Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:38

Xanthippe schreef:
Maar één dag lijkt me toch echt wel kort?
Ik vraag me echt al een week af wat ik nu in godsnaam verkeerd doe, want elke week nieuwe coils tikt natuurlijk wel aan. Ik wou niet gaan vapen voor het geld alleen, maar het wordt er in ieder geval niet goedkoper op als gewoon roken.

Ga straks de vaporshop nog eens binnen om te horen achter een dunnere liquid.

Hoe hoger het VG gehalte, hoe dikker de liquid. Dus hoe hoger het PG gehalte des te dunner de liquid :-)

Hoe lang doen jullie normaliter met een coil?

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:10

Noem mij een complete n00b, maar wat is VG en PG? :D

De winkel zegt 3-4 weken, en mijn vriend haalt soms de 3 weken wel, maar zijn liquid is ook veel dunner.
Veel langer als een week heb ik er nog nooit mee gedaan.

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:14

Ik krijg keelpijn van vloeistof met teveel pg. Helaas. Ik kan het zo niet uitleggen want ik moet weg maar het zijn twee verschillende ingrediënten. :)

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:29

Xanthippe schreef:
Noem mij een complete n00b, maar wat is VG en PG? :D

De winkel zegt 3-4 weken, en mijn vriend haalt soms de 3 weken wel, maar zijn liquid is ook veel dunner.
Veel langer als een week heb ik er nog nooit mee gedaan.


Ik zit met mijn telefoon dus quoten gaat minder makkelijk. Bij smokesmarter staat bij de FAQ een duidelijk stuk daarover :)

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:52

Oké dit dus:

Citaat:
PG is propyleenglycol en VG is een afkorting voor plantaardige glycerine. De samenstelling van de twee stoffen in een e-liquid hebben invloed op de smaak en de hoeveelheid damp.

Hoe meer PG de e-liquid bevat, hoe meer throat hit (kriebel) je in je keel zult voelen. E-liquids met een hoog VG gehalte zorgen juist weer voor meer damp en zijn wat zachter voor je keel. Ook zal de smaak iets minder intens zijn, als bij een e-liquid met veel PG.


Dus hoe meer throat hit, hoe dunner?
Zou wel goed uitkomen, want ik heb eigenlijk wat meer throat hit nodig, vind de mijne nu te min.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:29

Toen ik zoekende was, kwam ik op youtube diverse instructie en uitleg filmpjes tegen. Ook van mensen die hun coils wassen en hergebruiken, maar ook mensen die ze zelf maken.

Hoe houden jullie je damper bij je? Het is in principe steviger dan een pakje sigaretten, maar toch vind ik het kwetsbaarder en weet ik niet zo goed waar ik hem moet laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:56

superpony schreef:
Toen ik zoekende was, kwam ik op youtube diverse instructie en uitleg filmpjes tegen. Ook van mensen die hun coils wassen en hergebruiken, maar ook mensen die ze zelf maken.

Hoe houden jullie je damper bij je? Het is in principe steviger dan een pakje sigaretten, maar toch vind ik het kwetsbaarder en weet ik niet zo goed waar ik hem moet laten.

Ik heb mijn coils ook eens gewassen en dacht daarmee een voordelige oplossing gevonden te hebben om de coils langer te kunnen gebruiken. Ik kwam van een koude kermis thuis, ik vond de liquids een raar smaakje krijgen en het komt bij lange na niet in de buurt van een nieuwe coil. Als noodoplossing is het een prima optie hoor, daar niet van. Maar zou persoonlijk kiezen voor het plaatsen van een nieuwe/verse coil.

Je zou eens kunnen kijken naar een brillenkoker om je damper in te bewaren. Mits dat past uiteraard. Er zijn ook stevige opbergers te koop speciaal voor damp spullen. Ze zijn er in verschillende maten. Je kan ook altijd nog iets van een stoffen hoesje kunnen maken als het alleen om vuil te weren gaat. Voor het stootvast opbergen en vervoeren zou ik een stevig opbergetui nemen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:59

Xanthippe schreef:
Oké dit dus:

Citaat:
PG is propyleenglycol en VG is een afkorting voor plantaardige glycerine. De samenstelling van de twee stoffen in een e-liquid hebben invloed op de smaak en de hoeveelheid damp.

Hoe meer PG de e-liquid bevat, hoe meer throat hit (kriebel) je in je keel zult voelen. E-liquids met een hoog VG gehalte zorgen juist weer voor meer damp en zijn wat zachter voor je keel. Ook zal de smaak iets minder intens zijn, als bij een e-liquid met veel PG.


