Kraamverzorgsters onder ons!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:28

Dat kan ik me voorstellen Laura. Er zijn uitzonderingen natuurlijk. Ook na een keizersnede is natuurlijk wel wat heftiger als bij een natuurlijke bevalling. Toch een flinke ingreep die volgens mij vaker onderschat wordt.

Ik had een " normale bevalling " waarbij alleen de ontsluiting niet vorderde ondanks wee-opwekkers. Waardoor bevalling gewoon lang duurde en mijn lichaam op een gegeven moment op was en dus ook geen weeën meer had. Voelde me niet opperbest na de bevalling . Maar vond het fijner om mezelf te verzorgen, en op mijn gemak ging dat prima. Denk dat iedere bevallig anders is en iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. Ik ben echter niet iemand die in bed blijft, en een ander voelt zich daar wel prettig bij. En in sommige situaties heb je geen keuze natuurlijk.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:35

Het verschilt toch heel erg per persoon. Ik had een keizersnee gehad, bekkenbodemspieren hebben niks te lijden gehad. Stond een dag erna weer onder de douche en op de derde dag kreeg ik stuwing en moest en zou ik met m’n man voedingsbeha’s gaan halen in de prenatal. Best onnozel maar ja, ze lieten me maar gaan in het zkh :+
Na een operatie moet je toch wel snel je bed uit om herstel te bevorderen.
Je bekkenbodemspieren moet je na een echte bevalling wel rust geven, anders heb je kans dat ze niet meer de oude worden met alle gevolgen erbij :=

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:42

Het verschilt zelfs heel erg per keer. De eerste keer kon (en mocht) ik bijna mn bed niet uit, alleen om te douchen en voor toiletbezoek. En oh wat viel dat zwaar. Kon nauwelijks voor mn dochter zorgen , zwaar frustrerend. 2e keer zeurde ik 2 uur na de operatie al dat ik wilde douchen, mocht niet :+ toen t wel mocht kwam ik zo soepel mn bed uit dat ik zelf ervan stond te kijken. Toen mocht ik een dag eerder naar huis dan normaal en heb ik thuis vrijwel alles zelf gedaan qua verzorging etc.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:47

Kraamzorg is wel helemaal anders als in België precies. Bv nakijken van hechtingen en deeg is voor de vroedvrouw, niet voor kraamzorg. Kraamzorg is vooral hulp bij baby, huishouden ( wel maar beperkt kuisen) zoals was plooien, koken...
Zich met broer of zus bezig houden...

Kraamzorg is ook niet terugbetaald, wel krijg ik 200 euro terugbetaald van ziekteverzekering maar is ook enkel als je extra verzekerd bent en navenant welke ziekenkas.
Ik kan voor dat bedrag 5 keer een kraamverzorgster laten komen voor telkens 4 uur.
Nu, t is omdat het niets kost maar fysiek heb ik het eigenlijk niet nodig en moet ik soms zoeken naar werk. Ben op 16 januari bevallen met keizersnede maar heb er niks last meer van, zo zijn we gisterenavond met onze jongste erbij naar t lichtfestival geweest in Gent.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:53

Laura82 schreef:
En oh wat viel dat zwaar. Kon nauwelijks voor mn dochter zorgen , zwaar frustrerend.


Herkenbaar. Onze kraamvrouw was zo lief om onze zoon bij mij op bed te verschonen en naast mij in bad te doen, zodat ik er toch bij kon zijn.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:28

Oei dat lijkt me inderdaad erg lastig als je zelf niets kan.
Hier wel 2 dagen in bed gelegen. Toen zei de verpleegkundige dat ik nu echt Mn bed wel uit moest. ( normaal hielp ml maar die was even weg) want ik kon Mn dochter toch Zelf pakken. ( had een heftige fluxus en ook nog catheter :+ )

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:34

Een goede kraamverzorgster is echt goed waard! Wij hadden een geweldige en ook erg leuke stagiaire erbij. Lekker nuchter en ontzettend gelachen. Ze was wel streng, maar niet op vervelende manier. Het huis is ook nog nooit zo schoon geweest, heerlijk!

