Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 00:27

Het lijkt mij leuk om elkaar te inspireren en motiveren om een gezondere leefstijl te ontwikkelen.
Daarbij gaat het om bewuster om te gaan met voeding, beweging en mindful leven.

Ik geloof niet zo in quick fixes, zoals de afvalprogramma's, (je lijf is geen rekenmachine) en intensieve verandertrajecten.

Wat afvallen is fijn, maar het gaat mij vooral om door bewust met kleine stapjes je leefstijl veranderen, die duurzaam standhoudt.
Goed zorgen voor je lijf, geest en onze leefomgeving.

Wie doet er mee?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:31

Ik ga iig meelezen, ik mag zeker wel weer wat pumtjes op de i zetten m.b.t goed voor mezelf zorgen.

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:32

Er is een (actief?) algemeen afval topic. Wel nog met 2023 in de naam maar volgens mij loopt ie gewoon door.
De ene volgt een dieet, de ander niet.

Maar ik ben met hetzelfde bezig. Niet perse om af te vallen (mooi genomen) maar gewoon gezonder eten.
De 3 maaltijden lukt wel maar ik zoek vooral tips voor gezonde snacks. Enkel groente en fruit ga ik niet altijd volhouden en de lekkere rijstwafels zijn hier altijd uitverkocht :')

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 00:57

Welkom.
Er zijn in ieder geval twee afval topics actief, maar dat is zelf niet wat ik zoek.
Ik eet al jaren vegetarisch en redelijk bewust gezond, maar ik wil toch vaker kiezen voor minder bewerkt voedsel.
Ik ben sinds een tijdje bezig met ontdekken hoe ik meer kan bewegen, zonder daarvoor persé naar de sportschool te gaan. Sporten doe ik ook, maar ik besef dat in het dagelijks leven ook winst te behalen is. Sluipenderwijs ben ik de laatste jaren toch minder gaan bewegen (geen paard meer, bureauwerk, etc.)
Ik ga sinds een tijdje vaker lopend naar de winkel i.p.v. fietsen. (15 min.)
Waar zijn jullie zoal mee bezig?
Laatst bijgewerkt door senna21 op 08-01-24 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:59

Super leuk dat hier een topic over is! Vorig jaar januari heb ik het roer omgegooid en ben ik bewuster gaan leven. Ik volg geen bepaald dieet en ik sport niet overdreven veel (juist niet echt). Toch ben ik inmiddels 33 kilo afgevallen, zonder dat ik echt absurd veel moeite doe of dingen laat die ik graag wil. Het lijkt mij heel leuk om ervaringen te delen en elkaar waar nodig te helpen etc! Dus ik volg zeker mee :D

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 01:10

Wat fijn, Celine. Chapeau!
Wat heb je veranderd en hoe heb je dat aangepakt?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 07:56

Interessant topic, sinds 2 jaar nu volg ik de lazyfitgirlmethode, met name om te leren voedzamer te eten, meer balans in mn lichaam/leven te krijgen. Ik ben me nu ook qan het inlezen in Ayurveda en alles wat er mee te maken heeft, omdat ik toch merk dat stress en vermoeidheid mijn gezondere levensstijl vaak in de weg staat en ik daardoor dus sneller weer terugval in mn oude manier van leven. Ik weet dat ik me energieker en beter voel als ik gezonder leef, maar alleen voeding aanpassen is niet genoeg denk ik. Ik probeer wel wat meer te bewegen, heb wel paarden aan huis, maar ook hier zit mn lijf me vaak in de weg. Het gaat allemaal met kleine stapjes

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 08:07

Wat een leuk topic ik zou juist wat meer structuur moeten hebben in mijn eet gewoontes.

Ook wat bewuster soms :+ maar dat is met alles.
Nu begonnen met sporten met vriendin. Heb wel intensief werk veel lopen maar toch mis ik stukje conditie. Weet niet of dat ook is wat bij bewuster worden word is.

