Moderators: Giolli, ynskek, Mjetterd, Hanmar, Dani, Maureen95, Polly
Sokje_6 schreef::j Ik heb het ook. Ik vermoed sinds ik een jaar of 4-5 was, maar ik kwam pas een paar jaar geleden achter het bestaan (volgens mij is het ook pas een erkende diagnose vanaf de DSM-V). Er vielen toen voor mij een hoop dingen op hun plek :=
pjer schreef:Ik heb het net gegoogled. Hebben we het over de voedselstoornis?
Ik moet bekennen dat ik er wel wat aan herken.
Mijn hele leven al een moeilijke eter, ik lust vrij weinig en vooral 'slechte' dingen. Bij mij is het vooral de textuur en daarna pas de smaak waardoor ik bepaalde soorten voedsel niet eet.
Laatst al eens gelezen dat dat ook kan samen hangen met een vorm van autisme - niet dat dat ooit is onderzocht of vastgesteld bij mij maar ik herken wel wat overeenkomsten her en der. Maar goed wanneer is 'een beetje apart zijn' of ' een lastige eter zijn' nou de reden om wel naar een arts te stappen?
Ik denk dat er best veel mensen zijn die hier last van hebben in meer of mindere mate, maar die nooit naar de dokter stappen. De websites die ik zag deden er redelijk vaag over, ik vermoed dat het dus best lastig vast te stellen is?
Selina schreef:@ Sokje: Ik eet eigenlijk ook niet echt bij anderen. Ik neem vaak zelf eten mee :o Bruiloften vind ik ook altijd vreselijk. Een keer was alles vegan en de ‘friet’ was van komkommers. Ik ben toen naar een snackbar gegaan := Ik vind het ook lastig als mensen dan speciaal hapjes hebben gekocht en ik dan nee moet zeggen. Wat ik ook wel eens doe is het aannemen als ik weet dat ik het als het niet meer lukt aan m’n man kan geven. Al weten de meesten wel van m’n ARFID dus ze halen meestal al geen eten in huis of we bestellen pizza ofzo.
@ Amazone4Fun: Ik heb oorspronkelijk de knoop doorgehakt doordat m’n man en ik een kinderwens hadden en ik mezelf niet zwanger zag met zo weinig eten en je kan ook moeilijk brood eten terwijl je kind wel z’n groente moet eten zegmaar. (Al is die wens nu even in de ijskast)
Er zijn enorm weinig behandelaars voor ARFID. Ik heb uiteindelijk 13 maanden(!) op de wachtlijst gestaan en ben sinds december begonnen. Volgende week gaan we beginnen met de exposure therapie waarbij ik eten dat voor mij eng is mee moet nemen wat ik dan daar ga leren eten. Dus weet nog niet hoe dat zal gaan.
Citaat:Ik vond zelf de methode voor mijn eigen behandeling niet zo'n struikelpunt. Ik liep er vooral tegenaan dat de behandeling zwaarder werd dan wat het op zou leveren. Dat vond ik eigenlijk het moeilijkste punt.
Nikass schreef:Ik hoop niet dat dit verkeerd overkomt, het is een serieuze interesse. Het lijkt erop dat mensen vooral moeite hebben met gezond voedsel. Is dat zo? En hoe komt dat? En hoe komt het dat je te weinig eet? Waarom eten mensen met Arfid dan niet "gewoon" meer van wat ze wèl kunnen eten?
Sorry als jullie mijn vragen niet op prijs stellen. Ik heb zelf geen Arfid, maar zou er wel meer over wíllen weten. Als dat hier niet de juiste plek is, dan trek ik me weer terug.
wyoming schreef:Ik heb er tot mijn 26ste zwaar last van gehad. Ik heb het deels overwonnen naar een redelijk gezond eet patroon maar ik eet ook nog heel veel niet.
Ik ben wel blij dat het tegenwoordig meer bekend is, hopelijk geeft dat ook meer begrip in plaats van “die lastige eter” te zijn.
Nikass schreef:Ik hoop niet dat dit verkeerd overkomt, het is een serieuze interesse. Het lijkt erop dat mensen vooral moeite hebben met gezond voedsel. Is dat zo? En hoe komt dat? En hoe komt het dat je te weinig eet? Waarom eten mensen met Arfid dan niet "gewoon" meer van wat ze wèl kunnen eten?
Sorry als jullie mijn vragen niet op prijs stellen. Ik heb zelf geen Arfid, maar zou er wel meer over wíllen weten. Als dat hier niet de juiste plek is, dan trek ik me weer terug.
Sokje_6 schreef:Ik vind het hilarisch dqt je augurken en zilveruitjes noemt, want dat zijn precies dingen die ik dan juist wel weer eet :D
Heftig dat bij jou de overprikkeling zo vervelend aanwezig is. Lijkt me wel extra lastig.
Gebruikers op dit forum: germie, Janneke2, Jodi93, lizard, Maikee, Noukie123, pretty, rossi, xzodiena en 51 bezoekers