Wij vonden stagiaire erbij wel fijn, nu kregen wij een tweeling dus kraamverzorgster had het druk genoeg. Ik was lang niet fit en dan is paar handen erbij heel handig.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:44

Hier drie keer kraamzorg in huis gehad met heel verschillende ervaringen.

Bij de oudste begon ik met een Hindoestaanse vrouw, heel zachtaardig en gaf nauwelijks uitleg. Om een ander gevraagd, een vlotte Rotterdamse van een jaar of 24 die ons gezinnetje heel snel op de rit had.

Bij de middelste kreeg ik een moeder en dochter in een duobaan. Heel plat Rotterdams, maar ze hebben werkelijk het vuur in de benen gelopen (mijn man was op dat moment ook ernstig ziek) en zelfs extra's gedaan zoals het uitlaten van de hond e.d. Ook heerlijke uitgebreide ontbijtjes, mooie fruitbordjes en super lief voor onze oudste zoon.

Bij de jongste kregen we een een piepjonge kraamverzorgster van net 20 jaar oud. Lief meisje, maar overduidelijk werkend volgens allerlei protocollen en geen eigen ervaring. Die besloot op dag 3 dat het tijd was om borstvoedingshoudingen te oefenen..... braaf gedaan wat er van me werd verlangd, waarna ze na een halfuur ineens zei: "Stom van me, het is al je 3e kind.... je hebt al meer dan twee jaar kindjes gevoed, ik leer je zeker niets nieuws?" :p
Daarnaast gewoon veel stomme dingen: De was niet op orde, geen schoon ondergoed klaarleggen bij de toiletten, babywas niet strijken, pakjes niet in setjes terughangen in de kast dus ik was continue aan het zoeken naar het broekje dat bij een bepaald vestje hoorde of moest zelf weer naar het washok om de rompertjes bij elkaar te verzamelen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:58

Hier lag ook geen ondergoed bij de wc. Babywas ging ook niet in setjes.
Verwacht dat ook niet van de kraamhulp :n

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 03:59

Ik vind je laatste dingen ook totaal niet horen bij de taken van een kraamverzorgster pinda. Ondergoed klaarleggen heb ik werkelijk waar nooit van gehoord? Strijken en setjes maken vind ik ook een beetje over de top en valt zeker niet onder hun taken.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 07:37

Nou dat vind ik inderdaad geen taak van de kraamzorg

De tijden gingen bij mij in overleg. Ze woonde op het zelfde dorp, en mijn partner was lekker thuis die week. In overleg hebben we besloten dat ze elke ochtend kwam nadat ze haar eigen dochter naar school had gebracht.

Als ik zo terug denk vond ik het een stik aardig vrouw. Maar ze voerde niet veel uit. Ik moest vragen of ze wou stofzuigen (hallo blauwe muisjes overal haha) wc heeft ze misschien twee keer gedaan? Badkamer nooit. Verder was ik flink aan het kolven omdat live voeden pijnlijk was. Maar ze vond het naar mijn inzien wel makkelijk dat kolven want ze hielp nooit met aanleggen, terwijl juist dat fout ging, waardoor het zo pijnlijk was waardoor ik ging kolven. Eenmaal daarna een lactatiekundige ingeschakeld en ondertussen voeden we al bijna 10 maanden :)
Ze zat verder veel op de bank, een beetje te kletsen. Ook als er visite was waardoor Mn partner alles regelde voor de visite. Voor toen vond ik het prima, maar achteraf dacht ik, hoort zei dat niet te doen?
Mijn was hoefde ze ook niet te doen maar dat was in overleg. Heb er een gruwelijke hekel aan als er iemand anders aan mijn was zit.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 07:41

Schoon ondergoed neerleggen bij het toilet, babywas strijken en babykleren in setjes in je kast leggen? :=

Ja, dat vind ik wel veeleisend :o zou het zelf niet eens bedenken.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:39

Sowieso ga je al die zachte babyspulletjes en pakjes toch niet strijken? Dat heeft echt totaal geen zin...

rockwitch

Berichten: 11744
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:34

Wij hebben niet eens een strijkijzer haha. Setjes bij elkaar zoeken deed ik zelf wel.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:17