Ook eet ik wat minder vlees, nooit geen grote vlees eter geweest kan er wel echt van genieten van goed stukje vlees. Maar dan vind ik vegetarische opties ook erg lekker :D

demiyolu
Berichten: 305
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 08:20

Leuk topic, graag lees ik mee.
Vorig jaar heb ik een korte opleiding gevolgd tot leefstijl- apothekersassistent en dit jaar willen we hier met een deel van ons team actief mee aan de slag in de apotheek. Speerpunten zijn voeding, beweging, slaap, stress, verslaving.
Het idee voor de verre toekomst is dat de apotheek een soort gezondheidshuis in de wijk wordt, waar je dus niet alleen heen gaat voor je medicijnen maar ook voor adviezen gericht op preventie.
Met kleine aanpassingen is er al grote winst te behalen. En in kleine stapjes je leefstijl aanpassen, is ook beter vol te houden.

Lente
Berichten: 27788
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:22

Dit klinkt als een fijn topic!
Ik eet sinds een paar dagen bijna veganistisch en suikervrij. Niet vanwege het afvallen (hoewel dat ook echt drastisch moet) maar vooral omdat het gezonder voor me is.

Ik heb een giga suikerverslaving en in combinatie met diabetes type 1 is dat niet zo goed :=

Vroeger verschillende periodes gehad dat ik vegetariër was en ik vergeet altijd hoe prima ik dat eigenlijk vind.

Ik weet nog niet of ik het vegan stuk echt volhoud, voor nu word ik er blij van.

Ik heb een jonge IJslander gekocht die vanaf april naar huis komt. Dat zal wat meer beweging betekenen. Verder heb ik ook nog twee honden en probeer ik wat vaker de (elektrische, dat wel :') ) fiets te pakken.

Mijn doel is uiteindelijk 35 kilo af te vallen zodat ik een echt eerlijk gewicht heb voor mijn paard. Maar ik heb nog 2 jaar voor ze wordt ingereden dus ik neem de tijd :))

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:38

Leuk topic, ik meld me ook :D
Ik heb het in de zomer en het najaar altijd enorm druk met mijn werk, en dan sluipen de slechte gewoontes er altijd weer in. Dan ga ik weer teveel cola drinken, grijpen we weer te vaak naar een zak friet of een pizza in plaats van een gezonde maaltijd en tijdens het werken heb ik vaak enorm veel trek in knabbelvoer, wat dan vaak een reep chocolade of een zak drop is in plaats van groente en fruit ^)

Ik zou heel graag 10 kilo afvallen, maar vooral ook graag gewoon wat gezonder en bewuster eten.

Wat ik wel al regelmatig doe is mealpreppen; dus bv 10 bakjes ovenschotel met verse ingrediënten bereiden en invriezen, zodat ik op drukke dagen maar een schotel in de oven hoef te gooien. Dat scheelt al best veel.

Zolala

Berichten: 75
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:41

Ik volg ook graag!
Twee jaar geleden gestopt met roken, en heb me sindsdien ook over het algemeen wat meer verdiept in gezonder/bewuster leven.
Sinds vorige zomer experimenteer ik met name met koolhydraat beperkt eten. Dat werkt in principe goed voor mij, maar regelmatig vliegen alle goede voornemens gillend de bocht uit omdat ik het nog erg moeilijk vind om zoetigheid (chocola, drop) te laten staan.

Ik ben vaker gaan wandelen, probeer ook boodschappen, bibliotheek, etc. te verdelen over de hele week zodat ik vrijwel elke dag wel èrgens naartoe loop of fiets (geen auto hier). Met Kerstmis heb ik een stappenteller gekregen, en ik verwacht dat die ook wel een positieve invloed op dat gewandel zal gaan hebben. Op wat langere wandelingen neem ik vaak mijn kleine camera mee, dan kijk je heel anders naar je omgeving en kun je soms verrassende foto's maken.

