Kraamverzorgsters onder ons!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:16

Zo zie je dat iedereen anders is en dat je het als kraamverzorgster niet altijd goed kunt doen omdat sommige verwachtingen gewoon niet haalbaar zijn.

Tink89
Berichten: 2965
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:47

Ik schop dit topic even omhoog, heeft er iemand ervaringen met kraamzorg in Tilburg en omgeving?

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 16:57

Oeps ik zou nog steeds reageren, als ik tijd heb ga ik dat even doen.

Geen idee, maar er is vast wel iemand die dat weet!

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:08

In Tilburg zit lunavi (voorheen Thebe). Heb ik twee keer gehad, maar het is een grote organisatie, dus het hangt er echt vanaf wie je krijgt denk ik.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:28

Oud topic, maar wellicht springt ie weer op nu.

Nog steeds kraamverzorgsters hier?
Ik ben sinds januari aan het werk, ben herintreder. 6 jaar er tussenuit geweest.

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 14:49

Hee wat leuk!


Ik ook nog ja. Ben wel langzamerhand op zoek naar iets anders maar werk nu ook nog ja! :D Bevalt het?

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:06

Ja hoor, de tijd die ik eruit ben geweest, voelt als een lange vakantie.
Pakte het zo weer op. Enige was even wennen was, was de portal die ze gebruiken maat die werkt wel super fijn.

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 11:04

Mooi dat je het zo weer oppakt. Denk ook dat je het niet zomaar verleerd en alleen weer eventjes je draai moet vinden. Leuk!

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:49

Hier bij de eerste geen kraamzorg gehad vanwege 7 dagen ziekenhuisverblijf na de geboorte en bij onze tweede wonen wij in het buitenland en krijg ik ook geen kraamzorg.

Ben wel heel erg benieuwd waarom bij ons in de omgeving (achterhoek) sterk word aangeraden om de eerste drie dagen na de bevalling boven op bed te blijven? Ik heb destijds in de intake al gezegd dat ik dat absoluut niet ging doen maar zag het bij een vriendin van mij ook weer.

Die was maandagmorgen bevallen en ontving donderdags nog mensen op haar eigen slaapkamer en was nog geen enkele keer beneden geweest in overleg met de kraamzorg.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:16

Boven op bed geeft veel meer rust aan moeder en kind. Visite blijft immers minder lang op je slaapkamer plakken. Het is al snel teveel voor moeder en kind maar dat zal jij als kraamvrouw niet willen aangeven. Veel visite geeft vaak een kind wat slecht slaapt en drinkt. Het zijn toch wel veel prikkels voor zo'n kleintje

(Ik ben trouwens geen kraamverzorgende en ook nooit kraamvrouw geweest maar ik ben verpleegkundige Obstetrie en Neonatologie)

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:25

Ik werk zelf niet in de hoek, maar de reden die Napie geeft kan het zijn.

Nu wil ik ook wel is juist de visite beneden ontvangen hoor, en stuur ik de kraamvrouw naar boven met de baby als ik t vermoeden heb dat ze t welletjes vinden, of we spreken van te voren af hoe lang mensen mogen blijven zitten en heb ook wel is een codewoord afgesproken.

Het maakt tegenwoordig niet meer zoveel uit voor de visite waar de kraamvrouw zich bevind. Ze blijven meestal (veelste) lang.

Mijn omgeving is Flevoland en een deel wat er omheen ligt. Ik zit hoofdzakelijk in Almere

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:27

Urona447 schreef:
Hier bij de eerste geen kraamzorg gehad vanwege 7 dagen ziekenhuisverblijf na de geboorte en bij onze tweede wonen wij in het buitenland en krijg ik ook geen kraamzorg.

Ben wel heel erg benieuwd waarom bij ons in de omgeving (achterhoek) sterk word aangeraden om de eerste drie dagen na de bevalling boven op bed te blijven? Ik heb destijds in de intake al gezegd dat ik dat absoluut niet ging doen maar zag het bij een vriendin van mij ook weer.

Die was maandagmorgen bevallen en ontving donderdags nog mensen op haar eigen slaapkamer en was nog geen enkele keer beneden geweest in overleg met de kraamzorg.


Dan heb je geluk, hier wordt ook vaak een week aangeraden. Ik ging dat ook niet doen, voelde me zo alleen en afgezonderd in mn eentje boven in bed. Dus ik ging vanaf begin elke dag lekker aangekleed beneden op de bank zitten, heerlijk. Mijn kraamverzorgende vond dat prima, en als ze het niet prima vond had ik het kraambureau gebeld en een andere gevraagd denk ik :o

Je kan er ook voor kiezen de eerste week nog geen bezoek te doen. Je hoeft niet gelijk iedereen te ontvangen :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:40

Ik had een top kraam verzorgster alleen vond ik het telefoontje van te voren raar of er ook een hoofdoekje mocht komen...Ik snap wel waarom , maar ze was zo lief en leuk echt toch vind ik het jammer!