Dus hoe meer throat hit, hoe dunner?
Zou wel goed uitkomen, want ik heb eigenlijk wat meer throat hit nodig, vind de mijne nu te min.

Die throat-hit komt voornamelijk uit het nicotine gehalte van je liquid. Dus hoe lager het nicotine gehalte, hoe minder ook de throat-hit. Het PG en VG gehalte spelen ook idd mee, al ligt de nadruk meer op de nicotine.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:40

Xanthippe schreef:
Het is idd beter dan roken, maar ik sinds mijn laatste sigaret op 21/12 echt wel heel veel last gehad met vapors die niet werken, plat zijn op de verkeerde momenten, kapot vallen,... Die zever had je met sigaretten allemaal niet, en dat doet me soms wel denken "roken is makkelijker en goedkoper". Maar ik ben langs de andere kant ook zo blij met het vapen: geen stinkende adem meer, geen stinkende kleren, het zal ook wel minder slecht zijn...

Dat komt me allemaal bekend voor... Moet wel toegeven dat ik hiervoor wel een pakje sigaretten thuis heb liggen moest ik 'in nood' komen. :+
Maar ik probeer er toch maar vanaf te blijven want roken is echt wel gewoon slecht..

Beperken jullie jezelf trouwens tot een hoeveelheid dat je mag dampen per dag?
Toen ik pas gestopt was met roken was ik 'lief' voor mezelf en deed ik het zoveel ik wou maar nu denk ik toch van; het geld vliegt er nog steeds gewoon door hoor.. Dus ik heb geen idee wat een 'normale' hoeveelheid is om te dampen per dag?

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:45

Ik beperk mezelf niet. Ik neem zo'n 5 teugen per keer ongeveer, zo'n 8 keer op een dag.

Weet niet of dat veel of weinig is. Het is voor mij voldoende om van de sigaretten af te blijven :)

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:07

Sigaretten thuis laten liggen "voor nood", kan ik niet. Dan rook ik ze gewoon op, daar is geen weg naast :D

Wow, 5 teugen per keer, 8 keer per dag, dat is voor mij wel heel weinig.

Tijdens het werk beperk ik mij evenveel als toen ik nog gewoon rookte: na anderhalf uur werken ga ik even naar buiten. Toen ik nog rookte zo lang als nodig was m 1 sigaret te roken, om te dampen nu is het moeilijker timen, en moet ik eigenlijk echt de klok in het oog houden. Dat vind ik ook zo moeilijk aan dampen, dat is nooit "op".

Voor de rest damp ik altijd in de auto, en dan eigenlijk de hele weg. Vroeger met sigaretten was dat 1 bij vertrek en 1 net voor aankomst, en af en toe eens tussendoor bij langere ritten, met ongeveer een uurtje er tussen.
Thuis blijf ik dezelfde gewoontes hebben als bij het roken: na het eten, vlak voor het slapen gaan, na een tijdje op de zetel gelegen te hebben, tijdens de pauze van een film... Maar ook dan staan we altijd langer buiten als dat het zou geduurd hebben met een gewone sigaret.
Het meeste damp ik als ik met de hond ga wandelen, dan heel de wandeling lang. Waar ik me met sigaretten beperkte tot 2 per wandeling of pakweg om de 20 minuten, damp ik dus nu heel de tijd.

Ik heb zo het gevoel dat ik wat overdrijf, als ik het zo opschrijf :o

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:14

Nee, ik vind het heel herkenbaar. :o

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:53

Haha, gelukkig! :D

Ik vind mezelf nochtans wel overdrijven soms, want met gewone sigaretten beperkte ik mezelf toch echt wel meer. Omdat het gewoon "not done" was om elke 10 minuten een nieuwe sigaret op te steken :+

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:33

Dat vond ik ook heel moeilijk aan dampen! Je weet nooit wanneer het echt ‘op’ is.. Nu luister ik meestal naar muziek terwijl ik damp en heb ik een aantal liedjes waarbij ik mag dampen.x)

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:16

Ik krijg na een paar teugen gewoon al een behoorlijke kriebel in mijn keel, dat helpt wel heel erg.
Dan heb ik niet echt veel zin om 20 minuten aan zo'n ding te lopen lurken haha.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:51

Ik damp eigenlijk de hele dag door, als ik niks te doen heb, tenminste. Als ik het druk heb taal ik er niet naar. Dat vind ik toch wel een groot voordeel van dampen, je taalt er niet zo erg naar, zoals bij een sigaret.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:39

Da's wel waar, Nynke.
Toen ik nog echt rookte had ik constant zo'n vervelend stemmetje in mijn hoofd, en die móést een sigaret hebben. Bij het dampen heb ik dat veel minder.
Gisteren met een vriendin gezellig samen gaan eten, zonder mannen, zonder kinderen en "vroeger" zou ik na het eten snel naar buiten zijn geweest voor een sigaret, en daar had ik nu geen behoefte aan. Dus in dat opzicht doe ik het dan weer minder.