Ik hoef geen kilo's af te vallen (een paar is wel meegenomen) maar een steuntje in de rug met behulp van dit topic kan beslist geen kwaad!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 13:25

Voor mij is het kiezen voor een bewuste levensstijl iets anders dan bijv. 10 kilo willen afvallen of mijn conditie verbeteren... terwijl ik beide graag ook wil.
Het gaat mij erom dat ik iedere dag weer (meer) de keuzes maak die goed zijn voor mijzelf. Lief zijn voor jezelf en je leven op waarde schatten.
Nadat ik een tijdje ziek ben uitgevallen, heb ik mij gerealiseerd wat voor een cadeau het leven is en dat het mijn verantwoordelijkheid is om van iedere dag het best mogelijke te maken.
Dat betekent niet dat ik niet van het leven geniet en heus nog wel dingen doe die niet zo gezond of verstandig zijn. Maar iedere keer dat ik een bewuste keuze maak, draag ik bij aan mijn leven en in zekere zin ook aan dat van anderen.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:53

Ik meld me ook, niet zo zeervanwege afvallen ook. Zou mooi mee zijn genomen, maar gaat me meer om het algeheel qua balans werk, sport en voeding. Bewegen schiet er snel bij in merk ik. En ongezonder eten is makkelijker ff in de oven en zo klaar icm zittend werk. Ik lees iig ook mee hier :-)

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:21

TS, wat voor stappen heb jij tot nu toe gemaakt dan? Of wat wil je nog doen?

Voor mij is het een heel groot deel eetswitches maken. Maar ik kan heel slecht tegen zoetstoffen dus de Zero variant pakken is voor mij geen goede optie (op een enkel product per dag wel maar niet veel). De discussie over zoetstoffen daar gelaten, stap voor stap.
Maar ik vind het dan ook weer lastig om bv meer avocado en noten te gaan eten omdat daar gewoon heel veel calorieën inzitten.

Zolala

Berichten: 75
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:23

senna21 schreef:
Het gaat mij erom dat ik iedere dag weer (meer) de keuzes maak die goed zijn voor mijzelf. Lief zijn voor jezelf en je leven op waarde schatten.


Ik denk zelf ook meer in die richting: een gezondere levensstijl, zowel fysiek als mentaal.
Door allerlei omstandigheden was met name afgelopen jaar een k*t jaar, en ben ik ook een tijdlang niet in staat geweest om goed te functioneren. Het gaat intussen beter, maar niet vanzelf - en ik mis mijn moeiteloos opgewekte, geïnspireerde ik.
Lief zijn voor mezelf is een belangrijke houvast en leidraad gebleken, soms moet je bewust even de tijd nemen voor een re-charge.

Ik ben nog volop aan het ontdekken wat voor mij werkt, en wat (nog) niet :)

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 14:53

Ik heb het afgelopen jaar behoorlijk wat veranderingen doorgevoerd, wat mij zeker heeft geholpen en waardoor ik nieuwe wegen bewandel. Wat ik zoal heb gedaan: mijn/ons huis grondig opgeruimd (toen ik nog niet zo fit was), bewuste keuzes wat betreft werkzaamheden en zelfs vriendschappen, gestopt met een baan, een opleiding gedaan (arbeidsmarktcommunicatie en jobcoaching), meer sporten, coaching (gekregen en gegeven).
Al herken ik ook nog wel de zin van Zolala "ik mis mijn moeiteloos opgewekte, geïnspireerde ik'. Dat ben ik door verschillende omstandigheden wat kwijtgeraakt, en dat komt niet zomaar weer terug. Dat voelt soms 'oneerlijk', maar ik besef dat dit ook een weg kan zijn naar iets nieuws... zoals de ringen van een ui. Steeds wordt er een laagje afgepeld om meer bij de kern te komen. steeds beter in contact staan met mijn intuïtie en gutfeeling.
Stappen nemen buiten mijn comfortzone zijn nu mijn belangrijkste 'opdracht'. Dit topic openen hoort daarbij :+ .

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:05

senna21 schreef:
Wat fijn, Celine. Chapeau!
Wat heb je veranderd en hoe heb je dat aangepakt?


