kijken. Sowieso fijn dat je uit dat dipje bent. En je hebt zelfs een drietalige website! :wow:

vikawiek

Berichten: 1487
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:55

Gaaf zeg! Tillykke! :)F
Neem je ons mee in het proces daar?

Hé vervelend, moeten we naar Denemarken voor de meeting. Wat een straf :D

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:01

Goed bezig jij +:)+
En mensen die nooit twijfelen zijn vaak hele onuitstaanbare vervelende mensen.
Twijfelen hoort bij grote stappen maken in het leven. Komt goed. Je zult steeds meer worden wie je bent. Geef het de tijd, soms is daar een leven voor nodig (ik heb het dus over het innerlijk van de mens ;) ).

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:04

In welke regio zoek je binnen Århus? Ik ken wat mensen daar en die zijn weer verbonden aan veel studenten, ik kan eens aan hen vragen of zij iets weten.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 14:47

Ja, een dtietalige site! Ik wilde laten zien dat ik 't echt serieus neem om in Denemarken te studeren. :D Ik had eerst een houtje-touwtje versie geschreven, die heeft een vriend van me even aangepast. Was wel nodig. :')

Ik wil jullie best wel een beetje meenemen! Misschien dat ik ook even m'n instagram weer een schop geef tegen die tijd. :P

Ik heb nog geen specifieke omgeving waarin ik per se zoek, als 't maar binnen een kwartier fietsen is van DMJX. Ik zoek voor half januari tot eind juni, maar een kleine uitloper mag wel. O:)

Jullie zijn overigens tegen die tijd wel welkom hoor, als corona lief is voor de Nederlanders. :D Denemarken gooit snel de boel op slot en ik ben straks superblij dat ik dus een tijdelijke woonvergunning heb en gewoon 't land in kan. :Y)

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:55

Je site heb ik zonet bezocht en ik vind hem erg goed gelukt. Je maakt mooie dingen. Ik hou daar van!

Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:12

Jaloers dat jij wel naar Zweden mag, hier zijn alle buitenlandse minoren afgelast in verband met corona |(

vikawiek

Berichten: 1487
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:06

Weet je eigenlijk al hoe het transitie proces gaat in Denemarken? Moet je weer vanaf het begin alle klote gesprekken voeren of krijg je zo een recept bij de huisarts als je kan laten een document van het umcg laat zien? (al lijkt dat me onwaarschijnlijk)


Morgen is het 4 maand geleden dat ik ben geopereerd. Oorspronkelijk had ik morgen weer naar de kliniek gemoeten voor de laatste check up, maar aangezien die in een rode zone zit hebben we even overlegd en het verander naar een bel afspraak waarop de chirurg de door ons gestuurde foto's bespreekt.
Ik denk dat het zo'n 6 week heeft geduurd voordat ik alles weer kon, behalve de zware voorwerpen tillen want dat mag pas vanaf 10 weken weer. Ik merk dat ik nog steeds een beetje krachtverlies heb en als iets drukt op m'n borst is het nog gevoelig. Maar ik mag niet klagen, ik heb geen dinosaurus armen gehad :')

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 12:56

pien_2010 schreef:
Je site heb ik zonet bezocht en ik vind hem erg goed gelukt. Je maakt mooie dingen. Ik hou daar van!

Dankjewel! :D Ik doe ook commissions, voor het geval iemand me wil sponsoren voor ik ga verhuizen. :') /schaamtelozezelfpromotieover

Dyphusion schreef:
Jaloers dat jij wel naar Zweden mag, hier zijn alle buitenlandse minoren afgelast in verband met corona |(

* Denemarken. :D
Mijn hogeschool stuurt mensen naar het buitenland mits het code groen, geel of oranje is én in Europa. In mijn klas vanaf januari bij DMJX zitten zelfs een paar mensen die vanuit buiten Europa komen. Beide scholen zijn redelijk optimistisch, en ja, uiteindelijk 'kan' dat ook wel. Als je er woont mag je namelijk gewoon Denemarken in en met een Nederlands paspoort kom je ook zonder problemen weer terug. Daarnaast is het daar net een klein beetje stabieler qua cijfers, dus ik denk dat er wel veel op locatie lesgegeven gaat worden in een bepaalde vorm. Dat is iig wel hun streven. En ach, anders zit ik in Denemarken te Zoomen. :+

vikawiek schreef:
Weet je eigenlijk al hoe het transitie proces gaat in Denemarken? Moet je weer vanaf het begin alle klote gesprekken voeren of krijg je zo een recept bij de huisarts als je kan laten een document van het umcg laat zien? (al lijkt dat me onwaarschijnlijk)

Ik heb echt geen idee. :') Ik heb net iets van vijf tubes testosteron opgehaald bij de lokale apotheek, want die lagen schijnbaar al klaar voor me. Ik voelde me net een verkapte drugsdealer met een heel tasje vol. :') Dat halve jaar moet dus sowieso wel te overbruggen zijn. :D Het lijkt me wel als je daar aankomt met een M op je paspoort, baardgroei en een borstoperatie in je geschiedenis er wel iets te regelen valt. Dat is een gevalletje 'zoek ik wel uit tegen de tijd dat ik voor 't eggie ga verhuizen.' :j (Ik schuif het alleen voor me uit omdat ik anders helemaal onder de stress kom van alles wat nog moet gebeuren in mijn leven. Laat ik eerst maar m'n opleiding afmaken en Deens nog wat beter onder de knie krijgen.)

Dankjewel trouwens voor je hoopgevende woorden vikawiek rondom de operatie. _O- Dat brengt mij gelijk op het volgende... Het is een mini update, maar ik ben jullie wel wat verschuldigd. :P Ik heb afgelopen week het ziekenhuis opgebeld en aangegeven dat ik vanaf 1 juli beschikbaar ben voor de operatie. Ergens wel heel poedersuiker om nu nog een tijdje te moeten wachten, maar als ik in juli onder het mes kan 'mis' ik het minste. Ik ben nu namelijk echt 100% toe aan een halfjaar in Denemarken zitten (mijn Deens loopt even 'vast' en ik moet het nu gewoon echt meer spreken) en ik wil ook niet teveel meer met m'n opleiding rommelen. En ach, festivals mis ik toch niet. :D ;(

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 20:52

Jullie wilden ook Denemarken updates, dus...

Ik heb een kamer! *\o/* Ik begon steeds meer te stressen omdat het toch wel wat meer druk geeft als je in een ander land opzoek bent naar een woonlocatie, maar ik heb nu echt een heel fijn plekje. Denk ik. Ik ga wonen bij een jongen uit Friesland die al sinds 2002 in Denemarken woont. De combinatie van een Deens en Fries accent is heel vermakelijk. _O-

Enne, hij wil dolgraag Nederlanders over de vloer. Mochten de coronaregels dus versoepelen en je wil langskomen, dan ben je altijd welkom! :D

Wat betreft het transgender gedeelte is het echt radiostilte. Ik wilde graag nog m'n nieuwe arts zien voor ik naar het buitenland ging, maar ik heb nog niks gehoord. Ga morgen dus maar eventjes bellen. := _O-

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:30

Ik zat van de week nog te denken aan dit topic. Fijn dat je een kamer hebt!

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:40

Leuk Hiraeth klinkt goed (behalve dan de radiostilte).