Een ander ding ze zitten te veel op de borst voeding te hameren, het was vreselijk als het niet lukt en gewoon ook niet goed gaat. Ik heb bij de eerste altijd pijn en ontstekingen gehad en bij de 2e kwam er gewoon geen melk... echt ik heb het zelf gewoon (onder invloed van de hormonen) afgeketst...en vond er toen erg weinig begeleiding van de k.verz uit komen. Ik heb zelf alles moeten uitzoeken van HA melk tot en met hoe de borstonstekingen te stoppen.... dat was echt niet leuk!.

zit nu te denken dat ik dat nog eens terug moet koppelen aan het kraam buro!. Omdat het eigenlijk ook een beetje hun taak is! vandaar dat ik het hier ook even plaats jullie kunnen er je voordeel mee doen!

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:46

Kwita, zoiets kan je zeker terug koppelen.
Ik heb laatst een collega afgelost dat ik dacht, huh, waarom heb je dat zo gedaan.

Wij blijven uiteindelijk ook gewoon mensen heh, elk gezin is anders en soms is het best lastig inschatten wat mensen nu eigenlijk willen.
Communicatie is hierin het sleutelwoord.

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:21

Ik had bij de eerste een super fijne kraamhulp.
Bij de 2e een vreselijke, ze zat alleen maar te kletsen en ze rookte. Dat vond ik echt vreselijk, ze waste daarna wel haar handen maar die lucht zat overal in. Maar het ergste vond ik dat ze mijn zorgen niet serieus nam. Mijn zoontje dronk niet goed, maar volgens haar kreeg hij genoeg binnen.
Ze had hem gewogen, toen was hij iets aangekomen en de dag erna had ze niet eens haar weegschaal bij zich, omdat hij goed was aangekomen volgens haar. Dit zat mij helemaal niet lekker, dus toen ben ik hem zelf gaan wegen op het consultatie bureau. En toen bleek hij dus erg afgevallen te zijn. Toen kon ik gelijk door naar de huisarts en daarna door naar het ziekenhuis. En daar is hij toen nog een week geweest.
Zij heeft hem gewoon niet goed gewogen en ze had hem die 2e dag ook moeten wegen.
Achteraf had ik een klacht in moeten dienen tegen haar. Maar daar stond mn hoofd toen niet naar, omdat ik de eerste tijd alleen maar ziekenhuis in en uit ging met mijn zoontje.
Bij de 3e had ik een ander bureau, maar toen heb ik maar 1 dag kraamhulp gehad. Omdat mijn jongste 2 weken in het ziekenhuis heeft gelegen en tussendoor maar 1 dag thuis is geweest. Maar hij deed het ook niet goed.
Ik vond dat die kraamhulp erg paniekerig deed. Ze ging mijn jongste finger feeden, omdat hij niet goed dronk. Maar daar nam ze niet de tijd en de rust voor. Het kwam op mij over alsof ze er geen ervaring mee had.
Toen ik naar het ziekenhuis moest, stond ze erop dat ze me daarheen zou brengen. En liep ze heel bemoeierig mee naar de afdeling. Maar daarna nooit meer wat van haar gehoord, terwijl ze zo graag wilde weten hoe het met hem ging.

Nu heb ik geen kinderwens meer, maar anders zou ik geen kraamhulp meer hoeven. Alleen bij de eerste heb ik er wat aan gehad. Bij de andere 2 alleen maar ergernis.

Rosebud

Berichten: 2010
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 04:34

Ik volg. Mijn verhaal komt nog. Leuk leesvoer voor snachts voeden :D

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 06:57

Grace schreef:
Ik volg. Mijn verhaal komt nog. Leuk leesvoer voor snachts voeden :D

Enjoy the club :D

zodine1990
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:12

Wat leuk om alle ervaringen te lezen.
Zelf in 2016 kraamzorg gehad.
Partner had een eigen zaak(cafe) waar we boven woonden, dus onze woonruimte bestond uit 1 slaapkamer, woonkamer en een badkamer. De keuken zat in het bedrijf. Ik zag er van tevoren vreselijk tegen op, op dat kleine aantal vierkante meter een kraamzorg ontvangen de hele dag. Ook kon ik niet voldoen aan de eisen zoals een bed op klossen etc. Het huis was er gewoon simpelweg te klein voor. Ik had dus ook aangegeven liever niemand te ontvangen.
Ik ben bevallen in een bevalbad die we midden in de kroeg opgezet hadden. Toen de kraamverzorgster binnen kwam was ze nog net optijd op wat foto's te maken van mij toen onze zoon ter wereld kwam. (En ik wilde geen foto's maar ben haar nu zo dankbaar). Vanaf dat ze er was met haar brok ervaring wilde ik dat ze nooit meer zou gaan.