Het is vooral een stukje bewustwording bij mij. Weten wat in welke producten zit. Neem bijvoorbeeld pepernoten of chips. Ik wist vroeger wel dat het slecht was, maar ik had geen idee hoeveel calorieën etc erin zat en wat ik op een dag at qua calorieën. Nu neem ik echt nog wel chips/chocola/pizza etc, maar ik blijf het goed in balans houden. Waar ik vroeger rustig een zakje pepernoten gewoon in 1x op at, neem ik er nu een paar en dan vind ik het goed. Want dat zijn al zat calorieën en de smaak blijft hetzelfde :) Of gewoon bepaalde gerechten als diner- ik weet nu veel meer wat voor voedingsstoffen erin zitten, wat ik nodig heb, wat de calorische waarde is. Daardoor weet ik beter wat erin gaat en hoeveel marge ik heb. En ik heb er ook helemaal geen moeite mee als bijvoorbeeld mijn vriend wel meer chocola eet, of een toetje en ik niet. Omdat ik het nu gewoon niet waard vind. En sommige dingen eet/drink ik nog wel in bepaalde situaties, omdat ik dat het gewoon écht waard vind. Een fantastische aardbeienslof op mijn verjaardag? Maar natuurlijk! Heerlijk. Echter hadden we voorheen op mijn werk elke zondag altijd gebakjes. Die vond ik niet eens echt heel erg lekker, wel gewoon oké. Maar toch at ik het ook (iedereen deed het en waarom niet? Vies was het niet). Nadat ik mij bewuster werd van wat erin zat, heb ik dat niet meer gedaan. Die gebakjes zijn het gewoon niet waard. Ik geniet er niet eens echt van en het zit bomvol calorieën. Dan voel ik mij beter als ik het niet neem :)

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:20

Leuk topic, ik volg!
Sinds begin november is er bij mij een knop om gegaan, ik ben gestopt met roken en was vastbesloten om dit niet te vervangen met snacken en ongezond eten.
De laatste jaren was ik namelijk al wat kilos aangekomen en eigenlijk eerlijk gezegd zwaarder dan ooit in m´n leven. Niets dramatisch, maar als je je mentaal al niet top voelt, dan helpt rokers kortademigheid en 15 kilo overgewicht niet...

De knop naar self care als prioriteit ging om. Geen ultra processed produkten meer, geen toegevoegde suiker, geen geraffineerde bloem/meel/pasta, volkoren produkten, meer vezels, meer groentes, alles bio en eco, dus ook geen/minder pesticides hopelijk. Meer plantaardige proteine, ben vegetarier al meer dan 30 jaar, dus seitan, bonen, linzen, etc. Verder geen koemelk meer, geen gewoon brood, maar alleen zelfgebakken zuurdesem roggebrood en roggebroodcrackers. Meer gefermenteerde producten zoals kefir, kombucha ed. Alcohol minimaliseren naar af en toe een glas rode wijn. Zo min mogelijk bier en geen frisdrank en vruchtensappen. 1 zwarte koffie per dag ipv koffie met suiker en melk. Kruidenthee ipv gewone thee met suiker, enz. enz. haha!

Kortom, bloedsuikerspiegel stabiel houden. En het afvallen en gezonder worden ook nog eens boosten met vasten. Intermittend afwisselen met alternate day, en regelmatig een 36 en 48 uur watervast.
Iets wat ik al heel lang wilde doen en leren, maar onzeker over was: kan ik dat wel, is de honger dan niet vreselijk, word ik niet duizelig, etc. etc. Nu in de materie gedoken, en erachtergekomen dat het helemaal bij me past.

En dan het wandelen: urenlang, bergop en bergaf, in de natuur. Goed voor hoofd en lijf.
Waar nog heel wat ruimte voor verbetering zit: de spieropbouw :o , de gewichten liggen naast de bank, maar ik pak ze nog te weinig tussendoor.
Oh, en qua zelfcare: de afgelopen maanden een maandelijkse sauna ochtend met vriendinnen, heerlijk in de winter... En nu besloten om dat vanaf januari wekelijks te gaan doen.
En dan ook nog een vaste wekelijkse wandelochtend met een groepje de bergen in. Voor oktober hebben we ons de hoogste berg uit de regio ten doel gesteld, een driedaagse tocht.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:41

Ik zou ook graag mee willen doen! :D

Afvallen ben ik al een tijdje mee bezig, maar ik vind het vooral belangrijk om meer energie te krijgen en me gezonder te voelen. Ik heb ik aantal maanden terug de frisdrank afgebouwd naar water en probeer elke dag iets aan een sportritmetje vast te houden. Ik kan vooral nog veel winnen in avondeten porties :') heb vaak al vroeg honger waardoor ik rond etenstijd een beetje in een soort Kirby verander.