Die dingen gaan mij ook te ver. Sowieso werden babykleertjes niet gestreken. En ondergoed klaarleggen bij het toilet? :o?

rockwitch

Berichten: 11744
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:23

Ondergoed klaarleggen vind ik ook wel apart. Kan het prima zelf uit de la pakken als ik het nodig heb en trok ook echt niet bij elk toiletbezoek schoon ondergoed aan.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:50

Wat grappig die andere vorm van beleving. :j

Ik verwacht in grote lijnen toch echt wel dat een kraamhulp in staat is om mijn taken waar te nemen zo vlak na de bevalling. Helemaal als er verder niets meer te doen is.

De kraamhulpen die wij bij de oudste en middelste hadden zorgde zelf dat alles gewoon netjes geordend bleef. Met de was altijd: Eén in de kast, één in de was en één in gebruik. Kleertjes gingen gewoon netjes op de hangers - en dan had ik het echt geen probleem gevonden om zelf de setjes weer bij elkaar te zoeken, maar zelfs dat werd gedaan zonder vragen. Dan zette ze de wasmand op mijn bed en terwijl ik bijv het kindje aan het voeden was, kletste we een end weg en vouwde zij onderwel de was weg.

Bij onze laatste kraamhulp vonden we letterlijk door het hele huis kledingstukken. Een broekje in de keuken, een romper op de eetkamertafel en een shirtje op de trap. :') Dan ging ze het kindje in bad doen en terwijl de kleine al naakt was kwam ze ineens tot de conclusie dat de schone rompertjes en hydrofielen nog in het washok lagen. In ons geval moet je daarvoor een stukje lopen en naar buiten (oude boerderij). Dus kwam ze de baby weer bij mij in bed leggen om 10 minuten later weer tevoorschijn te komen met een bij elkaar geraapt zooitje spullen voor het verdere ritueel. 'Ohhh, nu is het badwater helemaal afgekoeld....' :')
Ben je midden in de nacht doorgelekt, kun je in geen velden of wegen schoon ondergoed vinden (zorg op zijn minst dat het schoon in de kast ligt, al hadden al onze andere kraamverzorgsters gewoon de routine om op ieder toilet ook een schoon stapeltje naast het kraamverband neer te leggen). En dus kon ik op dag 3 midden in de nacht incl. lekkende doos naar buiten om in het washok tussen een stapel ongestreken was naar een onderbroek te zoeken.

Dat je de was van de overige gezinsleden laat voor wat het is begrijp ik, maar de was van de kraamvrouw en de baby moet imo gewoon netjes voor elkaar zijn

Babykleertjes strijk ik hier wel, maargoed ik strijk nagenoeg alles :)

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:51

rockwitch schreef:
Ondergoed klaarleggen vind ik ook wel apart. Kan het prima zelf uit de la pakken als ik het nodig heb en trok ook echt niet bij elk toiletbezoek schoon ondergoed aan.


Precies, maar dan moet het wel daadwerkelijk in je kast liggen ;)

rockwitch

Berichten: 11744
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:55

Jawel. Maar ik heb wel zodanig genoeg onderbroeken dat ik genoeg heb liggen als er een lading in de was zit.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:58

Ja in de kast vind ik dan wel weer logisch, op het toilet niet. Maar goed, ik heb ook genoeg ondergoed om niet na een paar dagen zonder te zitten. Net als dat er genoeg babykleertjes etc in de kast liggen. Maar of het dan per setje gesorteerd ligt, mwuah, dat vind ik niet zo boeiend. Ik was al blij geweest als ze t niet in de kast propte maar daadwerkelijk opvouwde :+ na die week komt wel weer hoe ik t graag wil.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:07

Ach maar dat maakte het dus juist zo verbazingwekkend. Ik heb tijdens de laatste kraamweek mijn man en mijn moeder nog een keer op pad gestuurd om bij te halen, omdat we oprecht begonnen te denken dat ik simpelweg te weinig in huis had. Maar 14 complete babysetjes, 25 onderbroeken en 40 hydrofielen zijn toch geen aantallen dat je zonder komt te ziten? Althans, het is mij nooit gelukt hoor.