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:42

Ik damp wel gewoon overal. :') In restaurants ook, al let ik er bijzonder op dat ik niet alles blauw zet. En ik ben er tot nu toe nog nooit op aangesproken door personeel of klanten en heb nog geen vervelende blikken gehad. Nu damp ik ook alleen maar zoet spul wat iedereen lekker vind ruiken. (Treesome 6 ml - PinkyVape)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:04

En dan vind ik het al awkward om op straat te dampen. _O- Met die grote rookwolk die in mensen hun gezicht komt. :') Op restaurant zou ik het echt nooit doen.

Al ben ik het dampen nu soms echt wel een beetje beu aan het worden. De coils verbranden echt zó snel, ik geef denk ik nog steeds evenveel uit als toen ik rookte.. Misschien iets minder maar niet om te zeggen van 'wauw'. :+

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:07

DezeNaam schreef:
En dan vind ik het al awkward om op straat te dampen. _O- Met die grote rookwolk die in mensen hun gezicht komt. :') Op restaurant zou ik het echt nooit doen.

Al ben ik het dampen nu soms echt wel een beetje beu aan het worden. De coils verbranden echt zó snel, ik geef denk ik nog steeds evenveel uit als toen ik rookte.. Misschien iets minder maar niet om te zeggen van 'wauw'. :+


Dan doe je toch iets niet goed, ik doe weken met 1 coil. Kun je niet eens in een winkel vragen wat er niet goed gaat?

Anoniem

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:32

Ik doe ongeveer 6-8 weken met 1 coil. Zoals Nynke al aangeeft gaat er iets niet helemaal zoals het hoort Dezenaam.

Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:46

Grote kans dat de PG/VP niet juist is. Bij teveel VG burnen je coils sneller (omdat het dikker is). Probeer eens een ander merk met andere verhouding.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:49

Ik heb dat coil probleem ook gehad hoor, en geen winkel die me kon vertellen hoe het kwam.
Ben nu wel op liquids van Crown (50/50) overgestapt, die zijn dunner dan bijvoorbeeld de 71 van Beard (70/30). En nu gaan mijn coils wel langer mee.

Het dampen op café of restaurant zal ik ook nooit doen, gewoon voor het awkward gevoel. Denk ook niet dat het hier ergens nog mag. Als ik ergens "verboden te roken"-bordjes zie, zijn die vaak aangepast naar of aangevuld met "ook voor elektrische sigaretten".

Ben wel trots op mezelf: ik damp nu sinds 5 december fulltime, ben van 6 naar 3 naar nu 1,5 gegaan. Ik koop nu 2 flesjes van 3mg en 2 van 0mg en mix die door elkaar, voila, 1,5 mg. En daar doe ik het nu al een paar dagen super goed op. Merk ook dat ik minder damp dan dat ik rookte. Ik ga bijvoorbeeld tijdens de pauze van een film niet meer naar buiten, maar spoel door om verder te kijken.
Nooit gedacht dat het mogelijk was **\O/**

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:12

Rebel_Jits schreef:
Grote kans dat de PG/VP niet juist is. Bij teveel VG burnen je coils sneller (omdat het dikker is). Probeer eens een ander merk met andere verhouding.


Mijn PG is 35% en 65% VG. Ik heb er eigenlijk niet zo veel verstand van. :o Het is van 'Illusions - The Prophet en ik doe er uiteindelijk gewoon nog een basis liquid bij.
Ik had ook wel al vaker gelezen dat je er toch ten minste een week mee zou kunnen doen? Dus ik vond het ook al wat raar.. Het enigste dat ze eens gezegd hadden toen ik zei dat het vrij snel verbrand smaakte herinner ik me niet echt meer, maar het zal dus niet echt iets nuttigs geweest zijn. _O-

Goed bezig Xanthippe!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Stoppen met roken wie doet mee? (Dampen/vapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:21

Ik damp 70/30, en ik heb geen last van verbrande coils, alleen als ik niet in de gaten heb dat mijn vloeistof op is. Dampen in het openbaar doe ik ook wel, maar dan blaas ik niet direct uit. Even adem inhouden en je hebt geen wolk. Zo dampte ik ook in het vliegtuig...