Ik probeer ik dit jaar weer een chipsvrij jaar te houden, is vorig jaar ook goed gelukt :D

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:02

Celine_Famke schreef:
senna21 schreef:
Wat fijn, Celine. Chapeau!
Wat heb je veranderd en hoe heb je dat aangepakt?


Het is vooral een stukje bewustwording bij mij. Weten wat in welke producten zit. Neem bijvoorbeeld pepernoten of chips. Ik wist vroeger wel dat het slecht was, maar ik had geen idee hoeveel calorieën etc erin zat en wat ik op een dag at qua calorieën. Nu neem ik echt nog wel chips/chocola/pizza etc, maar ik blijf het goed in balans houden. Waar ik vroeger rustig een zakje pepernoten gewoon in 1x op at, neem ik er nu een paar en dan vind ik het goed. Want dat zijn al zat calorieën en de smaak blijft hetzelfde :) Of gewoon bepaalde gerechten als diner- ik weet nu veel meer wat voor voedingsstoffen erin zitten, wat ik nodig heb, wat de calorische waarde is. Daardoor weet ik beter wat erin gaat en hoeveel marge ik heb. En ik heb er ook helemaal geen moeite mee als bijvoorbeeld mijn vriend wel meer chocola eet, of een toetje en ik niet. Omdat ik het nu gewoon niet waard vind. En sommige dingen eet/drink ik nog wel in bepaalde situaties, omdat ik dat het gewoon écht waard vind. Een fantastische aardbeienslof op mijn verjaardag? Maar natuurlijk! Heerlijk. Echter hadden we voorheen op mijn werk elke zondag altijd gebakjes. Die vond ik niet eens echt heel erg lekker, wel gewoon oké. Maar toch at ik het ook (iedereen deed het en waarom niet? Vies was het niet). Nadat ik mij bewuster werd van wat erin zat, heb ik dat niet meer gedaan. Die gebakjes zijn het gewoon niet waard. Ik geniet er niet eens echt van en het zit bomvol calorieën. Dan voel ik mij beter als ik het niet neem :)



Zo staat mijn vriend er ook in! Al heel lang.
Probleem bij mij is dat ik Corona heb gehad en mijn smaak en geur behoorlijk verslechterd zijn.

Ik kan mijzelf er soms niet toe zetten om standaard gezonde dingen te eten. Ik proef het slecht of het smaakt heel vies, vind dat zo lastig. Zoete dingen proef ik dan veel beter en ga ik snel weer “lekkere minder gezonde “ dingen pakken.

Zou willen dat ik gewoon die knop om kon zetten, maar heb wel meer dingen in het leven. Niet alleen met eten.
Ben best wel vaak snel geïrriteerd en ik weet dat van mijzelf en het is niet leuk. Ik zou dat zo graag minder willen, maar hoe? Waar komt het vandaan ben ik dan niet tevreden met mijn leven nu zoals het gaat? Lastig het is ook niet dat denk ik, want vind veel wel gewoon dikke prima.

Maar dan denk ik, dan is het misschien wel alles bij elkaar wat daar ook voor kan zorgen. Voeding en sport doet denk ik ook al veel met de geest en hoe je je voelt.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 16:28

@JanineV. Dat lijkt mij inderdaad een lastige situatie. Wat als je nu eens begint met één of twee producten te vervangen? Elke stap is er eentje. Dan hoeft het niet ineens en kun je echt gaan zoeken wat wel past (zonder zgn. te 'falen').

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:36

Ik zou hier ook graag mee willen kletsen.. mijn doel is om 25 kilo af te vallen.. sporten doe ik 1 - 2 keer per week.
Verder wandel ik elke dag een paar keer met de hond.. en let ik wat meer op mijn voeding.
Ook doe ik bijvoorbeeld kleine dingetjes weer oppakken zoals mijn gezichtverzorgings ritueel in de ochtend en avond, en weer opmaken.. wat vaker de haren in een leuk kapsel en dat soort dingen.