Gelukkig is zij wel echt een uitzondering geweest, de andere 4 kraamverzorgsters waren daar echt keurig in. :j

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:11

Maar ging je in die paar dagen dan door 25 onderbroeken heen? :oo

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:29

Ik heb mijn dochter hulp gehad van de kraamvogel.

De eerste twee dagen kregen wij een wat oudere dominante vrouw. Op zich was dat aardig goed, want ik was aardig de weg kwijt door het moederschap.
Dus het was fijn dat zij de leiding nam en ik volgde braaf :o
Ik heb toen veel in bed gelegen, de bevalling was goed gedaan thuis, maar het voelde toch als een aanslag.
Later kregen wij een wat rustigere vrouw, weer een beetje passief. Huishouden ging ook niet helemaal lekker. Voor mij en mijn dochter zorgde ze wel goed.

Bij mijn zoon, had ik de hele week dezelfde kraamvrouw van Kraamzus.
Dat was echt een topper, paste precies bij ons.
Wij wilde haar eigenlijk houden hahah.

Voor ons was het belangrijk dat wij iemand wilde die wat ouder was en die niet bang is van honden en katten.
Wij hadden vier werkhonden (herders) waarvan twee in huis.

Gelukkig is het beide keren helemaal goed gegaan.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:49

Nee, logischerwijs zat er ook wat in de was op het moment van de bevalling (ik draai normaal gesproken eens per week een 60 graden was met alleen ondergoed en hempjes van het hele gezin) en in de kraamtijd wissel ik zeker de eerste paar dagen wel 2 a 3 keer.

Ach onze ervaringen met kraamverzorgsters zijn overwegend positief, en vice versa want ze hebben allemaal na afloop gezegd: "Als jullie ooit nog een kindje krijgen kom ik heel graag terug". Dit laatste meisje miste overduidelijk ervaring en routine in een groter gezin, maar we hebben het hartstikke gezellig gehad en ik vond het heel dapper dat ze zelf ook veel vragen bleef stellen. Bij de overdracht op de laatste dag zei ze ook dat ze het heel spannend vond om zulke 'doorgewinterde' ouders te treffen die overal al hun eigen routine en methoden voor hebben en al veel zelfstandiger door zo'n gezinsuitbreiding heen navigeren.
Nu ik er zo over nadenk was ik bij de 1e bijvoorbeeld ook veel meer overdonderd door het hele moederschap en echt niet bezig met hoe mijn huishouden erbij stond bijv. Bij nummer drie is het hele babygebeuren gewoon een routinematige handeling en ik denk dat ik daardoor ook sneller in de gaten had dat mijn huishouden op andere vlakken in de soep begon te lopen... "Oh hell, laat mij maar snel weer op de been zijn dan loopt alles tenminste weer op rolletjes en kunnen we snel weer verder met de orde van de dag" dat gevoel overheerste dit keer heel erg.

Kraamverzorgster hoeft zelf bij een derde kindje ook veel minder uit te leggen of te leren aan de ouders, maar haar aandeel in het huishouden is wel een stuk groter als bij een pril gezin. Op het moment dat een kraamzorg die taken niet overneemt van de kraamvrouw heb je in no-time een complete bende.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:13

Hier is de kraamverzorgster net de deur uit, maar had echt geen taken van ze verwacht hoor als babykleding strijken :? eb ondergoed klaarleggen :? Hier maakte de kraamverzorgster wel setjes van babykleding. Vond ik wel chill, heb er zelf geen gevoel voor :') . Hier 3 verschillende kraamverzorgsters gehad, maar dat vond ik niet erg. De eerste was een hele ouderwetse vrouw. De tweede was heel dominant, maar dat vond ik wel prettig de eerste dagen. Was zelf tot niets in staat. Na paar dagen zelf wee rop de been en ergerde ik me suf aan haar. Was dan ook blij verrast dat er iemand anders kwam. Die was wat meer afwachtend, maar paste meer bij me. Ging niet zelf haar gang, maar deed taken in overleg wat ik heel prettig vond. Heel positief mens en dat was even wat ik nodig had.