Ze luisterde heel goed naar mijn wensen.(keuze voeding, samen slapen, speen etc). Ze had voorheen gewerkt in de jeugdzorg, waar binnen ik ook werk, dus we hadden ook veel connectie. Konden uren samen kletsen maar toch wist ze ook alles verzorgd en schoon te houden. Ook visite had ze goed onder controle.
Op de laatste dag begonnen de krampjes bij mijn zoontje, wat baalde ik maar ook zij dat dit op haar laatste dag was. Ze onderhield na de kraamperiode daarom appcontact met mij over hoe dit verliep, en toen de kraampjes een darmprobleem bleken te zijn is ze zelfs met mij mee geweest naar de huisarts en het ziekenhuis. (Mijn partner werkte toen nog 80 uur per week dus ik stond er echt alleen voor).

Ze wist dat ze dit vanuit Professionaliteit eigenlijk niet mocht doen, maar zag en las de wanhoop en onzekerheid bij mij en heeft me daarom bijgestaan.
Op mijn eerste moederdag (zoon geboren in oktober) hebben we daarom geluncht als dank voor haar zorg voor ons maar ook voor alle moeders die het geluk hebben haar te treffen. Nu spreken we elkaar elk jaar op mijn zoons verjaardag even via de telefoon.
Kortom, ik zag er tegen op. Maar achteraf gezien ben ik haar zo dankbaar voor alles wat ze heeft gedaan maar voornamelijk voor de les dat ik als ouder weet wat goed is voor mijn kind en dat ik daarvoor moet staan. (We zijn de medische malle molen in gegaan). Ik zal haar nooit meer vergeten.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:43

Dit was eigenlijk meer een topic voor de kraamverzorgenden zelf geloof ik.
Niet voor verhalen over kraamverzorgenden 8-)

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:46

Zodine wat fijn dst je uiteindelijk toch zo blij was met haar.
Ik tref dit zeer geregeld. En het gebeurd wel is dat contact blijft bestaan.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:42

CarinaR schreef:
Dit was eigenlijk meer een topic voor de kraamverzorgenden zelf geloof ik.
Niet voor verhalen over kraamverzorgenden 8-)



Nee hoor omdat er geen reactie kwam vroeg ts als snel wat wij als ouders vonden.

Ik ben iig heel blij met alle ervarings verhalen..
Dat roken bijvb is voor mij echt een ding ik wordt namelijk snel beroerd van die lucht.
En had daar nooit over na gedacht.
Ook idd het afspreken van hoelang bezoek mag blijven etc.
Eind nov begin dec verwacht ik mijn eerste.
Dus heb al wat handige dingen op geschreven.

BigOne
Berichten: 38421
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:55

Alle keren kraamzorg net te laat om de bevalling mee te maken. Wel toppers gehad en bij de eerste werd ik ziek en heeft ze uit zichzelf geregeld dat ik een aantal dagen extra hulp kreeg. Alleen maar goede ervaringen.

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 13:00

Alle verhalen zijn uiteraard welkom! :D

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:38

Hier een superfijne kraamzorg gehad! Ze was wat ouder en niet superstrak, wat ik wel kon waarderen met mijn uitgelubberde lijf :') := en ze was warm en van het doorpakken. Ik kon nagenoeg niks en was behoorlijk ondersteboven van alles, dus het was erg fijn om me gewoon over te kunnen geven en te laten verzorgen. Ik vond haar echt mijn rots in de branding gedurende die week.

Editje: ik vond het vooral fijn dat ze dingen oppakte zonder dat ik het hoefde te vragen/aan te sturen, want daar was ik echt niet toe in staat (bijv huishoudelijke dingen). En fijn dat ze mijn man instrueerde om ook rust te nemen, kraamvisite op tijd wegstuurde, etc. En ze was heel complimenteus naar ons. Ook was het duidelijk dat ze helemaal niet opkeek van alle fysieke zorg die ze me moest verlenen, dat maakte het voor mij ook minder beladen, waar ik me normaal gesproken echt vernederd zou voelen bij al het lichamelijke waar ik nu ineens hulp bij moest krijgen. Ik vond het zó erg toen ze wegging!

Nadeel: het is nu bijna 7 weken geleden en ik zoek nog steeds naar spullen die ergens opgeborgen zijn :')

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 16:41

Mooi om te lezen.

Ik lees veel terug over bezoek wegsturen. Ik vind dat altijd lastig. Ik stuur bezoek eigenlijk nooit weg, zeker niet als ik hoor dat het gezellig is. Wel maak ik dan alvast een broodje en laat ik haar ondertussen gewoon al eten als het 12 uur is. Met de boodschap naar bezoek: graag niet te lang blijven. En ik hou ook bezoek beneden als ze om half 3 komen aan zetten. Dan wachten ze maar lekker. Maar echt bezoek wegsturen durf ik nooit zo goed. Zeker als het gezellig is, weet niet of dat gewaardeerd wordt.