Ik sta nu een halfuurtje eerder op per dag. zodat ik een halfuurtje tijd heb om zelf rustig de dag op te starten en dan maak ik de kindjes pas wakker.
Ik heb in de avond een uurtje tijd vrijgemaakt voor mezelf zodat ik dan kan ontspannen (boek lezen, spelletje doen of tv kijken ofzoiets)

Ik merk dat er toch veel dingetjes bij ingeschoten zijn en kwam tot de conclusie dat ik best slecht voor mezelf zorg.. hier probeer ik dus in kleine stapjes verandering in te brengen :D

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:51

Ik kom ook meepraten! Reageer later even uitgebreid :)

MZorro

Berichten: 828
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:52

Wat een fijn topic. Wat me vooral heel erg aanspreekt is het stukje mindset en lichaamsbewustzijn wat hier en daar genoemd wordt.

Zelf ook wisselende relaties gehad met voeding, en eten ging altijd over gezond eten en afvallen. Als ik er over nadenk vind ik dat zó bizar. Zo kon ik nooit echt genieten van eten. Er was altijd wel een stemmetje die me schuldig liet voelen of die me prees wanneer ik een salade at. Bizar toch eigenlijk?

Eind vorig jaar hoorde ik over de Chinese Voedingsleer, waarin ze uitgaan van een vuurtje in je lijf wat je aan moet houden. Bepaalde voedingsmiddelen zijn 'koud', andere 'heet' en van alles daar tussenin. Daarnaast gaan ze niet uit van goed of slecht (want van slechte dingen die we zogenaamd niet mogen, willen we juist alleen maar meer), maar van de balans en VOELEN waar je lijf behoefte aan heeft. Door, zeker in het begin, meer 'warme' voeding te eten hou je je vlammetje aan, komt je stofwisseling op gang en verminder je daardoor het verlangen naar snacken en zoetigheid en ook belangrijk: leer je te voelen in je lijf wat het nodig heeft en ben je niet continue bezig met wat goed/fout is.

Nu vind ik het voelen en ervaren van je hele lijf, mindset en emoties sowieso mega interessant, ook rondom de samenwerking met paarden, maar óók zeker rondom dit topic.

Zelf heb ik als eerste mijn ontbijt aangepast volgens deze methode en dat zorgt direct al voor minder snack gedrag tussen ontbijt en lunch. Komend jaar wil ik de lunch dag voor dag gaan aanpassen.

Oja ook interessant: als ik dus eet 'met mijn hoofd' dan denk ik dat ik zin heb ik allerlei zoete dingen. Eet ik meer 'met mijn lijf' dan maak ik andere keuzes. Super interessant.

senna21 schreef:
Ik heb het afgelopen jaar behoorlijk wat veranderingen doorgevoerd, wat mij zeker heeft geholpen en waardoor ik nieuwe wegen bewandel. Wat ik zoal heb gedaan: mijn/ons huis grondig opgeruimd (toen ik nog niet zo fit was), bewuste keuzes wat betreft werkzaamheden en zelfs vriendschappen, gestopt met een baan, een opleiding gedaan (arbeidsmarktcommunicatie en jobcoaching), meer sporten, coaching (gekregen en gegeven).
Al herken ik ook nog wel de zin van Zolala "ik mis mijn moeiteloos opgewekte, geïnspireerde ik'. Dat ben ik door verschillende omstandigheden wat kwijtgeraakt, en dat komt niet zomaar weer terug. Dat voelt soms 'oneerlijk', maar ik besef dat dit ook een weg kan zijn naar iets nieuws... zoals de ringen van een ui. Steeds wordt er een laagje afgepeld om meer bij de kern te komen. steeds beter in contact staan met mijn intuïtie en gutfeeling.
Stappen nemen buiten mijn comfortzone zijn nu mijn belangrijkste 'opdracht'. Dit topic openen hoort daarbij :+ .


Mooie stappen heb je al genomen zeg! Dapper hoor *\o/* Tof dat je dit topic hebt geopend!